HE Van „Twee vrouwen" tot „Superman", met „Een kooi met rare vogels" als uitschieter mm* w AANGETE KEND OENSDAG 23 ME11979 kijk op de film 25 Luisa Maniri en Michel Galabru in „Een kooi met rare vogels" van Edouard Molinaro. grepen Plotseling wordt Sylvia echter zwijgzaam en verdwijnt. Ze is onvind baar totdat de terneergeslagen Laura van Karin, Alfred's huidige vrouw, ver neemt dat Sylvia in een sjofel hotelletje woontmet Alfred. Tevergeefs probeert Laura om Sylvia over te halen bij haar terug te komen Als Sylvia en Alfred besluiten om in het buitenland te gaan wonen, realiseert Laura zich pas hoe sterk ze aan Sylvia gehecht is geraakt. „Twee vrouwen" is zonder meer een goede film geworden, dank zij vooral het spel van Bibi Andersson, Sandra Dumas en Anthony Perkins. Een inter nationale film dus, te meer als men de ze film in Engelse versie bekijkt (wat in Nederland het geval zijn zijn). Het onderwerp, twee vrouwen die el kaar beminnen en een verhouding aan gaan, is zo langzamerhand geen bij zonderheid meer. Onder meer „Een vrouw als Eva" van Nouschka van Bra- kel had hetzelfde thema, zij het in een andere uitwerking. Het is de tweede speelfilm die George Sluizer regisseerde.Joao" die in Brazilië werd opgenomen was zijn eerste Bovendien produceerde hij „Het jaar van de kreeft" en de even eens in Cannes vertoonde „TIRO" van Jacob Bijl. De filmcarrière van George Sluizer begint in de jaren vijftig als hij na vele baantjes, o.a. dat van zeeman, ma nusje van alles wordt bij Polygoon-Pro- filti. Hij werkt o.a. mee aan een klein filmpje van Walter Smit waarin de zeer jeugdige broers Hans en Jules Croiset spelen. In Parijs studeert hij aan de IDHEC (de Franse Filmacademie) en tijdens de twee jaar dat George Sluizer daar col lege loopt maakt hij twee korte speel films. Een is gebaseerd op een novelle van Tsjechow „De kandelaar", de an der heet „Waterstand 5.33" en gaat over mensen die op zolder zitten tijdens de watersnoodramp van 1953. Typisch Hollands dus, maar wel gemaakt met Franse akteurs. Wat er van die film is terechtgekomen weet George niet Hij heeft ze nooit meer gezien Zijn ambi ties liggen echter op het terrein van de grote speelfilm en hij krijgt de gelegen heid om te assisteren bij o.a. „De reis om de wereld in tachög dagen". In de buurt van de Place de l'Opéra moet hij er op toezien dat alle auto's uit het ge zichtsveld van de camera verdwijnen. Met het échte filmen had het weinig te maken, maar je was bij een super- produktie betrokken. Hij is vervolgens „folly-pusher" bij een documentaire van Alain Resnais over de Bibliothèque Nationale, en voert de figuratie aan bij de massascènes van ,,Si Paris nous était conté" van Sacha Guitry. Terug in Nederland begint de jonge George Sluizer te werken voor Hans Boekman van Filmtrust en raakt betrok ken bij de onlangs opnieuw uitge brachte film „Kleren maken de man" die werd geregisseerd door de bejaarde Georg Jacobi. George leert veel van die film omdat Jacobi te oud was om nog vervolg op pagina 27 filmagenda Amersfoort VAN WOENSDAG 23 MEI TOT EN MET WOENSDAG 30 MEI 1979. GRAND 1, tel. 033 - 16432 „TWEE VROUWEN" Dagelijks: 13.30-18.30-21.15 uur. He melvaartsdag en zondag 13.30-16.00- 18.30-21.15 uur GRAND 2 „THE DEER HUNTER" Dagelijks: 13 30-20.00 uur. GRAND 3 „EEN KOOI MET RARE VOGELS" (a l. Dagelijks: 13.30-18.30-21.15 uur. He melvaartsdag en zondag: 13.30-16.00- 18.30-21.15 uur. GRAND 4 „DE TWEE MISSIONARISSEN" (a.l.) Dagelijks: 13.45-18.45-21.30 uur. He melvaartsdag en zondag: 13.45-16.15- 18 45-21.30 uur. Een tweede Nederlandse première (na Cannes) is de „internationale Neder landse film van George Sluizer „Twee vrouwen", waarover in deze rubriek aan de hand van korte interviews reeds eerder aandacht is geschonken (Grand 3) Nieuw is ook met het oog op de komende pinkstervakantie, de volwassen jeugdfilm „Superman, de film". Een groots opgezet spektakel voor jong en oud. maar zeker voor de jeugd een prima onderhoudende film (Cinema 1). In de kindermatinee's van Euro kunnen de kinderen weer volop genieten, want daar draait de film „Donald Duck is niet in zijn een(d)(t)je" en dat is gegarandeerd lachen geblazen. Nieuw in Duo 1 is de Nederlandse première van de Deense pornofilm „Voor de volwassen familie": „De schorpioen prikt raak", een zoals men dat noemt „vrolijke porno-komedie" en dat is niets teveel gezegd. Liefhebbers, die eerdere delen uit deze „dierenriem-reeks" hebben gezien, zullen dat zeker kunnen beamen. (Duo 1)- In Duo 2 een reprise van .Fist of Fury" (een vuistvol karate) met de inmiddels beroemde karate-acteur Bruce Lee. De nachtvoorstelling van Duo 1 brengt een spelletje „Erosroulette", terwijl Clint Eastwood als Dirty Harry volop in aktie is te zien in een repriese van „Magnum Force" in de nachtvoorstelling van Duo 2 Uiteraard wordt de voortreffelijke film van Michael Cimino „The Deer Hun- ter" geprolongeerd (Grand 2), „De twee missionarissen" verhuisden naar Grand 4, terwijl „Juliana" in het Arthouse-theater terecht is gekomen (Grand 5). Herbert Ross draait de tweede week in Cinema 2. „Ashanti", die ietwat teleurstellende film over moderne slavenhandel met Michael Caine en Peter Ustinov is in Euro voor de tweede week te zien. Voldoende spektakel, maar een tikkeltje te lang gerekt. EN KOOI MET ARE VOGELS Is er een nieuwe rage op komst in internationale filmwereld? Je zou ït bijna gaan denken, want nauwe- ks is „Outrageous" van regisseur ichard Benner met de befaamde avestiet Craig Russell in de oofdrol in Nederland in roulatie ge- lan of de Franse regisseur Edouard olinaro komt met een travestieten- m, die wel van een ander kaliber is, 9 Vorige week ben ik reuze ge schrokken. Was een keertje niet thuis toen de postbode me een aangetekend stuk wilde aan bieden. Nieuwsgierig als ik ben naar dit soort presentjes waar voor tante Pos mijn handteke ning wil hebben, ben ik natuurlijk naar het postkantoor gehold. Misschien de half miljoen van de staatsloterij gewonnen? Je kunt nooit weten, nietwaar? Groot was mijn teleurstelling en schrik. Jeetje, want wees nou eerlijk: u krijgt toch ook niet iedere dag een bevel tot beta ling" van de kantonrechter? Nou dan! Ik was me echt van geen kwaad bewust en heb met be vende vingers de barse taal van vadertje Justitie (of is het Vrouwe Justitia?) gelezen. Ik kijk er de kantonrechter en zijn achtbare griffier niet kwaad op aan hoor, die doen hun werk, dat weet ik als burger van ons gezellige va derlandje. Zij vragen mij heel vriendelijk of ik misschien iets te zeggen heb, verweer heb" noemen ze dat. Mocht dat zo zijn, dan kan ik dat binnen veer tien dagen meedelen aan de heer kantonrechter en zijn grif fier. In tweevoud. Toch aardig van ze, denk ik nog. Ik moet betalen, dat is duide lijk. Ik heb mijn schulden niet op tijd betaald en ben schuldig. Ik weet het. Maar echt, ik heb nog nooit op deze manier een reke ning gekregen en dat gaat niet in je kou we kleren zitten Een tikkeltje verbijsterd heb ik het allemaal gelezen: ,,De BV Institute of English Studies I.E.S." te Veenendaal geeft te kennen van meneer (dan volgt mijn prachtige naam, waar ik al meer dan dertig jaar trots op ben) ter zake van nakoming van een overeenkomst een opeis bare geldsom te vorderen vanEnglish Studies? Gut, daar heb ik me ooit eens voor opgegeven. Wilde mijn En gels wat bijspijkeren. Ging niet door, herinner ik me nog, omdat ik op die avond, die de Engelse leraren uit Veenendaal voor me hadden uitgezocht vrijwel altijd absent zou moeten zijn en daar door geef je je niet op, nietwaar? Afgezegd dus, met alle sorry's ter wereld. Hoefde niet eens in het Engels. In Veenendaal spre ken ze ook gewoon Nederlands en dat is makkelijk, want ik wilde mijn Engels wat bijspijkeren en als het in het Engels had ge moetenGeen problemen maar tochMolinaro's film is een uitgesproken komedie. Michel Serrault (als Zaza), Ugo Tognazzi (als Renato) en Bennie Luke (als Jacob) spelen de voortreffelijke hoofdrollen in deze verrukkelijke film vol dolle pret: „Een kooi met rare vogels" (La cage aux Folies"). In feite lijkt het verhaal van de film veel op die typische Franse toneelspe len, die ook met een vaste regelmaat op het Nederlandse TV-scherm in een Ne derlandse versie te zien zijn. Een spel vol misverstanden. „La cage aux Fol ies" is dan ook gebaseerd op een al dus. Oh ja toch, herinner ik mij. Inschrijfgeld. Ik moest wel in schrijfgeld betalen. Deed niet mee aan de cursus, maar in schrijfgeld wilden ze wel graag van me vangen. Kreeg ik een bewijsje, dat ik altijd zonder in schrijfgeld mee mocht doen aan de cursussen van de BV Institute of English Studies I.E.S. Ze had den ook nog iets te maken met ,,The university of Cambridge", herinner ik me. En daar ligt ineens dat bevel van de kantonrechter voor me. Aangetekend en wel. Op de vol gende gronden: verplichtin gen, voortvloeiende uit de in schrijving op de cursus Engels 1978/1979 hetgeen blijkt uit een ondertekend inschrijfformulier; dat hij derhalve op grond van het bepaalde in artikel 125k van het wetboek van burgerlijke rechts vordering verzoekt tegen (volgt weer mijn prachtige naam) voornoemd een rechter lijk bevel uit te vaardigen voor een bedrag vanEn gut, gut, wat lees ik daar nou weer: ,,Met de rente hierover naar 10 procent per jaar". Ze doen maar daar in Veenendaal. Tien pro cent. Een doorsnee bank zou dat bijna nog niet durven vra genWas getekend: me vrouw English. Ja. daar schrikt u natuurlijk ook van hè? Zo'n forse, aange tekende brief. Geachte mevrouw English uit Veenendaal van die Engelse cursis van de universiteit van Cambridge. Met enige verwon dering, om niet te zeggen enige verbijstering uw aardige brief ontvangen. Ik ken de gewoontes in Engeland niet in deze, van daar dat ik interesse had voor uw zeer gewaardeerde cursus, maar had u me niet gewoon eventjes een briefje kunnen sturen? Dan had ik die vijftien gulden met alle plezier direkt betaald volgens artikel 125k van het wetboek van burgerlijke rechtsvordering. Waarom een kantonrechter voor zo'n piepklein bedragje vermoeien. Die man heeft toch al genoeg te stellen met al die verkeersover- treders en zo. Daarom, beste mevrouw van de B. V. Institute of English StudiesI.E.S. te Veen endaal, heb ik een klein adviesje voor u. Ik betaal nu die vijftien gulden en u volgt een kleine cur sus met als belangrijkste on derwerp: ,,How I treat my dutch customers". Als ik het goed heb (u weet, ik moet nog heel wat leren) betekent het in goed Ne derlands: ,,Hoe behandel ik mijn Nederlandse cliënten (klanten)". Er is vast wel een Nederlands instituut, die u dèt voor f 15,- wil leren Deze klant zoekt het in de toe komst in ieder geval niet in Veenendaal. Eén keer schrikken voor vijftien gulden vind ik méér dan voldoende. Met de vriende lijke groeten (sans rancune) van V. - Een landelijk bioscoopconcern adverteert al enige weken „La cage aux Folies" (Een kooi met rare vogels) en belooft, dat het op z'n kop zal staan. De advertentie staat dan ook op z'n kop. Wat dat )lijft Amersfoort niet achter, want in die stad gaat Edouard Molinaro's ffelijke komedie eveneens in Nederlandse première en voor hen, die avondje lekker willen lachen, zal de bios wellicht ook even op z'n kop Behalve misschien voor preutse mensen, die een komedie over ho en travestieten nog steeds niet amusant willen vinden. Wat dat betreft n ik iedereen gerust stellen: het blijft komedie(Grand 1). even befaamd toneelstuk, dat veel suc ces oogstte in Frankrijk. De compagnons Renato Baldi en Al- bin hebben niet alleen een zakelijke verbintenis (hun nachtclub), maar beide heren zijn ook levenspartners Nu kijkt daar tegenwoordig niemand meer van op, maar natuurlijk zijn er genoeg men sen, die een dergelijke onnatuurlijke verbintenis ten zeerste afkeuren De nachtclub van de beide heren (in het zuiden van Frankrijk) is bijzonder po pulair en dat is niet in de laatste plaats te danken aan het optreden van Albin (Mi chel Serrault) als de befaamde Zaza Napoli, de ster van de travestieten-re vue. Renato heeft het niet zo makkelijk met zijn levensgezel, partner en top- ster. Hij vertoont alle nukken en buien van een echt kassa-succes Zaza heeft weer eens één van die befaamde buien, als Renato, die al het mogelijke moet doen om hem aan het optreden te krijgen, wordt gekon- fronteerd met een tweede moeilijkheid. Zijn zoon Laurent (Remi Laurent) komt hem vertellen, dat.hij gaat trouwen met de schone Andrea (Luisa Maneri). De ramp wordt volkomen, als blijkt dat An drea de dochter is van de bekende Si mon Charrier (een voortreffelijke rol van Michel Galabru) kamerlid en vooraan staand lid van een zeer puriteins poli tieke partij. De man is wars van alles wat maar zweemt naar losheid van ze den. En uitgerekend die man komt met zijn vrouw op bezoek bij vader Renato om kennis te komen maken Voeg daarbij, dat Andrea haar vader uit angst heeft verteld, dat Renato cultureel at taché aan de Italiaanse ambassade is en de chaos is binnen de kortst mogelij ke tijd kompleet. Want Albin vindt het een goed idee om voor de moeder van Laurent te spelen en is daar bijna niet van af te brengen. Renato Baldi ziet de ramp naderen en tracht het beste ervan te maken. Hij gaat bij zijn ex-vrouw op bezoek om haar te vragen, die bewuste avond van Charriers bezoek de hon neurs waar te willen nemen als de moeder van Laurent. Het spreekt van zelf, dat we dan nog maar aan het begin staan van een kostelijke komedie vol onverwachte grappen, die soms naar slapstick neigen. Ugo Tognazzi en Michel Serrault spelen twee geweldige rollen, zijn vol komen aan elkaar gewaagd, kompleet met die typische vrouwelijke trekjes, die de dragers van de roze driehoek vaak kenmerken. Een ook niet te onder schatten bijdrage aan de pret levert Bennie Luke als de huisbediende Ja cob, die op zijn manier tot de trouwe club der rare vogels behoort Het sce nario van Francis Veber, Edouard Moli naro, Marcello Danon en Jean Poiret zit prima in elkaar en het resultaat is een film, die geen seconde verveelt, flitsend over het doek gaat en eigenlijk is afge lopen voordat je het weet. Er zijn mensen die zeggen: een film over homo's? Is dat leuk? Re gisseur Edouard Molinaro is er zon der meer in geslaagd om dit taboe (voor zover het nog werkelijk be staat) op een volkomen natuurlijke en pretentieloze wijze te gebruiken voor een filmverhaal. Niemand zal zich er een buil aan vallen, niemand zal zich er werkelijk aan kunnen sto ten. Tenzij de kostelijke humor in „Een kool met rare vogels" het on verbiddelijk af moet leggen tegen de diepste ernst der zwartgalligen. Maar ik neem niet aan, dat die mensen de ze en komende weken naar Grand 3 zullen stappen voor een avondje ge zond lachen. (Grand 3, eerste week, alle leeftij den). TWEE VROUWEN Na de wereldpremière in Cannes gaat deze week de eerste „Inter nationale Nederlandse film" „Twee vrouwen" (Twice a women) van re gisseur George Sluizer in Neder landse première In maar liefst dertig bioscopen. In Amersfoort Is dat Grand 1. ,Twee vrouwen" is gebaseerd op het gelijknamige boek van Harry Mulisch, BERT VOS GRAND 5 ..JULIANA" (a.l.) Dagelijks: 13.45-18 45-21 30 uur. He melvaartsdag en zondag: 13.45-16.15- 18.45-21 30 uur. CINEMA 1, tel. 033-18900 „SUPERMAN the movie" (a.l.) Dagelijks: 13.45-18.45-21 30 uur He melvaartsdag en zondag: 13 45-16.1-5- 18.45-21.30 CINEMA 2 „CALIFORNIA SUITE" Dagelijks: 13 30-18.30-21.15 uur. He melvaartsdag en zondag: 13.30-16.00- 18.30-21.15 uur EURO, tel. 033 - 33655 „ASHANTI" (16) Dagelijks: 13.45-18.45-21.15 uur. Za terdag 16.15-18 45-21.15 uur Hemel vaartsdag en zondag: 13.45-16 15- 18.45-21.15 uur. Woensdags: 18.45- 21.15 uur. EURO KINDERMATINEE „DONALD DUCK IS NIET IN ZIJN EEN(D)(T)JE" Woensdags en zaterdagmiddag: 13.45 uur. DUO 1, tel. 033- 16572 DE SCHORPION PRIKT RAAK" Dagelijks: 14.15-19.15-21.30 uur. He melvaartsdag en zondag14.15-16.30- 19 15-21.30 uur DUO 2 „EEN VUISTVOL KARATE" Dagelijks: 14.00-19 00-21 15 uur. He melvaartsdag en zondag: 14.00-16.15- 19.00-21.15 uur NACHTVOORSTELLING DUO 1 „EROSROULETTE" Vrijdag en zaterdagavond: 24.00 uur die zelf van de film zegt er door ontroerd te zijn „Sluizer heeft het boek letterlijk gevolgd," aldus Mulisch De twee vrouwen in de film zijn Bibi Andersson (Laura) en Sandra Dumas (Sylvia) De man, die een bepalende rol speelt in deze film is Anthony Perkins (Alfred, de ex-echtgenoot van Laura) Laura, een gescheiden vrouw van ongeveer veertig jaar, werkt als con servatrice in een Ikonenmuseum. Als ze het bericht krijgt dat haar moeder, die in een rusthuis in Zuid-Frankrijk woont, stervende is, vertrekt ze naar de Cote d'Azur. Onderweg raakt Laura in een depressie en onderbreekt haar reis in de buurt van Avignon. Daar komen de herinneringen weer boven aan ge beurtenissen uit een recent verleden. Zomaar op een dag, midden op straat, is Laura tot haar eigen verras sing verliefd geworden op een meisje van nog geen twintig jaar: Sylvia, een mengeling van onschuld, brutaliteit en stoutmoedigheid. Onmiddellijk na hun eerste samenzijn, besluiten ze om te gaan samenwonen en er ontstaat een tedere en warme band tussen de twee vrouwen Toch durft Laura niet openlijk voor hun relatie uit te komen. Vooral de onbeschaamde naïviteit van Sylvia brengt haar uit haar evenwicht. Als Sylvia's moeder onverwacht haar dochter komt opzoeken, redt Sylvia de situatie door Laura plompverloren voor te stellen als de moeder van haar. fic tieve, verloofde Thomas Tijdens een vakantiereis naar Frank rijk brengt Laura met Sylvia een bezoek aan haar zieke moeder, die hun relatie ogenblikkelijk doorziet. Vergramd haalt de oude dame met haar stok naar Syl via uit. Dit beeld zet zich, onuitwisbaar, vast in Laura's geheugen als de laatste herinnering aan haar moeder Na de première van een toneelstuk wordt Sylvia voorgesteld aan Alfred, de ex-echtgenoot van Laura. Hij is to- neelkritikus van beroep en inmiddels hertrouwd. Zonder omhaal laat hij Laura weten, dat haar keuze hem be valt De relatie tussen de twee vrouwen groeit Ze kreëren hun eigen leefwereld, die door buitenstaanders niet wordt be- De formidabel spelende Michel Serrault als Zaza begroet als „de moeder van (Michel Galabru) in de film „Een kooi met rare vogels". DUO 2 „MOGNUM FORCE" Vrijdag- en zaterdagavond: 23.45 uur.

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1979 | | pagina 25