Mie etsen van Rembrandt: een monumentaal werk ogels van Europa' it beschermen waard Politiek in de thriller-literatuur Geheimen van verzonken beschavingen: intrigerend Psycho-analyses van dr. Leslie H. Farber Samenstelling: Bert Vos - FOTO-KOPIE NODIG? Leusder Krant eusder Krant - boeken DONDERDAG 15 MAART 1979 13 Ifs zij, die misschien geen en- interesse hebben gehad voor t, zullen geboeid raken tijdens >ekijken en lezen van het boek etsen van Rembrandt", op grootte afgebeeld, aangevuld drie vouwbladen met etsen, die root waren voor het boek. orandt is niet alleen beroemd zijn talrijke schitterende door gebruik, stijl en nuancering op- nde schilderijen, maar ook zijn i vormen een niet weg te cijferen ent. Het zijn juist die etsen, die oek vormen, dat door uitgeverij aan (Unieboek bv te Haarlem) uitgegeven en werd vervaar door Gary Schwartz en Hans JW. Ie etsen van Rembrandt op ware te" is zonder meer een uniek werk geworden voor de liefheb van kunst en in het bijzonder voor die hun hart hebben verpand aan eelzijdige werk van Nederland's t beroemde schilder. In totaal zijn >tsen van Rembrandt in dit monu- jle standaardwerk verzameld, :org gecatalogiseerd en van he lende teksten voorzien. Compleet Ie chronologie van Rembrandt's en etswerk, met een duidelijke over de techniek van het etsen in I van de beroemde kunstenaar en irlijk een artikel over literatuur over irandt's etswerk verschenen. iensteller Gary Schwartz over het in zijn inleiding: :e uitgave van de etsen van irandt is uitzonderlijk in twee op- n;het is de eerste uitgave in deze waarin alle etsen op ware grootte gereproduceerd, en het is voor het I dat de reprodukties (met enkele >pderingen) niet naar foto's zijn pakt maar naar de etsen zelf. Het belang, Rembrandt's etsen op ware grootte te kunnen bestuderen in plaats van in verkleinde weergave, zal ieder die vouwbladen, behorend bij dit boek opent, onmiddellijk duidelijk zijn. De winst in kwaliteit, die ontstaat door de reprodukties direkt naar de originelen te maken in plaats van naar foto's, is mis schien wat minder spectaculair, maar door op deze manier het produktie- proces te verkorten wordt correctie tot een minimum teruggebracht. Zelfs de beste foto zal altijd afwijkingen ten op zichte van het origineel vertonen, al was het maar in afmeting, struktuur en de scherpte van de dunste lijntjes. Door nu deze stap uit te schakelen, kan men met eenvoudige middelen en tegen lagere kosten een aanzienlijk betere kwaliteit bereiken. De basis van deze uitgave vormt de fraaie en weinig bekende groep Rembrandt etsen in het bezit van het Teylers Museum te Haarlem. Deze 19e-eeuwse collectie is bijeengebracht met een opmerkelijk gevoel voor kwa liteit, in een tijd dat er voor de verzame laar met smaak nog een keur van druk ken op de markt was, waaruit hij naar believen kon kiezen. Het karakter van 0/ boeken, voor u besproken deze collectie heeft in hoge mate het karakter van dit boek bepaald - de bla den zijn uitgekozen meer met het oog op visuele rijpheid en gaafheid, dan vanwege hun experimentele bijzon derheden. De groep etsen van het Teylers Museum omvat een overvloed van gave. schone drukken van vooral latere staten, die uitmunten door rijke kontrasteringen en technische vol maaktheid. De keuze van bladen voor dit boek volgt het principe dat aan deze klassieke verzameling ten grondslag ligt - van elke plaat is de druk gekozen met de rijkste picturale kwaliteiten Uit zonderingen op deze regel zijn ge maakt om een aantal vroege proefdruk ken te kunnen laten zien. De onvoltooi de bladen die in dit boek zijn opgeno men, zijn of inderdaad nooit afgemaakt, óf voltooid door een ander dan Rem brandt zelf. Tweehonderdnegentien drukken die aan deze maatstaven voldeden, kwa men uit het Teylers Museum, en dit feit geeft het boek een extra belang mee als de eerste uitgebreide publikatie van de ze collectie. In het algemeen is de voor- Landschap met boerderij en grote boom. Rembrandt 1641. keur gegeven aan de drukken uit Teylers. behalve wanneer een betere kwaliteit aangetroffen werd in de ver zameling van het Prentenkabinet van het Rijksmuseum. Deze veel uitge breidere collectie, met meerdere druk ken van bijna alle ets, is bijeengebracht op grond van een ander principe, de nadruk daar ligt op zeldzaamheid, technische eigenaardigheden en vol ledigheid Als aanvulling op Teylers is voor dit boek gebruik gemaakt van zes enzestig etsen van perfekte kwaliteit, met inbegrip van enkele unica-etsen waarvan maar een enkele druk be staat." „Rembrandts etsen, op ware grootte", door Gary Schwartz. Uitgave: Unieboek/De Haan. Haarlem. Prijs: 55,-. Zelfportretmetdeonderarm leunend op een stenen dorpel. Rembrandt 1639. boek over vogels in Europa, tl nu de strenge winter ervoor gezorgd, dat hongerende vogels, iders nauwelijks in de buurt van de onde wereld zullen komen, ook nu achtertuin zijn geland op zoek ^Voedsel, is zo'n vogelgids des te ssanter. De door u gesignaleerde s zult u er zeker in aantreffen. Dat werk van Roger Arnhem, voorzit- n het Belgische Verbond tot Be- ming van de Vogels", die enkele aan dit boek heeft gewerkt en er in laagd om maar liefst 257 soorten eet met kleurenfoto bijeen te krij- En wat die foto's betreft: Roger Arnhem stelde bij voorbaat, dat geen enkele foto mocht worden genomen van vogels op het nest of op de vlucht. Uit de foto's moest blijken, dat de fo tograaf één is geweest met de natuur en de natuurlijke omgeving niet heeft ver stoord met zijn verschijning Een extra moeilijke opgave, waarin hij uitstekend is geslaagd. Roger Arnhem is één van de bekend ste vogelbeschermers van Europa en zijn inzet staat er borg voor, dat de ge gevens in dit boek niet alleen juist zijn, maar ook boeiend en leerzaam. Hij schrijft over de woonplaatsen, de broedgewoonten en de persoonlijkheid van iedere vogel, die in dit boek wordt genoemd. Dat Arnhem bij het samen stellen van dit boek veel hulp heeft ge had van andere internationale vogel kenners, behoeft geen betoog. Aanbe volen! Roger Arnhem: „Vogels van Europa", Centrale Uitgeverij Harderwijk in de Deltas informatie-reeks. 288 blz. ge bonden, rijk geïllustreerd. Prijs: 39,50. Rozendaallaan 9 Leusden-C. Veel thrillers van tegenwoordig hebben een duidelijke politieke achtergrond. Ze zijn er niet minder spannend om, maar er schijnen toch behoorlijk wat mensen te zijn, die een hekel hebben aan politiek, hun ogen liever sluiten voor de in dit soort romans geponeerde stel lingen en realiteiten (waarin wel degelijk een kern van waarheid schuilt) en zich liever bepalen tot thrillers, die recht-toe rechtaan de zaken beschrijven. Waarin goed ook werkelijk goed is en kwaad ook echt een duivelse eigenschap is. Politieke films hebben ook die weerzin te overwinnen. Uitsteken de politieke thrillers, als „Drie da gen van de Condor", „All the pre sident's men", „Cadaveri Ec- celenti" en zelfs het magistrale „1900" van Bertolucci zijn niet zo'n lang leven beschoren als de thrillers van Brian de Palma, om maar eens een recent voorbeeld te noemen. Toch is dat een onder schatting, want juist de politieke thrillers zijn, als ze goed zijn ge schreven, minstens zo spannend en bezitten zonder meer een gro tere realiteitswaarde, dan de fic tieve verzinsels van McLean en consorten. In dit korte bestek enige thrillers, gebaseerd op politieke realiteiten van heden en verleden Allereerst „Ceremonie in rood" van de Amerikaanse auteur James Carroll Het is een redelijk goed ver teld verhaal van een aanslag door de IRA op een Engelse hoogwaardig heidsbekleder in een Amerikaanse kerk. Carroll studeerde aan de uni versiteit van Georgetown en haalde aan de katholieke universiteit van Washington zijn doctoraal in de theologie. In 1969 werd hij tot priester gewijd en tot 1974 was hij als zodanig verbonden aan de universiteit van Boston. Hij publiceerde verscheide ne boeken over het hedendaagse geestelijke leven en ook een bundel gedichten. In 1975 zei hij het priesterschap vaarwel. Ik ga wat uitgebreider in op deze levensbeschrijving van Carroll, om dat die elementen ook in zijn thriller ..Ceremonie in rood" terug te vinden zijn. Want naast de problematiek van het Ierse geheime leger, de IRA. bin nen de Amerikaanse samenleving (waaronder veel leren leven en wer ken). schetst Carroll ook de veran derende opvattingen binnen de R.K. kerk en de botsingen, die daardoor kunnen ontstaan. Hoofdpersoon is pater John, een Vietnam-veteraan, die zich na zijn terugkeer uit het verre Oosten geroepen voelde tot het priester-ambt, maar gekonfronteerd wordt met de botsingen tussen tradi tie en vernieuwing binnen de R.K kerk Met name de vrouwen-eman cipatie binnen de R.K. hiërarchie speelt in dit verhaal een niet onbe langrijke rol. Zonder direkt te willen zeggen, dat Carroll erg diep ingaat op deze pro- blematieken (daardoor zou een thriller misschien eerder een sociaal maatschappelijke roman worden), weet hij toch relativerend en met de nodige humor dit complete ineengrij- pen van factoren samen te vatten tot een boeiende thriller met bovendien een tamelijk verrassend slot. Met voorbij zien aan de misschien wat teveel ingebrachte melo-dramatiek, is „Cermonie in rood" zonder meer en vlot geschreven, spannend boek. Mét politieke achtergronden. Geheel anders van stijl èn onder werp is het debuut van Nathan M. Adams „De vijfde ruiter". Je zou op het eerste gezicht kunnen zeggen, dat romans over het zeer omvangrij ke nazi-dom uit de dertiger en veerti ger jaren zo langzamerhand verve lend beginnen te worden. Wij - en dat is dan opnieuw een onderschatting - weten het allemaal wel. We hebben het gruwelijke verhaal van de Joden- vernietiging nu wel in alle mogelijke nuances gelezen, gehoord en ge zien. Tenzij je belust bent op de pure sensatie van het sadisme wat inhe rent is aan hetgeen Hitler's derde rijk aan dogma's en duivelse taktieken heeft opgeleverd, moet je er een streep onder kunnen zetten, is de mening van velen, die moe zijn van het verleden. Het merkwaardige doet zich echter telkens weer voor, dat je vooral als je die zwarte periode uit de geschiede nis zelf niet hebt meegemaakt, tel kens weer geïntrigeerd wordt door hetgeen anderen ons al dan niet in romanvorm voorleggen uit de alles behalve fraaie geschiedenis van het Nazi-dom. Voor hen, die deze perio de wel bewust hebben meegemaakt, geldt vaak hetzelfde, zij het dan uit geheel andere motieven. Wanneer een dergelijke roman dan wordt geschreven door een Joodse auteur als Nathan M. Adams, die zich indringend verdiept in de achtergronden, de struktuur en de beweegredenen van zo'n SS-of- ficier, daarbij het onmisbare span ningselement niet uit het oog ver liezend. dan ben je reddeloos verlo ren en lees je een boek als ..De vijfde ruiter" in één adem uit. Alles draait om de figuur van de ex-ss-officier Bruno Kampass, die twintig jaar nadat hij zijn naam en identiteit veranderde, door de Israëli sche inlichtingendienst wordt ont voerd en een speciale opdracht krijgt: vind Rudolf Vogel, een be ruchte kampkommandant. die on dergedoken schijnt te zijn in de Afri kaanse wildernis Adams beschrijft die speurtocht in een speciaal kader, ingeklemd tus sen de neurotische herinneringen van Kampass aan die afschuwelijke kamptijd, waarin hij zijn plicht deed en de gifgascapsules in de overvolle ..badkamers" liet breken. Heen en weer geslingerd door verschillende geheime diensten, die ieder voor zich belanq hebben in het vinden van Vo gel. ,,De vijfde ruiter" is onmiskenbaar een belangwekkende thriller, ge schreven door een gedreven auteur met enorme kennis van zaken Tenslotte in dit artikel aandacht voor een herdruk van „De Salaman der", van de bekende auteur Morris West (Toren van Babel. De Zeevaar der e.a ..De Salamander" is een thriller, maar het is méér dan dat. West is erin geslaagd om niet alleen een spannend verhaal te schrijven over de chaos in politiek Italië met alle gevaren, die daaraan zijn ver bonden, maar hij is er tevens in ge slaagd om de enorme gecom pliceerdheid van de Italianen, hun onderlinge verscheurdheid, hun uit eenlopende tradities, op voortreffelij ke wijze uit te leggen, zonder dat dit uitloopt op een wetenschappelijke voordracht. Italië is binnen de EEG nu niet bepaald een schitterend voorbeeld van een goedlopende demokratie. Wie de kranten regel matig volgt weet, dat geen enkele politieke eenheid is te bespeuren in dit land vol innerlijke tegenstellingen. Anarchie, extremisme en fascisme, communisme en kapitalisme. Een politieke verdeeldheid, die onmoge lijk kan leiden tot een evenwichtig bestuur, waarbij dan nog eens de zeer verschillende tradities en opvat tingen van iedere landstreek tot extra tegenstellingen leiden. Morris West plaatst tegen deze opwindende, kleurrijke, maar vooral angstaan jagende achtergrond zijn verhaal rond een samenzwering tegen de staat, gebaseerd op authentieke ge gevens. Een verhaal, waarin heden en verleden in elkaar grijpen. Na het lezen van ,,De Salaman der" heeft men een beter inzicht ge kregen in wat er in Italië eigenlijk aan de hand is. Morris West kent Italië op z'n duimpje Zonder aan spanning in te boeten weet hij dat Italië op meesterlijke wijze samen te vatten in ruim 300 bladzijden, tot een politieke thriller van formaat. Bert Vos. „Ceremonie In rood", door James Carroll, 1976. Vertaling Tine Pollmann- Vroom. Uitgegeven door Amsterdam Boek b.v. te Amsterdam. 248 blz. ge bonden. Prijs: ƒ22,50. „De vijfde ruiter", door Nathan M. Adams. 1967. Vertaling: L. Coutinho. Uitgave: Bruna te Utrecht. Zwarte Beertjes nr. 1811. „De Salamander", door Morris West, 1973. Vertaling: P. van Antwerpen. Uit gave Bruna te Utrecht, Zwarte Beertjes nr. 1807. De bekende schrijver Charles Ber litz, van wie vooral de boeken over de Bermuda-driehoek en haar mys teries bekend zijn, schreef opnieuw een boeiend boek, ditmaal niet ge richt op één bepaald objekt, maar veel omvattender: „Geheimen van een verzonken beschaving". Hij treedt daarmee in het roemruchte voetspoor van amateuronderzoekers en schrijvers als Von Daniken, Char- roux, en anderen. Berlitz duikt ook in de talrijke geheimen van onoplosbare raadsels van het verleden en gaat dieper in op de resten van wat genoemd wordt de verloren gegane beschavin gen. Berlitz: ,,Wij weten, dat de oude lite ratuur van diverse delen van de wereld gewoonlijk enorme vluchten van de fantasie bevat en ongelooflijke legen den, die echter toch wel zouden kunnen verwijzen naar een fantasierijke versie van iets dat werkelijk gebeurde Maar wanneer enkele van die fantasieën een nauwkeurige parallel schijnen te zijn van wetenschappelijke feiten waarmee we helaas maar al te vertrouwd zijn. dan ondergaan we een soort historisch „déjè vu": Dit is al eens gebeurd. Alle bekende geschiedenis en zelfs préhistorie die we kunnen rekonstrue- ren, schijnt ons een zich herhalend pa troon te tonen met daarin een waar schuwing, want. zoals het Franse spreekwoord zegt: ..Zij die de geschie denis negeren, worden veroordeeld haar te herhalen." Bij het lezen van dit en andere boe ken over het befaamd geworden on derwerp van „verzonken beschavin gen" bekruipt mij telkens het gevoel, dat wij als mensheid te weinig kijken en luisteren naar wat het verleden ons heeft te vertellen Ik verbaas me er dan ook regelmatig over te moeten kon stateren, dat men relatief weinig doet om de raadsels van dat verleden echt te doorgronden. De wetenschap zou zich nog meer dan in het verleden moeten gaan verdiepen in de tot nu toe onop geloste raadsels, die de archeologie boven water heeft gebracht Ik zeg niet, dat dit in het geheel niet gebeurt, maar toch „Geheimen van verzonken bescha vingen" is de zoveelste poging van een schrijver-onderzoeker om de aandacht op al die zaken te vestigen, een poging om opnieuw te trachten aan de hand van talrijke aanwijzingen, een voorzich tige konklusie te trekken. Een kon- klusie. die pas kan worden gestaafd door de realiteit, wanneer de weten schap zich serieus gaat bezig houden met al datgeen. wat nu nog in het ver borgene is gebleven. Het is mogelijk zelfs waarschijnlijk, dat veel van al die raadsels allesbehalve geheimzinnig zijn en misschien simpel verklaard kun nen worden. Maar dan nog blijven er teveel vragen over Vragen, die door de wetenschap maar al te vaak met even zo simpele verklaringen worden beant woord. Maar zijn veelal verklaringen, die passen in het vastgeroeste patroon, dat de wetenschap voor zichzelf heeft vastgesteld. „Geheimen van verzonken be schavingen" van Charles Berlitz heeft voor de geïnteresseerden in dit zeer boeiende onderwerp in feite niet zoveel nieuws te bieden, maar het boek is wel een waardevolle aanvul ling op hetgeen reeds eerder is ver schenen op dit terrein. Met tal van foto's en tekeningen. Het is alleen jammer, dat verzuimd is om een li teratuur-lijst en bronnen-lijst op te nemen. In het boek zelf wordt maar sporadisch verwezen naar ge schriften en publikaties, waaruit ook Berlitz voor een belangrijk deel zijn informaties heeft verkregen. Bert Vos. „Geheimen van verzonken bescha vingen", door Charles Berlitz, 1971, vertaald door Corinne van Moorselaar. Uitgegeven door J. H. Gottmer te Haarlem in de Tref-reeks. 183 blz. rijk geïllustreerd, paperback. Prijs: 19,50. In zijn boek met de toch wel erg lange titel „Liegen, wanhoop, ja loezie, afgunst, zelfmoord, seks, drugs en het goede leven" onder zoekt dr. Leslie H. Farber de misluk kingen en teleurstellingen in ons le ven. Het zijn juist die gevoelens, die iedereen kent, maar waarover men zo moeilijk praat. Farber beschrijft deze verschijnselen zoals ze zijn, maar tegelijkertijd is zijn humor ver lichtend en zijn inzicht verruimend. Door zijn grote ervaring als psycho- analist weet hij een diepte en rijkdom in zijn analyses te leggen, die op de lezer een vertroostende werking kunnen hebben. De stijl is gelukkig verstaanbaar, ook al is het natuurlijk wel zo dat Farber in zijn serie opstellen (het boek bestaat uit een verzameling eerder geschreven artikelen) voor een niet onbelangrijk deel teruggrijpt op zijn ervaringen, op gedaan tijdens zijn werk als psycho- analist in de Amerikaanse samenle ving. Natuurlijk, daarin zitten talrijke parallellen met bijvoorbeeld onze Ne derlandse samenleving, maar aan de andere kant komen we ook dingen te gen, die puur Amerikaans zijn en wel licht later ooit nog eens in Europa boven water komen onder de druk van de dan verder geschreden beschaving. In de VS is het vnj gebruikelijk, dat veel mensen een eigen psycho-analist hebben, waar ze te pas en te onpas bij te rade gaan om hun eigen zieleleven enigszins in evenwicht te houden. Bij ons is dat verschijnsel vrijwel onbe kend. ook al beginnen steeds meer mensen aan het idee te wennen. Farber's boek is zeer nuttig en voor hen, die zich voor deze onderwerpen interesseren, boeiend door de heldere analyses, die Farber aandraagt ten aanzien van de in de titel genoemde onderwerpen. Een stuk zelfherkenning en misschien een oplossing voor eigen problemen „Liegen, wanhoop, jaloezie, afgunst, zelfmoord, seks, drugs en het goede leven", door Leslie H. Farber. Verta ling: Frank Visser. Uitgegeven door Servire te Katwijk aan Zee. Paperback, 204 blz. Prijs: 21.-.

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1979 | | pagina 13