I) tal Twee gruwelfilms op basis van wetenschappelijke vergissingen A li te DONDERDAG 15 FEBRUAR11979 23 nema nden 'egjR BERT VOS ezafe_ n 'TBFOORT. Deze week weinig nieuws van het Amersfoortse filmtront. a' Tkprogramma biedt de liefhebbers van wetenschappelijke gruwel nog en t afwisseling en ook op erotisch terrein valt er het één en ander te ««aar voor het overige worden de films geprolongeerd. Nog niet zo l0j fplen stond in een plaatselijk dagblad een ingezonden brief, waarin aldaagd, dat de gewone bioscopen zo weinig goede (bedoeld werd ircléle) films draalen. Een theater als Grand 5, altijd al bedoeld als „art-house-theater", zou wat dat betreft zelden iets te bieden Afgelopen week draaide in Grand 5 de uitstekende politieke thriller ml Eccelenti" van regisseur Francesco Rosi. Je zou zo zeggen: een __j» arthouse-fllm en als daar dan zoveel belangstelling voor is als de ■rijver suggereert, dan zal die film In leder geval voldoende belang- ikken. Helaas, de werkelijkheid was, dat maar liefst vijf voorstellin- itdoor gingen, omdat er geen publiek was. Vele arthouse-llefhebbers i die week blijkbaar een film laten schieten. Misschien voor de voorstellingen van „Deep Throat"? -er JIITi Afge «tNSCHAP FAALT .V week, zoals gezegd, kunnen de SCHIL VAN ME- ,,!J word hardstikke mesjokke je!" galmde de vrouw door het >n Êkte etablissement, terwijl ze jjfi/n een bijna koud geworden J koffie roerde. De man zweeg. )k de vrouw met een bijna blik van ingehouden woede \aar er kwam geen woord zijn lippen. Voor zich lag een itapel glanzende brochures, foto's en wat al niet meer slichtend materiaal", in een iarlijkse uitbarsting opge- door de gezamenlijke auto- ie in een poging die toch al lopende verkoop van autoot- wat extra op te vijzelen. Het t mij een duidelijke zaak: 'f was diep onder de indruk van al dat onbereikbare dat deze dagen staat uitge- in de ruime RAI-hall en. De 'ing, die zich tijdens de ver- de excursie langs de fraai- fe coupé's. sedan s en der- ongetwijfeld van de man had ff gemaakt, had plaats ge- voor een diepe berusting in vermijdelijke: het zou een ie droom blijven. 'rouw greep één der folders lr vinger priemde vinnig naar der afgebeelde vierwielers je denkt dat je mij in zo'n klere- ■:jg krijgt, dan heb je et toch mooi A makker.Hij knikte, dat had hij herder doorgekregen. ,,Maar Mie", hij hield zijn stem op rustige lr1versatiehoogte, zodat ik moeite dhem vanaf het belendende ta- te verstaan, „ik heb toch ook Jt gezegd dat ik die wagen wil .bben. Er zijn er zoveel méér. Jem nou deze he,hij spreid- v'j de hoge stapel verlokkers over J tafel en koos een folder, zoals jj beroepsgokker een kaart uit .il gecoupeerd pakje zou pikken. '1eze Kijk nou es even Marie. Is t geen prachtig wagentjeEn 'pdes geknipt voor ons tweetjes. IJS nou eerlijk. ,Pe vrouw keek mokkend naar de wuste auto. „Die heb ik niet ge- m", zei ze toen, „en we kopen niet maar een auto, die we niet heb- n gezien." „Nou", zei de man, 'sn gaan we toch nog een keertje ',ten? We hebben nog minstens fe uur. Drink je koffie nou maar op, jn gaan we meteen. „Nee zei ze en het klonk, alsof ige tegenspraak geen enkel re- fÏBat zou opleveren. En zo was 'i Berustend zuchtte de man en- Je malen diep en graaide het sta atje weer bij elkaar. „We gaan zei hij. „Ober, afre- nen!" De ober had wel méér te len dan het afrekenen van een kei kopje koffie. Het was overvol bet café, dat tijdens beursdagen Ijd opbloeide als een roos in de vre woestijn van hoge flats en itowegen. Marie broeide duidelijk iets, want ze maakte geen aan- *ften om te vertrekken. liefhebbers van moderne gruwel hun hart ophalen. In Cinema 1 kan dat door te gaan kijken naar de film „Piranha" van regisseur Joe Dante. „Wacht nou es even, Bram". Ze legde haar hand op de zijne, die ongeduldig met de portemonnee op het tafeltje trommelde. „Als we dan toch nog eensDat kleine wagentje hé, je weet wel. Ruim ge noeg voor ons tweetjes en niet duur. Hoeven we ook niet naar de bank van lening. Bram trok z'n hand met een nijdi ge ruk terug. „Ik heb je toch gezegd Marie, dat zo'n opdondertje binnen een jaar naar de Filistijnen is? Na een jaar betaal je zoveel, dat je veel beter die grotere had kunnen ne men. Heeft die man me zelf ge zegd." Marie liep rood aan, maar beheerste zich. „Die man van dat autootje Bram?" „Nee! En dat weetje ook wel. Gut Marie, vraag toch niet altijd zo stom. Die gooser van die grote wagen, die zei.."Hij stond met een ruk op. „Ik ga weg", riep hij, „ik wil d'r niet meer over praten.Hij zwaaide met z'n portemonnee en de ober zag het duidelijk. „Dat is dan twee gulden en vijftig cent meneer", mompelde hij, dodelijk vermoeid. „Wat?!" Bram ging geschrokken weer zit ten. „Voor twee van die rotkop pies koffie? Man, je bent gek!" „Twee gulden vijftig meneer. Dat is het tarief. Kan er ook niks aan doen.De ober bleef onbewogen. Mokkend telde Bram twee gulden en vijf dubbeltjes neer op de tafel. „Afzetterij", gromde hij en trok Ma rie mee, die nog worstelde met haar jas. „Gaan we nog terug naar de RAI?" vroeg ze Bram zweeg een ogenblik. „Nee", zei hij toen, „nee. Voor mij is de lol d'r af. Twee gulden vijftig voor twee van die slappe bak kies koffieDe afzetters. De man en de vrouw baanden zich een weg naar de deur. Samen, innig gearmd, doken ze de vrieskou in. Ze waren er zowaar in geslaagd hun auto vlak voor het café te par keren. Een klein, snoezig wagentje. Nog prima op de banden, goed in de lak. Hij liet zich grijnzend op het kleine stoeltje achter het stuur zak ken. Hij zwaaide naar z'n vrouw, die nog even mijmerend in de richting van de hoofdingang van de RAI staarde Even later tufte het autootje weg, zich monter invoegend in de eindeloze stroom auto's. Accordeonmuziek vulde het café. Een verkleumde muzikant probeer de z'n neutje te verdienen, on geïnteresseerd bijgestaan door een klein meisje, dat de lagere school jaren nauwelijks was ontgroeid. Het bracht sfeer in de kroeg. Toen de ober eindelijk mijn tafeltje had be reikt, besloot ik om ook te vertrek ken Graag afrekenen, ober." De man knikte. „Dat is dan één gulden vijftig meneer", mompelde hij, do delijk vermoeid. Ik keek hem een tikkeltje verbaasd aan. „Maar nog geen tien minuten geleden kostte de koffie een gulden en een kwar tje!" „Dat klopt meneer", zei de ober en hij zag er zowaar eventjes een tikkeltje opgewekter uit. Maar nu hebben we muziek meneer Dat is altijd duurder." Hij veegde het tafeltje schoon met een kletsnatte, stevig bevlekte doek. „Dank u wel meneer en tot ziens meneer. Het invoegen in de lange rij auto's kostte mij aanmerkelijk méér tijd, dan Bram en Marie. Maar ja, mijn wagen is dan ook niet zo handig klein V. Scène uit „Piranha", een bloedstollende film over dodelijke, mensenvretende kleine visjes Voortborduren op vorige successen is altijd al een dubieuze gewoonte ge weest van de Hollywoodbazen. „The Godfather", „The French Connection", „Jaws", „Airport", „Starwars" en tal van andere commerciële bestsellers kregen inmiddels een al dan niet suc cesvol vervolg. Jaws is eigenlijk een dubbel goed voorbeeld, want voordat we „Jaws II" te zien kregen, waren de haaienfilms al niet van de lucht. Uit de Roger Corman-koker komt de film „Piranha" en dan zitten we eigenlijk opnieuw op de „Jaws"-lijn, ook al heeft regisseur Joe Dante (waarvan ik nog niet eerder films heb mogen aan schouwen) dit keer dan het oog laten vallen op een kleinere, maar niet minder gevaarlijke vis, de piranha. Nu kent iedereen, die regelmatige spektakelfilms ziet, die kleine visjes wel, want de slechterikken in ver schillende James Bondfilms hielden er wat dat betreft heel doeltreffende aqua ria op na. Een modern verschijnsel is een film, waarin de wetenschap oorzaak is van allerlei gruwelijke zaken. Meestal ver oorzaken wetenschappelijke vergissin gen afschuwelijk grote monsters, die het pré-historische tijdperk weer doen herleven (vooral Japanners zijn daar sterk in). In „Piranha" is eveneens sprake van zo'n wetenschappelijk ex periment, dat op een grootse manier uit de hand loopt. Speciaal voor de oorlog van Vietnam gekweekte, extra gevaar lijke, extra moordzuchtige, dus extra dodelijke Piranha's komen door een ongelukkig toeval in open water terecht en, ook heel toevallig, in een meer, waaraan verschillende vakantiekam pen zijn gevestigd. Op dat moment is in feite eenzelfde situatie gekreëerd als in de Jaws-films. Nietsvermoedende badgasten nemen een duik in het meer enjuist, u hebt het al begrepen. Dat alles bij elkaar levert bloedstollende filmbeelden op. Erg spannend ook, voor wie daar nog gevoelig voor is. Maar ori gineel is het al lang niet meer. (Cinema 1, eerste week, 16 jaar). NACHTMERRIE Wie na het zien van „Piranha" de smaak te pakken heeft, kan meteen doorlopen naar de Westsingel, waar In Duo 2 deze week een nogal vrije bewerking te zien Is van een verhaal van H. G. Wells onder de titel: „Nachtmerrie anno 2000". (Empire of the Ants). Een film van regisseur Bert Gordon met Joan Collins, Ro bert Lansing en John David Carson in de hoofdrollen. Ook hier faalt de wetenschap en dat geeft zo langza merhand wel te denken. „Nachtmerrie anno 2000" borduurt voort op de zogenaamde dieren-ram- penfilms, de „animal disasters". We hebben al heel wat soorten gehad Wil de honden, monsterachtige ratten, do delijke bijenzwermen en nog veel meer van al dat fraais uit moeder natuur, al dan niet door wetenschappelijke ex perimenten opgefokt tot pure gruwels. In „'Nachtmerrie anno 2000" zijn het mieren, die op het punt staan de op dat moment machteloze mens te overheer sen. Marilyn (Joan Collins), gespeciali seerd in de ontwikkeling van nieuwe projecten, is bezig met de verkoop van een stuk land in het uiterste deel van het Zuidoosten van de V.S. Hier moet een nieuwe exclusief dorp worden gevestigd. Per boot gaat zij met een aantal geïnteresseerde kopers naar het gebied Zij wordt bijgestaan door kapitein Dan (Robert Lansing) en haar assistent Charlie (Edward Power). Er is daar op de kust een vat met radio actieve afvalstof aangespoeld Het vat is door een bulldozer beschadigd. Een kolonie mieren heeft zich hiermee ge voed en zijn dientengevolge tot afzich telijke monsters uitgegroeid. Marilyns verkoopexpeditie wordt wreed ver stoord als de mieren tot de aanval over gaan en enige slachtoffers maken. De mieren vernietigen tevens hun enige ontsnappingsmiddel de boot en ze achtervolgen hun prooi De overge blevenen vluchten het oerwoud in op zoek naar het dichtstbijgelegen dorp. Ze vinden een roeiboot en gaan stroomopwaarts, achtervolgd door de mieren die hen in een bepaalde richting dwingen te gaan. Eindelijk bereiken ze een dorp en vragen de sheriff (Albert Salmi) om hulp. Als deze weigert ver moeden zij dat de mieren hier alles on der controle hebben De mieren blijken in staat door een bepaalde stof, die door de radio-activiteit buitenproportioneel is ontwikkeld, de mens hun wil op te leg gen. Dan weet aan deze invloed te ont snappen en slaagt erin de laatste stro halm die hen uit deze hel kan bevrijden, te pakken. Ik moet zeggen, hoewel deze film best te pruimen is voor de liefhebbers van aktie, eenzelfde thema oneindig veel beter is uitgewerkt in de voortref felijke science fictionfilm „Phase IV" van regisseur Saul Bass in 1973. Ook die film had als thema de overheersing der mensen door mieren. Maar dat ge geven was uitgewerkt tot een intel ligente film, die na afloop tot nadenken stemde. „Nachtmerrie anno 2000" heeft die intentie veel minder (Duo 2, eerste week, 16 jaar). VARIA Voor de rest nog even aandacht voor de kinderfilm. In Euro draait in de matineevoorstellingen dit keer een reprise van „Pippi zet de boel op stelten". U weet wel, over dat meisje dat alles kan en alles durft. Bekend ook van de t.v. Sexliefhebbers moeten ditmaal te vreden zijn met „Exchanges" (Erop of eronder) in het Duo 1 -weekprogramma, waarin het gaat over gezellig samen met z'n viertjes de sex bedrijven. Dan komt moeder erbij en die is er ook niet vies van. Alles komt best voor elkaar. In de nachtvoorstellingen van Duo 1 draait „Het huis der manzieke vrouwen". Karateliefhebbers komen ook weer aan de beurt in de nachtvoorstellingen van Duo 2 met: „De helse tijger". Chiu Hoi Kuen en zijn zoon Chiu Tak zijn berucht om hun wandaden Ze moorden en roven en de vreemdeling die niet onmiddellijk naar hun pijpen danst, komt op wrede wijze aan zijn einde Zo ook de straatverkoper Tung Chi San. Diens zuster en haar vriend Ma Bow Tin vermommen zich als reizende komedianten om de zaak te onderzoeken en zich te wreken Na tuurlijk komt het tot een treffen en daar bij verslaat Ma Wong in z'n eentje de bende van Chiu Hoi Kuen DE VUURPAARDEN In het Amersfoorts Filmhuis draait deze week opnieuw een Russische film. Het is de film ,,De vuurpaarden" van regisseur Serge Paradjanow. Met een Romeo en Julia-achtige geschie denis in de Karpaten, als centrale ver telling, schildert Paradjanow de hart stochten en het geloof van een trots bergvolk, de Goutzouls, waarvan het romantisch-etnologisch relaas In 1910 verscheen in het boek: „Schaduwen van vergeten ouders" van de Oekraïner schri|ver Kotzubinski (Amersfoorts Filmhuis, zaterdag tot en met dinsdag, 20.15 uur) UIT DE FILMBLADEN Met ingang van deze maand bren gen we in onze filmrubriek een over zicht van hetgeen In drie Nederland se filmbladen aan nieuws en inter views wordt gebracht. Het betreffen de bladen Skoop, Filmfan en Pre mière. Skoop. Het wat zich noemt „kritisch filmblad Skoop" begint het nieuwe jaar met een groter formaat. Bovendien - en dat is gemakkelijk voor hen die Skoop langer lezen dan vandaag, een index met filmtitels die in de veertiende jaar gang (1978) in Skoop in meer of min dere mate zijn genoemd Jurriën Rood besteedt ruime aandacht aan de nieuwe Robert Altman-film „The wed ding" onder de titel: Een bruiloft als doofpot. Jan Donkers, muziekkenner bij uit stek, maakt zich boos over de verfilming van Buddy Holly's leven en heeft voor „The Buddy Holly Story" weinig goede woorden over Natuurlijk ook ruime aandacht voor Film International, terwijl K. Schippers over de biografen van de Marx Brothers een hartig woordje te zeggen heeft, kompleet met talrijke fo to's uit films van dit legendarische stel filmkomieken. Harry Hosman grijpt de nieuwe film „Heaven can wait" aan om een boekje open te doen over hoofdrol speler Warren Beatty, vorig jaar door Time „Mister Hollywood" genoemd. Een filmster, die nog wel eens onder schat wordt. „Heaven can wait" is trouwens een erg amusante, onder houdende film geworden. Charles Boost haalt oude herinneringen op in het artikel „Een ruzie uit 1957" rond de film „Kleren maken de man" Wie zich soms wel eens ergert aan het geluid van sommige films, doet er goed aan het artikel van Sandra van Beek en RAF. Proper te lezen: „Is het geluid in Nederlandse films om aan te horen?" Filmfan. Het maandblad „Filmfan" heeft deze maand als hoofdmoot het grote Marlon Brando-interview, ge maakt door Lauwrence Grobel Een vertaling van een interview, dat eerder in het Amerikaanse blad „Playboy" verscheen. Een uitstekend interview, waarin Grobel via een nogal, langdurig woordenspel met Brando hem toch zo ver krijgt, dat hij wat zinnige dingen zegt over film. Want Brando«vindt film maken en zeker de acteur in de film volstrekt onbelangrijk. Hij praat liever over maat schappelijke problemen Over dat èn over Marlon Brando en de film, kan men uitgebreid in Filmfan lezen. Gijs van Westerlaken en Fred van Doorn spra ken met Kitty Courbois over diens aan deel in Nederlandse films, terwijl Ab van leperen een boeiend gesprek had met de coming man van de Franse film, Laurent Malet. „Kan deze man de Franse cinema redden?" Rob du Mee filosofeert een eind weg over Audrey Hepburn en ik ben in ieder geval in één ding met hem eens: zij is een voortref felijke actrice. Eén van de actrices in de nieuwe Nederlandse film „Exit 7" Jo- hanneke van Kooten sprak met Tom Rodijn. Zij vindt zichzelf helemaal niet aardig. Verder, evenals in Skoop. de vaste rubrieken en nieuwtjes in de mar ge van de film. Première. Tenslotte aandacht voor „Première", dat al weer aan haar vijfde nummer begint „Première" is een blad. dat niet zozeer mikt op filmkijkers, die het naadje van de (film-)kous willen weten, maar meer op de mensen, die zo maar eens een avondje naar de film willen en ongecompliceerde voorlich tingen wensen. Geen kritieken dus. Ook Première schenkt aandacht aan Warren Beatty naar aanleiding van „Heaven can wait". Henk van Gelder sprak met Monique van de Ven, de hoofdrolspeelster in „Een vrouw als Eva" van Nouchka van Brakel. Ernest D. P. Benéder sprak met Wim van der Dussen, bedrijfsleider van het bioscoopcomplex City in Hilversum, een onderdeel van de Amersfoortse filmexploitatie-maatschappij Joghem's Theaters Een bedrijfsleider met een warm hart voor het medium film en „zijn" bioscoop. Altijd in ook voor een stuntjeMaarten van Rooyen geeft een (wel erg korte) beschouwing over vrouwelijk regisseurs en de vrouwene mancipatie naar aanleiding van „Een vrouw als Eva". Nouchka van Brakel: „Mannen raken altijd in de war door de vaart, die vrouwen zich toeëigenen." Een artikel verder over het „geheime wapen van de Bee Gees" naar aanlei ding van de mislukte Robert Stigwood- film „Sergeant Pepper". Theo Stokkink schrijft óók over „The Buddy Holly Sto ry", maar is helemaal niet zo kritisch als Jan Donkers in Skoop Theo is al lang blij, dat ie in deze film tenminste ook rock and roll te zien krijgtIn het vijfde nummer van „Première" tenslotte het eerste deel van de veelbelovende titel: „Waarin een klein land bloot kan zijn", met als ondertitel: Nederlandse speel films voor 1970. Een artikelenserie van „blootkenner" Peter Cuiioers, filmagenda Amersfoort Filmagenda voor Amersfoort van donderdag 15 februari t/m woensdag 21 februari. GRAND 033-14632 GRAND 1 „Revenge of the Pink Panther", alle leeftijden. Dagelijks: 13.30-18.30- 2115 uur. Zondag: 13.30-16.00-18 30- 21.15 uur GRAND 2 „Even en oneven", alle leeftijden. Da gelijks 13.30-18.30-21.15 uur Zon dag: 13.30-16.00-18.30-21.15 uur. GRAND 3 „Een vrouw als Eva", 16 jaar. Dagelijks: 13 30, 18.30 en 21.15 uur. Zondag: 13.30, 16.00, 18.30 en 21 15 uur. GRAND 4 „The Buddy Holly Story", alle leeftijden. Dagelijks 13.45-18 45-21.30 uur. Zon dag: 13.45-16.15-18 45-21.30 uur. GRAND 5 .Aanval op Muc Wa 16 jaar. Dage lijks: 13.45-18.45-21.30 uur Zondag: 13 45-16.15-18.45-21.30 uur Cinema 033-18900 CINEMA 1 „Piranha", 16 jaar. Dagelijks: 13.45- 18 45-21.30 uur Zondag: 13.45-16 15- 18.45-21.30 uur CINEMA 2 „Konvooi van de angst" (Wages of fear), 16 jaar. Dagelijks: 13.30-18.30- 2115 uur. Zondag 13.30-16.00-18 30- 21.15 uur. Euro 033-33655 EURO „De prijsvechter", 12 jaar. Dagelijks: 13.45-18.45-21 15 uur Zaterdag: 16.15-18 45-21.15 uur. Zondag. 13.45- 16.15-18.45-21.15 uur. Woensdag: 18.45-21.15 uur. Euro kindermatinee tel. 33655 EURO „Pippi zet de boel op stelten", alle leef tijden. Zaterdag- en woensdagmiddag 13.45 uur. Duo 033-16572 DUO 1 „Erop of eronder", 16 jaar Dagelijks: 14.15-19 15-21.30 uur. Zondag: 14.15- 16.30-19.15-21.30 uur. DUO 2 „Nachtmerrie anno 2000". Dagelijks: 14.00-19.00-21.15 uur Zondag 14.00- 16.15-19.00-21.15 uur. NACHTVOORSTELLINGEN DUO 1 „Het huis der manzieke vouwen", 16 jaar Vrijdag- en zaterdagavond: 24.00 uur. DUO 2 „De helse tijger", 16 jaar Vrijdag- en zaterdagavond. 23.45 uur. r .„aia feferi,<*SÉÉL-Vr' w 4 PIRANHA

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1979 | | pagina 23