.Terug naar het Poseidon-avontuur", je weinig variatie in spektakels Prima dialogen redden de show HRUflN ALLEN'S NIEUWSTE RAMPENFILM «DOOR BERT VOS kijk op de film filmagenda Amersfoort DONDERDAG 2 AUGUSTUS 1979 ïnd v« Michael Caine als Mike Turner, een sleepbootkapitein in aktie tijdens de gevaarlijke tocht door het half gezonken, op z'n kop hangende passagiers schip Poseidon. J AMERSFOORT - Deze week kunnen - zoals Ik vorige week reeds aankon digde-de rampentanaten hun hart ophalen aan de nieuwste rampenfilm van iproducentregisseur Irwin Allen: Beyond the Poseidon Adventure" (Terug Rnaar het Poseidon Avontuur"), gebaseerd op de gelijknamige (schitterende) roman van de in 1977 overleden auteur Paul Galileo. Het tweede deel is - zoals meestal het geval - niet zo enerverend en spektakutair als de eersteling. Spektakulaire effekten ontbreken niet, maar Allen is er niet in geslaagd om in bepaald eentonlng ritme te onderbreken. De dialogen zijn prima, dat wel. James Bond blijft de belangri|kste massa filmkijkers trekken In Amersfoort blijven de drie theaters Grand 12 en 3 daarvoor ingeruimd Het speciale telefoon- nummer voor plaatsbespreken voor deze film staat nog steeds voortdurend roodgloeiend. Nieuw is de kinderfilm (Première Nederland) in de dagelijkse kindermatinee van Cinema 2: ..Bug's Bunny zet de boel op stelten", een vrolijke tekenfilm voor de allerjongsten. Maar ook voor ouderen een plezierige gebeurtenis Inde kindermatinee van Euro Cinema kunnen kinderendie de film nog niet eerder zagen, terecht voor ..Oom Ferdinand en de toverdrank", een prima Nederlandse Tjeugd-speelfilm. Voor de rest zijn vrijwel alle films (op die van het Duo-duo na) geprolongeerd TERUG NAAR HET PO SEIDON AVONTUUR Toen ik voor het eerst het boek van Paul Galileo las - ver voordat er ooit filmplannen voor bestonden - was ik bijzonder onder de Indruk van „The Poseidon Adventure". Want stel je een wereld voor. die helemaal op z'n ENERGIE (2) De Fransen zijn, zoals ge zegd, erg energie-bewust. Vori ge week schreef ik daar al over. De Barrages, weet u nog? Maar de Fransen hebben méér ener giepotjes op het vuur staan. Naast de vrienschap met de Arabieren èn hun barrages, is het hele volk solidair. Dat werd me meer dan duidelijk tijdens de afgelopen weken, toen ik, zwer vend door Frankrijk, het Franse volk ontmoette Zelfs op de camping aan het meer van Pareloup (Paarde- poep zeggen de nuchtere Hol landers) kom ik er niet onderuit: de rook prikkelt voortdurend mijn neus. Rookin allerlei geurige variaties. Het was slechts een her nieuwde konfrontatie, want reeds eerder, hoog in de bergen of diep in de vruchtbare rivier dalen, kwam ik het al tegen: rook. Eerst denk je nog, dat de Fransen in massa zijn overge stapt op de met succes be proefde kommunikatie-methode van de Indianen, maar dat is een kleine vergissing. De Fransen zijn aan het eten. Fransen ge bruiken voor het bereiden van hun alom in de wereld geroem de gerechten geen gas of elec- triciteit meer. Welnee, dat zou toch energie-verspilling zijn? Het Franse volk sprokkelt. De talrijke bossen lenen zich daar prima voor, dat spreekt. Een tocht door het Franse land schap resulteert dan ook on herroepelijk in een fascinerende trip van rookkolom naar rookko lom. En gegarandeerd ontdek je, naderbij gekomen, rond iedere rookkolom een komplete Franse familie, uitgebreid bezig met het verorberen van de meest smakelijke hapjes en het op rook-peil houden van het vuur via regelmatig bijeenge sprokkeld hout, dat rondom hen heen voor het oprapen ligt. In gedachten heb ik diep me delijden met de bosbrand- wachter, die, evenals in Neder land, wellicht ergens temidden van de uitgestrekte bosgebie den hoog op zijn uitkijktorentje zit op zoek naar mogelijke brandhaarden, die een einde zouden kunnen maken aan het prachtige natuurbezit der Fran se natie. Hoe zou zo n knaap dat nou doen? Bij elke vuurkolom in paniek de telefoon grijpen om de bosbrandweer te waarschu wen? Waarschijnlijk niet. We hebben geen gillende rode wa gentjes door de bossen zien snellen en evenmin natgespoten families bij een uitgeblust vuur. Ik denk, dat de bosbrandbewa ker in zijn toren elke vuurkolom telt, de omvang meet en het re gistreert. Dat moet dan wel een enorm boekwerk zijn, maar hij kan dan gemakkeli,k bekijken of een rookkolom groter wordt, zich uitbreidt of niet. Heeft zo'n wachter ook wat te doen tijdens die lange saaie uren. Hoewel, in het zuiden van Frankrijk heeft zo'n bosbrandwachter blijkbaar eventjes niet goed opgelet of verkeerd gemeten, want toen gingen wel ettelijke hectares in vlammen op. Dat moet vast een enorme maaltijd zijn geweest U hebt het begrepen: de Fransen zijn verzot op natuurlijk barbecuen Ze hebben daar een aangeboren instinkt voor. Als Nederlander, die dagelijks via de buis wordt gewaarschuwd om toch vooral erg voorzichtig te zijn met vuur in onze schaarse bossen, komt je dat vreemd voor, maar in feite is het een heel slim Frans plan. Want wat dacht je! Elke mooie zomerse dag in Frankrijk wordt - vooral in het weekeinde - volledig benut door het Franse volk om buitenshuis te vertoeven. Horden dag jesmensen trekken dan de bos sen in. Zeer effektief onderhou den ze de bossen (overbodig hout wordt regelmatig gesprok keld) en bovendien wordt heel wat energie uitgespaard Hon derduizenden maaltijden via de natuurlijke barbecue. Tel maar bij elkaar opGeen wonder, dat de Fransen best aan hun vijf procent besparing toekomen! Toch overdrijven ze het wel. Want ze beperken zich niet tot de bossen. Elk plek is goed voor een lekker vuurtje. Ook de tal rijke campings ontkomen er niet aan. Zo tegen een uur of zeven, half acht 's avonds begint het. Een zwaar gordijn van blauwe, prikkelende rook wordt over de camping gelegd. Er wordt geen enkele rekening met buren ge houden. Want er moet energie bespaard worden en dat doel is hoger dan welk streven naar fat soen ook. Geurenflarden van verbrand vlees zweven van neus tot neus. De ene keer is de aanval gro ter dan de andere keer Je kunt dat ver van te voren al bepalen aan de hand van de voorbijrij dende Franse wagens. Eén blik op de achterruit is voldoende. In de meeste gevallen is het uit zicht zeer beperkt door hoog opgestapelde bossen sprok kelhout. Frankrijk is eenughhe mooiughheughhe land. Dat het echte fraaie weer ook in dat zuidelijker gelegen stukje Europa de laatste jaren steeds minderugheugg- heevan kwaliteit wordt, is voor mij.ugghegeen raadsel meer. Nog een paar procenten energiebesparing via de sprok- kel-barbecue er bij enugg hede zon laat helemaal ver stek gaan. Want uggheeer zijn natuurlijk grenzenKri/gt Van Agt misschien toch nog zijn zin V. Aktie-scène uit: „Beyond the Poseidon Adventure". Deze week als première te zien in Cinema 1. kop hangt en je krijgt de meest merkwaardige taferelen te zien en je wordt gekonfronteerd met proble men, die allesbehalve alledaags zijn. Voeg daarbij de spanning van: hoe lang blijf het schip drijven en je hebt een thriller van formaat in handen. Producer-regisseur Irwin Allen be greep dat uitstekend en het resultaat was het voortreffelijke „Poseidon Avontuur", dat ook in Nederland een bestseller werd. Door het open einde van de eerste film (Hollywood begint daar zo langzamerhand een meester In te worden) zat het er dik in, dat er een vervolg zou komen. Allen, die eveneens veel roem oogstte met de allesovertreffende rampenfilm „The Towering Inferno" nam opnieuw de produktie op zich en vanaf deze week is „Beyond the Poseidon Ad venture,' ook in Amersfoort te zien. Er is heel wat moeite gedaan om alles zo natuurgetrouw op het doek te krij gen. Voor het ontwerpen en konstrue- ren van de verschillende decors trok men meer dan een jaar uit. Ontwerper E. Preston Ames ging niet over één nacht ijs en bestudeerde lange tijd de Queen Mary, die haar laatste dagen slijt in de haven van Long Beach Hij maakte honderden foto's van het schip en het interieur en draaide ze tenslotte om, waardoor het juiste effekt in de juiste verhoudingen werd verkregen Het bouwen ervan was geen gemakke lijk werk, want de decors moesten zo danig worden gekonstrueerd, dat het levensecht over zou komen op het doek, maar bovendien moesten de ca mera's alles gemakkelijk vast kunnen leggen Laat zo'n produktie-karwei maar aan Irwin Allen over. Deze ram penfilm-specialist is er wat dat betreft ook nu weer in geslaagd om eén en ander zo natuurgetrouw in beeld te brengen Anders is het gesteld met de uitwer king van het verhaal. Scenarioschrijver Nelson Gidding is er wat mij betreft niet in geslaagd om het eerste deel van Po seidon te laten vergeten. Bovendien - en dat is wellicht een belangrijk punt in de beoordeling van deze film - is het sensationele van het eerste deel in het vervolg al minder sterk. Veel, toen nieuwe, effekten, vallen nu niet meer zo op, de nieuwigheid is er wat af. Dat wreekt zich in de talrijke rampenscè nes, die op den duur allemaal op elkaar gaan lijken, hoe sensationeel ze wel licht ook zijn bedoeld Hoewel Gidding, zich zo nu en dan baserend op het ver haal van Gallico. getracht heeft wat af wisseling in het verhaal te brengen door een schietpartij en dat soort zaken, erg overtuigend komt het allemaal niet over. De boze genius in het verhaal is daarvoor niet boos en in ieder geval niet doortastend en aanhoudend genoeg om de spanning (en de andere dreiging) er lang genoeg in te houden. De enige echte spanning in het ver haal is de vraag of het schip lang ge noeg (op z'n kop) blijft drijven om de overlevenden (althans het groepje in dit verhaal) de kans te geven te ontsnap pen èn te overleven. Ontploffingen, on verwachte watervloed, brandjes en neervallende brokstukken maken deze ontsnapping er niet gemakkelijker op, maar dankzij de doortastendheid van sleepbootkapitein Mike Turner (een prima rol van Michael Caine) lukt het allemaal, min of meer, na een lange reeks obstakels te hebben overwon nen. Is het verhaal niet erg opzienbarend (in ieder geval niet met voldoende va riatie om twee uur lang te blijven boei en), de dialogen komen voortreffelijk uit de verf. Er doen dan ook nogal wat kop stukken mee aan deze rampenproduk- tie. Michael Caine is - zoals gezegd - uitstekend op dreef als sleepbootkapi tein Mike Turner, die met zijn com pagnon Wilber (Karl Malden) een ver- stekelinge Celeste Whitman (Sally Field) het drijvende schip binnendringt op jacht naar schatten, die ongetwijfeld aan boord van het luxe passagiersschip zullen zijn. Sally Field, de succesvolle komedienne, die in de met een gouden palm bekroonde film „Norma Rae" een geheel nieuwe dimensie aan haar car rière toevoegde) is lekker spontaan op dreef als een babbelzieke jonge vrouw, die zelfs op het moment van de grootste spanning nog haar snater niet kan hou den. tot grote ergenis van leider Caine. Tellu Savalas, die onverbiddelijk Kojak blijft, vervult de schurkenrol als dr. Sve- vo Stefan, zichzelf arts noemend en aan boord gekomen om slachtoffers te helpen, maar in werkelijkheid op jacht naar onbekende vracht. Even lijkt het er op, dat dit een zending geweren betreft, maar er is nog iets veel kostbaarders aan boord... Goede rollen verder van good old Slim Pickens als een dronken Texasser die de beste uren van z'n leven beleeft, Peter Boyle als passagier Frank Maz- zetti, die een overdreven zorg koestert voor zijn volwassen dochter Hope (An gela Cartwright) en Shirley Jones als de scheeps-verpleeg ster Gina Rowe Dankzij de relatief uitstekende inbreng van deze medespelenden blijft de film. ondanks de optredende (en eerder in dit artikel gesignaleerde) eentonigheid licht verteerbaar. En dat is meegeno men, want vooral de laatste tijd hebben rampenfilms de nare gewoonte om spektakulaire effekten te koppelen aan een minimum van acteerprestaties. „Beyond the Poseidon Adventu re" is niet bepaald een uitschieter onder de rampenfilms. Ram- penmeester Irwin Allen heeft wel eens betere catastrofes op zijn naam gebracht. Ik denk. dat zo langzamer hand het rijtje mogelijke spektaku laire rampen is afgewerkt. We heb ben dan ook al een groot scala van mogelijkheden op het witte doek ge zien. Aardbevingen, In brand gevlo gen super-wolkenkrabbers, vliegtuigrampen in allerlei variaties, bijeenzwermen. brandende steden, scheepsrampen en veel meer van al dit fraais. Binnenkort komt „Airport" nummertje zoveel daarbij en of die film iets nieuws zal opleveren, valt nog te bezien. Kortom: alleen een zeer ingenieuze, op geheel nieuwe leest geschoeide rampenfilm zal het genre nog van een ondergang kun nen redden. (Première Nederland, Cinema 1, twaalf jaar). GEPROLONGEERD Moonraker - Grand 12 en 3. Roger Moore als James Bond beleeft onge kende tijden in maar liefst drie Amers- foortse theaters en het ziet er naar uit. dat dit nog wel een tijdje voort zal duren Prima entertainment, spektakulaire ef fekten en een knotsgek verhaal, zoals gebruikelijk. James Bond als raket- tenjager. Spionage, thriller èn science fiction. Het kan niet op' (Grand 12. en 3. alle leeftijden, vierde week). Haastige spoed is zelden goed. Grand 4. De Franse topkomiek Pierre Richard en zijn film-gabber Victor La- noux blijven nog een weekje in Amers foort. ..Haastige spoed is zelden goed" (La Carapate) is een naar mijn gevoel kos telijke filmkomedie, zoals alleen de Fransen die kunnen maken. Kompleet met de nodige slapstick-effekten, wilde achtervolgingen en spitse dialogen. Zich afspelend tegen het turbulente tijdperk van de mei-revolutie in het Frankrijk van 1968 (Grand 4. zesde week, alle leeftijden). Halleluja voor een paar vuisten, Grand 5. Bud Spencer en Terence Hill zijn afgezakt naar het vanouds bekende arthouse theater Grand 5 en dat bete kent, dat het nieuwe succes van deze lachfilm aan haar eind is gekomen. Van mij mag het, want er zijn voldoende nieuwere films om de vrijgekomen plaats op te vullen en zo langzamer hand raakt ook het publiek uitgekeken op deze film. die bovendien niet tot de beste van het edele duo behoort. (Grand 5. zesde week, alle leeftijden) The Deer Hunter, Cinema 2. Hoewel het te verwachten is. dat James Bond's ..Moonraker" ook heel erg lang in Amersfoort zal blijven door de enorme belangstelling voor deze film (die je natuurlijk gezien moet hebben), is er nog een film, die op weg is naar een record. En dat is natuurlijk Michael Ci- mino's film over oorlog en vrede in de moderne tijd „The deer hunter" De film begint aan de vijfde maand en dat is geen kleinigheid. Ook een film, die je eigenlijk gezien moet hebben om er over te kunnen praten (Cinema 2. zeventiende week, twaalf jaar) City on fire. Euro Chinema. De grote rampen vliegen de filmpan uit. Naast het nieuwe Poseidon-avontuur kunnen de liefhebbers deze week ook terecht bij „City on fire" van regisseur Alvin Rakoff, waarin een werknemer van een olieraffinaderij, die boos is, een hele stad in de ellende stort. Ondanks de soms spektakulaire effek ten geen overtuigende film, zeker niet door het miserabele spel van de acteurs en de actrices, die deze ramp blijkbaar ook niet zo zagen zitten (Derde week, Euro Cinema, twaalf jaar). SEX EN AKTIE Aan sex en aktie ontbreekt het na tuurlijk ook deze week niet. Daar staan de bioscopen Duo 1 en 2 borg voor Duo 1 brengt in haar weekprogramma „Pornopeppers" en dat betekent, dat er zich weer heel wat afspeelt op het doek ten aanzien van onze vleselijke lusten. Voor wie de oppeppers nodig hebben het gaat over het volgen van een kuur in een sexkliniek en dan niet bepaald om het af te leren... (18 jaar) In de nachtvoorstellingen van Duo 1 de in het Duits nagesynchroniseerde film van Kenneth Howard „Sexamen" (Das Sex-Abitur) Wellustige taferelen op school tijdens en na de school examens. (18 jaar). Duo 2 brengt in deze vakantietijd weer eens een echte Kung Fu-film: Vrijdagavond 10 augustus a.s. om 24 uur kunnen filmliefhebbers die er snel bij zijn de inmiddels via het filmfestival van Cannes bekend geworden film „The China Syndrome" in een speciale nacht-voor-première bekijken. Hier een beeld uit deze film met o.m. Jack Lemmon. „Return of Bruce" en met die Bruce wordt dan niet Bruce Lee, maar Bruce Le bedoeld. Het is maar één letter ver schil, maar toch... (16 jaar). In de nachtvoorstellingen van Duo 2 duikt Clint Eastwood op als Dirty Har ry", die inmiddels legendarisch gewor den vertolking van Eastwood als keiharde politie-inspekteur. Voor de fijnproevers, zogezegd. (16 jaar). MIDDERNACHT Nog even een kleine verbetering ten aanzien van wat ik vorige week schreef over de speciale nacht-voor- première van „The China Synd rome", met onder meer Jane Fonda en Jack Lemmon in de hoofdrollen. Deze nachtelijke voor-première begint op vrijdagavond 10 augustus niet om 20 uur. zoals ik schreef, maar natuurlijk om 24 uur Voor wie het allereerste die film wil gaan zien. kan daarvoor vrijdag avond 10 augustus vanaf elf uur terecht bij de kassa van Cinema 1 Plaatsbe spreken is niet mogelijk. (16 jaar). „Kijk een beetje uit, suf- ferd FILMAGENDA AMERSFOORT Filmagenda voor Amersfoort van donderdag 2 augustus t/m woensdag 8 augustus 1979 GRAND, tel 033-14632 GRAND 1. 2 EN 3: MOONRAKER. a l Aanvangstijden zaal 1 en 2: 13 30-18 30-21 15 uur Zondags tevens 16 00 uur Zaal 3: 14.00-19 00-21 45 uur Zondags te vens: 16 30 uur Plaatsbespreken dagelijks: telefonisch: van 11.00-21.00 uur. Iel. 14173; aan de kassa van 12,00-21 00 uur, buiten de aanvangstijden van de films. Afhalen besproken plaatsen: Vanaf 12.00 uur dagelijks, minimaal een half uur vóór aanvang der voorstelling GRAND 4: HAASTIGE SPOED IS ZELDEN GOED. al Dagelijks: 1345-1845- 21.30 uur. Zondag 13.45-16 15-18 45- 21.30 uur. GRAND 5: HALLELUJA VOOR EEN PAAR VUIS TEN, al. Dagelijks 13 45-18.45-21 30 uur. Zondag 13 45-16.15-18 45-21.30 uur CINEMA, tel. 033-18900 CINEMA 1. Premiere Nederland: TERUG NAAR HET POSEIDON AVONTUUR. 12 jr Dagelijks: 13.45- 18.45-21.30uur. Zondag: 13 45-16 15- 18 45-21.30 uur CINEMA 2: THE DEER HUNTER. 12 jr. Dagelijks: 20.00 uur. CINEMA 2: kindermatinee BUGS BUNNY ZET DE BOEL OP STELTEN, a l Dagelijks 13.30-15,30 uur. Entree 3,50. EURO. tel. 033-33655 EURO CINEMA: CITY ON FIRE, 12 jr. Dagelijks 13.45- 18.45-21.15; zaterdag 16 15-18 45- 21 15uur; zondag 13 45-16 15-18.45- 21.15 uur; woensdag: 18.45-2115 uur. EURO. kindermatinee OOM FERDINAND EN DE TOVER DRANK, a l Nederlands gesproken Zaterdag-en woensdagmiddag 13.45 uur. DUO, tel. 033-16572 DUO 2: RETURN OF BRUCE. 16 jr Dagelijks: 14.00-19 00-21.15uur.Zondag: 14.00- 16.15-19 00-21 15 uur DUO 1: PORNOPEPPERS, 18 jr Dagelijks 14 15-19 15-21.30 uur. Zondag: 14 15- 1630-19 15-21.30 uur. DUO 2: SEXAMEN. 18 jr Vrijdag- en zaterdag avond: 24.00 uur. DUO 2: DIRTY HARRY, 16 jr. Vrijdag en zater dagavond 23 45 uur Speciaal: j THE CHINA SYNDROME. 16 jr. Vrijdagnacht 10 augusuts 24.00 uur. Cinema I.

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1979 | | pagina 13