Louis de Funès ziet ze vliegen in St. Tropez NIEUWSTE FILM VAN FRANSE TOPKOMIEK CONSTRUCTIEWERKER OF MONTEUR voor onze afdeling smederij. ;usder Krant - Kijk op de film DONDERDAG 5 APRIL 1979 31 lolg van pagina 29 EMAKER S VISIE is natuurlijk duidelijk. „Mijn is niet de visie van de recht- noch van de jury die Jespers rdeelde tot twintig jaar dwan- Het is Rademaker's eigen ihet proces en scenarioschrij- irard Soeteman heeft dat ver tot een boeiend verhaal over thentieke zaak. «>makers is er ongetwijfeld in ge- 5, om opnieuw twijfel te zaaien in over de juistheid van de jury-uit- Belgische journalisten, die het van het begin tot het einde heb- volgd. kregen bij het zien van de enigszins vreemde gevoel, dat lerdaad mogelijk gebeurd zou i zijn. zoals Rademakers het in i naar voren brengt. In grote lij- de film immers gebaseerd op Ie gegevens als waarop de hele tak Jespers was gebaseerd vel Rademakers meer dan eens d heeft, dat zijn film geen oordeel 5 het duidelijk, dat hij op de hand rechter Guy Jespers. gelooft in nschuld. Om dit op een aantrek- n geloofwaardige wijze naar vo- <unnen brengen, heeft hij in de I accent gelegd op de eigenlijke jlspeler in deze beruchte zaak: de Cramer, de radde prater, de Ql een formidabele, zeer over- le hoofdrol van Peter Faber. Ra- ers maakt een rekonstruktie van net ook gebeurd zou kunnen zijn'' maakt niet de fout door zich te n in teveel rechtbank-scènes, jdeel. In de hele (twee uur du- Ifilm komen maar twee of drie inkscènes voor en dat zijn dan telscènes, waar alles om draait. >END rvoor Nederlandse begrippen is iend of het verborgen leven van lepraeter" een flitsende film ge- die van het begin tot het einde Jacht gevangen blijft houden, ers van Rademakers' films zul- icht. met mij, van mening zijn, tot nu toe één van zijn beste, zo beste film is geworden. De fo- van Theo van de Sande en het elkaar zittende scenario van Soeteman zijn daar natuurlijk" >et aan. TELSCENE advertenties en de filmposter eter Faber met zijn duim tus- vingers tegenover André van uvel (die de rol van Guy Jes- eelt). Een merkwaardige scè- sommigen na afloop van de première in Brussel gemist te hebben. Toch was juist die opvallend aanwezig en te- ïoals Fons Rademakers na [van de film ook verklaarde, ït vormt de sleutel (volgens van Rademakers) tot het ge in Jules Depraeter (of Luc de in de rechtzaak). Z'Hs het moment, dat Jules aan Jensens (Jespers) voorstelt om ouw te verleiden, zodat het ge- jk voor de rechter zou kunnen te scheiden Dat is zó voor de zegt Jules Depraeter met een i steekt de duim tussen de vin- ïhoog en maakt daarmee het teken van „die pak ik wel )e rechter barst daarop in een ;haterlach uit. verbijsterd over .zelfoverschatting van die volks- die meent een dame van de „eventjes te kunnen pakken". bekende druppel, want al eer- het Jules duidelijk geworden, „hogere" milieu, waarin hij zo wist binnen te dringen, hem had geaccepteerd. Het zijn de /oelens ten opzichte van dit fertoe brengen om datgene te doen. waarop de rechter later zou ..hangen" voor een volledig door de radde volksjongen overtuigde jury. Dat is volgens Rademakers de moti vering van Jules Depraeter (en ook voor Luc de Cramer). INTRIGEREND Zowel de rechtzaak Jespers en de daarop gebaseerde film van Fons Ra demakers zijn bijzonder intrigerend. Dat is ook wellicht de reden, dat de film. ook al ken je (door de werkelijkheid uit de kranten) de afloop, je aandacht ge vangen blijft houden. Jules Depraeter komt uit de film naar voren als een erg sympathieke knaap, op dezelfde ma nier als Luc de Cramer wellicht over kwam op de jury die over hem moest oordelen. Ik vind, dat Rademakers de verschillende kanten, die er aan de rechtzaak zouden kunnen zitten, knap in de film heeft verwerkt. Na afloop be kruipen je zonder meer de twijfels ten aanzien van de zaak Jespers. Is die wel eerlijk geweest? Is alles wel goed on derzocht? Rademakers heeft natuurlijk de grote lijnen aangehouden en zich (terecht) niet in de details van de zaak verdiept. Maar toch ..Mijn vriend" is overigens op dit mo ment erg aktueel, want tijdens een persconferentie voor Nederlandse journalisten ten huize van mevrouw Jespers. de huidige echtgenote van de veroordeelde rechter in één van de buitenwijken van Gent, bleek, dat de nieuwe raadsman van Jespers, Jean van Londersele, de zaak opnieuw aan hangig zal maken op grond van nieuwe feiten. Via het Hof van de Europese Commissie voor de rechten van de mens te Straatsburg, dat zich zal moe ten uitspreken over de vraag of er reden is om de zaak Jespers te heropenen. Wat dat betreft kunnen we mis schien een vervolg verwachten op „Mijn vriend". De werkelijkheid is soms veel boeiender dan de fantasie van de meest vooraanstaande thril lerschrijvers. Dat blijkt. (Grand 3, Nederlandse première, 12 jaar). DE BRUINBAKKERS De derde première-film voor de paasdagen is (alweer) een Franse ko medie: ..Les Bronzés" (of in goed Ne derlands ,,De bruinbakkers" van regis seur Patrice Leconte met Josiane Ba- lasko. Michel Blanc- Marie-Anne Gha- zel en Christian Clavier in de hoofdrol len. Onder het motto- zee. zon en sex brengt de komedie ons in een vakantie dorp in Afrika aan de Ivoorkust. Een week lang wordt het doen en laten van zes vakantiegangers gevolgd die met hetzelfde vliegtuig zijn geko men en die de korte onderbreking van hun leventje in Parijs ten volle willen uitbuiten. Bij aankomst hebben ze een stadskleur en een week later vertrekken ze. de één bruiner dan de ander, uitge put maar gelukkig. De film volgt deze zes vakantiegan gers met hun uiteenlopende karakters, die elkaar in het vakantiedorp tegen komen. Er ontstaan allerlei verwikkelin gen en het leven dat zo karakteristiek is voor dit soort vakantiedorpen wordt op ironische wijze beschreven De vakan tiegangers profiteren ten volle van de door de club georganiseerde activitei ten. De film toont ook talrijke karakteris tieke aspecten van de Ivoorkust: de gastvrije bevolking, de uitbundige flora van palmen en exotische planten, zon neschijn. strand en zee. Ook voor „Les Bronzés" geldt, wat voor „De gendarmes ziet ze vliegen" geldt: pretentieloos amusement, met een vleugje ironie overgoten, dat wel. (Grand 1, Nederlandse première, alle leeftijden). KENTUCKY FRIED MOVIE Dat de mono-kini ook al de Afrikaanse kusten is doorgedrongen blijkt uit deze scène uit de film „Les Bronzés", te zien in Grand 1, alle leeftijden). de bekende Monty Python (televisie shows en ik denk. dat deze omschrij ving aardig past bij deze film van regis seur John Landis. die hetzelfde procé dé toepast: korte sketches, die het ab surde inademen van Mony Python en de zijnen, zij het dan wel op Amerikaan se wijze voorgebakken. Net als de titel al zegt: ..Kentucky Fried Movie", een variant op de in Amerika bekende .Kentucky Fried Chicken" gebraden kip op z'n Amerikaans. John Landis heeft zijn film vooral ge baseerd op de wetenswaardigheden in de wereld van de medio (de film. de TV, de reclamewereld) met de nadruk op de televisie in al z'n boeiende eigenaar digheden. Je moet er van houden, van dit soort films, maar dan is het wel re gelmatig lacheen geblazen. Voor de liefhebbers van een kontinu-verhaal in de film: vergeet dat maar. Regis seur Landis hield het op korte scè nes, die geen enkel verband met el kaar hebben. (Grand 4, eerste week, 16 jaar). BLACK OUT De liefhebbers van aktie-films kun nen deze week terecht in Duo 2, waar in het weekprogramma de film ..Black Out" (Stroomstoring) van regisseur Ed dy Matalon van start gaat met Jim Mit- chem, Robert Carradine, Belinda Montgomery, June Allyson, Jean- Pierre Aumont en Ray Milland in de hoofdrollen Vier mannen die op't punt staan een langdurige gevangenisstraf te onder gaan zien kans te ontsnappen uit de politiewagen als geheel New York door de stroomstoring in diepe duisternis is gehuld. Hun haat- tegen de maat schappij vieren ze bot op verschillende bewoners van een groot, duur flat gebouw Paniek heerst niet alleen in de straten, maar,ook bij deze bewoners die geen enkel middel hebben om zich te gen hun brutte geweld te verzetten. In al deze verwarring is er één agent die de schier hopeloze taak begint de vier misdadigers in het donker onschadelijk te maken. Na de langste nacht die New York ooit heeft gekend wordt hij na een uitputtende slag de situatie meester (Duo 2. eerste week, 16 jaar) BILLTY TURF Henk van der Linden's nieuwste jeugdfilm, „Billy Turf" gaat in ver schillende paas-matinee-voorstel- lingen In Euro Cinema van start. De ze vierendertigste produktie van Van der Linden, die ruim een maand ge leden in première ging, is voor de jeugd zeer zeker het aanzien waard. Van der Linden is er opnieuw in ge slaagd om een spannende en ontspan nende film te maken, volgens de eigen succesformule: grote herkenbaarheid van de hoofdpersonen, veel achtervol gingen en spanning, afgewisseld met ontspanning. „Billy Turf" vertelt op flitsende wijze de spannende avonturen van dat be kende jongetje uit de strips (Tom Jan sen). Het verhaal draait om meester Kwel (gespeeld door Jan Kruyk), die een belangrijke uitvinding heeft ge daan: hij kan water in benzine veran deren. Logisch, dat dit helemaal ver keerd valt bij sommige Arabische sheiks, als die lucht krijgen van deze zeer belangrijke uitvinding. Want als je water in benzine kunt veranderen, wil straks niemand meer hun olie hebben. Dus sturen ze er enkele boeven op af, uit: Les Bronzés", (De bruinbakkers), avonturen in een vakantiedorp in Afrika. die moeten proberen de uitvinding in handen te krijgen Deze boeven Blinkie (Cor van der Linden) en Janus (Hub Consten) krijgen het echter beslist niet gemakkelijk, want als ze denken, dat tijdens de vakantie de school van meester Kwel leeg staat, komen ze be drogen uit Zoals gewoonlijk heeft Billy Turf straf en moet hij met zijn vriendje Dolfie (Rick Vroomen) tijdens de va kantie op de kostschool blijven. En dat is maar goed ook, want op die manier kunnen ze tenminste pro beren die boeven tegen te houden. Dit gegeven levert een erg plezierige film op, waarbij het jeugdig publiek zich kostelijk zal vermaken. Aanbe volen. (Matineevoorstellingen Euro Ci nema, eerste week, alle leeftijden). IN HET KORT In het speciale paas-kinderprog- ramma van Grand 2 worden maar liefst elf van die gekke Popeye-filmpjes ver toond en daarom heet die serie dan ook terecht het „Popey's Super Festival" (alle leeftijden). In Grand 2 gaat overigens „My name is nobody" met Terence Hill en Henry Fonda de tweede week in, terwijl In- gmar Bergman's „Herfstsonate" in Grand 5 aan de derde week begint. Een film met en over twee vrouwen, moeder en dochter (Ingrid Bergman en Liv UII- mann) in een praat-duel. Knap ge maakt, maar statisch, (zestien jaar) „Het blondje dat teveel wist (Foul Play) begint aan de vierde week in Ci nema 2 en wie tijdens de paasdagen zin heeft in een komische thriller met Hitch- cock-effekten, moet niet nalaten deze film te gaan zien. Goldie Hawn schittert in deze filma als het blondje, dat in een moorddadige intrige terecht komt en het eigenlijk niet allemaal goed kan volgen Enfin, wat mij betreft: aanbevolen amu sement. (alle leeftijden). „The bridge over the river Kwai", de befaamde succesfilm van regisseur David Lean over een krijgsgevan genenkamp in Birma tijdens de Tweede Wereldoorlog begint in Euro Cinema aan de derde week en vooral zij, die deze uitstekende film tot nu toe gemist hebben, moeten die kans nu niet voorbij laten gaan. De moeite waard en u weet, dat ik persoonlijk niet van oorlogsfilms hou. (zestien'jaar). Twee pornofilms in Duo 1. „Kamer meisjes staan voor u klaar" (In het weekprogramma) en „De complete verleiding" in de nachtvoorstellingen. Beide leeftijden 18 jaar. Een reprise van „The Car" is ook nooit weg. Deze aktiefilm van regisseur Elliot Silverstein draait om een merk waardige, duivelse auto. die (blijkbaar) zonder bestuurder de omgeving van een klein Amerikaans stadje onveilig maakt en dood en verderf zaait. „The Car", de levendgeworden duivel in het modernste moordtuig de auto. Horror voor fravente fietsers (zestien jaar). filmagenda Amersfoort Filmagenda voor Amersfoort van donderdag 5 april t/m woensdag 11 ap ril 1979. Grand 033-14632 GRAND 1 ..Les Bronzés" (de bruinbakkers), alle leeftijden. Donderdag 13 30-18 30- 21.00 uur Zondag 13 30-16 00-18 30- 21.15 uur Overige dagen: 13.30- 18.30-21.15 uur GRAND 2 ..Poppeye's super festival", alle leeftij den Zaterdag en woensdag half twee en op zondag om half twee en vier uur. GRAND 2 ..My name is nobody" 12 jaar Don derdag: 13 30-18 30-21.00 uur Vrij dag. maandag, dinsdag: 13 30-18 30- 21 15 uur Overige dagen 18.30-21.15 uur. GRAND 3 .Mijn vriend", of Het verborgen leven van Jules Depraeter, 12 jaar Don derdag 14 00-18.30-21.30 uur Zon dag 14 00-16.30-19 00-21 45 uur Overige dagen: 14 00-19 00-21 45uur GRAND 4 ..Kentucky Fried Movie", 16 jaar. Don derdag: 13 45-18.30-21 00 uur. Zon dag: 13 45-16.15-18.45-21 30 uur. Overige dagen: 13.45-18 45-21.30 uur GRAND 5 .Herfstsonate", 16 jaar Donderdag: 13.45-18.30-21 00 uur Zondag 13.45-16 15-18 45-21.30 uur. Overige dagen 13 45-18.45-21 30 uur Cinema 033-18900 CINEMA 1 ..De gendarme ziet ze vliegen", alle leeftijden. Dageli|ks 13.45-18.45- 21.30 uur Zondag 13 45-16.15- 16 45-21.30 uur CINEMA 2 „Foul Play" (het blondje dat teveel wist), alle leeftijden Dagelijks. 13.30- 18.30-21.15 uur Zondag 13.30-16 00- 18.30-21 15 uur Euro 033-33655 EURO The bridge on the river Kwai". 16 CRUCHOT ZIET ZE VLIE GEN De Franse topkomiek Louis de Fu nès, enige tijd geleden door de dok ter tot enige rust gemaand, weet ge lukkig van geen ophouden. Dat is dan ook de reden, dat de liefhebbers van De Funès hem komende week opnieuw kunnen gaan bewonderen en wel in zijn allernieuwste komedie: „De gendarme ziet ze vliegen". En met die gendarme wordt natuurlijk dat heldhaftige Franse politiekorps in de luxe badplaats Saint Tropez bedoeld, dat met Louis de Funès (Cruchot) als haantje de voorste al eerder tal van komische avonturen beleefde aan de wufte stranden van de Franse Cóte d'Azur. Regisseur Jean Girault en zijn sce narioschrijvers hebben zich daarbij ge worpen op de nieuwste rage in de film wereld science fiction, vliegende schotels en dergelijke Natuurlijk niet direkt met Steven Spielberg's ..Close encounter of the third kind als schitte rend voorbeeld voor ogen, maar toch Buitenaardse wezens in Saint Tro pez. Niemand gelooft agent Besupied. wanneer hij trillend bezweert een vliegende schotel te hebben gezien De lokale pers, in de zomertijd altijd belust op nieuws, duikt in het verhaal en tot grote afgunst van zijn collega's wordt Beaupied de held van de dag Zijn chef. Cruchot, gelast hem verder zijn mond te houden, maar dan ziet hij zelf een vliegende schotel. Nader onderzoek le vert de conclusie op dat alles maar een massahallucinatie was Dan verschijnt enkele dagen later een buitenaards wezen in het politiebureau. Hij vertelt Beaupied dat hii niet oedroomd heeft en Louis de Funès als Cruchot in „De gendarme ziet ze vliegen". In Cinema 1. Ook alle leeftijden. dat Saint Tropez is aangewezen als proefstad vóór de hoofdinvasie plaatsvindt Beaupied ruikt promotie en probeert de bezoeker te arresteren, waarop deze zijn speciale gaven aan wendt. Ze kunnen o.a. de vorm van elk menselijk wezen aannemen en aldus worden zij politieagenten en dat leidt uiteraard tot een reeks dolle misver standen. Niemand in Saint Tropez ge looft meer in vliegende schotels De po litie besluit de zaak in eigen handen te nemen Ze raken slaags met hun col lega's van boven en paniek alom als ze uiteindelijk in een vliegende schotel belanden Het is onmiskenbaar Louis de Funès als gendarme Cruchot is doller dan ooit, kwieker en filstender dan in zijn vorige film, toen duidelijk was, dat de Franse topkomiek het wat rustiger aandeed Natuurlijk: de dolle bekkentrekkerij ont breekt niet en voor de liefhebbers van de ..Gendarme-reeks" is er weer het nodige te beleven. Dolle situaties (met hoewel soms voorspelbare effekten) die ..De gendarme ziet ze vliegen" tot een echte familie-film maken. Lachen met die gekke De Funès (uiteraard weer in allerlei vermommingen), die uit eindelijk, samen met zijn collega's de eer van de gendarme hoog weet te houden. Geen hoogvlieger, deze De Funès- film, maar dat had ook niemand ver wacht. Prima vakantie-amusement en daar gaat het om. Ja toch? (Cinema 1, Nederlandse première, alle leeftijden). Louis de Funès in één van zijn dwaze vermommingen in de nieuwste lachfilm van deze Franse topkomiek: „De gendarme ziet ze vliegen". MESSER IM KOPF Het Filmhuis Amersfoort brengt in haar nieuwe weekprogramma van zaterdag tot en met dinsdag de Duit se speelfilm „Messe im Kopf" van regisseur Reinhard Hauff. De hoofdrol in deze politieke film wordt gespeeld door Bruno Ganz. Een man wil zijn vrouw afhalen, die in een jeugdcentrum werkt Als hij daar aankomt, raakt hij verzeild in een raz zia, die daar door de politie wordt uitge voerd. In paniek baant hij zich een weg door het tumult om zijn vrouw te zoe ken Dan valt er een schot. De man wordt in het hoofd geraakt Het schot is afkomstig van een politieagent Bijna dagelijks leest men in de krant over dergelijke en vergelijkbare gebeurte nissen. Ze kunnen iedereen overko men. De man, die door een kogel in het hoofd is getroffen, is niet dood Hij leeft, fysiek De artsen lappen hem weer op. fysiek Maar alle activiteiten die door de jaar. Dagelijks: 13 45-20 00 uur Zater dag: 16 15-20.00 uur. Woensdag: al leen 20.00 uur EURO KINDERMATINEE „Billy Turf', alle leeftijden. Nederlands gesproken. Zaterdag- en woensdag middag: 13.45 uur Duo 033-16572 DUO 1 „Kamermeisjes staan voor u klaar", 18 jaar. Dagelijks: 14.15-19.15-21.30 uur. Zondag 14 15-16.30-19 15-21.30 uur DUO 2 „Black Out", (stroomstoring), 16 jaar. Dagelijks: 14.00-19.00-21 15 uur. Zon dag 14 00-16.15-19 00-21.15 uur. NACHTVOORSTELLINGEN DUO 1 „De complete verleiding 18 jaar. Vrij dag- en zaterdagavond 24 00 uur DUO 2 „The Car", 16 jaar. Vrijdag- en zater dagavond: 23 45 uur hersenen geleid worden, moet hij zich weer opnieuw eigen maken Een man van 35 jaar oud is teruggeworpen op het nulpunt van het menselijk bestaan Hij bestaat en is voor zichzelf de grote on bekende. De dwang om opnieuw te moeten beginnen maakt in hem met-vermoede krachten vrij. Met ijzeren energie begint hij de moeizame strijd, waardoor hij zijn eigen identiteit terug moet winnen. Hij leert zien. horen, voelen, spreken, den ken. Heel geleidelijk begrijpt hij in dit proces van bewustwording dat hij in een maatschappijpolitieke molen terecht is gekomen, uit welks raderwerk hij zich alleen op eigen kracht zal kunnen be vrijden De politie en de pers zien in hem een 'terrorist', voor zijn vrienden is hij 'een slachtoffer van de politieterreureen martelaar, die voor het incident als we reldvreemde biogeneticus in een on derzoeksinstituut werkte; de politie be schouwt dit laatste als een dekmantel Wat is de waarheid? Voor hem staat vast dat de waarheid uniek is en alleen dat. wat bewezen kan worden. Wat kan Gevraagd: hij echter bewijzen, en hoe? Een sleutel daarvoor is de loop der gebeurtenissen in de nacht van de razzia; maar de man is zijn geheugen kwijt en moet zijn herinneringsver mogen opnieuw ontwikkelen. Pas als hem dat lukt, begrijpt hij, zal hij bevrijd kunnen worden uit het ge vangen zijn in vaste voorstellingen en meningen die anderen over hem hebben. Filmhuis Amersfoort za. 20.15 en 23.00 uur, zondag tot en met dinsdag 20.15 uur. JE TU IL ELLE Op woensdagavond 11 april brengt het Filmhuis in nauwe samenwerking met het vrouwencafé Amersfoort de film ..Je tu il ellevan de Belgische regis seuse Chantal Akerman Uiteraard wordt na afloop over deze film gedis- kussieerd Filmhuis Amersfoort, woensdag 11 ap ril. 19.30 uur (zaal open). 20.30 uur aanvang. Naast constructiewerk, zal ook montage en reparatie van stalinrichtingen en landbouwmachines tot de werkzaamheden behoren; In een persoonlijk gesprek brengen wij u gaarne op de hoogte van al onze aktiviteiten. Sollicitaties vóór 21 april a.s. aan Coöperatieve Landb. vereniging „Achterveld Omstr." Postbus 3, 3790 CA Achterveld, tel. 03425-1614

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1979 | | pagina 31