Schildersclub „Loysden" laat zich i leeszaal van goede kant zien Nerk van Max van Haasen kreeg een grotere rijpheid INDAGSSCHILDERS DIE GOED BIJ ELKAAR PASSEN n 1EUWE WEG INGESLAGEN MET ACRYLVERF Leusder Krant - Kunst DONDERDAG 15 FEBRUAR1197911 DOOR ANCO MALI ■MERSFOORT - In de komende He weekends kunt u het nieuwe Bk van Max van Haasen zien in het H.G. Ploeghhuis, Muurhuizen 159. H werk bevindt zich op de zol- Hverdieping. De tentoonstelling geopend zijn: op de vrijdagen 16 !3februari van 19.00 tot 22.00 uur, saterdagen 17 en 24 februari van T K) tot 17.00 uur en de zondagen sn 25 februari van 14.00 tot 17.00 Het nieuwe werk van deze Leusde- naar is een verrassing Hij heeft "het perfekt door hem beheerste terrein van de zwart-wit pentekening verlaten, en heeft een aanzet genomen tot het schilderen. In de verregaande technische ver volmaking van zijn pentekeningen en de gecompliceerdheid van zijn uitbeel dingen was hij naar eigen ervaring en beleving dusdanig vastgelopen, dat hij na een periode van zoeken het middel USDEN - Een aardige, over- elijke tentoonstelling van wer- wan de leden van de onlangs op- ihte schildersklub „Loysden" u zien in de openbare leeszaal in ;den-Centrum. Het werk hangt childer op één der zeer ordente- schotten, en een keurige lijst rCtitels èn schilders begeleidt het is kennelijk met veel animo ge- Jerd, en het werk maakt kwa nivo homogene indruk. Zo te zien is het klubje van zondagsschilders, die bij elkaar passen, n Dinie Pot zijn er diverse aardige ■nstilleventje^ te zien, zeer ver- 1 geschilderd Misschien wat tradi- ->©1 benaderd, maar wat is daar te- De geranium, de madeliefjes en de '**elbloemen komen degelijk, en kwa taosechtheid, goed uit de verf Er is ■j^en stilleven met schelpen, die fraai Beschilderd, en waarvan de stof uit- Hcing verrassend is getroffen. Jle Huls in 't Veld laat vriendelijke ^Schapjes zien, met een zekere in- se en kleurgevoeligheid ge- derd. Aardig is, dat zij ook wat snijwerk toont, een paard en een Dnna, die beide zorgvuldig zijn uit- )ken en een goede beeltenis ver tonen. Op het moment, dat ik de ten toonstelling in de bibliotheek bezocht, was het op de lijst voorkomende houtsnijwerk meisje met pop (nr 93) niet aanwezig. Bram Schouten zet zijn boten tegen een helblauwe hemel, waardoor deze iets plaatjes achtigs krijgen Ook zijn boerderij in Barneveld krijgt zo'n fel blauwe lucht van hem mee Een wat lichter gekleurde lucht zou zich wat meer óm de boten en de boerderij héén voegen, maar misschien is het juist de bedoeling om de onderwerpen „ge knipt" tegen de lucht te doen afsteken. LIEFDE VOOR DE DIEREN Riet Wisman weet haar liefde voor dieren verdienstelijk in olieverf uit te drukken Een bijzonder aantrekkelijk schilderijtje is dat van de bokjes, wier groepering een aardige kompositie op levert. Een charmant schilderijtje is dat van het clowntje Van Klaasje Visser springt het stil leven met de zigeunerpop naar voren. Het doek heefteen goede kompositie, en is op kleurgevoelige wijze behandeld De diverse onderdelen komen goed tot hun recht Jammer is misschien, dat de zij daarin bij, en zo ontstaan haar lyrisch getinte „bomen in de nevel" „water juffers", heel plezierigebonterfeitsels. DAGELIJKS U kunt deze tentoonstelling gaan zien tot en met zaterdag 24 februari, dagelijks op alle uren dat de biblio theek Nieuw Langenbeek geopend is: c dinsdag van 14.00 tot 17.30\UUR ÈN VAN 18.30 tot 21.00 uur woensdag van 10.00 tot 12.30 uur èn van 14.00 tot 17.30 uur donderdag van 18.30 tot 21.00 uur vrijdag van 14.00 tot 17.30 uur èn van 18.30 tot 21.00 uur zaterdag van 10.00 tot 12.30 uur. Wij maken u er op attent, dat tot een nader tijdstip leden van de schildersklub „Loysden" met hun werk óók de wanden van de grote deel van boerderij „Groot Krak- horst" opsieren. vond waarmee hij nieuwe wegen kon inslaan de acrylverf. Zijn eerste werken in deze voor hem nieuwe materie zijn een synthese ge worden tussen het tekenen en schilde ren. Vooral in de periode van overgang tussen deze beide technieken werkte hij in kleurvlakken met hier en daar een ingevulde figuur Hij gaat uit van een tekening, en zet die over in acrylverf, in laagjes over elkaar geschilderd Wilde Max van Haasen vroeger een stuk wereldhervorming aandragen, in deze nieuwe periode is hij bezig met heel simpele dingen. Dingen, die met hem en met zijn gezin gebeuren. Din gen, die hij om zich heen ziet gebeuren Zijn voorstellingen hebben voor de toe schouwer aan duidelijkheid gewonnen De afstandelijkheid, die zijn tekenin gen kenmerkte door het procédé van het eindeloos veel kleine stipjes zetten met de pen, heeft plaats gemaakt voor grotere bewogenheid en spontaniteit, waartoe het wezen van de acrylverf hem in staat stelde. Het gevoel van onmacht ten opzichte blauwe doek op de achtergrond wat stenig aandoet, te weinig zachte stof uitdrukking heeft gekregen Aardig is de gevarieerdheid van de vertolking van de winter in olieverf, acryl en wa terverf Van Arie Stam zijn er diverse op min of meer naïve wijze geschilderde land schappelijke onderwerpen te zien. Dat ik de term „min of meer" denk te moe ten gebruiken slaap op de konstatering, dat de dakpannetjes, de bloesempjes en de grassprietjes niet zó gedetailleerd zijn aangegeven Als dat bij de meeste naive schilders het geval is Arie Stam is niet zo pijnlijk precies in de detaille ring van de hier getoonde schilderstuk ken. Van het stuk: lente, jong leven vond ik de wijze waarop de kudde komt éónlopen fraai uitgebeeld. BLOEMENMARKT voorgrond, en verder weg dejiguurtjes die bij de in bonte tinten opgetaste bloemenkraampjes scharrelen. Een prima getroffen stemmingsbeeld. Joop de Groot laat een aantal ge noeglijke taferelen van alle dag zien, zoals de jongen die frietjes eet. Joop de Groot is een uitstekend schilder van koeien. Zijn olieverf „het Valleikanaal bij Asschat" toont dat Ton Spaink laat een fraai ge schilderde poppenlijst zijn, die gezeten is in het donker van de nacht bij een omfloerste maan. Zijn barre winter van 1979 zet een eenzame, reiger in een overigens toch wel idyllisch sneeuwlandschap. MARMERDRUKKEN Tenslotte de bijdrage van Ruth Brinkman: marmerdrukken, die zij met hoogst romantische titels siert. Zij be hoort tot de eksperimenterende leden van de klub. Door een badje van water en het éénpf andere verlengsel haalt zij een blad papier, en daarop zetten zich vlekken af. Met een penseel werkt van de struktuurhervorming van de menselijke samenleving, en het daar mee gepaard gaande bezig zijn met de verte en een moeilijke toegankelijkheid van de daaruit ontstane beelden, zijn vervangen door een wat ironische greep op de werkelijkheid van héél dichtbij. De wereld van Max van Haa sen is heel nabijgekomen, en zijn bena dering is milder geworden. Het zoeken in eenvoud en het uitbeelden met weinig vormen staan voorop Hij schildert de dingen, die er mensen ge beuren, de héél simpele dingen We zien onderwerpen als „Ons huis": een man en een vrouw bij een' schutting, waarachter het huis op doemt, waarnaar zij streefden Ons huis: maar het geluk ligt in henzelf, óf niet. „Wat zullen de buren ervan den ken?": de nieuwsgierigheid die over de schutting heerst, in onze samenleving waar we op eikaars lip wonen, en som migen afhankelijk zijn van wat de buren denken. „Omhelzing": een door men sen aan elkaar gegeven kus. De arm en de hand zijn overdreven groot ge schilderd. Zij benadrukken het vluchtige in deze poging tot één zijn, die in wezen met een gevoel van achterdocht wordt ondernomen. Een schildering als „Samenhang" van vrouw, man en kind is komposito- risch heel mooi, en in een stuk als „Tweeslachtigheid" is Max van Haasen in zijn vereenvoudiging zelfs zó ver ge gaan, dat hij is teruggetreden naar het platte vlak. Zeer gaaf komt de schildering „Her inneringsbeeld" over, van de tuin die wij allen hebben verloren, de stille koeste ring van een tuin, die wij met niemand hoefden te delen „Als kind geloofde ik in een tuin VERRASSEND Een fleurig schilderij is dat van de bloemenmarkt in Amersfoort, ge schilderd door Jan Klarenberg. Het is goed van kleur, en verdienstelijk Fn di verse plans opgezet: wat mensen op de Het werk van Max van Haassen heeft een grotere rijpheid gekregen, en zal in de komende tijd ongetwij feld aan schilderkunstige techniek en kleurstelling winnen. Een verras send schildersdebuut.

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1979 | | pagina 11