leugdarts mevrouw Bouvy sprak voor rouwenraad over doen en laten van het kind I ijwegen in thema verstoren larmonie van de expositie IDE LOF DER ZOTHEID" IN DE ZONNEHOF: .eusder Krant - samenleving DONDERDAG 8 MAART 1979 11 n EUSDEN - Door de Vrouwenraad isden was op woensdagochtend ebruari in boerderij „Groot Krak- rst' een bijeenkomst belegd voor len van alle vrouwenverenigin- in Leusden. e jeugdarts mevrouw M. S. A. C. ivy-Verbeeten, hoofd van de af- ng Jeugdpsychiatrie van de Ge- •ntelijke Geneeskundige en Ge- Iheldsdienst te Amersfoort, ik over het onderwerp „Een kind |een volwassene", levrouw Bouvy introduceerde zich- door een beeld te schetsen van het k. dat zij bijdeG.G. en G.D. verricht, beweegt zich op het verwerven van :ht omtrent het psychisch en soma- i disfunktioneren van de kinderen, jij de dienst worden aangemeld, en adviseren in de richting, die tot be- ontplooiing van die kinderen kan en Dit werk wordt verricht ten be ven van kinderen van nul tot en met ttien jaar, met problemen in de ooi- en/of de gezinssituatie, levrouw Bouvy schetste de ver- illen tussen kinderen en volwasse- In lichamelijke zin als daar is het ichil in lengte, waardoor het kind op geheel andere wijze tegen de we- aan ziet dan de volwassene Daar- st het verschil in relatieve hoofd- Dtte. STBEHOEFTE Vat betreft de rust, die beiden abso- nodig hebben: de pasgeboren baby 24 uur per dag slaapt, en het steeds sr afnemen was de noodzaak tot edige rust naarmate het kind ouder dt. Daar is geen recept voor te ge- maar daar draait wel een heel ge- letje om! Summier duidde zij de ver- illende fasen van de slaap aan, die ie remfase, wanneer de mens het feeglijkst is, het diepst is, terwijl in de iselfase de slaap rustiger is. Het ateren speelt zich vooral in deze ;te fase af. Ouders moeten er niet bezorgd over zijn, dat hun kind bang is om naar bed te gaan. De twee tot driejarige kinderen zijn doorgaans bang voor het donker. De drie tot vijfjarigen voor kleine dieren. De vijfjarige kan bang zijn voor dieren in bed, de zesjarige kan angst tonen voor het dier dat onder zijn bed zou zitten. Mevrouw Bouvy pleitte voor het ri tueel, dat kinderen graag plegen voor dat ze naar bed gaan De ouder moet daar niet geïrriteerd over raken. Het vaste ritueel betekent voor het kind houvast. Mogen de ouders niet uit gaan? Natuurlijk mogen ze dat, maar het kind moet het weten, wel de oppas kennen, en niet plotseling in avond of nacht geconfronteerd worden met het feit, dat de ouders er niet zijn, en dat er een vreemde in huis is. BEHOEFTE AAN BEWE GING Een tweede belangrijk punt is de be hoefte aan beweging in relatie met het kind. Prof. W. J Bladergroen beschreef het toenemen van de leermoeilijkheden van de 50er naar de 70er jaren toe De vóórschoolse ontwikkeling is daarbij zéér belangrijk Wanneer het kind stoornissen in zien. tasten en horen vertoont, dan hebben de volwassenen daar zelf aan bijgedragen Mevrouw Bouvy noemde als voorbeeld daarvan het gaan wonen in flats. Vanaf de ver diepingen ziet het kind de auto's klein als speelgoed, en op straat ziet het kind opeens, dat die auto's groot zijn. Ook als het kind geen tijdzin heeft ontwik keld, kan het veel dingen niet plaatsen. „Het kind", zo stelde mevrouw Bouvy, „reageert vanuit zijn eigen ver houdingen Ons hele schoolsysteem is gebaseerd op de volwassen waarne ming. Wat ook al niet bijdraagt aan een juiste wijze van waarneming door het kind is het feit, dat veel kinderen vliegensvlug door hun ouders bij school worden afgezet. Vroeger gingen de kinderen slenterend naar school, en kregen ze een stukje ontwikkeling van waarneming spelenderwijs aange reikt". HET ZICH KUNNEN KON- SENTREREN Een derde verschilpunt is het zich kunnen konsentreren van het kind in verhouding tot de volwassene. Hoe lang kon een kind spelen? Een baby van een half jaar bijvoorbeeld gemid- deld14'/2 minuut, een vierjarige 83 mi nuten. De fase van het naar de kleuter school gaan is afgestemd op het feit, dat het kind reeds aan bepaalde kon- sentratie-eisen kan voldoen. Bij het konsentreren spelen twee fa sen een rol: het richten en het vasthou den van de aandacht. Het richten kan ontbreken door zwakzinnigheid, dus aangeboren, dan wel als gevolg van een ernstige ziekte of ongeval. Het ner veuze kind kan vaak korte tijd de aan dacht vasthouden. Dit is slechts aange boren Het nerveuze kind wordt het be ste geholpen door het kind konsekwent en gericht aan te pakken, en geregeld te kontroleren. PUBER EN JONGE ADO LESCENT Ten aanzien van de puber en de jon ge adolescent sprak mevrouw Bouvy over de lichamelijke veranderingen, de sexuele rijping, de cognitieve ontwikke ling, de verandering van de sociale rol en de persoonlijkheidsontwikkeling. In de Nederlandse taal is een puber een kind van 12 tot 16 jaar, een adoles cent is de jongere van 17 tot 22 jaar. In de Angelsaksische sfeer is puberty: li chamelijke en sexuele ontwikkeling, en adolescence is de psychische ontwik keling. De eerste fase, die de pubers van 12 tot 16 jaar doormaken, is het los komen van de ouders. De tweede fase volgt, wanneer het eigen levensplan en de rol binnen de maatschappelijke levens verbanden centraal komen te staan LICHAMELIJKE ÈN IDEN TITEITSPROBLEMATIEK Waardoor heeft het kind het zo moei lijk in de puberteit? In de periode van de basisschool kende het kind een be paalde zekerheid, maar door de li chamelijke veranderingen die plaats vinden, gaat het kind zich afvragen of het nog dezelfde is. De lichamelijke wensdromen van de puber hangen nauw samen met het kuituurpatroon. In onze kuituur moet de jongen brede schouders en een stevige baardgroei hebben, het meisje moet aantrekkelijk zijn en een goed figuur hebben Dat werkt erg ver door. Bij de leeftijdveno- ten telt de vroegrijpe méér mee. De laatrijpe komt er in karaktervorming beter af, omdat hij langere tijd heeft voor de ontwikkeling van zijn ego-funkties. In 1957 werd er eens een onderzoek ge daan naar de verschillen op latere leef tijd tussen de vroeg- en de laatrijpen Op 35 jarige leeftijd hadden in vergelijk bare categorieën 13 vroegrijpen een leidende funktie tegen 3 laatrijpen. Op 40 jarige leeftijd was dit verschil niet meer aantoonbaar PSYCHOSEXUELE ONT WIKKELING Wat de psychosexuele ontwikkeling betreft, stelde mevrouw Bouvy het vol gende: het kind op de lagere school toont de geslachtsdelen aan andere kinderen. Vooral jongetjes kunnen dat doen. De predaolescent kan opgewon den raken door niet sexuele, hem op windende situaties, zoals: een film, door kermisvermaak, zwemmen, in de kerk zitten. De echte adolescent reageert vrijwel uitsluitend op recht streekse aanraking van de geslachts delen. Wat is sex? Toch wel een synthese van sexualiteit en affinitieve betrekking tot de partner. HOMOSEXUALITEIT Mevrouw Bouvy stipte ook de homo- sexualiteit aan. die toch nog wel erg in de taboesfeer verkeert. Het is nog altijd sociaal devierend gedrag. De adoles cent, die ontdekt dat hij een homo- sexuele aanleg heeft, zal dit eerst willen verbergen, en moet een dubbelleven leiden Komt hij er tenslotte voor uit, dan raakt hij die spanningen kwijt, maar dan zal hij diverse, voor hem als belangrijk beleefde relaties gaan verliezen. Toch moet hij zich durven begeven in de sub kuituur. in de eigen minderheids groepering, want daar zal hij worden geaksepteerd. INTELLIGENTIE Binnen de puberteit is het kind in staat om bepaalde denkoperaties uit te voeren. Het kind kan zich daardoor be ter aanpassen aan wisselende om standigheden De zwakker begaafden blijven in de konkrete denksfeer steken. SOCIALE ROL Tijdens de latere puberteit of de ado lescentie zoekt het kind een andere so ciale rol Er wordt van hem meer zelf standigheid verwacht, maar hij moet ook nog aan de verwachtingen van zijn ouders voldoen. Dat kan problema tisch worden als de ouders erg aan hun systeem van eigenwaarde blijven han gen. Waarom is de sociale rol van ouders en kinderen tegengesteld? Mevrouw Bouvy: „De ouder is opge nomen in het arbeidsproces, speelt een dominerende rol. Het kind speelt een zuiver ondergeschikte rol. Ook heeft de volwassene een andere rol ten opzichte van het sexuele gedrag Voor de adolescent is het moeilijk zich een konkreet beeld van zijn ouders te vormen Het is niet zo zeer een ge- neratieonflikt als wel een waardekon- flikt waarin de adolescent met zijn ouders gewikkeld kan zijn Het is goed. dat de ouders ook hun eigenwaarde be houden" INTEGRATIE PERSOON LIJKHEID IN SAMENLE VING Tenslotte de integratie van de per soonlijkheid in de samenleving. Men moet een eigen persoonlijke levensstijl bezitten. De jongeren merken, dat ze diverse sociale rollen spelen. Omdat ze zelf zoekende zijn, kijken ze kritisch naar de onechtheid van de volwasse nen. Bij heel veel kinderen kunnen ster ke wisselingen worden waargenomen, waarbij ze al hun energie kunnen aan wenden om er zelf sterker uit te komen. Soms worden ze ook erg angstig. Ze komen in nieuwe crisis, die weer van voorbijgaande aard zijn De kinderen willen in deze fase zelfstandig zijn, maar vallen bij perioden terug. De ouders kunnen dit opvangen. Het kind vraagt om hulp Krijgt het die hulp. dan werkt dat onspannend Het leidt tot het versterken van het ego. Maar als reak- tie daarop kan het kind zich agressief tegen de ouder opstellen, omdat het die hulp nodig had. De ouders kunnen zich ook afzijdig houden, en zeggen: je zoekt het zelf maar uit. Hoe de ouders ook doen, ze doen het altijd verkeerd) géén hulp natuurlijk vanzelfsprekend te veroordelen Wel hulp wordt enerzijds als ontspannend ervaren, anderzijds als bedreigend voor het zelfrespekt van de puber Zijdelings noemde mevrouw Bouvy het gebruik van drugs Ze stond even stil bij soft en hard drugs, en meldde dat het bij middelbare scholieren vaak tot het experimenteergedrag behoort Het kan een zich afzetten tegen de ouders zijn. Drugs kunnen gebruikt worden door kinderen, die meer dan de door snee meningsverschillen met hun ouders hebben, of communicatiestoor nissen ten aanzien van de ouders heb ben Vaak ook zijn de vaders zeer do minerend. Maken de moeders aanmer king op kleding, haar. Het gebruik van drugs is een incidenteel aspekt, dat aangewend kon worden om zich tegen de ouders af te zetten. Maar het kan uiteraard altijd ontaarden Tenslotte noemde mevrouw Bouvy de gevaarlijke konsekwenties van de prestatiemaatschappij De struggle for life is juist op de middelbare school ver hevigd losgebroken. Na de 50er jaren, in het teken van lekker genieten en je ontplooien, kenmerken de 70er jaren zich door de grimmigheid van de nega tieve selektie. In de pauze legde mevrouw Bouvy de aanwezigen enkele vragen voor. waar over ze in kleine oroepjes konden dis- kussiëren. Vooral naar de huidige stand van het druggebruik werd geïnfor meerd Mevrouw Bouvy antwoordde dat het gebruik van drugs op de middel bare scholen momenteel wel mee valt. „De hopen ellende bereiken mij althans niet", zei ze. „Maar alertheid op het ge bruik van drugs blijft geboden, want het kan weer aanwakkeren'Ook werd ge vraagd of mevrouw Bouvy van mening was, dat de vaders zich méér met de opvoeding van de kinderen zouden moeten bezighouden. Mevrouw Bouvy was de mening toegedaan, dat in onze kuituur de moeder vooralsnog de aan gewezen persoon blijft om het kind te begeleiden Enigszins in tegenspraak met de me ning van mevrouw Bouvy waren som mige aanwezigen van mening, dat alles op z'n pootjes terecht kwam bij de vraag: „Hoe zoudt u reageren wanneer uw jongvolwassene u een half jaar vóór zijn eindexamen, terwijl hij een redelijke kans van slagen heeft, komt vertellen dat hij geen examen wil doen. omdat dat niet meer zinvol is in deze tijd" Meerderen kenden een jong volwasse ne, die op dat moment ging werken, om later weer ijverig aan het studeren te gaan. Tegen kwart voor twaalf sloot de voorzitster van de Vrouwenraad me vrouw Donia de zeer instruktieve bijeenkomst, met een woord van hartelijke dank aan mevrouw Bouvy. Ook dat laatste is kennelijk te weinig gebeurd. Verrassend goed geslaagd is de lof der zotheid in de visie van Peter Enter, die in drie knappe schilde rijen een bijzonder raak en indrin gend beeld geeft van ons heden daags bestaan. Zijn drie beeltenissen schildert hij alle achter eenzelfde hekwerk van wijdmazig gaas. dat idyllisch wordt begroeid door ranke heggewinde. Van rechts naar links wordt op de schilderijen het hekwerk steeds ge- havender. Op het rechter schilderij is de luxaflex hermetisch gesloten. Het levend gezin zit in doodse geisoleerdheid en passiviteit aan de televisie gekluisterd: de dwang buis is aan. Het enige teken van menselijk leven is het afstand bedieningsapparaatje. dat buiten het raam bungelt. Privé, bestek, atoom: gesels waarmee deze buispatiénten moeten leren te le ven. Op het linker schilderij heeft Pe ter Enter honger en ellende van de doodarmen verwoord: boeren zwij gen nu; vermist; dood. Vaag doemt de figuur van bisschop Gijssen op. Op zeer bekwame wijze zijn diverse teksten ingeschilderd en in de kom positie opgenomen. Een slappe witte hand met geëdelsteende ring trekt het gordijn dicht. Het is beter, dat het instituut kerk zich niet met de maatschappij bemoeit. Vrede met alle geweld. Op het middelste schilderij staat de mens, de moderne clown, een magnifiek geschilderde creatie, die ook niet weet wat ie met zijn eigen tijd aan moet. Prachtig drukt zijn li chaam de verlegen houding uit. De industrieën produceren: elke arbei der een auto. Het blik schuift over de wegen, en stapelt zich op. Kostelijk zot is de vinding van de zwarte puntschoenen en de zwarte pantalon, die Peter Enter onder het schilderij van de clown heeft ge monteerd. Een zeer gave lof der zotheid! Wie ook intens met het thema aan de gang is geweest, is Gijs Keizer, die in Amsterdam de neergekalkte slogans, de afge scheurde aanplakbiljetten en de re clameteksten over zich heeft laten heenkomen. Als deze het woordbeeld van onze samenleving vormen, dan heeft Gijs Keizer er de juiste rubbisch-kollaqes van ge maakt. Zijn compositie A dam dat grote gat vind ik de meest geslaag de en de mooist doorwerkte Het toegepaste fotogedeelte geeft de kollage de vereiste diepte. De grote tekst werkt zeer functioneel. Het grijze schilderwerk geeft een prachtige sfeertekening van af braak. Vlak boven de tekst bevindt zich een fraai stukje struktuur- verweving, wat in het algemeen tot de sterke zijde van Gijs' schilder werk behoort. Karei H. Sirag heeft met de van hem bekende miniatuurtjes met tekst, die voor tweeërlei uitleg vat baar is, zijn eigen inbreng in het thema. Hij schildert het zotte uit het dagelijks leven. De miniatuurtjes behoren tot kundige staaltjes van de fijnschilderkunst. De teksten zijn zotte vondsten. Afdrijving van de vrucht (een stuk fruit dat in zee wegdrijft), de komst van de rooie vrouw (een rood gelelde hanekop), canisfamiliaris (oftewel de hond in de pot), beperkt gezichtsvermogen (een vent die een schotel voor zijn gezicht houdt). Midden tussen de collectie ligt het knap geschilderde miniatuurtje: Erasmus beziet zijn tentoonstelling. Een werkstuk, dat volkomen ge slaagd is als vertolking van de lof der zotheid is het enorme roestbruine monument, dat Rein Kamphorst heeft opgericht voor de haan, die door de tijden heen elke nieuwe dag aankondigt, en die dat nu doet in een wereld van chips en raketten Volkomen zot is, dat Rein Kamphorst voor het symbool van de waakzaamheid een praalgraf schijnt te hebben in gericht Of is dat misschien minder zot dan het lijkt? Pieter van Zetten brengt het the ma het meest duidelijk tot uitdruk king in zijn lino's van de zegening der tanks, en het kapot schieten daardoor van steden en mensen Het linogedeelte van de zegening der tanks is sterk van compositie en ritme. Henk Rooimans zit niet helemaal op één lijn met het thema, maar vaart toch in het zog mee. Hij heeft het leven in zijn tijdgebondenheid uitgebeeld, in wezen een zotte en lugubere vertoning. Hoe mooi de boot ook wordt opgetuigd, en Henk doet dat in zijn materieschilderij met een groot aantal kleurige vlagget jes, de eindbestemming is de dood, door galg, kogel, kruis, ziekte, zelf moord, moord of ouderdom Kedo Erné, Maratien de Vries. Adine van Houten, Jan de Valk. Paul Mentink en Harry van der Wee hebben zich evenmin gewaagd aan het thema van de eigentijdse sa menleving. Zij hebben de mens uit gebeeld, die zich achter schild en pantser verbergt, die een masker draagt, die zich uitdost als clown. Peter Enter Rein Kamphorst bok ot nar, wellusteling, varken ot ezel. Wie wie is blijft de grote vraag voor een ieder Een soortgelijke vraag presenteert zich voor Paul Mentink, die aangrijpende beelden heeft gemaakt van zwakzinnige kinderen Harry van der Wee heeft trouwens in één van zijn abstrakte schilderingen een handreiking ge daan naar het eigentijdse in een af beelding van de vertwijfelde Vietnamese bootvluchtelingen. Als zodanig is hij echter niet uit het thema gekomen. Rest mij nog één erg mooi kera miek beeldje van Adine van Houten te noemen Het is prachtig van huidbehandeling en kleur Het stelt een figuur voor die aan de voorzijde trots en arrogant is, en aan de ach terzijde wijs en ingetogen: Ik vind dit beeldje heel erg eigën voor deze keramiste. De tentoonstelling „Lof der zot heid" is te zien tot maandag 19 maart, alle dagen van 10 00 tot 17.00 uur, en 's zondags van 13.00 tot 17.00 uur >4 Pieter van Zetten rangen en standen van de maat schappij, vorsten, wetenschappers en geestelijken incluis, worden door Erasmus over de hekel ge haald, waarmee hij de bedoeling heeft iets tot de zedenverbetering bij te dragen. Reeds in 1520 be treurde Erasmus, dat hij dit werkje had gepubliceerd, omdat hij inzag, dat er door velen misbruik van werd gemaakt. Voorwaarde voor een thema tentoonstelling is wel, dat degenen, die méédoen, zich in het thema verdiepen, en bereid zijn géén zij wegen in te slaan. Onderlinge dialoog in de zin van wat beweegt ons om de lof der zotheid ie zingen zou tijdig afdwaling hebben kunnen voorkomen. Dat is kennelijk te wei nig gebeurd. Bijdragen aan de ten toonstelling, die als onderwerp aan dragen: figuren uit het circus, het carnaval, een schildering van Je roen Bosch, het spelelement, het moederschap vallen onherroepelijk buiten het kader van het aan de kaak stellen van de eigentijdse samen leving. Een vereniging als het A.K.G. De Ploegh zou voor een tentoonstel ling in De Zonnehof zeer kritisch moeten selekteren, niet alleen op thema, maar tevens op kwaliteit. MERSFOORT - Het kan een Ie en bindende gedachte zijn met z'n allen een thema aan te ken en uit te werken. Zo'n maverwerking kunt u in de ende weken zien In „De Zon- of", waar achttien A.K.G. hleden bezig blijken te n geweest met het ambitieuze derwerp van Erasmus' „.Lof zotheid". Erasmus (1469- )6), de ethisch gerichte en pa- 'stisch ingestelde theoloog, hoewel hij priester gewijd en de theologie gepromoveerd s, zich liever geen theoloog emde, hetgeen verband hield t zijn afkeer van het scholas- <e onderwijs en gedisputeer. was een voorstander van 'er persoonlijkheid in de kerk, hij wordt beschouwd als één grootste humanisten. i 1511 schreef Erasmus het irische boekje „Laus Stultitiae" Lof der zotheid), dat hij opdroeg n Thomas More In de vorm van i klassieke declamatio voor- cht) hekelt Erasmus het leven zijn tijd. Vrouwe Zotheid treedt het spreekgestoelte, en betoogt alle mensen een tikje zotheid i haar hebben gekregen, waar- >r hun leven draaglijk wordt. Alle "fT'is'.flftod

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1979 | | pagina 11