ames Bond regeert Jêl Vk 0* Amersfoort - De grote klapper van deze druilerig lopende zomervakantie is ongetwijfeld de nieuwste nes Bond-film „Moonraker". Regisseur Lewis Gilbert, ook de vorige Bond film „The Spy who loved me" tot gigantisch succes maakte, tekent voor deze fantasti- e spionagefilm, waarin science fiction steeds meer rol gaat spelen en de spionage op zich ondergeschikt rdt gemaakt aan de spektakeleffekten die de makers in irtreffende trap hebben proberen te bedenken, fi een gigantisch roulement (veertig kopieën) wordt het Jerlandse vakantiepubliek veroverd en dat laat zich ar al te graag de comfortabele bioscoopzaken inlokken de regen en de kilte te ontvluchten. Het loopt storm. In «rsfoort in drie bioscopen tegelijk, deze week voor de de achtereenvolgende week. Zélf heb ik Roger Moore rakettenjager nog niet mogen aanschouwen, maar iwelijks teruggekeerd van vakantie is me wel duidelijk worden, dat „Moonraker" wellicht de topper van het iaat worden, commercieel gezien. NERGIE(I) Imliefhebbers, die hun hart tot nu toe niet hebben verpand aan lames Bond-cultus hoeven zich overigens niet af te laten schrik- ook al zit er weinig beweging in het programma. Deze week fden alle films (op die in het Duo-duo na) geprolongeerd, maar nog ntjes geduld er komt gloednieuw materiaal, zoals op 16 augustus ie China Syndrom" met Jane Fonda en Jack Lemon in de hoofd en over een zeer aktueel onderwerp: storing in een kerncentrale, filmliefhebbers uit deze omgeving kunnen op vrijdagnacht 10 ustus reeds kennismaken met deze film, wanneer die gedraaid dt in een speciale nacht-voorpremière, aanvang 20 uur in Cinema erder kunnen rampenfilm-fanaten hun hart op 2 augustus opha- aan het vervolg van „The Poseidon Adventure": „Beyond the Idon Adventure" (Terug naar het Poseidon Avontuur") van pro- '-regisseur Irwin Allen. De debuutfilm van Herman van Veen „Uit aar" komt in augustus en ook Grijpstra en de Gier naderen. Ik weet het is niet allemaal even spektakulair als James Bond, maar voor imigen wellicht toch aantrekkelijker. ON FIRE loals gezegd is „City on e" in Cinema 1 de tweede ek ingegaan. Omdat we :t eerder in de gelegen- d waren de film voor u te an, moest u een weekje duld hebben met een be- reking van „City on fire" deze kolommen. Yu we de film gezien bben, mag het eigenlijk n raadsel heten dat „City i fire" is geprolongeerd. titel mag dan veelbelo- nd zijn en talrijke ram- nfans, om het maar eens j uit te drukken, aanlok ken, als je 'm gezien hebt, vraag je je in alle ge moedsrust toch wel af wat je nu eigenlijk gezien hebt. Rond het dekor van een brandende stad - alsof we in het geheel geen ener- gieschaarste kennen - is een dermate slecht verhaal neergezet, dat sterren als Henry Fonda, Susan Clark, Ava Gardner, Snelly Winters en Barry Newman ondanks alle reputatie wel een onvoldoende moeten halen We vragen ons ook in alle ernst af wat de maker. Alvin Rakoff. heeft bezield ..City on fire" te maken. Misschien heeft het zien van de geruchtmakende film ,,The Towering Inferno" hem tot een dergelijke stap aangezet. Ging het toen om een enkele wolkenkrabber, in zijn nieuwste film gooit Rakoff er maar me teen een hele stad tegenaan Het is eigenlijk kenmerkend voor het falen van Rakoff, want met ..City on fire" heeft Rakoff. geloven we, toch wel teveel Hoewel ik tijdens mijn vakantie in inkrijk gelukkig grotendeels werd spaard voor de alarmerende kop- n in de Hollandse kranten over de faamde, beruchte, onheilspellende onontkoombare energiecrisis, ont- am ik er toch niet aan, want afgezien i het feitdat de benzine in dat fraaie id ruim anderhalve gulden per liter st, hebben ze daar ook kranten, die even luidruchtig (en zenuwachtig) nd doen van alles wat de Arabieren n het bekokstoven zijn voor ons arme ropa Energie dus. Wel of niet. Dat is n de vraag, of zoals de Fransen dat el smeuïger uitdrukken „C'est la estion", of iets in die geest. Die Fran- n hebben overigens nog niet zoveel klagen wat hun energie-voorziening treft. Goed, ze hebben olie nodig, int ook zij hebben hun Peugeots, Ci- éns, Renaults, Simca's en zo, maar or de rest hebben die Fransen hun akjes prima voor elkaar. Afgezien nog van de indrukwekken- kerncentrales, die we onmogelijk gemerkt konden passeren, gezien nogal groot uitgevallen leuzen, die vente tegenstanders op allerlei mu- i hadden gekalkt, hebben de Fran- n allerlei kleine en grote potjes op het •ergie-vuur staan. Eeen belangrijke pot is wel de witte ienkool. Ik kom al bijna tien jaar in ankrijk en al die tijd heb ik me er jenlijk nog nooit zo in verdiept als dit ir. Aanvankelijk dacht ik, dat het ver- hijnsel van het laatste jaar was, maar werkelijkheid is er nu een echte tprgiecrisis en dan let je er pas op. Ik bedoel de barrages, waar heel Frankrijk van is vergeven. Je kunt in welke landstreek dan ook komen, of je struikelt er over. Fikse dammen in het nauwste gedeelte van een riviervallei en voila: een al even fiks stuwmeer is het resultaat. Het schijnt, dat de Fran sen deze truc al jaren geleden hebben uitgevonden en met heel veel succes hebben toegepast. Het levert heel wat kilowatts op. zo heb ik gelezen. Wie oplet, constateert met mij, dat het in Frankrijk wemelt van de tientallen rustieke meren, ontstaan uit het kleine, maar heftig bruisende riviertje dat wordt tegengehouden door een brok hedendaagse beton. Natuurlijk snijdt het mes aan twee kanten. De aanvankelijk verbouwe reerde boer, die zijn prachtige glooi ende en vruchtbare weilanden in het dal onder water zag verdwijnen, is nu de trotse bezitter van een echte cam ping, want ook de Franse agrariër is niet op z'n achterhoofd gevallen. Zodra het gras van de overgebleven weilan den is gemaaid (ook Franse boeren zijn zuinig op hun spulletjes), zet hi/ het hek open en voila! in drommen komen hele kudden volksverhuizers het land op- stromen om hun tent op te zetten De schuur, waar vroeger het hooi uit het dal werd opgeslagen, is nu een sfeer vol café geworden. De zoon van de boer volgde een cur sus Engels tot grote verbijstering van de Engelsen, terwijl het bakhuis werd omgetoverd in een al even sfeervolle, vrijwel alles leverende kruide nierszaak, waar Albert of Piet jaloers op zouden zijn geweest in hun jonge jaren. Op de camping aan het meer bran den de lampen de hele nacht. Het kan er best af, denkt de boer, die zijn kilo watts bijna uit het water van het meer tapt. Hij laat zij oog vergenoegd over zi/n land dwalen. Dat ziet er gezond uit. En zijn zoon glimlacht op z'n Engels en houdt zijn hand op. ,,Thenk Yoe". zegt hij op zijn meest afschuwelijke Frans. Maar de kassa rinkelt. Energiek. V. hooi op de vork genomen VRAGEN Wil Rakoff met ..City on fire" aanto nen dat een ongelukje in een klein hoekje zit? Dat een brandende stad waar ook ter wereld in één moment een bittere werkelijkheid kan zijn? ..City on fire" laat deze vragen on beantwoord. Ook al omdat het verhaal in een paar zinnen is verteld. Een werk nemer van een grote olieraffinaderij in de buurt van een kleine stad, krijgt op een kwade dag zijn ontslag Uit wraak saboteert hij de olieraffinaderij, hetgeen tot gevolgd heeft dat de olie rijkelijk in de riolen stroomt en al snel de stad in lich terlaaie zet. Alsof er bosjes werknemers over de hele wereld dagelijks even een fabriek in vuur en vlam zetten, wil Rakoff de bioscoopbezoeker doen geloven dat ..City on fire" een rampzalige werkelijk heid is Een technische fout in de olieraffinaderij, zou al een ingenieuzere vondst zijn en ..City on fire" mogelijk nog enig aanzien hebben gegeven. Maar op een juiste benadering van de werkelijkheid moeten we nog enige we ken geduld hebben, als ,,The China Syndrom" in Amersfoort in première gaat. Heeft „City on fire" dan helemaal niets te bieden? Er zijn natuurlijk best aardige momenten te ontdekken in de film Vooral de ziekenhuisscènes met Shelly Winters en Barry Newman vor men een aardige onderbreking in het overigens slaapverwekkende geheel. Kijk, als je ervan houdt, is zo n bran dende stad natuurlijk best leuk om te zien, maar na een kwartiertje weet je het wel en verwacht je ook nog een beetje verhaal. Het kan Alvin Rakoff niet worden ontnomen dat hij dat gepro beerd heeft, maar hij is daar jammerge- noeg niet in geslaagd. De rol van Henry Fonda als brand- weerkommandant is te onbelangrijk om er enige waarde aan toe te kennen. Wegens het ontbreken van een degelijk verhaal wordt zo'n beetje de hele cast in „City on fire" gedeklasseerd Zelfs het happy end, waarin Rakoff dan nog wel is geslaagd, kan dat niet vergoeden. (Cinema 1). PROLONGATIES Zoals gezegd: vrijwel alles geprolon geerd In Grand 4 houden Terence Hill en Bud Spencer residentie met „Hal leluja voor een paar vuisten.' en dat de den ze ook al voordat ik mijn pen tijdelijk in de wilgen hing. Pretentieloos amu sement dat wel, maar ik vraag me zo langzamerhand wel af, waaraan dit hernieuwde succes te danken is. want er zijn gewoon betere met dit duo ge maakt Maar goed. zo lang er belang stelling voor is.. Het doet me werkelijk deugd te kon stateren, dat „Waterschapsheuvel" nu alweer aan de zevende week gaat be ginnen. Dit hernieuwde succes zal mis- Roger Moore als James Bond in „Moonraker" oogst ongekende sue cesen. schien voor een deel te danken zijn aan Art Garfunkel's „Bright Eyes", de enige song uit deze film. toch dient de groot ste aantrekkingskracht van deze film gezocht te worden in de uitstekende verbeelding van Richard Adams' voor treffelijke roman. „City on fire", alweer een ram penfilm, begint aan de tweede week en ach, hoewel dat op zich niet zoveel ver bazing hoeft te wekken, verdiend is het niet. Elders in deze rubriek gaat mijn collega Dick van Rheenen nog eens nader in op deze film. waarin promi nente spelers als Shelly Winters, Henry Fonda en Ava Gardner een hoofdrol spelen. In de kindermatinee van Cinema 2 kunnen de kinderen dagelijks hun hart ophalen aan één van ontroerendse te kenfilms van Walt Disney „Lady and the VagebondDe moeite waard. Pierre Richard en Victor Lanoux be leven dolle avonturen (op z'n Frans) in „La Carapate" met de nietszeggende Nederlandse titel „Haastige spoed is zelden goed". Voor de vijfde week. te zien in Euro, waar komiek Pierre Ri chard, vergezeld van slimme jongen Victor Lanoux een dolle tocht door Frankrijk maakt, achtervolgd door een heel leger politiemannen en andere fi guren. Dat allemaal tegen de roerige Bond en Holly Goodhead slaan verstomd de gebeurtenissen gade in de enorme lanceerplaats van Drax in het Amazonegebied achtergrond van de turbulente mei-re- volutie in 1968. Uitstekend vertier voor jong en oud. ook al hoorde ik, dat in Amersfoort een hele groep ouders hal verwege de film met hun (te kleine) kin deren vertrokken „omdat er teveel sex in zou zitten". Met „jong" bedoel ik in het algemeen dan ook kijkers tussen de twaalf en tachtig jaar. Waarschijnlijk vooruitlopend op „The Empires Strikes Back", (het vervolg op „Starwars") van regisseur George Lu cas en producer Robert Stigwood (die eventjes afstapt van het muziekgenre) kan men deze week in Duo 2 nog ge nieten van „Starwars" de enige, echte. Zoals ik bij de première van deze groots opgezette strip-SF-film schreef: spek- takulaire gevechtsscènes in de kos mos, vakkundig gemaakt, overtuigend en zo, maar voor de rest is „Starwars" de verbeelding van een spannende jongensstrip zonder een wezenlijk goed verhaal. Spannend, grappig soms, maar vooral ook met een held haftigheid, die mij wat teveel is gewor den Voeg daarbij het Sissy-achtige slot en je hebt een pretentieloze film, waar niemand zich een echte buil aan zal vallen. De hoop op betere SF-produk- ten in de toekomst, die ik aan het slot toen uitsprak, heeft nog niets aan ak- tualiteit ingeboet. Voor het kleine grut kan men zater dag- en woensdagmiddag (zoals ge bruikelijk) terecht in de kindermatinee van Euro Cinema, waar deze week „Pietje Bell," zijn stoute avonturen be leeft Ook voor de kinderen, die de tweede helft van „La Carapate" niet mochten zien... Blijft over nog wat sex- en aktiespul in Duo. In het weekprogramma van Duo 1 de zogenaamde ,,'s werelds eerste pi raten-pornofilm", zoals trots wordt aan gekondigd. Sex op de golven „Klaar, overboord maar" is nu niet bepaald een kwaliteits-porno en wat mij betreft een tje om héél, héél snel te vergeten Als er dan naar porno gekeken moet worden zijn er altijd nog betere, intelligenter gemaakt dan deze. „The savage bees" is tenslotte nog een keertje te zien in de nachtvoorstel ling van Duo 2. Een goed gemaakte horror-thriller, waarin gevaarlijke bijen in dodelijke hoeveelheden op de mo derne maatschappij afstormen. Niet te verwarren met de rampenfilm „The Swarm", die later uitkwam. „The sava ge bees" heeft wat mij betreft méér spanning te bieden dan alle bijeenge harkte cliché-effekten van „The Swarm" bij elkaar Maar ook dat is een persoonlijke mening en ik geef de mijne graag voor een betere... Hoewei het toch nog een aardig stukkie is geworden, valt er dus eigenlijk niets bijzonders te melden uit de Amersfoortse bioscopen. En dat wilde ik eigenlijk maar even mee delen. UIT DE FILMBLADEN Zoals met vrijwel alle tijdschriften het geval is, worden in vakantietijd juli- en augustusnummers samengevoegd tot één „dubbelnummer Dat dubbel slaat dan niet op een extra dikke inhoud Filmfan brengt zo'n dubbelnummer uit met Catherine Deneuve als cover, met als kop: „De ijsberg ontdooitFilmfan brengt een vrij groot interview met deze Franse topactrice door Frank Zaagsma en inderdaad mijn favoriete actrice doet een aardig boekje open over haar zelf, haar ideeën en de filmwereld om haar heen. Fred van Doorn schrijft het in memoriam van de Duke, John Wayne, onder de titel „De Duke is dood. herin neringen aan John Wayne Een kos telijke terugblik op een man, van wie men zei:Wayne is Amerika". Een on derschatte acteur ook, mede door de wijze, waarop vooral de filmcritici „Norma Rae". Regisseur René van Nie komt aan de beurt in de laatste afleve ring van de serie „Filmwerk waarin Anneke van Doorn alle sectoren in de filmwereld belichtte aan de hand van interviews. Gijs van de Westelaken tenslotte had een kort gesprek met Hilly Ruardy, die haar eerste filmrol speelt in „Grijpstra en De Gier" van Wim Verstappen. In de „Extra Katern" besteedt Filmfan uitge breid aandacht aan „De Nederlandse film in de jaren vijftig" met een komplete lijst van films, die na de oorlog in Ne derland werden gemaakt met het ver zoek aan de lezers daaruit de beste en de slechtste te kiezen. Tom Rooduijn analyseert de Nederlandse film mede aan de hand van interviews met men sen. die in die jaren nauw waren betrok ken bij de Nederlandse filmproduktie. En dat allemaal onder de titel: „Mar garine, nooit roomboter" Skoop. Hoewel een tikkeltje aan de filmagenda Amersfoort AMERSFOORT - Filmagenda voor Amersfoort van donderdag 26 juli t/m woensdag 1 augustus 1979. Grand, tel. 033-14632 Grand 1+2 3 speciaal telefoon nummer 033-14173: ..The Moonra ker" A.l. Aanvangstijden: zaal 1 en 2: dagelijks: 13 30. 18.30 en 21.15 uur. Zondag tevens 16.00 uur. Zaal 3: dage lijks 14.00,19.00 en 21.45 uur. Zondag tevens 16.30 uur Grand 4: Halleluja voor een paar vuis ten A l. Dageli|ks: 13.45. 18 45 en 21.30 uur. Zondag: 13 45,16.15.18.45 en 21.30 uur Grand 5: Waterschapsheuvel A.l Da gelijks 13.45.18 45 en 21.30 uur. Zon dag: 13 45. 16 15. 18.45 en 21 30 uur. Cinema, tel. 033-18900: Cinema 1City on fire 12 jaar Dage lijks: 13 45, 18 45 en 21.30 uur. Zon dag: 13 45.16 1 5.18 45 err21.30 uur Cinema 2: The deer hunter 12 jaar Dagelijks: 20 00 uur. Cinema 2, kindermatinee, tel. 18900: Lady en de vagebond A.l. Dagelijks: 13.30 en 15.30 uur. Euro, tel. 033-33655: Haastige spoed is zelden goed A l Dagelijks: 13.45, 18 45 en 21 15 uur Zaterdag 16 15, 18 45 en 21 15 uur Zondag: 13.45, 16.15,18.45 en 21 15 uur Woensdag 18.45 en 21 15 uur Euro, kindermatinee, tel. 33655: Pietje Bell A.l Zaterdag en woensdagmiddag: 13.45 uur. Duo, tel. 033-16572: Duo 1Klaar, overboord maar 18 jaar Dageluks 14 15. 19.15 en 21.30 uur Zondag 14.15, 16.30, 19.15 en 21.30 uur Duo 2: Star wars 12 jaar. Dagelijks: 14,00. 19.00 en 21.15 uur. Zondag: 14.00, 16.15, 19.00 en 21.15 uur NACHTVOORSTELLINGEN Duo 1Zwoele vakantiedagen 18 jaar Vrijdag- en zaterdagnacht 24 00 uur Duo 2: Dodende Angels 16 |aar Vrij dag- en zaterdagavond 23 45 uur III I III ,,Dat is gewoonte bij zeelui". i 1 ,,Zij is mijn vrouw niet, maar mijn grootmoeder" Wayne altijo nebben bescnouwd als een ultra-rechts figuur met fascistoïde trekken, de verpersoonlijking van alles wat verkeerd is van de Verenigde Sta ten. In Filmfan verder een interview met de Zwitserse regisseur Claude Goretta over film en TV, vooruitlopend op drie films van deze regisseur, die in augus tus door VARA op TV zullen worden vertoond Een interview van Tine van Houts. Ab van leperen sprak met actrice Sally Field, die zich vooral de laatste tijd tracht te ontdoen van haar image als pretentieloze komedienne. Met films als „Sybil" en „Norma Rae" is ze daar aar dig in geslaagd Maar anderzijds ver loochende zij haar eerdere successen met Burt Reynolds niet in „Smokey and the Bandit" en „Hooper" Sally Field is trouwens binnenkort te zien als amu sante ratelkous in „Beyond the Po seidon Adventure". En dat is weer heel andere koek dan Gouden Palmwinnaar late kant, toch nog even een over zichtje) van wat Skoop in juli te bieden heeft. Naast de lopende zaken is dat „The last wave" van de Australische regisseur Peter Weir, die al eerder eni ge faam verwierf met zijn film „Picknick at Hanging Rock" (1975), die nu al twee keer op de Duitse TV werd vertoond (geprolongeerd wegens succes, dus). Skoop huldigt nog een keertje Judy Garland „Judy Garland was een echte ster" vind Constant Janssen. Verder in Skoop vooral de voor belangstellenden interessante diskussie over film en to neel door film- en toneelmensen. Veel aandacht wordt besteed aan alles wat in Cannes is voorgevallen, inclusief de roddel en de inside-nieuwtjes. zoals het onslag van de P R-man van Tu- schinsy. Gijs Versluys, dat nogal breed wordt uitgemeten Première. Het familiefilmblad Pre mière komt in augustus uit met een ex tra dubbeldik-dubbelnummer. Daar wachten we dan maar op

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1979 | | pagina 9