Na de film nog bewuster anti-militaristisch" TER GEST, SEMI-ACTEUR IN „APOCALYPSE NOW": HIT IN AMERSPHRT S;. -WJ&St v -V .idfeo rit. **mwm UHPBHPE KUHST, TH£AT£R, FUM DINSDAG 27 NOVEMBER 1979 kijk op de wijk 15 OR BERT VOS 1STERDAM - Over enkele we- gaat de nu al befaamde film van cis (Ford) Coppola, „Acolypse met maar liefst twintig kopieën in de rest van Nederland in atie, nadat een grandioze start is aakt in Amsterdam, waar nu nog ds elke avond ,,de oorlog van pola" voor een volle zaal van gaat. „Apocalypse Now'' van de •rikaanse regisseur Francis pola (The Godfather I en II) is een intische film over de oorlog, met ie over de waanzin van de oorlog. speelt zich allemaal af in nam, ook al lijkt dèt in de film aak te zijn geworden. Coppola, in totaal twaalf jaar aan de film kte (kosten 31 miljoen dollar) ft kans gezien om in een bestek twee uur en drie kwartier een logs-epos te tonen, die alle vori- ►orlogsfilms in de schaduw stelt. Apocalypse Now" is een film, die el in binnen- als buitenland de loederen hevig in beweging heeft et. Want afgezien van de moge- leid tot verschillende interpreta- van de bedoelingen van Cop- i, is „Apocalypse Now" een on line oorlogsfilm, die op een realistische wijze het bedrijven de oorlog, maar met name de is in de oorlog, in beeld brengt. Nederlander Peter Gest (26) Jkte als semi-acteur acht maan- mee van de opnamen, die Cop- a voor deze film op de Filippijnen ïkte. Wij hadden een gesprek met n over wat Coppola „zijn eigen log" noemde. Peter Gest, nu stejaars student aan de Filmaca- nie in Amsterdam, zegt tot slot het gesprek: „Ik ben nog be- jter anti-oorlog thuis gekomen, ik voor „Apocalypse Now" al gevolg hadden afgelegd, kregen wij in Manilla een korte militaire training bij het Philippijnse leger Niet alleen moesten we op natuurlijke wijze leren schieten, kortom oorlogje voeren zoals het hoort, we werden ook vertrouwd gemaakt met helicopters, zoals bekend één van de meest gebruikte militaire vervoersmiddelen in de Vietnam-oor- log. In nagebouwde helicopters moes ten we leren, hoe we ons in die dingen moesten gedragen, hoe we er uit moesten springen etc Samen met de cameraman van Cop pola, de geniale Vittorio Storare. die vooral befaamd werd door zijn fotog rafie van de films van Bertolucci, werd bekeken, hoe het beste gefilmd kon worden wanneer de helicopters in de aktie werden betrokken. Peter: ,,Op 22 maart 1976 begonnen de eerste opnamen. Daarvoor was een groot stuk van Saigon nagebouwd Dat was nog met Harvey Keitel, die oor spronkelijk de rol van Willard zou spe len. Later moesten al die opnamen over gemaakt worden, toen Keitel uit het cast werd geschrapt, omdat ie niet geschikt bleek te zijn en het zelf ook niet zo zag zitten. Daarna, op 28 maart, begonnen eigenlijk de grote helicopter-scènes, Peter Gest in volledig militair tenue tijdens de opnamen voor „Apocalypse Now" op de Philippijnen. kost. Coppola is een perfektionist Alles moet tot in de perfektie worden gere geld. Voor het napalm-effekt werd een heel stuk land, zo'n twee bij anderhalve kilometer in oppervlakte, geheel door een dam omsloten, waarna het gebied onder de kerosine werd gezet Via pij pleidingen door de dam heen werd nog eens - voor het extra effekt - butagas boven het kerosine geblazen, zodat er een wolk van gas boven het gebied kwam te hangen. De grootste moeilijk heid echter was de juiste timing. Cop pola wilde zowel de helicopters, als de straaljagers gelijktijdig boven het ge bied hebben op het moment, dat de zaak in de fik zou worden gestoken Dat mislukte verschillende keren We zou den maar enkele weken volgens plan ning met deze scène bezig zijn In wer kelijkheid werd dit deel van de opnamen pas op 13 mei afgesloten Maar toen stond het er ook prima op, mede dank zij de twaalf camera's, die de napalm- aanval van alle mogelijke kanten in beeld brachten. Coppola liet niets aan het toeval over HELICOPTERS De opnamen duurden ook zo lang. omdat de helicopters, die hierbij nodig waren, gehuurd waren van het Philip pijnse leger. De piloten waren daar best tevreden over, maar het waren de enige helicopters die het leger bezat, zodat ze regelmatig werden teruggeroepen voor het bestrijden van guerrilla's. De opna men moesten dan noodgedwongen ge stopt worden. Ook de kommunikatie met de buitenwereld verliep niet altijd naar wens. omdat niet van telefoon ge bruik gemaakt kon worden De Philippijnse piloten waren boven dien ook niet gewend om in formatie te )EVAL igenlijk door een toeval raakte Gest rokken bl| wat het grootste filmp- skt aller ti|den wordt genoemd Via i cultureel uitwisselingsprogramma s hij in 1976 op de Philippijnen. waar aanvankelijk bij een gastfamilie in i heel klein dorp terecht was geko- n. ,,Dat beviel me eigenlijk helemaal t", vertelt Peter, „in het dorp was ik enige blanke De gastfamilie. waar ik s ondergebracht, had een winkel en rerd aangewezen om in die winkel te in staan Dat bevorderde de verkoop weldig. want die mensen hadden den een blanke gezien en ik werd it ook de curiositeit van het dorp. en ik daar genoeg van had besloot ik ar Manilla te gaan (de hoofdstad van Philippijnen), waar ik een baantje ieg bij de televisie als regie-as- lent Daar hoorde ik, dat Coppola tig was met het aantrekken van fi- ranten voor zijn film. Ik deed een eentest en werd aangenomen Een serie beelden, gemaakt door Gest tijdens de grote helicopterscène voor „Apocalypse Now'' ILITAIRE OPLEIDING waar ik het meeste bij betrokken ben geweest." Coppola liet voor die scènes een compleet dorp nabouwen, ergens in de binnenlanden van de Philippij nen, zestien uur rijden van Manilla. „We werden er heen gebracht met bussen, waar bovenop Philippijnse militairen zaten ter bescherming, want we moesten door een gebied, dat werd beheerst door vrijheids strijders. Er gebeurde onderweg niets. Ook later niet en dat heeft me altijd verbaasd. Ik zie er Coppola wel voor aan. dat hij niet alleen president Marcos een miljoen dollar betaalde voor zijn medewerking, maar ook de guerrilla's geld toegestopt heeft om ongestoord te kunnen werken." De nog steeds met overtuiging PSP mmende Peter Gest kreeg toen. wat in Nederland had weten te voorko- !n: een militaire opleiding „Met een oep van zo'n veertig semi-acteurs. e net als ik de screentest met goed DE GROTE SCÈNE NAPALM- Reeds vrijwel aan het begin van deze -k Wkm i, '-•v "t* v «V - film zit een belangrijke scène, waarin een dorp door een Amerikaanse com pagnie met de grond gelijk wordt ge maakt. Door napalm. In die periode heeft Peter Gest het meeste werk voor „Apocalypse Now" verzet. Peter hier over: „Het is onvoorstelbaar hoeveel inspanning en tijd die scène heeft ge- vliegen. Dat was niet gebruikelijk, ja zelfs gevaarlijk, omdat ze dan een veel beter doelwit vormden voor de vrij heidsstrijders. „Het duurde wel een tijdje voordat Coppola ze zover had. dat dit tot tevredenheid kon worden uitge voerd." ALS IN EEN MILITAIR KAMP Perfektionist Coppola is steeds bezig geweest om alles zo realistisch moge lijk op het celluloid te krijgen. De metho den, die hij daarbij gebruikte, ontleende hij rechtstreeks uit militaire opleidings boekjes. Terwijl de filmcrew in een ver derop gelegen dorp werd onderge bracht (waar Coppola voor water en electriciteit zorgde), kregen de Ameri kaanse en Vietnamese figuranten een speciaal kamp toegewezen. Om een agressieve sfeer te kweken, nodig voor een zo realistisch mogelijke benadering tijdens de opnamen, werden de Vietnamezen en de blanken geschei den ondergebracht. Niet alleen het ho norarium was verschillend (de blanke figuranten kregen 200 pesos, de Vietnamezen 50), ook was er duidelijk verschil in voedsel. De blanken kregen Amerikaans eten verstrekt, de Vietna mezen moesten het doen met hun ge bruikelijke kostje. Hierdoor werd be wust een sfeer van standsverschil ge- Later ging Peter Gest terug naar de plaats, waar hij maanden achtereen had geleefd in de oorlogssfeer van „Apocalypse Now". Van het dorp was niets meer over. De rivier had de laatste resten weggespoeld kweekt, wat de agressiviteit van de Vietnamezen opwekte Peter Gest: „En dat niet alleen. Om ons konstant in de juiste mood te houden, kregen we elke avond oorlogsfilms te zien We werden letterlijk gevoerd met haat en geweld De methoden van de Amerikaanse regisseur, hoe ongewoon ook, werkten. .Alles was trouwens ingericht als in een echt leger. De figuranten waren ver deeld in squadrons van e'k zes man. Zelf ben ik nog een tijdje squad-leader geweest Je kon dat in overeenstemming brengen met je pacifistische over tuiging? Peter: „Ja, dat kon ik Hoewel we nooit precies wisten, waar we mee be zig waren, was ik er wel van overtuigd, dat Coppola een anti-oorlogsfilm aan het maken was. Ik had eigenlijk ge dacht, dat het veel meer zoiets als „The bridge over the River Kwai" zou wor den, maar nu ik de film heb gezien, ge loof ik. dat „Apocalypse Now" veel be ter is. Coppola toont in zijn film veel (foto's: Peter Gest). meer de waanzin van de oorlog vanuit de mensen zelf. die haar bedrijven Mensen, die, door de omstandigheden gedwongen, zich gaan gedragen, zoals zij zich in Vietnam hebben gedragen Beestachtig, onmenselijk soms „Apo calypse Now" is een anti-oorlogsfilm. Zelf ben ik veel bewuster uit deze perio de tevoorschijn gekomen. Mijn anti-mi- litarisme is sterker geworden." Voordat Peter Gest naar Amerika vertrok, waar hij enige tijd heeft ge woond alvorens aan zijn studie op de Filmacademie te beginnen, ging hij nog één keer kijken op de plaats, waar zich alles had afgespeeld. Er was niets meer over. De laatste res ten van het door Coppola en zijn le ger vernielde dorp waren weg gespoeld door de rivier. De oorlog van „Apocalypse Now", de oorlog van Peter Gest en de zijnen, was de finitief voorbij. Bert Vos. Coppola achter één der camera's. DONDERDAG 29 NOVEM BER KLEINVEESHOW AMERSFOORT - In de Flint Stads hal kunt u vanat vrijdag 29 november de jaarlijkse show zien van de Amersfoort se Kleinveefokkers Vereniging De bur gemeester zal deze tentoonstelling openen. Het is een show van konijnen, duiven, sier- en watervogels, hoenders, tamme ratten en kleurmuizen In totaal zo'n duizend dieren. De show is open van 10.00-22.00 uur. VRIJDAG 30 NOVEMBER KLEINVEESHOW Kleinveeshow in De Stadshal, geopend van 10 00-22.00 uur. ZATERDAG 1 DECEMBER KLEINVEESHOW Kleinveeshow in De Stadshal. geopend van 10.00-17.00 uur. MAANDAG 3 DECEMBER PHILATELISTENVERENI- GING De Philatelistenvereniging Amers foort belegt voor haar jeugdleden een bijeenkomst om postzegels te ruilen. Op maandag 3 december om 19 00 uur in de zaal van de Gereformeerde Kerk aan de Robert Kochstraat 1Er wordt een verloting gehouden, en er zal bingo worden gespeeld MAANDAG 3 DECEMBER SINT-NICOLAASVIERING De Stichting Sociaal Cultureel Werk voor Bejaarden organiseert op maan dagmiddag 3 december om 14.00 uur een Sint-Nicolaasleest voor de bejaar den in het clubgebouw aan de Nieuw- straat 12. VRIJDAG 7 DECEMBER ANDRÉ VAN DUINSHOW Vrijdagavond 7 december om 20.15 uur gaat de nieuwe André van Duin show draaien in het Flint Theater Aan vang 20.15 uur. Aan deze show werken naast André zelf mee: Corrie van Gorp en Frans van Dusschoten. De band staat onder lei ding van Coen van Orsouw jr. Voor de pauze kunt u het drietal zien in nummers als „De bejaardenflat", „Het uitzendburo" en „Oh wat zijn wij aardig voor elkaar" Na de pauze zijn André en Frans samen voornamelijk te zien in „De encyclopedie" en „Er was eens". Corrie van Gorp vindt het prettig met André van Duin te werken, omdat het vanaf het begin tussen hen klikte. Wèl moest ze er aan wennen, dat André soms tijdens de voorstelling een vondst doet en dan improviseert „Ik laat hem dan even zijn gang gaan," zegt ze, „en dan leg ik hem stil. Want ik houd me aan mijn tekst." Frans van Dusschoten die zijn 25-ja- rig toneeljubileum vierde, staat dit seizoen weer met André en Corrie in de nieuwe theatershow, en voelt zich daar prima bij.

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1979 | | pagina 15