„Rabbi Abraham in het Wilde Westen"
„Een pak slaag" en „Cha, Cha"
DRIE NIEUWE KERSTPREMIERES
efKtKW1
DU0 1
DONDERDAG 13 DECEMBER 1979
kijk op de film
Ik citeer het een en ander maar even
letterlijk, zodat u niet voor dezelfde ge
sloten poort als ik kom te staan, want als
je in „Cha-Cha" een draad zoekt, laat
staan een verhaal, kun je dat wel heel
gauw vergeten
Misschien heeft het te maken met
mijn provinciale onbenul, of mijn door
deweekse a-muzikale inslag, hoe dan
ook, ik kan „Cha-Cha" niet anders zien
dan een opgevorkte mesthoop en dan
wil ik u best verklappen dat ik een mild
mens ben
Ik zal er de vele Broodfans mee
teleurstellen en niet die in de laatste
plaats van Nina Hagen, maar ik kan er
echt niet onderuit Gewoonweg, omdat
de pretentieuze aanpak van het feno
meen Herman Brood, op geen enkele
wijze inhoud wordt gegeven in Cha-
Cha" Het is een inhoudloos wanpro-
dukt. want het is niet aannemelijk dat de
leegheid die de film uitstraalt, een nut
tige boodschap wil achterlaten bij het
filmpubliek
Het ontwrichte denken wordt het be
ste weergegeven met een jammerlijk
toegevoegde scène van de Doden
herdenking op de Dam Het ongewild of
bewust aanschoppen tegen dit gebeu
ren, geeft de leegheid, waarmee naar
idealen wordt gezocht, ontegenzegge
lijk weer Het is een soort onbegrip, on
macht. die in ..Cha-Cha weliswaar
duidelijk wordt neergezet, maar na
drukkelijk niet vastlegt, dat er andere
wegen zijn om uit dat ..diepe dal"' te
komen
.Cha-Cha kun je het beste zien als
een registratie van wat we allang weten
en op klungelige wijze nog eens wordt
bevestigd. De drank, de drugs, het ge
weld ook, het wordt eerder gestimu
leerd. dan ontzenuwt. Want de leegheid
blijft na Cha-Cha", het biedt geen en
kele houvast. Een komplete generatie
wordt bedrogen, want als een Brood
elpee is dolgedraaid, rest enkel het
ogenblik van een nieuwe elpee
Zuiver filmisch gezien is Cha-Cha"
een wanprodukt Want hou je vast, inde
synopsis wordt gewaagd van een ge
dramatiseerde dokumentaire Ik stipte
het al aan, het werd een avondje tever
geefs zoeken naar enige lijn. Door de
Nina Hagen bekketrekt naar voldoende
in Cha-Cha
hele film heen vertelt Herman Brood
zoiets als zijn levensverhaal, maar uit
het onduidelijke gemompel, in de meest
letterlijke zin, heb ik niets kunnen halen
dat mij enige zekerheid verschaft waar-
naar ik aan het kijken was
De film is voor de rest - negentig
procent - opgevuld met Rock- en Pop-
gebeuren. waarin de verschillende
televisieprogramma's eigenlijk al in
ruime mate storen.
Een lichtpuntje, zowaar, was het her
haalde optreden van Nina Hagen in de
rol van een modern Roodkapje, die te
vergeefs op de boze wolf wacht. Haar
onnavolgbare mimiek, geeft ..Cha-
Cha op sommige momenten toch even
de lift waarnaar regisseur Herbert Cu-
riël moet hebben uitgezien. Ze is inder
daad de komedienne die een avond
vullende muziekfilm naar een aan
vaardbaar nivo kan stuwen In ..Cha-
Cha" is daar te weinig gebruik van ge
maakt
Evenals van de popzangeres Lene
Lovich, bekend geworden met ..Lucky
Number", in „Cha-Cha" eigenlijk een
verwaarloosde figurant.
Niettemin geven deze twee „Cha-
Cha" nog iets van de glans, waar je
verder tevergeefs op wacht. Of het
moet zijn. dat ik maandagavond 10 de
cember me verschrikkelijk oud voelde!
Zoals een kollega-journalist in het
gedrang zijn vriendin toefluisterde
,.Heb je die film gezien van
(Cinema 1eerste week)
FILMAGENDA AMERSFOORT
FILMAGENDA VOOR AMERSFOORT
VAN DONDERDAG 13 DECEMBER
TOT EN MET WOENSDAG 19 DE
CEMBER 1979
GRAND 1 EN 2: lel 033-14632
..Een pak slaag' Dagelijks 13.30-
18 30-21 15uur Zondag 13 30-16 00-
18.30-21.15 uur. (a t
GRANO 3
..Apocalypse now Dagelijks 13 30-
20.15 uur Zondag 13 00-16 15-20.15
uur. Let op: Zondags eerste voorstelling
om één uurl Het verdient aanbeveling
tijdig te bespreken om teleurstelling te
voorkomen (16 jaar).
GRAND 4
..Rabbi Abraham in het wilde westen'
Dagelijks: 13 45-18 45-21 30 uur
Dinsdag alleen 13 45 en 18 45 uur.
Zondag 13.45-16.30-18.45-21.30 uur
(al)
GRAND 5
..I never promised you a rose garden
Dagelijks. 13.45-18 45-21.30 uur. Zon
dag: 13 45-16.30-18 45-21 30 uur
Donderdag alleen 13.45 en 18.30 uur
(16 jaar)
GRAND SPECIAAL NACHTVOOR
STELLING
..Het geheim van Bear Island" (voor
première) Zaterdag 15 dec 24 15 uur.
Kaartverkoop vanaf vrijdag 13.30 uur
(16 jaar)
CINEMA 1, tel 033-18900
..Cha Cha" Dagelijks: 13 45-18 45-
21.30 uur. Zondag 13.45-16.15-18 45-
21 30 uur. (a l
CINEMA 2
„Hair". Dagelijks 13.30-18.30-21 15
uur. Zondag: 13 30-16.00-18.30-21.15
uur (a.l.)
EURO, tel 033-33655
..The wanderers' Dagelijks 13.45-
18 45-21.15 uur. Zaterdag en
woensdag: 18 45-21 15 uur Zondag:
13.45-16 15-18.45-21 15uur (l2jaar).
EURO KINDERVOORSTELLING, tel
33655
..Torn en Jerry", Zaterdag en
woensdagmiddag 13.45 uur. (a.l.)
DUO 1, tel 033-16572
..Porno in het Pentagon' Dagelijks:
14.15-19.15-21.30 uur. Zondag: 14 15-
16.30-19 15-21.30 uur. (18 jaar).
DUO 2
i „The wild bunch". Dageli|ks: 14,00 en
20.00 uur. (12 jaar)
DOOR BERT VOS
Rabbi Abraham in het Wilde Westen.
DUO NACHTVOORSTELLINGEN
AMERSFOORT - Deze week gaan er weer drie kerstpremières in Amers
foort van start. Dat is in de eerste plaats „Rabbi Abraham in het Wilde
Westen'' (The Frisco Kid) van regisseur Robert Aldrich met Gene Wilder en
Harrison Ford in de hoofdrollen. Een bijzonder amusante film met soms
ontroerende momenten. Een belangrijke première is ook de nieuwste film
van Bert Haanstra „Een pak slaag" met Kees Brusse, Paul Steenbergen en
Bernard Droog in de hoofdrollen naar een scenario van Anton Koolhaas.
Zeker voor de liefhebbers van Haanstra een film om naar uit te kijken, hoewel
ik u daar op dit moment nog geen zinnig woord over kan vertellen. Op het
moment, dat u dit nummer van de Stad Amersfoort ontvangt, is de persvoor
stelling nèt achter de rug. Helaas te laat voor deze rubriek, maar filmmede
werker Dick van Rheenen doet volgende week verslag.
Erg curieus is de nieuwste „Nederlandse" film van regisseur Herbert Curiel:
„Cha Cha", mei Herman Brood en Nina Hagen in de hoofdrollen. Een rock- en
popfilm, dal is duidelijk. Een film met veel muziek en erg weinig verhaal. Neder
lands ondertiteld Voor de Brood-liefhebbers, die toch al zo lang hebben moeten
wachten op Herman's veelvuldig beloofde film. natuurlijk een film om niet te
missen Mijn zegen hebben ze
Volgende week zijn nog twee premières te verwachten en dan is de koek
voorlopig weer op. De nieuwste Alistair MacLean's-verfilmlng „Het geheim
van Bear Island" van regisseur Don Sharp met Donald Sutherland, Vanessa
Redgrave, Richard Widmark, Christopher Lee en Barbara Parkins in de
hoofdrollen, die voor de liefhebbers a.s. zaterdagnacht reeds in Grand te zien
zal zijn. De laatste première voor de kerst is de nieuwste Bud Spencer en
Terence Hill-film „Vier vuisten op safari", met het gebruikelijke tik- en knok-
werk.
Rabbi Abraham (Gene Wilder) en Tommy Llllard (Harrison Ford)
bij de Indianen)
KERNGESPREK
Het kabinet van minister-president
Dries van Agt, beter bekend als de
fietsende wereldreiziger, was duidelijk
het middelpunt van gesprek aan de
tap. Vier mannen (elk café lijkt op een
mannencafé) hadden de politieke
handschoen opgenomen en waren al
vast begonnen aan de verkiezings
toespraken. Ééntje voerde duidelijk de
boventoon, een stevig uit de kluiten
gewassen knaap van bijna twee meter,
die net aan zijn vierde glas eerlijke pils
begon. Een stratenmaker, zo bleek uit
het gesprek. Karei was zijn naam. Een
man, die kennelijk tijdens het plaveien
van 's Heren dorpswegen diep had
nagedacht over de zin van het leven en
dan met name ten aanzien van de posi
tie van de stratemaker onder het re
giem van Dnes uit Nijmegen.
,Die Kemeinie hè, die gekke
baardman in Iran, die blijft de hele dag
op z'n kont zitten en zet de hele wereld
op stelten Dat ken Van Agt niet. Van
Agt moest zo nodig de hele wereld af
reizen en wat kreeg ie d'r voor terug?
Noppes. Nog geen fietsesleuteltje. Ha,
ha, ha!" Z'n bulderende lach dreunde
door het vertrek, de storm in decibels
overtreffend. „Ha, ha, nog effe de tan
den op elkaar en het is gepiept. Dan
wordt het weer onze beurt. Dries mag
naar huis gaan".
De jongste van de vier keek Karei
een beetje boos aan. „Hé stenensjou-
wer, moet je mij hebbenWat heb ik je
misdaanKarei hinnikte van de lach".
Ik bedoel jou niet, Dhes, ik bedoel die
fietsende kloojo, sufferd". Het gezel
schap gnnnikte voldaan.
Dries geeft de pijp aan Maarten, dat
is zo klaar als een jonge jenever
Schenk ze nog eens vol. Rob". Karei
grijnsde breed uit. „En dan is het weer
de beurt aan Jan Medaal! Zullen we ze
weer eens een poepie laten ruiken!"
Henk had zijn bedenkingen tegen
dergelijke uitspraken. Geloof je dat
nou echt, Karei? Van Agt is de hele
wereld rondgereisd en
Gerard, net van de pedagogische
academie, sprong er meteen tussen
„En jij dacht dat dat heen en weer ge
vlieg ook maar enig resultaat heeft op
geleverd? Heb je de televisie gezien?
Zag je Van Agt bij Carter? Hield een
toespraak. Werkelijk mensen, ik hield
m'n hart vast. Maar goed, dat Carter
maar een half uurtje had. Kon daarom
niet veel fout gaan, maar ik weet nog
goed, hoe onze Dries in Duitsland din
gen zei, die hij zei niet gezegd te heb
ben en toch had gezegd. Levensge
vaarlijk, zo'n man"
Karei was daar eventjes stil van. Hij
had dat gemist en dat speet hem nou
„Zeker naar de Tros gekeken, Karei,
verkeerde omroep voor jou", smaalde
Jan, „jij hoort bij de VARA". Daar wist
Karei weer alles van. „Niks VARA", riep
hij nijdig uit, „daar hebben ze Kloos in
de rozeperkjes gekwakt. Tussen de
sierbestrating!" Hij keek Henk broeie
rig aan „En Dries gaat er achteraan,
kwakzalver".
Het gesprek nam nu een dreigende
vorm aan. De barman zag het uit de
hand lopen en greep op diplomatieke
wijze in. „Een rondje pokeren man
nen?"
Karei knikte. „Laten we dat maar
doen", zei hij en verloochende ziin be
roep niet, „pak de stenen, dan zal ik er
een prima straatje van leggen" En dat
deed Karei. Met z'n bulderende lach
maakte hij er een piekfijne sierbestra
ting van en won het ene rondje na het
andere.
„Er gaat toch maar niets t.an
lekker koel glas pils en wat lol met po
keren", gromde Karei voldaan en nam
een fikse slok. Gerard knikte. „Dat is
nou de kern waar alles om draait", zei
hij. Karei grijnsde breed „Zo is het
maar net. Laat die Dries maar fietsen"
Hij greep de beker en de stenen rol
den.
Wilder in de hoofdrol een flitsende aan
eenschakeling van grappen en grollen
verwacht la Mel Brooks, is regisseur
Aldrich toch wat evenwichtiger te werk
gegaan en heeft de aktie-scènes ge
lijkmatig over de film verdeeld. Daar
door wil zo nu en dan nog wel eens de
indruk van traagheid ontstaan, maar
door de prima dialogen tussen de twee
hoofdrolspelers, wordt dat - voor wie
gevoel voor sfeer heeft - goed opge
vangen. „The Frisco Kid" is daardoor
een amusante, evenwichtige komedie
geworden, waarin ernst en humor el
kaar in balans houden zonder dat Al
drich in melo-drama vervalt, ook al zat
die kans er levensgroot in
Het is trouwens de eerste keer - als
we de filmmakers mogen geloven - dat
een Jood een hoofdrol speelt in een
Amerikaanse film, waarin de kolonisatie
van de Verenigde Staten een belangrij
ke rol speelt De producers zijn
trouwens niet over één nacht ijs ge
gaan, want om alles zo authentiek mo
gelijk te laten overkomen, hebben ze
advies gekregen van Rabbi Steven
Robbins. een expert op het gebied van
Joodse geschiedenis in Amerika. Hij
heeft gedurende de produktie van de
film de zaak in het oog gehouden om te
voorkomen, dat de details - met name
ten aanzien van de tradities van de or
thodoxe Joodse gemeenschap - niet
met de werkelijkheid overeen zouden
komen
Technisch gezien heeft de film ook
iets opvallends. Om „The Frisco
Kid" de sfeer van authenticiteit te
geven, maakte Aldrich's cameraman
Robert Hauser gebruik van filters,
die het beeld iets diffuus, iets minder
scherp maakten. Bovendien maakte
hij gebruik van een sepia-kleurig bad
tijdens het ontwikkelen van de film,
om op die wijze te suggereren, dat de
film „werd gemaakt op dezelfde wij
ze als de pioniers 129 jaar geleden
deden" met daguerreotypes. Op zich
een aardig idee, maar ik ben bang,
dat veel filmkijkers tot dezelfde kon-
klusie zullen komen als ik: er is iets
mis met de projektie, het beeld is wat
wazig. U weet dus nu, dat dit niet het
geval i9. Overigens - en dit weer ter
geruststelling - is het beeld ook weer
niet zo, dat dit hinderlijk zou zijn. Het
is gewoon anders. De kleuren wor
den weer wat uitbundiger tegen het
slot van de film, waarmee Aldrich en
zijn cameraman wilden aangeven,
dat de rabbi" het einde van de re
genboog" heeft bereikt.
„Rabbi Abraham in het Wilde
Westen" (The Frisco Kid) is als
Kerstpremière vanaf deze week te
zien in Amersfoort.
„CHA-CHA", TJA
We keken elkaar aan. dachten alle
twee hetzelfde zijn we nu echt zo oud.
Plaats Bellevue Cinerama, maandag
avond 10 december Vóór ons een
tiental joelende Hells' Angels en als we
achterom kijken, aanschouwen we
zoiets als een dubbelbelegde boterham
salami
Om kort te gaan, Herman Brood ver
toonde zich op het witte doek Of. om
het nog duidelijker te stellen de film
„Cha-Cha" ging in première
Een zaal, gevuld met gekortwiekte
Herman Broods en dwarsgestreepte
Nina Hagens, wachtte rumoerig op het
„grote gebeuren". Zelfs kwam Sjef van
Oekel het promotieteam die avond ver
sterken met een verontrustende
speech, reeds En zo kon het gebeuren
dat het kleurrijke doek omhoog werd
gehesen en ..Cha-Cha' als een
nietsontziende kudde buffels over het
witte doek voortraasde, op weg naar
een hartversterkende drinkplaats.
„Cha-Cha", zo begreep ik uit de sy
nopsis na afloop van de film, is een
harde Rock Roll musical, met een
dramatische fonetische internationale
liefdesontwikkeling, tussen de uitgewe
ken Oostduitse zangeres en kome
dienne Nina Hagen en het Nederlandse
popidool Herman Brood. De Joegosla-
visch-Amerikaanse popzangeres Lene
Lovich speelt in dit filmverhaal de rol
van een internationale politieke ak-
tiviste, met als haar hoofdkwartier een
sjieke bar onder een luxueus hotel in
Amsterdam Jawel.
Het „ja-woord", Nina Hagen en Herman Brood
„Zweedse pornonachten" Vrijdag en
zaterdagavond 24 00 uur. (18 jaar)
DUO 2
„Konvooi van de angst". Vrijdag en
zaterdagavond: 23 45 uur. (16 jaar)
Deze week geprolongeerd „Apocalypse Now" (uiteraard) de film van Francis
Coppola, die al veel gemoederen in beweging heeft gebracht. „I never promised
you a Rose Garden" (Grand 5), „Hair" (Cinema 2), „The Wanderers" (Euro) en
„The Wild Bunch" (Duo 2). In de nachtvoorstellingen van Duo 2 kan men nog een
keertje kijken naar de uitstekende aktiefilm „Konvooi van de angst" van regisseur
William Friedkin met Roy Scheider en Bruno Cremer in de hoofdrollen. Een span
nend avontuur met vrachtwagens vol onbetrouwbare nitroglycerine en geen wegen
om over te rijden
De kinderen kunnen - zoals gebruikelijk weer in Euro terecht tijdens de matinee
voorstellingen van zaterdag- en woensdag. Deze week kan men genieten van
„Tom en Jerry", wat natuurlijk dolle pret oplevert, dat staat vast.
En wat de sex en porno betreft: Duo 1 brengt het gebruikelijke recept met
„Porno in het Pentagon" en dat betekent spionage via ongebruikelijke kana
len, terwijl in de nachtvoorstelling het allemaal draait om (uiteraard) „Zweed
se pornonachten".
Rabbi Abraham en zijn bruid
DE WONDERBAARLIJKE
AVONTUREN VAN RABBI
ABRAHAM
Voor wie enkele uren kostelijke
momenten wil beleven, doet er goed
aan een bezoek te brengen aan de
nieuwe film van Robert Aldrich:
„Rabbi Abraham in het Wilde Wes
ten" („The Frisco Kid"). Aldrich ver
wierf vooral vermaardheid met zijn
films „The dlrty Dozen", „The Killing
of Sister George", „Hustle", „Twi
light's Lash Gleaming" en „The
Choirboys", hoewel deze laatste film
niet overal even jubelende kritieken
kreeg. Met „The Frisco Kid" trekt Al
drich dat allemaal weer een beetje
recht, want het is een erg aardicje,
onderhoudende comedie, die zich
afspeelt in het wilde westen in een
tijd, toen tal van Europeanen hun
geluk in Amerika gingen zoeken.
Rabbi Abraham (niet te verwarren
met onze eigen vader Abraham ook
al heeft die ook zo'n lange baard) is
een Poolse rabbi, die naar San Fra-
cisco reist om daar de leiding van
een nieuwe Joodse gemeenschap
op zich te nemen. Een reis, die alles
behalve vlekkeloos verloopt. Gene
Wilder, een begaafd acteur uit de
school van Mel Brooks, speelt de rol
van Rabbi Abraham en doet dat op
een kostelijke manier, waarbij de Jid
dische gein een belangrijke hoofdrol
speelt.
Rabbi Abraham behoort niet tot de
klasse van hoogvliegers onder de rab
bi's van een bekend seminarie in Polen.
Het bestuur van die school heeft dan
ook de grootste moeite met de keus van
de voorzitter, die zijn welwillend oog op
Avram Bellinski heeft laten vallen. Toch
wordt Belinski gekozen om de grootse
taak in de Verenigde Staten op zich te
nemen. Uitgerust met de Thora - on
misbaar voor een Joodse gemeen
schap - begeeft Abraham zich opge
wekt op weg. In Amerika aangekomen
loopt alles niet op rolletjes, want inmid
dels is er een goudkoorts uitgebroken
en het geplande vervoer per schip naar
de oostkust van de VS valt uit.
Een aardige jongeman biedt hem de
oplossing, maar het blijkt, dat je in
Amerika niet te goed van vertrouwen
moet zijn. wil je overleven. Arm en be
rooid belandt de rabbi in de woestijn,
waar hij wordt opgevangen door een
groep protestanten, die blijk geven het
begrip naastenliefde ook in de praktijk
te willen brengen Het komt dus nog
prima op z'n pootjes terecht, ook al is
dat maar van korte duur
De ontmoeting met de jeugdige
outlaw Tommy Lillard (een prima rol van
Harrison Ford. die in „Star Wars" op
zo'n moedige wijze het mensdom van
een ondergang redde) betekent tevens
een drastische wijziging in de voordien
zo beschaafde levenswijze van rabbi
Abraham. Samen gaan ze op weg naar
San Francisco, onderweg allerlei
avonturen belevend.
Het kontrast tussen Rabbi Abraham
en de nogal on-orthodoxe Tommy js
groot. Onbekendheid met de Joodse
tradities werken nogal wat misverstan
den in de hand, maar gaandeweg komt
daar verandering in en ontstaat er een
warme vriendschap tussen die twee,
ook al heeft Tommy zo nu en dan enor
me moeite met de opvattingen van Ab
raham. Trouw aan zijn godsdienst
wordt er bijvoorbeeld op sabbath niet
gereden en dat komt wel wat slecht uit,
als juist op zo'n ongelukkige dag een
bankoverval door Tommy wordt ge
pleegd en de slachtoffers boos een
achtervolging beginnen
De ontmoeting met indianen, waar
Abraham thuis in Polen al opwindende
verhalen over had gelezen, verloopt erg
verrassend dankzij het geloof van de
rabbi. En zo zijn er meer avonturen, die
deze film tot een ontspannende en
soms ontroerende aangelegenheid
maken.
Hoewel je van een film met Gene
Scènes uit: „Een pak slaag", de nieuwste film van Bert Haanstra met Kees
Brusse en Paul Steenbergen in de hoofdrollen. Volgende week méér over
deze film, gebaseerd op een scenario van Anton Koolhaas.