leusder krant
LEUSDEN INDERDA
Grootse kunst- en cultuurmanifestati
DOOR BERT VOS
DINSDAG 6 NOVEMBER 1979
kijk op kunst
8
Docenten van de Muziekschool Leusden tijdens het koffieconcert op zondagmiddag.
LEUSDEN/CENTRUM - Leusden Is Inderdaad aardig vaardig. Dat Is de
enige konklusie die men kan trekken uit de groots - door de Lions Club
Leusden - opgezette kunstmanifestatie, die vrijdag, zaterdag en zondag In
De Hakhorst werd gehouden. Kunst en cultuur ontmoetten elkaar in de
schuur en in de galerie van het eetcafé, maar dat niet alleen: kunstzinnig
Leusden zette haar beste beentje voor en dat resulteerde in een zeer
gevarieerde expositie van hoge kwaliteit, afgewisseld met manifestaties op
het gebied van film, ballet, muziek en toneel. Je zou dus kunnen stellen, dat
het hele scala van de beeldende kunst, theater en film verenigd was. Het
initiatief van de Lions Club Leusden verdient erg veel waardering. Niet alleen
door dat de opbrengst voor een goed doel Is, maar ook, omdat ook op deze
wijze Leusdenaren elkaar ontmoeten. Leusdenaren uit centrum, zuid, Ach
terveld en niet te vergeten Stoutenburg.
President mr. S J. Bosma van de
Lions Club Leusden opende vrijdag
avond onder grote belangstelling
van onder meer veel exposerende
Leusdenaren, de expositie met een
toespraak, waarin hij niet alleen iets
vertelde over de Lions Club en haar
doelstellingen, maar ook de nadruk
legde op het doel van deze manifes
tatie" Met dit projekt hebben we er
naar gestreefd om een aantal kre-
atieve krachten in de gemeente te
bundelen, omdat tot nu toe niets op
dit terrein is gedaan en wij dat de
moeite waard vonden. Wij hopen,
dat dit projekt als een goede voorzet
zal worden gezien tot een meer per
manente organisatie, die een derge
lijke kunstmanifestatie elk jaar zou
willen organiseren". De heer Bosma
wees burgemeester Rademaker er
op, dat dit wellicht voortreffelijk zou
passen in het kader van de op te
richten stichting Dorpsaktiviteiten.
Burgemeester Rademaker vond
dit een uitstekend idee. In zijn ope
ningstoespraak wees de eerste bur
ger er op, dat een dergelijke mani
festatie als „Leusden aardig vaardig"
beslist niet eenmalig zou moeten
blijven. Hij juichte het initiatief van
harte toe en maakte de opening
officieel met een slag van de hamer
op de Lions-bel.
EXPOSITIE
Jazz-ballet van de Balletschool Leusden.
Tussen de vijftig en zestig Leusde
naren hadden ingeschreven voor de
expositie van beeldende kunst en
dat is heel wat, ook al geloven we
graag, dat nog niet iedereen die
kunst als hobby of als beroep in
Leusden beoefent, aanwezig was.
De tentoongestelde verzameling In
de Hakhorst was op zich al bijzonder
imposant en van een uitstekende
kwaliteit. Schilderijen, tekeningen,
aquarellen, textiele kunstvormen,
macramé, weefstokken, keramiek,
tegels, speelgoed, foto's: de exposi
tie had eigenlijk in elke sector van het
uitgebreide terrein van de kunst wel
een exposant. Kunst in al haar boel
ende vormen en variëteiten. Het op
merkelijke van deze expositie was,
dat op het eerste gezicht geen ver
schil in kwaliteit was te konstateren
tussen de beroepskunstenaars en de
Hakhorst in negatieve lijnen had
weergegeven, wat op zich een apart
en fraai effekt geeft.
De kleurenfotografie ontbrak
evenmin. Ook al moet je er van hou
den, de antieke voorwerpen van Ton
Baadenhijzen, o.m. in macro, kwa
men perfekt over. Iets kleiner van
omvang, maar daarom niet minder
fraai, waren de kleurenprenten van
M. de Vos. die in de Galerie te kijk
lagen. Voornamelijk macro-werk,
zoals „Groentje", een vlinder op een
blad, rode klaver en een pad.
Blijft over tenslotte het foto-werk
van Carel Elemans, die we al eerder
in deze krant hebben gehad. Diens
werk, vier in totaal, wijken af van wat
op deze zeer gevarieerde expositie
aan fotografie te kijk werd gezet.
Elemans is een aparte man, wat ook
in zijn werk duidelijk tot uitdrukking
komt. „Geef ruimte", „Aanranding",
„Na de dood" en „Diskriminatie".
Het is duidelijk, dat Elemans in zijn
fotografische kunstwerken méér wil
uitdrukken dan zo maar een mooi
plaatje. Hij slaagt daar voortreffelijk
in, ook al doen de gekozen onder
werpen vermoeden, dat Elemans een
pessimist is, die zijn sombere ver
moedens via zijn fotografie nog eens
extra wil accentueren, Het is spre
kend werk, waarin de betrokkenheid
van de kunstenaar met de wereld om
hem heen op indringende wijze tot
uitdrukking komt.
Een toch wel fijn onderdeel van de
expositie vormde het keramiek, de
modellen in hout, de kinderspelen
en poppen in klederdrachten e.d.
Door de grote hoeveelheid andere,
grotere werken zou je er - als je
haast had - er bijna aan voorbijlo
pen. Bijvoorbeeld aan de voortreffe
lijke modellen en houtsnijwerk van
A. L. Vas Visser-Nanninga, die haar
Paltrokmolen, een huifkar, diligence
met paarden en poppenhuis ten
toonstelde.
Klein, maar fijn, zou het motto kun
nen zijn van dit werk. En dat geldt in
dezelfde mate voor de kinderspelen
van S. de Ruiter-Panninga en de
aangeklede poppen van J. M. Gudde
v d. Kooy en Elseline Boks, de sfeer
volle (geglazuurde) tegels van G. H
van der Coterlet en bijvoorbeeld de
keramiekfiguurtjes van Joop Vos-
Woudstra.
Ten aanzien van houtsnijwerk
konden de bezoekers prachtige
stukken bewonderen van onder
meer Gerrit Budde (De vijf dochters)
Jeanne Huis in 't Veld en G. de Rui-
ter-Penninga (Een stal in Bethlehem
en Eiken Stoof).
Het Is best mogelijk, dat ik In dit
korte bestek heel veel vergeten ben
te noemen, maar zeker Is, dat de
Leusdenaren bijzonder vaardig zijn
en dat het een voortdurend plezier is
om de resultaten van die vaardigheid
te bekijken. De meeste bezoekers
zullen wellicht met moeite de profs
tussen de amateurs hebben uitge
pikt. En dat betekent niet, dat de
professionele kunstenaars nu zulk
slecht werk leverden, Integendeel.
„Leusden aardig vaardig" leverde
een expositie op van hoog niveau.
Een expositie, die eigenlijk elk jaar
gehouden zou moeten worden.
Heel merkwaardig was die bijna ge
dreven stijl niet terug te kennen in
drie werken die in de galerie hingen:
„Moederweelde, Herdershonden en
Boerderij 't Spul".
Wie het hart verpand heeft aan
typisch plaatselijke taferelen, wil ik
tenslotte nog wijzen op o.m. het
Leusdens bosgezicht van G. Budde,
het Valleikanaal van J. Jeheeen Den
Treek van J. Klarenberg.
Op het gebied van textiele kunst
vorm -r, weven en macramé was
heel wat fraais te bewonderen van
zowel professionele kunstenaars als
van amateurs. Natuurlijk was Bertie
Jëgers present met haar fijne stuk
ken als „La Lavande de Semangue"
en „Draakje", maar ook Miek Kip
pers trok de aandacht met „Woud
impressie", „Verscholen mens" en
„Droomvrouw". Zeer fraai van uit
werking en stijl (Ik vind dat uitermate
knap) was wel het werk van B. Ze
venboom, zoals „De Joodse her-
derskop", het „Paard" en vooral
„Broer en zus". Maar ook het werk
van al die anderen was van een goed
niveau.
Bijvoorbeeld het drieluik van Annle
van de Zande-v.d. Hemel „Paleozo-
icum, Mezozoicum en Neozoicum",
drie werken van een uitstekend ni
veau met uitdrukkingskracht.
Ten aanzien van de fotografie noe
men we het werk van met name R. de
De textiele kunstvormen van B. Zevenboom trokken bijzondere aandacht
door de voortreffelijke compositie. Hier „Broer en zus".
G. de Ruiter-Penningma: antieke stoof
Groot, wiens „Maskers", „Driehoek
verhouding". „De Zwaan" en „De
Witte vogel" opvielen door vorm.
benadering en kunstzinnige verbeel
ding. Een goed voorbeeld wat met
fotografie (en experimenteren in de
donkere kamer) te bereiken is. P. F.
de Groot heeft oog voor op zich niet
opvallende beelden, die toch her
kenning, warmte en verrassing uit
stralen. Geen experimentele bena
dering, maar fraai uitgewerkte „beel
den van alle dag". Wie van grafische
fotografie houdt, kon terecht bij
Joop de Wilde, die o.m. boerderij De
amateurs, die In hun vrije tijd hun
waardevolle kreatlvitelt In kunstwer
ken omzetten.
De „kleine hapjes", die van elke
exposant afgelopen weekeinde wer
den opgediend, smaken naar veel
meer en een logisch vervolg lijkt ons
toe, dat van de verschillende, werke
lijk voortreffelijke werken een reeks
aparte exposities worden gehouden
in de galerie De Hakhorst. Iets voor
Rob Brouwer om te organiseren?
Het is voor mij een onmogelijkheid
om alle geëxposeerde werken en
stukken in dit artikel te gaan noe
men. Er deden ruim 55 exposanten
mee en dat zou een behoorlijke hap
van deze krant betekenen. Zonder
de niet genoemde kunstenaars en
kunstenaressen tekort te willen doen,
wil ik toch op enkele opmerkelijke
werken ingaan, waarbij ik in het
midden laat of het werken zijn van
profs of amateurs, afgezien nog van
de vraag, of de status mij bekend is.
Op het terrein van de schilder- en
tekenkunst was heel wat fraais te
zien. We noemen onder meer het
werk van Ton Spaink, die zowel in de
galerie als in de schuur verschillen
de werken van uiteenlopende gen-
re's had hangen. Van de traditionele
Zonnebloemen via de ronde vormen
tot de mij zeer aansprekende „Meta
morfose van een schildpad". Spaink
heeft zich duidelijk niet vastgelegd
op één stijl, maar varieert en bereikt
zodoende een heel scala van het
traditionele tot aan het magisch re
alisme. Wie trouwens van het ma
gisch realisme houdt, kon z'n hart
ophalen aan de voor mijn gevoel
schitterende werken van A. Sibeijn,
die overigens een betere afwerking
hadden verdiend. Sibeijn werkt in
louter blauwe tinten, maar doet dat
op een indrukwekkende wijze en
weet door een goede dieptewerking
gebruik makend van verschillende
tinten blauw van licht naar diepdon
ker een effect te bereiken, dat mij
bleef fascineren.
Vier werken hingen er: „Vertoon van
macht", „De komst", „Nachtelijke
ontmoeting" en „De erfenis". Ik
zou van deze kunstenaar graag meer
willen zien!
Noemen we nog o.m. „Jonge
vrouw" van J.H. Seinstra-Labrie en
de heel fijn uitgevoerde pentekenin
gen van G.C van Maaren-Bruyn,
waaronder het kwartet „lente-
herfst-zomer-winter".
Heel goed zijn ook de Indonesi
sche impressies van T. J.F. Dekker
en de architectonisch-strakke aqua
rellen van Hans Rombouts, die - en
je moet er van houden - toch een
aparte sfeer uitstralen.
Van Joop de Groot hingen er
meerdere werken, maar het beste
was toch de driemaster, die in een
bijna vliegende storm op je afkomt.
Werk van Hans Rombouts (Potzdamer Platz, Berlijn).