■ane Fonda in moderne western,
een mislukte vliegramp
en Bowie als gigolo
BERT VOS
kijk op de film
filmagenda Amersfoort
Scène uit: „S.O.S. Concorde" (The Concorde Affair)
van de Italiaanse regisseur Roger Oeodato. Met in de hoofdrollen
James Franciscus, Mimsy Farmer en Josef Cotton.
Het gevaar loert overal, dat blijkt maar weer in deze Italiaanse
rampenfilm. Zogezegd een echte ramp.
oorlog. Ze kan zich ternauwernood red
den en er zijn kapers op de kust om het
zaakje van haar over te nemen. Zoals
de bankier die samen met de fami
lie-vijand (Jason Robards) tracht het
land over te nemen, omdat er olie in de
grond zit. Fonda weigert, dat spreekt en
probeert onverzettelijk haar boterham
(zonder noemenswaardig beleg) te
verdienen.
Enige verlichting in de aardse strijd
brengt James Caan, die - net terugge
komen uit Europa, waar de oorlog tot
een voor Amerika bevredigend einde
werd gebracht - een nieuw leven met
een kameraad wilde beginnen en daar
bij ternauwernood aan roofmoord ont
snapte. Zwaar gewond komt hij in de
schuur van Jane terecht en na verloop
van tijd is James zo gewend aan het
boerenleven, dat hij zij aan zij met Jane
verder vecht tegen de opdringende
krachten van oliemagnaten en ban
kiers.
Zo bloeit er iets moois op tussen die
twee en het gevolg is, dat de aasgieren
steeds feller worden in hun optreden.
Een broeierig sfeertje hangt over de film
en het is duidelijk, dat het tweetal ten
slotte overwint, ook al is dat op het nip
pertje.
Een moderne western, maar méér
ook niet. Dat is eigenlijk wat regisseur
Pakula van het nogal magere verhaal
heeft gemaakt en ook al heeft ie dat
toch wel fraai in beeld gebracht en is er
zo nu en dan aardig wat aktie te bewon
deren, tot méér dan dat is Pakula niet
gekomen en de toch wel gewekte ver
wachtingen worden dan ook nauwelijks
beloond.
Jane Fonda kan best achter deze
film staan, maar dat is geen enkele
garantie dat het ook een goede film
is. Dat blijkt. Voor de liefhebbers, die
gek zijn op films, waarin de goeien
keihard optornen tegen de storm van
het kwaad en hun moede hoofd niet
buigen.
(Grand 4, eerste week, 16 jaar).
donderdag 21 juni t/m woensdag 27
juni 1979.
Grand. tel. 033-14632
Grand 1
Waterschapsheuvel a.l
(Watership down)
Dagelijks: 13.30, 18.30 en 21.15 uur.
Zondag 13.30, 16.00, 18.30 en 21.15
uur
Grand 2 matinee
Bambi a.l.
Nederlands gesproken.
Zaterdag en woensdag: 13.30 uur.
Zondag 13.30 en 16.00 uur
Grand 2
The Deer Hunter 12
Do, vr, ma en dinsdag: 13.30 en 20.00
uur. Zaterdag, zondag en woensdag
20.00 uur.
Grand 3
They called him Bulldozer a.l.
Dagelijks: 13.45, 18.45 en 21.30 uur
Zondag 13.45. 16.15, 18 45 en 21.30
uur
LET OP: Woensdagavond géén voor
stelling.
ENERGIEK
VAKANTIE
HOUDEN...
Wat mij betreft hou ik het na
deze week voor gezien. Juist, u
hebt het begrepen: ik ga vakan
tie vieren. Vier weken lang en dat
is een hele ruk. Ik ga met de ge
ruststellende gedachte, dat ik
samen met honderdduizenden
anderen ga. Zal me wellicht dan
ook niet eenzaam voelen. Ne
derlanders zijn overal te vinden,
op de meeste eenzame en
vreemde plekjes zie je ze (of je
hoort ze).
Deze keer zal de vakantie ze
ker in het teken van de energie
staan. Sinds kort zie ik tenminste
weer de energie-berichten"
voor vakantiegangers in de
dagbladen staan en dat is altijd
een veeg teken.
Waar kun je op benzine-te-
korten rekenen en waar niet?
Engeland schijnt voorlopig het
enige land te zijn, waar moeilijk
heden te verwachten zijn, maar
dat land doet al jaren moeilijk,
dus verwonderlijk is dat niet. In
Frankrijk loop je nog geen kans
op een lege tank en dat komt
dan weer, doordat de Fransen
altijd al goeie vriendjes proberen
te blijven met de Arabieren. Daar
wordt dan bovendien nog aar
dig op verdiend ook, want een
litertje benzine gaat bepaald niet
voor een vriendenprijsje van de
hand in dat fraaie land.
Toch ga ik wéér naar Frank
rijk. Dat doe ik al jaren en ben
niet van plan me af te laten
schrikken. Ik ben van plan om
energiek vakantie te gaan hou
den. De komende vier weken
zult u deze rubriek op deze
plaats moeten missen, voor zo
ver u überhaupt belangstelling
had voor wat ik in schuinschrift
tot nu toe neerpende.
Ik hoop u over vier weken op
deze plaats weer te ontmoeten.
In de veronderstelling, dat u en
ik weer met meer energie tegen
aan kunnen. Met of zonder ben
zine.
DONDERDAG 21 JUN11979
zwangerde lucht en plechtige tonen.
(Euro Cinema, eerste week, alle
leeftijden).
S.O.S. CONCORDE
nAMERSFOORT - Deze week drie nieuwe films en één voorpremière (voor
Bft liefhebber die de speciale toegangskaart van 25,- heeft weten te be-
jechtigen). Nieuw is „Comes a horseman" met Jane Fonda en James Caan
■1 de hoofdrollen (een moderne western met een militante Jane kontra de
eboorders en het bankwezen), „S.O.S. Concorde", een nieuwe rampenfilm
nd de Franse vliegreus de Concorde (een Italiaans produkt) en „Just a
polo", een nogal trage film van David Hemmings met David Bowie en
rlene Dietrich in de hoofdrollen naast Hemmings, die ook een belangrijke
lofdrol speelt. Blijft over de voorpremière van „La carapate" met Pierre
chard in een speciale voorstelling voor hen, die een kaartje 25,- heeft
sten te bemachtigen. Vijf gouden platen van Herman van Veen zullen op z'n
nerikaans worden verkocht voor het goede doel, terwijl Herman van Veen
hoofdrolspeler Pierre Richard ook samen iets zullen doen. De film „La
rapate" (Haastige spoed is zelden goed) gaat overigens donderdag 28 juni
Nederlandse première (ook in Amersfoort).
.Waterschapsheuvel" (Watership down), de inmiddels befaamde tekenfilm van
artin Rosen naar het gelijknamige boek van Richard Adams, beleeft in Amers-
Echt, ik kan er ook niets aan doen,
maar de derde nieuwe film van deze
week, „SOS Concorde" van de Ita
liaanse regisseur Roger Doodato, krijgt
evenmin het predikaat goed. Hoewel,
vergeleken met „S.O S Concorde" zijn
de hierboven besproken films schitte
rende uitschieters, dat wel „S.O S.
Concorde" schijnt een voorloper te zijn
van de film. die, als nieuwe ramp, een
waar spektakel belooft te worden, als
we alles moeten geloven wat er over
wordt verteld: ..Airport '79 Concorde"
Het genre van de rampenfilms zal wel
altijd geliefd blijven, sinds .Towering
Inferno" en „The Poseidon Adventure"
zulke gigantische kassuccessen bleken
te zijn. Maar er zijn rampenfilms en
rampenfilms, zoals er acteurs en ac
teurs zijn. Deodato heeft geen enkele
poging gedaan om tenminste te pro
beren de schijn op te houden en het
resultaat is een futloos geheel, waarin
de ramp niet meer is, wat het ooit van
Hollywoodse begrippen is geweest,
terwijl het acteren al even futloos is.
Rampen-aanhangers kunnen dus
teleurgesteld van hun schreden terug
keren. Met de hoop. dat Airport '79
Concorde dan wel de verwachte span
ning, sensaties en het spektakel zal
brengen. Ik ben echter bang, dat het
verder rommelen in de marge zal blijven
en dat heeft de echte rampenfilm niet
verdiend als genre. Want een goeie
ramp is zo nu en dan nooit weg. sinds
de TV-journaals op dat gebied de
laatste tijd weinig spektakulairs te bie
den hebben
(Cinema 1. eerste week, 12 jaar).
bloeit Iets moois op tussen Jane Fona en James Caan in „Comes a
irseman". Hier een vrolijke scène uit deze film van Alan J. Pakula.
foort, nadat de film opnieuw in Grand 1 terug kwam, weer een grote belangstelling.
Wellicht is dat ook mede te danken aan de hit van Art Garfunkel „Bright eyes", het
nummer, dat in de film wordt gezongen.
In drie matinee-voorstellingen van Grand 2 wordt „Bambi" in nieuwe (nage
synchroniseerde) versie nog een week vertoond, terwijl „The Deer Hunter" in de
avondvoorstellingen voor maar liefst de elfde week van start gaat. Op donderdag,
vrijdag, maandag en dinsdag ook 's middags.
.They called him bulldozer", de nieuwste film van Bud Spencer doet het goed en
gaat in Grand 3 beginnen aan de derde week. Een lekker ontspannen lach- en
knokfilm. „Coming Home" blijft nog een weekje in Grand 5, terwijl „Superman, the
Movie" in enkele matineevoorstellingen van Cinema 1 te zien zal zijn „Once upon
a time in the west" (en ook dat was te voorspellen) blijft in Cinema 2 voor de
liefhebbers, die niet genoeg kunnen krijgen van deze befaamde western aller
westerns van Sergio Leone. In de kindermatinee's van Euro Cinema kunnen de
kinderen genieten van de avonturen van het vogeltje „Tweety".
Duo 1 gaat op de porno-toer met „Kom en doe het met mij", waarbij je je af
kunt vragen, wat met dat „het" wordt bedoeld. In de nachtvoorstellingen van
Duo 1 wordt aan „Partnerruil" gedaan en dat schijnt ook de nodige opwin
dingen op te leveren. Duo 2 levert voldoende aktie met „Junglevechters in
Birma", een oorlogsfilm en de reprise van „Midnight Express" in de nacht
voorstellingen.
Typerende scène uit: „Comes a Horseman, wild and free" van regisseur Alan
J. Pakula met Jane Fonda (links) en James Caan (rechts) volop in aktie.
JUST A GIGOLO
David Bowie speelde een niet onver
dienstelijke hoofdrol in de science fic
tion-film „The man who fell to earth"
van regisseur Nicholas Roeg Persoon
lijk vond ik die film, mede dank zij Bo
wie, één van de betere SF-films, on
danks het wat te lang gerekte tweede
deel Bowie speelt de hoofdrol in de nog
niet zo lang geleden uitgekomen film
„Just a gigolo" van de acteur/regisseur
David Hemmings. Hemmings. die tot nu
toe nog niet veel opzienbarends te zien
heeft gegeven (ook niet als middelmatig
akteur) heeft geprobeerd een sfeervol
verhaal te vertellen over een gigolo in
het Berlijn van de dertiger jaren, op het
moment dat het nazisme in opkomst is
en de eerste bruin- en zwarthemden
door de straten paraderen. Hemmings
speelt zo'n mistige Nazi-leider, die door
ophitsing en intrigeren langzaam maar
zeker de tijd rijp maakt voor de „grote
slag". Bowie speelt de wat over het
paard getilde jongeman, die uit de
eerste wereldoorlog terug is gekomen
en de kost probeert te verdienen met
het charmeren van (vooral) oudere da
mes als dans-partner op allerlei party's.
Dat gaat hem voortreffelijk af ook al
staat hij tevens aardig onder invloed
van de Nazi-bons, die hem op zijn ma
nier tracht te gebruiken. Voeg daarbij
een toch nog wel kras voor haar leeftijd
zijnde Mariene Dietrich (onver
woestbaar als je het mij vraagt) en je
hebt een film, die, mits goed uitgewerkt,
best sfeervol had kunnen zijn als een
typerend tijdsbeeld van het Duitsland
tussen de twee wereldoorlogen.
Het is er allemaal niet van gekomen
..Just a gigolo" is op sommige momen
ten fraai in beeld gebracht, maar dat
kan de traagheid van het geheel niet
redden. Zo nu en dan kreeg ik de indruk,
dat David Hemmings zichzelf belangrij
ker vond als acteur dan als regisseur,
want als acteur deed ie aardig z'n best.
daarmee de regie wat uit het oog ver
liezend
„Just a gigolo" had dus een goede
film kunnen zijn, mits het onderwerp
zou zijn aangepakt door een betere
regisseur. David Bowie kan acteren,
dat heeft hij eerder bewezen. Hem
ming kan niet regisseren en dat had
hij kunnen weten. Aardig gepro
beerd, maar ondanks de pretenties
blijft „Just a gigolo" steken tussen
melo-drama en tragi-komedie,
waarbij het slot, hoe indrukwekkend
triest ook. deed denken aan een
opera van Wagner vol zwaar be-
Grand 3 Gala speciaal
Voorpremière
(La Carapate)
Haastige spoed is zelden goed
opbrengst a 25,00 per plaats komt
geheel ten goede aan het UNICEF
Woensdag: 20.00 uur: 27 juni 1979.
Kaarten uitsluitend verkrijgbaar aan de
kassa van het Grand Theater te
Amersfoort.
Grand 4
Comes a Horseman 16
Dagelijks: 13.30, 18 30 en 21.15 uur.
Zondag 13.30, 16 00, 18 30 en 21 15
uur
Grand 5
Coming home 16
Dagelijks: 13.45, 18 45 en 21.30 uur.
Zondag: 13 45, 16 15, 18.45 en 21.30
uur
Cinema 033-18900
Cinema 1 matinee
Superman the movie a.l.
Zaterdag en woensdag 13 30 uur
Zondag 13.30 en 16.15 uur.
Cinema 1
S.O.S. Concorde 12
Do, vr, ma en di: 13.30,18.30 en 21.15
uur Zaterdag, zondag en woensdag:
18.30 en 21.15 uur.
COMES A HORSEMAN
Nieuwe films met Jane Fonda in de
hoofdrol zijn vooral de laatste jaren
in veel gevallen films met een
„boodschap". Haar „Coming Home"
moest dat zijn in haar nieuwste „The
China Syndrom" was dat ook. Daar
tussen In maakte ze met James Caan
en Jason Robards een moderne
western „Comes a horseman" (wild
and free) van regisseur Alan J. Pa
kula. Deze laatste tekende onder
meer voor „Klute" en „All the presi
dent's man" en dat zegt wellicht iets.
Fonda zal haar naam als politiek een
maatschappelijk geëngageerd film
ster niet zo maar te grabbel gooien
voor een oppervlakkige film, denk je
dan.
„Comes a horseman" is in eerste in
stantie geen slechte film. ook al moetje
betwijfelen of Fonda haar idealen nu
direkt in beeld gebracht ziet in deze
door Pakula toch ietwat vaag opgezette
rolprent. Comes a horseman" is een
film die iets te zeggen heeft, lees ik er
gens in een interview met Fonda. Als zij
het zegt. zal dat wel zo zijn.
Comes a horseman" is echter niet
opvallend door haar inhoud, noch door
haar uitwerking. Het verhaal draait om
een eigenaresse van een stuk grond en
wat koeien, vlak na de tweede vyereld-
Scène uit „Just a Gigolo" met David Bowie en Marlène Dietrich.
Cinema 2
Once upon a time in the west 12
Dagelijks. 13.45 en 20.00 uur.
Euro kindermatinee
Tweety a.l.
Zaterdag- en woensdagmiddag: 13.45
uur.
Duo, tel. 033-16572
Duo 1
Kom, en doe het met mij 18
Dagelijks: 14 15, 19.15 en 21.30 uur
Zondag 14.15, 16.30. 19.15 en 21.30
uur
Euro 033-33655
Euro
Just a gigolo a.l.
Dagelijks 13.45, 18 45 en 21.15 uur
Zaterdag: 16.15, 18 45 en 21.15 uur
Zondag: 13.45, 16.15, 18 45 en 21.15
uur. Woensdag: 18.45 en 21.15 uur.
De Franse komiek Pierre Richard in zijn nieuwste film „Haastige spoed is
zelden goed" (La carapate), die op woensdag 27 juni a.s. in het Grand Theater
haar première Nederland beleeft vóór de werkelijke première in de grote
steden. Die avond - in het teken en ten bate van Unicef en het Jaar van het
Kind - zal hoofdrolspeler Pierre Richard zelf aanwezig zijn, evenals zijn
Nederlande evenbeeld Herman van Veen. Na afloop zullen beide komedian
ten samen nog iets doen, terwijl vijf gouden platen van Herman van Veen op
z'n Amerikaans zullen worden verkocht. De avond wordt georganiseerd door
de Junior Kamer Eemland, de opbrengst komt geheel ten goede aan Unicef.
Kaarten voor deze bijzondere avond kosten 25,- per stuk, niet duur als men
bedenkt, dat daarbij koffie vooraf en een paar glazen champagne na afloop
plus een optreden van Pierre Richard en Herman van Veen bij de prijs is
inbegrepen. Wel een gala-avond ook, maar gezellige kleding is voldoende.
Duo 2
Junglevechters in Birma 12
Dagelijks 14.00, 19.00 en 21.15 uur.
Zondag 14.00, 16.15, 19.00 en 21 15
uur
NACHTVOORSTELLINGEN
Duo 1
Partnerruil 18
Vrijdag- en zaterdagavond 24.00 uur.
Duo 2
Midnight Express 16
Vrijdag- en zaterdagavond: 23.45 uur