Thirty nine steps", een prima remake;
Ie legende van Presley in „Elvis the movie"
IEEN UITSCHIETERS, DEZE WEEK:
DONDERDAG 13 SEPTEMBER 1979
kijk op de film
27
OOR BERT VOS
MERSFOORT - Deze week een rustig filmprogramma,
t enkele nieuwe films zonder uitschieters. „Uit elkaar" blijft
rand 1 en gaat de vijfde week in. Herman van Veen's film
t het goed. „Moonraker" is nog in Grand 2 te zien, voor de
Silide week. Nieuw, nou ja, nieuw, is de film „Pas op of we
ian d'r op", van Bud Spencer en Terence Hill. Een lachfilm,
jaren geleden al erg veel succes oogstte en het ongetwij-
- gezien de praktijk rond films van dit duo - ook nu weer
ed zal doen. „Jaguar" is afgedaald van zijn te hoge troon
ar Grand 4. Datzelfde geldt ook voor „De dolle dwaze
nturen van Picasso", die nu in Grand 5 terecht is gekomen,
n prima lachfilm, toch maar eens gaan zien. „The Warriors"
uden Cinema 1 stevig bezet. Nieuw is „The thirty nine
>ps", een remake van Hitchcock's film uit 1935. Nieuw is ook
Ivis the movie", een muziekfilm rond de inmiddels legenda-
che Elvis Presley. Te zien in Euro Cinema. Porno en aktie in
io 1 en 2, dat spreekt, waarvan „Het eiland van de nieuwe
nsters" nieuw is. Duo 2 brengt in haar nachtvoorstellingen
n reprise van de bij de première groot uitgebrachte avon-
enfilm „Sky riders".
E THIRTY NINE
STEPS
sten we er nu eens even van uit
an, dat u „Te Thirty Nine Steps"
de befaamde regisseur Alfred
chcock, gemaakt In 1935. niet ge
zien hebt. U hebt dus geen weet van
de spannende avonturen van Ri
chard Hannay, zoals die door John
Buchan ooit eens te boek zijn ge
steld. We gaan er ook van uit, dat u
de eerste remake van regisseur
Ralph Thomas, zo'n twintig jaar ge
leden gemaakt, ook niet hebt gezien.
Als dat zo Is, dan kunnen we met een
llEFHEBBERS
De afgelopen week ben ik benaderd
>r tal van zeer enthousiaste konij-
m-heuvel-fanaten, die allemaal hun
flerbeste wensen en raadgevingen
'amen aanbieden. Vrienden, harte-
hartelijk dank. Tal van suggesties
'aren zeer ontroerend en getuigden
~\n smaak, van inzicht en van gevoel
>r het leven van de konijnen. Alle-
t al Waterschapsheuvel-kijkers"
)k, die me ervan wisten te overtuigen,
lat konijnen niet in een hok gestopt
loren te worden.
Ik ben het daar roerend mee eens.
Eén suggestie sprak mij in het bijzon-
Ier aan. Die kwam van een doorge
winterde heuvel-eigenaar, die al ja-
onlang het grootste plezier beleefde
Ian zijn met zweet en tranen tot stand
lebracht, maar goed doorwrochte
Touwsel. Hij had een heel netwerk van
jangen en holen onder zijn ,,tuin" ge
taakt. Piet, heette de man.
Piet kwam me persoonlijk opzoeken
dn was eigenlijk een tikkeltje blij, dat ik
log geen daadwerkelijke plannen had
gemaakt. ,,Dat berkebosje en die beu
kenhaag? Vergeet dat maar. Allemaal
flauwekul". Piet ging er eens uitgebreid
lfoor zitten om me het allemaal eens
haarfijn uit te leggen. Dorst had ie ook.
„Ik heb een eind gefietst", legde hij me
Verontschuldigend uit,en daar raak je
bezweet van". De koele pils gleed op
wekkend snel naar binnen.
„Kijk", zei hij en veegde het schuim
Van zijn lippen, ,,een konijn moet zich
thuisvoelen. Thuis, weet je wel, echt
thuis. U had het in datstukkie over een
koni/ne-flatje. Nou meneer, geloof mij
nou maar, dat is de pest voor die
beesten, echt. Voel u zich lekker als u
Sen hoog op de balustrade van de
Bijlmer staat, terwijl u dorst hebt en
héél, héél diep beneden u een flesje
pils te zien is? Nou, zo voelen de konij
nen zo'n flat. Niks waard meneer, niks
waard". Hij probeerde demonstratief
nog wat uit het lege flesje bier te wn'n-
ben, zodat ik snel een tweede fles liet
panrukken.
„Zo kennen we verder praten",
zuchtte hij vergenoegd. „Konijnen
voelen zich thuis onder de grond. U
woont hier zo dichtbij de bossen. Nooit
to'n gat in de grond gezien? Kijk eens
Ban.hij knikte verheugd, toen ik
meedeelde inderdaad meerder malen
Van die „gaten" te hebben gezien.
„Meneer, déér kruipen die beesten in.
Déér voelen ze zich thuis. Dét is hun
buis. Goed, als we het daarover eens
tijn, dan nu graag de aandacht voor
bet volgende. Hoe maak je een echt
konijnenhol in je tuin? Ik heb daarvoor
Ie volgende oplossing gevonden". Hij
zweeg even bedachtzaam en keek me
aan. „Televisie?" vroeg hij. Ik knikte
maar wat, ik heb inderdaad televisie.
KabeltelevisieNee, vertelde ik hem,
we kunnen Belgie nog niet ontvangen,
maar dat zal binnen afzienbare tijd
gaan gebeuren.
„Prima", knikte hij, „beter dan de
riolering". Hij nam een fikse slok. „Kijk,
het zit zo. Op het moment, dat ze hier
beginnen met de aanleg van die ka
beltelevisie, dén pas komt u in aktie. U
kunt toch wel efkens wachten op die
heuvel van u? Nou dan. Als de ge
meente kabels in de grond gaat leg
gen, dan moet u er als de kippen bij
wezen. U stommelt wat in de buurt
rond. U kijkt, waar de kabels worden
gelegd. Er worden vast gleuven ge
graven. U graaft ook gleuven. In de tuin
van uw buren en zoEn dan zegt u, dat
u bezig bent de gemeente te helpen.
Voor de kabeltelevisie. En als ze dan
een ogenblikkie niet kijken, hupsakee,
mooie buizen er in, niet te kleine en
klaar is keesje".
Het glas was leeg en om het slot van
het verhaal niet te missen, schonk ik z'n
glas nog een keertje vol. „Als je het
goed aanpakt, dan heb je straks een
pracht van een konijnenheuvel met
tientallen meters gangen. Zelf heb ik op
die manier zo'n kleine honderd meter
buis in de grond zitten. En die buizen
komen keurig uit in mijn konijnenheu
vel.
Hij keek bedachtzaam naar mijn tuin,
alsof hij zo aan het werk wilde gaan.
„Prachtig idee", zei ik, „maar m'n bu
ren zien me nou niet dire kt aan het gra
ven, doe ik anders ook niet en zeker
niet in hun tuin".
Hij knikte. „Daar zit wat in, net wat ik
dacht. Geen greintje zin om je koppie-
koppie te gebruiken. Man, dan laat je
toch iemand anders het werk doen? Ik
weet wel een knaap, die
„Die buren van u, hebben die niets
gemerkt?" vroeg ik een tikkeltje onno
zel. Hij zuchtte.Eén van de buren wel,
een tuin of vijf verder op. Dat was het
maximum dat ik aan buizen had. En ik
geloof, dat ik die laatste buis vergeten
heb af te dichten. Gisteren nog kwam
die buurman naar me toe, toen ik in de
tuin bezig was met m'n konijnenheuvel
en m'n beestjes. „Pief, zei die, „Piet,
je houdt dat hek toch wel goed dicht
hè? Eén of ander beest vreet m'n hele
tuin kaal en ik dacht.Toen ben ik
eventjes geschrokken, dat ken u be
grijpen. Heb je gisteravond dat leuke
programma op België gezien? vroeg ik
hem maar. Dat had ie. Want laten we
eerlijk wezen: met die kabeltelevisie zie
je nog eens wat. Later ben ik zelf eens
wezen kijken, toen buurman naar z'n
geliefde België zat te loeren. Net wat ik
had gedacht. Tussen de coniferen.
„Waf vroeg ik. Piet schaterde.
„Een konijnenhol en een fikse ook!" En
een lol dat die beesten van me heb
ben". Hij dronk zijn glas leeg en stond
op. „Kom, zei hi/", ik denk dat ik maar
eens weer ga. Je hebt m'n adres.
Waarschuw me als de kabeltelevisie
komt. Konijnen zijn gek op televisie!'
Ik hoor nog zijn schaterlach, waar
mee hij in zijn auto stapte.
V
Scène uit:Elvis the movie uitstekende film over deze legendarische rochzanger, met Kurt Russell als Elvis en
Season Hubley als diens vrouw Friscilla.
gerust hart verder praten. Hebt u Hlt-
chock's versie wèl gezien, maar Is
dat héél, héél lang geleden, mis
schien...
Regisseur Don Sharp heeft zijn ver
sie van „The Thirty Nine Steps" niet
onverdienstelijk gemaakt, laten we dat
voorop stellen, maar Hitchcock is toch
anders, ook al moeten we ons ook niet
blind blijven staren op wat die oude,
tachtigjarige grapjas aan spanning ooit
heeft geproduceerd.
„The thirty nine steps" zoals Don
Sharp die in beeld bracht is zonder
meer een onderhoudende, boeiende en
met vlagen zelfs erg spannende film,
waarbij Sharp het in de eerste plaats
ook moet hebben van prima dialogen
en de sfeervolle aankleding. Robert
Powell speelt de hoofdrol als Richard
Hannay uitstekend.
„The Thirty nine steps" is een spio
nageverhaal en dat is tenminste een
genre, waarmee de Britten (ook nu nog)
best de weg weten. Alles speelt zich af
vlak voor de eerste wereldoorlog, toen
spionage bedrijven en oorlogje voeren
nog niet dat keiharde métier van nu
was. Men bleef in die goeie oude tijd
zoveel mogelijk „heer", dat spreekt,
ook al deinsde men ook toen niet terug
voor moord en al dat soort schandelijke
zaken als het noodzakelijk was.
De intrige is dezelfde gebleven als
van Hitchcock, zij het met enkele wijzi
gingen. Toch heeft Don Sharp een to
taal andere film afgeleverd, wat op zich
een verdienste te noemen is.
Hannay (gespeeld door Robert Po
well) komt bij toeval in kontakt met kolo
nel Scudder (John Mills)die juist op het
spoor is gekomen van een moordkom-
plot op de Griekse premier Karolides,
waarmee de toch al dreigende oorlog
vervroegd zou worden, terwijl de Britten
nog niet helemaal klaar waren voor de
strijd. De ministers, die van de ontdek
king op de hoogte zijn gebracht, gelo
ven er niet zo in en worden prompt ver
moord. Scudder vlucht en komt in de
woning van Hannay terecht. Scudder
vertelt hem van het komplot.
Vanaf dat moment is Richard Hannay
een speelbal der politieke elementen
geworden. Scudder wordt gedood, het
boekje met aantekeningen verdwijnt en
Pruisische agenten onder leiding van
een vooraanstaande Londense za
kenman (gespeeld door David Warner)
openen de jacht op hem. Aanvankelijk
lijkt het er op. dat Hannay er zonder
kleerschuren afkomt, maar de politie
begint ook jacht op hem te maken, als
de vermoedelijke moordenaar van
Scudder.
Er ontwikkelt zich een medogenloze
achtervolging dwars door het fraaie En
gelse landschap, waar Sharp dan ook
handig gebruik van weet te maken. Alle
ingrediënten voor een onderhoudende
spionagefilm zitten in het verhaal ver
werkt, met inbegrip van de schone
jonkvrouw, die Hannay voor de vijan
den verborgen wil houden.
Het komt uiteindelijk allemaal best op
z'n pootjes terecht, maar voordat het
zover is, hebt u al een enerverend deel
achter de rug, met de torenscène als
hoogtepunt.
Zoals gezegd heeft Don Sharp een
op zich spannende, onderhoudende
film gemaakt op een oud thema. La
ten we het er op houden, dat Hitch
cock het anders heeft gedaan.
(Cinema 2, eerste week, 16 jaar).
ELVIS THE MOVIE
Elvis Presley stierf zo'n twee jaar
geleden en werd op slag een nog
grotere legende dan hij reeds was.
Logisch, dat déér een film in zit, zul
len ze in Hollywood gedacht hebben.
het totaal (verhaal, muziek en spel)
authentiek overkomt, ook al zullen
de rasechte Elvis-fans het verschil
misschien wel merken.
Het gaat echter om het verhaal van
de legende, die Elvis Presley heet.
En die legende is overeind gebleven,
door de film zelfs versterkt.
(Euro Cinema, eerste week, alle leef
tijden).
HET EILAND VAN DE
NIEUWE MONSTERS
Griezelen en toch een happy end,
wat wil je nog meer! Je beleeft het
allemaal in „Het eiland van de
nieuwe monsters een film van Ita
liaanse bodem, met onder andere de
voormalige James Bond-schoon-
heid Barbara Bach in de hoofdrol.
Het wekt bij mij enige bevreemding
dat deze film in Duo 2. niet voor niets
een aktie-theater, is geprogrammeerd,
want „Het eiland van de nieuwe mon
sters" lijkt meer een komedie dan de
titel wil doen geloven.
Okee. als je niet dagelijks met
griezels in aanmerking komt wil je wel
eens angstig terugzakken in je
biosoopfauteuil, maar het is in wezen
allemaal maar een vrolijke boel.
Het verhaal draait in hoofdzaak om
het legendarische Atlantis, nog altijd
verzongen in diepe wateren, maar door
filmmakers o zo graag naar boven ge
haald.
In „Het eiland van de nieuwe mon
sters" wordt Atlantis zelfs bevolkt door
Rackham de schatten moeten bergen
uit de Zonnetempel, eens een deel van
het verdronken werelddeel Atlantis De
nieuwe monsters zijn bereid de schat
ten naar boven te halen, in ruil voor een
soort drug die Amanda ze brengt.
Professor Marvin heeft van dat alles
geen weet, hij denkt een nieuw men
selijk ras te maken dat, als de wereld
vergaat, in de zee als amfibieën kan
leven.
Claude ontdekt zijn geheim, maar
ook zijn tot amfibieën gedeklasseerde
metgezellen Claude weet de professor
te overtuigen van de afschuwelijkheid
van zijn kreaties. Maar in het onder
aardse laboratorium van de professor
dringt op dat moment Rackham binnen
en doodt de professor. En terwijl de vul
kaan op het eiland op uitbarsten staat,
sluit Rackham Claude in een grote wa
tertank op en wil verdwijnen met Aman
da. Een inboorling redt Claude op het
nippertje, die vervolgens Rackham uit
schakelt en met Amanda weet te ont
snappen. Maar niet zonder hulp van de
nieuwe monsters
PREFENTIES
Het is vooral het slot van de film die
om een paar kritische noten vraagt.
„Het eiland van de nieuwe monsters" is
helemaal geen vervelende film, maar
het is wep leuk te weten wat je te wach
ten staat. Zoals gezegd begint de film
veelbelovend, met echt wel griezelige
momenten en helaas pretendeert de
film dat verder ook te zijn.
Daarvan is helemaal geen sprake
Gaandeweg kulmineert het in een ko
misch gedoe, dat je toch niet verwacht.
Het was misschien allemaal nog te ver
goelijken geweest, als er niet zo ver
schrikkelijk met cliché s was gesmeten
Als het net een beetje spannend lijkt te
worden hangt er, exact op tijd, wel weer
een touw dat Amanda en Claude in
veiligheid brengt. Of zoals op het einde
de nieuwe monsters het - inmiddels! -
verliefde tweetal naar veilige wateren
voeren. Het zijn wat kritische opmerkin
gen die aan de film als geheel niets
afdoen, 't Is gewoon even een weet dat
je naar een al dan niet aardige griezel-
komedie gaat.
Duo 2, eerste week)
d.v.r.
Regisseur John Carpenter heeft die
taak op zich genomen en het resul
taat is een gave muziekfilm over een
zanger, die zijn hoogtepunt beleefde
In de zestiger jaren als de The King.
Natuurlijk is er kritiek op deze film te
leveren. Sommigen stellen, dat „Elvis
the movie" een eenzijdig beeld geeft
van diens leven, een te sprookjesachti
ge uitwerking, waarbij de latere misluk
kingen in zijn leven, het mislukte huwe
lijk met Priscilla Beaulieu, de drugs,
buiten beschouwing zijn gelaten. De
film houdt in feite op, daar waar de
eerste ellende begint.
Dat neemt allemaal niet weg, dat ge
tracht is een zo waarheidsgetrouw
beeld te geven van Elvis (in de film ge
speeld door Kurt Russell en dat doet ie
voortreffelijk). De Elvis-fans kunnen
dan ook niet meer dan uiterst tevreden
zijn over het uiteindelijke resultaat.
Hoofdrolspeler Kurt Russell; „De film
is bedoeld als een liefdevol portret. El
vis heeft een heleboel mensen een
groot plezier gedaan en het minste wat
we terug kunnen doen is hem op een
sympathieke manier afbeelden". Van
daar dat de film eindigt met het befaam
de concert in Las Vegas in 1969.
De manager van Presley, de al even
befaamde Colonel Parker, die van Elvis
een komplete industrie friaakte, had
overwegende bezwaren tegen „Elvis
the movie". Volgens hem was het alles
behalve een gelijkend portret van de
overleden rockzanger en weigerde toe
stemming om gebruik te maken van de
originele geluidsopnamen. Het gevolg
is, dat de Elvis-songs in de film worden
gezongen door de country-zanger
Ronnie McDowell.
Kurt Russell hoeft alleen maar de
bewegingen te maken en zijn mond
open en dicht te doen, play back dus.
De Colonel heeft met zijn verbod
echter niet kunnen verhinderen, dat
Scène uit: „The Thirty Nine teps", de tweede film nadat Hitchcock de defini
tieve versie maakte van dit verhaal van John Buchan.
Scène uit: „Elvis the movie".
amfibieën met welhaast menselijke
trekken - vrij vertaald - maar in het
kreëren van een science-fictionfilm zijn
de makers toch niet geslaagd. Dat alles
in ogenschouw genomen kun je toch
nog een paar kleine uurtjes pret bele
ven aan deze film.
VEELBELOVEND
Het verhaal begint veelbelovend.
Een Frans schip vol gevangenen lijdt
schipbreuk in de Caribische Zee. We
schrijven het jaar 1891. Slechts een
handvol overlevenden weet zich in een
sloep te redden. En daar dobberen ze
dan, in de woeste nacht Aan boord be
vindt zich ook de scheeparts Claude,
die zweert de gevangenen terug te
brengen. Maar plotseling wordt de
sloep opgewipt en tegen de rotsen ge
smeten. Slechts een paar „uitverkore
nen", waaronder dokter Claude, weten
het eiland heelhuids te halen. Maar ze
weten nog niet dat ze zijn aangeland op
het eiland van de nieuwe monsters!
Dorstig zoeken de mannen naar wa
ter. maar in het gebied verdwijnt de een
na de ander. Ze zijn gedood door de
vreemde wezens, die alle wateren op
het eiland terroriseren.
Alleen dokter Claude en twee ge
vangenen weten te ontkomen en ma
ken kennis met de beeldschone Aman
da (Barbara Bach). Het is natuurlijk
nooit weg als je op een wildvreemd ei
land een mooie vrouw ontmoet, zeker in
een film. Amanda brengt de overleven
den van het Franse schip op het spoor
van het enige huis op het eiland, dat van
Rackham.
Rackham is de heerser van het eiland
en heeft Amanda en haar vader in zijn
macht. Claude en zijn metgezellen ko
men in een mysterieuze omgeving te
recht. Nog diezelfde nacht verdwijnt
een maat van Claude op zeer vreemde
wijze. Het blijkt dat Rackham zo z'n ei
gen wetten heeft op het eiland; hij wordt
daarbij gesteund door de inboorlingen.
Terwijl zijn metgezellen spoorloos
verdwijnen, mankeert Claude nog altijd
niets. Het blijkt dat Rackham Claude
nodig heeft. De vader van Amanda,
progessor Marvin, de maker van de
amfibieën, is stervende en Claude moet
'm in leven houden.
Het duurt niet lang of Claude ontdekt
het geheim van het eiland van de
nieuwe monsters. Rackham neemt
Claude mee in een duikerklok naar een
onderzeese grot en daar ontdekt Clau
de dat de professor erin geslaagd is
enorme amfibieën - de nieuwe mon
sters, half vis. half mens - te scheppen,
die in de zee kunnen leven en die voor
filmagenda Amersfoort
Filmagenda voor Amersfoort van
donderdag 13 september t/m
woensdag 19 september 1979
Grand 1
Grand 033-14632
„Uit elkaar", 12 jr.. dagelijks 13.30,
18 30 en 21.15 Zondag:13.30. 16.00.
18 30 en 21 15 uur.
Grand 2
„Moonraker", a ldagelijks: 13.30,
18 30 en 21.15 uur. Zondag: 13.30,-
16 00. 18.30 en 21.15 uur
Grand 3
„Pas op of we slaan d'r op" (Watch out
w're mad), a l., dagelijks: 13.45, 19.00
en 21.15 uur. Zondag 14 00, 16.30 en
21.45 uur
Grand 4
„Jaguar de onoverwinnelijke". 12, da
gelijks 13.45,18.45 en 21 30 uur. Zon
dag: 13.45, 1615, 18 45 en 21.30 uur.
Grand 5
„De dolle dwaze avonturen van Picas
so". al., dagelijks 13.45, 18.45 en
21.30uur Zondag: 1345.16.15.1845
en 21 30 uur
Cinema 1
Cinema 033-18900
„The Warriors", 16, dagelijks: 13.45,
18 45 en 21.30 uur Zondag 13.45,
16 15. 18.45 en 21.30 uur
Cinema 2
„The thirty nine steps", 16, dagelijks:
13.30, 18.30 en 21.15 uur Zondag
13.30, 16 00, 18.30 en 21.15 uur.
Euro
Euro 033-33655
..Elvis, the movie", a l. dagelijks: 13.45,
18.45 en 21.15 uur. Zondag: 13.45.
16.15,18.45 en 21.15 uur Zaterdag en
woensdag: 18 45 en 21.15 uur.
Euro kindermatinee tel. 33655
„De vrolijke piraten van Schateiland".
al., zaterdag en woensdagmiddag:
13.45 uur.
Duo 1
Duo 033-16572
..Joanna de pornoslavin". 18. dagelijks
14 15, 19.15 en 21.30 uur. Zondag:
14 15. 16.30. 19.15 en 21.30 uur.
Duo 2
„Het eiland van de nieuwe monsters",
12. dagelijks: 14.00. 19 00 en 21.15
uur Zondag 14.00, 16.15, 19.00 en
21 15 uur
Duo 1
„De erotische capriolen van een
deurwaarder", 18, vrijdag en zaterdag
avond: 24 00 uur.
Duo 2
„Sky riders" vrijdag en zaterdagavond:
23.45 uur.