O AMiSFtORT
ÏLJ
mam must,
HERFST-TIP
Bloembollen?
Ut TUINT0K0
Uit in Amersfoort
DONDERDAG 15 NOVEMBER 1979
Bohumil Gregor.
mee. Het toneelbeeld, dat ontworpen is
door Mel Wong samen met Rein Jeelof
bestaat uit diverse voorwerpen, die
karakteristiek zijn voor Nederland. De
klompen, molens en tulpen komen daar
niet in voor
..Tafelmanieren" is een choreografie
van Charles Czarny. Het is een abstrakt
ballet rond vier stoelen en een tafel De
muziek is van Steve Reich Het toneel
beeld en de kostuums zijn van Charles
Czarny.
..Harem" is een choreografie van
Hans Tuerlings. De muziek is van Harry
Nilsson.
VRIJDAG
16 NOVEMBER:
DICHTERSKRING
In het Theater Appelmarkt 14, vindt
op vrijdag 16 november een bijeen
komst plaats van de Stichting Dichters
kring Amersfoort.
Vanaf 19.30 uur zal André Spruit het
werk voorbereiden, dat deze avond
wordt gebracht.
Het zijn de dichters Annie Renters,
hoogleraar aan de Vrije Universiteit van
Brussel in moderne kunst en estetica en
Willem M. Roggeman. Belgisch pu
blicist en poéziecriticus.
Het is een bijeenkomst in het kader
van het Belgisch-Nederlands Cultureel
verdrag. Aanvang 20.30 uur.
VRIJDAG
16 NOVEMBER:
PEGMATIETEN
Voor de Stichting Geologische Ak-
tiviteiten Kring Amersfoort houdt drs. E
A J. Burke van de Vrije Universiteit in
Amsterdam een lezing over Pegmatie-
ten.
In „De Brug" aan de Schuilen-
burgerweg nr. 2 om 20 00 uur.
MAANDAG
19 NOVEMBER:
DON JUAN
Op maandagavond 19 november om
20.15 uur brengt de Arnhemse To
neelgroep ..Theater" Molières to
neelstuk ..Don Juan".
Molière geeft met ..Don Juan" een
satire op de alle wetten verachtende
adel. en zette daarmee zowel de ker
kelijke als de aristocratische kringen in
het zonnetje. ..Don Juan" is één van de
meest originele synthesen van de
vorm- en geestesstromingen in het tijd
perk van Lodwijk XIV.
In een reeks van scènes ontpopt Don
Juan zich als een volstrekt verdorven
man. Hij is een godslasteraar, terwijl hij
zich naar buiten voordoet als een vroom
man. Hij verleidt de vrouwen, en laat ze
in de steek, terwijl hij voorwendt een
zeer fatsoenlijk mens te zijn. Hij amu
seert zich met de bedreigingen en de
waarschuwingen van hen. die hij be
driegt.
Op ludieke wijze zal de geschiedenis
van de gitaar en de fluit muzikaal wor
den vertolkt
Bij de uit te voeren werken treft men
stukken van Fedesco, Vhaviano. Be-
nary en Van den Boogaard
VRIJDAG
16 NOVEMBER:
WERKCENTRUM DANS
De Rotterdamse balletgroep Werk
centrum Dans brengt op vrijdagavond
16 november een balletprogramma in
het Flinttheater, aanvang 20.15 uur.
Er zullen drie balletten worden uitge
voerd ..Windows", ..Tafelmanieren" en
..Harem". Met dit programma gaat
Werkcentrum Dans zijn vijfde seizoen
in.
..Windows" is een ballet van de
Amerikaanse choreograaf-beeldend
kunstenaar Mel Wong Zowel zijn werk
als beeldend kunstenaar als dat van
choreograaf vertoont een onderzoek
naar natuurlijke en gevormde omgevin
gen en de wisselwerking daartussen. In
zijn choreografieën werkt hij met diver
se media. Hij wil de grenzen van de
eigentijdse danskunst verleggen door
de danser te laten werken met geluiden
en voorwerpen in verschillende ruim
ten.
Mel Wong was enkele jaren danser
bij Merce Cunningham, is sinds 1970
werkzaam als choreograaf en richtte in
1975 The Mel Wong Dance Company
op.
Speciaal voor Werkcentrum Dans
schreef hij „Windows". De muziek is
van Rob Kaplan. De negen dansers van
het gezelschap werken aan dit ballet
1 INDERDAG
NOVEMBER:
M BURMANJE EN MA-
ircuit
kosti
n lan<
>n do
a"dCba HNNE DIJKMAN
In h
ide di i
sen fit
als ei
)etenr
de Gerfkamer van de Joriskerk
en op donderdagavond 15 novem-
twee musici optreden in het kader
het programma „Podium Jonge
istenaars". Aanvang 20 15 uur
}it programma wordt uitgebracht in
nenwerking met de Stichting
udeamus, het centrum voor heden-
igse muziek
'om Burmanje. gitarist en Marianne
yrian. fluitiste brengen een edukatief
gramma, dat ook voor leerlingen van
Muziekschool tegen zeer geredu-
irde prijs te beluisteren zal zijn, ook
hebben ze geen cultureel jongeren-
Het Gemini Ensemble.
gemaa
i/e
uit.
n besl
ige jart
steunftus Frantz, piano.
et gra;
PNAfy
lieforv
geldt
ield cx
onder
Nu planten voor een
fleurige lente:
trtfpum Mr ptanttnvrteirten
amsteroamseweg 139,- -033-17031
3812 rfl amersfoort
Wanneer hij wordt gekonfronteerd
met de wetenschap, dat hij na zijn dood
in de hel zal komen, probeert hij met zijn
welbespraaktheid de dood tot andere
gedachten te brengen
De komedie wordt gespeeld door
René van Asten. Margreet Blanken.
Edmond Classen. Guy Lavreysen. Ad
Noyons, Robert Sobels en anderen
DINSDAG 20 NOVEMBER:
USO KONSERT
Onder leiding van de dirigent Bohumil
Gregor brengt het Utrechts Symfonie
Orkest op dinsdag 20 november in De
Stadshal van De Flint een Dvorak-pro-
gramma Aanvang 20.15 uur. Pianist is
Justus Frantz.
Uitgevoerd worden: Ouverture
„TeufelskatchenPianokonsert in g kl t
opus 33. Symfonie nr 6 in gr t opus 60
De Tsjechische dirigent Bohumil
Gregor begon zijn carrière in 1947. toen
hij plotseling moest invallen om Puc
cini's Madame Butterfly te dirigeren in
het Praags Smetana theater. Direkt
daarna kreeg hij daar de leiding over
diverse opera-uitvoeringen. Vanaf
1954 werd hij geëngageerd in Brno, en
leerde hij de Tsjechische en Slavische
komponisten goed kennen Intensief
hield hij zich bezig met een komponist
als Janacek.
Bij de Nederlandse opera dirigeerde
hij vele malen Bij het USO dirigeerde hij
Verdi's Un Balo in Maschera en ver
scheidene konserten.
Justus Frantz werd in 1944 in Hohen-
salza geboren en studeerde in Ham
burg In 1967 onderscheidde hij zich op
het internationaal muziekkonkours in
München In 1975 speelde hij in New
York met de New Yorkse Philharmo-
nieker.
WOENSDAG
21 NOVEMBER:
THE ABSOLUTE MO
NARCH
Het Lamdatheater uit Londen brengt
op woensdagavond 21 november om
20.15 uur in het Flinttheater het En
gelstalige stuk „The absolute Mo
narch". Twaalf acteurs van de
eindexamenklas van de Londense to
neelschool voeren dit stuk op. dat spe
ciaal door Roger Croucher is geschre
ven voor Wikor
Het stuk vormt stap voor stap een
beeld van Elisabeth I. De groep van 12
Ikoon.
acteurs presenteert zich als een rond
trekkende toneelgroep uit de tijd van
Elisabeth.
Het stuk laat Elisabeth zien als 16-ja-
rig meisje, Frans, Italiaans. Grieks en
Latijn studerend. Als ze 20 jaar oud is
wordt ze door koningin Mary in de To
wer geworpen. Ze wordt als gevangene
naar Woodstock gezonden
In vele scènes wordt haar leven uit
gebeeld.
Het zijn studenten van de Londense
toneelschool die het dekor hebben ver
vaardigd.
WOENSDAG
21 NOVEMBER:
BARON VON MÜNCHHAU-
SEN
De Nederlandse Genealogische
Vereniging afdeling Amersfoort ver
zorgt op woensdagavond 21 november
om 20.00 uur een lezing in „De Oude
Tram", Stationsplein 4 De heer R. F.
Vulsma zal spreken over Baron von
Münchhausen als middelpunt van een
genealogisch verhaal
WOENSDAG
21 NOVEMBER:
DE LOOP DER HIERDENSE
BEEK
In het clubgebouw aan de Nieuw-
straat 12 organiseert de Stichting So
ciaal Cultureel Werk voor beiaarden
een lezing met dia's op woensdagmid
dag 21 november om 14.00 uur
De heer Feenstra vertelt over de loop
van de Hierdense beek.
DONDERDAG
22 NOVEMBER:
GEMINI ENSEMBLE
Een kamermuziekkonsert wordt op
donderdag 22 november om 20 15 uur
gegeven in de Sint Aegtenkapel aan 't
Zand.
Het programma ziet er als volgt uit:
Joh. Chr. Bach (1755-1782). Kwartet in
F dur voor hobo. viool, altviool en piano.
Bohuslav Martjnu (1890-1959) Qua-
tuor voor piano. hobo. viool en cello
(1947). Joh. Brahms (1833-1897).
Pianokwartet in A-dur opus 2b.
Het Gemini Ensemble dankt zijn
naam aan het feit dat de vier medes
pelenden van der Grintens twee twee
lingen zijn uit één gezin Eugène van der
Gnnten kreeg fluitles van onder andere
Abbie de Quant Hen van der Gnnten
studeerde hobo bij Koen van Slogteren.
Gijs van der Grinten studeerde viool
onder andere bij Herman Krebbers
Frans van der Grinten studeerde cello
onder andere bij Jean Decroos. De
echtgenoot van Eugenie. Maarten
Veere, studeerde viool onder andere bij
Herman Krebbers. Tilly Keessen stu
deerde piano onder andere bij Nelly
Wagenaar.
De grootvader van de Van der Grin-
ten's, Henk Andriessen. droeg ver
schillende komposities aan hen op.
Cees Linnebank, Edmond Classen en Liz Snogink in Don Juan.
vervolg van pagina 12
gezien worden. Dit omdat er naast bij
drages van het Werktheater, het Pro-
duktiefonds en Fugitive Cinema Hol
land de VARA afd. Drama bijna een
derde van de produktiekosten voor haar
rekening heeft genomen.
Eind 1976 begon het Werktheater
een plan te realiseren dat al langer be
stond, namelijk „iets" te maken over
doodgaan, over sterven. Men baseerde
zich op eigen ervaringen, getuigenis
sen en informatie van anderen, boeken,
publikaties enzovoorts
Het beeld dat dit alles bij hen opriep
zette men om in een reeks improvisa
ties. die hun werkelijke vorm en inhoud
kregen door voorstellingen in zieken
huizen. verpleegtehuizen, revalida
tiecentra. opleidingen voor verpleeg
kundigen. artsenkongressen. Er kwa
men twee stukken uit tevoorschijn: „Als
de Dood" en „Je moet er mee leven"
(die achteraf werden opgetekend en
uitgegeven bij van Gennep) Toen het
werktheater ze voor het derde achter
eenvolgende seizoen begonnen te
spelen, werd het op slag duidelijk dat
men nooit aan het aantal aanvragen
op voor zichzelf, voor iets dat hem
waardevol is. Hij wordt geholpen door
het toeval: het huwelijk van zijn zoon.
Hij grijpt het aan. Door zijn gedrag kan
hij ook bij anderen.wetten" doorbreken
en emoties losmaken in positieve zin
Hij schept een opening. Hij maakt het
ook anderen mogelijk anders over hun
werk en leven na te gaan denken.
Vrijwel alles speelt zich af in het zieken
huis.
Wat we zien is een reis van versnelde
emotionele verschuivingen.
HET WERKTHEATER:
„Nu de film gemonteerd is en klaar, is
het niet meer te overzien wat het aan
deel is geweest van ieder Werktheater-
lid in de totstandkoming ervan Je ziet
wat je ziet en de titels verklaren mis
schien nog iets Onze werkwijze is zeer
eenvoudig maar als je hem moet be
noemen of verklaren erg kompleks. Wat
je op de film ziet is niet alleen het kon-
krete resultaat van een groot aantal
improvisaties, gesprekken, denkwerk,
konflikten maar ook van een lange serie
voorstellingen, waarbij de een de ander
voedde met ideeën en kritiek, waarin
voortdurend rollen werden gewisseld
om nieuwe invalshoeken te vinden,
waarbij het publiek ons informatie gaf.
nieuwe inzichten, nieuwe situaties en
emoties aandroeg
De film is een verlengstuk van ons
theaterwerk. De realisering ervan komt
voort uit onze dagelijkse theaterpraktijk,
waarbij ieder, afgezien van de hem tij
delijk toegedachte taak. funktie of rol.
medeverantwoordelijk is voor het totale
werkproces en wat daarvan het resul
taat is.
(Filmhuis Amersfoort, zaterdag t/m
dinsdag 20.15 uur).
C'EREVAMO TANTO AMA-
Tl
In de nachtvoorstelling van het
Amersfoorts Filmhuis wordt zater
dagavond om 23.00 uur de film
„C'Erevamo tanto Amatl" gebracht
yan de Italiaanse regisseur Ettore
Scola. waaraan in deze rubriek en
kele weken geleden al ruime aan
dacht Is geschonken.
„Altijd als jij te laat bent, verzin
je wat".
Scène uit „Opnamede nieuwste film van het Werktheater.
voor beide stukken konden voldoen.
Men moest prioriteiten gaan stellen.
Daaruit kwam meteen de diskussie
voort: voor wie moet je spelen? In de
eerste plaats voor mensen, wier dage
lijks werk het is om met zieke mensen
om te gaan? Of voor iedere geïnteres
seerde. omdat tenslotte elk mens ieder
moment van zijn leven gekonfronteerd
kan worden met de situatie die zij in hun
stukken oproepen7
Hieruit ontstond het plan een film te
maken op basis van de twee stukken en
vooral op grond van de ervaringen in de
afgelopen twee jaar Het werktheater
schreef een voorlopig scenario, onder
handelde met de VARA en vroeg een
aanvullende subsidie bij het Produk-
tiefonds.
„We beseften dat we hulp nodig had
den van film-vakmensen, maar hadden
tegelijkertijd de film al in ons hoofd. Erik
van Zuylen en Robbie Muller wisten we
te interesseren op grond van een in
middels uitgewerkt scenario Zij hielpen
ons bij de verdere realisatie Het Werk
theater nam in overleg met hen een
aantal taken voor zijn rekening, zoals
de verzorging van de kleding, art direc
tion. organisatie van het opnemen en
een gedeelte van de produktie." aldus
het Werktheater.
Het thema van de film is in grote lijn
het volgende: Een Meneer de Waal
komt op een gegeven moment van zijn
leven in een situatie terecht die hij niet
heeft gezocht, gewild of gevraagd hij
wordt ziek. Het kan ons allemaal over
komen Hij staat machteloos tegenover
zijn ziekte en heeft hulp van anderen
nodig. Hij komt in een systeem terecht.
Hij ligt onbeschermd in pyama in bed.
moet zich laten prikken en onderzoe
ken. Hij is afhankelijk en wil zich aan
passen. hij wil geen lastige patiënt zijn.
Op het moment dat hij zelf de situatie
ten volle beseft, dat alles hem wordt
ontnomen, zijn eigen identiteit, zijn ei
gen wil en zelfs zijn eigen leven, komt hij
'r l Scène uit „Opname", met o.a. Helmert Woudenberg.