Bloedstollend super-SF-horror- suspence-spektakel: „Alien", de ongrijpbare verschrikking mmn DOOR BERT VOS „ALIEN" ALS BOEK AMERSFOORT - Deze week kunnen de liefhebbers van horror en SF, maar óók van de betere, kleine film, in Amersfoort terecht. Hoofdmoot van het nieuwe programma is wel het super-SF-horror- suspence-spektakel „Alien" van regisseur Ridley Scott. Een film, waarbij het zweet in je handen gaat staan. (In Grand 1 en 2). In Grand 5 kunnen de filmliefhebbers hun hart op halen aan de wondermooie film „De Klompenboom", van regisseur Ermanno Olmi en in het Amersfoorts Filmhuis aan „De verbrande stad (La Ciutat cremadaj" van de Spaanse regisseur Antonio Ribas en „Een bijzon der dag" (Una giornata particulare) van de Italiaan Ettore Scola. Voor het overige worden de films geprolongeerd, waarbij ik nog wel even de aandacht wil vestigen op een bijzondere gelegenheid in Cinema 1 op donderdagavond 1 november, waar u - als u daartoe behoefte voelt - vanaf 20.15 uur kan praten met de maker van „Kort Amerikaans", regis seur Guido Pieters, en drie hoofdrolspelers: Derek de Lint, Tingue Don- gelmans en Cristel Blaak Praten over de film met de makers en de hoofdrolspelers. Loop eens naar binnen. Nog even als geheugensteuntje: „Hair" draait in Grand 3 voor de vierde week, „Escape to Athena" is nu voor de zesde week in Grand 4 te vinden, terwijl „Kort Amerikaans" nog steeds met succes in Cinema 1 te vinden is. (vierde week) „Mam Event" gaat de vierde week in Cinema 2 in, terwijl Grijpstra De Gier" in Euro opereren (zevende week). „De Avalanche Express" verhuisde in de tweede week naar Duo 2. De kinderen kunnen hun hart ophalen aan het „Cartoonfestival,' in de mati neevoorstellingen van Euro op zaterdag en woensdag. ALIEN Een duidelijk hoogtepunt op het gebied van SF-films is „Alien" van de Amerikaanse regisseur Ridley Scott, naar een Scénario van Dan O'Bannion, gebaseerd op een ver haal van O'Bannion en Ronald Shu- sett. O'Babbion is in SF-kringen on- DE THEORIE VAN HET FLESJE Ik heb een gloeiende hekel aan plastic flessen Misschien vindt u ze erg handig, zoals de reclame makers ons jarenlang aan het ver stand probeerden te peuteren, maar ik kan er maar niet aan wen nen. Als we - bij wijze van uitzon dering - genoodzaakt zijn om melk m een plastic fles te kopen, gegarandeerd dat ik maar de helft van de melk in mijn beker kri/g De rest gutst er naast omdat ik nèt eventjes te hard heb geknepen Een paar maanden geleden nog overkwam me iets afschuwe lijks. Ik moest iets hebben om verf- vlekken te verwijderen en greep een beetje te haastig (ik geef dat toe) in het speciale, hoog opge hangen, kastje, waarin dat soort levensgevaarlijke toestanden zijn opgeborgen en ja hoor: de plastic fles vol ammoniak viel en ondanks de behoorlijk zachte vloerbedek king knapte het waardeloze plas tic in kleine stukjes uit elkaar Ik heb dat nog wekenlang geweten. Niet dat gewone glazen flessen niet kunnen breken, daar weet ik alles van. maar als je dan een plastic fles hebt, dan verwacht je toch niet, dat ie bij de eerste de beste val het af laat weten, wees nou eerlijk. Hoe het ook zij, ik heb dus een gloeiende hekel aan plastic flessen De hooggeachte reclame-ma kers zijn wellicht tot de voor hen wellicht verrassende ontdekking gekomen, dat ik niet de enige ben Er zullen massa's natuurbe schermers rond lopen, die in de grootst mogelijke gewetensnood komen bij het aanschouwen van zo 'n stuk milieu- vervuilend plastic. Zoiets bevordert de verkoop niet. Je koopt iets omdat ye het no dig hebt. maar je koopt zeker niet iets, dat een onprettige verpak king heeft Dan zoek je naar een alternatief Plastic, zo hebben verpak kingsfabrikanten via hun begena digde reclame-adviseurs laten weten aan het volk. is het produkt van de toekomst. Plastic zal straks niet meer weg te denken zijn uit onze welvaartsmaatschappij En wi/ sufferds, wij dachten vaak dat het nog waar was ook. Zo nu en dan oprispende akties voor het verzamelen van lege glazen fles sen hadden best mijn sympathie, maar ik wist. dat het tot mislukken gedoemd zou zijn, zolang de in dustrie zich niet achter deze mi lieubewuste flessenophalers zou scharen. En dan hebben we het nog niet eens over de reclamema kers, die de ideeën van de indus trieën moeten verkopen. Toch is er nog hoop voor de toe komst, heb ik tot mijn grote vreug de gemerkt. Had ik eerst ge vreesd, dat de glazen flessen voor melk e.d. spoedig zouden uitster ven, ze bestaan nog steeds. De augurken, de uitjes, de mosterd en de mayonnaise, ja zelfs tal van groenten, worden nog steeds niet geconserveerd in plastic, maar glas verkocht. Vorige week zag ik tot mijn ver bazing - en daaruit blijkt hoe ge- konditioneerd je raakt - dat een bepaald smaakverbeterend pro dukt. we zullen het M.A. noemen, „Ma" dus, weer van plastic over was gestapt op glas om het koste lijk vocht in op te bergen Ik heb daar lang over nagedacht en ze ker over de zin, die op het flesje stond: „Ma zit voortaan in een sierlijk glazen flesje". Sierlijk. Daar word je stil van. Sierlijk. Het model is geloof ik in geen tien jaar van aanzicht veranderd, maar de fa brikanten vinden het via de re clame-maker voortaan erg sierlijk. Maar - u begrijpt het al, daar gaat het natuurlijk niet om. Want tijden geleden hebben waarschijnlijk dezelfde reclame-adviseurs in overleg met de fabrikant allerlei opwindende kreten geloosd om hun ,,Ma" in plastic verpakking aan de man of vrouw te brengen. In een plastic fles, van hetzelfde model als waarin Ma nu verkocht wordt, in glas. Ik vind dat erg knap van die re clame-makers. Ma zit voortaan in een sierlijk glazen flesje". Alsof dat de eerste keer is. Dat is natuurli/k niet zo. maar /e kunt natuurli/k niet eerlijk bekennen, dat die plastic troep veel slechter was en. /uist. Sierlijk. In een sierlijk glazen flesje Binnenkort kunt u wasverzach- ters - nu nog in dat afschuwelijke plastic - verwachten in een sierlij ke glazen fles met handgreep. Shampo's, sierlijk in het glas. Spi ritus, in sierli/k, bijna onbreekbaar hard glas, de verpakking gooit u natuurlijk niet weg Enzovoort, en zovoort. Je kunt uit dit verhaal maar één konklusie trekken: wat goed is voor ons, is op de lange duur ook goed voor de fabrikant. Of omge keerd natuurlijk Maar /e hebt er wel sierlijke drogredenen voor nodig om welk idee dan ook sier lijk op de consument over te bren gen. Vanmorgen uit pure nijd te hard in een plastic melkfles geknepen. Het was potsierlijk. Maar niemand vond het leuk. V. „The space jockey" in „Alien" wordt onderzocht door Dallas, Lambert en Kane van het ruimteschip „Nostromo". der meer bekend als de scena rio-schrijver van „Dark Star", die re gisseur John Carpenter in 1974 maakte en eigenlijk pas In Nederland ook is ontdekt als een soort „un- derground-SF". Was ,,Dark Star" een duidelijke low budget-film, ..Alien" daarentegen is een miljoenenproduktie. Toch zijn de invloeden van Dan O'Bannion in ..Alien" duidelijk merkbaar en het lijkt er op. alsof hij zijn ideeén, voortreffelijk verbeeld in ..Dark Star" in Alien" nog eens in duurdere variaties opnieuw heeft verwerkt. ..Alien" is een bloedstollende hórror- produktie. zich afspelend in een verre toekomst. Aan de ene kant heeft regis seur Scott op een geraffineerde wijze gebruik gemaakt van de door Steven Spielberg eerder geïntroduceerde „Jaws-effekten", terwijl aan de andere kant duidelijke invloeden merkbaar zijn van Kubrick's ,,2001", ook al zullen de Kubrick-fanaten een dergelijke verge lijking misschien niet helemaal in dank afnemen Het draait allemaal om het com merciële ruimte schip „Nostromo". dat volgeladen met buitenaardse delfstof fen op weg is naar de aarde. De zeven koppige bemanning ligt. onbewust van de reis door de lichtjaren heen, in de speciale cocon, waarin hun levens- funkties zijn vertraagd om de lange reis zo comfortabal mogelijk te kunnen ma ken. Maar plotseling worden de mannen en vrouwen van de „Nostromo" gewekt door de enorme scheeps-computer. „Moeder" genoemd De bemanning denkt aanvankelijk, dat de reis voorbij is en het schip de aarde nadert. Ze blijken echter nog maar halverwege te zijn. „Moeder" heeft de bemanning gewekt, omdat dichtbij een „noodsein" wordt uitgezonden Volgens instrukties be sluit commandant Dallas (een voor treffelijke rol van Tom Skerritt) om een onderzoek in te stellen, tegen de wil van sommige anderen in, die het liefst zo snel mogelijk naar huis willen. De be wuste planeet, van waar het noodsein afkomstig is, behoort tot het onherberg zame type. Ijskoude sneeuwstormen teisteren het grillige, bergachtige landschap en het landingsschip van de „Nostromo" heeft moeite om een geschikte lan dingsplaats te vinden. Er wordt een kleine expeditie uitgezonden. Regisseur Scott verfilmt dat allemaal in een trefzekere stijl, waarin het gigan tische van het landschap, de techniek van het ruimteschip en de nietigheid van de mensen effektief relief krijgt. De expeditie vindt een gigantisch ruimteschip, dat blijkbaar is neerge stort. Een schip met macabere vormen, zo inmmens van afmetingen, met een uitstraling, die zo onheilspellend is, dat de expeditie aarzelt om verder te gaan Ze doen het toch en dat is het begin van alle ellende Het schip is verlaten op een al even groot geraamte van een astronaut na, dat duidelijk door een on bekend iets uit elkaar is gerukt. De speurtocht in de ingewanden van het reuzenschip levert duidelijk leven op. In een gigantische ruimte ontdekken de astronauten van de „Nostromo" lange rijen pulserende „bollenEén van de expeditieleden onderzoekt een derge lijk bol en raakt ernstig gewond, doordat plotseling uit één van de bollen een vreemdsoortig, inktvisachtig wezen schiet en zijn tentakels om het gezicht en hals van de man kronkelt De kleine expeditie keert snel terug naar de langdings-sloep maar com mandant Dalles stuit op de onverzet telijkheid van de plaatsvervangende commandante Ripley (uitstekend ver tolkt door Sigoumey Weaver). Volgens instrukties dienen eerst alle mogelijke Twee scènes uit „Een bijzondere dag" van Ettore Scola. AKTIEFILM-OPNAMEN IN AMSTERDAM Deze week worden in Amsterdam opnamen gemaakt voor de Amerikaan se speelfilm „Rough Cut", die za! ^aan over diamantensmokkel, een zaak. waarin Amsterdam als diamanten-cen trum uiteraard niet kan ontbreken. Op de foto een moment uit de opnamen, die de filmploeg maakte: snelle aktie en achtervolging, waarbij een wagen in een vuilnisboot verdwijnt en de achter volgende motoragent in de Brouwers gracht. Aan de film werken, behalve 10 Engelse stuntmannen, David Niven, Burt Reynolds (Smokey and the Bandit en Hooper) en Lesley Ann Down mee, die na haar succes in de TV-serie „Up stairs Downstairs" de laatste tijd veel voor de film wordt gevraagd GERARD OOK Nederlandse schrijvers beginnen de laatste jaren in trek te komen bij Neder landse regisseurs Na Kortooms (Help de dokter verzuipt en nu een nieuwe dokter-film), Mulisch (Twee vrouwen). Wolkers (Turks fruit en Kort Ameri kaans), om er maar enkele te noemen, is nu de befaamde schrijver (en wie kent hem niet?) Gerard Reve aan de beurt Vorige week vrijdag tekende hij in een Rotterdams restaurant een contract voor de verfilming van eén van zijn boe ken door regisseur Paul de Lussanet (rechts) en producent Matthijs van Heij- ningen (links). In het midden de geluk kige schrijver, die zich nu in de rij van gefilmde auteurs kan gaan scharen, zodra één van diens boeken in beelden over het doek rolt. veiligheidsmaatregelen te worden ge troffen. Zij verliest en daarmee wordt de „horror" binnengehaald. Wat zich daarna ontwikkelt is een lange reeks van speurtochten naar het monster, dat op onverklaarbare wijze zich in de borst van het slachtoffer heeft ontwikkeld en nu een ware terreur uit oefent. zonder dat de bemanningsle den het beest ooit te zien krijgen. De eerste slachtoffers vallen. De toe schouwer wordt meegesleept door de geraffineerde effekten van Scott. die daarmee een waardige voortzetting laat zien van wat regisseur Steven Spiel berg als het zogenaamde „Jaws- ef- tekt" had ontwikkeld: je voelt dat heter is. maar je ziet het niet. De onbekende dreiging van de dood Vooral in het laatste deel van „Alien" worden de invloeden van Stanley Kub rick's „2001" merkbaar. Er kan zonder meer een vergelijking worden getrok ken tussen de gigantische boordcom puter „Moeder" van de Nostromo met die van Kubrick's „H.A.L." in „2001". De bemanning moet noodgedwongen steeds terugvallen op „Moedermaar die weet geen antwoord op de terreur van het buitenaardse monsters. Bo vendien heeft de computer geheime in strukties meegekregen, die de beman ning in feite buitenspel zet, zodat niet adekwaat gewerkt kan worden aan de vernietiging van het ongrijpbare mon ster. Regisseur Ridley Scott heeft dat alles zeer bekwaam en vooral effektief in beeld gebracht en schiep daarmee e super-horror in een sublieme scien fiction-sfeer. Geraffineerd voegt hij r een andere cliché-thema toe: dat de zeven negertjes, waarvan er telkei eentje verdwijnt, een thema dat ond meer door Agathe Christie in haar g nre zo voortreffelijk is verwerkt tot e< spannende detective. De climax van deze 120 minuten di i; rende film brengt het klamme zweet J je handen. Dat is het moment, waar< bijkt, dat Ripley de enige overgebl r vene is. Zij zal in haar eentje de stri tegen de alien moeten afronden. Mi u schien is ook dat een typisch trekje v< ol scenarioschrijver O'Brannion, die deze tijd van toenemende emancipat tussen man en vrouw uitgerekend ee vrouw het vuile zaakje aan het slot la opknappen. Het zal vrouwen een gi - noegen doen te weten, dat zij dat c een verrassende wijze weet te bere ken, waardoor deze superspannend 7 horror-SF toch nog een redelijk happ 'r end krijgt. Verschillende recensenten, heb gemerkt, zijn van mening, dat Scott e -c O'Bannion erg weinig hebben gedaa ie aan de karaktertekening van d astronauten. Ik ben het daar niet gehe*,r mee eens. 'J Toegegeven, het accent ligt op de hoi d ror en de techniek, waarbinnen zich al les afspeelt, maar aan de andere kai J krijgen de astronauten wel degelijk kar' rakter door de dialogen, die op som ,c mige momenten heel sterk doen den v ken aan die in „Dark Star", de SF-sati1 re, die ook werd geschreven doe jjj O'Bannion. Naast de regematige dis kussie's die de bemanningsleden voe b' ren en waarin een sfeer wordt ge kreëerd, die vergelijkbaar is met die oj een doorsnee fabriek (met kankeraar en dienstkloppers), zijn er duidelijk* e parallelen met „Dark Star" te kon n stateren, waarmee O'Bannion zijn defi 1 nitieve stempel zet op deze super 0 produktie, zoals die typerende scène' waarin commandant Dalles in de uit kijkkoepel zit, dromend van de Kosmos gehuld in de klanken van klassieke mu ziek. Een beeld, dat rechtstreeks ijf overgenomen uit „Dark Star" en eer juiste tegenhang vormt voor de over heersende techniek. „Alien" werd mede daardoor eer science fiction-film, die het niet al léén moet hebben van de horror-ef fekten en superieure technische hoogstandjes. Het zijn juist die an dere ingrediënten, die „Alien" ver heft boven het niveau van bijvoor-1 beeld „Star Wars" en de verschillen de imitaties, die daarna van Hol lywood's lopende band gleden „Alien" is op zekere hoogte verge lijkbaar met "2001". In beide films worden de bemanningsleden tens lotte het slachtoffer van een onge hoorzame computer, ook al ontbre ken in „Alien" de mystiek en de me taforische sleutelscènes, die „2001" nog steeds tot de onbetwiste SF topper maken. (Grand 1 en 2, eerste week, 16 jaar). vervolg op pagina 17 Tegelijk met de film „Alien" ver scheen bij Bruna Zn te Utrecht de Nederlandse vertaling van „Alien", ge schreven door Alan Dean Foster in de vertaling van Ruud Bal. En natuurlijk gebaseerd op het scenario van Dan O'Bannion en Ronald Shusett van de gelijknamige super-produktie, die deze week in Amersfoort in première gaat, „Alien" (Het wezen) Bij boeken naar een film zijn er verschillende mogelijk heden: a. je leest het boek voordat je naar de film gaat en dat is bij een sus- pence-onderwerp nooit aardig, omdat je de afloop en zo al weet, b. je leest het boek zonder naar de film te gaan (in dit geval is het een prima boek) of c je leest het boek nadat je na de film bent geweest nog eens rustig over en beleeft daardoor de film in je gedachten voor de tweede keer. Vooral wat betreft „Alien" zou ik de voorkeur geven voor de derde mogelijkheid. Wie zichzelf eens lekker wil laten shockeren, wie graag gruwelt in opperste spanning, wie van goede SF houdt (in het avontuurlijke genre dan), die moet naar de film gaan zonder het boek te lezen. Maar niettemin: het boek is ook aanbevolen, na afloop. (Paperback, 255 blz. prijs 22,90). filmagenda Amersfoort Filmagenda voor Amersfoort van donderdag 1 november t/m woensdag 7 november 1979 Grand, tel. 033-14632: Grand 1 en 2: Alien. 16 jaar. Dagelijks: 13.45.19.00,21.45 uur; zondag: 14.00, 16.30, 19.00, 21.45 uur Grand 3: Hair. A.I. Dagelijks: 13.30, 18.30,21.15 uur; zondag. 13.30,16.00, 18.30, 21.15 uur. Grand 4: Escape to Athena 16 jaar Dagelijks: 13.45,18 45,21.30 uur; zon dag: 13.45, 16.15. 18.45, 21.30 uur Grand 5: De Klompenboom. 16 jaar Dageli|ks: 13.30, 18.30. 21.15 uur. Zondag. 13.30,16.00,18.30,21.15 uur Cinema, tel. 033-18900: Cinema 1Kort Amerikaans 16 jaar Dagelijks: 13 45,18.45,21.30 uur; zon dag: 13 45, 1615, 18.45, 21.30 uur, Praten met de hoofdrolspelers en re gisseur: Donderdagavond 1 november kunt u in de foyer van Cinema vanaf kwart over acht kennismaken en praten met: Der ek de Lint, Tingue Dongelmans. Chris tel Braak en regisseur Guido Pieters. Cinema 2: Main Event. A.l. Dagelijks 13.30.18.30.21.15 uur; zondag: 13.30. 16.00. 18.30, 21.15 uur Euro, tel. 033-33655. Grijpstra De Gier 12 jaar. Dagelijks 13 45,18.45,21.15 uur, zondag 13.45. 16.15, 18.45, 21.15 uur; zaterdag en woensdag: 18.45, 21 15 uur. Euro kindermatinee, tel. 033-33655: Cartoonfestival A.l Zaterdag- en woensdagmiddag 13.45 uur Duo, tel. 033-16572: Duo 1: Pamela Mann 18 laar. Dage lijks: 14.15, 19.15, 21.30 uur. Zondag 14.15, 16.30, 1915, 21.30 uur Duo 2: Avalanche Express 12 |aar Dagelijks: 14 00,19.00,21.15 uur; zon dag: 14.00. 16.15, 1900-21.15 uur. NACHTVOORSTELLINGEN Duo 1Sex-avonturen van een hospik 18 jaar. Vrijdag- en zaterdagavond 24.00 uur. Duo 2: El Condor 16 jaar. Vnjdag- en zaterdagavond 23 45 uur. DONDERDAG 1 NOVEMBER 1979 kijk op de film

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1979 | | pagina 22