3e man van zes miljoen als bouwvakker in „Steel" leusder krant DONDERDAG 10 JANUAR11980 )OOR BERT VOS AMERSFOORT - De filmtheaters in Amersfoort zijn deze week grotendeels 'P herhaling. Dat betekent, dat u in ieder geval nog kunt gaan kijken naar erschillende belangrijke films, voor zover u die nog niet hebt gezien. Zoals Apocalypse Now" ..I never promised you a rose garden" en „Rabbi Abra- am in het wilde westen". Ook Jean Paul Belmondo blijft in parodistische ktie, terwijl de ijzige kou van het Bereneiland Euro in haar greep houdt. Die ekke kever Herbie is er nog steeds en dat geldt ook voor Bud Spencer en 1ANNEN VAN STAAL .Voor de liefhebbers van mecano", o typeerde Frank Zaagsma in het Pa- 30I de film „Steel" van regisseur Steve iarver. Het is natuurlijk een beetje een gemakkelijke typering voor een film, se meer spanning heeft te bieden, dan en uurtje of twee knutselen met dat pel Want „Mannen van staal" geeft de Imkijker een aardige blik op al dat staal de staalbouw en wat er allemaal bij omt kuken, voordat zo'n wolkenkrab- PROFEET Hij keek nogal sombertjes, ter wijl hij een slok nam uit het kleine glaasje. ,,1980", zeihij en het klonk als een verzuchting, ,,1980 wordt een slecht jaar. Let op mijn woorden: de vette jaren zijn voor bij, we krijgen nu de zeven ma gere jaren.Omdat nergens nog een plaats vrij was - iedereen wil de het jaar blijkbaar al drinkend beginnen - was ik naast hem te recht gekomen. Een somber ogende man van boven de mid delbare leeftijd, wiens grijze haren doorschemerden en op sommige plaatsen de overhand kregen in zijn nogal wild gekapte kuif Een man ook, waar je moeilijk aan voorbij kunt gaan. Een plaatselijke persoonlijkheid, dat was duidelijk. Omdat ik niet op zijn sombere voorspelling reageerde, verhief hij lichtelijk zijn stem om mij alsnog te doordringen van de eeuwige waarheid, die hij verkondigde. ,,Het is nog de vraag of wij 1990 zullen haien.Dat begon al ernsti ger te worden en ik keek hem dan ook een tikkeltje nieuwsgierig aan. ,,U ziet niet zoveel in de tachtiger jaren?" vroeg ik voorzichtig, uit er varing wetend dat sommige men sen in een enkel woord een aan moediging zien om een hele preek af te steken. Ik trof het slecht, want hij behoorde tot dat soort mensen. „De tachtiger jaren! Laat me niet lachen! Neem nou om te be ginnen Van Agt en zijn dappere manschappen. In februari of uiter lijk maart geven zij de pijp aan Maarten, dat is zo zeker als wat. En dan zijn we er nog niet, want wat we daarna krijgen is ook niet om over naar huis te schrijven. Wat denk je bijvoorbeeld van Terlouw en Wiegel samen?" Ik denk persoonlijk nooit over dat soort onwaarschijnlijkheden na, maar de man had er blijkbaar een hele profetische studie van gemaakt. „Kijk," zei hij en schoof vertrouwelijk wat dichter naar mij toe. Ik rook de kombinatie van je never en after shave, ook al zou je dat op het eerste gezicht niet zeg gen. De onderkant van zijn gezicht deed eerder aan Lubbers denken dan aan de gladgeschoren wan gen van de D'66-voorman. „Ter- louw, dat is bij vriend en vijand bekend, gaat het maken in de tachtiger jaren. Zijn partij wordt groot, héél groot. Dat is toch rede lijk, nietwaar?" Ik haalde mijn schouders op, want profeten zijn al net als opiniepeilers: ze denken dat ze de waarheid op papier hebben staan, maar in de meeste gevallen is het een halve waar heid. Terlouw wordt minister-presi dent en Wiegel wordt zijn rech terhand." Hij knikte tevreden en nam een slok om deze politieke kombinatie te bezegelen „Want Wiegel is niet gek hoor. Die is nu vice-premier en dat bevalt hem goed. Voor zover ik het zie - en ik zie het héél goed - wil Wiegel graag mee blijven doen Daarom zal ie het eens zijn met dat nieuwe liberale ontwerp-programma. Alle echte liberalen samen in één par tij Naast mii zat een rasechte po liticoloog. begreep ik. En nog profeet ook. „Verder zullen we dit jaar de broekriem aan moeten halen, dat is duidelijk, Minder olie, meer wer keloosheid, minder geld, meer vrije tijd en zo kan ik nog wel een half uurtje doorgaan.Dat leek mij hoogst onaantrekkelijk en daarom bood ik de geachte afgevaardig de van het profetendom een nieuwjaarsborrel aan. Dat stelde hij zeer op pri/s. „Ook de borrel wordt straks onbetaalbaar, "knikte hij somber, „laten we er daarom nu nog maar van genieten.Hij le digde zijn glas op koninklijke wij ze, als was het nectar uit het para dijs. Een sigaartje stelde hij ook erg op prijs, maar ook voor de rokers had hij uitsluitend zeer slechte be richten. Afgezien nog van de slechte gezondheid die je op je hals haalde door het maar steeds blijven roken, had hij ook geen goed woord over voor de prijsver hogingen, die in het nabije ver schiet lagen. „Het wordt allemaal echt onbetaalbaar meneer, geloof mij, ik kan het weten. Kijk, de re gering Terlouw zal ons het roken wel afleren. Een minister-presi dent als milieu-deskundige, dat kan toch nooit goed gaan? Nog voordat het jaar voorbij is zullen we met z'n allen snakken naar een lekkere sigaret of sigaar. De We duwe gaat failliet en er volgen er meer. 't Is afgelopen met het heer lijke leventje. Fini, schlusz, basta. De man kende zijn talen In een ogenblik van onbehaag lijke stilte werd de borrel gebracht. „Dank je, Jaap," zei de man en knikte naar de ober, ook al geen toonbeeld van opgewektheid. „Ik zit meneer hier net te vertellen, hoe slecht we het krijgen." „O ja?" Jaap de ober schoof een stoel bij en ging belangstellend zitten, „Moet je luisteren, Gerrit." Hij fluisterde bijna van pure discretie, „ik heb ook nog een niet zo beste voorspelling. Speciaal voor jou. Weet je," hij pauzeerde even doordringend, „ik heb nog een fikse rekening van je staan. De baas heeft me gezegd dat ik tegen jou moest zeggen, dat je dit jaar niet meer op zijn oneindige geduld hoeft te rekenen. Dit is je laatste borrel hier, tenzij je voordat je weggaat eventjes afrekent. Een dikke zeshonderd gulden, Gerrit en dan hebben we de rente nog niet eens meegerekend." „Nou?" zei de man en keek me met trieste ogen aan. „Heb ik je het niet gezegd? Het wordt een verdomd slecht jaar. Ik wist het. Hij sloeg zijn laatste borrel driftig achterover en veegde met intens welbehagen zijn lippen af. „Tja," zei hij toen en stond op. „Dan ga ik maar. 1980 Bah! Een rot jaar" Buiten werden de laatste resten vuurwerk de lucht ingeschoten. Hij luisterde er even naar. Het hoofd half opgeheven, een peinzende uitdrukking op zijn ge zicht. „25 miljoen," zei hij toen en knikte, „25 miljoen. Dat doet maar. Maar ook dat is straks afgelopen- We krijgen straks ander vuurwerk. Ja, dat is het Ander vuurwerk. Wedden, dat 1980 ons laatste jaar is?" Ik voelde geen enkele behoefte om die weddenschap met hem aan te gaan. De profeet zwaaide nog even met z'n arm en verliet toen het warme etablishement. Hij liet zowaar een leegte achter. Jaap, de ober stond ook op. Met een diepe zucht en afhangende schouders, waarop de hele we reld leek te rusten, ging hij terug naar de tap. Je hoefde geen pro feet te zijn om te vertellen, wat hij ging doen. Zijn baas zou er niet gelukkig mee zijn. Even later was ie terug. „Betaalt u de rekening van Gerrit, me neer?" vroeg hij hoopvol. Ik schudde m'n hoofd. „Eén glaas je, zei ik, „één glaasje.Hij knikte. „Dat had ik wel gedacht meneer. Ken u geen ongelijk geven. Dat is dan zes gulden vijf en zestig cent, inclusief meneer.Hij schuivelde weg om het wisselgeld te halen. En gedachten voorspelde ik, dat hij met drie gulden terug zou ko men bij gebrek aan kleingeld. Ik kreeg voor die één keer gelijk en voelde me heel eventjes een echte profeet. Net als Gerrit. Terence Hill, die met hun slecht gemaakte lach-knokfilm toch de vierde week van Cinema 1 ingaan, verbazingwekkend, maar waar. Nieuw is de spannende film „Mannen van staal" (Steel) van regisseur Steve Carver, met Lee Majors, (de man van zes miljoen) als de grote man in de staal bouw Wie, zoals Kareltje Kei per ongeluk Duo 1 binnenloopt, zal onverbiddelijk gekonfronteerd worden met „Het hete dagboek van een zeventienjarige'' en als dat laat op de vrijdag- of zaterdagavonden gebeurt, met „De verkrachting van Lynn Carter". In Duo 2 daarentegen blijven de goede, de slechten en de afschuwelijken nog eventjes, terwijl in de nachtvoorstellingen vijf veroor deelde Amerikaanse soldaten in de Tweede Wereldoorlog stampij maken en zelf de rotzooi op moeten ruimen in „Opdracht voor vijf veroordeelden". bergigant ook helemaal stevig in elkaar zit Dat regisseur Carver de zaak een beetje extra spannend maakt door han dicaps in te bouwen, is dan meegeno men Lee Majors, die we allemaal toch kennen als die sterke man van zes mil joen. moet het in „Steel" wel zonder al die bionische snufjes doen en deson danks gaat het hem prima af op enkele kleine inzinkingen na Majors is vracht wagenchauffeur geworden, nadat hij in de staalbouw last van hoogtrevrees had gekregen en dat is een gevreesde ziekte in die hoge business. Als chauffeur leidt hij een tevreden leven met zo nu en dan een aardig vrouwtje in de cabine. Daar komt abrupt een eind aan als de dochter van een staal- bouwer, gespeeld door Jennifer O'Neill, haar sportwagen voor de bumper van zijn vrachtwagen zet. Lee zwicht voor het charmante dametje, laat z'n vracht wagen staan, en stapt in de sportauto. Het gaat er om, dat de staalbouwer het loodje heeft gelegd, terwijl het bouwwerk, waar hij mee bezig is, op tijd gereed moet komen. Gebeurt dat niet. dan is de zaak op de fles, omdat de broer van de eigenaar zijn aandeel opeist. Haast is dus geboden en dat kan alleen maar worden gegarandeerd door de echte hoogte-bouwers, die over het hele land verspreid aan het werk zijn. Maar Lee heeft die mannen binnen de kortste keren bij elkaar en neemt zelf de leiding op zich van dat aardige ploegje profs. George Kennedy, Art Carney en nog enkele anderen staan Lee prima bij in zijn niet aflatende strijd tegen de tijd èn tegen de broer van de overleden eige naar, die intussen allerlei aardige trucs bedenkt om de zaak lam te leggen. Kortom: voor de liefhebbers van dit soort films een prima en vakkundig ge maakte film, waarbij uiteraard alles tenslotte nog op z'n pootjes komt Met Jennifer voor Lee, dat spreekt. (Cinema 2. eerste week, twaalf jaar) OPDRACHT VOOF VIJF VEROORDEELDEN Oorlogsfilms worden niet meer zo gemaakt als vlak na de tweede wereld oorlog, toen de echte ellende nog vers in het geheugen lag en dat is dan waar schijnlijk ook de reden, dat de Italiaanse regisseur Enzo G. Castellari van „The inglorious bastards" (Opdracht voor vijf veroordeelden) van het oorlogsgege- ven een lach- en knokfilm heeft probe ren te maken Hij is daar maar deels in geslaagd, dankzij de grote reeks on waarschijnlijkheden, die hij in het sce nario stopte Soms aardig stuntwerk, ook al lijken sommige zaken wat al te gladjes te verlopen voor die vijf Ameri kanen in vijandelijk gebied. In Frankrijk is de oorlog op zijn he vigst tussen de Duitse en Amerikaanse troepen, als een groep Amerikaanse soldaten geboeid wordt afgevoerd Tij dens hun vervoer met een vrachtwagen weten ze hun bewakers te overmees teren en proberen ze zich een weg naar Zwitserland te banen. Deze weg zal niet gemakkelijk blijken te zijn en na tal van ongewilde gevech ten te hebben overleefd raken de vijf Amerikanen in handen van een Duitse eenheid. Ook hier weten ze te onsnap pen en vervolgen hun weg, ontmoeten tien mooie meiden die in een waterval aan het baden zijn, overnachten in een gebombardeerde hangar en ontdekken een tot de tanden gewapende Duitse patrouille die het onderspit tegen de keiharde vijf moet delven. Tijdens een ontmoeting met een Franse verzetsgroep blijkt dat de Duitse patrouille in werkelijkheid een com mando Amerikanen was die waren ge land om een Duitse transporttrein te sa boteren. In deze trein wordt een be langrijk onderdeel van de V-2 raket ver voerd. De vijf genadelozen besluiten de opdracht over te nemen (Duo 2, nachtvoorstellingen, 16 jaar). FILMHUIS: JANUARI IN TEKEN DERDE WERELD Januari staat voor het Filmhuis Amersfoort in het teken van de Derde Wereld. Aandacht wordt geschon ken aan Senegal (met de film Xala). Uruguay (Het zand van de ochtend stond), Tunesie/Llbië (De AMM- BASSADEURS(, Argentinië (Het uur van de opstand), Vietnam (Introduc tion to the enemy), Cambodja, Zuid- Afrika (Zwijgen is goud), Chili, Brazi lië (De gebroeders Naves) en Iran (De Cyclus). In de komende weken hou den we u op de hoogte. DRIE FILMS Het nieuwe jaar wordt meteen goed begonnen met maar liefst drie films. Dat is ten eerste de film „Xala" uit 1974 van regisseur Sembene Ousmane In een West Afrikaans land wordt on afhankelijkheid verkregen De de-kolo nisatie gaat gepaard met toespraken en festiviteiten De Europeanen worden door de nieuwe machthebbers letterlijk de Kamer van Koophandel uitgegooid. Maar langs de achterdeur zien we ze snel terugkomen De nieuwe zwarte machthebbers hebben hun authentieke gewaden verwisseld voor keurige zwarte pakken, met stropdas en als de blanken weer binnen komen, zijn ze geen heersers meer maar technische en economische adviseurs. Elk van de zwarten krijgt een keurig diplomaten koffertje. als statussymbool Als ze in de xkoffertjes kijken, blijken deze helemaal vol met bankbiljetten te zitten. El Hadj Abou Beye die een bloeiend in- en exportbedrijfje heeft en nu lid is van de geheel uit zwarten bestaande Kamer van Koophandel kondigt trots aan dat hij een derde echtgenote zal nemen en dat hij de leden van de Kamer uitnodigt voor de bruiloft Net als alle anderen spreekt hij liever frans, dan de auto chtone taal. het wolof De eerste scene symboliseert de onafhandelijkheid, die vele Westafrikaanse landen verkregen in de zestiger jaren van de koloniseren de landen Engeland en Frankrijk. Deze onafhankelijkheid stelt, zoals Sembene zegt, weinig voor. De vroegere macht hebbers, in dit geval de Fransen heb ben de formele macht in de landen niet meer, maar blijven volop aanwezig en behouden hun greep op de economie van het land en zorgen ervoor dat er een hun gunstig gezind regiem in het zadel zit. Weldra ontstaat in deze lan den een nieuwe toplaag, een zwarte bourgeoisie en het is deze bourgeoisie die Sembene in Xala hekelt. De eerste scene maakt ook de stijl van de film duidelijk. Xala is een luchtige, maar scherpe komedie. De leden van de Kamer van Koop handel arriveren voor de bruiloft in een rij schitterende limousines met chauffeur. Allen hebben zij hun status symbool, het zwarte koffertje, nog bij zich De gasten bewonderen de ka- doos kleurentelevisie, een nieuwe auto e.a. Adja en Oumi. de twee eerste vrouwen van Beye praten over dit derde huwelijk, waar ze zich plotseling mee gekonfronteerd zien. Adja, Beye's eerste vrouw berust erin. op dezelfde wijze als ze berust heeft in het tweede huwelijk van Beye. De trotse moeder van de nieuwe echtgenote brengt hen wat te eten en spoort hen aan Ngone, de nieuwe vrouw maar te beschouwen als een verworven zuster De moeder van Ngone probeert Beye over te halen allerlei oude vruchtbaarheiasrituelen uit te voeren, maar hij weigert. Hij vindt het belachelijk, bovendien, zo vindt hij heeft hij al twee gezinnen Vrienden en zakenkollega's bieden hem allerlei lo tions, pillen en poedertjes aan voordat hij zijn nieuwe vrouw zal gaan ont maagden. Hij weigert ook deze. Maar 's nachts slaat het noodlot toe. Beye ont dekt tot zijn ontzetting dat zijn man nelijkheid hem in de steek laat. Ngone blijft maagd en Beye bemerkt zich im potent, De volgende dag op zijn werk, nog helemaal in de war, hoort hij in zijn ge dachten nog de muziek van het feest en de woedende moeder van Ngone, die hem verwijt haar adviezen in de wind geslagen te hebben Beye beseft dat hij de XALA te pakken heeft, een vloek die over iemand uitgesproken deze per soon tijdelijk impotent maakt. Wie kan dat gedaan hebben? Een van zijn ja loerse echtgenoten? Zijn geradikali- seerde dochter die zijn status helemaal niet ziet zitten? Of misschien een ver geten vijand9 Beye bezoekt verschillende mara bouts, de kruiden- en toverdokters van het land Hij krijgt allerlei middeltjes en zalfjes voor zijn edele delen, een fles lotion om zich mee te wassen. Hij krijgt een amulet en een koord voor om zijn middel als hij, zo luidt het advies van de marabout, 's nachts grommend als een wild beest, naar zijn vrouw toe kruipt op handen en voeten. Het amulet moet hij dan tussen zijn tanden klemmen. Alle middelen hebben geen resultaat Nadat hij nacht na nacht alles probeert, krijgt hij op een ochtend bezoek van Oumi, zijn tweede vrouw. Zij komst haar huishoudgeld halen en herinnert hem eraan dat het de volgende nacht haar beurt is, het bed met hem te delen Beye's chauffeur vertelt hem over een marabout, die ergens diep in het bin nenland woont en waarover wondere verhalen gaan Ze gaan op zoek naar de man Meer curieuze rituelen volgen en opnieuw krijgt Beye allerlei middel tjes. De marabout wordt voor zijn dien sten beloond met een cheque (die later ongedekt blijkt). Beye voelt zich prima na afloop van de behandeling en zoekt snel zijn nieuwe vrouw op Helaas, zij menstrueert en wijst hem af. Snel gaat hij naar Oumi. Door zijn frustraties be steedt Beye weinig aandacht aan zijn zaak die al snel verloedert De bank geeft hem geen krediet meer en de cheques die hij uitgeeft zijn ongedekt Beye's oudste dochter Rama bezoekt hem en zij herinnert hem eraan dat hij Adja, zijn eerste vrouw al een tijd lang niet meer bezocht heeft Beye spreekt frans met Rama en begrijpt niet waarom zij alleen in het wolof tegen hem wenst te spreken. Hij biedt haar geld aan en ook het door hem geïmporteerde Evian bronwater, waarvan hijzelf twee liter per dag drinkt en waarmee hij zijn chauffeur zijn auto laat schoonmaken. Het enige wat Rama vraagt, is dat hij haar moeder gelukkig maakt De zaak van Beye wordt door deurwaarders gesloten die ook zijn auto meenemen. Geen van hen kan rijden zodat ze met z'n allen de auto weg moeten duwen. Uiteindelijk, ten einde raad bezoekt Beye zijn eerste vrouw Adja Bij haar huis is een menigte be delaars samengestroomd onder leiding van de marabout, die door Beye's chauffeur aangeraden was. Hij is ko men „afrekenen" omdat Beye hem met een ongedekte cheque betaald had Ook is de marabout gekomen om de XALA terug te nemen, de betovering op te heffen In het ritueel dat volgt worden Beye alle westerse statussymbolen van het lijf gerukt en hij wordt door de bede laars bespogen. In het slotbeeld danst Beye, in authentiek senegalees ge waad op de muziek, die door de bede laars gemaakt wordt. Toen XALA klaar was kreeg Sem bene moeilijkheden met de Senegalese censuur Hij werd verplicht voor bioscoopvertoning in Senegal een tiental stukken uit zijn film te snijden In de film bekritiseert Sembene de nieuwe zwarte machthebbers van zijn land en hun relaties met de vroegere kolonis ten, die nu, zij het indirekt. wederom het land beheersen Als film is XALA Sem- bene's beste film en net als in MAN- DABI (De Postwissel) - zie elders in deze katalogus - weet hij op een humo ristische wijze de problemen scherp naar voren te brengen. Politiek gezien kijk op de film is het ook Sembene's hardste film, die zich dan wel in Senegal afspeelt, maar die op gaat voor vele gedekoloniseerde landen in Afrika of elders. DE AMBASSADEURS De tweede film op het programma van het Filmhuis is „De Ambassa deurs" van regisseur Naceur Ktari uit 1976, een Tunesisch, Libisch- Franse co-produktie. Een film over gast-arbeiders. In Parijs is een wijk waar niet veel Fransen graag doorheen lopen. In deze wijk de zg. Goutte d'Or, vlakbij het me trostation Barbes speelt DE AMBAS SADEURS zich af DE AMBASSA DEURS vertelt meerdere verhalen Het zijn de verhalen van de duizenden mannen, vrouwen en kinderen, die hier in deze wijk wonen, elkaar op de hoe ken van de straten tegenkomen, in de cafés praten, samengepakt zitten in de vele pensions. Zij bepalen voor een groot deel het leven in de wijk. Zij zijn de duizenden Afrikaanse arbeiders die hier wonen. De film begint met Salah die uit zijn dorp vertrekt om in Parijs werk te zoeken. Ook hij hoort de hierbo ven geciteerde redevoering van een regeringsambtenaar voor zijn vertrek. Hij komt in Parijs aan en wordt door vrienden opgevangen. Naast alle pro blemen zoals het vinden van onderdak en het zoeken naar werk. dringt zich al snel het probleem op waar de film ver der over zal gaan: de tegenstellingen tussen de Afrikanen en de Fransen, het niet altijd even latente rascisme dat in de wijk leeft, de vooroordelen jegens elkaar en het isolement waarin de buitenlandse arbeiders leven. In de wijk organiseert Monsieur Pierre (ver moedelijk een oud-koloniaal) bijeen komsten met de lokale middenstanders tegen de Afrikaanse arbeiders Het zijn emotionele vergaderingen doorspekt met vooroordelen en rascisme Mehdi, een vriend van Salah, wordt op een nacht aangevallen en vermoord in het kanaal aangetroffen, ledereen is vertwijfeld. Hulp inroepen van politie en ambassades heeft weinig zin, zoals men zegt want die zullen goede relaties niet in gevaar brengen Albert, de con cierge van het huis waarin Zohra met haar zoon Ali wonen ergert zich mate loos aan het gedrag van Ali; hij gaat met een frans meisje om. heeft geen werk en is voor Albert het voorbeeld van een geïmmigreerde opvreter en nietsnut. Ruzies en herrie in het pand leiden tot een vechtpartij waarbij Ali door Albert wordt doodgeschoten. De gespannen situatie heeft een razzia van de politie tot gevolg, op zoek naar illegalen Hon derden buitenlandse arbeiders worden opgepakt en ingesloten Illegalen drei gen het land uitgezet te worden In de gevangenis diskussieert Salah met zijn landgenoten Hij herinnert zich de tijd van de onafhankelijkheidsoorlog tegen de Fransen In een terugblik zien we Salah als kleine jongen zijn eigen pro test uitvoeren Hij gooit met stenen naar een voorbijrijdende franse patrouille Hij wordt eveneens opgepakt en krijgt een stevige reprimande. De 1 mei demonstratie is aanleiding solidair gezamenlijk op te treden in een protest tegen de erbarmelijke situatie waarin velen moeten leven en tegen het rascisme. Naast duizenden franse ar beiders en arbeidsters lopen duizenden buitenlandse arbeiders in de demon stratie mee. Kort hierna komen enige tientallen buitenlandse arbeiders en sympathiserende Fransen bijeen in de Goutte d'Or in een zaaltje om een ge filmd verslag te zien van de 1 mei de monstratie Tijdens de filmvertoning dringt de politie het gebouw binnen en onderbreekt de vertoning. Alle aanwe zigen worden opgepakt en moeten mee naar het buro. Op het buro proberen de agenten de organisatoren eruit te lich ten van de filmvertoning, die zij zien als een bijeenkomst met een demonstratief karakter. Het is duidelijk dat degenen die er voor aangezien worden, het land zullen moeten verlaten In het grote lokaal van het buro staan inmiddels een honderdtal mensen. Elke keer als de politie een naam afroept voor ondervraging doen alle mensen een stap naar voren. Niemand treedt uit de massa. Zij zijn solidair met elkaar en door hun geweldloze verzet maken zij het de agenten onmogelijk hun kontrole uit te oefenen. Met dit beeld waarin honderd mensen geweldloos uiting ge ven aan hun onderlinge solidariteit en als één macht opstaan tegen de geves tigde orde, die hen naar Frankrijk ge haald heeft om te werken maar die hen maatschappelijk en kultureel isoleert, eindigt de film HET ZAAD VAN DE OCH TENDSTOND Een prijswinnaar is de film „Het zaad van de ochtendstond" van het Kollektief Talier de Montevideo uit 1972. De film verhaalt, in grotendeels do- kumentaire vorm, in drie delen dat in Zuid-Amerika geen uitweg meer moge lijk is zonder de vernietiging van het kapitalisme en de konfrontatie met het imperialisme. De Cubaanse revolutie heeft de weg gewezen. Dat is de kon- klusie van het kollektief Taller de Mon tevideo, na gekonstateerd te hebben dat de vreedzame reformisten neder laag op nederlaag hebben geleden om dat ze hun historische taak niet op een radikale manier hebben kunnen volb rengen. De reformisten zijn gekapitu- leerd voor het imperialisme en de natio nale oligarchieën en dit heeft ertoe ge leid dat in de huidige imperialistiese pe riode geweld, marteling en moord mid delen om te regeren zijn geworden. De Boliviaanse mijnwerkers waren in 1952 nog zo machtig dat ze de invloed van de regerende families nog tegen konden gaan en een schijnmacht konden op bouwen met eigen wapens, een eigen radiostation en vakverenigingen Het eerste deel van de film vertelt hoe deze mijnwerkers dertien jaar later bij een konfrontatie met de machthebbers weg worden geveegd Eerst worden ze 15 uitgelokt wanneer in mei 1965 plotse ling enkele oude leiders van de vak vereniging worden gearresteerd. Er breekt een staking uit waaraan weldra alle 26.000 mijnwerkers uit de bergstre ken deelnemen. De toevoer van tin staat stil Maar weldra heeft het Boli viaanse leger, gesteund door enkele Amerikaanse elitekorpsen de stakers geïsoleerd en wanneer deze na twee weken in grote voedselnood zijn ge raakt, wordt een grootscheepse aanval ingezet, waarbij er wel voor wordt ge zorgd dat alleen de woonhuizen worden vernield en niet de mijnen. Het tweede deel toont met stukken uit archieffilms weekbladen en foto's twee vormen om tegen de onderdrukking en uitbuiting verzet te plegen: meer binnen de ge vestigde orde door akties tijdens de verkiezingen en door gewapende guerrilla. In het eerste geval: bij een toespraak door een leidende socialist blijken de luisteraars al snel verveeld door zijn abstracte gepraat. In het derde deel worden verschillen de fragmenten van gewapende guerrilla's getoond. Scenes rond de Braziliaan Marighela en zijn dood, rond Camillo Torres en zijn dood in Colum bia, de begrafenis van de eerste stu dent in Uruguay die door politiekogels werd gedood en vele andere scenes uit de strijd tegen het imperialisme in de Zuidamerikaanse landen. HET UUR VAN DE OP STAND Op woensdag 16 januari tenslotte wordt een speciale Argentinie-avond gehouden. Verschillende Argentijnen, die in Amersfoort wonen, willen op die avond trachten om tot een Solidariteits- komité Argentinië te komen. Solidariteit van Nederland met het Argentijnse volk. Het is ondanks vele taalproblemen gelukt om voor die avond een bijzonder gevarieerd programma te brengen. Be halve de film „Het uur van de opstand" zal er een spreker zijn en zullen ver schillende stands volledige informatie kunnen bieden aan de belangstellen den Er zullen Argentijnse gebruiks goederen en kleding ten toon worden gesteld. De organisatoren hopen, dat de opkomst groot zal zijn' U komt toch ook? AGENDA Xala" wordt in het Filmhuis vertoond op zaterdag 12 januari (om 20 15 uur en 23 00 uur), zondag 13 januari (20.15 uur). „Het zaad van de ochtendstond" is te zien op maandagavond 20.15 uur. „De Ambassadeurs" wordt ver toond op dinsdag 15 januari 20.15 uur. „Het uur van de opstand" tenslotte op de Argentinie-avond, woensdag 16 januari aanvang 19.30 uur filmagenda Filmagenda voor Amersfoort van donderdag 10 januari t/m woensdag 16 januari 1980. Grand 1: tel. 038-14632 „The Love Bug" Dagelijks: 13.45 en 18 45uur. Za., zo. enwo. 13.45.16.15, 18 45 uur (a.l.) Grand 2 ..Apocalypse Now" Dagelijks: 13.45- 21 00 uur Zondag: 13 45-17.30-21.00 uur. (16 jaar) Grand 3 ,,'n Moordbandiet" (Flic ou voyou). Da gelijks 13 30-18 30-21 15 uur Zon dag 13.30-16.00-18.30-21 15 uur. (16 jaar) Grand 4 „Rabbi Abraham in het wilde westen" Dagelijks: 13 30-18 30-21.30 uur. Zondag: 13.30-16 00-18.30-21.30 uur. (12 jaar) Grand 5 „I never promised you a rose garden". Dagelijks: 13.45-18.45-21.30 uur Zondag: 13.45-16.15-18 45-21.30 uur. (16 |aar) Cinema 1: tel. 033-18900 „De vier vuisten op safari". Dagelijks: 13.45-18 45-21.30 uur Zondag: 13 45-16 15-18 45-21.30 uur (a.l.) Cinema 2 „Mannen van staal" Dagelijks: 13.30- 18 30-21.15 uur. Zondag: 13.30- 16 00-18.30-21.15 uur. (a.l.) Euro: tel. 033—33655 „Het geheim van Bear Island" Dage lijks: 13.45-18 45-21.15 uur. Zondag: 13.45-16.15-18.45-21.15 uur (12 jaar) Zaterdag en Woensdag 18.45-21.15 Euro kindervoorstellingen „Panda's avontuur" (ondertiteld). Za- terdaa en woensdag: 13 45 uur. (a.l Duo 1: tel. 033-16572. „Het dagboek van een 17 jarige" Da gelijks: 14 15—19.15—21 30 uur Zon dag. 14 15—19.15—21.30 uur. Zondag 14.15-16.30-19.15-21.30 uur (18 laar) Duo 2 „The Good, the bad, and te ugly" Da gelijks: 14 00 en 20 00 uur (12 jaar) Duo nachtvoorstellingen Duo 1 „De verkrachting van Lynn Carter" Vrijdag- en zaterdagavond 24 00 uur (18 jaar) Duo 2 „Opdracht voor vijf veroordeelden". Vri|dag- en zaterdagavond: 23.45 uur (16 jaar).

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1980 | | pagina 15