De verdoezeling van de onmacht oJ POPMUZIEK IK DE JAREN ZEVENTIG: UITEINDELIJK 1 1 MAANDAG 24 DECEMBER 1979 1 M. Het is vrijwel onmogelijk een gedegen beeld te schetsen van een decennium popmuziek, ten zij je er een lijvig boekwerk van maakt. Dat is hier dan ook niet de bedoeling. Wel zal ik probe ren een aantal voor de zeventi ger jaren karakteristieke ver schijnselen onder de loep te nemen. TOEPASSING De jaren zeventig worden niet zelden gekarakteriseerd door een term als .de grote matheid al thans wanneer men praat over maatschappelijke zaken Dit be grip dat een jaar of drie geleden door de VPRO werd gelanceerd in het programma ,.Het gat van Ne derland is in zekere zin ook van toepassing op het popgebeuren in het achterliggende decennium Natuurlijk niet zo verwonderlijk, gezien het feit dat de maat schappelijke gebeurtenissen on miskenbaar van invloed zijn op (sub)culturele verschijnselen Maar goed terug in de tijd nu. Het begin van de jaren zeventig, of misschien wel het hele tijdperk, heeft steeds in de schaduw ge staan van de turbulente zestiger laren De jaren zestig van Woodstock, van de hippies, de (valse) idealen de Beatles en de Stones De helden van weleer werden gezapige dertigers, goede uitzonderingen daargelaten De stilte na de storm bleek steeds minder een voorbode voor de volgende Aan het front, waar een paar jaar daarvoor nog van alles gebeurde bleef het angstig stil. De prominenten haalden bak zeil. de een gefortuneerd, een an der bankroet Slechts de heimwee bleef, wat jaren later zou uitmon den in grappen als een Woodstock-revival of een flop als Sergeant Pepper. De breuk leek onherstelbaar. De kloof tussen de twee decennia werd almaar groter, waardoor er een bij vlagen absurde verheerlij king van het verleden plaatsvond. Met name sterren, die het tijdelijke voor het eeuwige hadden verwis seld deden het goed Jimmi Hen- drix. Jim Morrison (Doors). Janis Joplin of Brian Jones werden post- huum zodanig verheerlijkt dat het niet mooi meer was. Wat over bleef was niets anders dan een grote leegte een schijnbaar niet te dichten hiaat. Hoe deze leegte op te vullen? In eerste instantie leek het erop, dat de zogenaamde heavy-metal muziek het zou gaan maken Toch zou deze stroming te weinig posi tieve élementen in zich bergen om succesvol te zijn. Nee degenen die echt in het gat sprongen waren mensen als Chinn en Chapman voor wie het emdprodukt slechts telde en de uitvoerend artiest meer een nood zakelijk kwaad was dan een we zenlijk element van het produkt. Een nieuw soort teeny-bopper trend was geboren, ook wel aan geduid een term als glitter-rock De korte maar hevige single werd populair Groepen als T. Rex. Sla- de Gary Glitter en The Sweet ge ven de toon aan Zij beheersten gedurende ruime tijd met name de Engelse hitparades Genoemde groepen werden eerst uitgelachen en bestempeld als eendags vliegen maar al gauw bleek, dat ze goed waren voor tal van hits Niemand vroeg zich eigenlijk af in hoeverre dit hele gebeuren nu artistiek iets te betekenen had. En dat mocht ook helemaal niet bij zulKe ongecompliceerd^ muziek Wie dwars wilde liggen, luisterde gewoon niet. Het zeker niet rim pelloze oppervlak van de glitter kon veel verdoezelen. De ver doezeling van de onmacht In 1975 was het wel zo n beetje gebeurd met genoemde heren. Het nieuwtje was er af en men viel in herhalingen, wat overigens door het publiek niet werd gepikt. De vlam van de glitter-rock doofde langzaam maar zeker. MACHINE In dezelfde periode valt ook de opkomst van de synthesizer te melden Reeds in de jaren vijftig stond Robert Moog aan de basis van dit instrument/machine. De synthesizer wordt voor vele muzikanten een bron van inspira tie. Een nieuw elektronisch geluid ontstond Mensen als Keith Emer son. Stevie Wonder en de groep Pink Floyd behaalden er ongeken de successen mee. Het voordeel was, dat een muzi kant het ding volledig naar zijn hand kon zetten. De machine dient de meester, zullen we maar zeg gen Een minder leuk verschijnsel in dit verband was. dat een aantal mensen van mening waren, dat de synthesizer e^en makkelijke moge lijkheid bood om commercieel succes te halen. De technologie schrijdt voort en lijkt andere instrumenten overbo dig te maken. Bij de emotionele beleving van de muziek kunnen echter een aantal vraagtekens worden gezet Vooral dankzij de disco zou de synthesizer een paar jaar later pas goed geaccepteerd worden. CONSEQUENT De hard-rock is eigenlijk het eni ge genre, dat consequent heeft voortgebouwd op de jaren zestig, weliswaar veelal in de sporen van grondleggers als Deep Purple en Led Zeppelin. Niet zo verwonder lijk. gezien het feit, dat de hard rock uitblinkt door een chronisch gebrek aan pretentie, op zich na tuurlijk ook wel weer eens aardig. De meeste h.r. bands hebben, weliswaar binnen een bepaalde leeftijsgroep, een vrij constante schare aanhangers, die helemaal niet zo'n behoefte hebben aan in grijpende veranderingen binner het muzikale concept van hun idolen. In de jaren zeventig bleek Japar de grootste uitdaging voor h r - bands. Na Deep-Purple (zie de li ve-elpee ,,Made in Japan") volg den velen de sprong naar het oosten. Kiss en Cheap Trick be haalden er gigantische successen Opvallend is ook, dat er de laatste tien jaren heel wat interes sante groepen bij zijn gekomen. Denk maar eens aan Van Halen Judas Priest of*Bad Company. In Nederland ging het er alle maal wat minder ruig aan toe. Teaser en Turbo doen het op na tionaal niveau niet onaardig. Gol den Earring is natuurlijk een ander verhaal, met daarbij de aanteke ning of het rechtvaardig is om Barry Hay c.s. in de categorie hard-rock onder te brengen Slechts weinige betongroepen uit de jaren zestig hebben dit de cennium overleefd. Misschien is Status Quo wel de enige in dit ver band Het perspectief voor de hard rock doorgaan op de ingeslagen weg Ik heb het flauwe vermoeden, dat we over tien jaar dezelfde zin snede kunnen noteren SCHOPPEN Mick Jagger. het gezicht van de Stones, die nieuwe fans blijven trekken omdat zij moeiteloos inspelen op trends als bijvoorbeeld de reggae Maar wel een onmiskenbaar eigen geluid weten te handhaven. 1975 is het jaar van de punk (of new wave: die scheiding was toen nog niet zo duidelijk) De hitpara des werden nog steeds beheerst door groepen als Slade. Sweet en Glitter. De punk, begonnen als undergroundbeweging in Enge land en later New York, was uiterst negatief en schopte tegen alles aan, wat maar naar orde of es tablishment rook. Het elan van de zestiger jaren bloeide weer even op. The Sex Pistols, onder aan voering van punkkoning Johnny Rotten, probeerden naarstig alles ondersteboven te gooien Ze we zen alles af, met uitzondering van de rock als communicatiemiddel bij uitstek Niets verhullende tek sten, agressieve muziek en allerlei randverschijnselen als spelden, leer en rattekoppies waren de symptomen van wat sceptici be schouwden als een rotte plek in het muziekgebeuren van de jaren ze ventig. De punk was geen lang leven beschoren. De sceptici kregen het gelijk aan hun kant. De ondergang werd al ingeluid toen de punk niet zonder de commercie bleek te kunnen bestaan De punk verloor zijn geloofwaardigheid op het mo ment. dat de eerste band de handtekeningen zette onder een vorstelijk contract van een van die platenmaatschappijen, die nu juist onder meer als doelwit golden van deze agressieve rage Neil Young zong heel treffend ,,This is the story of a Johnny Rot ten. the King is gone, but he's not forgotten". Lyrische woorden voor een verschijnsel, dat zich in al haar facetten allesbehalve lyrisch ma nifesteerde BEPALEND Stevie Wonder, die van ..Little Stevie" uitgroeide tot een belangrijk baanbreker op het gebied van de elektronische muziek Een beweging die tot op heden nog steeds springlevend is. is de new wave, intussen ook overge waaid naar het continent. Deze stroming, die in grote mate bepa lend is voor het karakter van de popmuziek van de zeventiger ja ren, kenmerkt zich door een een voud in stijl en tekst en korte songs. Exponenten van de new wave Ian Dury The Blockheads, Nick Lowe. Dave Edmunds. The Police, Joe Jackson etc. Het verschil tussen punk en new wave ligt hierin, dat laatstgenoem de richting het agressieve en vaak ongenuanceerde karakter van de punkmuziek ontbeert De punk bleef een subcultureel iets voor maffe freaks, new wave daarente gen werd volksmuziek en kon zich dan ook gemakkelijk handhaven, ook al gezien het feit dat haar vertegenwoordigers weinig te duchten hadden van de gezapig heid van de gevestigde orde. He laas moet worden geconstateerd, dat dit lichtpuntje niet in een klap de treurigheid van de jaren er voor kon doen vergeten Voor de reggae zijn de jaren ze ventig niet een periode zonder stroomversnellingen geweest nooD PIM VAN GALEN Buiten Jamaica, de bakermat van deze volksmuziek begon reggae snel aan populariteit te winnen. Dat bracht tevens met zich mee, dat de authentieke muziek zoals die door de Jamaicaan werd ge speeld. plaats moest maken voor een westers, wat mechanisch en gekunsteld overkomend model. Stilzwijgend sloot reggae verbon den met new wave en zelfs de dis co. De resultaten waren vaak niet om aan te horen, wat met name voor de disco geldt. De westerse wereld ontdeed de reggae van een zeer essentieel element, de religie, ofwel Rasta Dat de muziek hiermee een groot deel van haar oorspronkelijke waarde verloor, scheen weinigen te kunnen deren Van de Jamaicanen wierp Bob Marley zich op als de ongekroonde keizer, met in zijn kielzog ex-disci- pel Peter Tosh De inwoners van Kingston (de belangrijkste stad van Jamaica) werden overigens nergens een cent wijzer van. Maar ook dat mag de pret niet drukken. Meestal valt het niet mee om een bepaalde periode te beschrij ven als een scherp omlijnd geheel. Voor wat betreft de popmuziek van de jaren zeventig valt dat nogal mee. Met het heengaan van de jaren zestig werd ook het ver nieuwend elan in de muziek gedag gezegd Als we. aan de vooravond van een nieuw decennium, de balans opmaken mag het duidelijk zijn dat er sprake is van een schrale oogst aan nieuwe en voor een grote groep aanvaardbare verwor venheden. Het leven werd hard en zo ook de popmuziek De business draai de de duimschroeven steeds har der aan. waardoor al dan niet la tente muzikale inventiviteit veelal in de kiem gesmoord werd. Laten we besluiten met nog een citaat van Neil Young ..Rock roll can never die" 4 Wat mij betreft kunnen we met deze constatering met een tamelijk gerust hart aan de tachtiger jaren beginnen, al is er veel om te ver geten

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1979 | | pagina 11