Wandkleden van F.M. van der Schalie in galerie „De Hakhorst" Geestdriftige demonstraties balletschool in De Flint De Mof en de Gouden Klomp prachtige muziek Albers, Essed en Dekker brachten De Eendracht" plaatselijk nieuws WOENSDAQ 23 ME11979 LEUSDEN - Tot en met vrijdag 8 juni zijn er in Freddie Textors eetkafé-gale- rie De Hakhorst (Waarden 25A) wand kleden te zien van de hand van me vrouw F. M. van der Schalie-van der Linden. Mevrouw Van der Schalie behaalde destijds een akte nijverheidsonderwijs met bevoegdheid tot lesgeven in de naaldvakken. Door huwelijk, gezin en oorlog kon zij in die tijd uitsluitend prak: tisch naaldwerk verrichten. Na 1950 ging zij op diverse scholen lesgeven, en volgde zij zelf een kader- kursus in de diverse handwerktechnie ken Sinds die tijd ging zij steeds meer vrij borduren, appliqueren, draadop- naaien en batikken. Zij behaalde met haar werk diverse prijzen, en volgde van 1967 tot 1971 een kursus bij Artibus tn Utrecht. Bij Freddie Textor toont zij een aantal wandkleden, die uitblinken door techni sche perfektie en een grote variatie in steken en technieken. Zo zijn er diverse boomvoorstellingen, onder andere in point de saxe, uitgevoerd in groene tin ten, met fraaie opengewerkte gedeel ten, en aan de basis voorzien van ke- ramiekklosjes. Ook zijn er boom- voorstellingen in batiktechniek, ap plicatie en vrijborduren. Sommige wandkleden kenmerken zich door prettige kleurkombinaties, andere zijn misschien wat minder aan trekkelijk in de keuze van de toegepaste tinten Wie van technisch zeer kundig en bedreven naaldwerk houdt, kan op de ze tentoonstelling zijn hart ophalen Er valt veel interessants te zien. F. M. VAN DER SCHALIE-VAN DER LINDEN Geboren 11 december 1912 te 's-Gravenhage. Normale schoolopleiding, ver schillende diploma's. 1934 acte Na (nijverheids onderwijs bevoegdheid in naaldvakken). Door huwelijk, gezin, 'oorlog uit sluitend practisch naaldwerk ge daan. Vanaf 1950 part-time les gegeven voor de Federatie voor Huishoude lijke en Gezinsvoorlichting „Het Ba ken" te Almelo, op de Meisiesvak- school te Almelo, op de Huishoud school der OLM te Nijverdal en cur sussen gegeven voor de Neder landse Bond van Plattelandsvrou wen. 1955-'56 Kadercursus van de Stichting ,,Goed Handwerk" ge volgd in allerlei technieken. Daarna steeds meer gaan doen aan vrij-borduren, appliqueren, draadopnaaien enz De opkomst van wandkleden op de voet gevolgd 1962 Eerste prijs voor wandkleed van de Stichting ,,Goed Handwerk" 1974 Tweede prijs voor wand- Mevrouw Van der Schalie. kleed van de stichting „Goed Handwerk". Zitting gehad (secretaresse) in de landelijke en provinciale hand- werkcommissie van de Nederland se Bond van Plattelandsvrouwen. 1967-71 Cursus gevolgd aan de Academie voor Beeldende Kunsten „Artibus" te Utrecht. Verschillende exposities gehad: „Goed Wonen", Soesterberg; Ge meentehuis, Nijverdal, Galerie 10, Almelo; Gemeenschappelijke Bi bliotheek, Nijverdal; Kunstkring „De Waag". Almelo en Gemeentehuis, Wierden. Geef de laatste jaren les voor het Kreatlef Centrum, Pand 182 te Al melo in creatief naaldwerk AMERSFOORT/LEUSDEN - Op zondagmiddag 20 mei vond er een groot familiefeest in het Flinttheater plaats. De leerlingen van de Ballet- 1 school Leusden, die geleid wordt door Els Loot-Verlee, gaven een de monstratie van hun kunnen. Een uit verkocht huis sloeg de verrichtingen van de danslustigen met een liefde rijk oog en veel enthousiasme gade. Els Loot en haar zuster Marijke van Weerden hadden zich dan ook enorm veel moeite gegeven om alle leerlingen aan hun trekken te laten komen. Zelfs de aller-allerkleinsten kregen een rol letje toebedeeld in het vóór de pauze opgevoerde grappige verhaal van de houten pop Pinokkio, die een eigen le ven gaat leiden. Marriëtte Lurvink speelde deze hoofdrol slap houterig, en bleef deze voor de pop karakteristieke manier van bewegen knap volhouden door alle scènes heen Opvallend goed werd ook de rol van Japie Krekel ingevuld, die door Pauline Ankerman zeer elastisch en in flitsend toverachtige sfeer werd gedanst. Zij vormde een eenheid van lichaam en beweging met het intrigerende per soontje, dat ze uitbeeldde. De enscenering van Els Loot en Ma rijke van Weerden gaf alle kinderen de mogelijkheid om mee te dansen, soms in groepen, soms als de oudere leerlin gen, in grappige soli Zo dansten Irm- gard Vermeulen en Liesbeth de Ruiter een slinkse vos en kat. Hennie Lurvink danste een aardige boerin. De kostumering was smaakvol en zeer verzorgd. Heel wat nijvere handen zullen daar vele uren in hebben gesto ken! De kleuren waren goed gekozen. De kostuums waren sober en aantrek kelijk. Het dekor zou nog wat kunnen worden verbeterd. Marijke van Weerden zette een ge zellige Vader Gepetto op het toneel en danste een verdienstelijke pas de trois met Mariette Lurvink en Pauline An kerman. Na de pauze werd op muziek van Verdi Le quatro Stagioni gedanst, waarin jongere en oudere groepen leer lingen een proeve van hun danskunst konden geven. Met veel elan wierp jong en oud zich daarna op wat gemeenlijk jazzdansen wordt genoemd en in Taptime, All to gether, You are the one that I want kon den de damesklas, de tieners en de kinderen zich uitleven in ritme en ge zamenlijke, vrij forse beweging. Dat de balletschool Leusden van Els Loot een enorme vlucht heeft genomen was op zondagmiddag 20 mei over duidelijk. Het is bijzonder plezierig om te konstateren hoeveel liefhebbers ge noegen beleven aan het beoefenen van de danskunst en het dwingt bewonde ring af, dat een leidster daar met zo veel inzet richting en vorm aan te geven. Moge het Nederlandse professio nele ballet zich ook vanuit deze geestdriftige amateurgroep in een steeds wijdere kring van belang stellenden gaan verheugen! „Mijn man heeft geen vertrouwen meer in u, dokter." LEUSDEN/CENTRUM - De kop bo ven dit artikeltje lijkt op de titel van een sprookje. Dat is het echter niet Verre van dat zelfs, want het is realiteit. Op de onlangs gehouden jaarvergadering van de Leusdense carnavalsvereniging maakte voorzitter G. Dietrich bekend, dat restaurant de Mof aan de Arn- hemseweg het volgend jaar voor de viering van Groot Carnaval niet be schikbaar zal zijn Geen plezierige mededeling voor de carnavallisten, maar waarschijnlijk was het bestuur reeds verzoend met het idee. Men heeft namelijk niet (voldoende) getracht de eigenaar van de zaal tot andere ge dachten te brengen. De heer en me vrouw Van der Weide, die de scepter zwaaien in het reeds genoemde hore cabedrijf, willen om diverse redenen hun zalen liever niet meer beschikbaar stellen voor feestjes van bepaalde ver enigingen en de Gouden Klomp ver keert bepaald niet, in een uitzon deringspositie. In de eerste helft van maart heeft nog een gesprek plaats gevonden tussen de zaaleigenaars en een tweetal be stuursleden van de carnavalsclub. Duidelijk is toen naar voren gekomen, dat de Van der Weide's weinig of geen interesse hadden in het voortzetten van de 9 jaar bestaande contacten met de Gouden Klomp Zowel om persoonlijke als zakelijke redenen, zo verklaarde de heer Van der Weide dezer dagen, toen wij op de informatie uitgingen. Daar was weinig tegen in te brengen, want het staat ook een kastelein vrij om slechts -zaken te doen, die hem aanstaan. Ter- wille van de jarenlange relatie wilde on ze zegsman het contact met de Gouden Klomp niet abrupt verbreken. Hij en zijn echtgenote stonden vlak voor een va kantie en het gesprek werd besloten met de mededelingdat de heer Van der Weide alle voor- en nadelen op een rijtje zou zetten om na zijn vakantie telefonisch op de kwestie terug te ko men. Dat is echter niet gebeurd. Geen tijd of geen zin doet minder terzake, maar een feit is, dat ook de bestuursle den van de Gouden Klomp niet in de telefoon zijn geklommen om te vragen hoe het stond met hun kansen. De desbetreffende zalen waren tot op de dag van de carnavalsclubvergade- ring nog niet definitief aan anderen ver huurd. al lag er wel een claim op. Toen de heer Van der Weide uit de kranten vernam, dat de Gouden Klomp druk doende is met het zoeken van een an dere oplossing voor Groot Carnaval, trok hij de conclusie, dat verder praten over de verhuurcondities geen zin meer had. Het hoefde voor hem ook niet zo nodig en de zalen zijn inmiddels toege wezen aan de andere gegadigde, die eveneens al vele jaren een relatie is van de Mof. Onbegrijpelijk blijft echter, dat in een groeiende plaats als Leusden vrij wel geen andere mogelijkheden be staan voor het organiseren van een grote carnavalsavond of een vergelijk baar feest. heerlijk swingende blues werd ver volgd met het nummer Green Dolphin Street, waarin drummer Chris Dekker verraste met een heel bijzondere aan pak van de begeleiding. Opvallend waren de ritmewisselingen waarin hij van een latin tempo steeds overging in een gewone vier kwarts maat en te rug. Konsekwent volgehouden leverde dit een heel bi/zonder effect op. Overigens hebben wij van deze slagwerker, geen familie van boogie- woogie pianist Jaap Dekker, zeer ge noten. Zonder kapsones en goedkope visuele effecten was hij niet alleen een knappe ondersteunning van zijn col lega's maar wist hij bovendien artisti citeit in zijn begeleiding te brengen. Een gedegen vakman met een enorme ervaring, die ooit de beroemde Zweedse entertainer Boyd Bachman op zijn Nederlandse toemee begeleid de Ook maakte hij destijds deel uit van de Dutch Swing College Band tijdens de toemee, waarmee deze band zo waanzinnig populair werd in Europa. Bassist Wim Essed die zeer krachtig en zuiver van zijn instrument gebruik maakte verstond de kunst om met weinig noten veel muziek te maken. Zijn aanpak toonde sterke ritmische en harmonische initiatieven welke o.a. zeer sterk tot uiting kwamen in het nummer Freedom Jazz Dance. Een nummer waarin eigenlijk het hele trio excelleerde. In de meer drag-style" nummers, zoals Stella By Starlight en Like Someone in Love verwerkte leider-gitarist EefAlbers prachtige lyri sche passages met fraaie romantische motieven. Opvallend waren verder de interpretatie van dé aloude gospel Bo dy And Soul en de sterk en vlot ge speelde slotnummers Billy's Bounce en Round Midnight. Jammer dat door een technisch de fect aan de versterker de pauze noga! lang duurde, terwijl bovendien de in derhaast aangesloten reserveverster ker resonantie veroorzaakte op de bek kens, hetgeen enigszins storend werkte. Gelukkig werd ook dit weer verholpen en werd de rest van de avond gevuld met prachtige muziek. J B. (Van de redaktie) LEUSDEN - De toneelvereniging „De Eendracht" houdt op dinsdag 29 mei a.s. haar jaarlijkse algemene le denvergadering in 't Ros Beyaart te Leusden-Centrum. Aanvang 20.00 uur. Op de agenda staan de volgende punten: 1. Opening 2. Notulen algemene ledenvergade ring van 1 juni 1978 (zie dit clubblad) 3 Jaarverslag secretaresse (zie dit clubblad) 4. Jaarverslag penningmeester (ver krijgbaar tijdens de vergadering) 5. Verslag kascommissie) 6. Benoeming nieuwe kascommissie 7. Beleid bestuur 8. PAUZE 9 Verkiezing bestuursleden. Jelle Haanstra. voorzitter, Aad v. d. Berg, penningmeester en Ans Rutten, be stuurslid. zijn aftredend en herkiesbaar N.B.: in de loop van het afgelopen zeizoen is Gerard Boogmans afgetre den als bestuurslid en dus ook als waarnemend penningmeester. Zijn functie is overgenomen door Aad v. d. Berg.) 10. Programma nieuw seizoen 11Andere activiteiten 12. Rondvraag 13 Sluiting LEUSDEN - In het kader van de serie ,,Live-jazz op woensdagavond' werd op 16 mei j.L door de aktieve jazzfreaks van de Hakhorst niet zoals gewoonlijk de formatie Nico Bunink Friends en Gast gepresenteerd, maar kwam de solist van de vorige keer, Eef Albers, met zijn vaste begeleiders Wim Essed en Chris Dekker voor het voetlicht. Dit trio, misschien niet het meest be kend als jazzband, dankt zijn popula riteit vooral aan allerlei studiowerk. Een dag eerder waren zij nog te zien en te horen met het combo van Henk We strus in de TV-programma's Vara-Vi- sie "en Hoe bestaat het", terwijl zij ook vaste medewerkers zijn aan de KRO- prog ram ma's van Edwin Rutten en Aad van den Heuvel. All-round musici aldus die voor hun plezier ook nog jazz muziek spelen. En dat lieten zij ook horen deze avond. Nu bleek hun veelzijdigheid geen schijn. Hier stonden niet een stel ge huurde muzikanten hun verplichte nummers af te draaien, maar speelde een volmaakt op elkaar ingespeeld trio dat elkaar zodanig wist te vinden dat 'hun spelplezier ook voor de niet inge wijden vanzelfsprekend moest zijn. Hun traditioneel georiënteerde speelwijze bleek in de uitwerking ver frissend nieuw. Na een intro van een V

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1979 | | pagina 7