„Avalanche Express": een reclame voor het penbaar vervoer... IbfrérwI Filmagenda kijk op de film DONDERDAG 25 OKTOBER 1979 „Maar ik heb u toch al heel hartelijk bedankt?" Scène uit: „Cria Cueroos" sexuelen te doorbreken en te laten zien dat zij het recht hebben zich vrij te bewegen en uit te drukken. A bigger splash is een liefdes verhaal. Onderwerp de homosexuele liefde, of liever wat er gebeurt in het leven van enkele mensen als zo n liefde ophoudt te bestaan. In de eerste plaats is er Hockeny die cen traal staat, dan is er een jongen op wie hij verliefd was, die in vele van zijn schilderijen figureert, en dan is er een ander die schutere toenade ringen in Hockney's richting doet. Zonder sukses. Dat is het uiterlijke verhaal. Via een harde montage van direct op elkaar gesneden beelden beelden, vertelt de film ook nog een ander verhaal. Dat van Hockney's werk, hoe het ontstaat vanuit zijn dagelijkse leven en met welke technieken. Geen in- struktie met aanwijsstok, maar in het verhaal opgenomen. Het knappe van Hazan's film is dat je eerst leeg en wat vreemd-verdeeld naar z'n film zit te kijken, maar dat je later gaat beseffen dat dat de bedoe ling is. (Woensdagavond 31 oktober, 19.00 uur). Filmagenda voor Amersfoort van donderdag 25 oktober t/m woensdag 31 oktober 1979. Grand, tel. 033-14631 Grand 1 en 2, 6e week ...Grijpstra De Gier", 12 jr. Dagelijks: 13.45-19.00-21.45 uur; zondag: 14.00- 16.30-19.00-21.45 uur Grand 3 3e week „Hair', a.l. Dagelijks. 13.30-18.30- 21.15 uur; zondag. 13.30-16.00-18.30- 21.15 uur. Grand 4 5e week „Escape to Athena", 16 jr. Dagelijks: 13.45-18.45-21.30 uur; zondag: 13 45- 16 15-18.45-21.30 uur Grand 5 4e week „In de ban van de ring", a.l. Dagelijks 13.30-18.30-21.15 uur; zondag: 13.30- 16.00-18.30-21.15 uur Cinema, tel. 033-18900 Cinema 1 3e week „Kort Amerikaans", 16 jr. Dagelijks 13.45-18.45-21 30 uur; zondag: 13 45- 16.15-18.45-21.30 uur Cinema 2 nieuw „Avalanche Express". 12 jr. Dagelijks: 13.30-18.30-21.15 uur; zondag: 13.30- 16.00-18.30-21.15 uur Euro, tel. 033-33655 Euro 3e week „Main Event", a.l. Dagelijks: 13.45- 18.45-21.15 uur, zondag 13.45-16.15- 18.45-21.15 uur; zaterdag en woensdag: 18.45-21.15 uur Euro kindermatinee „De Reddertjes", a.l. Zaterdag en woensdagmiddag 13.45 uur. Duo, tel. 033-16572 Duo 1 nieuw ,,'n Zweedse blijft het heetste", 18 jr Dagelijks: 14.15-19.15-21.30 uur; zon dag: 14.15-16.30-19 15-21 30 uur. Duo 2 7e week „Pas op, of we slaan d'r op", 12 jr. Da gelijks: 14.00-19.00-21 15 uur; zondag 14.00-16.15-19.00-21.15 uur. NACHTVOORSTELLINGEN Duo 1 „Chez Madame Claude", 18 jr. Vrijdag en zaterdagavond 24.00 uur. Duo 2 „Superfly" Vrijdag- en zaterdagavond 23.45 uur. FILMPROMOTIETEAM OP PAD EN TOCH SPRING IK WEER OP DE BALK Zaterdagmiddag om half drie kun nen de kinderen van 8 tot en met 12 jaar veel plezier beleven aan de Tje- chische film „En toch spring Ik weer op de balk" uit 1972 van regisseur Karei Kachyna. Het verhaal is in een rustig tempo opgebouwd rond allerlei kleine ge beurtenissen die voor kinderen heel herkenbaar zijn. Dit ondanks het feit dat een en ander zich in een heel andere tijd en onder heel andere omstandighe den afspeelt. De relatie van de jongen met zijn va der. het feit dat hij net zo wil worden als zijn vader is goed getekend. De moeder is iets minder duidelijk uitgewerkt en is in feite het stereotype van de bezorgde moeder die weliswaar uit overbezorgd- heid voor het kind streng is maar het goed meent. Belangrijker echter zijn de gevoelens van de jongen en de wijze waarop die in zijn gedrag en via innerlijke beelden (droombeelden en fantasieën) tot uiting komen. De moraal iemand die verlamd is is niet zielig, misschien zijn de anderen dat veel meer. FILMS VOOR DE WHAM Volgende week woensdag kan men In het Filmhuis aan de Ap pelmarkt terecht voor een filmavond van de WHAM, de werkgroep Homo- sexuelen In Amersfoort. Op het pro gramma staan twee films, die de doelstellingen van de werkgroep na der accentueren. Het zijn de films „Verdomde flikkers!" uit Zweden (1977) en „A Bigger Spash" uit En geland (1974) van regisseur Jack Hazan. Verdomde flikkers! is een doku- mentaire over twee homosexuele mannen Hakan en Pelle die In een woongemeenschap in Stockholm van homo's wonen. Ze gaan samen In bad, ze vrijen en praten vrijelijk over hun werk binnen een man- nenpraatgroep en hun homo-zijn. De diskussie zijn ook In de film te zien. Ze vertellen over de onderdrukking van homofielen, over opvoeding en rollenpatroon van mannen en vrou wen. Een stukje tekenfilm in de film maakt dit duidelijk. De film probeert de vooroordelen jegens homo- Jogchem's Theaters, alti|d in voor iets nieuws, is kortgeleden gestart met een film-promotie-team onder be zielende leiding van Grand-bedrijfslei- der Peter Miclai. Dit team, bestaande uit vijf enthousiaste meisjes, heett tot laak een bepaalde film, die extra aandacht verdient, bij het publiek meer bekend heid te geven. Daartoe is een speciale film-promotiewagen in gebruik geno men waarmee het team op geregelde tijden de stad in trekt Uiteraard stond afgelopen weken de film ..Hair" op het programma van het promotieteam DOOR BERT VOS AMERSFOORT - Ook deze week rust in de bioscopen. Geen opzienbarende verschuivingen, geen premières die de volle aandacht vragen. De herfstvakantie is voorbij en het wachten is nu op de kerst, wanneer de Nederlandse premières weer aan de lopende band op het kijkende voetvolk worden losgelaten, met als tussendoortjes nog enkele premières, die blijkbaar net niet goed genoeg zijn voor de Kerst. Hoe het ook zij, deze week kunnen we wel kijken naar een nieuwe film, die bepaald geen reclame maakt voor het openbaar vervoer: The Avalanche Exp ress" van regisseur Mark Robson. De kinderen kunnen in de matinee-voorstellingen van Euro zaterdag- en woensdagmiddag hun hart ophalen aan de reprise van „De reddertjes", een spannende Walt Disney-film in Nederlandse nasynchronisatie, zodat er geen ondertitels gelezen hoeven te worden. Het duo Duo brengt deze week op het gebied van sex en porno ,,'n Zweedse blijft de heetste" (hoe verzinnen ze zo'n titelin Duo 1 en „Chez Madame Claude" (in de nachtvoorstellingen van dit theater). Duo 2, het theater waar de aktie is, kunnen de liefhebbers deze week terecht voor „Pas op of we slaan d'r op" (voor de zevende week) met Bud Spencer en Terence Hill en „Superfly" in de nachtvoorstellingen. KUNST OF GEEN KUNST Eén van de meest opvallende verschijnselen in de roerige, op standige jaren zestig, was de grote vloed aan kunst, die deze periode opleverde. Wie in die ja ren onze nationale musea be zocht, werd werkelijk verrast door alleraardigste werkjes van voor mij totaal onbekende „kun stenaars", die hun nog blijkbaar doorzinderende kinderleven had den aangegrepen om voor eens en altijd hun naam te vestigen in de toch nog moeilijk doordring- bare wereld van kunst en kun stenaars. In die tijd heb ik overdonderd en verbijsterd een rondgang ge maakt door wat toen als de mo derne kunst werd gepresenteerd: streepjes, lettertjes, krabbeltjes, vlekjes, al dan niet op bijzonder ingenieuze wijze gegroepeerd. Ik konstateerde, dat het abstrakte werk alweer in de kelders was op geborgen en dat verdroot mij zeer, want ook al begreep ik vrijwel nooit wat de kunstenaar bedoelde met zijn harmonieuze vlakvulling met het onderschrift „zittend naakt" of „vliegende duif', ik ben een liefhebber van kleuren, dus dat werk dééd me gewoon wat. Met die streepjes, lettertjes, cijfer tjes en vlekjes had ik véél meer moeite. In die periode was mijn oudste zoon net met soortgelijk werk begonnen en ik kon me toen niet voorstellen, dat in mijn gezin een geniale kunstenaar rond- waardde, die zijn tijd ver vooruit was. Aan de ene kant voelde ik dus gepaste trots over de presta ties van mijn blijkbaar kunstzinnig aangelegde zoon, aan de andere kant voelde ik een steeds sterker wordende twijfel wat betreft het expressievermogen van de in die tijd met trots gepresenteerde kun stenaars. De jaren zestig hebben intussen plaats gemaakt voor die van ze ventig en we zitten al bijna weer op de drempel van de jaren tach tig. Tijd dus om terug te blikken, om de eeuwigheidswaarde van de moderne kunst voor dit mo ment vast te stellen aan de hand van wat enkele vooraanstaande musea te bieden hebben op dit veelomvattende terrein. Een be zoek aan het befaamde Kröller- Mullermuseum in Otterlo wil nog wel eens de nodige duidelijkheid verschaffen. In de fraaie natuur van de Hoge Veluwe bloeit de kunst in tal van schitterende vor men, omlijst door de herfsttinten van het Veluwse bos. Ik ben niet teleurgesteld, op één enkele uitzondering na. Moderne kunst in overvloed, maar gelukkig had de direktie het overgrote deel van de kleuterschoolwerkjes (met alle respekt voor de kleuterschool hoor) verwi/derd en vervangen door het werk van erkende kun stenaars, ook al kun je ook daar over van mening verschillen. Eén zaal bevatte nog de vlekjes, kriebeltjes, krabbeltjes, cijfertjes en lettertjes, die de jaren zestig kenmerkten en waar Nêerlands topkunstenaar Anton Heyboer bij voorbeeld nog steeds zijn kost mee schijnt te verdienen. Mijn kunstzinnige zoon, die zoals ge zegd ook die periode in zijn ont wikkeling heeft meegemaakt, was stil van stomme verbazing en in tense verbijstering toen hij dit ge niale werk aanschouwde. Mijn jongste was verrukt. „In welke klas zit die meneer, papa?" vroeg hij met blozende wangen. Ik moest het juiste antwoord schuldig blijven. De rest van de verzameling van Kröller-Müller is in ieder geval het aanzien en een bezoek waard. Hoofdzakelijk aansprekelijke mo derne kunst, met de collectie van Vincent van Gogh als hoogtepunt. Terwijl ik op een bankje wat mijmerend keek naar felle kleuren uit zijn Provencaalse periode (Ar- lès), passeerde een jong stel. Met gepaste haast passeerden zij het geniale werk van Van Gogh. Eén opmerking hoorde ik nog uit de mond van de knaap, die met een achteloos gebaar de kunst blijk baar bij zijn meisje introduceerde: „Kijk, Van Gogh, zijn impressio nistische periode". En hij wees naar een schilderij die eerder ver wantschap vertoonde met de Haagse School. Je leert nog eens wat, kijkend naar de kunst. Tot slot van de dwaaltocht kwamen we terecht in de ver- koophoek van het museum en werden daar gekonfronteerd met de harde realiteit van alle dag Zij bespraken een reproduktie van de al eerder in dit stuk genoemde Vincent. De aardappeleters. „Ik denk, dat ie het beste boven de deur van de keuken kan hangen", hoorde ik de ene mevrouw en thousiast driftig beweren, „déér is nog een plaatsje vrij". Haar dis- kussie-genote was duidelijk een andere mening toegedaan. „Bo ven de ingang naar de kelder", zei ze met pertinente stem. Ze heb ben volgens mij beiden gelijk. Aardappels lagen vroeger vaak in de kelder en worden gekookt in de keuken. Met de kunst ligt dat een tikkeltje anders, ook al kom je daarmee ook soms voor grote verrassingen te staan en is onze kerheid steeds weer troef. Mijn zoon schilderde gisteren in de keuken. Er is dus nog hoop voor de toekomst van de kunst. V. waarmee de film een duidelijk verband legt tussen de onvrijheid waarin de meisjes worden opgevoed en de fas cistische mentaliteit van het Franco re gime. Deze symboliek wordt hier echter nooit overheersend. Het verhaal op zich spreekt duidelijke taal. „Cria Cuervos y te sacaran los ojos" luidt het spreek woord voluit: „Voedt een kraai en hij zal je de ogen uitpikken". Door haar op voeding wordt Ana zo'n kraai. De dood, die op vele manieren in de film aanwe zig is (de dood van Ana's moeder, van haar cavia) wordt een obcessie voor Ana. De dood wordt haar bondgenoot tegen haar opvoeders Saura zet het doodsthema zwaar aan, maar het blijft realistisch, en vervalt nooit in horror, met kleine meisjes die moorden plegen enzo Niet voor niets beperkt de titel van de film zich tot het eerste deel van het spreekwoord: Ana wil haar vader en haar tante wel vermoorden, maar ze kén het niet. Sinds de dood van Franco is Spanje aan het veranderen Inmiddels is er voor het eerst sinds 40 jaar weer een democratisch gekozen regering, en die liberalisering heeft ook zijn invloed ge had op de filmcensuur. Elisa Vldamia, Saura's eerste post- Franco film maakt zichtbaar in welke richting hij verder zal gaan om de nood zaak om politieke kritiek te leveren af genomen is: verder naar de psycholo gie, en naar het spel met verschillenden tijden Elisa komt een paar dagen bij haar vader logeren, op vlucht uit haar huwe lijk. Ook hier weer komen jeugdherin neringen boven. Die zijn echter slechts bijzaak. Het gaat vooral om het heden, waarin zij haar man die haar smeekt hem nog een kans te geven definitief afwijst, en waarin er in korte tijd een hechte band groeit tussen vader en dochter. Saura speelt een verwarrend spel met een stuk kommentaar dat van Elisa afkomstig moet zijn, maar in de loop van de film twee keer door haar vader wordt voorgelezen, en pas aan het eind door haar zelf. Het is Saura te doen om die nogal tijdloze sfeer waarin heden en verleden, fantasie en realiteit niet altijd duidelijk te onderscheiden zijn, waardoor de identiteit van de vader en de dochter af en toe lijkt samen te smelten. Hier opnieuw een film die met zeer veel aandacht naar gezichten kijkt, en daar heel veel mee weet op te roe pen. (Filmhuis - zaterdag t/m dinsdag, 20.15 uur). Scène uit „Kort Amerikaans", voor de derde week in Amersfoort. THE AVALANCHE EXPRES Over de „Avalanche Express" kun je natuurlijk veel zeggen, maar ook weinig. Deze spionage-rampenfilm (wat daaronder dan ook bedoeld mag worden) werd gemaakt door wijlen regisseur Mark Robson, met wijlen Robert Shaw inde hoofdrol als Russische KGB-agent, die ten koste van alles naar het westen gesmok keld moet worden, met uiteraard de KGB op de hielen en zenuwachtige westerse geheime agenten om hun kostbare schat te beschermen voor kogelgaten en zo. Voeg daarbij Linda Evans als de vrouw, die een oogje heeft op Lee Marvin, die zelf de stoere westerse Cla-blnk uithangt en je hebt alle ingrediënten, die in zo'n film horen te zitten. Of nee, ik vergeet nog één belangrijk ding: de trein, waarin zich alles afspeelt, een trein die achtervolgd wordt door allerlei niet op natuurlijke basis veroor zaakte natuurrampen en ander on gemak. Treinen spelen de laatste jaren steeds vaker een dominerende rol in allerlei spionage- en rampenfilms en dat lijkt me geen al te beste reclame voor het openbaar vervoer. Speelde .The lady Vanishes" van Anthony Page zich tenminste nog in het veilige verle den af, „The Avalanche Express" is wel degelijk een hedendaagse noodlot- strein waar je maar beter geen pas sagier van kunt zijn Want het hoeft natuurlijk geen be toog, dat een trein met een deserteren de belangrijke man van de Russische Geheime Dienst aan boord, geen al te veilige trein is om mee te reizen. Afge zien nog van de verdwaalde (losse) ko gels die tijdens de rit door verschillende compartimenten vliegen, ot het onge mak wat rennende en achtervolgende geheime agenten op stations veroorza ken. het wordt toch wel wat al te bont als die trein ook nog eens wordt overvallen en dan nog wel in Nederland. De pas sagiers hebben dan al een gierende ontsnapping achter de rug, want in het Alpengebied raakte op „onverklaar bare" wijze een lawine aan de rol en iedere rechtgeaarde wintersporter weet, dat zoiets levensgevaarlijk kan zijn. Kortom, u hebt het al begrepen: er vallen harde klappen in deze eigenlijk niet serieus te nemen film, die deson danks best wat spannende momenten te bieden heeft en in totaal genomen dan ook als vrijblijvend amusement vol doende ontspanning en spanning biedt voor een paar uur aardig entertainment Tenminste, als men voorbij ziet aan verschillende (toch wel hin derlijke) schoonheidsfoutjes, zoals de sneeuw, die duidelijk schuimt, verkeerde uniformen voor Neder landers en een scène op de Noord zee met op de achtergrond toch de vage kontouren van een bergland schap. Wellicht ontdekt u er ook nog een paar en dat is misschien op zich een aardigheidje: ontdek de fou ten Horst Buchholz als Neder landse B VD-man, dat Is tenslotte een aardige vondst. Zoiets moet je in derdaad door een Duitser laten spe len om het geloofwaardig te hou den... (Cinema 2, eerste week, 12 jaar). GEPROLONGEERD De volgende films blijven nog een weekje in Amersfoort: „Grijpstra De Gier", de verfilming van Jan Willem v.d. Wetering's detectiveroman „Het lijk in de Haarlemmerhouttuinen" door Wim Verstappen. (Grand 1 en 2, zesde week). „Hair", de beroemde musical die tien jaar later door Milos Forman eindelijk werd verfilmd en prima amu sement oplevert (Grand 3, derde week. a.l.) „Escape tot Athena", een te gek gemaakte thriller „met humor" die het toch nog vijf weken uithoudt (in Grand 4, 16 jaar), „In de ban van de ring", Ralph Bakshi's verfilming van een deel van Tolkiens meesterwerk, door mij als redelijk, maar te lang getypeerd. Op verzoek bekeek Tolkien-aanhanger Fred Moormann het filmprodukt en was niet zo erg tevreden. Met een beetje fantasie zal de waarheid wel in het mid den liggen (Grand 5, vierde week, alle leeftijden). „Kort Amerikaans", de nieuwe Nederlandse film van Guido Pieters met Derek de Lint en Tinque Dongelmans in de hoofdrollen, begint aan de derde week in Cinema 1Een Wolkers' verfilming voor wie dat leuk vindt. „The main event" begint aan een derde week in Euro en dat is eigenlijk al heel wat voor een film, die best aardig is maar veel leuker had kunnen zijn met Barbara Streisand en Ryan O'Neal Tenslotte „Pas op of we slaan d'r op", nu al weer voor de zevende week te zien en (ook dat is iets nieuws voor Amersfoort) al weer enkele weken in het aktie-theater Duo 2. het theater dat voordien vrijwel nooit haar films prolon geerde. DE FILMS VAN CARLOS SAURA In het Filmhuis Amersfoort wordt deze week aandacht besteed aan de Spaanse cineast regisseur Carlos Saura en diens film „Cria Cuervos". Te zien van zaterdagavond tot en met dinsdagavond, 20.15 uur. In de nachtvoorstelling wordt zaterdag avond om elf uur de film „De verloof den" van de Italiaanse regisseur Ol- mi gedraaid. Pas de laatste jaren heeft de Spaan se cineast Carlos Saura, die al 11 films op zijn naam heeft staan, hier in Ne derland enige bekendheid gekregen, voornamelijk via zijn films „Cria Cuervos" (1976) en „Elisa vida mia" (1977). Elk van zijn films is herkenbaar aan een heel eigen stijl: rustig, met lange schots en veel stilte. En vooral aan clo- se-ups van mensen die met onpeilbaar melancholieke blik in de verte staren. In Saura's films zijn steeds dezelfde the ma's terug te vinden Hij heeft jarenlang zijn films onder het Franco-regime moeten maken, een regime dat, zoals bekend, een strenge censuur uitoefen de. Omdat juist de onvrijheid in Spanje een van zijn belangrijkste thema's is, heeft Saura om aan de censuur te ont snappen zijn toevlucht gezocht tot een symbolische taal waarin hij zijn kritiek op de politieke situatie in Spanje ver pakt. („De Jacht 1965 en „Anna en de wolven". 1972) Als kritiek hierop is wel geuit dat hij hierin te schematisch te werk is gegaan, dat dialoog en hande ling steeds iets „betekenendat de Spaanse maatschappij, voortdurend de hoodrolspeler is. Met als gevolg dat er geen ruimte meer is voor menselijkheid. Deze films zijn als kruiswoordpuzzels: ze zijn oplosbaar en laten niets aan de fantasie over. Uit latere films blijkt, dat Saura's grote kracht niet ligt in het symbolisch ver pakken van politieke kritiek, maar in een meer realistische psychologische be nadering. In „De tuin der „lusten". 1970 en „Het nichtje Angelica", 1973 vond Saura in het stijlmiddel van de herinne ring de sleutel waarmee hij zijn politieke kritiek op het Franco-regime op meer natuurlijke wijze kon binden aan zijn personen en tegelijk verder kon gaan in de richting van de psychologische film. Hij heeft het in deze films over mensen die vanuit een onzeker heden in hun verleden wordt getrokken, naar mo menten uit hun jeugd die bepalend zijn geweest voor hun leven. En die jeugd is dan meestal weer bepaald door een burgeroorlog en de sfeer van repressie die volgde op de Franco overwinning. In Cria Cuervos vinden we de hele Saura-inventaris terug: de herinnering aan de opvoeding en de sfeer van on vrijheid, het grote geïsoleerde huis dat een gevangenis is voor Ava, de hoofd rolspeelster en haar zusjes, verziekte familie relaties, veel wrijverij, en de ver pestende invloed van leger en kerk De herinnerde jeugd is hier op realistische wijze verfilmd. De film heeft twee episo den uit Ana's jeugd door elkaar ge vlochten: het verleden waarin haar moeder, aan wie ze erg gehecht was nog leefde, en het heden. De vader van Aha is verantwoordelijk voor de sfeer waarin zij en haar zusjes worden opge voed Hij is officier in het Franco leger,

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1979 | | pagina 21