van „La Carapate" anavond première Pierre Richard 5: „Slow dancing in the big city" kijk op de film filmagenda Amersfoort „Je hebt mij als je vrouw n et zo leuk geschilderd als je vori ge model." „DEVIL'S RAIN" al geruime tijd aan de gang en Sarah, die met veel pijn haar laatste ballet danst, ziet nog steeds geen Lou tussen de coulissen Want het is alleen voor hem dat ze danst Eindelijk ziet ze hem staan Perfekt danst ze het laatste deel van het ballet uit en krijgt een donderend applaus. De film is dan nog niet ten einde, maar een happy end zit er in ieder geval wel aan vast! Grand 5) DONDERDAG 28 JUN11979 Clint Eastwood in „The Enforcer". Filmagenda voor Amersfoort van don derdag 28 juni tot en met woensdag 4 juli. Grand 1, tel. 033-14632. WATERSCHAPSHEUVEL Alle leeftijden. Dagelijks: 13.30-18.30-21.15 uur Zon dag: 13.30-16 00-18 30-21.15 uur Grand 2 THEY CALLED HIM BULLDOZER Alle leeftijden. Dagelijks: 13.30-18.30-21.15 uur. Zon dag 13.30-16.00-18.30-21 15 uur. Grand 3 HAASTIGE SPOED IS ZELDEN GOED Alle leeftijden Dagelijks: 14.00-19.00-21.45 uur. Zon dag: 14.00-16.30-19.00-21.45 uur. Grand 4 S.O.S. CONCORDE 12 jaar Dagelijks: 13.45-18.45-21.30 uur. Zon dag: 13.45-16.15-18.45-21 30 uur Grand 5 SLOW DANCING IN THE BIG CITY 16 jaar. Dagelijks: 13.45-18.45-21.30 uur. Zon dag; 13.45-16.15-18.45-21.30 uur Cinema 1, tel. 033-18900. HALLELUJA VOOR EEN PAAR VUIS TEN Alle leeftijden. Dagelijks: 13.45-18.45-21.30 uur. Zon dag 13.45-16.15-18.45-21.30 uur Cinema 2 ONCE UPON A TIME IN THE WEST 12 jaar. Dagelijks: 20 00 uur. Donderdag, vrij dag. maandag en dinsdag: te vens 13.45 uur Cinema 2, kindermatinee DIK TROM Alle leeftijden. Woensdag- en zaterdagmiddag: 13.45 uur. Euro, tel. 033-33655. THE DEER HUNTER 12 jaar. Dagelijks: 20.00 uur. Donderdag, vrij dag. maandag en dinsdag: tevens 13.45 uur. Euro Matinee. BAMBI Alle leeftijden. Zaterdag en zondag: 13 45-16 15 uur. Woensdag: 13.45 uur. Duo 1, tel. 033-16572. SCHULMADCHEN PORNO 18 jaar en ouder Dagelijks: 14.15-19.15-21.30 uur. Zon dag 14.15-16.30-19.15-21.30 uur. Duo 2 DEVIL S RAIN 16 jaar en ouder Dagelijks: 14.00-19 00-21.15 uur. Zon dag: 14 00-16.15-19 00-21.15 uur. Nachtvoorstelllngen Duo 1 MET 'N TWEELING GAAT HET BE TER 18 jaar en ouder Vrijdag- en zaterdagavond: 24 00 uur. Duo 2 THE ENFORCER 16 jaar en ouder Vrijdag- en zaterdagavond: 23.45 uur. Middagvoorstelling Cinema 2 Matinee SUPERMAN THE MOVIE Alle leeftijden. Zondag 13.30-16.15 uur. Er worden vandaag de dag nogal wat angstaanjagende films gemaakt, griezelfilms zijn nog altijd een goede publiekstrekker. Zo ook Devil's Rain" (,,ln de greep van de spin", luidt de Nederlandse titel), een film van John Bud Cardos. Het ver haal speelt zich in Arizona en wel in het stadje Valley Verde Het stadje maakt zich op voor de jaarlijkse veemarkt, maar het loopt al lemaal heel anders als een koe van de ranch van Walt en zijn vrouw Birch Col by onder vreemde omstandiqheden sterft. Een plaatselijke veearts (dr. Rack Hansen) konstateert vreemde bulten op de koe en stuurt een bloedmonster op naar de universiteit. De volgende dag komt een insektendeskundige van de universiteit. Diane Ashley, hem opzoe ken en zegt dat de koe gestorven is aan vergif, afkomstig van spinnen.. Dan ontdekt Colby een heuveltje op zijn land. Het blijkt een door duizenden spinnen opgeworpen hoop grond te zijn. De spinnen zijn tarantulas. Diane verbaast zich erover dat de spinnen, die nooit in groepsverband leven, zich tot zo'n grote kolonie verenigd hebben. Kort daarop wordt Colby het slach toffer Zijn wagen wordt in een ravijn aangetroffen en Colby zelf is dood en ingesponnen in fijn draad Er blijken nu tientallen van die heuvels te zijn, vol met honderdduizenden tarantula-spinnen. Volgens Diane is door het vele spuiten met insektisiden hun natuurlijke voedselbron te klein geworden en heb ben ze zich uit bittere noodzaak tot een agressief leger gemobiliseerd op zoek naar een ander soort voedsel: mens en dier. Het stadje Valley Verde wordt over spoeld door spinnen Niemand ontkomt aan ze. (Duo 2) „THE ENFORCER'' Clint Eastwood is voor de derde keer Dirty Harry", de politieman uit San Francisco die gelooft in direkte aktie met hard geweld en dan ook lang niet altijd volgens de regels van het boekje te werk gaat. Ditmaal staat hij tegenover een ge welddadige groep terroristen die de stad en de bevolking van San Francisco bedreigen. Tijdens een goed voorbe reide terreuraktie ontvoeren zij de bur gemeester van San Francisco en Harry zet op zijn eigen manier een zenuws lopende achtervolging in Hij gaat ech ter niet in z'n eentje te werk. Kate Moore, een jonge vrouwelijke politie agente - pas gepromoveerd tot in- spekteur - wordt aangewezen als Har ry's partner tot zijn grote verdriet. Als ze echter enige malen op ef- fektieve wijze ingrijpt, begint hij haar te waarderen. Met Kate en 44 Magnum gaat hij de terroristen op het eiland Alcatraz (waar ooit Amerika's gevaarlijkste misdadi gers opgesloten werden) te lijf. Het gaat hard om hard. De terroristen hebben niets te verliezen en zullen vechten tot het bittere einde. Maar Harry is niet van plan toe te geven (Duo 2, nachtvoorstelling). „HALLELUJA VOOR EEN PAAR VUISTEN" Als reprise kunnen deze week in Ci nema 1 kijken naarHalleluja voor een paar vuisten' ..Halleluja was eind 1977 voor het laatst in Amersfoort. Een ..oudje" van het verbluffende tweetal, dat het echter nog altijd goed doet „Halleluja is dan ook best een aardige western, waarin Bud Spencer en Terence Hill er weer op eigenzinnige wijze op losslaan en raakschieten. Tenslotte zij nog vermeld dat in de kindermatineevoorstelling in Cinema 2 op de woensdag- en zaterdagmiddag „Nieuwe avonturen van Dik Trom" draait. Pierre Richard is Parijze- naar, geboren op 16 augustus 1934. Na zijn 15e jaar sturen zijn ouders hem voor zijn verdere opleiding naar het noorden, naar Va lenciennes. Teruggekeerd in Parijs, voelt hij zich aan getrokken tot het theater en volgt een kursus dramati sche kusnt aan het Centre Dulin en bij Jean Vilar. Hij debuteert onder de leiding van Antoine Bouseiller stukken van Mrozeck, Baudelaire en speelt in Theatre La Bruyère, „Les caisses qu'est-ce?" van Bouchaud en „Un parfum de fleurs" van Saunders. Maar het verlangen zich vrijer en persoonlijker te kunnen uitdrukken trekt hem naar het cabaret. Pl«rre Richard: Cabaret is onge dwongen, eerlijk en de enige baas is het publiek. Als ze lachen ben je geaccep teerd Indien niet wordt je afgewezen en kun je gaan. Men ziet hem in de Boïtes van het Quartier Latin, in „l'Ecluse" in de Gale rie 55, waar optreden Jean Yanne, Jac ques Fabbri Dufilho. In het „Tête de l'Art" en in „Bobino" in het eerste deel van de show van George Brassens. Het is ook in „Bobino" dat hij optreedt in zijn eerste sketches, die hij zelf heeft ge maakt met Victor Lanoux. In de loop van de jaren zestig verschijnt Piere Richard regelmatig in verschillende televisie uitzendingen van Jean-Christophe Averty. Pierre Koralnik, Jacques Ro- zier. Hij trekt de aandacht van Yves Ro bert en deze engageert hem voor „Alexandre Ie Bienheureuxals de enigszins getikte parachutist. Vervol gens speelt hij in „La Coqueluche" van Christian-Paul Arrighi. Yves Robert die zijn talent had aan getoond, moedigt hem aan voor de film te schrijven. Pierre Richard denkt aan „Caractères" van La Bruyère en maakt „Le Distrait". Hij werkt gedurende een jaar aan het scenario van een film waar hij tegelijkertijd auteur, regisseur en acteur is. Het is een formule die alle grote komieken aanwenden, van Chap lin tot Tati. En zoals zij creëert Pierre Richard met zijn eerste film een per sonage of liever een type dat aanslaat. Het experiment maakt hem niet alleen Richard als de advokaat Duroc AMERSFOORT - In „Kijk op de film" besteden we deze week natuurlijk allereerst aandacht aan „La Carapate" „Haastige spoed is zelden goed"), met in de hoofdrollen de Franse komieken Pierre Richard en Victor Lanoux. Vanavond vindt de speciale voorpremière plaats, in aanwezigheid van Pierre Richard en Herman van Veen. „La Carapate" draait deze week als Nederlandse première in Grand 3. Jane Fonda is deze week uit de Amersfoortse bioscopen verdwenen. „Comes a horseman" (een moderne western met een militante Jane kontra de olieboorders en het bankwezen) heeft het slechts één week uitgehouden in Amersfoort en dat is toch wel verrassend te noemen. „Co ming home", als reprise, heeft twee weken in Amersfoort gedraaid. Westernliefhebbers hoeven overigens niet te treuren, want in Cinema 2 draait nog altijd de legendarische „Once upon a time in the west". Ook „The deer hunter" blijft in ieder geval nog een weekje in Amersfoort, maar verhuisde van Grand 2 naar Euro. De sterke staaltjes van Bud Spencer liggen het Amers foortse publiek wel. „They called him bulldozer" gaat de vierde week in in Grand 2. Spencer weet zich deze week verzekerd van zijn trouwe makker Terence Hill, want in Cinema 1 is „Halleluja voor een paar vuisten" opnieuw in Amersfoort te zien. In Grand 1 draait voor de derde week de tekenfilm „Wa terschapsheuvel" („Watership down"), naar het gelijk namige boek van Richard Adams. S.O.S. Concorde (Grand 4), Superman (Cinema 2, matinee) en Bambi (Euro, mati nee) kompleteren de prolongaties deze week. Naast de Nederlandse première van „La Carapate" en de al genoemde „Halleluja voor een paar vuisten" is verder nieuw in Amersfoort „Slow dancing in the big city", met in de hoofdrollen Paul Sorvino en Anne Ditchbom (Grand 5), terwijl de griezeiliefhebbers deze week aan hun trekken komen in Duo 2 met de film „Devil's Rain". In Duo 1 draait deze week „Schulmadchen Porno", in de nachtvoorstelling in Duo 1 Scandinavische erotiek in „Met 'n tweeling gaat het beter", terwijl we in Duo 2 in de nacht voorstelling Clint Eastwood in „The Enforcer" in aktie kunnen zien. HAASTIGE SPOED IS ZELDEN GOED De films van de Franse regisseur Gerard Oury zijn tot nu toe vrijwel allemaal succesvol geweest. „De eend en de cadillac", „Samen uit, samen thuis", „De bedriegers bedrogen" en „De avonturen van Rabbi Jacob", stuk voor stuk met Louis de Funès in de hoofdrol, hebben een miljoenenpubliek vermaakt. Toch is het helemaal niet nodig om de Funès beslist als hoofdrolspeler te hebben om een erg plezierige lachfilm te kunnen maken. Oury bewijst dat overduidelijk met „La Carapate" („Haastige spoed Is zelden goed"), waarin Pierre Richard de hoofdrol speelt van een zeer onhandige advokaat. Hij wordt op een al even uitstekende wijze terzijde gestaan door Victor Lanoux, die onder meer be faamd werd door zijn rollen in „Cousin Cousine", „Un elephant ca trompe enormement" en „Nous irons tous au paradis", films, waarin hij prima rollen speelt. De kombinatie Richard/Lanoux staat borg voor een ijzersterke kome die. Oury laat het verhaal spelen in die zijn cliënt Martial Gaulard (Victor La- turbulente tijd van 1968. Oproer in Pa- noux) uit de dodencel te redden, waar rijs, oproer in heel Frankrijk en daar- deze charmante boef door een nogal buiten. De mei-revolutie, studenten en verbijsterende vergissing van het ge- arbeiders op de barricaden, verwarring recht èn zijn advokaat terecht was ge- alom. Tegen dit voortreffelijke decor, komen. Charles de Gaulle moet uit- waarin vrijwel alles mogelijk wordt, komst bieden en Duroc wil alles op alles speelt zich het verhaal af van Jean-Phi- zetten om de generaal een gratiever- lippe Duroc (Pierre Richard) een nogal zoek te laten tekenen, onhandige advokaat, die probeert om Uiteraard loopt dat een klein beetje het vrienden gebleven, zij leven prak tisch in dezelfde straat, praktisch in het zelfde gebouw. Met hen te werken was zeer, zeer plezierig." Overigens draait „Haastige spoed is zelden goed" voor de rest van de week in het normale weekprog- ramma van Grand 3. Als Nederlandse première. De moeite waard. (Eerste week, Grand 3, alle leeftijden). „SLOW DANCING IN THE BIG CITY'' Een film van John Avildsen, met Paul Sorvino en Anne Ditchborn in de hoofdrollen. Het verhaal speelt zich af in New York Lou Friedlander (Paul Sor vino) is een bekend columnist Hij woont in een volksbuurt, waar hij op een dag de balletdanseres Sarah Gantz (Anne Ditchborn) als buurvrouw krijgt. Lou is erg geboeid door haar, maar Sarah moet niets van zijn toenaderin gspogingen hebben Ze heeft andere zorgen. De choreograaf, leider en re gisseur van het ballet is totaal niet te vreden over haar en zij weet de oor zaak: het dansen kost haar erg veel moeite vanwege een stekende pijn in haar dijbeen Uit angst aan de kant te worden gezet, verzwijgt zij dit tegen over iedereen De dokter konkludeert dat door over belasting de pezen van Sarah's dij beenspieren ontstoken zijn en dat de ontsteking zich uitbreidt Hij verbiedt Sarah verder te dansen en zegt dat on middellijk opereren geboden is Intus sen is Lou er enigszins in geslaagd wat meer tot Sarah door te dringen Als het echter tijdens een nachtelijke dans op het dak van het flatgebouw waar zij wo nen tot een kus komt, trekt Sarah zich weer terug uit angst voor nog meer ver wikkelingen in haar leven Zij is vast besloten om toch de hoofdrol op de première te dansen en blijft met ijzeren wilskracht oefenen. Dan komt Lou achter de waarheid. Hij vindt Sarah in haar eentje dansend in het theater en uit beider onmacht ont staat een ruzie. De dag van de première nadert en als Sarah hoort dat Lou zijn plaatsen voor de première heeft afbesteld, beseft ze pas hoeveel hij voor haar betekent Ook Chris, de regisseur van het ballet ziet dit en hij besluit Lou op te bellen en hem te vragen toch te komen Het ballet is dan enthousiast omdat het lukt. maar hij ontdekt ook het medium film Tijdens de productie van,Le Distrait" besluit Yves Robert reeds tot het maken van een tweede film: ,,Les Malheurs d'Alfred. Het is deze keer de onnozele hals die ons de gekken op de wereld waarin wij leven toont Pierre Richard wil niet alleen de komiek uithangen, hij weigert de grap om de grap. De grap voegt altijd iets toe aan mijn persona ges, legt hij uit. Pierre Richard werkt opnieuw voor Yves Robert in ,,Le Grand blond avec une chaussure noire", als een goedige violist die verzeild raakt in een warnet van intriges. Komiek Pierre Richard zet zijn persoonlijkheid in dienst van zijn helden, maar deze held wil hij zelf creeeren en hem aardig vin den. Lang 1.80 meter, blonde haren, blauwe ogen. Warrige bakkebaarden bedekken zijn slapen en hij loopt met een verende tred. Getrouwd met een danseres en vader van twee kinde ren. Zijn karakter? Verstrooid? „Meer nog in het dagelijks leven dan in mijn films", zegt hij zelf. Onrustig, zoals de meeste komieken. Reeds in oktober 1968 schreef het blad Télé- rama: „Pierre Richard, vergeet zijn naam niet. In drie maanden of in drie jaar zal hij beroemd zijn. Hij is het in feite al en zijn carrière moet nog be ginnen." Niemand ontkomt aan de tarantula's in „Devil's Rain". Scène uit: „Haastige spoed is zelden goed". Pierre Richard probeert Charles de Gaulle een gratie voor zijn cliënt aan te praten Paul Sorvino en Anne Ditchborn in uit de hand, want op het moment, dat Duroc dit aan z'n cliënt wil vertellen, breekt een opstand uit in de gevang enis, Gaulard ontsnapt in de broek van Duroc en daarmee begint een lange reeks kostelijke avonturen door heel Frankrijk. Deze kruistocht dwars door Frankrijk gaat uiteraard niet op rolletjes, maar dankzij Gaulard. die met z'n handigheid beiden uit talrijke penibele situaties weet te redden, komt tenslotte alles nog best voor elkaar, hoewel Gerard Oury is er in geslaagd om een komedie te maken vol slapstick-ele menten. die geen moment verveelt. Ri chard en Lanoux zijn goed aan elkaar gewaagd als de onhandige en de slim me jongen (een bijna onfeilbare kom binatie in de lachfilm) en bovendien wordt de geloofwaardigheid van het gegeven nog eens versterkt door de volsterkte chaos van de mei-revolutie. Oury: ,.Met ..Haastige spoed is zel den goed" heb ik mijn stijl van filmen zeer zeker niet veranderd. Ik ben trouw gebleven aan mijn manier van werken, die waar en beproefd is. veel beeld- grappen, komische situaties en de ko- dancing in the big city". medie van de acteurs De reden waar om ik feitelijke gegevens en achter gronden gebruik ligt in het feit, dat ik daardoor probeer klichées te vermijden en zij vaak een bron zijn voor nieuwe grappen Ik wil graag benadrukken dat er geen enkele boodschap in ,,La Cara pate" zit. Mijn enige bedoeling is men sen te laten lachen. Mijn film gaat niet over de roerige gebeurtenissen in mei 1968; zij vormen slechts het décor van mijn aktie, zonder welke gebeurtenis sen deze film niet gerealiseerd zou kunnen worden Twee karakters van Lyon naar Parijs, een route vol chaos, door protestdemonstraties, door politie afgesloten wegen, overvalwagens op elke hoek Gerard Oury koos Pierre Ri chard en Victor Lanoux voor de twee hoofdrollen Gerard: ,,AI vanaf het be gin dacht ik aan Pierre Richard als de onhandige, stuntelige advokaat Dan herinnerde ik mij dat Pierre ooit samen met Victor Lanoux een komische act in een nachtclub had uitgevoerd Ik was zeer geïnteresseerd om het duo na 15 jaar weer samen te brengen. En ik heb er geen spijt van Het was niet al te moeilijk voor hen want sinds die tijd zijn

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1979 | | pagina 17