iet pessimisme ran Marco Ferreri in ,Bye, Bye Monkey" BtKtRwï kijk op de film filmagenda Amersfoort iMERSFOORT - Deze week op het programma van de Amersfoortse scopen vier nieuwe films. Buiten de twee films in Duo om („12,3 hup" in 1 en „Voor een handvol diamanten", in Duo 2) zijn dat „Bye bye Mon- de nieuwste film van Marco Ferreri in Grand 5 en „De cirkel van staal" e silent Flute) in Cinema 2. Voor het overige is het programma geprolon- •d. In verband met koninginnedag zijn wij niet in de gelegenheid geweest voor u tijdig de nieuwe films te bespreken, zodat u deze week genoegen moeten nemen met een kort overzicht. BYE MONKEY 'e Monkey" is een nogal dep- film van Marco Ferreri met ncello Mastroianni en Gérard Depar- i in de hoofdrollen. Het speelt zich af een naar de ondergang neigende reld van verval. Ferreri is er in ge- agd om die depressiviteit, de triest- id en de leegheid van de wereld in eld te brengen, gekoncentreerd rond tei] n klein aapje dat zo maar onder een dai IS" IN DE TUIN Zelf ben ik reuze blij, dat ik maar een klein tuintje heb. Er kan even tueel op een mooie zomerse dag m ge-barbecued worden en als dat zo nodig moet ook nog in gezon nebaad, maar dan zijn alle moge lijkheden wel uitgeput. Niet dat ik verwacht ooit zoveel visite te krij gen, maar toch... Maandag met stijgende verbijstering gekeken naar al die volksmassa's die spon taan op kwamen draven om onze koningin te plezieren Dat dappere I mens is zeventig geworden en het \leek er op alsof half Nederland ge- I dacht heeft: dat zal ze weten ook! Nog een geluk dat ondanks kon stante regenbuien het veld werd goedgekeurd, zoals commentator Dick Passchier heel snedig op merkte, want waar waren we dan metz'n allen gebleven? Ook prima, dat de regenbuien om Soestdijk heen zijn getrokken, want het was toch al niet al te warm en al die fraaie bouwsels op het gazon zou den door al die nattigheid beslist aan schoonheid hebben ingeboet. Kortom: alle geluk was met onze ja rige, die zo'n twee uur lang haar glimlach in de plooi moest houden en twee uur lang minzaam met haar hand moest wuiven om toch maar aan iedereen te laten merken, dat zij hen echt wel voorbij zag trekken. Dapper mens. Nadat al dat ongeregeld goed aan het nationale oog voorbij was getrokken, was de show nog niet voorbij. Na alle Julianascholen, Julianadrumband, Juliana-pad- vmders, Julianavariéteiten in allerlei kleuren en modellen, kwam de rondgang over dat prachtige gras veld van Soestdi/k. Daar had een ander volksdeel z'n tenten opgeslagen. Daér stonden de burgers, boeren en buitenlui uit Noord, Zuid, Oost en West te trap pelen van ongeduld om hun maan denlange huisvlijt aan den volke en vooral aan de jarige te kunnen laten zien. Dat het programma minstens met een uur werd overschreden, lapte koningin Juliana aan haar konin klijke laars en vergezeld van een geüniformeerde pakjes-aannemer (die me deed denken aan die rhododendron-smijter van Wim Sonneveld) werden alle aangedra gen snuisterijen minzaam en met een toepasselijk praatje in ont vangst genomen. Een duidelijk be langstelling voor de oneindige stroom curiosa uit ons eendrach tige, merkwaardige en vrolijke volk Het thema op die grasmat was de verbondenheid met het vor stenhuis. Elke stad, dorp of ge hucht, dat ooit eens te maken heeft gehad met een afstammeling van onze koninklijke familie liet dat op heel aanschouwelijke wijze aan de jarige vorstin zien. En zij maar steeds denken: gut, ben ik ook nog vrouwe van Geldermal- grote King Kong op het strand vandaan kruipt en de hoofdrolspelers beïnvloedt in hun doen en laten. Ferreri is geen optimistische filmer en „Bye Bye Monkey" is dan ook een film voor de liefhebbers van dit genre. Als men het heeft over arthouse-films in een arthouse-theater als Gfand 5, dan kan men deze week stellen, dat „Bye Bye Monkey" terecht in Grand 5 is ge programmeerd. Arthouse-liefhebbers: allemaal op naar Grand 5. „Bye Bye Monkey" kreeg tijdens de sen, gravin van Vlissmgen en Bu ren, markiezin van Montfort? Ze zal dat allemaal stomverbaasd hebben Dekeken, nooit hebben geweten, dat ze zoveel binding had met ons leutige volkje in Noord, Zuid, Oost en West. Het leek net een koninklijke kermis, daar in die vorstelijke tuin. Dapper mens. En ik, heerlijk genietend in mijn comfortabele stoel, heb gekeken paar digjgn&e $Jrgommpnnsjesen prinsesjes, naar al die koninklijke minder koninklijke figuren, waarvan vooral de laatste groep zichtbaar belangrijk stond te wezen. En dan het hoogtepunt: de rond gang m Axelse boerenwagen, een onderdeel van de stoet van de Ver eniging van aangespannen paar den, buiten de paleishekken. Een wagen uit 1909, wat dacht je. Spe ciaal via België over 's Heren we gen naar Soestdijk gereden. Net zo oud als onze jarige koningin, die best een ritje wilde maken, maar voor wie het opstapje wat te groöt was. Niks aan de hand, een heuse livreier holde het paleis binnen en kwam terug met een heus antiek paleisbankje. Toen ging het beter En daar zat ze. Alleen op de boerenkar. ,,Waar blijft m'n man nou?" je hoorde het haar vragen. En het kostte nogal wat moeite om haar gemaal uit het paleis te krijgen. Maar hij kwam. Een beetje onwen nig schoof hij naast de jarige op het harde bankje. Een dikke jas aan, want die Zeeuwse Axelse boeren kar van meneer Van Kerkhoven met die twee koudbloed Nederlandse trekpaarden is toch wel andere koek dan de verwarmde limousine, waarmee normaal gesproken de rondrit zou zijn gemaakt. Zij vond het blijkbaar toch wat kaaltjes, want ze liet fluks al haar kleinkinderen optrommelen. Ééntje kwam zelfs met z'n pas verworven klompen aanrennen. Een boerenkar, zal dat knaapie gedacht hebben, daar horen klompen bij. En toen klapte prins Bernhard fors in z'n handen. Vooruit knol!" betekende dat vast, want het was een tikkeltje laat ge worden, daar op paleis Soestdijk. En de jarige glimlachte vrolijk en wuifde. Naar al die duizenden, die- met tientallen bussen aangevoerd- al uren stonden te blauwbekken achter de hekken. Nu waren die gelukkigen aan de beurt. Dappere mensen... De rotzooi op het koninklijk gazon zal nu wel verdwenen zijn. Eén morgen kermis, 't is niet veel, maar het is en blijft hardst ikke slecht voor het gras. Dat weet iedere tuinman je te vertellen. Ook de koninklijke chef tuinman van paleis Soestdijk, die nu al weer dagen in de weer is om de oude glorie enigszins te herstellen. Maar de stampehde paardehoe- ven, de zenuwachtige rondhollen de zeer belangrijke funktionanssen, al die prachtige nagebouwde mo lens, kastelen, poorten en polders zullen grote delen van het gazon vast en zeker naar de knoppen hebben geholpen. De cheftuinman is daarom reuze blij, dat het pas over een jaar weer 30 april is Ik hoor in gedachten de chef-tuinman diep zuchten, terwijl hij met pijn in z'n hart de ellende beziet, die het komplete Nederlandse volk hem persoonlijk heeft aangedaan Dapper mens CIRKEL VAN STAAL Zoals vele anderen is ook de jon ge, getrainde Cord op zoek naar de geheimzinnige Zetan en zijn Boek van Eeuwige Waarheid. Langzamer hand gaat hij begrijpen dat hij vele beproevingen zal moeten doorstaan, eer hij zelfs maar zal weten in welke richting hij Zetan moet zoeken. Hij levert op zijn avontuurlijke tocht vele gevechten op leven en dood met bandieten, aapmensen, woestijnk rijgers en bloeddorstige soldaten. En steeds weer ontmoet hij een blin de, fluitspelende man die hem wijst op zijn tekortkomingen en in wie hij langzamerhand zijn leermeester gaat zien. Aangekomen bij een tentenkamp in de woestijn ontmoet hij de Turk Changsha die hem, in antwoord op al zijn vragen, zijn mooie negende vrouw Tara aanbiedt. Ofschoon Cord de ge lofte van kuisheid heeft afgelegd, zwicht hij voor haar lieftallige schoonheid. Maar als hij de volgende morgen ont waakt is het tentenkamp verdwenen. Alleen Tara is er noggekruisigd Een gelouterde Cord vervolgt zijn weg. Na enige tijd komt hij de blinde fluitspeler weer tegen die toestemt dat Cord hem volgt, mits hij geen enkele vraag stelt. De blinde doet dan zoveel onbegrijpelijke dingen dat Cord wel vragen moet stellen. Maar pas wanneer hij zich van de blinde heeft losgemaakt, krijgt hij antwoord op zijn vragen. Cord begrijpt dan dat eigenlijk hijzelf de blin de is Alleen gaat hij verder en dicht bij zee ontmoet hij Changsha weer, die hem tot een gevecht dwingt. Na een langdurig gevecht krijgt Cord eindelijk Changsha op de knieën. Cord begrijpt dat dit zijn laatste beproeving is ge weest als men hem zegt dat hij Zetan over het water kan vinden. Eindelijk bereikt Cord de gevreesde Zetan. Deze weigert echter te vechten en nodigt Cord uit plaats te nemen op de zetel als een repetitie voor de cere- monie waarin hij de bewaker van hét 'Boelczal worden. Maar Cord wil eerst het Boek zien waarvoor hij van zover is gekomen en waarvoor hij zoveel be proevingen heeft doorstaan. Ondanks Zetans waarschuwingen opent hij het Boek en ziet dan dat elke bladzijde niets anders is dan een spiegel waarin hij zichzelf ziet. Hij weigert dan Zetans plaats in te nemen als bewaker van het Boek en hij gaat weer terug over zee. Als hij de blinde weer ontmoet, vraagt deze hem wat hij in het Boek heeft ge zien Cord antwoordt: „Alles!" Dan geeft de blinde hem zijn fluit en Cord kan er, tot zijn eigen verbazing en blijd schap, een melodie op spelen (Cinema2 - eerste week) LÏNVITATION In de serie „Zwitserse films" brengt het Amersfoorts Filmhuis van zaterdag tot en met dinsdag de film „L'lnvitation" (De Uitnodiging) van de Zwitserse regisseur Claude Go- retta. Deze in 1973 gemaakte kleurenfilm duurt een uur en veertig minuten. In de hoofdrollen Michel Robin, Jean-Luc Bideau, Jean Champion, Pierre Collet en anderen. DONDERDAG 3 ME11979 Utrechtse Cinemanifestatie veel bijval van het publiek )OR BERT VOS (Grand 5, eerste week, 16 jaar) „L'lnvitation" laat in een koele en elegante filmstijl het proces van sociale aftakeling zien bij het personeel van een kantoor, dat een tuinfeestje viert ter gelegenheid van het afscheid van een van hen die een kasteeltje met butler heeft geërfd De sfeer van beleefdheid en goede manieren slaat onder invloed van drank en hitte al gauw om. Collega Maurice speelt daarbij een sterk kataly serende rol. Hij veroorzaakt met zijn provocerende banaliteiten een sfeer van agressie en onverwachte onthullin gen, inclusief vechtpartijen en beledi gingen. Zo wordt het aardige tuinfeest een komedie van sociale aftakeling, met als laatste dieptepunt de striptease van een giechelende secretaresse De komedie start in een sterk hiërarchische sfeer Alle aanwezigen beschouwen het feestje als een voorzetting van de dagelijkse gang van zaken Je lacht om de grapjes van de baas en luistert naar 'm. Maar als gevolg van de dronken- Oorlogsscène uit „The deer hunter", een monumentale film van Michael Cimino. Scène uit: „Een cirkel van staal" (The silent flute) kollektivisme. en van de andere kant zou ik daarin verstikken. Ik heb voort durend een visie van de wereld, die noch wit noch zwart is, waarin iemand die men een idioot noemt, geen idioot is. en ik zou graag willen, dat deze rela tiviteit van de dingen en van de mensen in dit interview duidelijk wordt Ik denk niet zo categorisch en daarom ben ik niet militant. Ik zou nooit een militante cineast kunnen zijn, omdat dat ingaat tegen de diepste indrukken die ik van de mensen heb. (Filmhuis Amersfoort, zaterdag tot en met dinsdag 20.15 uur, zaterdag ook om 23.00 uur). „TIRO" VERTEGENWOOR DIGT NEDERLAND OP HET FILMFESTIVAL IN CANNES De „Quinzaine des Réalisateurs" (een selectie van auteursfilms) heeft de film „TIRO" van Jacob Bijl officieel in haar programma opgenomen. „TIRO" is het verhaal van een twintigjarige jon gen die zich verzet tegen de gelaten heid van de volwassen wereld. De hoofdrol wordt vertolkt door Matthias Maat. Verder spelen mee Geert de Jong, Julien Schoenaerts. Linda van Dijk. Alma, Huub Hansen. Kitty Courbois, Arnold Gelderman. Hans Veerman Het is de tweede keer dat een film van Jacob Bijl door de „Quinzaine" is geselecteerd (Zwartziek - 9173). Zijn tweede film „Scrim" werd op het Fes tival van Toulon bekroond met de „spe ciale juryprijs" „TIRO" zal eind augustus in Nederland worden uitge bracht Deze film is geproduceerd door George Sluizer die zijn eigen film „Twee vrouwen" naar het boek van Harry Mulisch tijdens het Festival van Cannes aan de pers zal presenteren. AMERSFOORT - Filmagenda voor Amersfoort van donderdag 3 mei t/m woensdag 9 mei. Grand, 033-14632. GRAND 1 „Heaven can wait", a.I Dagelijks 13.30,18.30, 21.15 uur Zondag 13.30, 16 00, 18.30 en 21.15 uur. GRAND 2 „De twee missionarissen", a.l. Dage lijks: 13.30, 18.30, 21 15 uur. Zondag: 13 30. 16.00. 18 30 en 21.15 uur. GRAND 3 „The deer hunter", 12 jaar. Dagelijks: 13 30, 20.15 uur Maandag: alleen 20.15 uur! (tijdig reserveren wenselijk, tel. 14632) GRAND 4 „Kentucky Fried Movie"16 jaar. Dage lijks: 13.45, 18.45, 21.30 uur. Zondag. 13.45, 16 15, 18.45. 21.30 uur GRAND 5 „Bye Bye Monkey". 16 jaar. Dagelijks: 13 45.18.45,21 30 uur. Zondag: 13 45. 1(£f$."'18.45. 21 30 uur Cinema, tel. 033-18900. CINEMA 1 „Juliana, in zeventig bewogen jaren", a.l. Dagelijks 13 45. 18.45, 21.30 uur. Zondag 13.45.16 15.18 45.21.30uur CINEMA 2 „Cirkel van staal" (The Silent Flute). Dagelijks: 13 30, 18.30, 21 15 uur Zondag: 13.30,16.00,18.30,21.15 uur. Euro Cinema, tel. 033-33655 EURO CINEMA „De gendarme ziet ze vliegen", a.l. Da gelijks 13.45, 18.45, 21.15 uur Zon dag: 13.45, 16.15, 18.45, 21.15 uur Woensdag: 18.45, 21.15 uur. Euro kindermatinee „De hofnar", a.l. Zaterdag- en woensdagmiddag: 13.45 uur Duo. tel. 033-16572 DUO 1 „1.2.3. hup", 18 jaar Dagelijks: 14 15. 19.15.21 30 uur. Zondag 14 15.16.30. 19.15, 21.30 uur DUO 2 „voor een handvol diamanten" (The Rip-off), 16 jaar Dagelijks: 14 00, 19 00.21.15 uur Zondag: 14 00.16.15. 19.00. 21.15 uur NACHTVOORSTELLINGEN DUO 1 „Bel Ami", 18 jaar Vrijdag- en zater dagavond: 24,00 uur. DUO 2 „Plankgas", 16 jaar. Vrijdag- en zater dagavond: 23.45 uur Een moment uit de film ,,The Silent Flute", met onder meer David Carradine in de hoofdrol schap breken de personages geleidelijk door hun maskers heen en wordt er meer direkt gereageerd. Er ontstaan situaties die satirisch werken en verwij zen naar een tweede laag in de film, de botsing tussen spontaan individualisme en sociaal gedrag L'lnvitation" kreeg de juryprijs op het Filmfestival van Can nes. Claude Goretta. geboren 23 juni 1929 in Genève en stichter in 1952 van een filmliga aan de Universiteit in die stad waar hij de rechten studeerde, zegt zelf over zijn film: Het uitgangspunt was een tekst van Viala. een novelle van 20 pagina's, die het zelfde basisthema heeft, namelijk een aantal kantoorbedienden die bij eenkomen In L'invitation is één van de ontstekingsmiddelen het puriteinse of het hypokriete Als deze explosie dan inderdaad plaatsvindt, dan komt dat door het verdringen van de sensualiteit van deze kleine groep, die namelijk in* hun omgeving van glas en beton voort durend slapen, en door de alcohol. Vandaar het belang van de butler, die deze ontstekingsmiddelen aanbiedt, zonder dat men beseft dat het ontste kingsmiddelen zijn. Hij is een belangrijk personage, omdat zonder zijn alcohol de explosie niet zou plaatsvinden Deze bediende is de enige vrije persoon in deze kleine maatschappij omdat hij door zijn beroep veel gereisd heeft en hij weet heel goed dat alcohol de bevrij ding van deze kleine groep tot gevolg zal hebben. Hij ziet het aan, maar ver oordeelt het met. Hij kent alle ingre diënten voor de bom, maar hij is niet degene die hem aansteekt. Ik geloof dat hij zijn vrijheid alleen verkregen heeft door een steeds weer terugkerende eenzaamheid. Ik kan mezelf verwijten een dergelijke kijk op de wereld te heb ben Vrijheid gaat in tegen iedere vorm van kollektiviteit Dat is mijn eigen moeilijkheid die ik op deze wijze ervaar Aan de ene kant geloof ik dat er maar één oplossing is. en dat is een vorm van Louis de Funès als Cruchot in „De gendarme ziet ze vliegen".

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1979 | | pagina 25