„The Deer Hunter" magistrale film met enorme zeggingskracht GEVARIEERD PAAS-FILMPROGRAMMA: DONDERDAG 12 APRIL 1979 kijk op de film )OR BERT VOS MERSFOORT - Slechts een weekje na de Nederlandse première is de film in Amersfoort te zien: „The deer hunter" van de Amerikaanse regisseur lael Cimino. Een film, die nu al negen Oscar-nominaties heeft verworven t is geen kleinigheid. De film veroorzaakte de nodige beroering op het ings gehouden Filmfestival van Berlijn, waar de Oost-Europese landen Rusland voorop, hun inzendingen terugtrokken uit protest tegen deze De roem is de film vooruitgesneld en de Nederlandse filmbladen ston- er - voordat de film hier te zien was - vol van. „The deer hunter", een lumentale film, zo schreef iedereen opgetogen. Voor een film is zoiets erg aarlijk, omdat dan verwachtingen worden gewekt, die vaak niet kunnen den waargemaakt. Uitstekende films zijn al eens eerder op deze wijze de nd ingeschreven. „The deer hunter" is echter een film, die wat dat betreft erwoestbaar zal zijn, want ik ben het nu toch eens met wat alle reclame- jans zeggen: het is de film van 1979. Kortom: „The deer hunter" is een jlstralefilm met een onvoorstelbare zeggingskracht. Een drie uur durend «terwerk, gemaakt door een man, die hiermee pas zijn tweede film afle- de. Michael Cimino kreeg bekendheid met zijn „Thunderbolt en Lightfoot" t Clint Eastwood) in 1974. 5 filmliefhebbers uit Amersfoort en omgeving hebben niet te klagen. Ze zullen frije tijd rond Pasen best kunnen doorbrengen, want naast de premières van ge week, de komst van.The deer hunter" is er voor de lachers ook het nodige te sven. Heeft „Kentucky Fried Movie" van John Landis in Amersfoort een enorm ces (de film verhuisde van een kleinere naar een grotere zaal om het aantal ousiastelinaen te kunnen berqen), er valt eveneens te lachen bij ..National npoon's Animal House", een knotsgekke komedie, niet te vergelijken met mtucky Fried Movie", maar eveneens een aparte filmbelevenis (Euro), lieuw ook is de film „Death Sport" met David Carradine en Claudia Jennings in loofdrollen. Een science fiction-film gemaakt als een soort vervolg op ..Death 2000". Behoorlijk veel en goede-aktie voor de liefhebbers van dit genre, i kinderen komen ruimschoots aan hun trekken en zo hoort dat ook in antietijd. Het „Popeye s Super Festival" met elf avonturen van deze chtdadige superheld, is nu "dagelijks in twee matinee-voorstellingen van md 1 te zien. „Billy Turf", die nieuwste (en uitstekende) jeugdfilm van de ferlandse regisseur Van der Linden, is op zaterdag- en woensdagmiddag r te bekijken, in Euro. IE DEER HUNTER rzijn maar heel weinig films, die ||aandacht drie uur lang gevangen ten te houden. „The deer hunter" i de Amerikaanse regisseur Mi- lel Cimino (37) is zo'n opmerkelij- IIfilm. En vergeet nou direkt maar DE FIETS i ietsen is gezond, zegt de dokter. Je ze dan ook veel meer, de laatste Die stoere mannen, die zich zo'n nzende racefiets hebben aange eft en zich verplicht voelen om met e snelheden langs 's Heren fiets pa- te snellen, hijgend, puffend, zwe- d, maar met het voldane gevoel iets Hhet voortbestaan der mensheid te in. Gekleed in opvallend trainmgs- f, sportiever kan het niet en de ge ne wandelaar kijkt ze dan ook met p ontzag na, als ze met flitsende vegingen voorbijsuizen Soms moet ven voor ze opzij springen, want die e racefietsen hebben vaak geen sbel om het gewone voetvolk tijdig w hun nadering te waarschuwen üfietsen is een rage aan het worden dat valt vooral op als het zonnetje iint en een milde voorjaarslucht het moeide wintergevoel laat verdwij- i. Ineens zijn de rietspaden gevuld t trainingspakken. 'och halen al die fietsende mngspakken het niet bij tante Door kunnen nog zo hijgend, puffend en etend bezig zijn op hun glazende e-karretjes, tante Door is veel ge nder. Die fietst haar hele leven lang dag in dag uit. En heus niet alleen ar om boodschappen te gaan doen het winkelcentrum verderop in de lat. Nee, alles, maar dan ook alles it per fiets. Op kraamvisite: op de Een trouwpartij, tante Door volgt stoet per fiets. Begrafenis: heus. je gt haar met geen stok in een auto, mooi glanzend groot en duur dat ook is. Auto's zijn aan haar niet steed. Ze héét ze En het is heus niet dat ze van mening is, dat al die tiende auto's ons milieu verpesten. f weef ze natuurlijk wel, maar haar st tegen auto's is toch eerder geba ad op het feit, dat ze vanaf het rste moment dat ze in aanraking am met dn auto, enorm wagenziek gaat als een bittere schoonheid. Het is een film, die je eigenlijk niet gemist mag hebben en ook al klinkt dat een tikkeltje afgezaagd, dit keer kom je er niet om heen. „The deer hunter" is zonder meer een monumentaal meesterwerk. „The deer hunter" is het verhaal van vijf mannen, alle vijf behorend tot de Russisch-Orthodoxe gemeenschap in het staalstadje Clairton in de Ameri kaanse staat Pennsylvania. Het verhaal van Stanley (John Cazale). Axel (Chuck Aspergren), maar vooral het verhaal van drie van hen: Michael (Robert de Niro), Nick (Christopher Walken) en Steven (John Savage) Zij gaan naar Vietnam. Na afloop van de film erken je zonder meer. dat Cimino op z'n minst drie uur nodig had om zijn indrukwekkende ver haal te kunnen vertellen, ook al lijkt het je een lange zit toe. Het begint als een half-dokumentaire over het leven van de vijf Amerikaanse knapen in het weid komen ze elkaar tegen En delen eikaars lot. gevangen door de Vietcong en onder onmenselijke omstandighe den opgesloten in en bij een rivier, ter wijl de bewakers zich op kostelijke wijze vermaken met een angstaanjagend, allesoverheersend spelletje Russische roulette U kent dat spelletje toch'? Russische roulette Met één patroon in de kamer van de revolver en dan maar hopen, dat die niet net voor de loop zit als je afdrukt En de bewakers sluiten enthousiaste weddenschappen af. Ga je er deze keer aan of de volaende Eén van de drie vrienden komt ten slotte ongeschonden thuis. De anderen ze leven nog. Coming home. Verheugde span doeken in dat staalstadje in Pennsylva nia, alle vrienden van thuis zitten klaar om je welkom te heten, om er een fiks feest van de thuiskomst van te maken. Michael heeft geen behoefte aan zo'n ontvangst Want wat weten al die vrien den en vnendinnen van Vietnam? Wat De titel van de film is ontleend aan de hertenjacht. In het fraaie Amerikaanse berglandschap, waar Cimino de men sen in verhouding terug brengt tot de grootsheid van de natuur om hen heen. De jacht. De eerste keer dat de vrien den in de bergen waren, onbezorgd, vriendelijk, pesterig, stoer soms, ver schilt van die tweede keer. als de thuisgebleven vrienden en zij, die te rugkwamen, hun oude traditie weer willen hervatten. Op hertenjacht. De bergen in Dan blijkt, dat de man, die schijnbaar ongeschonden uit Vietnam terugkeer de, de haan van zijn goed onderhouden jachtgeweer niet meer kan overhalen. De hertenjager heeft de werkelijke be tekenis van de wapens leren kennen. Het hijgend hert, de jacht ontkomen, kijkt nog eenmaal stomverbaasd naar die mens. die daar staat, kijkend naar de verten, en verdwijnt dan achter de rots. Een schitterende beeldspraak, waarmee Cimino zonder woorden die rellerige publiciteit die deze film op het filmfestival van Berlijn veroor zaakte. Vergeet voor mijn part ook die negen Oscar-nominaties, die de film opleverde. Het zijn allemaal bij zaken. Want „The deer hunter" is gewoon een magistrale film, die ook zonder al die publiciteit, al dat eer betoon, een film blijft, die je onder- is Die eerste rit is ze nooit weer verge ten. Hemeltje wat was ze toen ziek! Ze rilt nog steeds als ze het verhaal vertelt en dan moet ze nog al eens doen, als ze weer eens ergens op de fiets ar riveert. Tante Door is in de loop der jaren uitermate getraind geraakt door al dat gefiets, want er kan geen gelegenheid voorbij gaan of de fiets wordt gepakt. Trouwpartijen in de familie? De rest gaat met de auto, zij pakt de fiets. Be grafenissen? Idem dito, terwijl de rest per auto gaat, peddelt zij er met haar fiets achteraan en echt, het loopt altijd prima. Geen enkel probleem. Geen wagenziekte ook en dat is natuurlijk erg belangrijk. Afstanden spelen bij haar ook geen enkele rol. Wat vroeger algemeen ge bruikelijk was, wordt ook door haar nu nog als de gewoonste zaak van de wereld ervaren. Twintig kilometer fiet sen om ergens op visite te gaan7 Geen probleem hoor, want ze stapt gewoon een halfuurtje eerder op de fiets, terwijl haar man rustig thuis nog een poosje de krant gaat lezen of journaal kijkt op TV. Hoewel, afstand en tijd schatten, déér heeft manlief nog steeds geên kaas van gegeten, ondanks de jaren lange praktijkervaring. Als tante Door al lang per fiets op de plaats van be stemming is gearriveerd, moet ons Jan nog komen. Die onderschat steeds weer de de snelheid, waarmee zijn vrouw langs 's Heren fietspaden snelt. Als tante Door al lang en breed achter de koffie met gebak zit, kom ome Jan aangereden.Gut,zegt hij dan steev ast, ,,ben je er nou al? Ik dachtDe hele familie weet wat ome Jan dacht. Toch kan tante de laatste tijd merken, dat haar leeftijd een piepklein rolletje mee gaat spelen. Ze zei dat laatst nog tijdens een kort bezoek na een trouwens ontspannende fietstocht van twintig kilometer. ..Pffft.zuchtte ze en het was aan haar gezicht te zien, dat ze een tikkeltje de pest in had, ,,ik houd die knapen van beneden de veertig niet meer bij. Ik word een dagje ouder. De familie maakt zich wat dat betreft geen enkele zorg. Want tante Door is al tegen de zestig. En het is Haar nog steeds niet aan te zien. Zeiden we niet, dat fietsen gezond was? V. Oorlogsscène uit „The deer hunter", een monumentale film van Michael Cimino. stadje. Ze werken op de staalfabriek, ze verdoen hun vrije tijd in de plaatselijke kroeg en geven daar het meeste van hun geld uit. Vriendelijke, onopvallen de, Amerikaanse jongens, die zo nu en dan extra genieten als ze samen de bergen intrekken, op hertenjacht. Cimino's grootste zorg was. toen hij de film maakte, dat het voor iedereen duidelijk moest zijn, wat hij wilde ver tellen. De karakters in de film moesten daarin tot leven komen, geen opper vlakkige voorbijgangers, die je een uur later alweer bent vergeten. Juist daar om besteedde Cimino de uiterste zorg aan de opbouw van zijn film. In een lange, meesterlijke aanloop tot het kernpunt van de film zette hij de men sen, waaroiTi het ging, ieder in hun ei gen kontekst en in samenhang met de anderen neer. Michael, Nick en Steven, ze groeien langzaam maar zeker uit tot dne mannen die je kent, die je vaker hebt ontmoet. Na de fascineren de beelden van het dagelijkse werk in de staalfabriek, de geintjes in de kroeg, de vriendschap, komt alsv een overweldigende stortvloed het Rus sisch-Orthodoxe huwelijksfeest tussen Steven en Angela (Rutanya Alda) over je heen gespoeld. In een kleurrijke wer veling van plechtige kerkscènes, koor muziek en wierook, naar een snelle overgang van niet te stelpen plezier tij dens de bruiloft. Deze bruiloft beslaat een vrij groot deel van het eerste an derhalf uur van de film en hoe onwaar schijnlijk ook: het verveelt geen secon de. Het is een staaltje van perfekt fil men, want alleen de beste regisseurs kunnen het zich permiteren om zo lang stil te staan bij die ogenschijnlijk voor het verdere verhaal onbelangrijke ge beurtenis Maar juist deze scènes, waarbij je beurtelings wordt meege sleurd en wordt ontroerd, zijn mede bepalend voor het verdere verloop van het ijzersterke filmverhaal ONTHUTSEND Je wordt als het ware overrompeld door de plotselinge overgang van het vredige Amerikaanse stadje naar de gewelddadige handelingen in een oor log. Vietnam. Onthutsende, maar ook keiharde beelden, van wat zich in elke oorlog afspeelt: de wreedheid ten top, onmenselijkheid bij beide partijen. Moordend, slachtend, vernederend En dan die toevallige ontmoeting van de drie kameraden uit Clairton, Penn sylvania. Temidden van het oorlogsge weten ze eigenlijk wat daar gebeurt, werkelijk plaatsvindt7 Het tweede deel van de film gaat over dat „coming home", maar het is anders, bitterder, doordringender dan de wijze waarop Jane Fonda hóar „Coming ho me" schilderde. Het is allemaal even verbijsterend en onthutsend als alles wat voordien over het doek voorbij kwam en diep in je netvlies bleef han gen. BEELDSPRAAK Cimino heeft met „The deer hunter" een wondermooie, maar tevens ook een doordringend levensechte film ge maakt over zo maar drie jonge Ameri kanen, wonend, levend en werkend in dat staalstadje Clairton. Pennsylvania. Integer samengevat in grootse beel den. de stoere mannen van de staal fabriek, de Russisch-Amerikaanse uit bundigheid, de vriendschap, het ge weld. de oorlog duideljk maakt, wat oorlog voor een mens kan betekenen SCHITTERENDE FOTOGRAFIE „The deer hunter" heeft zeker z'n Oscars verdiend, waarvoor de film nu op de nominatie staat. De voortreffelijke regie, maar zeer zeker ook de schitte rende fotografie van topcameraman Vilmos Zsigmond heeft deze film ge maakt tot wat hij uiteindelijk is gewor den een monumentaal werk, dat zeer zeker de filmgeschiedenis irvzal gaan als één van de grotere films, een klas sieker. Robert de Niro als Michael speelt een formidabele hoofdrol, maar ook de an deren, Christopher Walken, John Sa- vage. Meryl Streep, doen niet veel voor hem onder. Kortom. „The deer hunter" is een film, die je. lang nadat de laatste tonen van „God bless America" zijn verstor Een scène uit „The deer hunter", met midden: Robert de Niro na zijn terug keer uit Vietnam. ven, bezig blijft houden. Een Vietnam- film? Nee. zeer zeker niet. Het verhaal is van toepassing op elke oorlog, die de mensheid heeft gevoerd en ooit nog zal voeren Het is het steeds terugkerend verhaal van gewone mensen, die plot seling terecht komen in de hel van de waanzin, die oorlog heet. Gewone mensen, die deze ervaring, ieder op hun eigen manier, proberen te verwer ken of het niet verwerken kunnen „God bless America". Het is het enige wat overblijft. Michael Cimino heeft met zijn magistrale film gepro beerd om te laten zien, wat een oor log mensen doet. Hij is daar op een verbijsterende wijze in geslaagd. (Grand 3, eerste week, 12 jaar). NATIONAL LAMPOON'S ANIMAL HOUSE Het komt uit hetzelfde Amerika als „The deer hunter", ook al zou je dat op het eerste gezicht niet zeggen. „National Lampoon's Animal Hou se" is een knotsgekke komedie, waarin alles wat normaal is afwezig is en waarin de dolle waanzin van de pret het allesoverheersende is. Wie „Kentucky Fried Movie" al zo'n lek ker, dwaze film yond, kan eigenlijk niet om „Animal House" heen: de zelfde regisseur tekent er voor: John Landis. Het scenario is afkomstig van Harold Ramis, Douglas Kenney en Chris Miller, drie bekende medewerkers aan het humoristisch/satirische Amerikaanse blad „National Lampoon", die hun idee baseerden op het succesvolle „High School Yearbook" (uitgegeven door the National Lampoon) en de al even po pulaire verhalen van Chris Miller in dit blad „Tales of the Adelphian Lodge" En als je de makers moet geloven is het allemaal nog op authentieke gegevens uit de zestiger jaren gebaseerd ook. Het draait allemaal rond het clubhuis van de Delta-lëerlingen van het Faber College in het noordoosten van de Ver enigde Staten „Het Animal House", zo staat dat schoolclubgebouw beter be kend en wie er een keer binnen is ge weest, weet waarom. Niks geen nette manieren, een fikse troep, veel feestjes en opruimen: ho maar. Loltrapperij, die niet in zo'n goeie aarde valt bij het hoofd van de faculteit (een rol van John Ver non), die op een gegeven moment dreigt het zaakje te sluiten als niet wat meer netheid en orde wordt betracht. De goeie wil is er wel, maarnetjes, ordelijk en dat soort zaken, dat is toch niet echt leuk? De raddraaiers van Delta's Animal House zetten de campus op stelten op een ongelooflijke manier als duidelijk wordt, dat hun clubhuis gesloten wordt Om dit gegeven draait de hele film en het is een aaneenschakeling van slap stick. dolle pret, wat grappige sex, kort om teveel om op te noemen Daartegen over staan de jongens van Omega House, keurige nette jongetjes, die alles strikt volgens de regels willen doen. Juist dat kontrast en het oproer van de animals tegen die nette keurig geknipte boys en hun gevestigde orde, doet de universiteit in al haar voegen kraken Totdat tenslotte het grote feest ter af sluiting van het schooljaar wordt ge houden Een traditionele gebeurtenis, die het hele stadje op de been brengt In „National Lampoon's Animal House" wordt dat slotfeest een ongekende knaller Tot groot genoegen van de „Animals", die onder het motto „beter een dier dan een vegetariër" hun le vensstijl niet veranderd wensen te zien Terugkeer na een geslaagde hertenjacht. Eén van de beginscènes uit „The deer hunter". en het hoofd van de faculteit willen dwingen zijn mening te herzien. Ver geefse moeite, dat is duidelijk en dan wordt het echt feest, waarbij de stukken eraf vliegen. Letterlijk. Regisseur John Landis is erin ge slaagd om, met dat knotsgekke scena rio van de National Lampoonredakteu- ren in de hand, een even knotsgekke film te maken. Of die nou gebaseerd is op authentieke gegevens of niet' Leuk is ie wel! Tenminste, zelf heb ik me kostelijk vermaakt, ook al worden er soms nogal grove grapjes in gedebi teerd Maar daarom is de film ook ge keurd voor boven de twaalf jaar En voor geschiedkundigen is deze film ook erg belangwekkend „National Lampoon s Animal House" toont het universiteitsterrein in de Verenigde Staten, zoals dat er uitzag in het begin van de jaren zestig: een prima speel veld voor allerhande vermaak Dat is nou wel eventjes anders, na 1968, toen alles anders werd. Of zoals de makers het uitdrukken: „De universiteitscam pus is nu oorlogsterrein geworden". Zoals gezegd: nostalgie alom. Toch maar eventjes gaan kijken. Er valt al zo weinig te lachen, dezer da gen (Euro, Nederlandse première, 12 jaar). DEATH SPORT Van de bekende Roger Corman- stal komt de film „Death Sport" van regisseur Henry Suso. die een - eigenlijk op zichzelf staand - vervolg maakte op „Death Race 2000", waarin Carradine ook al zo'n held haftige rol speelde in die verre toe- Komst. In „Death sport" zijn we zo'n duizend jaar verder. vervolg op pagina 25 filmagenda Amersfoort Paasfilmprogramma voor Amersfoort van donderdag 12 april t/m woensdag 18 april 1979. Grand 033-14632 GRAND 1 „Kentucky Fried Movie", 16 jaar. Dage lijks: 18 30-21.15 uur. 1e en 2e paas dag 16 30-18.30-21.15 uur GRAND 1 KINDERMATINEE „Popeye s Super Festival", alle leeftij den. Dagelijks: 13.30-15 00 uur. Toe gangsprijs: vijf gulden. GRAND 2 „Mijn vriend of het verborgen leven van Jules Depraeter Dagelijks: 13.30- 18 30-21 15 uur. 1e en 2e paasdag: 13.30-16.00-18.30-21.15 uur GRAND 3 „The deer hunter", 12 jaar Dagelijks: 13.30-20.00 uur. (Lengte van de film 3Va uur). GRAND 4 „Les Bronzés", (de bruinbakkers). alle leeftijden. Dagelijks. 13.45-18.45- 21.30 uur 1e en 2e paasdag 13.45- 16.15-18 45-21 30 uur GRAND 5 „My name is nobody". 12 jaar Dage lijks. 13.45-18 45-21 30 uur. 1 e en 2e paasdag: 13.45-16.15-18.45-21.30 uur Cinema 033-18900 CINEMA 1 „De gendarme ziet ze vliegen". alle leeftijden. Dagelijks: 13.45-18.45- 21.30 uur 1e en 2e paasdag: 13.45- 16.15-18.45-21.30 uur CINEMA 2 „Foul play", (het blondje dat teveel wist), alle leeftijden. Dagelijks: 13.30- 18 30-21.15 uur 1e en 2e paasdag 13 30-16.00-18.30-21.15 uur. Euro 033-33655 EURO „National Lampoon's Animal House", ('n dolle beestenbende). 12 jaar. Dage lijks: 13.45-18 45-21.15 uur. Zaterdag: 16.15-18.45-21.15 uur. 1e en 2e paasdag 13.45-16.15-18 45-21.15 uur Woensdag: 18 45-21.15 uur. EURO KINDERMATINEE - tel. 33655^,Billy Turf", alle leeftijden. Ne derlands gesproken Zaterdag- en woensdagmiddag: 13.45 uur Duo 033-16572 DUO 1 „Kom speel met ons", 18 jaar Dage lijks: 14.15-19.15-21.30 uur 1e en 2e paasdag 14.15-16.30-19 15-2130 uur. DUO 2 „Death Sport". 16 jaar Dagelijks: 14 00-19.00-21.15 uur. 1e en 2e paasdag. 14 00-16 15-19 00-21.15 uur. NACHTVOORSTELLINGEN DUO 1 „De leeuw brult om sex". 16 jaar Vrij dag- en zaterdagavond: 24.00 uur DUO 2 „De ratten van duister Harlem", (Shaft), 16 jaar Vrijdag- en zaterdagavond: 23 45 uur

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1979 | | pagina 23