SANDRA DUMAS: „Ik denk wel dat ik door deze film aanbiedingen krijg" Bibi Andersson: „Het is een gewaagd thema" krant - kijk op de film 27 lony Perkins in „Twee vrouwen ervolg van pagina 25 le doen. Hij zat meestal in zijn re- »el en liet zijn assistent het vuile opknappen Daarna probeert hij in Hoenstra's assistent te worden bij fare", maar omdat George ..De ten van Cabiria" van Fellini geen e film vindt en Haanstra wel. heeft e grootste moeite Haanstra te uigen om hem in dienst te nemen, aandenlang aandringen lukte het Dan breekt de documentaire-pe- aan Hij krijgt zijn eerste opdracht laanstra en maakt ..De lage lan- waarmee hij veel prijzen in de it sleept. Maar als je je eenmaal iegt op het terrein van de typisch indse documentaire dan wordt je al tot ,,dijk"filmer bestempeld. In trekt hij de grenzen over om voor lational Geographic ..Yankes seis ss Europe" te maken en daarna lonely dorymen"en ..Siberië, the ess horizon" eorge Sluizer werd een globetrotter et is daarom niet zo verwonderlijk zijn eerste grote speelfilm afwijkt het patroon van zijn landgenoten, naakt ..Joao en het mes" in de e van Brazilië met een Braziliaan- olbezetting en een Nederlandse loeg waarin Jan de Bont de ca- voert Maar het Nederlandse pu is er niet genoeg van doordrongen iet om een Nederlandse film gaat. kent George Sluizer niet zo goed efilm loopt minder lang dan hij heeft lend. Dat alles speelt zich af in en George keert terug naar zijn ouwde richting: de documentaire, minder afhankelijk is van de com- ie. ..Het vlot" werd een groot suc- en oogst vele prijzen. Het maakt uit van een viertal documentaires iet als ..Joao" ook in Brazilië zijn ïnomen. Van Zuid-Amerika trekt hij het Midden-Oosten waar hij twee maakt over de Palestijnse pro- latiek. In 1975 produceert hij voor >ert Curiel ..Het jaar van de kreeft" het gelijknamige boek van Hugo is. Hoofdrollen: Willeke van Am- ooy en Rutger Hauer. uizer heeft met „Twee vrouwen" ier meer bewezen te kunnen regis- en, voor zover hij dat met „Joao" niet had gedaan (een film. die te is geweest op tv). Het enige, waar kijkend nogal wat moeite mee had, m de omgekeerde flashbacks, 'a (Bibi Andersson) kijkt, op weg haar gestorven moeder in Frank- terug op de gebeurtenissen, die het erhaal bepalen. Dat kan de toe- luwer enigszins in verwarring bren- ook al helpt het verschil in haar- te om te bepalen in welk deel van lm men zitWat mij betreft had die scènes vergeten kunnen wor- omdat ze geen enkele wezenlijke tie hebben naar mijn gevoel esalniettemin - ik schreef dat Us - behoort „Twee Vrouwen'' tot betere Nederlandse filmproduk- van de laatste tijd. Gaaf gemaakt, een toch wel vrij strakke mon- Blijft nu nog de vraag, wat het liek er van vindt. Gezien het aar succes van „Een vrouw als ziet het er naar uit, dat ook >rge Sluizers (en Harry Mulisch') adering van het thema aan zal in als een stuk hedendaagse re- i-problematiek waarover volop iskussieerd kan worden, ïrand 1eerste week, Neoerland- >remière, 16 jaar). PERMAN r zijn nogal wat bekende acteurs actrices aan „Superman'' te pas omen om dit groots opgezette ktakel een evenredige aandacht aten krijgen. Neem nou bijvoor- Id Marlon Brando die bovenaan kt, maar niettemin beslist niet de ifdrol speelt. Dat is de vrij onbe- ide Christopher Reeve en hij doet uitstekend. Het schittert van de lermannen en -vrouwen uit de rnationale filmwereld in deze jperman' -superproduktie. Naast rlon Brando zien we Gene Hack- n, Margot Kidder, Ned Beatty, kie Cooper, Glenn Ford, Trevor vard, Valerie Perrine, Maria lell, Terence Stamp, Susannah k enzovoorts, enzovoorts, legisseur van dit super-spektakel is hard Donner en hij werd bijgestaan >r honderden technici en andere dewerkers om datgene te realise- wat scenarioschrijver Mario Puzzo lerdaad, dezelfde als van „The dfather") op papier had gezet. Ge- eerd op de oude, bekende strip van ry Siegel en Joe Shuster, heeft Puz- er een aardige hap overbluffende tasie van weten te maken, waarin niet zozeer gaat om de geloofwaar- heid van het verhaal, maar eerder de spektakulaire stunts die super- n Christopher Reeve allemaal moet alen om tenslotte de wereld van een visse ondergang te redden, lou. één ding is in ieder geval zeker, uit niet te klagen hebben over sensa tie. over spektakulaire hoogstandjes van deze krachtpatser, die als kind al z'n vriendjes jaren vooruit was in sterk te. kracht en macht. Tot grote verbazing van zijn pleegouders, die het arme kind op een voor hen goeie dag vonden, niet wetend, dat het kereltje afkomstig was van de planeet Krypton Dieplaneet.de technologie in supervorm. was ge doemd onder te gaan. Slechts één klein kind zou het overleven, juist, wij sim pele. nietige aardbewoners noemen hem nog steeds „Superman" Diezelfde superman is intussen ge woon een aardige journalist geworden (voor zover er aardige journalisten op de aarde bestaan), maar wist wel dege lijk. waar zijn wieg had gestaan. En af komst verloochent zich niet en zo kan het gebeuren, dat Superman in zijn vrije uurtjes optreedt als de redder van een ieder die in nood zit Superman vliegt van hot naar her om alles tijdig te kun nen regelen, maar ook dat vliegen heeft hij van huis uit meegekregen. Er komt geen vliegtuig aan te pas. Gewoon ar men vooruit en hupsekee! Geen vogel die het hem verbetert, tenzij met vol doende termiek om al glijdend het luchtruim te kunnen doorkruisen Uiteindelijk draait de film „Super man" natuurlijk om de strijd tussen goed en kwaad, zoals in al dit soort films het geval is en natuurlijk weet de goede Superman de aarde tenslotte van een gewisse ondergang te redden. Hoe hij dat doet? Het is ongelooflijk. Te gek gewoon. Dat moet je zelf gaan zien, het is bijna niet na te vertellen Grote stuw dammen die doorbreken plakt ie keurig weer op z'n plaats, neerstortende heli copters vangt hij op alsof het speelgoed is. kortom: ongelooflijk En dat alles terwijl Marlon Brando. Jor-EI van de planeet Krypton, alle moeite heeft om zijn planeet voor de ondergang te be hoeden. Ondankbare zoon, zou je zeg gen. waarom komt ie niet eventjes door de kosmos gesuisd om ook Krypton veilig te stellen voor zijn volk? Maar nee hgqc. de jongen heeft het veel te druk met ons, aardbewoners. En bovendien aarde is de aarde maar Krypton? dat is een héél andere zaak. Vader Jor-EI zal wel gedacht hebben met z'n grootse wijsheid, laat die jongen de zaakjes op de aarde maar opknappen. Een goeie oefening Maar alle dwaasheid op een stokje, serieus bekeken is „Superman'' best een prima in elkaar gezette film. Met voortreffelijke decors, die uitblinken door fantasie, genialiteit en kunst zinnigheid. In dit soort films is dèt één van de belangrijkste zaken. Maak er knullig knutselwerk van en het publiek loopt gierend van de lach de zaal uit. Het moet gezegd worden, ontwerper John Barry heeft for midabel werk geleverd, samen met zijn talrijke medewerkers. Voeg daarbij het camerawerk van Geoffrey Unsworth en je hebt een film, waar je met plezier naar zult kijken. Mits je van strips houdt. Van oude, Ameri kaanse strips als „Superman", ge- dooptin een modern filmsausje. Ook science fiction-liefhebbers beleven er wellicht het nodige plezier aan, "zeker als je space-opera's als „Star Wars" zo goed hebt gevonden. (Eerste week, Cinema 1, alle leef tijden) UIT DE FILMBLADEN Filmfan. In het meinummer van „Filmfan" wordt gestart met een inter view dat Gijs van de Westelaken had met Rutger Hauer, hoofdrolspeler in de nieuwste Nederlandse film „Grijpstra en De Gier" van Wim Verstappen (en zoals er dan automatisch wordt bijge zegd: van producer Rob Houwer). Hauer wil best voor paal staan/zegt ie, maar dan moet ie er wel zelf in geloven. over Dr Doolittle en de besognes die aan de film vast zaten, en natuurlijk komt Jane Fonda aan het woord, onder meer naar aanleiding van haar recente films Comes a horseman" en „The China Syndrom". Nancy Maglin van het blad „Feature Magazine" praat met Fonda en haar „Campaign for Econo mie Democracy". Een radicale filmster in het Hollywood van vandaag. Jane Fonda is momenteel in Amersfoort te zien in de prima komedie van Neil Si mon en Herbert Ross „California Suite". Ab van leperen had een lang gesprek met de Italiaanse acteur Vit- torio Gassman, bekend uit een hele rits goede en minder goede films en re centelijk te zien in „Caro Papa" van de bekende regisseur Dini Risi Ook in „The Wedding" van Altman, over wie Gassman zegt: „Altman is een gewel dig regisseur. Zijn set is een gekken huis. er wordt gedronken, gezopen, marihuana gerookt. Het moet zijn zoals het geweest is in het theater van Kean Frank Zaagsma sprak met actrice Gunnel Lindbom, die kortgeleden haar regiedebuut „Paradistorg" in Am sterdam kwam promoten. Cees Over- gaauw had in Hollywood een gesprek met Warren Oates, naar aanleiding van de nieuwe film van William Friedkin: „Brink's Job". Oates: „De regisseur moet de korporaal zijn en ik de soldaat En: „Ach ja, acteren. Als het perfect gaat, dan gaat het perfect. De rest is frustratie". Jan Mulder duikt in zijn rubriek de nacht in. Nachtvoorstellingen? Het werd voor Jan een lichte frustratie Het was niet meer zoals vroeger, dat is ze ker Anneke van Doorn vervolgt haar serie over de mensen achter de schermen van de film met „De produ cent" en dat is in dit geval Frans Rasker, producent onder meer bij „Scorpio" in de goede ouwe tijd. Tom Roodwijn schrijft over Marina de Graaf, de jonge actrice, die haar debuut maakte in „Het debuut". Binnenkort zal zij te zien zijn in „Grijpstra en De Gier". Marina: „Ik zou nooit van mijn leven in een pornofilm willen spelen. Er mag best sex in zitten, maar het moet erotisch overkomen. In „Een vrouw als Eva" zaten vrij-scènes, die ik ontzettend mooi vond. Dat heeft niet eens zoveel te maken met sex. maar meer met gevoelens die je hebt als je van iemand houdt In pornofilms gaat het alleen maar om die kereltjes in de bioscoop op te naaien". Verder in „Filmfan" de gebruikelijke boek- en platenrubriek, gossip en een lijst van filmpremières. Skoop. Altijd erg interessant is de rubriek „Brieven" van dit gerenom meerde filmblad. Deze maand worden alle registers opengetrokken door Ge rard Soeteman. Jef Geeraerts en Peter van Buren over de films „Mijn vriend" van Fons Rademakers. Zo n twee pagi na's 6 punts tekst alleen over die film; kostelijk, ook al zullen sommigen er misschien een vergrootglas bij nodig hebben om het te kunnen lezen. Skoop zelf krijgt er nogal van langs in een brief, waarin ernstig wordt geklaagd over de talrijke doublures in Skoop en Filmfan En inderdaad, de geachte briefschrijver heeft wat dat betreft gelijk, ook al doet de redaktie van Skoop het af met een sussend „kom, kom". Het is opvallend, dat beide bladen vaak dezelfde onder werpen hebben, geschreven door mensen, die zowel hun bijdragen leve ren aan Skoop als aan Filmfan. Jorn Donner van het Zweedse fil minstituut (in gesprek met Harry Hos- man): „Film moet een beetje volkskunst zijn, geen egotripperij". Een interessant artikel over de Zweedse film. Peter van Bueren en R.A.F. Proper interviewden Harry Mulisch, de schrijver van „Twee vrouwen", verfilmd door George Sluizer „De film is precies het boek Tot in de kleinste details toe." Charles Boost bespreekt de Franse film „Pre- parez vos mouchoirs" van Bertrand Blier, die de Oscar kreeg voor de beste buitenlandse film. Een terechte onder scheiding Ook Boost is het daarmee eens. De rubriek „Opengestoomd", waarin Wim Verstappen en R.A.F. Proper el kaar met flauwe kul bestoken, slaan we maar over. Interessant is het artikel van Sandra van Beek en Harry Hosman over Tatiana Papamoskov, Theo An- gelopoulos, Nikos Panayotopoulos en anderen in „Het nieuwe talent van de Griekse film". Charles Boost gaat in op de geschie denis rond Oranje-films Veertig jaar geleden was er ook al zo n Oranjefilm als „Juliana". Boost duikt de geschie denis in. „Veertig jaar na veertig jaar. met Oranje in het geld". Pieter van Lierop belicht de filmer Miklós Jancsó „De Jancso-stijl: geen geduld met ac teurs die bekken trekken". In de tweede aflevering over film en toneel (een samenwerkingsverband tussen Skoop en Toneel Teatraal) derlandse film dan soms wèl be staansrecht?" Skoop nam toneelregis seur Leonard Frank mee naar de bioscoop Volgende maand wordt de serie afgesloten met een diskussie. De filmster van de maand is de stille liefde vanJanCremer Rin tin tin Verder in Skoop de gebruikelijke film-premiè- re-overzichten en rubrieken Première. Het nationale filmfamilie magazine brengt deze maand een ar tikel over Anthony Perkins, de man tus sen „Twee vrouwen", over Sandra Dumas, één van die twee vrouwen in de film van George Sluizer („Film werkt heel verslavend") en schenkt aandacht aan Cannes '79 en de uitreiking van de Oscars (in Skoop vindt u trouwens het volledige lijstje!) Ernest D P. Benéder schrijft over „de grandioze filmideeèn van Neil Simon naar aanleiding van de filmkomedie „California Suite" van Herbert Ross. Maarten van Rooyen stipt de zestien rollen van Sally Field aan in de nieuwe film ..Sybil", geba seerd op de gelijknamige bestseller van Flora Schreiber uit 1973. en geregis seerd door Daniel Petrie „Een film om nooit meer te vergeten", schrijft Van Rooyen. Theo Stokkink over Herman Brood en het toverbaleffect: „Zijn film- plannen veranderen elke dagBob Bouma.heeft het nog eens over ..Girl friends", de film, die hij graag nog eens een keertje zou willen zien en is er zelfs voor bereid om heel Nederland voor af te rijden. Maar „Girlfriends" ligt alweer De vliegende Superman: gebalde vuistjes vooruit en hupsekee, geen ener gieproblemen, niks van dat alles. Gewoon: vliegen. En volgend jaar komt deel II. Het is maar dat je het weet op de plankVeel foto's en weinig tekst over de film „In praise of older women" met Tom Berenger en Karin Black in de hoofdrollen. Rechtstreeks van de persdienst van Universal komt de fotoreportage over de Universal- Ansje Beentjes mijmert over de dorps bioscoop „John Travolta wil geen mu ziekfilm meer maken", schrijft Al Preiss en dat is ongetwijfeld een klap voor de „Grease-fans" van Travolta. Travolta's nieuwste film: „Moment by moment", het verhaal van een boodschappen jongen die kennis maakt met een vrouw van middelbare leeftijd, die getrouwd is, maar veel liefde en aandacht tekort komt. Voor Travolta een film, waarmee hij wilde bewijzen, dat hij óók kon acte ren, ook al was de reaktie in Amerika niet zo hoopgevend. Leo van Opzee- land vertelt het een en ander over de „Juliana-film": „Koningin Juliana naast de loper Theo Stokkink praat in zijn rubriek over muziek en film en vooral popmuziek Ernest F. P. Benéder schrijft over de trein als „hoofdrol speler" in films naar aanleiding van „The Great Train Robbery" van regis seur Michael Crighton met Sean Con- nery en Donald Sutherland in de hoofdrollen Een overigens voortref felijke komedie van de 35-jarige Chrighton, die vooral bekendheid ver wierf met „Westworld", „The Terminal Man'" en „The Andromeda Strain en „Coma", waarvoor hij het script schreef en de regie van „Westworld" en „Co ma" Yoka Beretty vraagt zich af wie Meryl Streep is. Zij kreeg een.Emmy Award voor haar rol in Holocaust en viel op door bijzonder goed spel in „The Deer Hunter" De nauwelijks geboren Superman, op het punt naar de aarde te worden verzonden. (Van de filmredaktie) AMERSFOORT - Deze week gaat „Twee vrouwen" in Nederlandse première. Daarom vandaag een kort vraaggesprek met één der hoofdrol speelsters. Sandra Dumas. De twintigjarige Sandra Dumas maakt met de rol van Sylvia haar de buut als filmaktrice in „Twee Vrou wen" („Twice a woman") van George Sluizer. In deze film heeft ze zowel een verhouding met Bibi Anderssom (Laura) als met Anthony Perkins (Al fred). Sandra kende Bibi Andersson alleen van naam, ze had haar nog nooit in een Ingmar Bergmann-film gezien. Anthony Perkins had ze zien spelen in „Mahogany", hoewel haar weinig van die film is bijgebleven. Sandra's moeder daarentegen viel bijna in katzwijm toen ze hoorde dat haar dochter de hoofdrol zou spelen naast Anthony Perkins, het idool uit haar jeugd. Vond je het een grote verantwoor delijkheid om in je eerste film zo'n grote rol te spelen? Sandra: George Sluizer heeft alle verantwoordelijkheid op zich genomen. Ik moest leren wat techniek en kon- tinuïteit is en uitgelegd krijgen dat je niet de ene keer links aan je hoofd kan krab ben en de andere keer rechts Maar dat is een kwestie van onthouden. Je hebt geen professionele oplei ding gevolgd? Sandra: Nee. dat was tijdens de tweede opname-dag ook duidelijk te merken. We draaiden in een restaurant, met fondue, wijn en sigaretten, enfin, alles erop en eraan George was wel tevreden, maar de scriptgirl werd steeds zenuwachtiger en ik wist niet waarom Ze kwam me uitleggen dat ik bij de ene zin mijn wijnglas neerzette, bij de volgende in mijn handen hield en bij de daaropvolgende een slok nam. Dat kon dus niet. Ik begreep eerst niet waar ze het over had. want ik had nog nooit van kontinuïteit gehoord Inmiddels weet ik dan hoe het moet Er wordt vaak beweerd dat akteren in een film te maken heeft met reageren op je mede-akteurs. Sandra: Ja, maar je kunt je pas op de reakties van anderen goed koncentre- ren als je niet meer over je tekst hoeft na te denken. Maar soms reageer je de eerste keer beter dan de tiende keer. Het gebeurt ook wel eens andersom. Dat heeft veel met de visie van de regis seur te maken. Hoe is je eerste opname-dag ver lopen? Sandra. Vrij goed. Eng natuurlijk, want ik had het nog nooit gedaan. Maar de scène speelde zich buiten in Artis af en ik moest een beetje voor fotomodel spelen. Als je zo groot gelanceerd wordt, verwacht het publiek dat je wel door zal gaan met filmen. Sandra: Ik denk.ook wel dat ik door deze rol aanbiedingen krijg. Het ligt er natuurlijk een beetje aan wat, maar ik zou best nog eens een film willen ma ken. Het werkt verslavend, er heerst een aparte sfeer Maar ik zit niet op nieuwe rollen te wachten. Kon je jezelf 's avonds na de op namen van de film losmaken? Sandra: Dat moetje leren. Ik kan het nog niet. Ik blijf erover dromen. Vooral als je met mensen van de film een borrel gaat drinken of iets eten, heb je de nei ging om te blijven praten over wat er die dag gebeurd is of wat je de volgende dag gaat doen. Je speelt geen gemakkelijke rol. Sandra: In het begin had ik daar wel even moeite mee. Ik deed maar wat. maar later begon dat meisje Sylvia vorm voor me aan te nemen in kreeg ik ook meer inzicht in de rollen van Bibi en Tony Vind je Sylvia een aardig meisje? Sandra: Soms. ze is een beetje krengerig Dat ben jij niet? Sandra: Oh. jawel. In het begin dacht ik dat ik ontzettend op haar leek, maar dat gevoel verdween langzamer hand. Je verandert zelf tijdens het spe len en je gaat meer nadenken over de wijze waarop je de dingen wilt zeggen en spelen. Je hebt een rol tegenover twee be langrijke akteurs, wat wist je van ze? Sandra: Niets van Bibi Andersson. van haar had ik nog nooit gehoord. An thony Perkins had ik in ..Mahogany" gezien, maar dat was zo'n slechte film, dat ik me er nauwelijks iets van herin ner. Wie heeft je over ze verteld? Sandra: George Sluizer Ik denk dat het de eerste dagen wel iets voor me had uitgemaakt als het Paul Newman en Faye Dunaway waren geweest, om dat ik hen uit films ken. Maar op den duur ven/alt daf. Je moet gewoon sa menwerken, beroemd of niet Aan Bibi. waarmee ik de 'meeste scènes speel, heb ik ontzettend veel steun gehad. Tenslotte heeft ze 25 jaar meer erva ring Ik vond het een vreemde gewaar wording om ih een paar maanden met iemand bevriend te moeten raken. Een soort versnelde vriendschap zou je het kunnen nomen. In het dagelijks Teven doe je daar veel langer over. Maar in de film gebeurt dat toch ook. Sandra: Maar daarom is het ook een film. (Van de filmredaktie) AMERSFOORT - Bibi Andersson, hoofdrolspeelster in de nieuwe in ternationale Nederlandse film „Twee Vrouwen" van George Sluizer, be hoort tot de - wat men noemt „Berg man-vrouwen". Zij speelde tal van hoofdrollen in films van Ingmar Bergman. Vandaag in deze rubriek een gesprek met haar. Vroeger werkte u alleen in Zweden, maar nu filmt u over de hele wereld. Waarom die verandering? Bibi: Om privé-redenen wilde ik weg uit Zweden. Ik nam mijn kind onder de arm en vertrok met vakantie naar Grieken land. Daarna belandde ik in Parijs zon der vooruitzicht op werk. Plotseling kreeg ik een telefoontje uit Hollywood Steve McQueen was aan de lijn Hij wil de samen met me in een film spelen. Ik dacht: Dat klinkt aardig, tenzij iemand een grap met me probeert uit te halen. Daarom zei ik half-serieus: Stewe, hoe gaat het met je? Maar hij antwoordde Hoe is je Engels? Ik vertelde hem dat - ie zich daar geen zorgen over hoefde te maken en vertrok naar Hollywood om in „Een vijand van het volk" te spelen. Daarna werd ik gevraagd voor een rol in „I never promised you a rose-garden". Het was niet mijn bedoeling om me in Hollywood te vestigen en daarom reis de ik naar New York om een paar vrien den op te zoeken. Ik werd verliefd op die stad en besloot om te blijven. Je zou me een zigeuner kunnen noemen. Ik woon waar ik werk. maar eigenlijk speelt mijn leven zich af tussen Zweden en Ameri ka. U heeft veel moeilijke rollen in uw karriere gespeeld, maar nog nooit, zoals nu in „Twee Vrouwen", een vrouw die verliefd wordt op een meisje. Bibi: Het is een gedurfd thema en daar om moet het voorzichtig worden be handeld. Maar ik heb het gevoel dat we met deze film op de goede weg zitten, George Sluizer kwam me in New York opzoeken en presenteerde me zijn ver haal. Ik las het scenario met gemengde gevoelens, vond het interessant, maar zei aanvankelijk nee. omdat een derge lijke ervaring mij vreemd was. Ik wilde op dat moment niets meer over het le ven leren. Ik vond dat ik genoeg erva ringen achter de rug had. George nam daar geen genoegen mee. Hij wilde met alle geweld de film met mij maken. Hij zei: Jij voegt jouw ervaringen aan de film toe en ik de mijne en we zullen zien wat er gebbeurt Dat leek em wel inte ressant, maar ik liet het verder helemaal aan hem over. Dat maakte hem erg nerveus en mij ook Daarom hebben we veel gepraat om erachter te komen hoe we elkaar het beste zouden kunnen helpen Hij had individueel een relatie met alle rollen in de film. maar mijn rol lijkt het meest op hem zelf. Ik moest dus veel over George te weten komen en zien uit te vinden wat hij precies met die rol wilde. Er is altijd een spanningsveld met jezelf als je een rol speelt, maar soms vraag je je af of dat spanningsveld te maken heeft met je eigen ervaringen in situaties of met de reakties die je als aktrice voelt in een bepaalde rol Soms weet ik niet of ik verlegen ben door een situatie of dat het de vrouw is, die ik speel. Een regisseur moet me dat ver tellen. Ik weet niet waar het ene op houdt en het andere begint. U hebt veel films met Ingmar Berg man gemaakt; George Sluizer was voor u een onbekende. Bibi: George en Ingmar verschillen enorm van lekaar. Ik heb onlangs George's eerste speelfilm „Joao" ge zien. Daaruit werd mij duidelijk dat er tussen hen een groot verschil bestaat in fysieke moed. Bergman heeft psy chologische moed, maar hij is een la faard als het op moeilijke lokaties en lastige dingen aankomt Daar houdt hij niet van Hij wil vaste werktijden en pauzes om een kop thee te drinken George daarentegen eet en slaapt niet en is niet bang om de jungle van Braza- lië in te trekken om daar met acht men sen een film te gaan maken. Hij aarzelt geen sekonde. Een Hollander, die van een Brazilliaans onderwerp een Grieks drama maakt en met een schitterende film op de proppen komt. Dat im poneerde me. Hoe is het om met een nieuweling als Sandra Dumas te werken? Bibi Als ik zie hoe gemakkelijk het ak teren haar afgaat, schaam ik me voor mijn eigen moeizaamheid. Ik hoefde haar niet te helpen, integendeel, in nam adviezen van haar aan. De twee vrouwen in „Twee vrouwen": Bibi Andersson en Sandra Dumas

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1979 | | pagina 27