,Edvard Munch,leven en werk", rionumentaal overzichtsboek Ragna Stang schreef fascinerende levensbeschrijving van beroemde Noor ,Que la fête commence", ealistische „reportage" /an een uitbundig stuk geschiedenis DONDERDAG 10 ME11979 vervolg van pagina 23 Twee jaar geleden waren de fes- ivalbezoekers van de filmweek Arn- em bepaa onder de indruk van „Que la fête ommence", een schitterend tijds- leeld van de Franse regisseur Bert- and Tavernier met een keur van ooraanstaande Franse acteurs en ctrices in de hoofdrollen, zoals Phi- ppe Noiret, Jean Rochefort, Jean 'iere Marielle, Marina Vlady en )hristina Pascal. Tavernier, die Que la fête commence" in 1975 ealiseerde. oogstte een jaar later lewondering met zijn dramatische ,La juge et l'assasin", eveneens met 'hilipe Noiret. ..Que la fête commence" is voor de Imliefhebber inderdaad een filmfeest, avernier is er in geslaagd om van een lein stukje Franse geschiedenis een loeiend en verrukkelijk schouwspel te laken. Over een tijdperk, waarin de strenge normen van het fatsoen over boord en de sluizen van losbandigheid en frivoliteit wijd open worden gezet. Na de dood van de Lodwijk de Veertiende viert de Franse adel feest onder de li berale regent Philippe van Orleans (een sublieme rol van Philipe Noiret). Het wordt een langdurig feest, dat Frankrijk bijna aan de rand van het faillissement voert en de eerste stap is op weg naar de Franse revolutie. Terwijl Parijs schittert als nooit tevo ren, lijdt het platteland armoede, terwijl het de schulden betaalt. Tegen die kontrasterende achtergronden schildert Tavernier zijn uitbundige ver haal. met als middelpunt Philippe Noiret als Philippe van Orléans en Jean-Pierre Marielle als de markies van Pontcallec, een rondborstige, naïeve boerenjonker uit Bretagne, die persoonlijk naar Parijs trekt om de regent de waarheid te ver tellen, maar voortdurend heel ergens anders beland. Want Parijs is Bretagne niet. Philippe van Orleans staat in de ge schiedenis bekend als een liberaal man. Zijn vooruitstrevende visie botste regelmatig met dat van de adel n van de koninklijke familie. Na vijfjaar regeren is hij de strijd moe en als zijn dochter, de Duchesse de Berry plotseling overlijdt, kent het cynisme van de regent geen grenzen Hij verwaarloost de staatsza ken en dat komt prima in het straatje van de aartsintrigant Abbé Dubois (eveneens een voortreffelijke rol van Jean Rochefort). die in feite de regering heeft overgenomen. Eén van de gevol gen daarvan is de gevangenneming van vier Bretonse edelen (die in op stand zijn gekomen) en de doodstraf, die Philippe noodgedwongen onderte kent. Philippe van Orleans doet dit met bitterheid in zijn hart, omdat hij de strijd allang heeft verloren. ..Ik kan niet met twee maten meten," zegt hij korte tijd daarna, als hij het doodvonnis onderte kend van zijn neef, die in koele bloede en uit financieel oogpunt een man neerstak. "Que la fête commence" is natuurlijk veel meer, dan in dit korte bestek wordt beschreven. Bertrand Tavernier is er in geslaagd om op eigentijdse wijze de geschiedenis van toen te bezien. Hij is er als het ware met de camera bij, regi streert. Deels fictie, deels de realiteit van toen Men kan deze uitbundige, humoristische, wrange, cynische, maar ook romantische film zien als een fas cinerende reportage uit het verleden Met naast drie hoofdrolspelers uit de geschiedenis de courtisane uit het ge wone volk (een heel fijne vertolking van Marina Vlady). .Que la fête commen- de" is een film vol kontrasten Deca dentie naast bittere armoede. Pure hu mor naast wrang cynisme. Rijkdom naast honger Erotiek en romantiek en dat allemaal tegen de achtergrond van een klein, maar toch belangrijk stukje geschiedenis. Toen, aan de vooravond van de Franse revolutie In een tijd, waarvan de historicus Michelat schrijft: ,De voorbode van 1789. Voor het eerst toonde de regering in die acht jaar re gentschap menselijke trekken en de honger waaide over Frankrijk." „Que la fête commence" heb ik ondergaan als een stukje realiteit, een steeds terugkerende werkelijk heid. Maar wel tevens als een uit bundig feest ondanks de soms bit tere kontrasten die Tavernier op dient met de vaardigheid van een journalist, die met felle pen gedoopt in azijn zijn ongenoegen neerschrijft. De boodschap van Tavernier is duidelijk. Wat ruim twee en een halve eeuw geleden plaatsvond, vindt nog steeds plaats. In een andere vorm, in andere vermommingen, onder an dere namen. Het is de kracht van de ze film, dat deze boodschap niet op een bloedserieuze manier, maar in uitbundige humor en relativerend cynisme is verpakt. Warm aanbevo len voor hen, die de film inmiddels niet elders hebben gezien. Want het kan niet ontkend worden: het is een latertje. (Grand 5, eerste week, 16 jaar). de grootste Munch-collectie aan wezig is) heeft - dankzij langdurige naspeuringen in allerlei musea en archieven - rijkelijk gebruik kunnen maken van de talrijke brieven, dag boeken en notities, die Munch ten aanzien van zijn leven en zijn werk heeft nagelaten. Veel van die uit spraken hebben een plaats gevon den in het bijna driehonderd blad zijden tellende boekwerk, veelal gekombineerd met de schilderijen, etsen of houtsneden van Munch. Ook uitspraken van anderen heb ben een plaats gevonden in dit boek, dat door kunstkenners nu reeds het „definitieve boek over Edvard Munch" wordt genoemd. Ragna Stang schildert op leven dige wijze het leven van Munch, daarbij uitstekend aansluitend bij zijn werk. Een oeuvre, dat vaak ver geleken is met dat van Vincent van Gogh Ziekte en levensangst heb ben altijd centraal gestaan in het leven van Munch en daarom ook in zijn kunst. Ragna Stang: „Het proces al in zijn vroegste jaren toen hij als klein kind dat vat baar was voor indrukken, van dichtbij volledig werd blootgesteld aan de onverbiddelijkheid en de onrechtvaardigheid van de dood. De liefde beleefde hij in al haar complexiteit ofwel rechtstreeks of via zijn vrienden. Hij kon zich zo intens identificeren met zijn vrien den dat hij al hun ervaringen op nieuw kon beleven alsof hij ze zelf had meegemaakt, ledereen, die „De Schreeuw", lithografie 1895. hem persoonlijk kende spreekt over de barrière van intanse verlegen heid, die zo moeilijk te overbruggen was, maar de kunst was dan zijn middel om contacten te leggen. Per slot van rekening komt de kunst voort uit het verlangen van de mens om met zijn medemensen te com municeren. Alle methoden zijn even doeltreffend. „Ik geloof niet in kunst wanneer die niet voortkomt uit het diepe verlangen van een mens om zijn hart open te zetten. Alle kunst, zowel literatuur als muziek, moet ontspringen aan het hart: de kunst zit in het hartebloed van de mens." )ER AMERIKANISCHE :REUND Met de film „Der Amerikanische reund" slaagde Wim Wenders er in 977 in om een veel groter publiek te ereiken dan hij voordien met zijn Ims „lm Lauf der Zeit" had gehad. Der Amerikanische Freund" heeft an ook een kleine drie miljoen mark ekost en behoort niet meer tot de ogenaamde „kleine" films. Duide- jk is ook, dat Wenders veel meer lan voorheen een publieksfilm heeft iroberen te maken, waarin hij op uit tekende wijze is geslaagd. Het on- lerwerp droeg daaraan natuurlijk bij. ,Der Amerikanische Freund" is ge- laseerd op het boek „Ripley's Ga- ne" van de bekende detec- ive-schrijfster Patricia Hlghsmith, vier debuut „Strangers on a train" loiteens door Hitchcock is verfilmd. Wim Wenders, één van de beste 'ieuwe Duitse filmers, heeft natuurlijk :ijn eigen interpretatie gegeven aan fighsmith's boek, maar dat neemt niet veg. dat het totaal een spannende film •pleverde, op internationaal niveau in, zoals ook sommige critici een tik- eltje over-enthousiast opmerkten: mét sommige scènes, die overeen- omsten vertonen met wat Hitchcock leeft gedaan in bijvoorbeeld „Stran- |ers on a train" Wie daar gevoelig voor is. herkent iderdaad overeenkomsten, maar het Hijft toch Wenders' eigen stijl deze ipannende gangsterfilm Want dat is 'et in feite: een film over een man, die in en „gangsterkomplot op z'n Ameri cans" terecht komt. meer te leven. Op een dag wordt hij benaderd door een Fransman die hem het schaamteloze voorstel doet voor veel geld een man te vermoorden Mo rele bezwaren zijn er volgens hem niet, want het slachtoffer in spé is een gang ster. Na enige aarzeling stemt Jonathan toe: hij kan dan tenminste zijn vrouw en kind wat nalaten Na de eerste moord wordt hem een tweede opgedrongen. Ditmaal moet het slachtoffer koud wor den gemaakt in de TEE van Hamburg naar München Hier krijgt hij hulp van de mysterieuze Tom Ripley, die tussen Amerika en Europa een handeltje drijft in valse schilderijen en daarbij graag gebruik zou willen maken van de vak kennis van de lijstenmaker Ripley is de man, die de Fransman op Jonathan heeft afgestuurd. Hij is de man achter het komplot en dreigt tenslotte bijna zelf het slachtoffer Ie worden. Wenders heeft vooral ook het ac cent gelegd op de man Jonathan, die, heen en weer geslingerd tussen zijn angst voor de komende dood èn zijn gezin, voor wie hij graag wat geld wil achterlaten, in de greep komt van het web, dat anderen om hem heb ben heen geweven. Na de eerste moord is er geen terug meer. Wen ders verfilmt dat allemaal in sfeer volle beelden zonder een overvloed aan dialogen. Ondanks de lengte (de film duurt ruim twee uur) zal men vanaf het begin tot het eind geboeid blijven door de interpretatie van Wim Wenders van Patricia Highsmlth's roman. Zoals gezegd een film voor een groter publiek, dan we van de films van Wenders gewend zijn. (Filmhuis Amersfoort, zaterdag tot en met dinsdag. 20.15 uur) Deze uitspraken passen hele maal bij het openlijk beleden oog merk van de idealistische, jonge Bohémiens van de jaren 1880: „Gij zult zelf uw leven schrijven." Zelfs nog in de jaren dertig schreef Munch aan zijn jeugdvriend Jens Thus, die toen bezig was een biografie te schrijven voor de ze ventigste verjaardag van de kun stenaar: „Je hoeft niet ver te zoe ken om uit te vinden waarom mijn leven zich heeft ontvouwd tot wat het nu is. Het antwoord ligt in mijn tijd als Bohémien - het was enkel een kwestie van het schilderen van je eigen leven en van het leven zoals het door anderen wordt ge leefd." Stang vertelt van Munch' ken nismaking met de Bohémiens, aan wie hij zich sterk verwant voelt en vooral aan hun leider Hans Jaeger, van wie hij verschillende portretten maakte. Zoals gezegd zijn het vooral de ideeën van de Bohémien- beweging, die hem blijvend zouden inspireren. Maar natuurlijk zijn er ook andere kunst-invloeden aan te wijzen, die in het werk van Munch een belangrijke rol gespeeld heb ben. Wat de gebruikte technieken betreft, beperkte Munch zich niet. Hij bediende zich van die techniek, die zijn bedoeling het beste uit liet komen. In dit korte bestek zou het te ver voeren om uitgebreid in te gaan op de geschiedenis van Munch' leven. Ragna Stang heeft daar terecht bij na driehonderd bladzijden groot formaat aan besteed en wie het boek leest, zal na de laatste bladzij den eigenlijk nog meer willen weten over deze fascinerende man, wiens filosofieën tot nadenken stemmen en vaak de grote waarheden van het leven bevatten. Dat is ook de kracht van het boek: de talrijke notities, opmerkingen en aantekeningen, die Munch over en tijdens zijn werk heeft gemaakt. Daaruit spreekt de mens én de kun stenaar Munch in talrijke facetten. Mede daarom is het boek „Edvard Munch, leven en werk", een juweel, dat niet alleen spreekt door de tal rijke illustraties van Munch' werk, maar veel dieper gaat. Dood, ver driet, eenzaamheid, het zijn be langrijke thema's in het werk van deze Noorse kunstenaar, maar daarnaast heeft Munch veel méér in sprekende, ontroerende, meesle pende en hartstochtelijke beelden vastgelegd. Beelden, die onderde len hebben gevormd van het boei ende leven van Edvard Munch. De prijs van dit monumentale boek(/ 145,-) zou misschien een bezwaar kunnen zijn om het aan te schaffen. Toch zou ik het daarom niet willen nalaten. Want „Edvard Munch, leven en werk" is de prijs meer dan waard Rag na Stang is er. ontegenzeggelijk in geslaagd om een zeer kom pleet beeld te schetsen van deze kunstenaar. Juist in deze tijd, nu Munch' werk steeds meer waar- ,ln mijn kunst heb ik getracht n verklaring te vinden voor het ien en voor de betekenis van Heven. Ik heb ook geprobeerd deren te helpen een duidelijker eld te krijgen van wat leven is." I zijn woorden van Edvard inch, de beroemde Noorse hilder, die leefde van 1863 tot 44. Over dit boeiende leven hreef Ragna Stang een uitge- eide biografie, kompleet met Oreprodukties, waarvan 280 in kleur: „Edvard Munch, leven en werk". Dit monumentale werk werd uitgegeven door Meulen- hoff te Amsterdam in de vertaling van F. J. Bruning. Of je nu de moeite neemt de vol ledige tekst te gaan lezen van dit schitterende boek of je alleen be paalt tot de talrijke al dan niet ge kleurde illustraties: in beide geval len is het een feest. Ragna Stang, die jarenlang direktrice was van het stedelijk museum van Oslo (waar n het doodsbed", ook getiteld „Koorts" of „De zoon", lithografie Oostindische inkt 1896. De hoofdpersoon is Jonathan, ge speeld door Bruno Ganz. die in deze film overigens formidabel spel aflevert, evenals Dennis Hopper in de rol van Tom Ripley. Hopper werd vooral be kend als de regisseur van Easy Ri der" Er spelen trouwens nog meer Amerikanen mee in deze Duits-Franse coproduktie: de regisseurs Samuel Fuller en Nicholas Ray Jonathan is een eerzame lijstenma ker, die zijn vak verstaat. Hij schijnt on geneeslijk ziek te zijn en heeft niet lang Dennis Hopper (in de auto) en Bruno Ganz in Wim Wender s „Der Amerikanische Freund Zelfportret in Ekely, 1926, schilderij. „Puberteit", één der beroemdste schilderijen van Munch. Een schilderij uit 1894. dering krijgt, is het een goede zaak, dat de Nederlandse verta ling op zo'n verzorgde wijze ge stalte heeft gekregen. Aanbevo len. Bert Vos. Ragna Stang: „Edvard Munch, le ven en werk", 1977. Vertaling uit het Engels door F. J. Bruning, 1979. Uitgegeven door Meulenhoff Ne derland te Amsterdam. Met 360 reprodukties, waarvan 280 in kleur. Bijna 300 blz. Gebonden 145,-.

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1979 | | pagina 25