I Wat is natuur nog?" choolwandplaten an M. A. Koekkoek ;i^k. DE VERNIETIGING VAN HIROSHIMA: 35 JAAR NA DE EERSTE ATOOMBOM Vier detectives en policiers „Wijfie", een vrouw wil wat meer... Gaade's complete tekenboek prima wegwijzer v .INDISCRETIE VERZEKERD': DE BRITTEN IN DE OLIE De nieuwe vrijgezellen: sfeervol meeslepend lÉlÉM'.' 4 Het leven op aarde-deel 10 YT^-*r Samenstelling: Bert Vos DINSDAG 4 DECEMBER 1979 11 I/Vellicht is het deels nostalgie, dat schoolwandplaten van o.m. M. A. ekkoek vooral de laatste jaren er enorm in populariteit zijn ge- »gen. Zelf kan ik ze me nog heel ed herinneren en wanneer je ze er ziet, als poster of in een boek, n ruik je weer die typische geur n de lagere school die voor mij on- rroepelijk is verbonden aan deze hoolplaten. De geur van natte ren in de gang, een altijd wel ge- randeerd verstopte wc, krijt en de derdom van het gebouw. Het is duidelijk, dat ik niet de enige n. die gecharmeerd is van die pre- s. maar erg kleurrijk getekende ïoolwandplaten, die de natuur in al ar aspekten lieten zien. Ik vond altijd I, dat er op één plaat wel erg veel schillende dieren en planten voor amen (op de zwerftochten die we zelf Iden ontdekten we nooit zoveel ver tillende soorten tegelijk bij elkaar), lar voor de rest bleven we gefas- leerd. In de loop der jaren verloor je ekkoek en zijn natuur uit het oog. >derne kunst-genres overspoelden musea en de scholen hadden de de wandplaten allang afgedankt op Ider gezet, vernieuwingsgezind en oruitstrevend. De geschiedenis herhaalt zich echter ook wat oud is blijft op de één of dere wijze altijd weer haar waarde houden en wat toen werd gewaar- erd zal onherroepelijk op een later Istip opnieuw worden bejubeld en ge- ezen. De schoolwandplaten van >ekkoek en anderen zijn weer ,,in", in schoolgangen worden de wanden ?t langer bedekt door moderne frut- Itjes, overgebleven van enthousiaste ojekten, maar komt de school- indplaat terug, in oude luister her- ?ld En dat is goed. Je moet nooit iets ?g doen, wat haar waarde heeft be- luden. TUURNOC? nKotxit*v f w Uw* qfcwKXxiariin'/ MFT rttvf V*sreia>N.UN«.iS Uitgeverij Sijthoff liet kortgeleden de derde druk zien van het boek ,,Wat is natuur nog7" Een royaal, kleurrijk uit gevoerd platenboek met maar liefst 24 schoolwandplaten van M A Koekkoek Zoals u zich die herinnert van enige of lange tijd geleden Kompleet met de bij platen, waarop een nadere uitleg over wat men op de platen ziet De bekende bioloog/schrijver dr Dick Hillenius voorzag de platen van aanvullende tekst, waarbij hij ook ingaat op wat was en niet meer is Platen van vroeger in een aktuele kontekst ..Wat is natuur nog?" is een schitterend boekwerk. Om vaak naar te kijken en te lezen. Nos talgie van waarde. V „Wat is natuur nog?" 24 school wandplaten van M. A. Koekkoek, In kleur. Met tekst van dr. D. Hillenius. Derde druk, 1979. Gebonden, groot formaat, 151 blz. Uitgave: Sijthoff te Alphen aan de Rijn. Prijs: 39,50. De Britten zullen „The Baby sitters" (Indiscretie verzekerd) van John Salisbury met zeer gemengde gevoelens hebben gelezen. Want dit boek is geba seerd op de nog steeds toene mende stroom Arabieren en Arabische belangen in het Ver enigde Koninkrijk, een tendens, die niet iedere Brit met genoe gen konstateert. Het boek van Salisbury speelt zich af in 1981 een tikkeltje in de toekomst ver schoven, maar voor de rest is het gebaseerd op een zekere realiteit. Engeland is langzaam maar ze ker in de wurgende greep van het Arabische oliedom gekomen en dat manifesteert zich in een steeds sterker veranderende samenle ving, waarbij de Islam en de cultuur uit het Midden-Oosten steeds meer de traditionele cultuur der Britten verdrijft Een Engeland met moskeeën, met een BBC, dat een belangrijk deel van haar zend tijd gebruikt voor het uitdragen van de Islam, scholen, waar het on derwijs zich ook langzaam maar zeker richt op de ..nieuwe macht hebbers" Voeg daarbij een zwak ke regering, die bijna wanhopig manoeuvreert tussen de macht van de olie en de steeds grotere weerstanden die Sen dergelijk be leid opwekt en je hebt een ex plosieve situatie De hoogste kringen zijn geïnfil treerd. Regering, parlement, pers, radio en TV worden gemanipu leerd en hernieuwd antisemitisme steekt de kop op. Salisbury schept met „Indiscretie verzekerd" een nachtmerrieachtige wereld, waarin één der laatste bolwerken, het grote weekblad „Sunday Monitor" reeds wankelt onder de voortdu rende aanvallen der agressieve aanhangers van de „nieuwe or de". De journalist Bill Ellison komt op het spoor van een gigantisch komplot om Groot-Brittannië in één klap tot een Arabische satelliet te maken. „Induscretie verzekerd" is een soms angstaanjagende thriller hoewel Salisbury naar mijn gevoel een tikkeltje teveel appeleert aan de huidige gevoelens van onbe hagen, die door het Arabische op treden zijn ontstaan Wat niet wegneemt, dat Salisbury op aan nemelijke. soms heroïsche wijze schetst wat er kan gebeuren, in dien het culturele erfgoed der Britten langzaam maar zeker wordt opgeslokt door Arabische oliesjeiks. vooropgegaan door mannen zonder scrupules, die bereid zijn hun vaderland te verko pen om zelf de macht te kunnen grijpen. „Indiscretie verzekerd" (The ba bysitters. 1978). Vertaling: Jan willem Korthal van Schooten. 1979. Uitgegeven door A. W. Bru- na Zn. te Utrecht. Paperback, 282 blz. Prijs 24.90. Kernwapens en kernenergie. De jaren zeventig zullen straks de ge schiedenis ingaan als een periode, waarin het verzet tegen kernwapens en het overgaan op kernenergie groeide. In latere eeuwen zullen zij, die deze geschiedenis misschien zullen bestuderen, dat rijkelijk laat vinden, nadat de atoombommen op Hiroshima en Nagasaki overtuigend hadden bewezen, dat de verschrik king van kernwapens alle andere wapens had overtroffen. Hiroshima. Deze Japanse stad heeft een onheilspellende klank. Hiroshima is de verschrikking van de kernbom. Hi roshima zou de wereld een wijze les hebben moeten leren, maar het is net, alsof de mensheid sinds 6 augustus 1945 de ogen heeft gesloten voor het geen kernwapens kunnen veroorza ken. De schrijvers/journalisten Gordon Thomas en Max Morgan Witts hebben in een fors boek van ruim 370 bladzij den de geschiedenis van de eerste atoombom ter wereld die tegen de menselijke beschaving werd gebruikt, uitvoerig uit de doeken gedaan Via in formaties uit allerlei belangrijke archie ven, persoonlijke gesprekken met overlevenden, met hen. die de bom uit eindelijk boven Hiroshima uitwierpen, met legerofficieren enz. slaagden de beide auteurs erin om een tamelijk scherp beeld te schetsen van wat er voor. tijdens en na die beruchte zesde augustus 1945 nlaats vond De ver schrikking van de atoomstorm wordt in vrij nuchtere details meegedeeld, feiten worden op een rij gezet Het resultaat is een bijzonder infor matief boek, dat eigenlijk door heel veel mensen gelezen zou moeten worden. Niet alleen om de historische waarde van het boek, maar zeker om nogmaals zoveel mogelijk mensen ervan te door dringen, dat kernwapens en het nood lottige gebruik ervan het einde zou bete kenen van de menselijke beschaving. Die éne atoombom op Hiroshima heeft het aangezicht van de wereld reeds aangrijpend veranderd Hoe on voorstelbaar zal de wereld veranderen na een atoomoorlog. „De vernietiging van Hiroshima" is een dramatisch boek, ondanks de zakelijke voorstelling die de schrijvers van dit wereld-drama geven. Een boek ook, waarin het definitieve antwoord wordt gegeven op wat er zich werkelijk in die eerste dagen van augustus 1945 heeft afgespeeld Het is aannemelijk, dat de atoom bom op Hiroshima (en Nagasaki) de oorlog heeft bekort. Maar nog steeds kan men zich afvragen of de ver schrikking van de atoomhei, neer gedaald over Hiroshima, het grote aantal slachtoffers werkelijk waard Is geweest. Nog steeds, bijna 35 jaar nadat de bom viel, worden talrijke mensen nog gekonfronteerd met de gevolgen van die bom. Dat alleen al zou een waarschuwing moeten zijn, al 35 jaar lang. „De vernietiging van Hiroshima" kan als boek wellicht een bijdrage leveren tot een meer wel overwogen oordeel over het gebruik van atoomwapens. „De vernietiging van Hiroshima", door Gordon Thomas en Max Morgan Witts. 1977 („Enola Gay"). Vertaling 1979: H. H. van Delden. Uitgave: Bruna Zn. te Utrecht. Prijs: 29,90. Vier detectives en policiers en ze spelen zich allemaal af in de Ver enigde Staten van Amerika. Met een temperatuurverschil van meer dan zestig graden, want het éne verhaal is gesitueerd op enkele hete dagen in New York, terwijl een ander zich har tje winter aan de grens met Canada afspeelt. Maar laten we in het midden beginnen, bij Emma Lathen dus. Emma Lathen is het pseudoniem van twee Amerikaanse vrouwen: Mary Lat- sis en Martha Henissart. De dames schrijven al jarenlang samen detec tives, die zijn gesitueerd in het bedrijfs leven en in de financiële wereld Hoofd persoon in de werkjes is John Tatcher, directielid van een grote Amerikaanse bank. Tatcher kan nog wat meer dan optellen en aftrekken alleen, want hij is behept met een fijne speurneus en een grote dosis nieuwsgierigheid. Ook in het uit 1969 daterende „Vanavond moord" werpt Tatcher zijn talenten in de strijd. De tegenstander is een voorlopig onbekende die tracht een firma die kip maaltijden aan huis bezorgt de grond in te boren door een aantal maaltijden te vergiftigen. De dader wordt vrij snel op gespoord, helaas niet in levende lijve. Want belangrijker dan de de giftstrooier zelf is uiteraard diens opdrachtgever. Die wordt pas na veel meer verwikke lingen ontmaskerd. „Vanavond moord" is goed geschre ven. een ontknoping van kwaliteit'en weet tot op dat moment de lezer ge boeid houden Die moet echter wel het milieu aanvaarden, waarin de zaken zich afspelen De dames Lathen heb ben de eneiging enigszins incrow dachtig te doen, wanneer het gaat om de genoemde financiële wereld. Dat komt nog niet zozeer naar voren in „Vanavond moord" omdat Tatcher daar zijn eigen stek verlaat en het ter rein van de kipmaaltijd verkent. In „De dood zal zegevieren" wordt de lezer echter geheel heen een weer gesleurd van de beurs naar het makelaarskan toor en weer terug Dat ging mij iets te ver en na een bladzij of tachtig heb ik het toen maar opgegeven. Maar mis schien zijn er wel mensen, die dat juist erg leuk vinden en die zullen dan wel het nodige plezier beleven aan deze twee detectives. DOG DAY AFTERNOON „Een hete middag in de hondsda gen" is de Nederlandse titel geworden van „Dog dag afternoon". Bij de mees ten wellicht meer bekend als de voort- treffelijke film met Al Pacino in de hoofdrol van bankovervaller Littlejoe. Littlejoe is de merkwaardige bisexuele man, die op een dag samen met twee handlangers een bank overvalt. De re den heet te zijn het veroveren van vol doende geld om zijn vriend, de traves tiet Lana, een geslachtsveranderende operatie te kunnen betalen. Maar meer nog doet Liitlejoe het om zichzelf iets te bewijzen, waarschijnlijk dat hij een man is. Daar slaagt hij aardig in, al zal hij uiteindelijk toch het onderspit delven Maar voor dit tijd is de bankoverval, waarvan er in New York waarschijnlijk dertien in een dozijn gaan. al tot een bijzondere geworden. De televisie zendt het niet alleen rechtstreeks uit, maar Littlejoe heeft inmiddels ook we ten te bereiken dat het hele gebeuren tot een soort pro-homofilie-demonstra- tie is uitgegroeid. Dat levert in de film prachtige scènes op, die je als boekle zer moet missen Toch is ook het boek de moeite waard, want het is een veel meer dan een spannend verhaal over een bankoverval Met name de karak tertekening van Littlejoe en zijn helper Sammy en de nerveuze spanningen tussen alle betrokkenen zijn navoelbaar goed weergegeven. HET WERKBEZOEK Ook de jongste Janwillem van de Wetering speelt zich in de Verenigde Staten af. Midden in de winter moet de commissaris naar een klein plaatsje dicht tegen de Canadese grens, omdat zijn aldaar wonende zwager bij een on geluk om het leven is gekomen. Zijn zuster heeft hem daarop opgebeld met de vraag of hij haar wil komen helpen, omdat zij nu niet langer in Amerika wil blijven en terug wil komen naar Neder land. De reumatische commissaris be schouwt het als zijn plicht om dat te gaan regelen, maar zijn medewerkers Grijpstra en de Gier vinden het een al te hachelijk avontuur voor die oude man in dat koude verre land. Daarom organi seert Grijspstra een dienstreis voor De Gier, die een werkbezoek aan hetzelfde plaatsje kan gaan brengen Officiél in het kader van een uitwisselingsprog ramma tussen Nederlandse en Ameri kaanse politiemensen, in feite om de gangen van de commissaris enigszins in de gaten te houden Een beetje policier-lezer heeft na de ze inleiding al begrepen dat de zwager van de commissaris niet verongelukt is. maar vermoord. Anders had Van de Wetering nauwelijks een aanleiding gehad om 215 bladzijden te vullen. Bo vendien blijkt de geweldige dood van de zwager onderdeel van een keten te zijn van vreemde gebeurtenissen die zich de afgelopen jaren in het dorp hebben afgespeeld en die de vorige sherriff maar liever liet rusten. De pas gearri veerde opvolger is natuurlijk veel am bitieuzer en weet zich bovendien ge steund door twee formidabele Holland se speurders. De Gier is nog maar koud op de bodem geland of hij velt al met een karate-slag een boom van een dronkenlap. Met dit soort assistentie behoort eigenlijk een aanval op de maf fia wel tot de mogelijkheden, dus waar om niet wat lokale beerputten leegge- schept7 Uiteraard is er heel wat denkwerk van de commissaris en lichamelijke aktie van de Gier voor nodig om de zaken in het gerede te brengen Temeer Van de Wetering een aantal complicaties voor de argeloze lezer heeft ingebouwd. Zoals bijvoorbeeld de aanwezigheid van een soort studentenbende, waar van aanwezigheid in het verhaal me toch niet geheel duidelijk is geworden. Er is me trouwens wel meer niet duidelijk geworden. Waarom bijvoor beeld Janwillem van de Wetering door menigeen gehouden wordt voor de be ste Nederlandse policier-schrijver. Die faam maakt hij in „Het werkbezoek" in ieder geval niet waar. Er kleven voor mij wat bezwaren aan dat boek. Op een eerste wees ik al: het boek is tamelijk geconstrueerd, waarmee ik bedoel te zeggen dat Van de Wetering nogal aan het sleutelen lijkt te zijn geweest bij het in elkaar zetten van het verhaal. Als ik er nou dit nog invoeg en die scène daar plaats op die manier. Het gevolg is een naar mijn smaak niet geheel lekker Vooral de laatste jaren verschij nen er steeds meer romans, die de ontworsteling van moderne huis vrouwen aan het traditionele le venspatroon als thema hebben „Wijfie" van de Amerikaanse schrijfster Judy Blume is ook zo'n roman. Het beschrijft het nogal saaie leven van de 32 jarige Sandy Presmann, getrouwd en twee kin deren Een doorsnee-huwelijk, waarbij de man niet direkt uitblinkt door begrip voor zijn vrouw en zich op sexueel gebied geen uitspattin gen met zijn vrouw veroorlooft, maar alles keurig gedoseerd vol brengt in de niet gerechtvaardigde veronderstelling dat hij als man daardoor één keer per week een grandioos plengoffer van drie mi nuten brengt Voor Sandy is het wekelijkse ritueel van drie mi nuten liefde, gevolgd door een tientallen minuten durend ritueel van schoonmaak-drift van haar echtgenoot een moment van groeiende ergenis en ontevreden heid over haar bestaan. Het is niet zozeer de geur van lysol die de liefdesgeur van drie minuten ver dringt, dan wel het traditionele le venspatroon, waarin zij noodge dwongen in wordt geperst tegen beter weten in. Judy Blume be schrijft deze crisis in het leven van een jonge vrouw op vaak humoris tische en rake wijze, maar geeft met werkelijk oplossingen aan. Integendeel. Aan het slot van het boek is Sandy Presmann nog even ver als aan het begin, ook al denkt haar man. dat alles is opgelost en dat aan een nieuwe huwelijks periode kan worden begonnen. Hoewel - en dat is het euvel van veel boeken uit de VS - de pro blematiek voor een niet onbelang rijk deel is opgehangen aan die ty pische middle-class van de Ameri kaanse samenleving, zal men toch in „Wijfie" tal van herken ningspunten aantreffen, die deze roman tot een soms tot nadenkend stemmend verhaal maakt. „Wijfie", door Judy Blume, Wifey 1978), vertaald door Fellx Er- kelens. 1979. Uitgegeven door Servlre. Katwijk aan Zee. Gebon den 277 blz. prijs 24,50. Veranderde tijden, verander de normen. Nieuwe normen, niet alleen voor mannen, die in veel gevallen moeite hebben zich aan te passen bij de grotere vrij heid die hun vrouwen verlan gen, nieuwe normen ook voor de vrouwen. Na een turbulente periode, waarin alles op z'n kop leek te staan, breekt nu een tijd aan, waarin zich alles heeft uit gekristalliseerd en waarin sommige vrouwen een eigen plaats hebben veroverd. Een tijd van méér vrijheid voor de vrouw, of ze nu getrouwd is of niet. Voor de rest is er weinig of niets veranderd. Dat is het thema van Harriet Frank Jr in haar roman „Single" (De nieuwe vrijgezellen), waarin zij het leven van vier ongetrouwde vrouwen schetst. Vrouwen met verschillende ka rakters, met verschillende normen ook Vrouwen, die hun leven leven op hun volkomen eigen manier, met mannen en zonder mannen „De nieuwe vrijgezellen" is het goed geschreven verhaal van Nell, Hortense, Eunice en Stella. Vier vrouwen, die met elkaar gemeen hebben dat ze niet getrouwd zijn, alleen zijn en wonen in een luxueus flatgebouw voor „sing les", „swingende" vrijgezellen Vier vrouwen, bruin en blank, met en zonder man, jong en niet zo jong, gewoon en buitengewoon, onmogelijk en onweerstaanbaar. „De nieuwe vrijgezellen" is duidelijk vanuit de optiek van de vrouw geschreven, maar niettemin ook voor mannen een on weerstaanbaar meeslepend boek Geen Dolle Mina-gedoe. maar recht-toe-recht aan gericht op het leven zelf Met flitsende dialogen en een sfeervolle, soms ragfijne karaktertekening van de hoofdfi guren, die na ieder woord méér gaan leven en hun verhaal vertel len. Vier verschillende verhalen, vol humor, vol warmte, maar niet zonder de tragiek die elk leven kent. Als man heb ik „De nieuwe vrijgezellen" ondergaan als een fascinerende film, waarin meer duidelijk wordt over de vrouw, haar gevoelens, haar verlangens Zon der zware dramatisch aspekten. zonder een „teveel" van alles Gewoon een sprankelend boek over vier vrouwen in deze moder ne tijd, die ondanks de steeds vrijere normen steeds ingewik kelder is geworden. Warm aanbe volen. V. „De nieuwe vrijgezellen", door Harriet Frank Jr. (Single.), Verta ling 1979 door W. Witteveen en Riet Leljten. Uitgegeven door Bruna Zn te Utrecht. Paper back, 367 blz. Prijs: 24,90. lopend verhaal, waarin een aantal mo menten voor en personages voorkomt, dat mij volstrekt overbodig lijkt. VOORKENNIS Een ander vervelend punt in „Het werkbezoek" vind ik het feit dat er enige voorkennis vereist lijkt te zijn om het geheel fijn te kunnen proeven. Dit werkje is het zevende van Van de We tering en ik heb er daarvan slechts twee gelezen. Iemand die, in chronologische volgorde, de avonturen van Grijspra. De Gier en de commissaris gevolgd heeft zal ongetwijfeld een beetje de fi guren kennen Maar voor wie de helden nieuw zijn, zal zich slechts met enige moeite in de karakters kunnen inleven Ze worden even aangegeven als de sympathieke oude man of de mooie vlotte jongen, maar het blijft allemaal op zo'n „jeweetwel"-toontje En ik weet helemaal niet en vind dat iedere Van de Wetering afzonderlijk leesbaar moet zijn Tenslotte moet mij van het hart, dat ik het verhaal eigenlijk belachelijk cliché matig vind. Twee wildvreemden weten in een paar weken tijds het grote mys terie van een plaatsje te ontrafelen. Alle betrokkenen vallen of voor het gespier de lichaam De Gier of delven het onder spit tegen de verpletterend redeneren de commissaris. Natuurlijk is er een mooie meid die op De Gier valt. Natuur lijk wordt er een auto in de prak gere den. Natuurlijk loopt het met de com missaris bijna verkeerd maar toch nog goed af. Ik denk dat „Het werkbezoek" ge woon niet zo'n beste Van de Wetering is. M.K. Emma Lathen: „Vanavond moord"; uitgegeven door Sijthoff, Leiden, 1978. Emma Lathen: „De dood zal zegevieren"; uitgegeven door Sijthoff, Leiden, 1978. Patrick Mann: „Een hete middag in de hondsdagen"; uitgegeven door Meulenhoff, Am sterdam, 1979. Janwillem van de Wetering: „Het Werkbezoek"; uitgegeven door Bruna, Utrecht, 1979. Tekenen en schilderen is vooral de laatste tien jaar niet langer voorbe- i houden aan de professionele kun stenaars. In de afgelopen periode, tegelijk met het meer beschikbaar komen van vrije tijd, zijn steeds meer mensen bij wijze van vrije tijds besteding begonnen aan tekenen, schilderen, boetseren, weven en wat al niet meer. Vaak zonder kennis van de grondbeginselen werd de kreati- viteit in praktijk gebracht. Vaak ook met bijzonder goede resultaten. We kennen al vrij lang de vrijetijds- schilders, die al dan niet in groepsver band werken, de zondagsschilders, de bedrijvers van de naïeve kunst. Al teke nend en schilderend komt men lang zaam maar-zeker op een punt (zeker als men zich ontwikkelt in deze uitingen) dat een gebrek aan achtergrondkennis als hinderlijk wordt ervaren Men wil meer en beter werk leveren, maar de technische kennis ontbreekt Er zijn dan verschillende mogelijkhe den om dit vacuum op te vullen en één daarvan is het volgen van cursussen Het is ook mogelijk dit thuis te doen met een goede handleiding Voor wie voor die laatste mogelijkheid kiest kan ik „Gaade's complete tekenboek" aan bevelen, dat kortgeleden is verschenen en waarin uitgebreid de verschillende teken- (en schildertechnieken wor den behandeld In feite biedt dit boek een complete leergang voor zowel vrij als technisch tekenen en is niet alleen geschikt als cursusboek bij een teken- cursus, maar kan ook onafhankelijk van zo'n cursus heel goed worden benut om de eigen tekentechnieken wat op te vij zelen „Gaade's complete tekenboek" werd geschreven door Bodo W. Jaxtheimer en is een ware wegwijzer voor de be ginner. die wat méér wil. „Gaade's complete tekenboek", door Bodo W. Jaxtheimer. 1979. Nederland se bewerking P. F. Heljman. Uitgege ven door Uitgeverij W. Gaade b.v. te Amerongen. Gebonden 239 blz. Prijs 39,50. Kortgeleden verscheen het tiende deel van de Sesamreeks „Het leven op aarde". Het is het door Wolfgang Schwoerbel geschreven boek „De evolutie van he' leven" en vormt de af sluiting van de reeks van tien delen, waarvan nu nog slechts deel 7 en 9 moeten verschijnen om de reeks kom pleet te maken In deze rubriek heb ik al eerder ruime aandacht besteed aan deze voortreffelijke serie, waarin de le zer op fascinerende wijze kennis maakt met allerlei onverwachte en vaak onbe kende aspekten van het dierenleven Kompleet biedt de serie een enorme hoeveelheid aan kennis „De evolutie van het leven" behandelt de ontwikke ling van planten en dieren De schrijver behandelt tn zijn historisch betoog de werkmethoden van het evolutie-onder zoek aan de hand van de geschiedenis van het paard, hij besteedt veel aan dacht aan de genetica en licht uitvoerig toe hoe de synthetische evolutie theorie uitgangspunt kan zijn voor de vraag naar het ontstaan van het leven op aarde. Boeiende en fascinerende stof voor hen, die zich in de geheimen van het leven verder willen verdiepen. „De evolutie van het leven", deel 10 van de Sesam-reeks „Het leven op aarde". Door Wolfgang Schwoerbel. Nederlandse vertaling J. J. Hoedeman, 1979. Uitgegeven door Bosch en Keu- nlng te Baarn. Gebonden 140 pagina's, prijs 22,50. EEN AMERIKAANSE DROOM, door Norman Mailer Bij Bruna verscheen een herdruk van de beroemde roman „Een Ameri kaanse droom" van Norman Mailer, die bij zijn verschijnen in 1966 insloeg als een bom. „Een Amerikaanse droom" is het ver haal van een man, die in 32 uur een onwerkelijke reis in het kwade maakt in al zijn vormen en kennis maakt met ongedroomde verruk kingen Het decor is het nachtelijke New York. Ook nu nog heeft deze roman weinig van haar kracht ver loren. hoewel aan de andere kant gelijksoortige romans zijn ver schenen, zonder dat die nog lan ger opzien baarden Mailer heeft een rauwe stijl van schrijven, die blijft imponeren, ondanks het in middels achterhaalde en herhaal de onderwerp. Uitgave Bruna Zn te Utrecht Vertaling 1966 J F. Kliphuis. Paperback, 288 blz boeken, voor u besproken

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1979 | | pagina 11