r „De man die van vrouwen hield", liefdeskomedie van Truffaut T DEZE WEEK VIJF REPRISES IN HET FILMPROGRAMMA DONDERDAG 14 JUN11979 kijk op de film 19 DOOR BERT VOS AMERSFOORT - In totaal kunnen de filmliefhebbers vanaf donderdag vijf reprises gaan bekijken. Dat is in de eerste plaats „Watership Down", de schitterende tekenfilm naar het gelijknamige boek van Richard Adams, naar „Once upon a time in the west", „Coming home" (de Vietnam-film van Jane Fonda), „Inpikken en wegwezen" en „Rollerball". Nieuw is de Franse liefdeskomedie van Francois Truffaut: „L'Homme qui aimait les femmes" (De man, die van vrouwen hield). „Bambi", „The Deer Hunter", „They called him Bulldozer", „Twee Vrou wen", „Superman", „The Passage" worden geprolongeerd. Overigens is het wel even uitkijken, voor wie een filmpje wil pikken, want in verschillende bioscopen draaien 's middags en 's avonds verschillende films. Zo is „Bambi" in Grand 2 alleen op woensdag en zaterdagmiddag en op zondagmiddag te zien. 's Avonds draait daar „The Deer Hunter". In Cinema 1 draait eveneens op zaterdag- en woensdagmiddag en zondagmiddag „Su perman", terwijl in deze bioscoop 's avonds Serge Leone zijn „Once upon a time in the west" presenteert. In de kindermatinee van Euro Cinema op zaterdag- en woensdagmiddag kan men terecht voor de snelste muis ter wereld: „Speedy Gonzales". Drie films dus in de matinee-voorstellingen. DE MAN DIE VAN VROU WEN HIELD Eigenlijk kan ik me voorstellen, dat er betere films voor Grand 5 te be denken zijn dan de uit 1977 dateren de liefdeskomedie van Francois Truffaut „L'Homme qui aimait les femmes". Afgezien nog van het feit, dat deze film inmiddels al onder de categorie „oud" valt, is Truffauts benadering van een man, die gek is op vrouwen niet direkt een uitschie ter. Aan de andere kant is „De man die van vrouwen hiield" best een GEHEIM Afgelopen weekeinde heel toevallig aan de zenderknop van m'n radio gedraaid. Doe ik an ders nooit, want sinds ik jaren geleden ben overgestapt op een wat modernere uitvoering, hoef ik alleen maar op knopje drie te drukken om Hilversum III door de huiskamer te laten knallen. Deze keer dus de knopjes gela ten voor wat ze waren en zo maar eens wat gedraaid. Dat was alweer jaren geleden en het is een hele ervaring. Afgezien nog van allerlei Duitse en Amerikaanse stemmen (AFN-Soesterberg knalde de speakers uit met die typische luchtmacht-voices), werd ik vergast op plaatselijke en regio nale zenders. Je leest zo nu en dan wel eens in de krant, dat er weer een paar geheime zen ders" zijn gesnapt, maar ach, verder let je er niet op. Zondag luisterde ik met stij gende opwinding naar .Radio Send Bue" uit de New Town Leusden, naar radio ..Black Eagle" en niet te vergeten Ra dio Proton", die weenn druk ge sprek gewikkeld was met,,Send Bye". Kortom: ik konstateerde een zeer druk radio-verkeer in de re gio Eemland. En eerlijk is eerlijk, je leert toch nog wat bij. Bijvoor beeld dat Black Eagle (Zwarte Adelaar) of Proton, welke het was is me inmiddels ontschoten, een nieuwe zender heeft aange schaft met een enorm vermo gen. En dat voor de prijs van f 35,-. Daar sta ik dan weieven tjes van te kijken Voor nog geen vier tientjes kun je bij wijze van spreken de hele zondag de ether bezwangeren met uitge sproken gezwam. Proton nou kom je heel zwak door, eerst was het sterk, maar nu is het zwak. Misschien zit je niet dicht genoeg bij de mike" (dat is een microfoon). En ja hoor, je hóórt Proton wat dichterbij schuiven en meteen moet je haastig het volume van je radio bijstellen. Belachelijk nummer wat ik nu draai", hoor je dan opeens na wat onbestemd gesnuif en rondzingende microfoons. Die knaap heeft natuutlijk volkomen gelijk, want hoe ik ook m'n best doe, ik hoor helemaal niets. Ook geen Abba of Boogie Woogie, waar Send Bye het steeds zo driftig over heeft. Misschien is m'n print wel stuk", klinkt het dan als verklaring, meteen afge zwakt door een: ,,maar dat zou wel sterk zijn, want ik heb pas een nieuwe print omdat de vori ge ook stuk was". De.print-fab- riek heeft een fikse boterham met goed beleg aan die jon gens, begrijp ik Send Bye gaat nog op school. ,,lk heb mijn huiswerk nog niet af. De balen heb ik er van". En dan met een tikkeltje schuldbe wuste stem: ,,lk denk er wel heel gemakkelijk over hè? Eigenlijk mag dat niet". Hij krijgt geen antwoord en wie zwijgt stemt toe. Ook ik knik. Foei, jongen, denk ik, éérst huiswerk maken en dan dat gerommel in de ruimte! ,,Het is nu vier minuten over twaalf. Ik hoef gelukkig nog niet te eten". Je kunt je klok er op gelijk zetten. Op Black Eagle. Proton en Send Bye. En wat dat eten betreft, had ie gelijk. Ook ik mocht nog eventjes blijven luisteren. Veel meer dan wat ik hierbo ven beschreef, kreeg ik niet te horen. Abba en Boogie Woogie bleven de aandacht vragen zonder dat ik de nummers kreeg te horen. Tot het moment, dat ik eventjes verder draaide aan de zenderknop. En ja hoor, daar was ie: Abba Wat blikkerig, maar loeihard. En dan opeens een doodse stilte. Gut, alwéér een break out break, zoals die ongens dat noemen, denk ik dan. Of mis schien kwam moeder boven om te zeggen, dat het eten klaar stond. Boven mijn hoofd gaat een passagiersvliegtuig op weg naar onbestemde verten. Maar goed, dat het verder stil is in de lucht. Kan de piloot tenminste horen of het luchtruim vrij is. Want met de mededeling dat het vier minuten over twaalf is en dat het huiswerk nog gemaakt moet worden kan zo'n commander natuurlijk niet uit de voeten. Nauwelijks is het gegrom van het vliegtuig verstomd of Send Bye komt weer in de lucht. Hij smakt vergenoegd. Moeder heeft het eten gebracht. En Proton heeft zijn zender nu op vol vermogen. De print van Black Eagle laat verstek gaan. Ik laat Abba langzaam afsterven en druk op knopje drie voor Hil versum dhe. Het betere zwam- werk. Legaal geouwehoer, waar de scholieren uit de regio Eem land met hun zendertjes van f 35,- nog wat van kunnen le ren. Tenzij ze voor die tijd keurig worden gepeild door politie en PTT om hun zuurverdiende zak geld in te leveren, tegelijk met dat vijfendertig-gulden-zender- tje. Moeder hoeft dan niet meer het eten boven te brengen. Is er eindelijk tijd om huiswerk te ma ken. Break out-break. Met de groeten van Abba die de Boogie Woogie zingt V. Scène uit: De man die van vrouwen hield, met Charles Denner in de hoofdrol REPRISES Scène uit de liefdeskomedie: „L'Homme qui aimait les femmes" van de Franse regisseur Francois Truffaut. Te zien in Grand 5. aardige Franse komedie met een wrang ondertoontje, zoals Truffaut vaak in z'n films heeft. Aardig, maar meer ook niet. De trotse aankondi ging „briljant" is dan ook een tikkel tje overdreven. Charles Denner is de hoofdfiguur in deze filmkomedie, ene Bertrand Mora- ne. dertig jaar en vrijgezel. Gek op vrouwen. Het enige probleem is, dat hij achter iedere mooie vrouw aan moet lopen, maar niet in 9taat is tot geestelij ke liefde op het moment dat hij de vrouw heeft veroverd. Zijn credo is: Als hij een andere vrouw ziet, die hij niet kent: „Wat zij méér hebben is, dat zij onbe kenden zijn". Het is dan ook een drukke bedoening in deze film van Francois Truffaut. die vooral bekendheid verwierf als één der voortrekkers van de Franse nouvelle vague. Nauwelijks is een vrouw ver overd, of er duikt een andere op, die onbekend is, dus veroverd dient te wor den Het is duidelijk, dat er wel iets hapert aan deze Bertrand Morane. Als de knaap, duidelijk gefrustreerd, besluit om zijn biografie te gaan schrijven, ko men we er achter wat er aan de hand is en wat Truffaut ons dan voorschotelt is een tikkeltje cliché-matig Vader onbe kend en de moeder bracht hem met duidelijke tegenzin ter wereld, omdat het een onwelkome onderbreking bete kende van haar zeer intensieve liefdesleven. Kleine Bertrand mag dan ook helemaal niets, terwijl zijn moeder zich van de ene minnaar naar de an dere spoedt. Truffaut - en daarin herken je de echte vakman - heeft dit verhaal omge zet in mooie beelden, in een fraai portret van een versierder, met een uitsteken de Charles Denner in de hoofdrol. Maar toch kun je je niet zo nu en dan aan de indruk onttrekken, dat ook Truffaut's verhaal, evenals de liefdes van Bert rand - wat aan de buitenkant blijft. Ook al moet je van een komedie niet teveel diepgang verwachten, Truffaut geeft op één of andere manier de indruk, dat hij dat wel wil en daarin stelt de film enigs zins teleur. „De man, die van vrouwen hield" blijft daardoor inderdaad een liefdeskome die. met een voor Bertrand nogal triest slot: hij krijgt - tijdens zijn jacht op vrou wen een auto-ongeluk en komt in een ziekenhuis terecht. Door een verkeerde infuus - uiteraard door een vrouw - sterft hij. Aan zijn graf staan alleen vrouwen Wie niet teveel verwachtingen heeft van Truffaut. treft in deze film een aar dige komedie met een tikkeltje wrang- humoristische dialogen, waarbij Truf faut er wél in geslaagd is om alles wat het oog van Bertrand treft ook inder daad bijzonder fraai en vaak erotisch over te laten komen. Zoals gezegd geen direkte uit schieter, maar een goed verzorgde komedie met tragisch ondertoontje, voor de liefhebbers van Truffaut, die met „L'Homme qui aimait les fem mes" zijn zestiende film maakte. (Grand 5, eerste week, 16 jaar). Watership Down-regisseur Martin Rosen schoot zonder meer in de roos met zijn verfilming van Richard Adams' bestseller „Watership Down" (Water schapsheuvel) De wonderlijke, span nende, komische en ook tragische avonturen van Hazelaar, Kopstuk en Vijfje en hun groep worden in deze film op treffende wijze in beeld gebracht. De hoofdfiguren uit Adams' boek komen tot leven, kompleet met de dreiging van de diktatuur van generaal Guldenroede in het Land Efraza ..Waterschapsheuvel" is het verhaal over konijnen. Konijnen, die handelen overeenkomstig het werkelijk gedrag spatroon en de instinkten van konijnen, U ziet de wereld door de ogen van ko nijnen en dat is niet alleen de grote ver dienste van Adams, maar ook Rosen is er in geslaagd om dit op een ener verende wijze op het filmdoek over te brengen. Geschikt voor niet al te jonge kinderen én natuurlijk voor de ouderen, Zij die het boek hebben gelezen, mogen in ieder geval de film niet missen en daarom is het aardig, dat men opnieuw in de gelegenheid wordt gesteld na het grote succes dat de film reeds in Amersfoort boekte na de première (Grand 1eerste week. alle leeftijden). Once upon a time in the west. Over deze inmiddels befaamd geworden film van de Italiaanse bestseller-regisseur Sergio Leone hoeft eigenlijk niet veel meer gezegd te worden. De film „Once upon a time in the west" draaide al et telijke maten - al dan niet in komplete versie - in éen der Amersfoortse bioscopen en trekt altijd weer een be hoorlijk aantal filmliefhebbers Dat zal ook nu wel weer het geval zijn, nu de film met de indrukwekkende muziek van Enrico Morricone in Cinema 1 op nieuw te zien zal zijn Een western, die eigenlijk alle tot nu toe gemaakte wes terns nog steeds overtreft. Imponerend door de geweldige beelden, de uitste kende muziek. Een epos. maar tevens een klassieker (Eerste week, Cinema 1twaalf jaar). Coming Home. Nog niet zo heel lang geleden draaide „Coming Home" Met Jane Fonda en John Voight in de hoofdrollen. Het verhaal van een terug komende Vietnam-veteraan. die zijn vrouw met een ander aantreft, even eens een Vietnam-militair, die ernstig gewond is geraakt en zijn verdere leven gehandicapt moet volmaken. Jane Fonda en John Voight kregen een Os car voor respectievelijk de beste vrouwelijke en beste mannelijke hoofdrol. (Euro Cinema', eerste week, 16 jaar). Inpikken en wegwezen. Wie wat meer wil leren over het stelen van auto's moet naar deze film kijken Dan blijkt opnieuw hoe simpel het is om uw wa gen. ook al is die op slot en van een alarminstallatie voorzien, mee te ne men Bovendien biedt „Inpikken en wegwezen" een voortdurende reeks achtervolgingen, resulterend in fikse vernielingen. Kortom: een pretentieloze aktiefilm, waarin het alleen maar gaat om het zo snel mogelijk stelen van au to's (in zestig seconden) en zoveel mo gelijk auto's in de vernieling helpen Voor de liefhebbers (Eerste week, Duo 2, 12 jaar) Rollerball. James Caan en John Houseman spelen de hoofdrollen in Rollerball", een toekomstfilm van re gisseur die onder meer ook „Jesus Christ Superstar" op zijn naam zette. In „Rollerball" zijn de oorlogen uitgeban nen en worden eventuele vetes en ru zies tussen de landen onderling uitge vochten in grote wereld-stadions, waar het spelletje Rollerball het pleit moet beslechten. Wie wint, heeft de „oorlog" gewonnen Rollerball is een allesbehal ve zachtzinnig spel en het gaat om le ven of dood. James Caan is in deze film een befaamd Rollerball-speler, die in konflikt raakt met zijn opdrachtgevers, wat resulteert in een adembenemend hoogtepunt op de Rollerball-baan GEPROLONGEERD „THE DEER HUNTER". De groots opgezette speelfilm van Michael Cimi- no over naar Amerika terugkerende Vietnam-soldaten (winnaar van ettelij ke Oscars) gaat donderdag de tiende draaiweek in en dat is geen kleinigheid. „The Deer Hunter" is een opmerkelijke film, maar beslist geen Vietnam-film, zoals vaak abusievelijk wordt gezegd Hoewel een deel(tje) van de film zich afspeelt in Vietnam, gaat „The Deer Hunter" toch voornamelijk om de terug kerende Vietnam-militairen en hen, die aehterbleven Over de invloed die een oorlog (welke dan ook) heeft op de be volking, die haar zonen voor de strijd leverde. Het gaat inderdaad, zoals de film wordt aangekondigd, over alle daagse mensen. (Grand 2, tiende week, 12 jaar). They called him Bulldozer. Bud Spencer (deze keer zonder zijn bijna onverbrekelijke partner Terence Hill) in üe laatste minuten van generaal Guldenroede, scène uit „Waterschapsheuvel' een komische aktiefilm, waarin Spen cer de rol van een beroemde rugby- speler op zich neemt. Een beroemdheid in ruste die met rust gelaten wenst te worden Maar dat is simpeler gezegd dan gedaan. Italiaanse jongetjes zetten hem onder druk en ook Amerikaanse militairen werken niet mee aan die broodnodige rust van de goedzak Bull dozer En dat betekent dan onvermijde lijk een lange reeks akties met stevige knokpartijen. Prima amusement voor jong en oud, ook al mis je Terence Hill wel (Grand 3, tweede week. alle leeftij den) Twee vrouwen. De „internationale" speelfilm van de Nederlandse regisseur George Sluizer, „Twee vrouwen" gaat in Grand 4 de vierde week in, Bibi An derson, Sandra Dumas en Anthony Perkins tekenen voor de voortreffelijke hoofdrollen in deze uitgebalanceerde film, waarin het gaat om een ietwat merkwaardige driehoeksverhouding tussen Bibi en Sandra met Anthony. Naar het gelijkmatige boek van Harry Mulisch. Superman, the movie. Christopher Reeves speelt de hoofdrol als Super man in deze op de befaamde strips van Jerrie Siegel en Joe Schuster geba seerde spektakelfilm van regisseur Ri chard Donner. Een kind van de planeet Krypton belandt op aarde, groeit op als een wonderkind en wordt de redder van de wereld. Pretentieloos amusement voor de stripliefhebbers, maar meerook niet Met prima spektakel-stunts en een te verwaarlozen rol van Marlon Brando. Voor hem hoeft u dus niet te gaan. (Ci nema 1, matinee, vierde week, alle leeftijden). The Passage. Een tikkeltje dubieuze oorlogsfilm van regisseur J. Lee Thompson met Anthony Quinn en Ja mes Mason in de hoofdrollen, waarin alles draait om een meedogenloze NA- Zl-achtervolging over de Pyreneeën. Teveel sadisme om de film echt goed te kunnen vinden. (Cinema 2. tweede week. zestien jaar). filmagenda Amersfoort FILMAGENDA VOOR AMERSFOORT VAN DONDERDAG 14 JUNI T/M WOENSDAG 20 JUNI 1979 Grand 1, tel. 033-14632. WATERSHIP DOWN Dagelijks: 13.30-18.30-21.15 uurZon- dag 13.30-16.00-18.30-21.15 uur Grand 2 Matinee BAMBI Geheel Nederlands gesproken Zaterdag en woensdag 13.30 uur Zondag 13.30-16.00 uur Grand 2 THE DEER HUNTER Donderdag, vnjdag, maandag en dins dag 13.30 uur Dagelijks 20 00 uur Grand 3 THEV CALLED HIM BULLDOZER Dagelijks 13.45-18 45-21.30 uur Zondag 13.45-16.15-18 45-21.30 uur. Grand 4 TWEE VROUWEN Dagelijks 13 30-18 30-21.15 uur. Zondag 13.30-16.00-18.30-21 15 uur. Grand 5 L'HOMME QUI AIMAIT LES FEMMES Dagelijks 13 45-18.45-21 30 uur Zondag 13.45-16.15-18.45-21.30 uur Cinema, tel. 033-18900 SUPERMAN THE MOVIE Zaterdag en woensdag 13 30 uur. Zondag 13.30 en 16.15 uur Cinema 1 ONCE UPON A TIME IN THE WEST Do. vrij, ma en di. 13.30 en 20.00 uur. Za. zo en woe 20 00 uur. Cinema 2 THE PASSAGE Dagelijks 13.45-18.45-21.30 uur. Euro, tel. 033-33655 COMING HOME Dagelijks 13.45-18.30-21 15 uur Zaterdag 16.00-18.45-21.30 uur Zondag 13 30-16.00-18.45-21.30 uur Woensdag 18.30-21.15 uur Euro kindermatinee SPEEDY GONZALES Zaterdag- en woensdagmiddag 13.45 uur. Duo 1, tel. 033-16572 PORNO-WEEKEND OP MALLORCA Dagelijks 14 15-19 15-21.30 uur Zondag 14.15-16.30-19.15-21.30 uur. Duo 2 INPIKKEN EN WEGWEZEN Dagelijks 14.00-19.00-21.15 uur. Zondag 14 00-16.15-19.00-21.15 uur NACHTVOORSTELLINGEN Duo 1 FLOSSIE Vrijdag- en zaterdagavond 24.00 uur. Duo 2 ROLLERBAL Vrijdag- en zaterdagavond 23 45 uur

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1979 | | pagina 19