„Een pak slaag" - goed uitgebalanceerde
tragi-komedie van Bert Haanstra
Film
keuze
1
eusifl
en
kran
Is
I DONDERDAG 20 DECEMBER 1979
Scène uit „Een pak slaag", de voortreffelijke nieuwe film van Bert Haanstra.
„EEN PAK SLAAG"
In een groot aantal Nederlandse ste
den. waaronder Amersfoort, ging vorige
week de nieuwe film van Bert Haanstra.
.Een pak slaag", in première. Een heer
lijk ontspannende film. in één woord
Moeiteloos verfilmd, eenvoudig, met
speelse vaart aan het witte doek toever
trouwd.
Eindelijk weer es een oerhollands
produkt waar het plezier, waarmee de
film moet zijn gemaakt, van afdruipt
Met veel aandacht voor het detail zijn
ook de karakterrollen neergezet
Met hun bovenmoerdijkse besognes
gekibbel, geroddel en hun eeuwige
drukte om niets Om kort te gaan. Bert
Haanstra geeft z'n kollegae een pak
slaag, want zijn nieuwste film torent met
gemak boven de vaderlandse produktie
van dit jaar.
In eén adem moet natuurlijk ook de
schrijver van de gelijknamige roman
worden genoemd. Anton Koolhaas.
Kees Brusse. die Shell even doet ver-
geten en niet in de laatste plaats de
grand old man van het Nederlandse to
neel. Paul Steenbergen
Met veel verve geven ze hun rollen ge
stalte en stuwen ze ..Een pak slaag
naar twee uurtjes pure amusement.
Het pak slaag waar het allemaal om
draait geeft de film ook een tragikomi
sche ondertoon, zelfs kun je spreken
van een zeker spanningsveld
Voor wie is dat pak slaag dan wel
bedoeld'' Daarvoor neemt Bert
Haanstra ons mee naar het dekor van
de grote kinderwagenfabriek.
Om precies te zijn, Slieps Internatio
nal B V., een bedrijvige onderneming
waar alle dagen hetzelfde lijken, maar
waar achter de schermen het mens-zijn
in al zijn facetten wordt beleefd Daar
leren we bijvoorbeeld Hein Slotter
(Kees Brusse) kennen, de huidige di-
rekteur van Slieps. Hij is al van zijn
jeugd af thuis in dat bedrijf. De toenma
lige direkteur zag veel in de jongen en
koos hem zelfs als opvolger, boven zijn
eigen zoon Kees Slieps III Logisch dat
Kees Slieps en Hein Slotter elkaar nog
al es in de haren vliegen en het mag een
wonder heten dat ze er nog een fami
lieband op na houden, want Hein
trouwde de dochter van Slieps
Hein Slotter is een harde werker, hij
wordt schertsend de lokomotief van het
bedrijf genoemd, maar is niet erg pu-
pulair, zowel bij het personeel als de
leiding van het bedrijf Zijn menselijke
trekken zijn weinig opvallend Alleen
voor de oude Slieps (Paul Steenber
gen) heeft Slotter een grote verering,
want hij is het tenslotte geweest die
hem heeft gemaakt tot wat hij nu is.
Als het bedrijf zich opmaakt voor zijn
25-jarig jubileum, hoopt Slotter dat de
waardering van de oude Slieps voor
hém eindelijk eens uitgesproken zal
worden. Dat zal de bevestiging van zijn
waarde betekenen en tegenover het
bedrijf zal het hem een zekerheid geven
die hij nu nog mist. Maar het loopt alle
maal heel anders dan Slotter had kun
nen vermoeden, of eigenlijk toch wel.
want de oude Slieps is kinds en zijn
redevoering moet haast wel op een ka-
tastrofe uitlopen.
Maar voor Slotter is het een zaak van
zijn of niet zijn. ook al omdat voor zijn
jubileum met omzeilend veel moeite
anekdotes uit zijn leven zijn verzameld
door een grijnzend jubileumkomité Een
van die anekdotes vertelt van een pak
slaag dat hij als jongen heeft gekregen
van een latere werknemer van het be
drijf.
kijk op de film
En met name het jubileumkomité
blijkt hem dat pak slaag zoveel jaar later
nog steeds te gunnen De betreffende
werknemer. Luyters genaamd, komt
echter vóór het feest door een ongeval
om het leven. Hij neemt zijn anekdote
mee in z'n graf. en het pak slaag waar
iedereen naar uitkeek, dreigt niet door
te gaan. Maar dan is er niet op de oude
Slieps gerekend. Hij is altijd als een va
der voor Hein geweest en-wil dat in zijn
redevoering nog één keer onderstre
pen. Met zijn redevoering opent hij Hein
de ogen. legt hij zijn tekortkomingen
bloot en deelt hij een symbolische pak
slaag uit.
De huldiging wordt een ramp. de toe
spraak van de oude Slieps leidt tot een
deerniswekkende katastrofe. Als in dit
tragikomische ogenblik de oude Slieps
ten aanschouwe van het voltallige per
soneel in zijn broek plast, is de ellende
kompleet Ze vertrekken samen, Hein
en de oude Slieps en thuis volgt een
aangrijpende konfrontatie. Slotter ver
dwijnt. op zoek naar zichzelf
In de daaropvolgende uren wordt hij
als het ware herboren en eindelijk zich- I
zelf Hij keert de volgende morgen terug
naar de fabriek. Het nooit ontvangen i
pak slaag heeft zijn uitwerking niet ge- J
mist.
Zoals Hein Slotter de direktieverga-
dering opent: ..Bij een pasgeboren kind
wordt op de billen getikt, om de adem op t
gang te brengen. Bij mij is dat wat later j
gebeurd
Zoals gezegd, de absolute hoofdrol-
len worden gespeeld door Kees Brusse J
en Paul Steenbergen. Warme karak
terrollen, die het filmpubliek een her- I
kenbaar spiegelbeeld tonen. Eigenlijk
geldt dat voor de hele cast. waarvan we I
toch nog enkele namen willen noemen;
Bernard Droog. Eric van Ingen, Jeroen 1
Krabbé, Eric Schneider. Ellen de
Thouars, Sacco van der Made. Cees
Linnebank en vele anderen
Ze geven het filmpubliek een oerhol
lands pak slaag en dat verdienen we zo
nu en dan allemaal wel es.
Dick van Rheenen
Nina Hagen bekketrekt naar voldoende in „Cha-Cha"
biedt niets nieuws. Het knokwerk is
nogal saai uitgevoerd (volgens de zo
langzamerhand bekende routine-akro-
batiek van het tweetal), terwijl de
dialogen eigenlijk niet te pruimen zijn
Een intelligentere geest zou van dit ge
geven ongetwijfeld iets aardigers heb
ben gemaakt. Wat er nu overblijft is een
middelmatige kinderfilm, hoewel de
eetgewoonten van Bud en Terence er
ook niet op vooruit zijn gegaan en zeker
niet als glanzend voorbeeld kunnen
dienen. Een gemiste kans
I NEVER PROMISED YOU A ROSE
GARDEN
De (op initiatief van Roger Corman)
succesvolle verfilming van de gelijk
namige autobiografische roman van
Hannah Green, door regisseur Anthony
Page. Het is het verhaal over het jaren
lange verblijf van een schizofreen
meisje in een inrichting, waarin het
moeizame genezingsproces, de hal
lucinaties en allerlei andere sfeerbe
palende elementen zoals een begrip
volle psychiater en een boosaardige
verpleegster Met o m Kathleen Quin-
lan, en Bibi Anderson. Natuurlijk geen
..One flew over the cuckoo's nest",
maar wel een film, die het aanzien ten
volle waard is. Warm aanbevolen
THE WANDERERS
Deze vakkundig gemaakte jeugdben
defilm van regisseur Philip Kaufman
gaat al weer de zevende week in Voor
wie van het genre houdt, wordt een
sfeervol beeld geschetst van de zes
tiger jaren in een New Yorkse volks
buurt. gebaseerd op het boek „Vetkui-
ven" van Richard Price.
THE WILD BUNCH
Sam Peckinpah's meesterwerk van
het geweld blijft nog even in Duo 2, waar
de film de vijfde week ingaat. Het ge
welddadige verhaal van een stelletje
outlaws, die in de nadagen van ..het
wilde westen nog eenmaal hun grote
slag proberen te slaan en hun laatste
grote gevecht leveren Een film uit het
begin der zestiger jaren, waarin Pec-
kinpah voor het eerst het geweld in slow
motion toont. Een filmstijldie later meer
dan eens is nagevolgd Voor de
liefhebbers van keiharde aktie
ROLLERCOATER
Zonder sensorround in de nacht
voorstelling van Duo 2: deze ram
penfilm van regisseur James Goldstone
rond gesaboteerde achtbanen, moet
het vooral hebben van het uitstekende
spel van Geroge Segal als veiligheids-
inspekteur op jacht naar de meedo
genloze afperser. Verder in deze uit
1977 daterende rampenfilm Richard
Widmark. Henri Fonda. Timothy Bot
toms. Harry Guardino en Susan
Strassberg. Voor de liefhebbers van dit
genre: redelijk vertier.
BODY LOVE/PARIS PORNO
De liefhebbers van sex en vooral
porno, kunnen de komende weken ui
teraard weer in Duo 1 terecht, waar in
het weekprogramma ..Body Love"
draait, een produkt van de in Nederland
werkzame pornocineast Lasse Braun.
Als je de kenners moet geloven, dan is
..Body Love" de ..Ben Hur" onder de
porno's Dankzij de talrijke massa-scè
nes wellichtDe muziek van deze
film werd gecomponeerd door de Duit
se rockmusicus Klaus Schulze Tussen
haakjes: het gaat allemaal om een jon
ge vrouw, die nogal moeilijk kiezen kan.
In de nachtvoorstellingen van Duo 1
kan men porno uit Parijs verwachten
onder de titel: ..Paris Porno" en dat
klinkt, eerlijk gezegd, een beetje afge
zaagd. maar dat hoeft het allemaal na
tuurlijk niet te zijn
DIK TROM WEET RAAD
Aanstaande zaterdagmiddag kunnen
de kinderen m Euro kijken naar de Ne
derlandse film ..Dik Trom weet raad",
maar als uw kinderen die film al hebben
gezien, dan kunnen ze misschien ook
terecht in Cinema, waar ..Vier vuisten
op Safari" draait. Voor de iets oudere
kinderen is dat een redelijke film. waarin
wel veel wordt geknokt, maar waarin de
boeven het verliezen van de eerlijke
jongens, die alle dieren graag in de wil
dernis willen laten inplaats van in de
gevangenis van de dierenparken En
fin, je ziet maar
FILMHUIS: MARX BROTHERS
Onder het motto: ..Alle elf goed", pre
senteert het Filmhuis Amersfoort tradi
tiegetrouw aan het einde van het jaar
weer een hele serie Marx Brothers-
films Op het programma staan: ,,The
cocoanuts", ..Duck Soup". .Horse
feathers". ..Go West ..Monkey Busi
ness". ,,A Night at the opera", ..At the
circus". ..A day at the races", „Love
happy", ..Night in Casablanca" en The
Big Store Elf stuks in totaal en dat is
een flinke hap uit het rijke oeuvre van de
Marx Brothers. Omdat we in voorgaan
de jaren uitgebreide aandacht hebben
besteed aan de films van de Marx Bro
thers. volstaan we deze keer met deze
kleine opsomming èn een warme aan
beveling om eens een avondje of een
middag naar het intieme theater van het
Filmhuis te gaan voor een (al dan niet
hernieuwde) kennismaking met the
Marx Brothers
V.
Paul Steenbergen als de oude Slieps in „Een pak slaag
Voor de komende Kerstdagen
biedt het Amersfoortse
bioscoopprogramma een grote ver-
scheldenheid aan films. Om het u
wat gemakkelijk te maken volgt hier
onder een korte beschrijving plus
beoordeling van iedere film.
APOCALYPSE NOW
De ..film der films", zo wordt deze
superproduktie van regisseur Francis
I Coppola genoemd. ..Apocalypse Now
gebaseerd op het verhaal ..Hearts of
Darknessvan Joseph Conrad, is een
film over oorlog, met name over de
oorlog in Vietnam Coppola laat in deze
twee uur en drie kwartier durende film
de waanzin van de oorlog in al haar
gruwelijke facetten zien. ook al is „Apo
calypse Now" niet een recht-toe-recht-
aan oorlogsfilm, zoals men van Hol
lywood gewend is Coppola's versie
van de oorlog neigt naar het surrealis
me. waarin de vraag „wat is goed en
wat is kwaad" centraal staat Begint de
'film als een realistische oorlogsfilm,
gaanderweg verandert de sfeer die van
..Apocalypse Now" uitstraalt en gaat
vrijwel onmerkbaar over in het absurde,
waarbij de gruwelijkheid, de waanzin en
vervolg van pagina 19
krak!) Dat de boeven tenslotte afdrui
pen (letterlijk) behoeft geen enkel be
toog.
Als we hier niet met een voor vol
wassenen bedoelde komische knokfilm
te maken hadden, dan zouden we zeg
gen- een aardige kinderfilm, waarin de
kinderen op amusante, maar niet al te
gewelddadige, wijze wordt geleerd, dat
dieren in de vrije natuur thuishoren en
dat de boze boeven het altijd verliezen
van de dappere verdedigers van de
natuur.
Regisseur Zingarelli heeft duidelijk
een slecht scénario in handen gehad en
is er niet in geslaagd om daar nog iets
aardigs van te maken Het resultaat is
een zeer slap aftreksel van wat ooit de
„Komische Knok Kampioenen' van de
film zijn geweest Knokken'' Ja. maar
ongeïnspireerd Komisch'' Nee. het lijkt
er niet op
Je denkt met heimwee terug aan
films als Watch out, w're mad". En
CHA CHA
De liefhebbers van Herman Brood en
Nina Hagen kunnen ook de komende
periode terecht in Amersfoort, waar de
eerste film van Brood „Cha Cha". gere
gisseerd (nou jadoor Herbert Cu-
riel (Het jaar van de Kreeft) de tweede
week in gaat. Curiel, die deze pop- en
rockfilm in de eerste plaats een drama
tische of gedramatiseerde dokumen-
taire noemt, presenteert in feite de
„grote chaos" onder het predikaat
„Nederlandse speelfilm". Wie alleen
voor de muziek komt en met name voor
Nina Hagen, die in deze film met vlagen
haar talent als komedienne toont, zal
misschien niet helemaal teleurgesteld
het theater na afloop verlaten Of zoals
collega Dick van Rheenen de film vori
ge week omschreef: „Cha Cha" is als
een kudde nietsontziende buffels, die
over het witte doek voortraast op weg
naar een hartversterkende drink
plaats". Na afloop, weKte verstaan
Voor wie geen pop- of rpekstorm te
hoog is: mijn zegen vergezelle u
BEAR ISLAND
De vierde Kerstpremière die in
Amersfoort aan het witte doek wordt
toevertrouwd is de ijzige avonturenfilm
„Bear Island" van regisseur Don Sharp,
gebaseerd op de gelijknamige roman
van bestsellerschrijver Alistair Mac-
Lean Sharp koos voor een aantal ge
renommeerde filmsterren voor de
hoofdrollen. Donald Sutherland. Van
essa Redgrave. Richard Widmark.
Barbara Parkins en Lloyd Bridges trot
seren de ijzige kou van het barre noor
den tijdens een spannende weten
schappelijke expeditie, waar het alle
maal gaat om sabotage, moord en een
bijna vergeten goudschat, verborgen in
„Apocalypse Now",
RABBI ABRAHAM IN HET WILDE
WESTEN
Gene Wilder in een ontroerend goe
de rol als Rabbi Abraham, die vanuit het
kille Polen naar Amerika trekt om in San
Francisco de leiding van een nieuwe
Joodse gemeente op zich te nemen
Regisseur Robert Aldrich maakte van
dit gegeven een gave film, mede dank
zij ook de voortreffelijke vertolking van
Gene Wilder, bijgestaan door Harrison
Ford als zijn vriend en outlaw Tommy
Lillard Een heerlijke komedie, waarin
de kostelijke jiddische gein enkele uur
tjes prima entertainment garandeert.
Een klein meesterwerkje van regisseur
Aldrich, die onder meer vermaard werd
door zijn westerns
roestende Nazi-onderzeeërs. Kortom:
alle bekende MacLean-ingrediënten
zorgen voor enkele uurtjes prima
avontuur voor de liefhebbers van dit
genre.
VIER VUISTEN OP SAFARI
Bud Spencer en Terence Hill mogen
natuurlijk niet ontbreken in de kerstwe
ken. Hun nieuwste, knok- en tikfilm
„Vier vuisten op Safari" gaat ook in
Amersfoort in première. Hoewel de
meeste films van dit edele tweetal een
ontwapenende sfeer uitademen met
veel stunt- en spektakelwerk, is dit
nieuwste produkt. geregisseerd door
Italo Zingarelli, ontsproten aan een
aantal fantasieloze breinen van scena
rioschrijvers „Vier vuisten op Safari"
Gene Wilder en Harrison Ford in „Rabbi Abraham in het wilde westen", een
klein meesterwerkje van Robert Aldrich.
PROGRAMMA TOT
EN MET NIEUWJAAR
U begrijpt het natuurlijk al, dit is de
laatste aflevering van de rubriek
„Kijk op de film" van dit jaar. In ver
band met de Kerstdagen (dinsdag en
woensdag) geldt het programma van
deze week voor zover mogelijk óók
voor de volgende week. Het kan zijn,
dat er volgende week enige wijzigin
gen zijn in het filmprogramma. U
kunt het beste dagelijks na 13 uur
zelf informeren bij de desbetreffende
theaters hoe het programma er uit
ziet. Voor een kort overzicht van èlle
films, verwijzen we u naar onze ru
briek „Filmkeuze". De filmredaktie
wenst u veel kijkplezier toe prettige
kerstdagen en een niet al te on
stuimig begin van het nieuwe jaar.
Scène uit „Vier vuisten op Safari"
het bizarre van iedere oorlog overigens
recht overeind blijft Voor wie er ge
voelig voor is. is ..Apocalypse Now" een
regelrechte anti-oorlogsfilm Aanbe
volen.
EEN PAK SLAAG
Bert Haanstra's nieuwste film „Een
pak slaag", gebaseerd op een gelijk
namige roman èn het scenario van An-
zelfs aan „Odds and evens" van vo
rig jaar, die super-spektakulair was
vergeleken bij „Vier vuisten op safa
ri".
ton Koolhaas, gaat de tweede week in.
„Een pak slaag", met Kees Brusse en
Paul Steenbergen in twee voortreffelij
ke hoofdrollen, is een goed uitgebalan
ceerde film geworden, een tragi-kome
die, waarin Haanstra een meester is.
Hoewel we persoonlijk „Dokter Pulder
zaait papavers" een tikkeltje beter von
den. is de film qua struktuur wel verge
lijkbaar. Haanstra. die tot de oude garde
filmmakers behoort (met onder meer
Fons Rademakers), heeft met „Een
pak slaag" opnieuw bewezen tot één
der beste regisseurs van Nederland te
behoren.