erlegen versierder in Grand 4
n kidnapping in Cinema 2
iRVERTONINGEN OVERHEERSEN DEZE WEEK
Leusder Krant - Kijk op de film
DONDERDAG 29 MAART 1979
DOOR
BERT VOS
Kirk Douglas en Amy Irving.
afgesneden bedienen zij in de diepten
hun reusachtige machines John Fre-
dersen is de machtige industrieel die
heel Metropolis beheerst Zijn zoon.
Freder. keert zich tegen zijn vader en
sluit zich aan bij de arbeiders in de be
nedenstad Hij houdt van het meisje
Maria, die de onderdrukten tot troost is.
Zij houdt de arbeiders terug van op
stand en schetst een toekomstbeeld,
waarin het hart bemiddelt tussen hand
en verstand. Om Maria's invloed te bre
ken en tegelijk de opstandige elemen
ten onder de arbeiders te kunnen li
quideren geeft de industrieel aan de
geleerde Rotwang - een nihilistisch en
destructief genie - opdracht een robot
te construeren die het evenbeeld van
onze Maria is
Het idee voor Metropolis kreeg Fritz
filmagenda Amersfoort
Filmprogramma voor Amersfoort van
donderdag 29 maart t/m woensdag 4
april 1979
Grand 03^-14632
GRAND 1
..The silent partner", 16 jaar Dagelijks:
13.30-18.30-21 15 uur Zondag: 13.30-
16.00-18 30-21 15 uur
GRAND 2
,,Orca, the killer whale", 12 jaar. Dage
lijks: 13.30-18.30-21.15 uur. Zondag:
13.30-16 00-18.30-21.15 uur
GRAND 3
My name is nobody". 12 jaar. Dage
lijks 14.00-19.00-21.45 uur. Zondag
14 00-16.30-19 00-21 45 uur
maar even het rijtje van opnieuw
ischouwen rolprenten te vervol-
Elliott Gould. Christopher
ner en Susannah York zijn in
silent partner", een van de betere
s gemaakt onder regie van Daryl
nog een week te gast in Grand 1
Terence Hill en Henry Fonda hun
e maken in ..My name is nobody"
elbekende Sergio Leone,
r maar liefst week nummero drie
Hawn als de blonde Gloria Kun-
or wie in ..Foul Play" een veelheid
nverwachte en soms heel ha-
e situaties ontstaan, als ze, te-
end van een feestje in San Fran-
een lifter oppakt, die panne met
gen heeft. Naast Goldie ziet men
meer Chevey Chase Dat alles
Cinema 1.
erhaling dan ook nog „The brid-
he River Kwai' met om even wat
i i ld ii lè
ITENSHUIS
t restaurant was behoorlijk vol
ve hadden eigenlijk al weinig
op een plaatsje, toen we er
in een hoekje nog een leeg
tje ontdekten. Het bleek een
dicht bij de serveersters-hoek
jn, waar achter een houten af-
irmmg zich het keukenleven af-
Hde^Qp zich nietzo'n bezwaar,
vooral onze kinderen vonden
onheilspellende gekletter van
'en erg spannend. We hadden
uur voor diteten buitenshuis"
'trokken, want daarna moest ik
een vergadering en mijn vrouw
g bezoek van enkele vriendin-
Een ruim opgezet schema,
Hen wij.
man aan het tafeltje naast ons
iet erg naar z'n zin, dat bleek,
tuurde dan ook niet lang of hij
jn een gesprek met ons. ,,Weet
>i hij, terwijl hij het boek, waarin
in het lezen was, opzij legde,
)m hier vaak en ik heb hier altijd
het grootste plezier Hij keek
een al wat op jaren gekomen
lerster, die op zeer dnfhge wij-
>r het restaurant dribbelde om
gasten op snelle en „ef-
\te" wijze te bedienen. ,,De
\ouw daar, Gerda heet ze, dat
Iwoon ongelooflijk.
heeft het nogal druk", zei mijn
en keek een tikkeltje medelij-
naar Gerda, die van de ene
laar de andere rende. ,,Ach",
man, ,,dat lijkt maar zo. Zo is
iu eenmaal. Dat is haar manier
open. Maar ze houdt niet van
duldige mensen. Net nog,
'af u binnenkwam, was er een
binnengekomen om eens lek-
e gaan eten, maar het was
'lijk, dat pa nogal haast had.
oeg Gerda dan ook om zo snel
ilijk te serveren Gerda raakt
niet van onder de indruk. ,,Als
>r een haastklusje bent geko-
dan spijt me dat. want dit is
snelbuffet", zei ze en je had
lan moeten zien! Hij liep rood
n was het restaurant al uit nog
lat zijn vrouw en kinderen het
gaten hadden. Zo is Gerda.
mffelde nog wat en grijnsde
luit naar Gerda, die in volle
de keuken indook,
je de kaart niet eens vra-
vroeg mi/n vrouw, anders
n we niet aan eten toe.Een
idee, ook al kostte het enige
e om de vliegende serveerster
kken te krijgen. Het lukte na
Qlf uur geduldig wachten
igt u het maar", zei Gerda en
haar bloknoot gereed. ,,We
„U hebt moeilijkheden met
een flesseschip, meneer?"
Lang. toen hij samen met zijn vrouw.
Thea von Harbou, Amerika bezocht en
vanaf het schip de wolkenkrabbers van
New York zag Hij besprak het idee met
Thea en zij schreef een roman waar
naar het scenario voor de film gemaakt
werd De UFA gaf Lang carte blanche
en de opnamen begonnen in mei 1925
en werden pas in oktober 1926 afge
sloten Meer dan 36 000 figuranten de
den mee. In totaal werd 620.000
meter negatief gedraaid. De finan
ciële bronnen van de UFA, waren al
voor het eind van de opnamen uitgeput
en de maatschappij moest vier miljoen
dollar lenen van de Amerikaanse Fa
mous Players en van Metro-Goldwyn
Op 10 januari 1927 ging de film in het
UFA-Palast in Berlijn in première in
aanwezigheid van een enorm publiek
waaronder leden van de regering, het
corps diplomatique en tal van kun
stenaars Hoewel de visuele en techni
sche kwaliteiten van de film werden ge
prezen, had men kritiek op de nogal
simplistische sociale inhoud. Toen de
film in Amerika werd uitgebracht, werd
hij opnieuw gemonteerd door Channing
Pollock, Julian Johnson en Edward
Adams. Van de oorspronkelijke zeven
tien reels bleven er tien over. Deze ver
sie is momenteel de enige die bekend is
en als men haar vergelijkt met de roman
van Thea von Harbou blijkt hoeveel
coupures men heeft aangebracht Be
paalde onduidelijke motivaties en ka
rakters in de film worden daarmee ver
klaard Nadat Lang de bekorte versie
gezien had. zwoer hij al te lichtvaardig
nimmer een film in Amerika te regisse
ren Ondanks de bekorting blijven
bepaalde thema's duidelijk te onder
scheiden Het compromis dat bedacht
is om beide groepen met elkaar te ver
zoenen. de stem van het hart als mid
delaar tussen verstand en hand. is rij
kelijk naïef en nauwelijks serieus te
nemen als oplossing van het sociaal
conflict tussen ondernemer en arbei
ders Later heeft Fritz Lang dit zelf toe
gegeven, toen hij in 1959 zei ..Ik houd
niet van Metropolis. De conclusie is
verkeerd. Ik accepteerde haar al niet
toen ik de film maakte."
De film boeit tegenwoordig vooral
door zijn visuele kwaliteiten. De
beelden van Metropolis zijn ook nu
nog indrukwekkend. Zoals in Die Ni-
belungen is haast elk beeld afzon
derlijk opgebouwd. Lang doet zich
hier opnieuw als een groot architect
kennen.
(Filmhuis Amersfoort, zaterdag tot
en met dinsdag. 20.15 uur).
GRAND 4
..Ik ben verlegen, maar ik red me wel
alle leefli|den Dagelijks 13 45-18 45-
21 30 uur Zondag 13 45-16 15-18 45-
21.30 uur
GRAND 5
..Herfstsonate', 16 jaar Dageli|ks
13.45-18 45-21 30uur Zondag: 13.45-
16 15-18 45-21 30 uur
Cinema 033-18900
CINEMA 1
..Foul Play 12 jaar Dagelijks: 13 45-
18 45-21.30 uur. Zondag 13 45-16.15-
18.45-21.30 uur
CINEMA 2
..The Fury 16 jaar Dagelijks: 13.30-
18 30-21 15uur Zondag 13 30-16 00-
18.30-21 15 uur.
Euro 033-33655
EURO
..The bridge on the river Kwai 16 jaar
Dagelijks 13.45-20 00 uur Zaterdag
16 15-20.00 uur Woensdag alleen
20 00 uur
EURO KINDERMATINEE
,.Pim Pandoer alle leeftijden Zater
dag- en woensdagmiddag 13.45 uur
Duo 033-16572
DUO 1
„Sexhuis Rosemarieharde porno. 18
jaar Dagelijks: 14.15-19 15-21.30 uur
Zondag 14 15-16 30-19.15-21.30 uur
DUO 2
..Beuk, broeders, beuk", 12 jaar Dage
lijks: 14 00-19 00-21.15 uur Zondag
14.00-16.15-19 00-21.15 uur
NACHTVOORSTELLINGEN
DUOJ
..Het stam(p)café". 18 |aar Vrijdag
en zaterdagavond 24.00 uur
DUO 2
..Shout at the devil", 16 jaar. Vrijdag- en
zaterdagavond: 23.45 uur
paranormale gaven bezit als de ver
dwenen Robin. Childress en mannen
van de Federale Recherche slagen er
echter telkens weer in om Robin buiten
schot te houden
De jongen wordt gebruikt voor allerlei
experimenten, die uiteindelijk een dus
danige uitwerking op zijn geest hebben,
dat hij alleen nog maar verderf om zich
heen kan zaaien Als vader en zoon
elkaar uiteindelijk ontmoeten, vinden
beide in dat weerzien de dood.
Childress zoekt daarna een nieuw
slachtoffer voor de proefnemingen.
Zijn keus valt daarbij op het meisje
dat door de detective werd inge
schakeld bij het zoeken naar Robin.
Het meisje in kwestie doorziet de
plannen van Childress en besluit met
gebruikmaking van haar bijzondere
gaven Peter en Robin te wreken door
Childress de dood in te drijven.
Regisseur De Palma is niet de
eerste de beste. Vaker dan eens
wordt hij de nieuwe Hitchcock ge
noemd en films als „Carrie", en
„Sisters" hebben zijn reputatie wat
dat betreft al bewezen. In „The Fury"
is De Palma eveneens prima op dreef
en duikt bovendien opnieuw in de
para-psychologie, een onderwerp,
dat hij in „Carrie" reeds behandelde.
„The Fury (Razernij), is volgens mij
niet De Palma's meest geslaagde film.
ook al trekt hij alle registers ruimschoots
open om de toeschouwer te laten ge
nieten van horror en spanningDe para
normale vermogens van Robin en Gil
lian worden op aanvaardbare wijze in
beeld gebracht, waarbij De Palma
vooral in het eerste deel van de film voor
ijzingwekkende sfeer weet te zorgen,
een sfeer van huiver, angst en onbe
kend gevaar. Daarmee schept hij ech
ter verwachtingen, die hij in het tweede
deel van deze nogal lang uitgesponnen
film niet geheel waarmaakt. Het punt is,
dat De Palma waarschijnlijk in zijn eigen
scenario verknoopt is geraakt en er
daarna tenslotte maar een einde aan
heeft gedraaid
Het is juist dat einde, dat erg „over
done" aandoet en de grenzen van het
geloofwaardige, het aannemelijke,
overschrijdt. Tenzij het de bedoeling is
van De Palma om met dit einde aan te
geven, dat met para-psychologische
vermogens zeer omzichtig dient te wor
den omgesprongen, omdat het dan
zeer zeker uit de hand gaat lopen en in
volslagen razernij ontaardt. En dan nog
is het slot van „The Fury" te gemakke
lijk gekozen. Eerlijk gezegd hadden we
van De Palma een tikkeltje intelligen
tere afwerking verwacht van een op
zich zeer boeiend en intrigrerend the
ma.
Dat alles neemt echter niet weg,
dat „The Fury" best het aanzien
waard is en voor liefhebbers van
horror en para-psychologie vol
doende elementen biedt voor enkele
uren zweet in de handen.
(Cinema 2, eerste week, 16 jaar).
METROPOLIS
Van zaterdag tot en met dinsdag
draait in het Filmhuis Amersfoort in
de serie Frits Lang-films de in 1927
gemaakte film „Metropolis".
Metropolis is een gigantische toe
komststad die uit een boven- en een
j benedenstad bestaat De arbeiders zijn
tot slaven geworden. Van het daglicht
ERSFOORT- Een bescheiden „Kijk op de film". Bescheiden onder meer
n het vele aantal hervertoningen, prolongaties, die er voor wat bijvoor-
Ingmar Bergman's „Herfstsonate" betreft, meer dan dik inzat en eigen-
)k voor de imitatie-Jaws „Orca" wat voorspelbaar was.
Herfstsonate", met Ingrid Bergman als de moeder die de carrière van
Jochter (Liv Ullmann) verre boven het reilen en zeilen van haar gezin
ite in Grand 5 te zien, de schermutselingen tussen de zwaardwalvis en
lin Nolan (Richard Harris) spelen zich af op het witte doek van Grand 2.
uw onder de filmzon zijn „Ik ben verlegen maar ik red me wel" (Grand 4)
he Fury", die als Nederlandse titel meekreeg „Razernij" en deze week
ieder van zestien jaar en ouder in Cinema 2 bekeken kan worden.
Hele toestanden in „Ik ben verlegen maar ik red me wel".
timide Bijvoorbeeld die scène in
een wegrestaurant, waar Pierre en Aldo
een volslagen onbekende, die bij hen
aan tafel zit, tot waanzin weten te drij
ven door exact al diens bewegingen na
te doen. Dit levert kostelijk kijkwerk op
en het brengt de toeschouwer wellicht
op het idee om een dergelijke stunt ook
eens uit te halen Pierre als polo
speler. die zijn kunsten vertoont in de
bar van een luxe hotel, levert weer iets
anders op en bovendien veel frustatie
bij de verlegen versierder, die ondanks
zijn fiks door Aldo opgepepte handig
heid er niet in slaagt het meisje van zijn
dromen voor zich te winnen. Een be
smuikte glimlach is alles wat de hele
vertoning hem oplevert
Kortom. „Je suis timide mais je
me soigne" is een typisch Franse ko
medie. voor enkele uurtjes ontspannen
kijkgenot Ik kan u die film dan ook van
harte aanbevelen, ook al ben ik bang.
dat de filmliefhebbers in deze regio het
er opnieuw bij zullen laten zitten. Merk
waardig is dat wel. want de meeste
Franse komedie s zijn op z'n minst zo
goed als de gemiddelde Funès-film en
daarvoor loopt iedereen al snel'warm.
Toch maar eens gaan kijken
(Eerste week, Grand 4, alle leeftij
den).
THE FURY
Over geheime diensten die jon
geren kidnappen die over me
diamieke vermogens beschikken,
draait het in „The Fury", een door
Brian de Palma geregisseerde film
met in de hoofdrollen Kirk Douglas,
John Cassavetes, Carrie Snodgress
en Amy Irving.
Peter Sandza. die lange tijd heeft
gewerkt voor een belangrijke afdeling
van de Inlichtingendienst van de Ver
enigde Staten, gaat met zijn zoon Robin
voor vakantie naar Israël. Childress,
een vroegere collega en vriend van
Peter, laat Robin al spoedig ontvoeren,
omdat hij van mening is, dat de jongen,
die over bijzondere telepathische ga
ven beschikt, van grote waarde voor
een geheime dienst kan zijn Vader
Peter neemt een privé-detective in de
arm om te trachten Robin terug te vin
den Genoemde detective schakelt op
zijn beurt een meisje in. dat dezelfde
namen te noemen William Holden en
Alec Guiness De heel jonge minnaars
van de filmkunst zijn zaterdag- en
woensdagmiddag welkom in Euro Ci
nema. waar de verfilmde avonturen van
Pim Pandoer te zien zijn Avonturen
boordevol spanning
Voor andere minnaars een brok har
de porno in Duo 1 „Sexhuis Rosema
rie". De distributeur doet de rolprent
vergezeld van de toelichtende mede
deling, dat bij Rosemarie de gasten het
volle pond betalen en krijgen. Duo 2
bepaalt zich tot Bud Spencer met
„Beuk, broeder, beuk een titel die al
duidelijk aangeeft dat het nodige
vuistenwerk verwerkt is.
Voor de late opblijvertjes vrijdag
en zaterdagavond (zeg gezien het
aanvangsuur van rond 24.00 uur
maar nacht) voorstellingen in Duo 1
en Duo 2. In eerstgenoemd theater
willen graag eerst wat uitzoeken",
zei ik een beetje verbijsterd door de
snelheid, die ze ons nu opeens op
drong. ,,Ach ja natuurlijk'zei ze.
,,de kaart.
Terwijl Gerda in een onmogelijk
tempo van gast naar gast bleef ren
nen, maakten wij onze keus Het viel
mee. Een kwartier later stond ze bij
ons ook de bestelling op te nemen
..Haast u maar niet", zei mijn vrouw
nog ten overvloede, ,,u hebt het
toch al zo druk.
Gerda glimlachte. ,,Ach". zei ze.
mevrouw, dat lijkt maar zo. Ik loop
altijd zo snel. Daar hou ik van. Tem
po Dat vind ik belangrijk. Nog een
paar maandjes en dan ben ik 65
Dan kan ik het altijd nog wat kalmer
aan doen.
We deden onze bestelling en
wachtten geduldig. De kinderen op
het zorgvuldig samengestelde kin
dermenu, wij op onze volwassen
hap. Gerda vestigde het ene record
snellopen na het andere zonder dat
wij aan de beurt kwamen. Wel die
gezellige meneer naast ons, die met
olijke oogjes het restaurant-ge
beuren bleef bekijken als een stukje
humoristisch toneel. Die werd be
diend als een vorst. Een vaste klant
en zo langzamerhand kind aan huis,
dat was duidelijk.
Maar we werden niet teleurge
steld m onze verwachtingen. Een
klein halfuurtje later stond al dat lek
kers voor ons. Pas halverwege de
maaltijd kwamen we tot de ontdek
king, dat we een tikkeltje sneller
moesten gaan eten, wilden we nog
op tijd zijn voor onze afspraken. Het
tempo Gerda, zogezegd. Die vloog
juist voorbij om haar collega mee te
delen, dat ,,het tafeltje van nichtje
nog geen koffie had gehad
Om acht uur precies verwerkten
we ons laatste hap, terwijl Gerda,
nu toch eindelijk aangespoord door
een vriendelijk verzoek onzerzijds
tot enige spoed, de ijsjes voor de
kinderen op tafel zette. Ons kopje
koffie nam met zoveel tijd m beslag.
Maar hebt u kinderen wel eens ijs
zien eten? Zij genieten van iedere
hap. ze laten het ijs zachtjes smel
ten op de tong proeven nog eens
extra en bedenken dan, dat het
eigenlijk maar een heel klein ijsje is.
Voor ons leek het een berg, want de
minuten tikten weg bij elke hap
Terwijl ik de auto vast haalde van
het verderop gelegen parkeer
terrein, heeft m'n vrouw haar best
gedaan om beide zonen tot de al
lergrootste spoed aan te manen. Ze
is daarin aardig geslaagd, maar
aan de blikken van mijn zonen te
zien, geloof ik niet, dat ze erg van
hun ijsje genoten hebben. We heb
ben hard gereden, gelopen om op
tijd te zijn. Met Gerda als lichtend
voorbeeld voor ogen, ging ons dat
gemakkelijk af. Maar ik vraag me
nog steeds af, hoe een mens jaren
lang zo hard kan lopen zonder dat
ze merkt dat het niet helpt
Scène uit „The Fury".
„Het stam(p)café waarin de
dienstertjes met meer klaarstaan
dan alleen maar een flink schuimend
pilsje, in Duo 2 totaal andere kost
dankzij Lee Marvin, Roger Moore en
Barbara Parkins in „Shout at the de
vil".
IK BEN VERLEGEN...
Pierre Richard - immer goed voor
een fikse lach - is „Ik ben verlegen,
maar ik red me wel" - hoofdkassier
Pierre Renault van een groot hotel in
Vichy. Pierre's handicap: verlegen
heid, vooral als hij oog in oog komt te
staan met aantrekkelijke schoonhe
den, hetgeen hem in zijn baan nogal
eens overkomt.
Wilskracht en een cursus durf (op
cassette) 'is volgens de rappe Italiaan
Alpo van het .Instituut Voor Gevorderde
Psychologie,, al wat de hoofdkassier
nodig heeft om van verlegen versierder
een doortastende Don Juan te worden
Dat kost evenwel de nodige tijd en, ui
teraard, het nodige geld.
De cursus wordt in praktijk gebracht
terwijl Pierre helemaal in de ban van
een blondine, deze blonde schoonheid
nareist van hotel naar hotel. Hoe hij ook
probeert om haar aandacht te trekken,
door zijn gestumper bereikt hij steeds
het tegenovergestelde. Zelfs als de Ita
liaanse Aldo Pierre tot een man van de
wereld tracht op te vijzelen, en hem
achtereenvolgens als verveelde casi
nobezoeker, polospeler en sportman
ten tonele voert, blijft het resultaat nihil.
De aanhouder wint ook echter
weer hier. en zo is er na tal van ver
wikkelingen en heel veel dolle situa
ties toch nog een happy end voor
Pierre weggelegd. Naast Pierre Ri
chard spelen Aldo Maccione en Mi
me Coutelier.
Pierre Richard, die ook de regie
voerde van deze Franse komedie, is
er niet helemaal in geslaagd om van
het begin tot het eind te blijven boei
en. De humor is vooral in het begin
wat te opgelegd, wanneer Richard in
beelden toont, hoe verlegen Pierre
wel is. Later komt de film echter goed
op dreef, blijft de vaart er in en is het
allemaal ook niet zo opgeschroefd
als in het begin.
Er zitten kostelijke scenes in „Je suis