„Het IKON heeft altijd een voorhoece- funktie vervuld" ,We moetende technologie aanvaarden, maar niet tegen elke prijs' 'KON-REGISSEUR PHILIP ENGELEN filVER „KOUWE KUNSTJES": De technologie is mti-mens geworden' L; 9. interview vervolg op pagina 9 t <L - 'ir "rONDERDAG 27 DECEMBER 1979 Bf*l l^wfflCT* iCBMMifc bent van dokumentalre overgestapt op gedramatiseerde dokumentalre, op TV-spel. Een nieuwe richting? Philip ..Ik heb wel eens eerder aan drama gedaan, maar niet voor de jeugd. Dat was in 1976. toen ik samen met de (Leusdense) kerndeskundige Eric Jan Tuininga een gedramati seerde dokumentaire maakte over de gevaren van kernenergie ..Benefit of the doubt". Die wordt in het buiten land veel gedraaid Na ..Kouwe Kunstjes" ben ik van plan om meer te gaan doen voor de jeugd Eigenlijk ben ik een beetje moe van het maken van films voor volwassenen. Deze se rie is voor kinderen van maximaal 14/15 jaar Met deze serie proberen we de ontwikkeling van de technolo gie en de gevolgen daarvan op een aantrekkelijke manier gestalte te ge ven. We proberen daarin de kinderen zelf konklusies te laten trekken zodat ze vragen gaan stellen. Het is goed dat kinderen vragen stel len over waar wij. volwassenen, mee bezig zijn. Het is hun toekomst Ei genlijk- en dat klinkt zwaar overdre ven. maar dat is het niet - wil ik later mijn kinderen recht in de ogen dur ven kijken als ze mij bij wijze van spreken vragen ..Wat deed jij in de oorlog, papa?" Oorlog ja Want voor mij is dit een oorlog" NIET IN DANK ,.Je moet op een gegeven moment je konsekwenties trekken Je wordt er niet populair door Het wordt je niet altijd in dank afgenomen Dat streven wij als IKON ook niet na. we proberen alleen maar alles in de juiste proporties te zetten Het IKON is steeds op dezelfde wijze bezig Wij vervullen al jaren een voorhoede- funktie. De IKON-mentaliteit heeft, denk ik. te maken met de schuld van de kerken. Lang geleden heeft de kerk een vloek uitgesproken over de wetenschap (Gallileï. Copernicus) Ik denk. dat de kerken daar nog steeds mee worstelen De Wereldraad van Kerken is nu met een soort revival bezig ,,We moeten het verleden ver geten. we moeten nu maar eens de werkelijkheid onder ogen zien". De technologie wordt aanvaard, maar niet tegen elke prijs Het IKON wordt wel eens eenzij digheid verweten. Hoe denk je daar over? Philip: ..Ik beloof niet. dat wij een zijdig zijn. Wij trachten steeds alle aspekten. die bij een probleem horen bijeen te brengen, op een rijtje te zet ten Zoals ook in Kouwe kunstjes". Ik ben het met je eens. dat er in deze serie ook veel aandacht wordt ge schonken aan de bewapening, het is een steeds verdergaande spiraal, waar we tenslotte niet meer uit zullen komen, als we er niets aan doen. De wapens worden steeds groter en verschrikkelijker. Maar in de serie zeggen we niet. dat we moeten stop pen met het leger, dat we geen wa pens moeten hebben We laten ook de andere kant zien Wat wij alleen maar willen bereiken is. dat de kinde ren zelf gaan nadenken Het gaat er om. dat de kinderen het langer moe ten vertikken om te slikken, wat de ouderen uitgedokterd hebben Ze moeten niet klakkeloos overnemen, wat wij volwassenen hen voorzeg gen". ADEMBENEMEND SLECHT Er wordt de laatste jaren veel ge sproken over onze Nederlandse tele visieprogramma's. Vertrossing is een nieuw woord geworden, synoniem voor populaire eenheidsworst. Hoe zie je dat als programma-maker? „Wat er tegenwoordig op het scherm komt is in de meeste gevallen adembenemend slecht. Veel pro gramma's worden op het scherm ge gooid met een grenzeloze verachting voor het publiek. De Nederlandse TV is één groot spel geworden En we staan aan de rand van de afgrond als we zien, hoe Mies Bouwman de ene auto na de andere verloot Er zijn gelukkig nog omroepen, die nog steeds in staat zijn iets goeds te brengen De VPRO en ook de VARA heeft zo nu en dan echt goede pro gramma's. die iets te zeggen hebben. hem was dat een belaigrijk moment. Philip „Ja, dat wasn 1973 Op de vuilnisbelt van de kerifcentrale in Do- dewaard werd toen rslio-actief afval gevonden De pers ws hiervoor ge tipt en ik kwam er acher, wie de man was, die dat had geèan Een stra lingsdeskundige Watk toen hoorde van die man. heeft metan het denken gezet Er werd de han gelicht met de veiligheidsvoorschrift ten koste van de arbeiders /fechuwelijk. Ik heb dat gedramatiseed in een televi sie-programma. samn met de IK- ON-huisschrijver Krel Eykman „Spaanders" heette <3t programma, gebaseerd op het spreekwoord „waar gehakt wordtvallen spaan ders" Het zijn deze spaarlers, waar Phi lip Engelen zich nacen mee bezig zou houden. De spanders van de technologie komen ladien steeds weer terug in zijn tarijke program ma's. In de jaren '7476 maakte hij een serie van dertie programma's onder de titel „Niuwe ketters", Scène uit „Kouwe KunstjesMickey (Annelies Hulsker) kijkt verbijsterd toe als een energiedeskundige en een industrieel ellfaar in de haren vliegen om haar eigen vinding: de verplaatsdoos. AMBTENAAR IKON-regisseur Philip Engelen in een voor hem typische, ontspannen houding, (foto Janus Visser). tenslotte mijn stekkie gevonden Daar voelde en voel ik me thuis. Ik vond en vindt, dat dat de enige om roep is. die echt wat temelden heeft, die konstant bezig melonze samen leving." SPAANDERS De eerste film van Fhilip Engelen was een serie van ze'en program ma's over minderheden in Neder land. „Ja. daar heb ik vetl van geleerd. Het beoogde doel, meir begrip kwe ken voor de minderhedïn in ons land. werd echter niet bereilt. Uit een on derzoek bleek, dat devooroordelen waren toegenomen Daaruit bleek, hoe voorzichtig je moe zijn met deze kwetsbare zaken Na een dokumentate over Zuid- Amerlka In het kader \an „Kom over de brug", kwam Philp Engelen In kontakt met mensen, de nauw waren betrokken bij de kerrenergle. Voor waarin aandacht werd gevraagd voor alternatieven voor de moderne tech nologie, alternatieven, die vooral te vinden waren en zijn In de Derde We reldlanden. In Indonesië, Peru, Chili, om maar enkele landen te noemen. Philip „Ik heb toen gekonstateerd, dat bijvoorbeeld de Indonesiërs niet onder de indruk raken van onze mo derne wegwerpmaatschappij met zijn talrijke technologische wonde ren. De Indonesiër vindt het cultuur- bewust zijn belangrijker dan de dol lar" KLEIN IS MOEILIJK Dat scherpe kontrast tussen de westerse maatschappij en de derde wereld-landen kwam sterk tot uiting in de dokumentaire „Klein is moei lijk", naar de uitspraak van prof. Schumacher „Small is beautiful". Hierin maakte Philip Engelen duide lijk, hoeveel moeite de westerse tech nologen hebben met de ontwikke lingshulp In het westen denkt men teveel in het groot het opzetten van fabrieken, waar veel arbeiders werk zouden kunnen vinden etc. In werke lijkheid is men in de derde wereldlan den veel eerder gebaat met de kleine technologie, de simpele waterpomp, het slaan van een waterput, een drai nage-net en al die andere kleine za ken. die door de autochtone bevol king zelf in stand kunnen worden gehouden, door hen zelf na een sim pele opleiding kunnen worden ge maakt „Dat begripen heel veel westerse mensen niet Die denken teveel in het groot Klein is te moeilijk voor hen KOUWE KUNSTJES En dan nu „Kouwe Kunstjes". Je Philip Engelen ging niet direkt naar het IKON. Van 1969 tot 1971 was hij ambtenaar. Zeker een erg boeiende periode? Hij lacht „Ik kwam bij het ministe rie van Buitenlandse Zaken. Referen daris nog wel Op voorlichting. Er was me beloofd, dat ik daar artistiek volledig aan mijn trekken zou komen, maar dat bleek allesbehalve het geval te zijn Kun je het je voorstellen? Elke morgen als ik binnenkwam werd ik begroet door de portier „Goedemor gen meneer Engelen Goed geslapen meneer Engelen? Wat wenst u bij de koffie meneer Engelen en wanneer wenst u te lunchen, meneer Enge len." Je hebt het er toch nog twee jaar uitgehouden. „Ja Maar het was niet zo'n gewel dige periode. Er kwam artistiek niets uit mijn handen. Bij het IKON heb ik van de stoommachine een enorme verbetering was voor de arbeiders in de fabrieken Het vuile, echt zware werk. werd opeens door machines gedaan Dat was vooruitgang. Een positieve vooruitgang Maar het is steeds verder gegaan en nu zijn we op een punt gekomen, waarop we ons af kunnen vragen of we ermee door moeten gaan of ons moeten gaan bezinnen Velen zijn van me ning, dat we pas op de plaats moeten maken. Dat het onverantwoordelijk is om zonder meer door te gaan. In 1960 werkte ik op de Technische Hogeschool in Delft waar ik een film maakte over Delft en de school. In dat filmpje zat ook een stuk over kerne nergie Ik was toen voorstander van het gebruik van kernenergie Als ik die film nu terugzie, dan schrik ik toch wel even Er zat wel enige kritiek in, maar bet had weinig te betekenen. Als je uit die wetenschappelijk-tech- nische kringen komt is het erg moei lijk om anders over de ongelooflijke prestaties van de techniek te gaan denken Maar als de gevolgen van die vooruitgang ziet, het kernafval, de dodelijke gevaren die onvolmaakte kern-techniek met zich meebrengt, de milieu-vervuiling, het opslorpen van onze energie door de te sterke groei van ons autopark, de bewape ning. dan vraag ik me af: is het de moeite wel waard, dat mensen voor mij risico's moeten lopen. Je moet steeds de moed hebben om regelma tig de dingen te toetsen Als het slecht is geworden, kijk dan hoe en waarom het slecht is geworden. Daar ben ik nu steeds mee bezig." SCHARNIEREN Je begon bij de Technische Hoge- shool In Delft. Hoe ging het verder? Philip „Ik ben inderdaad begon nen als fotojournalist bij de TH Daar heb ik later de audio-visionele dienst vorm gegeven. In 1960 was ik betrok ken bij de oprichting van de film dienst van de TH, voor het maken van onderwijs-technische films In dat zelfde jaar maakte ik mijn eerste film. die over Delft Het is toen door de BBC uitgezonden en daar was ik maar wat trots op. Dat was meteen een duw in een andere richting. Ik stortte mij op de film." Met een subsidie van maar liefst f40 000.— (wat erg veel was voor die tijd),maakte hij in 1962 een film over het studentenleven („Mejuffrouw, mijne heren") en onder meer in 1968 een kritische film over de werktuig bouwkunde Philip „Dat was vlak voordat ik naar het IKON zou gaan De werk tuigbouwkundigen worden in het jargon van de school „Fietsenma kers" genoemd, omdat ze werkelijk van alles moeten kunnen doen In die film benadrukte ik de menselijke aspekten van het vak De film zakte als een baksteen op de TH. Maar met dat werkstuk ben ik later naar de IK ON gegaan, waar ik werd aangeno men Het aardige is. dat mijn werk- tuigbouwkunde-film nu weer hernieuwde belangstelling krijgt van de zijde van de TH Je voelde je thuis bij het IKON? Philip „Ik voelde me in het begin van de jaren zeventig aangesproken door wat het IKON bracht Vooral haar aktualiteitenrubriek „Kenmerk" bracht de zaken op een bijzonder goede manier Over Maagdenhuisbe zetting. Provo, noem maar op het IK ON vervult een voorhoede-funktie Dat deed ze toen en dat doet ze nog. Het belicht de sharnieren waarop ons tijdsgewricht draait." igisseur Philip Engelen en cutter Fred Schiltmans tijdens het monteren van CoiJwe Kunstjes", (foto Janus Visser). OOR BERT VOS ip£T EUSDEN Er heerst enige paniek in net zaaltje van studio Con- dia in Bussum, waar voor de medewerkers aan de nieuwe TV-serie ouwe Kunstjes'' een pre-view zal worden gegeven. Het gaat alle- al niet zoals het zou moeten gaan: de techniek laat verstek gaan, de eorecorder weigert. Je zou hierin iets symbolisch kunnen zien, nt in feite zou het voor de technici van de NOS een koud kunstje eten zijn om die paar afleveringen van de nieuwe IKON-serie via die i h simpele recorder te vertonen. Het komt later allemaal best voor aar en dan kan regisseur Philip Engelen samen met de medewer- s met enige tevredenheid kijken naar „Kouwe Kunstjes", een serie I zes TV-spelen voor de jeugd, die op woensdag 2 januari a.s. van i rt gaat. Een spannende serie over de technologie In onze maat- iappij en wat wij er mee gedaan hebben. Een boeiende serie ook, arin de oorzaak en de gevolgen van onze technologische bescha- 1 g worden verpakt in een aantrekkelijk verhaal over een meisje, dat t haar verplaatsdoos een groot deel van technologisch nederland stelten zet. LENZEN /ERSCHRIJDEN ater, thuis in zijn werkkamer op rdogne 11, hebben wij een ge ek met Philip Engelen, 41 jaar, TV- lisseur Hij is nog eigenlijk een etje kwaad over het falen van de hniek de dag ervoor. De boosheid dwijnt. maar maakt plaats voor ji ander soort boosheid, als we pra- over zijn werk en wat hij ermee wil eiken Want Philip is een man. die Irk is betrokken bij de problemen h onze welvaart, wat tot uiting komt de talrijke televisie-dokumentai- die hij tot nu toe voor het IKON Een bewogen mens? Hij dat geen juiste uitdrukking. „Ik er steeds mee bezig, vraag me af. wat we met z'n allen aan het zijn. Via mijn dokumentaires ik alles op een rijtje te zetten, ik de mensen aan het denken 2n. Want hoewel de snelle van onze huidige techno- in onze westerse welvaarts- onmiskenbare voorde len heeft, denk ik dat we bezig zijn grenzen te overschrijden." Of zoals aan het slot van „Kouwe Kunstjes" wordt gezegd: „Jullie de den wat jullie konden, inplaats dat jullie deden wat nodig was"? Philip „Dat is inderdaad de rode draad die door deze serie heenloopt Er zijn - en dat moet eigenlijk ieder een duidelijk zijn - bepaalde grenzen overschreden, zonder dat we met z'n allen hebben gezegd: tot zover en niet verder, want dan gaat het ver keerd." Volgens jou is het al verkeerd ge gaan, zijn we al over de grens van het toelaatbare geschreden? Philip Engelen trekt aan zijn pijp, een tikkeltje driftig „De technologie is anti-mens geworden. De techni sche revolutie, begonnen in de vorige eeuw, heeft geweldig veel betekend voor de kwaliteit van het leven. In deel twee van „Kouwe Kunstjes" komt Micky, het meisje met de ver plaatsdoos, in een textielfabriek in Twente Als je je verdiept in de ge schiedenis van de industrialisatie, dan moet je erkennen, dat de komst

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1979 | | pagina 8