i,Agatha"- sfeervolle detective-thriller rond mysterieuze (authentieke) verdwijning Anthony Perkins, die „enge jongen uit Psycho Binnenkort te zien in „Twee vrouwen" ANESSA REDGRAVE ALS AGATHA CHRISTIE: DONDERDAG 10 ME11979 kijk op de film KyKOPDE )00R BERT VOS AMERSFOORT - Deze week twee nieuwe films in de Amersfoortse biosco- en, die de aandacht vragen. Dat is in de eerste plaats de première van de film Agatha'' van regisseur Michael Apted met Vanessa Redgrave en Dustin offman in de hoofdrollen. Een sfeervol gemaakte detectievefilm gebaseerd het authentieke feit van Agatha Christi's mysterieuze verdwijning in 1926. t journaliste Kathleen Tynan schreef de oplossing van dit mysterie, Agatha iristi waardig. De tweede film is Bertrand Tavernier's „Que la fête com- tnce" (met de wat misplaatste Nederlandse titel: Waar losbandigheid re- rt). Deze film ontving in 1976 maar liefst vier Franse filmonderscheidin- (Césars, het Franse equavalent van de Oscars). Een uitstekende film, afspelend in het Frankrijk van 1719 (na de dood van Lodewijk de Vee- nde), aan de vooravond van de Franse revolutie. Voor wie sommige films nog niet hebben gezien: ook deze week weer plenty ilongaties In Grand 2 bleven de twee missionarissen (Bud Spencer en Terence II) voor de vierde week hun avonturen ,,The Deer Hunter", de grandioze Oscar- naar van regisseur Michael Cimino blijft in de grote zaal van Grand 3 terecht eel publiek trekken. Nu voor de vijfde week „Kentucky Fried Movie" van John indis houdt het langer vol dan „National Lampoon's Animal House". Deze laatste m is inmiddels van het Amersfoortse doek verdwenen, „Kentucky" blijft nog een eekje in Grand 4. Het pessimisme van Marco Ferreri heeft zelfs de echte Arthou- filmliefhebbers niet voldoende kunqen trekken on mog een weekje te blijven, nders is dat gesteld met „Juliana" onze nationale Oranje-film, die alweer de erde week ingaat. In Cinema 1 „Heaven can wait", de lekkere komedie vanWar- in Beatty en verder met Julie Christie en James Mason, begint de derde week in mema 2. Voor wie een avondje onbezorgd lachen wil om de dolle avonturen van en rugby-speler in het lichaam van een miljonair. Louis de Funès blijft met zijn vliegende gendarme het roest bevorderen in „De endarme ziet ze vliegen", nu alweer voor de zesde week in Euro Cinema, veneens in Euro, maar dan in de matineevoorstellingen van zaterdag- en oensdagmiddag „Met spinazie meer mans", juist, met de onverwoestbare Po- lye. Voor het steeds meer toenemende porno-gebeuren staat Duo 1 garant met ihet weekprogramma ,,'n Fantastisch bordeel", kersvers uit Skandinavië en de nachtvoorstelling „De grote bevrediging", een Amerikaans produkt van ie regisseur Alan Colberg, met onder meer bekende porno-sterre (ook die ijn er tegenwoordig) als Anette Haven, Sharon Thorpe en Leslie Bovee. Voor de aktie moet men natuurlijk In Duo 2 zijn, waar deze week de „Hi-ri- irs" van start gaan, terwijl in de nachtvoorstellingen ook al hard yvpr^t reden in „De Motorduivels". Voor de porno-voorstellingen moet men 18 ijn, voor de aktie zestien \GATHA Deze week gaat de film „Agatha" fan regisseur Michael Apted in Ne- erlandse première, onder meer ook n Amersfoort. „Agatha" is geba- leerd op het verhaal van Kathleen ynan, die samen met Arthur Hopc- aft ook het scenario voor de film tchreef. Het gaat om de authentieke erdwijning van de beroemde (in- niddels overleden) detec- ve-schrijfster Agatha Christi op 4 lecember 1926. Het is nooit bekend eworden wat Agatha Christi in de dagen dat zij verdwenen was heeft gedaan of waar ze is geweest. Aan de hand van de bekende gegevens heeft Kathleen Tynan een fictieve oplossing bedacht onder het motto: „zo zou het gebeurd kunnen zijn". De hoofdrollen worden vertolkt door Vanessa Redgrave (Agatha) en Dus- tin Hoffman (als een Amerikaanse journalist, die het raadsel van de verdwijning van Agatha oplost en verliefd op haar wordt). Agatha Christi's roem als detective schrijfster was in de herfst van 1926 al niet gering Londen beleefde toen een boekensensatie met de verschijning van „The Murder of Roger Ackroyd MOEDERDAG T/eetje, tot mijn grote schrik gekon- tateerd, dat het over een paar dagen moederdag is. Als vader schrik je laar elk jaar weer van, want dan moet e iets verzinnen om moeder te verras- en. Om haar te belonen voor al dat noois, dat ze voor ons allemaal heeft \edaan. Dat zeggen alle redame-jon- fens en die kunnen het weten, want die hebben moederdag toch zelf inge steld? Moederdag. Je mijmert wat weg ils je daaraan denkt. Wat gaf je vorig ïar ook alweerO ja, dat bloemetje. Je had het toen het he jaar al m gedachten gehad: een bloemetje kopen, zo maar, als aardig heidje. Steeds maar weer vergeten. Mooie gelegenheid, die moederdag Je vraagt /e trouwens af, wanneer moederdag nou eindelijk eens word ifgeschaft Eigenlijk een achterhaalde :aak. Neem nou Amsterdam eens. Daar schijnt men kortgeleden van plan te zijn geweest om een standbeeld op 'e richten ter ere van moeder, de hoeksteun van onze natie. Maar zoals altijd in Amsterdam waren die jongens ook nu weer eens een keertje te laat. Moeder was intussen van haar voetstuk afgestapt Gelijke plichten en rechten voor vrouwen en mensen", schreef een helder licht immers nog met zo lang geleden als een voorbeeld van geèmancipeerdheid Moeders zijn nu gelijk geworden, of niet soms? Eisen de moeders dezer natie niet dezelfde rechten en plichten als de va der? En daar staat vader wel eventjes van te kijken. Had ie nooit aan gedacht. Geen tijd voor gehad. Hard werken en zo. Overwerk, doodmoe thuis komen. Het vaderlijk geloof in een recht vaardige" wereld is de laatste tijd aan het wankelen gebracht door de voort durende aanvallen van de vrouw op het mannelijke bastion van zelf genoegzaamheid. Vaders worstelen daarom nu met een gewetenskonflikt. Want moederdagbetekent dat nu gewoon, zoals al tientallen jaren ge beurde, een bloemetje mee naar huis nemen? Want het is toch wel tot vader doorgedrongen, dat er iets is veran derd Vader peinst. Langdurig Denkt aan vaderdag. Aan de prachtige sokken, de stropdas en de fijne doos zakdoe ken Daar is tch óók niets aan veran derd? En dan opeens: die verlossende flits van een idee. Eureka! roept vader als één van de oude filosofen, die ook een ontdekking had gedaan. ,,lk heb het gevonden" Natuurlijk, je neemt ge woon die dag het werk over van moeder. Moeder gaat lekker een boek lezen op de bank en jij zorgt voor de rest. Ja maareen hele dag werken op zondag en je bent al zo moe van die hele week werken p de zaak en Een nieuw idee wervelt door e opgewon den vader-brem. Improvisatie, waar je altijd alzo goed in bent in je werk Te vreden stap je een boekhandel binnen. Je koopt een boekenbon voor moeder en een boek voor je zelf Een spannende thriller, waar moeder niet zo van houdt. Want op zondag kun je voor zo'n prachtige boekenbon geen boeken kopen. Moeder zal zich dan vast wel vervelen. Nou, er is werk ge noeg Allerlei kleine en grotere kar weitjes, die in de week zijn blijven lig gen Moeder heeft er vaak qenoeq over gepraat. Een boekenbon en een boek. Gelijke rechten en gelijke plichten. Zo zat dat toch? V. Vanessa Redgrave en Dustin Hoffman in „Agatha". dat erg in de smaak viel bij het publiek en door de kritici werd geroemd Agatha Christi introduceerde in dit boek de in middels al even befaamde detective Hercule Poirot, die later in tal van Chris- tipverfilmingen zo'n bepalende rol zou spelen (o.a Moord op de Nijl. met Peter Ustinov). Men noemde „The murder of Roger Akroyd" de grote doorbraak van Agatha Christi, die zes jaar eerder op aandringen van haar oudere zuster met het schrijven was begonnen. In 1926, het begin van haar roem als detective-schrijfster, had Agatha Christi echter wel andere zorgen aan haar. hoofd. Haar huwelijk met kolonel vlieger Archibald Christi, die in de eerste wereldoorlog nogal dapper te- T r r 1 1 Ij I (Van de filmredaktie) AMERSFOORT - Binnenkort - na de wereldpremière in Cannes - zal ook in Amersfoort de film van George Sluizer „Twee Vrouwen" te zien zijn. In deze Nederlandse film spelen enkele beroemde buiten landse acteurs en actrices. Bibi An derson is daarin te zien als de rijpere vrouw, die, verlaten door haar man (Anthony Perkins) haar liefde deelt met een jong meisje (Sandra Du mas). Na een interview met George Sluizer, de regisseur van „Twice a woman" deze keer aandacht voor Anthony Perkins. De nu zesenveertig jarige Anthony Perkins is een filmakteur van wereld formaat. Hij werd geboren als zoon van de toneelakteur Osgood Perkins die ooit te zien was in de film „Scarface" Tony maakte zijn debuut in „The ac tress". Tot zijn belangrijkste films be horen „Psycho" van Alfred Hitchcock, waarin hij de befaamde rol van schizofrene jongen in een hotel neer zette. Orson Welles koos hem voor de hoofdrol van Joself K. in „Het Proces" naar de roman van Frans Kafka. „Aimez-vous Brahms" naar de roman van Franpoise Sagan plaatste hem naast Ingrid Bergman en in „Five miles to midnight" speelde hij met Sophia Loren. Nog een belangrijke film was „On the beach" van Stanley Kramer Maar Tony Perkins verliet Hollywood om rollen in Frankrijk te gaan spelen. Daar vond hij erkenning bij o.a. Claude Chabrol met wie hij ,,Le Scandale" en Ten days wonder" maakte. Die films behoren tot zijn beste ervaringen. Als gast-akteur trad hij op in „Brandt Pa rijs?", Catch 22". „The lifes and times of Judge Roy Bean" en hij was één van de verdachten in „Moord in de Oriënt Express" Enige jaren geleden trouwde Perkins met Berry Berenson, zuster van aktrice Marisa, die hem kwam intervie wen en fotograferen. Samen spelen ze met Geraldine Chaplin in de Robert Altman produktie „Remeber my name" onder regie van Alan Rudolph Kort na „Twee vrouwen" heeft hij meegedaan aan de Walt Disneyfilm „The black ho le", een science-fiction verhaal met o.a. Emest Borgnine. Daarna ging Anthony Perkins naar Toronto voor „Double ne gative" met Michael Sarrazin en Susan Clark Zo vader zo zoon, hij heeft het toneel nooit verloochend, want onlangs spee- de hij de rol van psychiater in „Equus" op Broadway Anthony Perkins zal ik persoonlijk al tijd blijven zien als „die enge jongen uit Psycho" Ik geloof, dat ik hem voor het eerst in die film zag spelen In 1960 was dat en het was in feite mijn eerste ken nismaking met Hitchcock. Ik zal dat nooit vergeten, want nog altijd vind ik ..Psycho" één van Hitchcock's beste, wat waarschijnlijk mede te danken is aan die huiveringwekkende douche scène met Janet Leigh, in beeld ge bracht zoals alleen Hitchcock dat kon doen. maar juist door het voortreffelijke spel van Perkins in die film (hij werd er wereldberoemd door) heb ik hem tot op heden altijd gezien als „die enge jon gen uit Psycho Overigens heeft hij niet veel moeite gedaan om in zijn langdurige film carrière aan dit imago te ontkomen. Ook in „Twee vrouwen" speelt hij wel iswaar een goede rol, maar ook hier hangt iets „unheimisch" om hem heen. Een sfeer, die wellicht onbewust toch goed ingeschat blijkt te zijn. Perkins blijft voor mij de eeuwige jongen die vaak enge dingen doet. een acteur, omgeven door een noodlotssfeer die hem wellicht nooit zal onttrekken aan het beeld, dat veel filmkijkers in de loop der jaren aan hem hebben overgehou den. Vandaag in deze rubriek een inter view met Perkins, die binnenkort ook te zien zal zijn in de al eerder in dit artikel genoemde film „Remember my name" met Geraldine Chaplin. Ook in die film is dat typisch Perkins- sfeertje duidelijk aanwezig, ook al wordt dit deels veroorzaakt door de psychotische handelingen van Ge raldine Chaplin. Hoe bent u in de film „Twee Vrou wen" van George Sluizer terecht ge komen? Perkins- Ik was geïmponeerd door de vasthoudendheid van de regisseur. Hollywood is nog steeds een film centrum, dus krijg je veel aanbiedingen en veel scenarios toegestuurd. Ook buitenlandse scripts in het Engels. Maar na één telefoontje hoor je daar vaak niets meer van. George Sluizer was echter niet te stuiten Hij ac cepteerde geen nee. Omdat hij zo ern stig en serieus was, moest hij volgens mij wel een goede regisseur zijn We kwamen elkaar toevallig tegen in de studio's van Robert Altman, waar ik toen aan „Remerpber my name" werkte. Het verbaasde me dat Altman toestond dat George opnames zag Dat attendeerde mij erop dat Altman blijk baar respekt voor hem had en dat Sluizer dus niet de eerste de beste kon zijn. In een film spelen, houdt altijd een risiko in en zeker als het een film van een volslagen onbekende regisseur is. Om iets over hem te weten te komen, hoe hij een atmosfeer weet te scheppen en een dramatische spanning opbouwt, moetje zijn film „Joao" gezien hebben. Die film toont een man. die kontrole heeft over zijn materie, vooral als je weet hoe beperkt de financiën waren, ledereen kan een film op papier voor bereiden, maar als je, zoals hij, veel moet improviseren dan is het des te verbazingwekkender als je met zoiets waardevols afkomt U zit al 25 jaar in de film. Wat bete kend dat? Perkins: Dat je ze ziet komen en gaanmaar serieus, toen ik in de jaren vijftig in Franse films speelde, be stond er een Franse manier van films maken. Wat dat precies betekende weet ik ook niet, maar die films hadden iets subtiels, zal ik maar zeggen. In ieder geval verschilden ze sterk van de films die in Hollywood werden gemaakt. Maar inmiddels kosten films veel geld. waardoor alles efficiënt en snel gedaan moet worden En daarom zie je nu dat ze in de meeste landen op dezelfde manier films maken. U heeft, omdat u er zo jong uitzag, lang de rol van jonge man gespeeld, begint daar nu wat verandering in te komen? Perkins: Als je te lang de jonge man blijft spelen, wordt het lachwekkend. Ik heb het gedaan om aan het werk te kunnen blijven, maar leuk is het niet. Als mensen me aankijken en ze zien een volwassene, dan zijn ze verrast, omdat ze me zo goed kennen vandie jon- gensrollen. IK HEB TWEE JAAR OP HET TONEEL GESTAAN IN HET STUK „Equus" en werk eigenlijk pas volwassen, toen ik die rol van psychia ter speelde (Een rol die in de gelijk namige film door Richard Burton wordt vertolkt) Maar een heleboel mensen die uit de provincie naar New York kwamen om mij te zien spelen, dachten dat ik de rol van de jongen deed. Ik maak geen grapje, ze dachten het echt. Uw vader Osgood Perkins was een beroemd toneelakteur. Was het van zelfsprekend dat u ook akteur zou worden? Perkins. Ik dacht dat akteren heel gemakkelijk was. Je leert je tekst en je deed het, maar ik vind het steeds moei lijker worden Kijkt u wel eens terug op uw kar- rière? Perkins: Ik kijk niet terug Ik leef van dag tot dag. Is het moeilijk om in „Twee Vrou wen" een Hollander te spelen? Perkins George Sluizer is meer geïnteresseerd in de symboliek en in het thema van het verhaal. Daarom heeft hij met opzet voor een internatio nale rolverdeling gekozen. Het feit dat Bibi Andersson en ik de hoofdrollen spelen, wijst erop dat de regisseur hun nationaliteit niet belangrijk vindt. Vindt u dat de Nederlandse film een grotere verspreiding zou moeten hebben? Perkins: Ik ken de Nederlandse film niet, maar in zijn algemeenheid vind ik dat films internationaal moeten zijn. keer was gegaan en als zodanig als held te boek stond, stond op springen. Kortom: haar privé-leven over schaduwde het succes van haar nieuwste boek. Agatha Cristi verdwijnt spoorloos op een gure avond, 4 de cember 1926. Ze verlaat met haar auto het fraaie landgoed van de Christi's Haar auto wordt de volgende dag in het bos terug gevonden, gedeeltelijk tegen een boom. Wat daarop volgt is een grootscheepse zoekaktie. die dagen duurt. De kranten staan er vol van. Duizenden politiemannen worden in geschakeld om de verdwenen schrijf ster op te sporen Honderden vrijwilli gers worden ingezet en „The London Daily News" looft zelfs een beloning uit aan iedereen, die informatie kan ver schaffen over de verblijfplaats van Agatha Christi, mocht die nog in leven zijn Elf dagen later duikt de schrijfster plotseling op in het luxe-hotel Hydro in de badplaats Harrogate. Zij verbleef daar waarschijnlijk onder de naam „mrs. Theresa Neele". Wat gebeurde er in die tussenliggen de elf dagen, toen de politie er van overtuigd was dat ze was vermoord? De bekende journaliste en schrijfster Kathleen Tynan heeft getracht dit mys- terie op te lossen Ze moest antwoord vinden op verschillende vragen. Waar om plaatste Agatha een advertentie (gedurende haar verdwijning) in de London Times, waarin mrs. Theresa Neele om reakties vraagt van haar vrienden en familieleden uit Zuid Afri ka? Waarop plaatste zij die advertentie onder de naam van de minnares van haar man? Het verhaal en de film „Agatha" gaat op dit mysterie in en het resultaat is een film, Agatha Christi waardig Met een uitstekende Vanessa Redgrave als Agatha Christi en Dustin Hoffman als een sympathieke, begrij- Vanessa Redgrave als Agatha Christi in de film „Agatha". pende en tevens slimme Amerikaanse journalist, die op z'n eentje een onder zoek instelt en uiteindelijk in Harrogate terecht komt, waar bij Agatha in het eerder genoemde hotel ontdekte en kennis met haar maakt zonder te ver tellen dat hij haar ware identiteit weet. Die periode in Harrogate maakt een belangrijk deel van de film uit. Regisseur Apted heeft een boeiende film weten te maken, waarin Redgrave en Hoffman excelleren. „Agatha"is, door de gekozen oplossing van Kath leen Tynan, zonder meereen sfeervolle thriller geworden met een nogal sinis tere oplossing voor het raadsel Christi. De familie van de in 1976 overleden detectiveschrijfster heeft het verhaal en de film niet in dank afgenomen, ook al is en blijft „Agatha" een gefantaseerde oplossing van een werkelijk gebeurde verdwijning. Agatha Christi nam het ge heim van Harrogate mee in haar graf. Zij heeft er nooit over gesproken, nog over geschreven gedurende haar lange leven, behoudens drie vage regeltjes in haar biografie „Agatha" is zonder meer een boeiende film geworden, die vooral de liefhebbers van Agatha Christi's werk zal aanspreken. De oplossing die Kathleen Tynan koos, is hele maal in de stijl van Christi's detec- tiveboeken en daarin ligt de kracht van de film, die dankzij de voortref felijke rollen van Vanessa Redgrave en de kleine, altijd weer inponerende Dustin Hoffman, uitstijgt boven het gemiddelde. (eerste week, alle leeftijden). filmagenda Amersfoort Filmagenda voor Amersfoort van don derdag 10 mei t/m woensdag 16 mei 1979 Grand, tel. 033-14632 Grand 1 Agatha 16 Dagelijks: 13.30, 18 30 en 21.15 uur. Zondag: 13 30. 16.00, 18.30 en 21.15 uur. Grand 2 De twee missionarissencJ a.l. Dagelijks: 13 30, 18.30 en 21.15 uur. Zondag 13.30. 16.00. 18.30 en 21.15 uur Grand 3 The Deer Hunter 12 Dagelijks 13.30 en 20.15 uur. Grand 4 Kentucky fried movie 16 Dagelijks 13.45, 18.45 en 21.30 uur. Zondag 13.45, 16.15, 18.45 en 21.30 Grand 5 Waar losbandigheid regeert (Que la fète commence) 16 Dagelijks: 13.45, 18.45 en 21.30 uur. Zondag 13 45, 16.15, 18.45 en 21.30 uur. Cinema tel. 033-18900 Cinema 1 Juliana in zeventig bewogen jaren a.l. Dagelijks: 13.45, 18.45 en 21.30 uur. Zondag 13 45. 16 15. 18.45 en 21.30 uur. Cinema 2 Heaven can wait a.l. Dagelijks. 13.30, 18.30 en 21.15 uur. Zondag 13.30, 16.00. 18.30 en 21 15 uur Euro tel. 033-33655 Euro Cinema De gendarme ziet ze vliegen a l Dagelijks: 13.45. 18.45 en 21.15 uur. Zondag: 13 45. 16.15, 18.45 en 21.15 uur. Zaterdag: 16 15, 18.45 en 21.15 uur. Woensdag 18.45 en 21.15 uur. Euro kindermatinee Met spinazie meer mans a.l. Zaterdag- en woensdagmiddag: 13.45 uur. Duo tel. 033-16572 Duo 1 'n Fantastisch bordeel 18 Dagelijks: 14.15, 19 15 en 21.30 uur Zondag: 14 15, 16.30. 19.15 en 21.30 uur Duo 2 Hi-riders 16 Dagelijks: 14.00. 19.00 en 21.15 uur. Zondag: 14.00. 16.15. 19 00 en 21.15 NACHTVOORSTELLINGEN Duo 1 De grote bevrediging 18 Vrijdag- en zaterdagavond: 24.00 uur. Duo 2 De motorduivels 16 Vrijdag- en zaterdagavond: 23.45 uur. Scène uit „Twee vrouwenmet Anthony Perkins en Sandra Dumas. vervolg op pagina 25 V

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1979 | | pagina 23