FLIC OU V0Y0U, 'N MOORDBANDIET:
Jean-Paul Belmondo stuntend in
een parodistische gangster-film
kkékenï
Filmkeuze
kijk op de film
filmagenda Amersfoort
DONDERDAG 3 JANUAR11980
DE OPENBARING
Volgende week woensdag
presenteert het Vrouwenkafee
in het Filmhuis Amersfoort de
film „De openbaring", speelfilm
van V. Lökkeberg met Marie
Takvam in één van de hoofdrol
len.
Inger is een 50-jarige huis
vrouw. Haar rol als moeder is uit
gespeeld. buiten haar huis heeft zij
geen werk Zij heeft maar weinig
vrienden en geen noemenswaar
dig sociaal leven
Haar man zorgt ervoor, dat zij
een baantje krijgt. Zij is daar echter
i niet tegen opgewassen, hetgeen
funest is voor haar zelfvertrouwen.
Nu stuurt haar man haar naar een
afgelegen hotel op het platteland
Daar vindt zij een gelukkig jong
paar. dat haar in haar eenzame
leven nieuwe kracht geeft Be
moedigd door deze ontmoeting
breekt zij haar vakantie af en reist
terug naar huis
Bij haar terugkeer treft zij haar
man met een andere vrouw in bed
aan. Daardoor valt zij weer terug in
haar vertwijfeling Zij verlaat het
huis en gaat naar haar ouders
maar vindt ook daar niet de onder
steuning. die zij nodig heeft.
Dan probeert zij steun te vinden
bij vrienden uit haar jeugd Maar
haar man haalt haar naar huis te
rug Zij voelt zich ten diepste ver
nederd Zij kan zo niet verder le
ven.
Grote bewondering verdient
Marie Takvam. psychologe, die
met enorme toeweiding de rol van
Inger speelt Een harde, realisti
sche vrouwenfilm, die geen ge
makkelijke oplossing aanbiedt
(Woensdag 9 januari. 20.15 uur)
Filmagenda voor Amersfoort van don
derdag 3 januari t/m woensdag 9 ja
nuari 1980
Grand 1 033-14632
..The Love bug" Dagelijks; 13 30-
16.00-18.30 uur. (a.l
Grand 2:
.Apocalypse Now' Dagelijks. 13.30-
20.45 uur Zondag. 13.30-17 30-20.45
uur, (16 jaar)
Grand 3
,,'n Moordbandiet" (Flic ou voyou) Da
gelijks: 13.45-18 45-21 45 uur Zon
dag: 13.45-16.15-18 45-21 15 uur.
(16 jaar)
Grand 4
..Rabbi Abraham in het wilde westen"
Dagelijks. 13,30-18.30-21.30 uur
Zondag 13 30-16 00-18.30-21.30
uur (12 jaar)
Grand 5
,.l never promised you a rose garden".
Dagelijks 13 45-18.45-21.30 uur
Zondag 13.45-16.15-18 45-21.30
uur (16 |aar)
Cinema 1 tel. 033-18900
..De vier vuisten op safari Dagelijks.
13 45-18.45-21.30 uur Zondag.
13.45-16.1.5-18.45-21.30 uur. (a l
Cinema 2
..Maak 'm soldaat" Dagelijks: 13.30-
18.30-21 15uur Zondag: 13.30-
16.00-18 30-21 15 uur (a l.)
Euro tel 033-33655
..Het geheim van bear Island" Dage
lijks 13 45-18.45-21 15 uur. Zondag
13 45-16 15-18 45-21.15 uur Zater
dag en woensdag: 18 45-21 15 uur
(12 jaar)
EURO KINDERVOORSTELLINGEN
tel 33655
„Zorro" Zaterdag en woensdag 13.45
uur. (a l.)
DOOR BERT VOS
AMERSFOORT - De Kerstdagen hebben voor een nogal aanzienlijke ver
andering gezorgd in het bioscoop-programma van Amersfoort. Helaas
moest de nieuwste Nederlandse film „Een pak slaag" van regisseur Bert
Haanstra het afleggen tegen het publiek, dat deze film blijkbaar niet positief
genoeg beoordeelde. Na twee weken ging deze Haanstra/Koolhaasfilm in
Amersfoort weer op de plank en dat is eigenlijk onverdiend. Dat de Herman
Brood-filmchaos „Cha Cha" al na één week naar de nachtvoorstelling van
Duo verhuisde en nu definitief van het programma is geschrapt, Is niet
verwonderlijk. Zelfs de Brood-fans lustten er geen brood van en lieten hun
idool en masse in de steek. Waaruit opnieuw blijkt, dat het publiek zich in
ieder geval niet laat belazeren. Met een bekende naam alléén wordt nog geen
publiek aangetrokken. Een film dient voor een redelijk verhaal te zorgen, met
voldoende spanning of ontspanning en een goede ontknoping. Regisseur
Herbert Curiel, die zich toch al heeft laten overspelen door de hoofdrol
spelers, heeft dit tot zijn schade en schande ondervonden. Nederland is nog
niet rijp voor de totale chaos
ze straks voor een zacht prijsje over wil
nemen, Wat een ellende!
De kernenergie kunnen we ook ver
geten, behalve voor de atoombom
metjes en zo. Dat wordt straks weer
kolen stoken. Zei Terlouw dat zelf niet?
Nou dan. Wordt half Limburg weer één
grote molshoop, want d'r zit nog voor
een aardig kapitaaltje in de grond,
daar. Kunnen we ons pas van de hand
gedane potkacheltje weer bij de an
tiekhandel terugkopen
Trouwens, wat dacht u van de file
waar u elke dag zo trouw in zit? Dacht u
nou werkelijk, dat déér verbetering in
zal komenNiks hoor. U zult met het
openbaar vervoer moeten, want dan
mogen alleen de uitverkorenen in de
auto. U niet.
U krijgt meer vrije tijd, zeggen ze.
Aardig hoor, maar wat moeten we er
mee? Zeker gebruiken om al die
tientallen televisie-kanalen af te zoeken
naar iets zonder wasmiddel of zo Of
om achter je huiscomputertje spelletjes
te spelen met de grote broer" van de
bank. Ook al niks dus.
Maar er komt een tweede kabinet
Den Uyl, hoorde ik een optimist jube
len. Nou en? Heeft Den Uyl zelf niet
gezegd, dat die goeie ouwe tijd van
voor de eerste oliecrisis niet meer terug
komt? Nou dan. Heb je toch ook niks
aan Den Uyl? En een tweede kabinet
Van Agt is ook niks hoor, maakt u zich
maar geen illusies. Dries zet ons straks
allemaal op de fiets. D'r worden nu al
fietspaden voor aangelegd. Wéérde-
loos.
Er komen vast heel goeie zomers,
vertelde een weerprofeet vol over
moedige stelligheid. Laat u niks wijs
maken. Dit jaar wordt het in ieder geval
niks, want als ik het allemaal goed heb
begrepen, raakt de zon dit jaar behoor
lijk van slag. Of aan de kook Zonne-
uitbarstmgen. Helemaal niet goed voor
ons. Al die extra stralen zetten straks de
boel op stelten, zoals ook gebeurde in
de zestiger jaren. Inspraak en zo heb
ben we al, dus wat dat betreft hoeft het
voor ons met zo nodig En je hebt er ook
niks aan voor je broodnodige energie,
want we hebben toch geen zonne-
spiegels op ons dak staan. Prut dus.
Dank u trouwens voor al die goeie
wensen, die ik van u mocht ontvangen
Het deed me bijzonder goed Maar,
eerlijk zijn, gelooft u er zelf in?
V.
APOCALYPSE NOW
De ..film der films", zo wordt de
ze superproduktie van regisseur
Francis Coppola genoemd. „Apo
calypse Now", gebaseerd op het
verhaal ..Hearts of Darkness" van
Joseph Conrad, is een film over
oorlog, met name over de oorlog in
Vietnam. Coppola laat in deze
twee uur en drie kwartier durende
film de waanzin van de oorlog in al
haar gruwelijke facetten zien. ook
al is „Apocalypse Now" niet een
recht-toe-recht-aan oorlogsfilm,
zoals men van Hollywood gewend
is. Coppola s versie van de oorlog
neigt naar het surrealisme, waarin
de vraag „wat is goed en wat is
kwaad" centraal staat. Begint de
film als een realistische oorlogs
film, gaanderweg verandert de
sfeer die van „Apocalypse Now"
uitstraalt en gaat vrijwel onmerk
baar over in het absurde, waarbij
de gruwelijkheid, de waanzin en
het bizarre van iedere oorlog
overigens recht overeind blijft.
Voor wie er gevoelig voor is, is
„Apocalypse Now" een regel
rechte anti-oorlogsfilm. Aanbevo
len
RABBI ABRAHAM IN HET WIL
DE WESTEN
Gene Wilder in een ontroerend
goede rol als Rabbi Abraham, die
vanuit het kille Polen naar Amerika
trekt om in San Francisco de lei
ding van een nieuwe Joodse ge
meente op zich te nemen Regis
seur Robert Aldrich maakte van dit
gegeven een gave film, mede
dankzij ook de voortreffelijke ver
tolking van Gene Wilder, bijge
staan door Harrison Ford als zijn
vriend en outlaw Tommy Lillard
Een heerlijke komedie, waarin de
kostelijke jiddische gein enkele
uurtjes prima entertainment ga
randeert. Een klein meesterwerkje
van regisseur Aldrich, die onder
meer vermaard werd door zijn
westerns.
BEAR ISLAND
de ijzige
avonturenfilm „Bear Island" van
regisseur Don Sharp, gebaseerd
op de gelijknamige roman van be
stsellerschrijver Alistair MacLean.
Sharp koos voor een aantal gere
nommeerde filmsterren voor de
hoofdrollen. Donald Sutherland.
Vanessa Redgrave. Richard Wid-
mark, Barbara Parkins en Lloyd
Bridges trotseren de ijzige kou van
het barre noorden tijdens een
spannende wetenschappelijke
expeditie, waar het allemaal gaat
om sabotage, moord en een bijna
vergeten goudschat, verborgen in
roestende Nazi-onderzeeérs
Kortom: alle bekende MacLean-
ingrediënten zorgen voor enkele
uurtjes prima avontuur voor de
liefhebbers van dit genre.
VIER VUISTEN OP SAFARI
Bud Spencer en Terence Hill
Hun nieuwste
knok- en tikfilm „Vier vuisten op
Safari" gaat ook in Amersfoort in
première. Hoewel de meeste films
van dit edele tweetal een ontwa
penende sfeer uitademen met veel
stunt- en spektakelwerk, is dit
nieuwste produkt. geregisseerd
door Italo Zingarelli, ontsproten
aan een aantal fantasieloze brei
nen van scenarioschrijvers. „Vier
vuisten op Safari" biedt niets
nieuws Het knokwerk is nogal saai
uitgevoerd (volgens de zo lang
zamerhand bekende routine-a-
krobatiek van het tweetal), terwijl
de dialogen eigenlijk niet te prui
men zijn. Een intelligentere geest
zou van dit gegeven ongetwijfeld
iets aardigers hebben gemaakt.
Wat er nu overblijft is een middel
matige kinderfilm, hoewel de eet
gewoonten van Bud en Terence er
ook niet op vooruit zijn gegaan en
zeker niet als glanzend voorbeeld
kunnen dienen. Een gemiste kans.
I NEVER PROMISED YOU A RO
SE GARDEN
De (op initiatief van Roger Cor-
man) succesvolle verfilming van
de gelijknamige autobiografische
roman van Hannah Green, door
regisseur Anthony Page. Het is het
verhaal over het jarenlange verblijf
van een schizofreen meisje in een
inrichting, waarin het moeizame
genezingsproces, de hallucinaties
en allerlei andere sfeerbepalende
elementen zoals een begripvolle
psychiater en een boosaardige
verpleegster. Met o m. Kathleen
Quinlan, en Bibi Anderson Na
tuurlijk geen „One flew over the
cuckoo's nest", maar wel een film,
die het aanzien ten volle waard is.
Warm aanbevolen.
THE LOVE BUG
Voor de liefhebbers van dat gekke
Volkswagentje, ontsproten aan de
fantasie van Walt Disney, is het
opnieuw lachen geblazen in de
middagvoorstellingen van Grand
1Pretentieloos amusement, zoals
we van Disney en consorten ge
wend zijn. Zeker voor de jeugd
aantrekkelijk, ook al moet rekening
worden gehouden met ondertitels,
wat voor de allerkleinsten een tik
keltje te moeilijk zal zijn
THE GOOD, THE BAD AND THE
UGLY
Evenals „The love bug" een
reprise Deze lange, uitstekende,
western van regisseur Serge
Leone behoeft geen enkele aan
beveling meer bij de liefhebbers
Voor wie de film nog een keertje wil
gaan zien of eindelijk het besluit
neemt om em nu niet weer te mis
sen In Duo 2
SOMBER
Gut, wat kijkt u somber Ook met
moeite over de drempel getrokken,
I pardoes de jaren tachtig in? U wilde
nog eventjes namijmeren over die
goeie ouwe tijd, ik heb daar begrip
voor, maar het zat er niet in. Kranten,
televisie, radio: iedereen heeft difinitief
afscheid genomen van ,,the seven
ties", zoals ze dat noemen. Ik kan er
ook niks aan doen. We zullen er metz'n
alle mee moeten leren leven, dat we in
het vervolg 1980 schrijven, en dan
1981 en zo voorts. Tien jaar lang zitten
we aan de tachtiger jaren vast. Geen
leuk idee, want al die be
roepsvoorspellers hebben het er ook al
niet aangenamer op gemaakt.
De chips gaan ons leven bepalen,
zeggen ze. Straks in ieder huisje een
computertje Ik kan nu al niet met die
krengen overweg. Ze begrijpen niks
van wat ik wil en ik wil niet begrijpen
wat zij willen Kortom, voortdurende
ellende straks, dat is zeker.
En dan die televisie Ze willen een
satelliet de lucht inschieten Kun je
straks tientallen zenders krijgen. Uit
heel Europa. Nog meer ellende op de
buis. Wat kan mij het schelen, dat het
ene wasmiddel beter wast dan het an
dere? Niks toch zeker! En onze eigen
omroepen zorgen er toch al dag in dag
uit voor, dat ik doodmoe wordt van al
die leuke, aardige spelletjes, van al die
Amerikaanse series die zo op elkaar
n Nee hoor, niks gedaan.
- benzine is ook alweer duurder
Y En al die oliesjeiks maar la-
moeten al die mensen met
?ns voor mijn deur? Kan ik
V niet meer m'n uitrit uit,
te duur zijn gewor-
n. En geen hond die
Nieuw deze week is „Flic ou
voyou" ('n Moordbandiet) van regis
seur George Lautner („Pas de pro-
blème). Een film, die het ongetwijfeld
goed gaat doen bij het lachgrage pu
bliek, want de Franse topacteur Jean
Paul Belmondo vervult de hoofdrol
als een zeer aparte politie-commis-
saris, die al stuntend spektakulair de
Franse zuidkust van allerlei gespuis
ontdoet. Een film met een Jean Paul
Belmondo zoals het publiek dat ver
wacht: charmant, soms spektakulair
en in ieder geval altijd goed voor een
lach. Een naar mijn gevoel geslaag
de parodie op de doorsnee gang
ster-movie's". Voor de jeugd staat,
voor de tweede week, „The Love Bug"
op het programma van Grand I, u weet
wel. over dat eigenzinnige Volkswa
gen-kevertje Een reprise, dat spreekt.
Hetzelfde geldt voor „Maak 'm soldaat"
i in Grand II en „The good, the bad and
the ugly" in Duo 2
terkringen in Zuid-Frankrijk weten aan
vankelijk niet wat hen overkomt. Met
donderend geweld werpt Borowitz zich
in de „porceleinen" kast van de onder
wereld en er zijn heel wat scherven te
rapen. De onorthodoxe methoden van
de zeer charmante commissaris wer
pen al heel snel vruchten af en het hoeft
dan ook geen betoog, dat aan het slot
van de film de zaak volledig is „uitge
mest". Dat daarbij de ontvoering van
zijn eigen dochter een extra grote rol
speelt, behoeft geen betoog.
HET VERHAAL
Het verhaal van deze parodistische
„gangster-movie" ziet er in grote trek
ken als volgt uit:
Een stad In Zuid-Frankrijk (ergens
tussen Marseille en Menton) wordt
geregeerd door de onderwereld. De
twee kopstukken van de penose zijn
Théo Musard en Achille Volfoni. De
twee mannen hebben de wereld van
het gokwezen, de handel in drugs, de
afpersing en de prostitutie onderling
verdeeld.
De plaatselijke politie is ook door het
kwaad aangetast, en meerdere agen
ten zijn door en door corrupt. Sommige
agenten ontvangen flinke bedragen
aan zwijggeld, en anderen werken
daadwerkelijk voor de onderwereld.
Een corrupte politiechef wordt door
Jean Paul Belmondo in ,,'n Moordbandiet", een prima parodie op de gangsterfilm van regisseur George Lautner.
de penose uit de weg geruimd. Zijn
laatste uren brengt hij door in gezel
schap van een prostituée.
Om haar gezicht niet te verliezen
stopt de politieleiding het schandaal in
de doofpot en doet ze het voorkomen of
de betreffende chef door de gangsters
is vermoord tijdens een dienstopdracht
Hoofdcommissaris Grimaud (Michel
Galabru) heeft reeds talrijke malen ge
probeerd de grote mannen achter der-
qelijke praktijken (Musard en Volfoni)
voor het gerecht te slepen. Maar steeds
weer stuitte hij op allerlei obstakels: de
gangsters zijn „eerbiedwaardige bur
gers". ze genieten veel aanzien, als
dekmantel hebben ze ook bezigheden
die volkomen legaal zijn, en bovendien
hebben ze de beste advocaten. Kort
om, ze zijn onaantastbaar
Grimaud besluit daarom een andere
methode te gaan gebruiken Hij doet
een beroep op iemand die de gangsters
op hun eigen terrein kan bestrijden
Iemand die zich toegang verschaft tot
de onderwereld en zodnpnde de „eer
biedwaardige" gangsters met hun ei
gen „misdadige" wapens kan bestrij
den. Een ,,gangster"-agent, die het op
neemt tegen „eerbiedwaardige"
gangsters. Een smeris met onderwe
reldmethoden.
Die agent in kwestie is Stan Borowits
(Jean-Paul Belmonde). Hij maakt deel
uit van de centrale recherche in Parijs
Het is een waaghals met een onbe
grensde energie. De leiding in Parijs
geeft in deze aan hem de voorkeur
vanwege zijn non-conformisme, zijn
vitaliteit, en zijn niet bepaald alledaagse
methoden Bovendien heeft hij geen
enkele binding met de stad waar het
verhaal zich afspeelt
Borowitz gaat vol energie aan de
slag. Hij verplaatst zich razendsnel,
zaait paniek in de onderwereld,
oefent een ware terreur uit op de za
ken van Musard en Volfoni. Hij doet
zich voor als de broer van Rita Ce-
rutti, de prostituée die tegelijk met
Bertrand was vermoord. Hij heeft
zogenaamd net een gevangenis-
straat uitgezeten in Cafada, en eist
nu een schadevergoeding voor de
dood van zijn zusje. Hij begint de on
derwereld te chanteren, en zet bo
vendien de twee grote mannen, de
twee peetvaders van de maffia tegen
elkaar op.
Regisseur George Lautner, bijge
staan door Jean Herman (scenario)
en Michel Audiard (dialogen), is een
begaafd vakman, die met „Flic ou
voyou" spiritueel amusement ople
vert, waarbij de realiteit van alledag
wordt vervangen door de zeer amu
sante fantasiewereld van Lautner.
En natuurlijk worden de stunts voor
Belmondo zélf weer gedaan, wat al
tijd weer een extra dimensie aan
diens films toevoegt. Met een
schitterende ontsnapping per les
auto door de stad „enkele kleinere
stuntjesklauterpartijen en pijl
snelle reakties. Kortom: een lekkere
film voor een paar uur ontspannen
kijken naar Jean-Paul Belmondo, de
„uitmester
(Grand 3, eerste week, alle leeftijden)
Gebleven zijn: „Apocalypse Now"
(nu in Grand 2, 's avonds in interlock Scène uit „Flic ou voyou", met Jean
met Grand 1wanneer „The Love Burg"
niet draait). „Rabbi Abraham in het Wil
de Westen" (Grand 4). „I promised you MOORDBANDIET
a Rose Garden" (Grand 5). „De vier
vuisten op safari" (ongelooflijk, maar De Franse regisseur George Lautner
nog steeds in Cinema 1) en „Het^ ge- dook (weer eens) in de Franse gang-
heim van Bear Island (in Euro Cine- sterwereld en maakte daarover (èn
J maY over de corruptie in politiekringen) een
Paul Belmondo.
voortreffelijke slapstick-komedie met
de onovertroffen Jean-Paul Belmondo
in de hoofdrol als commissaris Stanis
laus Borowitz, in gangsterkringen beter
bekend als „de uitmester" In „Flic ou
voyou" begint de brave commissaris
aan een fikse uitmesterij en de gangs-