California Suite" -het cynische woordenspel van !il Simon in beeld gebracht door Herbert Ross Ashanti", moderne slavernij in vakkundige avonturenfilm m „Andy, bloed en blond haar een plattelander op drift r bert vos hij is er )NDERDAG 17 ME11979 kijk op de film RSFOORT - Het is eigenlijk met Neil Simon net als met Woody Allen, tijn het twee heel verschillende grootheden: je vind hem leuk of je kunt en glimlach over je lippen krijgen. Meestal is Neil Simon leuk en dat is nieuwste film waarvoor hij het scenario schreef en Herbert Ross de oerde:.California Suite", deze week voor het eerst te zien in Amers- rand 1Van een heel ander kaliber is de film „Ashanti", ook al speelt I Caine dan toevallig ook hierin een hoofdrol. „Ashanti" is een moder- nturenfilm rond slavernij in het midden-oosten en Afrika, (nieuw in 1). Wie zegt, dat Nederland weinig films produceert, wordt gelogen- want er is toch genoeg leven in de Nederlandse filmbrouwerij. Over de it valt dan te redetwisten, maar men kan niet ontkennen, dat van een atige produktie sprake is. Van eigen filmstal is dan ook de film „Andy, bloed en blond haar" van de jonge regisseur Frank Wiering, deze week voor het eerst in Cinema 2, kompleet met muziek van Herman Brood and his Wild Romance en de groep Normaal. Behalve het normale porno en aktiespul in Duo 1 en 2, zijn dit de drie nieuwe films in het Amersfoortse aanbod van deze week. ..De twee missionarissen" (toch niet de beste van Spencer en Hill) blijft nog in Grand 2 en dat alweer voor de vijfde week. Voor de zesde week kunnen zij, die tot nu toe om wat voor redenen dan ook nog niet zijn geweest, naar „The Deer Hunter", één van de beste films van de laatste jaren van regisseur Michael Cimino (Grand 3), terwijl Louis de Funés verder avonturier! met zijn buitenaardse mannet jes in Grand 4, maar dan wel voor de zevende week Agatha", blijkbaar toch niet helemaal (maar ten onrechte) aanslaand bij het Amersfoortse Christi-publiek (en liefhebbers van detective-thrillers), verhuisde van Grand 1 naar Grand 5 En in onze omgeving wonen toch veel meer „Oranje-gezinden" dan men zou denken De Film „Juliana in zeventig bewogen jaren", niet direkt door insiders gezien als een langlopende bestseller, begint in Amersfoort aan de vierde week in Euro Cinema. De kinderen kunnen hun hart ophalen (tussen de zwempartijen door, mocht het zo warm blijven als op dit moment) bij „Winnetou keert terug" in de matinee-voor stellingen van Europ op zaterdag en woensdag En de kennertjes weten dan al wat ze verwachten kunnen. Dappere indianen in een spannend avontuur 1,2,3,4, 5, 6, 7,8, In Duo 1 kunt u in het weekprogramma Jennifer Jordan bewonderen als poes nummer 9, als u tenminste graag naar porno kijkt. Sadisme en „porno" wordt op bestelling geleverd in een film uit de meest walgelijke serie „llsa" Dit keer als „Meesteres van het mannenkamp" We hebben haar nu al op tal van manieren kunnen „bewonderen", als nazi-kampbeul, als even afschuwelijke harembewaakster en wat al niet meer Aktie levert zonder meer Duo 2, waar „Django, de man zonder genade" het weekprogramma onverbiddelijk beheerst, terwijl in de nachtvoorstellingen een reprise tegemoet te zien is van „De Duivelsbrigade", een oorlogsfilm van regisseur Andrew V. McLaglen. That's all folks. ASHANTI en schrijver, kan het bijna niet mis gaan Ik kan u wat dat betreft geruststellen Het is ook niet werkelijk misgegaan, op die wat te lange scènes na Bij het zien van deze komedie heb ik me kostelijk vermaakt en dat is voor mij althans een belangrijk gegeven. Neil Simon's tek sten zijn aan de ene kant bizar (vooral in de scènes rond dr Willis Panama en dr. Chauncey Gump, aan de andere kant cynish. bij het bittere af (wat nadrukke lijk tot uiting komt bij het ex-echtpaar Bill en Hannah Warren). Er lopen vier verhalen door elkaar heen Het Beverley Hills Hotel is wereld vermaard en de vanzelfsprekende keus voor een tijdelijk verblijf van vijf ver schillende echtparen, die alleen naar Los Angeles zijn gekomen, om daar een dieper en voller begrip voor elkaar en hun levens te vinden Het zijn alle maal mensen met persoonlijke moei lijkheden het zijn ook mensen, die verliefd zijn. Diana Barry is een Engelse actrice (Maggie Smith), die candidate is voor de „Oscar" als Beste Actrice In Los Angeles beleeft ze de opwinding en sensatie van de „Oscar"-avond met al z'rt schittering en tragiek, in gezelschap van haar man, Sidney Nichols (Michael Caine). een antiquair. Bijna onbewogen ziet zij toe hoe een andere actrice de zo begeerde Oscar wint, maar laat later, in haar hotelkamer, haar verbittering en Ida en Jane Fonda in „Californlé Suite" van regisseur Herbert Ross naar lijkmatige toneelstuk van Neil Simon. Moderne slavernij in Afrika. Men sen, die zeggen dat slavernij ook daar niet meer bestaat, hebben hun koppen als struisvogels in datzelfde hete Afrikaanse zand gestoken. Want slavernij bloeit eigenlijk nog net als ooit tevoren. Weliswaar zijn de slavenbezitters nu eerder de rijke lieden van landen uit het midden- Oosten en Noord-Afrika, die hun le ven doorbrengen met race-auto's, speedboten en al dat fraaie speel goed, maar het blijven slaven houders. Althans als we regisseur Richard Fleisher moeten geloven en ach, ook de realiteit van het dagelijk se nieuws heeft dat vaker dan eens bevestigd. Fleischer tekent voor zo n moderne slaven-film, „Ashanti" en Michael Caine is de man (David Lin- derby), die het opneemt tegen die slavenhalers als Suleiman (een voortreffelijke rol, zoals gebruikelijk van Peter Ustinov). Het draait alle maal om de vrouw van Linderby, Anansa (vertolkt door fraaie Beverly Johnson). De artsen David en Anansa Linderby (Michael Caine en Beverly Johnson) werken in West-Afrika voor de Wereld Gezondheids Organisatie. Hij is 'n En gelsman. zij is Afrikaanse, lid van de Ashanti-stam. Als zij na het zwemmen in een meer opeens verdwenen is en David vermoedt dat zij is ontvoerd, wendt hij zich tot de autoriteiten met het verzoek om hulp. Men deelt hem echter mee dat de ontvoering waarschijnlijk het werk is van een niets ontziende sla venhandelaar Suleiman (Peter Us tinov), zodat men niets voor hem kan doen aangezien slavernij officieel wordt ontkend Als David Anansa wil redden, zal hij zijn toevlucht moeten nemen tot minder officiële helpers. Zijn assistent Marcel brengt hem in contact met Kapitein Bradford, die hem alleen kan adviseren Suleimans kara vaan op te sporen voordat deze in de Sahara onvindbaar is geworden. David maakt kennis met Brian Walker, verte genwoordiger van de Londense Anti- Slavernij Vereniging, die zich heeft in gezet om een eind te maken aan de voortdurende en voordelige handel in slaven. Hij brengt David in contact met Jim Sandell. een huurling-helikop- terpiloot Boven een rivier vliegend ontdekken ze een vlot met Suleiman en zijn slaven. Tussen hem ziet David Anansa zitten Maar Sandell wordt ge troffen door een kogel en David kan zich maar net zwemmend redden Daarna brengt Walker hem in kennis met Malik, een Nomade wiens gezin een jaar tevoren door Suleiman werd ontvoerd Intussen heeft Suleiman de Heel Nederland haalde zon dagmorgen opgelucht adem. Heel Nederland trok zondag morgen inplaats van wintergoed een luchtig blazertje aan en heel Nederland stapte zondagmor gen prompt in de al aardig voor verwarmde auto om kris kras door heel Nederland te trekken en met volle benzine-teugen te genieten van alles, wat men in de afgelopen lange, koude maanden had moeten missen: het frisse groen (nog een tikkel tje aarzelend aan het uitschie ten) en de tere bloesem, die vooral in Betuwiaanse kontreien zo uitstekend wil gedijen. Kort om: hij was er. de zon! Op zo'n moment bedenk ik in een filosofische vlaag, dat al die oude volkeren, u weet wel, die pyramidebouwers en zo, niet voor niets de zon hadden aan beden Die zullen ook vast wel op een kwaaie dag een pak sneeuw hebben gekregen die nog nooit eerder neergedaald was en zeker niet tot het dage lijkse verwachtingspatroon van onze beschavmgsgezinde voorvaderen behoorde Na zo'n sneeuwperiode hebben ze wel licht in dankbaarheid de zon, toen die eindelijk ook de woestijn weer in vlammen zette, tot godheid verheven. De mo derne mens doet tenminste niet anders. De komst van de zon heeft het leven radicaal veranderd. Het sombere pessimisme van men selijke regenwolken heeft plaats gemaakt voor een onverbidde lijk optimisme in de trant van ,,nu kan me niets meer gebeuren, nu is de zon er". Op de zonneweide van de zwembaden liggen ze weer lichaam aan lichaam, de stranden floreren weer, evenals de ijsjesverkopers, fris drankenslijters en vele. vele an deren. Op zo'n ongelooflijk moment lap je natuurlijk meteen die dreigende energiecrisis aan je laars Die sombere wolk, door Van Agt dreigend over ons ge legd. is door de zon verdreven. Want de gordijnen hoeven niet meer extra vroeg dicht, de ka chel is uit en je zit 's avonds zo laat nog lekker buiten in je tuin of op je balkon, dat je ook geen licht nodig hebt De televisie staat in die bloedwarme kamer enKortom: dat gezeur van Van Agt is gewoon overbodig. Je pakt gewoon de auto om er weer eens ouderwets lekker op uit te trekken. File't/e rijden op de Veluwe, of autootje kijken in de bermen van het Gooi Ik niet. Ik ben lekker thuisge bleven en het is nog nooit op zondag zo rustig geweest. Meestal is er altijd wel één of andere buurman die bezig is met het opknappen van boot, auto of bromfiets, maar alle bo ten waren die zondag aan het spelevaren, alle auto's waren onderweg, evenals de bromfiet sen. Inclusief alle buurmannen en buurvrouwen Dus ik lag thuis in de tuin. Met de zon op je bast, lekker lui nietsdoen En dan heel lang kijken waar de bedrijvigheid van die merel of die spreeuw (ik hou die twee op een afstand nooit uit elkaar) die zich nergens iets van aantrok, maar rustig voortging met het bouwen van zijn nest. Niet in een boom, maar heel vernuftig in een smalle spleet tussen twee platen tien jaar geleden gewassen be ton. De vogel had het er reuze druk mee Ik begrijp nu waarom. Moedertje of vadertje spreeuw (of merel) zijn net als wij de kluts kwijt. Wat ze nu aan het doen zijn is heel, heel driftig takjes verza melen En stukjes stro, veertjes en sprietjes Want stel je voor Het is nu lekker warm. Maar dat was tijdens de Pasen ook en voor je het weet ligt er weer een enorm pak sneeuw En zoek daaronder maar eens takjes, veertjes, sprietjes, stukjes hooi enDaar is toch geen begin nen aan? Als ik dit schrijf zit Ik buiten op het balkon, wat natuurlijk niet direkt in dank voor de buren zal worden afgenomen, zo laat in de avond. Maar het heeft nog steeds niet gesneeuwd Er is dus nog steeds hoop voor de merel of de spreeuw. V. CALIFORNIA SUITE Ray Stark (producer), Herbert Ross (regie) en Neil Simon (scena rio). Voor Hollywoodse begrippen een ijzersterk filmtrio. Zij tekenden voor „The Sunshine Boys" (een for midabele film over een arstistiek duo op oudere leeftijd) en „The goodbye girl". „California Suite" is hun derde film in samenwerkingsverband. Overigens is het niet de derde film van successchrijver Neil Simon, want hij schreef ook de (originele) scripts voor „The Heartbreak Kid", „Murder by Death" (een half ge slaagde parodie op de detectiver omans) en „The Cheap Detective" (een al evenmin geslaagde parodie op oude Humprey Bogartfilms). „California Suite" -en dat ter gerust stelling- is wel degelijk een geslaag de film geworden. Een erg leuke film zelfs, ook al is het mogelijk, dat voor sommigen de scènes wat te lang zijn gerekt. De echte Neil Simonkenner zal daar niet al te zwaar aan tillen. Regisseur Herbert Ross en producer Ray Stark hebben trouwens wel het ze kere voor het onzekere genomen en kozen voor een niet onaanzienlijke rij topsterren in de hoofdrollen. Alan Alda (onder de TV-kijkers voornamelijk be kend als Hawkeye in MASH). Michael Caine (deze week ook te zien in „As hanti"), Bill Cosby (één van de hoofd rolspelers in „I Spy", een televisieserie, waarin hij bekend werd), Jane Fonda („Coming Home") en recenter in „Co- mes like a horseman") en „The China Syndrom"), Walter Matthau (ontelbare malen vooral in voortreffelijke kome dies als „The front page" en „The Sunshine Boys"), Richard Pryor (een man die vooral de laatste jaren steeds bekender wordt door films als „Lady sings t e blues", „Silver Streak", het in geheel door negers gemaakte „Car Wash" en „The Wiz" een remake van The Wizzard die in Nederland nog uit gebracht moet worden). Verder spelen in „California Suite" nog prominenten als Elaine May (regisseuse, actrice en Broadway-ster) en Maggie Smith (een Britse actrice, die recent nog te zien was in „Murder by Death" en „Death on the Nile". Je zou zo zeggen, met die acteurs en actrices en met die regisseur, producer angst de vrije loop Dit ontaardt in een felle aanval op Sidney, die zij van bi- sexualiteit beschuldigt. Uiteindelijk komt het echtpaar tot besef, dat liefde belangrijker is dan lichamelijke hart stocht Marvin Michaels (Walter Matthau) is een gelukkig getrouwde zakenman uit Philadelphia, die voor zaken naar Los Angeles is gekomen Zijn broer, die niet weet wanneer zijn (Marvins) vrouw zich bij hem zal voegen, zorgt dat er 's avonds een sexy blondine in Marvins bed op hem wacht, als „relatie-ge schenk". Een en ander leidt de volgen de morgen, wanneer Marvins vrouw op de proppen komt, tot complicaties Hannah Warren (Jane Fonda) is een cynische New Yorkse, gescheiden van Bill (Alan Alda) en is jaloers op diens succes als scenario-schrijver en op het gemak, waarop hij zich aan de Cahfor- nische levensstijl heeft aangepast. Maar Hannah moet een besluit nemen, of ze hun tiener-dochter afstaat aan Bill of niet. Zij komt echter tot het besef, dat wanneer ze de liefde van haar kind wil behouden, zij haar vrij moet laten om naar haar vader te gaan Dr Willis Panama (Bill Cosby) en dr. Chauncey Gump (Richard Pryot) zijn in Chicago goede vrienden en collega's, die samen hun vakantie hebben uitge stippeld met hun vrouwen naar Los Angeles te gaan. Alle facetten van deze vakantie werden uitvoerig besproken. Wat echter NIET werd besproken zijn de kleine menselijke irritaties van de vrouwen, de eigenwijsheden van dr. Willis, die het bezoek aan Los Angeles tot één doorlopende heksenketel ma ken Kortom: aanstekelijk vakantie- plezier vol dolle situaties, waar niemand zich een buil aan zal vallen. (Grand 1eerste week, alle leeftijden) nodige moeite met de ontembare Anansa Hij is gedwongen zelf één van zijn helpers,die het meisje wil ver krachten, neer te schieten. Uiteindelijk brengt hij al zijn slaven bij een tus senhandelaar en concentreert zich al leen op de verkoop van Anansa. wier schoonheid hem een formidabel be drag kan opleveren. Hij verkoopt haar aan een schatrijke prins uit het Midden- Oosten. Een goeie film? Acht, Fleischer is geen slechte regisseur. Een vakman. „Ashanti" is dan ook zonder twijfel een vakkundig gemaakte avon turenfilm. Helemaal geloofwaardig is het niet (Michael Ciane rent dan wel de hele woestijn door als een gek, terwijl de uitdrukkingen op z'n ge zicht eerder duiden op gematigde interesse), maar een kniesoor die daarover valt, want het gaat tenslotte om het avontuur. En avontuur en ak tie zit voldoende in deze film, die wat mij betreft echter best een tikkeltje flitsender gemaakt had kunnen wor De fraaie Beverly Johnson als dr. Anansa Linderby, die als slavin wordt weggevoerd in de avonturenfilm „Ashanti". den. Maar dan denk ik weer. dat het niet allemaal James Bond-films kunnen zijn. ANDY, BLOED EN BLOND HAAR „Andy, bloed en blond haar". Een beetje merkwaardige titel, waar ik al snel „bloed, zweet en tranen" van maak. En ook dat dekt de inhoud van deze Nederlandse speelfilm wel een beetje. „Andy" (laten we het kort houden) is de debuutfilm van Frank Wiering die zich voornamelijk bezig hield op het gebied van de televisie, waar hij onder meer werkte voor VPRO's „Het Gat van Nederland", evenals de cameraman, Paul van de Bos, voor wie „Andy" eveneens het speelfilmdebuut was. De hoofdrollen worden gespeeld door Andy Vrielink en Jonna Koster Twee onbekenden, die dankzij deze film wellicht in meer filmrollen te zien zullen zijn. „Andy, bloed en blond haar" was aanvankelijk gepland als een korte CRM-film, maar groeide in drie jaar uit tot de speelfilm, zoals die nu in Cinema 2 is te zien. „Andy. bloed en blond haar" gaat over een jongen van het platteland, die in de grote stad verzeild raakt en eigen lijk z'n draai niet kan vinden. „Groots en meeslepend wil ik leven, hoort ge dat. vader, moeder, wereld, knekelhuis", schrijft de dichter Mars man. in een tijd waarin de wereld en het leven nog een onbekend avontuur be tekenden voor de op de rand van vol wassenheid verkerende jongeling Datzelfde gevoel, geplaatst in deze tijd, waar alles geregeld en bekend is. iedere levenshouding sociologisch on derzocht en ieder gevoel, psycholo gisch in kaart gebracht, levert de film „Andy. bloed en blond haar" op. De hoofdpersoon Andy. gespeeld door Andy Vrielink (21), ontvlucht de beperkingen van de provincieplaats, waar hij woont en gaat in Amsterdam (die stad is kapot en goed ook. zal hij later zeggen) op zoek naar een grootser leven Hij is hierbij gewapend met een open. cynisch oog en een tomeloze, ongemo tiveerde agressie, een eenvoudig scherp kaasbijltje wordt in zijn handen een moordwapen Men zou in hem de typering van de jeugdcrimineel zien. maar zo gemakkelijk laat Andy zich niet in een hokje plaatsen Door toeval ont moet hij het uiterste modieuze, verveel de en eveneens met agressie geladen fotomodel Ella, gespeeld door Jonna Koster. Zij is vastgeroest binnen haar eigen modieuze milieu, neergedrukt door het mislukken van haar carrière en onder de duim gehouden door een am bitieuze moeder, waarvan ze zowel psychisch als maatschappelijk afhan kelijk is Haar leven is buitenkant, droom, haar gevoel wordt bepaald door haat. Zij ziet Andy Vrielink in een scène uit „Andy, bloed en blond haar", de debuutfilm van de Nederlandse regisseur Frank Wiering. mAndy de „rebel without a cause die, indien goed gestuurd, een aantal rake klappen binnen haar milieu uit kan de len Ze wordt in deze verwachting be paald niet teleurgesteld, in één dag tijd zorgt hij ervoor, dat niemand uit haar omgeving hem ooit nog zal vergeten Hij breekt haar leven open. vernietigt alle oude bindingen en maakt een nieuw vrij gevoel in haar wakker, de mogelijkheden zijn onbeperkt Op dat moment echter heeft Andy het wel gezien, hij wil terug naar de provin cieplaats. Ella realiseert zich nu. dat door het gebeurde alle schepen achter haar verbrand zijn, Andy is het enige wat ze nog heeft. Ze haalt hem over haar mee te nemen en met een gesto len auto gaan zij op weg Op de valreep probeert ze nog een maal zijn agressie tegen haar moeder te gebruiken, maar als dit mislukt wordt haar op pijnlijke wijze duidelijk, dat zijn geweldadigheid niet door haar. maar door zijn eigen gevoel gestuurd werd Haar nieuwe leven wordt een vlucht De provincieplaats, waar«^ij^gjjweet)p bewegen, wordt voor haar een verstik king Ze kan er niet blijven za kan niet terug naar Amsterdam. Parijs wordt het nieuwe doel Een film over vrijheidsdrang, over zucht naar avontuur, over ongemoti veerde agressie. Over decadente feesten, over cocaïne of over bier spuitende jongelui bij een Normaal optreden. Hoe steel je een auto, hoe beroof je een winkel en hoe red ik me uit deze situatie. Een film over het zoeken naar het grote gevoel. Een film over „Winnen en verliezen". filmagenda Amersfoort Filmagenda voor Amersfoort van donderdag 17 mei t/m dinsdag 22 mei 1979 Let op: Het filmprogramma eindig deze week op dinsdag in plaats van op woensdag! Grand 033-14672 GRAND I „California Suite", a.l dagelijks 13.30- 18.30-21.15 uur; zondag 13.30-16.00- 18.30-21 15 uur. GRAND 2 „De Twee Missionarissen", al, dage lijks: 13.30-18 30-21.15 uur. zondag 13.30-16.00-18.30-21.15 uur GRAND 3 „The Deer Hunter", 12 JAAR. DAGE LIJKS: 13 30-20 00 uur GRAND 4 „De Gendarme ziet ze vliegen", a.l.. dagelijks: 13.45-18 45-21.30 uur; zon dag; 13 45-16 15-18.45-21.30 uur GRAND 5 Agatha", 12 jaar, dagelijks: 13.45- 18 45-21.30 uur; zondag 13.45-16.15- 18.45-21.30 uur Cinema 033 18900 CINEMA I „Ashanti", 16 jaar, dagelijks 13.45- 18.45-21.30 uur; zondag: 13.45-16.15- 18.45-21 30 uur CINEMA 2 „Andy. bloed en blond haar 16 jaar. dagelijks 13 30-18 30-21.15 uur; zon dag: 13.30-16 00-18.30-21 15 uur Eruo 033 33655 EURO „Juliana in.zeventig bewogen jaren", a.l., dagelijks 13 45-18 45-21 15 uur. zaterdag: 16.15-18 45-21 15 uur, zon dag 13.45-16.15-18 45-21 15 uur. woensdag 18.45-21.15 uur EURO KINDERMATINEE TEL 33655 „Winnetou keert terug", v a 8 jaar, za terdag en woensdagmiddag 13 45 uur. Duo 033 16572 DUO 1 „Engel zonder remmen". 18 jaar. dage lijks: 14 15-19.15-21.30 uur, zondag 14.15-16.30-19.15-21.30 uur DUO 2 „Django. de man zonder genade". 12 jaar, dagelijks 14 00-19 00-21 15 uur. zondag 14 00-16 15-19 00-2115 uur NACHTVOORSTELLINGEN DUO 1 „Meesteres van het mannenkamp". 18 jaar. vrijdag en zaterdagavond: 24.00 uur DUO 2 „De duivelsbrigade". 16 jaar, vrijdag en zaterdagavond: 23 45 uur.

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1979 | | pagina 23