Oude films weer van de plank gehaald „Pastorale 1943" en „The Wild Bunch" Gevarieerde expositie Vrije Kwasten in het Van Randwijck-huis bekéren! DOOR BERT VOS 12 DONDERDAG 22 NOVEMBER 1979 kijk op de film 13 baar aanwezig en vormt, vooral in zijn vroegere films het meest essentiële on derdeel van het verhaal Peckinpah introduceerde voor het eerst in de cinema de vertraagde opnamen van kogels die een lichaam binnendrin gen. kompleet met traag ronspattend bloed Peckinpah maakte het geweld echt zichtbaar in al haar afschuwelijke vormen. ..The wild bunch" uit 1969 is daar een treffend voorbeeld van. Met William Holden. Ernest Borgnine, Ro bert Ryan, Edmond O'Brien. Ben John son. Warren Oates, Strother Martin en anderen in de hoofdrollen, vertelt ..The Wild Bunch" het verhaal van een bende outlaws, die voor de laatste keer voor een Mexicaanse generaal in 1913 een karwei opknappen. Een onfortuinlijke opdracht, die eindigt in een klompleet bloedbad. Voor de liefhebbers van Peckinpah een boeiende reprise Je moet er echter wel twee uur en een kwartier voor uittrekken. (Euro, reprise, eerste week, 12 jaar). OUTLAW JOSEY WALES Uit 1976 dateert de uitstekende western (nou ja. western „The outlaw Josey Wales", geregisseerd door Clint Eastwood met Eastwood zelf in de hoofdrol als een eerzame boer. die in de nadagen van de burgeroorlog wordt gekonfronteerd met het geweld Zijn hele gezin wordt uitgemoord door de laatste resten van soldaten van de (Noordelijke) Unie Josey Wales verlaat zijn boerderij en zweert wraak te zullen nemen. Dit is de basis van een span nende film. waarin Clint Eastwood ex celleert .(Duo 2. nachtvoorstelling. 16 jaar). FILMAGENDA AMERSFOORT Grand 033 1 4632: Tel. plaats bespreken Dagel13.00-16.00 En: 19.00-21.00 Vr.. zat., zon 11.00-21.00 Grand 1: „Alien", 16 Dagelijks: 13.45-19 00-21.45 uur Zondag: 14.00-16 30-19 00-21.45 uur. Grand 2: „I never promised you a rose garden", 16 Dagelijks: 13.45-19.00-21.45 uur. Zondag: 14.00-16.30-19 00-21.45 uur. Grand 3: „Hair", a.l. Dagelijks. 13.30-18.30-21 15 uur. Zondag: 13.30-16.00-18 30-21.15 uur. Grand 4: „Meatballs", a.l. Dagelijks: 13.45-18.45-21 30 uur. Zondag: 13.45-16.15-18.45-21.30 uur. Grand 5: „Pastorale 1943", a.l. Dagelijks: 13.30-18 30-21.15 uur Zondag13 30-16 00-18.30-21 15 uur Cinema 033 18900: tel. plaats bespre ken: dagel13.00-16.00 En: 19.00-21 00 Vr., zat. en zon 13 00-21 00 Cinema 1: „The Wanderers" (Zwervers). 16 Dagelijks: 13.45-18.45-21.30 uur Zondag: 13.45-16 15-18 45-21.30 uur Cinema 2: „The Wiz". a.l. Dagelijks 13.30-18.30-21 15 uur Zondag 13.30-16.00-18.30-21.15 uur. Euro 033 33655 tel plaats bespreken: Dagel13.30-16.00 En: 19.00-21 00 Zon.: 13.00-21 00 Euro: „The wild bunch", 12 Dagelijks. 13.45-20.00 uur Zaterdag en woensdag: 20.00 uur. EURO KINDERVOORSTELLING Tel. 33655: „Bugs Bunny zet de boel op stelten", a.l. Zaterdag- en woensdagmiddag 13.45 uur. Duo 033 16572: Duo 1: „Jack and Jill", 18 Dagelijks: 14.15-19.15-21.30 uur. Zondag: 14.15-16.30-19.15-21.30 uur. Duo 2: „Joyride", 12 Dagelijks: 14.00-19.00-21.15 uur. Zondag 14.00-16.15-19 00-21 15 uur. NACHTVOORSTELLINGEN Duo 1: „De grote toverstaf 18 Vrijdag- en zaterdagavond 24.00 uur. Dou 2: „Outlaw Josey Wales", 16 Vrijdag- en zaterdagavond: 23 45 uur. Filmhuis Amersfoort, Appelmarkt van zaterdag tot en met dinsdag Cana- deze lilmweek, elke avond gevarieerd programma. 20 15 uur. Seine in Normandië van de hand van Ton Kwinkelenberg. H. Velthuisen heeft op de ten toonstelling zijn k(l)eurig uitge werkte akwarellen van duizend schoon en fuchsia. Joop Seinstra en H. Heilijgers werkten in acryl, en leverden een aantal stemmige landschappen (en wat een spre kende ogen van het portret, dat door Joop Seinstra werd ge schilderd!) Mevrouw Meijer-Spilsbury stuurde enkele kundig geakwa- relleerde landschapjes in. J. Jehee legde zich in olieverf toe op het Zuideuropese landschap. Van C. J. van der Kar hangen op deze tentoonstelling twee abstraherin gen van de nacht en van een stad, twee onderwerpen, waarmee hij/ zij het zich niet gemakkelijk maakte. J. Visser laat een tweetal ek- sperimenten met kleurenfotografie zien. Fiet Siewers vervaardigde beminlijke keramiekfiguurtjes. Tenslotte zijn er nog de aardige kopjes in email van Bertus van de Coterlet en de kleinformaat akwarellen en lino's van Janine en Marion Treep. Het is geen wonder dat Mei Wong in zijn ballet over Holland, dat hij onlangs als speciale choreografie voor het Rot terdamse Werkcentrum Dans schreef, de schilderkunst door de dansers symbolisch liet voorstellen! i. AMERSFOORT - Dat schilderen een hobby kan zijn, die door veel mensen met enorm veel plezier en toewijding kan worden beoefend, blijkt wel uit de tentoonstelling in het Van Randwijckhuis. Daar ekspo- seert de Leusdens-Amersfoort- se schildervereniging „De Vrije Kwasten" werk van zijn leden tot en met vrijdag 24 november. Het is zeer gevarieerd werk, dat in de grote ontmoetingsruimte is te zien. Gevarieerd van kwaliteit. Ge varieerd van technieken Er zijn abstrakte olieverfschilde rijen van M. Sikkens-Ham, die een heel bepaalde stemming weten op te roepen. G. H. Raat zorgde voor een aantal vlot geschilderde olieverfportretten. Er hangt een grappig olieverfschilderijtje van de AMERSFOORT - Het nieuwe bloscoopprooramma voor de komende week heeft eigenlijk niets nieuws te bieden. Wel zijn er twee oudere films weer eens van de plank gehaald. In Grand 5 kunnen zij, die de film gemist hebben, kijken naar „Pastorale 1943" de in 1978 door regisseur Wlm Verstappen gemaakte speelfilm naar de gelijknamige roman van Slmon Vestdijk. In Euro heeft men ruimte gemaakt voor een reprise van Sam Peckinpah's meesterwerk „The Wild Bunch", de film, die onder meer Peckinpah befaamd maakte als regis seur van het geweld. Aandacht verder voor de Canadese week in het Films- huis en „De Outlaw Josey Wales" In Duo 2 (nachtvoorstelllngen), met Clint Eastwood In een Iets andere rol dan we van hem gewend zijn, maar wel In zijn befaamde stijl, als wreker. THE WIZ De remake van „The wizard of Oz" [van regisseur Victor Fleming uit 1939 net een sprankelende Judy Garland in Je hoofdrol) draait voor de tweede «reek in Cinema 2. „The Wiz", nu met Diana Ross en geregisseerd door Sid ney Lumet, vertelt opnieuw het verhaal van het meisje Dorothy dat „verdwaalt" sis ze achter haar hondje Toto aan rent. Ze komt terecht in een komplete fan tasiewereld. Wie Judy Garland heeft gezien inde versie van Fleming, zal een gevoel van teleurstelling niet kunnen onderdrukken bi| het bekijken van deze emake. Lumet heeft z'n uiterste best jedaan om er een heel spektakel van te naken, kompleet met de zo langza- nerhand overbekende Motown-sound ran Diana Ross. die ook zonder de Supremes haar talenten waar maakt, naar het blijft een onbevredigende aangelegenheid. „The Wiz" speelt zich if in New York inplaats van in het wijdse Amerikaanse land van Fleming en dat alleen al wreekt zich. Schitterende de ws, daar niet van, kleurige spektakels rol zang en dans. Het zit er allemaal in. /akkundige fotografie, niets over te Jagen. En toch... het blijft allemaal een vlakke, spanningsloze aangelegen- le'd. De film heeft mij niet weten te loeien. Maar ik kan me voorstellen, dat anderen - de liefhebbers van Diana loss bijvoorbeeld - er heel anders over lenken. Mijn zegen hebben ze. Per soonlijk heb ik betere films gezien van Lumet, zoals de befaamde „Twelve Angry Men", „Murder in the Orient Express". „Dog Day Afternoon", „Net work" en niet te vergeten het psycho drama „Equus" met die schitterende vertolking van Richard Burton. (Cinema 2, tweede week, alle leertij den). I NEVER PROMISED YOU A ROSE GARDEN We spraken vorige week de ver wachting uit dat „I never promised you a rose garden" tenminste enige weken in het Amersfoortse filmprogramma zou prijken, daarom alsnog een korte be spreking over dit enigszins aangrijpen de psychodrama. Als je „I never promised vou a rose garden" hebt gezien, ben je onmiddellijk geneigd de film naast „One flew over Ihe cuckoo's nest" te plaatsen en dat moet je nu juist niét doen. „Rose gar den" is uit heel ander hout gesneden dan „One flew Zeker, er zijn treffende overeenkom sten, zoals de voorstelling van een groep psychiatrische patiënten binnen het afgeschermde leefklimaat, maar in .Rose garden" gaat het veel eerder om het genezingsproces van één enkele patiënte, de 16-jarige schizofrene De borah. Een rol die op indrukwekkende wijze gestalte krijgt door het imponerende TYPICAL STYLE ENGLISH Het was al weer wat jaartjes gele ien, dat ik voor het laatst in Londen was. Vorige week stak ik, manmoedig Ie herfststormen trotserend, het Ka raat over voor een hernieuwde ken- rismaking. Niet om mijn geld uit te ge- Ven in de grote warenhuizen van Bond Street, Oxford Street en omliggende streken (daar is geen eer meer mee te rehalen) maar op doorreis naar elders, fijn, dat we niet voor de winkels kwa rten, want die waren voor het grootste deel gesloten, omdat de nieuwe Lord Mayor van Londen officieel werd inge- raald, wat de Londenaren telkens weer tot grote vreugde stemt en waar een heel ceremonieel feest aan ver bonden is. Onze taxi-chauffeur kon zijn weg dan ook aanmerkelijk vlotter door de bijna lege straten van Londen vin den. Als bewoner van het kontinent kom je it Engeland en Londen (ook al is Lon den het echte Engeland niet) steeds weer voor verrassingen te staan. Want de Britten houden nog steeds angst vallig vast aan hun eigen tradities, die In veel gevallen sterk afwijken van wat wij als Europeanen op het vaste land san gebruiken en gewoonten hebben. Een avond/e Londen is wat dat be treft een goed voorbeeld. We waren eigenlijk van plan om naar een theater te gaan, maar daar moet je wel tijdig voor reserveren. We zwierven daarom maar wat door de stad, door de typi sche uitgaanswijken, met sbjgende verbazing ki/kend naar de lange rijen wachtenden voor de grote bioscopen. 0ueuen noemen ze dat. Uren in de rij voor een kaartje. De bioscoop konden we dus ook gevoeglijk vergeten. Het zal zo tegen tien uur geweest zijn, dat we besloten om een pilsje te pakken. Een pub opgezocht dus. Een kleine vergissing, want de pubs in Londen zijn om die tijd uitpuilerig vol. Massa's Londenaren waren blijkbaar op hetzelfde idee gekomen als wij. Zich staande houdend tussen de massa dronken zij hun lager, ale, stout en wat al niet meer aan merkwaardige biersoorten. Ondertussen geanimeerd babbelend met wie maar praten wilde. Pub in, pub uit. Vol, overvol. Er waren hvee mogelijkheden: of we wurgen ons tussen de massa in de hoop eindelijk de bar te kunnen bereiken of we gaan in een restaurant zitten, waar het rus tiger Is. Ook dat laatste was een vergis sing, want de overigens vriendelijke ober weigerde pertinent een pilsje te serveren. Daarvoor zijn de pubs. hier wordt gegeten, was steevast het motto, waarmee we de koude november avond weer werden ingestuurd. Eindelijk-de stugge aanhouder wint - vonden we nog enige ruimte in een gezellige pub. Het kostte ons nog eni ge tijd om daadwerkelijk een glas lager te veroveren, maar onze vermoeiende speurtocht werd dan toch eindelijk beloond. Zelden hebben we zo geno ten van een glas bier. Zelden hebben we er ook zoveel moeite voor moeten doen Na de tweede slok ging het licht uit. Een paar minuten maar. Bij ons in Ne derland betekent dat heel simpel: op drinken, het is tijd om te sluiten. Maar aangezien het nauwelijks elf uur in de avond was, konden we ons een derge lijke harde maatregel niet voorstellen. Verkeerd gedacht. Verschillende pub- gangers ledigden hun glas en begon nen hun jas aan te trekken. Wij hebben toen haastig ons glas leeg moeten drinken en stonden nau welijks tien minuten later weer op straat. Samen met naar schatting en kele honderdduizenden Londenaren. Op dat moment liep Londen leeg. De metro-treinen waren overvol. Er ger nog dan tijdens het spitsuur. Hoewel de geur van alcohol over heerste, was niemand echt dronken. Er heerste een wat lacherige sfeer in de trein. Meer niet. Met voorbeeldige dis cipline werden de Londenaren naar huis vervoerd. Wij naar ons hotel. Daar was de bar nog open, echter alleen voor residents, voor de hotel gasten. We besloten om hier dan nog maar een pilsje te vatten. De avond was nog vroeg, nietwaar7 Verder dan een tweede glas zijn we niet gekomen. Om twaalf uur gingen ook hier de kranen dicht. In gedachten zag ik die Engelsman nog in Hoek van Holland. Zijn bagage karretje volgeladen met kratten pils. Op weg naar Engeland. Ik weet nu waar om. V. mogen opvoeren. De menseli|ke trekken ontbreken natuurlijk niet, zoals ook in „One flew", zodat het publiek zich naar „hartelust" kan identificeren. Temidden van dit alles blijft de lang zaam vorderende genezing van Debo rah en de liefdevolle toewijding van dr. Fried, het middelpunt in het gestaag naar een hoogtepunt groeiende psy chodrama. Weliswaar wordt Deborah door haar medepatienten meegesleurd in een dramatische afgrond, ze probeert zelfs voor de tweede keer zelimoord te ple gen, toch begint ze gaandeweg de film haar hallucinaties te begrijpen, en nog belangrijker, te doorzien De „vreemde stemmen" die haar gedachtenwereld bepaalden, vervagen, hoewel haar wilskracht nog enige malen op de proef zal worden gesteld. Het logische „happy end" kenmerkt de eenvoud, waarmee Anthony Page de dramatiek van het verhaal heeft be naderd. De bioscoopbezoeker moet het allemaal maar aanvoelen en zal daar soms best moeite mee hebben. Het „happy end" geeft dan ook een onbe stemd gevoel, de vragen die de film openlaat neem je mee naar huis. (Grand 2, tweede week). PASTORALE 1943 „Pastorale 1943", dat in april 1978 z'n première beleefde, is deze week weer eens van de plank gehaald en is in Grand 5 te zien. Hoewel ik me aan de ene kant kan voorstellen, dat er tal van niet in Amersfoort vertoonde films nog liggen te wachten om gezien te worden, aan de andere kant is een reprise van deze door Wim Verstappen gemaakte film nooit weg. Verstappen heeft de gelijknamige roman van Vestdijk knap verfilmd, met Frederik de Groot, Renee Soutendijk, Bram van der Vlugt. en tal van anderen in de hoofdrol. Verstappen - vrij nauw keurig het boek van Vestdijk volgend - maakte een „relativerend.' beeld van het Verzet in Nederland tijdens de Tweede Wereldoorlog. En met dat rela tiverend bedoel ik niet. dat de scherpe kantjes er vanaf zijn gehaald, dat het verzet belachelijk wordt gemaakt, maar ik wil er alleen maar mee zeggen, dat Verstappen er in is geslaagd om het verzet der Hollanders uit te beelden, Scène uit „The wild bunch". spel van Kathleen Quinlan. Haar over tuigende spel vergoedt veel van de toch wel zwakke regie van Anthony Page, die het oorspronkelijke verhaal van de schrijfster Hannah Green teveel naar het publiek heeft willen verfilmen. Een erkend regisseur als Page had moeten voorzien dat films over psychiaterie per definitie geen breed publiek kunnen en misschien ook wel niet mogen trekken. Gelukkig voor Page speelde Kath leen Quinlan de hoofdrol en in haar spel neemt zij ook Bibi Anderson mee, zodat „Rose garden" toch nog naar een aan vaardbaar nivo reikt. „I never promised you a rose gar den", vertelt de melodramatische ge schiedenis van het aanvankelijk_kans- loze genezingsproces van de schizo frene Deborah. Niemand lijkt tot haar geest te kunnén doordringen, ook Bibi Anderson in de rol van psychiater dr. Fried niet Deborah heeft zich helemaal ingeleefd in haar eigen gedachtenwe reld Ze laat haar gevoelens leiden door exoties aandoende hallucinaties, waarin ze temidden van een grillige In dianenstam verkeert. Hoe ze aan die hallucinaties is geko men, wordt in de film nauwelijks uitge legd De afbrokkelende zwijgzaamheid van Deborah, al dan niet het werk van dr. Fried, roept daarom vragen op. Vra gen, die pas veel later in de film min of meer worden verduidelijkt, maar wel als een soort koude douche Onderwijl houdt Anthony Page de bioscoopbezoeker bezig met al snel vervelende scènes, waarin alle patiën ten samengepakt een „gekkenshow" Scène uit „Pastorale 1943" van Wim Verstappen. zoals dat waarschijnlijk was: een tikkel tje onbeholpen, onwennig wat betreft het geweld en met een vertederende kleinschaligheid waarin Holland altijd zo groot is geweest en nog is. Wat Ver stappen in deze boeiende film laat zien, zijn gewone Nederlanders in een be trekkelijk kleine gemeenschap, die ge konfronteerd worden met de oorlog. Nederlanders die daar iets tegen willen doen, die zich - hoe gering ook van invloed - er tegen willen verzetten. En Nederlanders, die het allemaal prachtig vinden en spontaan het uniform van de vijand aantrekken om als trotse hanen de dienst uit te gaan maken, ook al blij ven het in de meeste gevallen gewone Nederlanders, die voor hetzelfde geld postbodes hadden kunnen worden Die hadden ook een aardig uniform in die tijd. „Pastorale 1943" is een rake schets van een plattelandsgemeen schap in oorlogstijd. Bevolkt met al die Nederlanders, die we zo goed kennen uit onze eigen omgeving Gebracht met humor en zelfspot, maar steeds bena derd met eerbied voor wat er toen toch maar is gedaan, ook al zijn Neder landers van nature allesbehalve hel den. Nederland in oorlogstijd. Qua struktuur, benadering en uit werking is „Pastorale 1943" naar mijn gevoel een natuurgetrouwere film dat „Soldaat van Oranje", waarin de glamour van het hel dendom een veel grotere (en wellicht toch te overtrokken) rol speelt (Grand 5, eerste week, alle leeftijden). THE WILD BUNCH Sam Peckinpah heeft vooral faam verworven door zijn filmische aanpak van het pure geweld. Peckinpah. zo zeggen sommigen, heeft van dit ge weld. de mens eigen, een komplete studie gemaakt Anderen vinden, dat Peckinpah het ge weld tot religie in zijn films heeft verhe ven. Hoe het ook zij, het geweld is in de films van Sam Peckinpah onmisken-

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1979 | | pagina 13