k\ ZA 10 ZO 11 MRT INSCHRIJVEN VOOR 25 FEBR FILMHUIS «mfrsfqort usder Krant - Kijk op de film DONDERDAG 22 FEBRUAR11979 23 naway als de fotografe Laura Mars, die met haar „derde" oog de van moord en sadistisch geweld gadeslaat zonder wezenlijk in te grijpen of de moord te kunnen voorkomen. „The eyes of Laura Mars", J 5. MP vogels begonnen net weer lucht adem te halen en te teleren met een lente-achtig dje tussen de nog kale, nau- rs sneeuwvrij geraakte takken, ijzeren hand van koning winter \mde Nederland opnieuw in jzige greep. IJzel, sneeuw en kerstenden het toch al zwaar sterde land Vooral het hoge 1en, toch al het stiefkindje van ederlander, mocht zich in een natigd grote belangstelling leze koninklijke hoogheid ver en Ze hebben dat geweten, in het topje van Nederland. Het Nederland werd in één klap de an een ijsberg gelijk. Het noor rampgebied. Boeiend, fas- end, sensationeel kijkspel le ien dergelijke manifestatie ze- p. Onze televisie-makers doen uiterste best om ons geen ellende te besparen. Heli- irs en vliegtuigen razen over Nederlandse poolvlakten, het Nijks, maar enigszins in onge- geraakte boerenleven be- 1end met niet aflatende door- igvermogen, moed èn ver ven in het vhegeniersschap van esbetreffende piloot, iel Nederland weet nu, dat e de Vries m het wel heel erg )ffen Friesland momenteel in bezig is te genezen van een impliceerde heupbreuk, nadat loor de stug doorwerkende len van de ,,Rescue"-he!i- er bij toeval uit een hoop uw werd opgepikt, waarover irt tevoren zijn ongelukkige val toe. Jouke de Vries behoort tot 1er overlevenden. Een gelukkig s, dat is zeker. nder gelukkig was de fotograaf een landelijk dagblad, die zijn bij een ingesneeuwde derij parkeerde om foto's te Bn van het daar te bezichtigen Even later teruggekomen om er te rijden over de inmiddels sloten wegen, kwam hij tot de ekkmg, dat zijn wagen was wenen. Zoals later bleek: af ge- door de hard werkende man nen van de politie, die graag de weg vrij wilden houden Als ooit duidelijk is geworden, dat zelfs onze agrarische volksgenoten in het steeds groter wordende web van de technologie gevangen zit ten, dan is dat wel in de afgelopen dagen geweest. Door het uitvallen van de electriciteit lieten ook de melkmachines verstek gaan. De boeren zaten met hun handen in het haar, want met de hand melken wie kon dat nog? Er zal heel wat uurtjes wanhopig geoefend zijn op de spenen, voordat met de edele kunst van vroeger weer enigszins machtig werd. En er moest heel wat geoefend worden, want dezelfde vannen van de Rescu-helicopter hadden intussen de grote melk- containers natuurlijk niet voor niets neergelaten bij de van de buiten wereld afgesloten boerderijen". Noord-Nederland rampgebied. De rest van de Nederlanders heb ben er via de televisie van genoten als van een dramatische serie in ettelijke delen. Lekker bij de cen trale verwarming, die het steeds is blijven doen. U zult het ook wel jammer vinden, dat het ergste leed is geleden. Maar eigenlijk kunt u er wel van verzeker zijn, dat er nog veel meer te verwachten is. Het is per slot 'van rekening nog steeds februari. En de lente begint nog lang niet, ook al hebben enkele eigenwijze sneeuwklokjes het al gewaagd hun kopje boven de sneeuw uit te steken. Ze hebben de naam mee, dat wel, maar ik ben bang, dat ze straks naar de bloemendokter zullen moeten voor een hardnekkig griepje! U kunt er natuurlijk anders over denken, maar wat mij betreft zijn die dertig flinke vogels in onze natio nale hoofdstad natuurlijk de slimste van ons allemaal. Dertig blauwe reigers, midden in de stad! En geen centje pijn. Elke morgen, steeds op hetzelfde tijdstip, staan ze geduldig in de rij in Artis. Te wachten op de verzorger, die dan met hapklare brokjes de vaste gasten verzorgt en dan (en passant) ook de reigers in z'n voederprogramma opneemt. Weten waar /e altijd eten kunt krij gen en dèér in ieder geval op tijd aanwezig zijn. Eén belangrijke re gel om te kunnen overleven. Wij Nederlanders kunnen nog wat leren van dat blauwe ras onder de geve derde volkeren. Geen wonder ook, dat de Noorderlingen vaak door het noodlot worden getroffen. Zij heb ben blijkbaar nog steeds niet door, dat je toch in de randstad moet zijn. Dicht bij het vuur. Om je lekker te warmen. Als die dertig reigers. V. Het onderwerp in defilm „The eyes of Laura Mars" sluit aan op de op dit moment in alle hevigheid woedende rage in Hollywood: de para-psy- chologie. De geweld- en modefo tografe Laura Mars is behept met een voor haar toch wel nare eigenschap: ze ziet bepaalde moorden van tevo ren aankomen. Ze ziet hoe de moord wordt gepleegd, maar ze ziet de moordenaar niet. Politie-inspekteur John Neville (Tommy Lee Jones, die eerder te zien was in de biografische film over de multi-miljardair Hughes) komt tijdens een tentoonstelling van haar prenten tot de konklusie, dat haar foto's een opmerkelijke over eenkomst vertonen met de foto's, door politie-fotografen gemaakt van verschillende moorden. Laura be kent hem tenslotte, dat zij die beel den reeds eerder in haar geest heeft gezien, maar niet weet of het realiteit is of droom. Het blijkt realiteit te zijn. De ogen van Laura Mars zien de ge welddaden op hetzelfde moment dat ze op het punt staan te gaan gebeu ren. De gebeurtenissen raken in een stroomversnelling, wanneer de mys terieuze moordenaar opnieuw toeslaat en nu binnen de eigen vrienden- en za- kenkring van Laura Mars (een toch niet geheel overtuigende vertolking van Faye Dunaway) „The eyes of Laura Mars" is een film, waarin alle ingrediënten voor een suc cesvolle publieksfilm zitten verwerkt: sadisme, sex, romantiek, spanning, horror en para-psychologische ele menten. Toch is het een film geworden, waarmee regisseur Irvin Kershner niet dat resultaat heeft bereikt, dat verwacht kon worden. Niemand zal zich er een buil aan val len, dat niet, want „The eyes of Laura Mars" is handig en vakkundig gemaakt, maar het scenario is opgebouwd uit cli- ché's en het verhaal hangt van toeval ligheden aan elkaar. En dat wreekt zich op den duur Ook al is het slot dan wel licht verrassend, dat is het in eerste in stantie alleen maar, omdat het onmo gelijk lijkt en bovendien nergens door de realiteit wordt gedekt Neurotische dramatiek, vooral in de slotscènes, waarin de hysterie van Faye Dunaway een hoogtepunt bereikt. Handig en vakkundig gemaakt, dat wel, maar de geraffineerde touch van een echte thriller-regisseur zoals Hitch cock of misschien een De Palma ont breekt. Overigens is „The eyes of Laura Mars" eerder een film. die je, door de sadistische en gewelddadige elemen ten, zou verwachten in Duo 2 in plaats van in het arthouse theater, wat Grand 5 nog steeds pretendeert te zijn Aan de andere kant is het mogelijk, dat de ge weld, sex en sadistische elementen in „The eyes of Laura Mars" wellicht net een tikkeltje subtieler zijn dan het recht- toe-recht aan werk, dat in de meeste gevallen in Duo 2 te zien is. Een twijfe laar, dus. (Eerste week, Grand 5, 12 jaar) MIJN VRIEND DE WALVIS In de kindermatinee's van Euro Ci nema kan men zaterdag- en woensdagmiddag kijken naar „Mijn vriend de walvis", een plezierige, hartverwarmende film over Joe en zijn walvis. De film is in de Engelse taal met ondertiteling. Een feit om eventjes rekening mee te houden. Het verhaal is als volgt: Marineland heeft altijd al een gewel dige aantrekkingskracht gehad op Joe. Nu de grote vakantie nadert wil hij graag een baantje in het vispark zien te krij gen. Na veel moeite en met hulp van de oude visser Loui lukt hem dit en mag hij de vissen voeren De grote waslvis en Joe worden dikke vrienden. Iedere dag opnieuw gaat hij naar dat enorme beest toe en praat met hem terwijl hij hem extra verwend met vis. Op een dag krijgt Loui een telefoontje óm snel naar het park te komen en een dodelijk mensen-etende haai te van gen. Hij vraag Joe om mee te gaan, hetgeen hij maar al te graag doet. De volgende dag vertelt Joe het hele verhaal in geuren en kleuren aan zijn moeder, die het helemaal niet zo span nend vindt, maar vreselijk gevaarlijk. Ze verbiedt hem dan ook nog naar het park te gaan. Bedroefd neemt Joe afscheid van de mensen van het park en speciaal van zijn grote vriend de walvis. Als hij zijn moeder ziet aankomen verstopt hij zich in een roeiboot. De boot raakt los en verdwijnt in de schemering. De hele nacht zoeken boten van het park en de kustwacht, maar zonder succes. Ten einde raad stuurt een trainer de walvis de zee in om Joe te zoeken. Uren van spanning gaan voorbij en de walvis keert terug met Joe. Na al deze avonturen is de vakantie om en moet Joe weer terug naar school. Later hoort hij dat zijn vriend de walvis erg ziek is. Het arme beest heeft heimwee, want zodra hij Joe ziet, klaart hij zienderogen op, net op tijd voor de grote show. Verbaasd over het plotselinge herstel van de walvis en de vriendschap tussen deze twee, ontvangt Joe een geweldig kado van de trainers. Hij mag de grote show leiden. DE STOOMWALS EN DE VIOOL In het Filmhuis Amersfoort kan men de komende periode van zaterdag tot en met dinsdag opnieuw kijken naar een film van de Russische regisseur Andrei Tarkovski:,De stoomwals en de viool". De Russische film „De Stoomwals en de Viool" (1961) wordt enigszins ten onrechte op naam geschreven van de via films als Andrei Roublev. Solaris en De Spiegel wereldbefaamde cineast Andrei Tarkovski. Tarkovski tekent weliswaar voor de regie van de Stoom wals en de Viool maar maakte de film als eindexamenwerk voor de bekend ste Russische Filmakademie. de YGIK in Moskou tezamen met zijn inmiddels niet minder beroemde collega Mihalkov Koochlovskie (hier de scenarioschrij ver), van films als Mijn Eerste Leraar, Het Adelsnest en Oom Wanja en Vadim Yusov (cameraman), die uitgroeide tot de beste Russische cameraman De Stoomwals en de Viool bekroond met de grote prijs van het New York filmfestival is eigenlijk een zeer poëti sche jeugdfilm Het is het ontroerende verhaal van een vreemde vriendschap. Sasha is de jonge, frêle violist voor wie een nieuwe wereld opengaat als hij op een dag de robuuste chauffeur van een grote stoomwals ontmoet, Sergei Voor Sasha betekent die ontmoeting het wakker worden uit een comfortabel, geïsoleerd wereldje waarin hij als ta lentvol aankomend concertviolist ge koesterd werd als een zeldzame or chidee in een kas. Sergei's wereld is nieuw en fascinerend. Sasha ontdekt realisten en menselijke relaties die hij niet voor mogelijk had gehouden Hij drinkt die wereld met een onverzadig bare dorst en droomt zijn dromen als de kunstenaar van de toekomst Het kind Sasha en de volwassen man Sergei. Een zeer poëtisch verhaal waarin je al de lyrische regie-opvattin gen herkent van Tarkovski eerste meesterwerk, zijn feitelijke speelfilm debuut „Iwans Jeugd" (1962) Een ly riek die overigens nergens sentimen tele trekjes heeft Daarvoor is Tarkovski te veel intellectueel Hij filmde „at mosferisch". Stemmingsbeelden be palen voor een groot deel de sfeer van zijn film die hun definitieve structuur op de montagetafel krijgen Dromen en herinneringen vormen het materiaal en de realiteit, die vaak erg hard is in Tar- kovski's werk, in een creatieve kon tekstzet. Maar dat verhindert hem niet om in iedere film terug te vallen op pas- toraal-poëtische scenes, die in De Stoomwals en de Viool voor een be langrijk deel de sfeer bepalen Je ziet dat gebruik van het pastorale gebeuren ook heel sterk in zijn laatste film De Spiegel, die binnenkort ook in De Krab- bedans te zien is. Ook al is De Spiegel een veel hardere en tegelijkertijd poli- tiek-filosofische Tarkovski De hoofdrollen in De Stoomwals en de Viool worden gespeeld door I. Fomchenko en V. Zamansky. (Filmhuis Amersfoort - za. t/m. di. - 20.15 uur). SUPER 8 FESTIVAL VOOR AMATEURS OP ZA. 10 EN ZO. 11 MAART Amateurfilmers, die willen deelne men aan het amateuriilmfestival in het filmhuis kunnen voor 25 feb de infor matie van hun film (inhoud van de film, titel, lengte, naam en adres, telefoon nummer) opgeven. Telefonisch van ma. tot vrij. tussen 10 en 12 uur 033-19505 of schriftelijk, t.n.v. Peter Evers Achter de Kamp 27 of Appelmarkt 14 Amersfoort. Alle amateurwerk is welkom Het wordt thematisch over de twee dagen verdeeld. Bovendien wordt de film The birth of a nation van David Griffith ge draaid. In deze film uit 1875 werd voor het eerst close-ups en fade-in en fade out systeem gebruikt. Bezoekers aan het festival kunnen zich op die twee dagen ook laten in schrijven vooreen filmcursus, die op 24 maart start Duur 10 lessen bestaande uit film geschiedenis en zelf werken met smal films. Het meenemen van eigen ap paratuur is niet verplicht maar wel wel kom Het festival begint op beide dagen om 13 uur. De toegang is gratis. filmagenda Amersfoort Filmagenda voor Amersfoort van donderdag 22 februari t/m woensdag 28 februari 1979 Grand 033-14632 GRAND 1 „Revenge of the Pink Panther", alle leeftijden. Dagelijks: 13.30-18.30- 21 15 uur. Zondag: 13 30-16 00-18.30- 21.15 uur GRAND 2 „Even en oneven", alle leeftijden. Da gelijks: 13.30-18.30-21.15 uur. Zon dag 13.30-16.00-18.30-21.15 uur. GRAND 3 „The good, the bad and the ugly", 16 jaar. Dagelijks: 13.30 en 20.15 uur. GRAND 4 „The Buddy Holly Story", alle leeftijden. Dagelijks: 13.45-18 45-21.30 uur Zon dag: 13.45-16.15-18.45-21.30 uur. GRAND 5 „Eyes of Laura Mars", 12 jaar. Dage lijks: 13.45-18.45-21.30 uur. Zondag 13 45-16.15-18 45-21.30 uur. Cinema 033-18900 CINEMA 1 „Piranha", 16 jaar Dagelijks: 13.45- 18.45-21 30 uur Zondag: 13.45-16.15- 18.45-21 30 uur. CINEMA 2 „Oscar", alle leeftijden Dagelijks: 13.30-18.30-2115 uur. Zondag: 13.30- 16.00-18.30-21.15 uur. Euro 033-33655 EURO „Een vrouw als Eva". 16 jaar. Dagelijks: 13.45-18.45-21.15 uur Zaterdag: 16.15-18.45-2115 uur. Zondag 13 45- 16.15-18.45-21 15 uur. Woensdag 18 45-21.15 uur. EURO kindermatinee tel. 33655 „Mijn vriend de walvis" (Engels ge sproken. met ondertiteling), alle leeftij den. Zaterdag- en woensdagmiddag: 13.45 uur. Duo 033-16572 DUO 1 „Ik zal je pakken", harde porno 18 jaar. Dagelijks: 14 15-19.15-21.30 uur. Zon dag: 14.15-16 30-19.15-21.30 uur. DUO 2 „Flitsend Shao-Lin geweld", 16 jaar. Dagelijks: 14.00-19.00-21 15 uur. Zon dag: 14.00-16.15-19.00-21.15 uur NACHTVOORSTELLINGEN DUO 1 „Licht op groen voor de maagd", 16 jaar. Vrijdag- en zaterdagavond: 24.00 uur DUO 2 „The Poseidon Adventure", 16 jaar. Vrijdag- en zaterdagavond: 23.45 uur super 8 festival voor amateurs „Wilt u uw arts vragen in het vervolg in drukletters te schrijven." „Nee dokter, dan zou ik toch niet op zaterdag bellen voor mijn man." haa „Ik heb je verjaardag niet ver geten, maar ik had geen door jou mede-ondertekende che ques."

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1979 | | pagina 23