3 EEN .Quadrophenia" - sfeervolle film ond Mods en Rockers AIRPORT '80 - CONCORDE": RAMP 10 )N DERDAG 24 JANUAR11980 kijk op de film KiJK OP DE OOR BERT VOS haar geluk slechts schijn. Aan het begin van de film zien wij hoe ze het kind dat ze verwacht, weigert en hoe ze zich laat aborteren. ..Unie Histoire Simple" is een aaneenschakeling van onbe duidende. maar tegelijkertijd unieke, alledaagse, maar ingrijpende voorval len die iedere dag weer in het leven van de mensen plaatsvinden en die een verregaande invloed uitoefenen op het bestaan van het individu." En zo is het Bovendien is ,,Une his toire simple' één van die juweeltjes uit de Franse filmkunst. Klein, maar heel erg fijn. ook al zullen vrouwen mis schien stellen, dat een man zich nooit geheel kan inleven in de gevoelens van een vrouw, Sautet is er een behoorlijk eind in geslaagd (Grand 5. eerste week. 16 jaar). TAKE OFF ..Take off" kreeg in Nederland de titel ..De memoires van een pornoprins" mee. maar dat zegt verder niets. ..Take off" is een vakkundig gemaakte film, vandaar dat ik de porno-liefhebbers de ze door Armand Weston gemaakte rolprent onder de aandacht breng. In zijn genre steekt ..Take off" boven de doorsnee uit door de vele grappen, de porno-scènes, die op een evenwichtige wijze over de film zijn verdeeld én het goede verhaal met daarbij behorende redelijke acteerprestaties De film werd door het Playboy Magazine uitgeroe pen tot de beste pornofilm van 1978. Het verhaal draait om een schatrijke man. die aan zijn gasten vertelt over zijn belevenissen uit de afgelopen vijftig jaar, nadat hij in de twintiger jaren een fortuin verdiende en een eeuwigheids elixer erfde van een rijke avonturierster. De man ontmoet in die vijftig jaar allerlei aardige mensen. Daarover vertelt hij. vijf anekdotes in totaal, waarin beroem de films als basis dienen Elke anekdote wordt dan ook verfilmd in de stijl van die tijd Het is juist deze kombinatie van factoren, die van ..Take off" een amu sante en intelligente porno-komedie maken, gebaseerd op Oscar Wilde's roman: ,,The picture of Dorian Gray". (Duo 1. nachtvoorstellingen, 18 jaar) filmagenda Amersfoort Filmagenda voor Amersfoort van donderdag 24 januari t/m woensdag 30 januari 1980. Grand. tel. 033-14632. Grand 1: The love bug A l Zaterdag, zondag en woensdag: 13.30 uur Grand 1Apocalypse now 16 jaar Da gelijks 13 30. 20 00 uur. Zaterdag en woensdag: 20.00 uur. Zondag: 15.30 uur en 20.00 uur. Grand 2: Quadrophenia Dagelijks. 13.45, 18.45 en 21.30 uur Zondag 13.45. 16.15. 18 45 en 21.30 uur. Grand 3: Escape from Alcatraz 16 jaar. Dagelijks: 13 30. 18.30 en 21.15 uur Zondag 13 30. 16 00. 18 30 en 21.15 uur Grand 4: n Moordbandiet 12 jaar. Da gelijks: 13.45. 18.45, 21.30 uur Zon dag: 13.45, 16 15, 18.45 en 21.30 uur Grand 5: Une histoire simple 16 jaar. Dagelijks: 13.45, 18.45 en 21.30 uur. Zondag 13 45. 16 15. 18 45 en 21.30 uur Cinema, tel. 033-18900: Cinema 1Airport '80 - The Concorde 12 jaar. Dagelijks: 13 45, 18 45, 21.30 uur Zondag: 13.45, 16.15, 18 45 en 21.30 uur. Cinema 2: Het geheim van Bear Island 12 jaar Dagelijks: 13 30. 18.30, 21 15 uur Zondag 13 30.16 00.18 30.21 15 uur. Euro. tel. 033-33655. Euro: Vier vuisten op safari A l Dage lijks: 13.45, 18.45. 21 15 uur. Zondag: 13 45. 16 15. 18 45 en 21.15 uur Za terdag en woensdag 18 45, 21.15 uur EURO KINDERVOORSTELLINGEN AMERSFOORT - Voor de muziekliefhebbers èn voor de fervente aanhan- rs van vliegtuigrampen: goed nieuws. Voor de eerste categorie gaat in het mende programma „Quadrophenia" van start, een film die zich afspeelt in zestiger jaren met veel muziek onder meer van de Who, en liefhebbers van #3 erstortende vliegtuigen kunnen hun hart ruimschoots ophalen aan irport '80, the Concorde". Aanhangers van de kleine, goede film zitten ze week goed in Grand 5, waar „Une histoire simple" van regisseur Claude utet te zien zal zijn, met o.m. Romy Schneider en Bruno Cremer in de fdrollen. Nieuw is verder „De wraak van de Luipaardman" in Duo 2 en rnovaria" in Duo 1. In de nachtvoorstellingen van Duo 2: „The Omen", reprise van deze horror-film, in Duo 2 „Take Off". De jeugd kan veel izier beleven aan het „Tekenfilm-festival" voor jong en oud, dat op zater- g en woensdag in de matinee-voorstellingen van Euro te zien zal zijn. - 'Gebleven zijn: „The love bug" (matineevoorstellingen Grand 1), „Apoca- >se Now" (avondvoorstellingen van Grand 1); „Escape from Alcatraz" teede week, Grand 2), ,,'n Moordbandiet" (vierde week Grand 4) „Het di< heim van Bear Island" (zesde week, Cinema 2) en „Vier vuisten op safari" isde week, Euro). t Romy Schneider (midden) met haar vriendinnen in „Une Histoire Simple" DUO NACHTVOORSTELLINGEN van de door hem aanbeden en bewon derde aanvoerder van de Mods Ace (een rol van Sting-Gordon Summer). Als hij echter merkt, dat Ace een onder danige piccolo in een hotel is. steelt hij diens scooter en het einde is de witte kliffen van Dover. Regisseur Roddam is er in geslaagd om een sfeervol beeld te geven van de jaren zestig op een moment, dat het ongenoegen over de welvaartsmaat schappij bij de jongeren een grote hoogte bereikt Een ongenoegen, dat tot uiting komt in de klassestrijd tusssen Mods en Rockers (middenklasse en ar beidersmilieu). in het stijgende gebruik van peppillen en andere drugs en het uitzichtsloze van de toekomst van deze jongeren ..Quadrophenia", uiteraard met een grote hoeveelheid popmuziek uit de zestiger jaren (The Who èn anderen), is iets meer geworden dan een simpele, spannende film over jeugdbendes. Roddam is er in geslaagd om de film diepte te geven, om in zake beelden de geest van die tijd haarscherp vast te leggen. En als we eerlijk zijn zuilen we tot de konklusie komen, dat er in de tus sentijd niet zo wezenlijk veel is ver anderd. Namen en gebruiken zijn gewijzigd, maar het grote ongenoe gen is gebleven, heeft zich - vooral bij de werkende jongeren en stu denten - slechts versterkt. Daarom is „Quadrophenia" voorlopig een tijdloze film die steeds haar aktuali- teit zal blijven behouden zolang er niets wezenlijks zal veranderen. (Grand 2, eerste week, 12 jaar, 115 minuten) UNE HISTOIRE SIMPLE De titel zegt het eigenlijk al: „Une histoire simple" (Een eenvoudig verhaal). En dat is het. Het is een kleine, maar uitgebalanceerde film van regisseur Claude Sautet over een vrouw van ongeveer veertig, knap, met een zoon van zestien jaar. Het is het simpele verhaal (meer een fragment) uit het leven van Marie, een uitstekende vertolking van de nog steeds groeiende actrice Romy Schneider. Marie is bijna 40 Ze behoort aan niemand toe. Wel heeft ze een vriend die van haar houdt, vriendinnen waar van zij houdt, een interessante baan, en een zoon uit een huwelijk met een man waarvan ze gescheiden is. Ondanks dit alles is ze niet tevreden met haar bestaan. Het leven dat ze leidt, geeft haar geen voldoening In haar omgeving gaan zich echter ge beurtenissen afspelen waardoor ze meegesleept wordt, in opspraak wordt gebracht en waartegen ze in opstand komt. Ze ontdekt de maatschappij waarin ze leeft. Met haar hartstochtelijke ka rakter, haar afkeer van concessies, gaat zij haar eigen weg De film laat het soms gewelddadige verloop van haar strijd zien Op een dag ontmoet zij een man die zij niet vergeten is: de man waarmee ze tot voor enkele jaren ge trouwd was Regisseur Sautet: „Ik wilde Romy Schneider al sinds lang de hoofdrol in een van mijn films geven Tot mijn grote spijt was haar rol in „Mado" veel te klein. Jean-Loup Dabadie en ik hebben meer dan een jaar gewerkt aan het sce nario waarvan het gegeven bijzonder eenvoudig is (vandaar misschien de ti tel van de film) een vrouw breekt met de man van wie zij houdt of meende te houden; hoe verloopt haar leven ver der9 Marie zou gelukkig moeten zijn: ze is mooi, heeft geen financiële problemen, houdt van haar beroep, heeft vriendin nen die veel om haar geven. Toch is Euro: tekenfilm festival, voor jong en oud. A l Zaterdag en woensdag: 13.45 uur. Duo, tel. 033-16572: Duo 1: Pornovaria 18 jaar Dagelijks: 14 15, 19 15 en 21.30 uur Zondag 14 15. 16.30, 19.15 uur. 21.30 uur Duo 2: De wraak van de luipaardman. 12 jaar. Dagelijks: 14 00. 19.00 en 21 15 uur Zondag 14 00.16.15.19.00 en 21.15 uur George Kennedy als gezagvoerder Patroni in „Airport'80 - The Concorde". Jan Tromp had u een vraag gesteld. Hebt u er intussen vol doende over na kunnen denken?" Dries van Agt (wuivend ge baar) ..Dank u wel, meneer Wig- bold, dat heb ik inderdaad. Kijku schuift nu Philips naar voren. Wat wilde u er eigenlijk over vragen?" Jan Tromp (een tikkeltje agres siever). „Ehmeneer Van Agt, ik dacht eh dat het wel duidelijk was.eh Philipsgaat er dan geen lichtje bij u branden Minister-president Van Agt (recht zijn rug): ..Inderdaad. Ik geef toe, dat er enige ontslagen zullen Jan Tromp (valt hem in de rede): nou ja,.eh, enige Van Agt: ,,Laat u me even uit praten. Ik zei dus, dat er onge twijfeld enige ontslagen zullen vallen, maar voor zover we het nu kunnen bekijken, zal het overgrote deel kunnen afvloeien. Wij hebben daar als regering uiteraard met grote inspanning naar gestreefd om dit doel te bereiken en Herman Wig bold: „Voordat Marcel Bruyns een vraag mag stellen, eerst even een minuut pauze. We komen straks bij u te rug." Ster-spot: (een glanzend witte koelkast komt stralend in beeld) een bijna warm-fluisterende stem vertelt de huisvrouw over deze magnifieke droom („Een drie sterren koelkast met ruim vriesvak. Zo worden ze bijna niet meer gemaakt voor die prijs. Maar Philips heeft hem. Philips, de naam voor kwaliteit. Terug in de studio. Herman Wig bold. ..Marcel Bruyns stelt nu een vraag Marcel Bruyns (met een zijde lingse giftige blik op Jan Tromp) Meneer Van Agt, erg aardig datu ons op deze wijze voor de camera voor het hele volk wilt ontmoeten. Om even terug te komen op Phi lips, mag ik u dan een compliment geven, dat u de affaire zo snel tot een bevredigende oplossing hebt kunnen brengen?" Van Agt glimlacht stralend. Herman Wig bold: „Volgende vraag is voor mr. G. B. J. Hil- terman Ik moet er niet aan denken. Het is nu al zo moeilijk om je aandacht bij de vriendelijke murmelingen van onze premier te houden, die in slagvaardige volzinnen de kijker op slag verdoofd. Met die reclame er tussen, zien we straks met z'n allen sterretjes. Dat kan niet mis sen En bovendien: Van Agt is Carter niet. y V. Het hoogtepunt uit de film „Quadrophenia", het gevecht tussen Mods en Rockers op het strand van Brighton. De Concorde, vlak voor de rampzalige vlucht. Scène uit „Airport'80 - the Concorde" Duo 1: De memoires van een por noprins 18 jaar Vrijdag- en zaterdag- avond: 24 00 uur. Duo 2: Het omen. 16 jaar. Vrijdag- en I zaterdagavond: 23.45 uur STERRETJES Als straks (net als in Amerika) ook in Nederland de commercie de slag heeft gewonnen en elk TV- en radioprogramma niet alleen wordt verpakt in, maar ook nog gegeven wordt mèt die leuke, aardige STER-spotjes, dan krij gen we hetzelfde effekt als zon dagavond president Carter tus sen geld en wijn ingeklemd. Dan krijgen we het volgende pro gramma: Vanavond in onze Ontmoe ting met de pers-show" een ge sprek met onze minister-president Van Agt, u aangeboden door Phi lips Nederland NV. Dan volgt de eerste ster-spot: „De echte specialist op het ge bied van licht. In alle variaties, in alle vormen en sterkten. Meer licht voor minder geld. Philips, het merk dat licht in de duisternis brengt. Terug in de studio bij onze eigen Dries, die met een stralende glim lach, zijn haar in de uiste plooi, de eerste aanval van de heren journalisten afwacht Gespreksleider Herman Wig- bold geeft het woord aan Jan Tromp, bekend door zijn zeer in dringende interviews met voor aanstaande politici. „Eh.meneer Van Agteh u glimlacht nu welmaar de si tuatie is ehom het maar zacht uit te drukken .ehniet zo rooskleurig, hè? Ik denk dan aan Philipseh." De heer Van Agt (met ietwat quasie guitig mondje): „Ach me neer Tromp, dat zegt u nou wel zo hè, maar u moet toch wel goed een paar dingen onderscheiden. Ik zou er dit van willen zeg gen Herman Wig bold: „We onder breken deze uitzending even een minuut. Daarna komen we weer bij u terug. Ster-spot: (Beeld van een schitterende, ui teraard elektrische patat-snijder), zeer enthousiaste stem: „Nu zon der enige kracht, uw eigen patat via deze schitterende patat-sni/- der. Van Philips natuurlijk. Terug naar de studio. Herman Wigbold. AIRPORT '80 CONCORDE „Airport '80, the Concorde" is de vierde film uit de inmiddels op een TV-serie lijkende reeks films, die de eersteling, toen nog gewoon „Airport", gebaseerd op Arthur Haily's bestseller, opvolgde. Eigen lijk moet je dat al te denken geven, want wat kan er in vredesnaam nog misgaan met een vliegtuig, als ver schillende regisseurs dit thema al uitgebreid de revue hebben laten passeren? Toch schijnen de „Alrport-films" nog steeds een be hoorlijk succes te hebben, waaruitje misschien de konklusie kunt trek ken, dat rampenfilms altijd blijven trekken, die over vliegtuigen in het bijzonder. De vierde gaat over een Concorde en dat zat er natuurlijk breed in. Want sinds dit supersoni sche verkeersvliegtuig als de le- vendgeworden toekomst voor het eerst het hemelruim koos, heeft elke gerespekteerde bestseller-auteur zich op dit fenomeen geworpen. Hollywood kon dus moeilijk achter blijven en het resultaat is dus deze rampenfilm van regisseur David Lo well Rich, met Alain Delon, George Kennedy, Sylvia Kristel. Susan Bla- kely en Robert Wagner in de hoofd rollen. Je zou zo zeggen, dat er dan toch in ieder geval iets goed moet gaan in deze film, met het spel en de dialogen bijvoorbeeld. ..Airport '80 - The Concorde" is eigenlijk een teleurstelling. En dat ligt hoofdzakelijk aan het scenario, dat de basis vormt voor een uiterst knullige verfilming van wat tot een groots spek takel had moeten uitgroeien. Alle mo gelijkheden zaten er ruimschoots in en met een tikkeltje intelligentere dialogen zou het zelfs nog plezierig zijn voor de niet-rampenliefhebbers Helaas, he laas, helaas. Ondanks het feit. dat vooral in de eerste helft van de film nog een redelij ke spanning wordt opgebouwd, hangt het totaal van een teveel aan toeval ligheden aan elkaar en zoiets doet een film nooit goed Ook al is iets misschien ongeloofwaardig, dan moet je toch pro beren het geloofwaardig te brengen En daarin zijn noch regisseur David Lowell Rich, noch Eric Roth en Jennings Lang (die voor het verhaal en het scenario zorgden) geslaagd. De Concorde waar het allemaal om draait, begint aan een eerste vlucht en het is al vanaf het begin duidelijk, dat het geen geslaagd debuut zal worden Eén of andere direkteur van een grote firma in elektronika heeft de zaak goed geflest (een rol van Robert Wagner) en dat is ontdekt door een journaliste (Su san Blakely) die bovendien over de no dige bewijzen beschikt Het meiske is zo dom om dat aan de man te laten weten en op het moment dat ze in de Concorde stapt, voel je aan je lever, dat het mis zal gaan met dat vliegtuig. En ja hoor, Harrison, zo heet de elektronika- direkteur, spoedt zich terug naar zijn controle-zaal in de fabriek, waar ieder een gereed is om een proef te doen met een nieuwe raket Hij laat het vluchtplan wijzigen U hebt het geraden: richting Concorde Kortom een zee van ellende rond dit vliegtuig, want we hebben het nog niet eens gehad over de rest van de pas sagiers. die - en dat is gebruikelijk in dit soort films- allerlei ellende mee aan boord nemen Dat alles zou helemaal nog best te beteren zijn geweest, als het geheel wat intelligenter in elkaar zou zijn gezet, maar daarvan is niets te bespeuren. De meest opzienbarende zaken, zoals passagiers die door de vloer van het vliegtuig zakken en het in de Alpen neerstortende vliegtuig, het is allemaal even knullig. Wat niet weg neemt, dat de echte, onvervalste liefhebbers van dit soort vermaak best aan hun trekken komen als ze voorbij gaan aan de filmi sche tekortkomingen en alleen maar het snelste vliegtuig ter wereld uiteinde lijk in de sneeuw willen zien donderen, onder het motto „Vallen zal ie'" Zoals gezegd dus alleen voor de onvervalste, pure liefhebbers (Cinema 1, eerste week, 12 jaar). QUADROPHENIA Naar de gelijknamige pop-opera „Quadrophenia" van de Who, maakte regisseur Franc Roddam een uitstekende film rond Britse jeugdbendes in de jaren zestig. Na de „Warriors" en de „Wanderers" heb je het gevoel in een nieuwe film- trent terecht te zijn gekomen, maar „Quadrophenia" lijkt niet zoveel op de eerder genoemde films, het heeft alleen het thema „jeugdbendes" gemeen. Het karakter is anders: het is minder geïnspireerd door het ge weld. Het draait allemaal rond Jimmy (Phil Daniels), die zich aansluit bij The Mods, een groep jongeren die zich opvallend kleedt, op scooters rijdt en bovendien de nodige pep opwekken door het slik ken van pillen, die ze op allerlei mogelij ke manieren proberen te krijgen, zelfs door diefstal Voor de rest vermaken de jongens en meisjes zich met rondhan gen in pubs en het zo nu en dan luid ruchtig uitspatten tijdens een feestje. Hun scooters zijn afgoden Ze blinken en rijden perfekt Jimmy weet eigenlijk niet goed wat hij moet doen Aan de ene kant voelt hij zich best thuis bij de Mods, die zo nu en dan ten strijde trekken tegen de Roc kers, een al even exentrieke groep motorrijders van eigen leeftijd. Maar aan de andere kant heeft hij moeite om zich volledig aan te sluiten. Dat gevoel wordt nog versterkt door het feit, dat hij vergeefs de aandacht probeert te trek ken van de aantrekkelijke Steph (Leslie Ash). Hoogtepunt van de film is de jaarlijk se trek van zowel Mods als Rockers naar het strand van Brighton op Bank Holiday, waar de argeloze dagjesmen sen worden overspoeld met die „mo derne jeugd, die niksnutten op motoren en scooters" In Brighton - op het hoogtepunt van het gevecht tussen Mods en Rockers - kan Jimmy zijn ge luk niet op. Hij krijgt zijn Steph en zij slippen een steegje in voor een fikse vrijpartij Maar voor het meisje is het slechts een tussendoortje. Jimmy knapt af en Brighton verliest voor hem alle glans, ook al gedraagt hij zich als een heldhaftige Mod. door allerlei capriolen uit te halen om Steph's aandacht te trekken Hij wordt - met de anderen - gearre steerd en gaat terug naar Londen Maar zijn ouders hebben genoeg gekregen van de levenswijze van hun zoon en zijn moeder wijst hem de deur. Jimmy gaat terug naar Brighton en dwaalt door de nu bijna lege straten op zoek naar iets. Dan ontdekt hij de machtige scooter

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1980 | | pagina 11