Meer aandacht voor de jeugdfilm in het Amersfoorts Filmhuis NIEUW SEIZOEN IN VERBETERDE ACCOMMODATIE: Duitse, Italiaanse en Spaanse films in het weekprogramma aktiegroepen/belan- gengroepen 8 mm film donderdag 6 september 1979 braakliggend terrein hoofdfilms jeugdfilms kijk op de film die met haar pakket jeugdfilms dat braakliggende terrein in het komen de seizoen gaat betreden. Evenals in het vorige seizoen wil het Filmhuis Amersfoort aan Amersfoortse aktie- en belangengroeperingen de mogelijkheid bieden om via film en dis- kussie de eigen problematiek en doelstellingen naar buiten te dragen Die mogelijkheid is dit seizoen op de woensdagavond in het Filmhuis De eerste avond (,,Stop de neutronen bom") is reeds vastgesteld, terwijl over andere onderwerpen met verschillende aktie- en belanggroepen besprekingen gaande zijn. Tijdig reserveren is echter wel noodzakelijk. Het 8-mm filmfestival vorig jaar in het Filmhuis georganiseerd, verliep succesvol en ook dit jaar zal de Stichting Filmhuis Amersfoort aan dacht aan de amateur-films op dit formaat aandacht schenken. Of er opnieuw een filmfestival inzip, is nog de vraag. Dat is afhankelijk van het aanbod. De mogelijkheid bestaat ook om zo'n amateurfilm in het voor programma te draalen. Wie denkt een aanrdig film gemaakt te hebben, die wellicht ook interessant is voor een groter publiek dan binnen de be perkte huiskring, kan kontakt opne men met het bestuur van het Film huis. Wie méér wil weten over het werken UIT DE FILMBLADEN Het augustusnummer van ..Skoop" biedt onder meer vijf pagina's over Rainer Werner Fassbinder en dienst films ..in einem Jahr mit 13 Monden" en „Die Ehe der Maria Braun", geschre ven door Louis Ferron onder de titel: „Fassbinder in zijn nieuwe rol van nihi list" Harry Hosman vroeg het één en ander aan Fassbinder zelf na de we reldpremière van „Die Ehe der Maria Braun" in Berlijn. Vraag: „Waarom maakt u eigenlijk films?" Fassbinder: „Om het vak te leren" Charles Boost verblijft ook in Berlijn, maar dan aan de hand van films over Berlijn in de twintiger jaren. Direkte aanleiding is de film „Just a gigolo" van regisseur David Hemmings met David Bowie in de hoofdrol („een gênant stuk plagiaat, waaraan Hemmings nooit zijn naam had mogen verbinden). Boost gaat nog eens na wat films over Berlijn te zeggen hadden en konkludeert: „Maar om Berlijn 1920 te veroveren is er méér nodig dan een zwoel cabaret- jes, een cynisch liedje, de dijen van Liza Minnelli of van een andere zangeres en wat marcherende laarzen". Harry Hosman schrijft over regisseur Walter Hill en diens nieuwste film „The Warriors". Hill: „Ik maak eigenlijk films voor mezelf, maar tegelijkertijd hoop ik natuurlijk dat een heleboel mensen een kaartje zullen kopen, want ik weet heel goed dat je niet in Hollywood kunt blij ven filmen als er geen hond komt kij ken". Walter Hill, geen onderscheid tussen commerciëel en artistiek filmen. Wim Verstappen analyseert weer eens een bekende film op de montage tafel en dat is dan vooral interessant voor de echte cinefielen, die alles over film willen weten en voor kenners, die het eigenlijk hadden moeten weten. „To have and have not" van de be faamde regisseur Howard Hawks, met Lauren Bacall en Humprey Bogart in de hoofdrollengebaseerd op het boek van Hemingway. Kees de Bree schreef een in memo- nam voor Dave Fleischer „De onbe kende grappenmaker op de achter grond". Over Betty Boop. Koko de Clown, Popeye en de onwaarheden over de maker. Zij, die John Wayne niet kunnen ver geten, drukt Skoop een speciale blad zijde af vol plaatjes van een schietende Wayne (uit „Stage Coach"). Uitknippen en op volgorde in een blanko boekje plakken en u hebt een levende John Wayne in een spannende scène... Oscar van der Kroon gaat wat dieper in op de achtergronden van „The China Syndrome", de film die pas populair was na de ramp van Harrisburg. Jurriën Rood schrijft een analyse over recente typische mannenfilms „Een groep mannen als filmonderwerp". De ge heime liefde van J. M. A. Biesheuvel is Marilyn Monroe. Filmfan komt in haar septembe rnummer uit met een groot verhaal over de acteur Patrick Dewaere, de hotshot van de Franse Cinema „Acteren is niet het enige in mijn leven, maar het is het enige waarmee ik mijn brood kan ver dienen". Regisseur Ate de Jong had een ge sprek met collega Jacob Bijl over diens nieuwste film „Tiro". „Bij alle drie mijn films is er één beeld wat me fascineert". „In de jaren vijftig was ze een blonde starlet die geboetseerd werd naar het beeld van Marilyn Monroe. In de jaren zestig was ze de donkere actrice van drama's als „The Miracle Worker" en „The Pumpkin Eater. Vervolgens werd ze het prototype van de verleidelijke oudere vrouw in „The Graduate", speelde in een komedie van echtgenoot Mel Brooks en schitterde in de vrouwenfilm „The turning point". En nu, 48 jaar oud, is Anne Bancroft aan een nieuwe carrière begonnen als regisseur van „Fatso". Fred van Doorn over „De blik van Anne Bancroft". Frank Zaagsma sprak met Jan Troell, een Zweedse filmer met international reputatie, maker onder meer van „The immigrants" en „The new land". Dino de Larentiis vroeg Troell om de regie te doen van de nieuwste rampenfilm „HurricaneTroell: „Ik zou graag een gluurder zijn". Filmfan laat kustenaars praten over de film. Een nieuwe serie van Anneke van Doorn over de relatie tussen film en Scène uit: „Una giornatu Particolare" van Scola. Filmhuis kijkt ook naar de mogelijk heid om voor deze leeftijdsgroep een speciale korting te verlenen op de gewone filmhuis-films. De jeugdfilms zullen in ieder geval op zaterdagmiddag worden gedraaid (ter afwisseling van de normale zaterdag- middag-aktiviteiten). Voor de jeugd van 5 tot 8 jaar staan op het programma een pakket korte filmpjes bestaande uit „Hopscotch", een animatiefilmpje over het zoeken, verbreken en verkrijgen van vriendschap tussen drie kinderen. „Pantomime", met een aantal korte mime-schetsen van ..Beep Beep", een animatiefilmpje over twee jongetjes, die samen een zeepkist-auto maken, er vervolgens ruzie over krijgen en uit eindelijk de vriendschap herstellen Het tweede pakket voor deze leeftijdsgroep bestaat een speelfilm van normale lengte. „Kosenak, de trouwe lynx" uit 1972 Een Russische kleurenfilm van regisseur Agast Babajan over de vriendschap tussen een boswachter en een opgroeiende lynx in de wijdse na tuur. Voor de leeftijdsgroep van 8 tot en met 12 jaar biedt het programma de volgende speelfilms: „Shishok, de huisgeest een Russische film uit 1977 van Boris Buneyev, waarin een stads meisje bij oma op het land logeert, daar een sympathieke huisgeest ontmoet, veel van hem leert en hem mee naar de stad neemt; „Stormboy", een Australi sche speelfilm uit 1977 van Henry Saf- ran, waarin op uiterst gevoelige wijze de verhoudingen tussen mens en natuur, tussen twee kuituren en tussen de mensen onderling worden belicht De film kreeg de eerste prijs in Moskou 1977; „En toch spring ik weer op de balk", een poëtische film van de Tsje chische regisseur Karei Kachyna waarin de wilskracht van de kleine Adam hem niet alleen op de bovenste balk doet springen, maar hem ook weer doet paardrijden ondanks zijn kin derverlamming Tenslotte „De rode vo gel". een Russische speelfilm uit 1977 van Kamara Kamlova, opgenomen in Toerkmenie Hierin wordt moed, kracht en slimheid tegenover gevoel en aardig zijn gezet tijdens een zomervakantie. De geluk-brengde „rode vogel" zorgt voor een dramatisch hoogtepunt met 8 milimeter film (super 8, single 8) kan meedoen aan de speciale Film- kursus van het Filmhuis In tien bijeen komsten op zaterdagochtenden tussen 10.30 en 13 uur willen Peter Evers en Bernard Bakker ingaan op de geschie denis van de film, de taal van het beela en de praktijk door middel van het wer ken met 8 mm camera's. De eerste bij eenkomst is op 15 september, de laatste op 24 november, (in oktober valt een morgen uit door de herfstvakantie) Globaal zullen in deze filmkursus de volgende onderwerpen aan de orde komen: de ontwikkeling van de film (van stomme film tot heden), de taal van het beeld en het geluid, de technische in- struktie en montage In deze kursus zal ook gebruik worden gemaakt van voyage a travers l'impossible" van de befaamde cineast Georges Méliès (over de oorsprong van de film). „Der Filmschnitt" (voorbeelden van de vormgeving van de film en het belang van de montage), terwijl Thijs Ockersen een poging zal doen de relatie toe schouwer - filmmaker te verduidelijken Zo mogelijk, maar dat ligt aan de kur- sisten zelf, kan de kursus worden afge sloten met vertoning van gemaakt werk voor een breder publiek (familie, vrien den, kennissen e d.). Alle inlichtingen over deze kursus worden verstrekt door Peter Evers. Achter de Kamp 27 en Bernard Bakker. Everard Meysterweg 23. Amersfoort. Bij hen kunt u zich ook opgeven. Het is duidelijk, dat het theater aan de Appelmarkt-Groenmarkt het ko mende seizoen weer zal bruisen van aktiviteiten. Filmliefhebbers, die iets anders willen dan het geijkte film patroon, kunnen hier terecht. beeldende kunst, toneel, literatuur, televisie, muziek Deze maand het' woord aan Jeroen Henneman. Hans Maarten Tromp sprek met ac trice Annie Golden (Van hit naar Hair) over haar filmwerk met regisseur Milos Forman en diens nieuwste film „Hair" Annie Golden: „Want als ik een actrice ben, dan ben ik dat alleen omdat Milos heeft gezegd dat ik een actrice ben". Verder naast het gebruikelijke spul twee nieuwe rubrieken in Filmfan. Rijk de Gooyer krijgt m'n maandelijkse co lumn, evenals Jan Lenferenk, aange kondigd als de society-redakteur van Filmfan. Ach ja... Première biedt haar dubbeldikke nummer (74 pagina's over de film) met trots aan. Het is de afsluiting van de eerste jaargang en de redaktie is in het algemeen niet ontevreden over de ont wikkeling van het lezerspubliek Pre mière schijnt goed in de smaak te vallen en noemt zich het „grootste filmblad van Nederland". „Première" en dat is ondanks haar eerste verjaardag nog onveranderd gebleven, is in de eerste plaats een pretentieloos familiefilmblad en dat wordt weerspiegeld in de uiterst korte artikelen en de vele foto's. Voor de vluchtige lezers, die gewoon eventjes iets nel wil weten over een film. een prima formule, dat blijkt. In dit dubbele augustus (september-) nummer (er staat wel een nummer op, maar de maand moeten we maar ra den) biedt onder meer een verhaal over Roger Moore en Moonraker, over de nieuwste film van Milos Forman „Hair", een droom wordt werkelijkheid, auteur acteur Maarten Spanjer. hoofdrolspeler in Paul Verhoeven's nieuwste film „Spetters", Het geheim van „The China SyndromeRichard Lester pro beert toch weer iets leuks te maken (Butch and Sundance, the early jears), de gok van Jack Nicholson met „Goin' South", zelfs iets over een Hongaarse film, maar wel met lekkere plaatjes on der de titel „Zedigheid in een bordeel", Michael Caine heeft het moeilijk en zucht onder de belastingen. Een gesprek met Joop Doderer, die een nieuwe rol krijgt in Otto Pre- minger's nieuwste spionage-film, komt er iets serieuzer uit. David Ni- ven heeft vier gezichten in „Cand- leshoe", terwijl Tatum O'Neil in de voetsporen treedt van Liz Taylor in „National Velvet". Ook Robert Red- ford ontkomt niet aan „hetgeen het publiek van hem wil weten". Voor de popliefhebbers „The Who" en hun film „The kids are alright", terwijl ook Nina Hagen in de wereld van de film is doorgedrongen door de film plannen van Herman Brood, die in een hoogst zwanger stadium schij nen te verkeren. Tiro, Herman Van Veen, de Hobbits en alle vaste rubrieken. Eigenlijk veel te veel om hier allemaal op te noe men. Vlotte informatie heeft „Pre mière" in ieder geval wel te bieden, ook al moet het ook weer niet al te veel afglijden in de richting van de „Story" en „Privé-formule". Dóér wordt de geloofwaardigheid van de informatie niet mee gediend en dus ook niet de film. V. „Gefeliciteerd, professor, die grote vogel bestaat inderdaad" DOOR BERT VOS AMERSFOORT - Medio september start het Filmhuis weer met haar aktiviteiten terwijl begin september het theater weer opengaat. Wanneer het lukt (en dat is allesbehalve zeker) hoopt het Filmhuis tijdens de Keistadfeesten een Joegosla- visch filmprogramma te brengen. Dit laatste is afhankelijk van het al of niet tijdig samenstellen van een dergelijk programma in samenwerking met de desbetreffende Joegoslavische in stanties, wat op dit moment niet zo'n vlot verloop heeft. Be langrijker is echter dat het Filmhuis mee gaat draaien in het jeugdfilmcircuit (op zaterdagmiddagen geregeld kijken naar zorgvuldig geselecteerde jeugdfilms), waarbij uiteraard het jeugdtheater en de poppenkastvoorstellingen in het pro gramma opgenomen blijven. In het komende seizoen staan ook speciale projekten op stapel, zoals het samenwerkings programma rond de derde wereld-problematiek (films, thea ter, informatie, diskussie) en een programma rond het vee rtigjarig bestaan van de „National Filmboard of Canada". Zoals goed gebruik kunnen aktiegroepen, werkgroepen en belangengroepen ook weer ruimschoots gebruik maken van de mogelijkheden en de accommodatie van het Filmhuis/ theater Appelmarkt. Die accommodatie ondergaat (voor zover nog niet gerealiseerd) een belangrijke verbetering. De thea- terstoelen - wellicht de oudste nog in gebruik zijnde bioscoopstoelen van Amersfoort-, zijn vervangen, wat bij zal dragen - zo verwacht de Stichting Filmhuis - aan een wat gerieflijker comfort. De ingang van het theater zal dit seizoen aan de Groenmarktzijde worden gesitueerd, wat niet alleen uit brandveiligheids-overwegingen beter is, maar ook een betere bereikbaarheid tot het theater voor de minder-validen met zich meebrengt. In de loop van de komende maanden zal een begin worden gemaakt aan de verbetering van de zaal zelf, de foyer en de toiletten. Elders in dit nummer méér over de enthousiaste plannen van de Stichting Filmhuis en de ver schillende binnen haar muren opererende werkgroepen. In dit artikel willen wij ons beperken tot de typische filmprojekten. De Stichting Filmhuis gaat deze films voor de jeugd brengen, omdat zij ervan overtuigd is, dat er méér met film gedaan kan worden dan het tonen en bevorderen van het tradi tionele patroon, waarin de rollen vastliggen en opvattingen worden verkondigd, die niet bijdragen tot een zelfbewustere houding van de is voor kinderen zeer ingrijpend. Als ie dereen ervan overtuigd is dat jongens en meisjes over dezelfde intelligentie beschikken, kan je je zoon, na het zien van een avonturenfilm voor kinderen, niet uit zijn hoofd praten dat meisjes trutten zijn die altijd alles In de war stu ren, altijd vallen als er gerend moet worden en de intelligentie van een koe bezitten. In onze jeugdfilms zijn het nl. altijd jongens die de avonturen beleven. Tel voor de aardigheid eens het aantal Scène uit: „Messer im Kopf", in het weekprogramma van het Filmhuis Amersfoort. Scène uit: „Brutti, sporchi e cattivl", in de nachtvoorstelling van het Film huis. Het Filmhuis heeft haar hoofd filmprogramma tot december onge veer „Ingevuld" en dat ziet er voor de cinefielen bijzonder interessant uit. De liefhebbers van de Westduitse films komen daarbij behoorlijk aan hun trekken. Op dit moment wordt getracht als openingsfilm „In einem Jahr mit 13 Monden" van Rainer Werner Fassbinder naar Amersfoort te krijgen. Mocht dit echter niet luk ken, dan wordt gestart met „De Frau gegenuber" (15 tot 18 september). In de daarop volgende weken zal men dan kunnen kijken (in volgorde) naar „Messer im Kopf", „Jane Bleibt Jane" en „Bruno, der Schwarze". De eerste drie films zijn in dezelfde week eveneens in de nachtvoorstelling (za terdagavond 23 uur) te zien De Spaanse film heeft in de afgelo pen periode steeds meer bekendheid gekregen in Nederland. Zowel de Film huizen. art houses als gewonen bioscopen besteden aandacht aan wat Spanje op dit moment levert aan speel film. De Stichting Filmhuis heeft in de laatste drie weken van oktober en de eerste week van november in totaal vier Spaanse films geprogrammeerd En niet de eerste de beste: „Elisa vida mia", „De geest van de Bijenkorf „Cria Cuervos" en „La Ciutat Crema- da". Tot zover het bekende hoofdfilm programma In de nachtvoorstellingen kunnen de echte filmliefhebbers zoals eerder ge zegd kijken naar de Duitse films uit het weekprogramma en in de maand no vember naar drie Italiaanse films van Scola, die vooral de laatste tijd een doorbraak heeft gekregen in Neder land. Het zijn de films „Una Gironata Particulare" „Bruttie, Sporchi e Cattivi" en ,,C' Erevamo tanto amati". De november-week wordt (wat de nachtvoorstellingen betreft) afgesloten met „Outrageous" van Richard Bren ner. Een (tamelijk) nieuwe aktiviteit van het Filmhuis Amersfoort is de pre sentatie van een reeks jeugdfilms, die anders dan in de normale bioscoop, gericht zijn op de op voedende en informatieve waarde. Voorlopig zal een keus worden ge maakt uit de aangeboden films uit de leeftijdsgroepen 5 tot 8 jaar en 8 tot 12 jaar. Voor de jeugd van 12 tot 16 jaar worden de mogelijkheden nog onderzocht. Ook hiervoor zijn films beschikbaar, maar de Stichting jongens dat in zulke films speelt. Meis jes zijn alleen maar toegevoegd. Deze films bevorderen discriminatie van meisjes. Eén uitzondering moeten we maken en dat is Pipi Langkous. Eén op de tienduizend avonturenfilms waarin een meisje de hoofdpersoon is. Deze tendens heeft zich jammerge- noeg niet doorgezet. Kijken we naar dierenfilms dan is het patroon precies hetzelfde. De dieren worden vermen selijkt, de ree met opgemaakte ogen kijkt smachtend en met grote bewonde ring naar het sterke hert met de brede borst boven op de heuvel, die iedereen in elkaar ramt die niet doet wat hij wil. De sterke man die de leiding heeft ge nomen en iedereen dwingt te gehoor zamen. want zo hoort het. Een baas moet er zijn en die baas is de sterkste. Deze in wezen feodale instellingen worden overgebracht op de kinderen die ze als normaal anvaarden Er zullen voorlopig nog wel met doodsangst over ravijnen springende, door schietende bandieten achtervolgde, rennede, vechtende jongens te zien zijn. Zintui- gelijke waarnemingen, schaamte over andersziin, sexuele gevoelens, verdriet zullen nooit in kommerciële films te zien zijn. Daar zullen de niet-kommerciële dis tributeurs zich aan moeten zetten Het is een braakliggend terrein. We zullen moeten zorgen dat de jeugd de gelegenheid krijgt zich in alle facetten van het mens-zijn te ontwikkelen. Dit kunnen we doen door films te vertonen waarin zintuigelijke waarnemingen, de sexuele ontwikkelingen, de waarheiden over andere culturen op eenvoudige wijze te zien zijn De jeugd heeft recht op eerlijke voorlichting Zij hebben geen enkele macht en zijn daarom afhanke lijk van wat ouderen voor hen organi seren" Aldus een begeleidend schrijven van de Stichting Filmhuis Amersfoort, jongere generatie. Het filmhuis is daarom van mening, dat het brengen van jeugdfilms een braakliggend terrein is. „De veranderingen die de laatste ja ren op alle terreinen zijn aanvaard; ik doel hierbij op de verschillende sa menlevingsvormen, de vrijere sexuali- teitsbeleving. de verwerping van kolo niale strukturen, van racisme, is op geen enkele wijze in de kinderfilms te rug te vinden. Dit betekent dat wij onze kinderen voortdurend laten beïnvloe den door oude verworpen ideeën. Dit betekent dat onze kinderen bij het kij ken naar deze films onder invloed staan van traditionele patronen en opvattin gen. Iedere ouder weet, hoe kinderen met de gekste ideeën thuiskomen als ze naar de bioscoop zijn geweest. Film

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1979 | | pagina 22