I Amusante tijdreis in de SF-suspence: „Time after time" f/im [BERM Kredietkaarten als consumptie-wapen H.G. WELLS IN ONZE MODERNE „UTOPIE" DOOR BERT VOS WOLLIGE WERELD NDER DE DONDERDAG 31 JANUAR11980 kijk op de film 11 AMERSFOORT - Behalve twee nieuwe films in het Duo duo en in de nachtvoorstellingen van deze twee theaters, is er voor de filmliefhebbers deze week één nieuwe film, die alleszins de moeite van het bekijken waard is. Dat is „Time after time" van regisseur Nicolas Meyer met Mal colm McDowell als de schrijver H. G. Wells, David Warner als Jack the Ripper en Mary Steenburgen als Amy Rob- bins. Hoewel verschillende kansen bleven liggen, is re gisseur Meyer er toch in geslaagd om van het gegeven - Wells reist met zijn eigen tijdmachine naar 1979 - een niet alleen amusante, maar ook erg spannende film te maken. Anders dan anders. Voor het overige verandert er weinig. In Grand 1 blijven ,,The love bug" (matinee) en „Apocalypse Now" (avondvoor stellingen). Grand 2 biedt de uitstekende jeugdbende-film „Quadrophenia" met o.m. muziek van The Who, in Grand 3 kan men kijken naar de uitbraak van Clint Eastwood in „Es cape from Alcatraz", Grand 4 laat Jean-Paul Belmondo als ,,'n Moordbandiet" zien (Flic ou voyou) en Grand 5 gaat de twee de week in met „Une histoire simple" (Een eenvoudig ver haal). „Airport '80 - The Concorde", zoals bekend een ram penfilm, doet het goed in Cinema 1waar de film nog een week blijft, terwijl in Cinema 2: „Time after Time" voor het eerst gaat draaien. „De vier vuisten op safari" zijn afge zakt naar Euro en dat werd tijd. In de matineevoorstellin gen van Euro op zaterdag- en woensdagmiddag „Dik Trom en zijn Dorpsgenoten". In Duo 1 breekt de zomer reeds aan met „Een lange hete zomerorgie" (in Griekenland), met in de nachtvoorstellin gen een reprise van „Pluk mij", terwijl Duo 2 ruim baan geeft aan „Bruce Lee in Nieuw Guinea" en „Shaft's grote opdracht" in de nachtvoorstellingen. TIME AFTER TIME Zoals gezegd: „Time after time" is een amusante film. En dat niet alleen, want door het goed gedoseerde thriller-effekt, zou je deze film kun- We leven in een wereld vol schapen. Vol met grote, zachte, wollige schapen, die blatend onze toch zo uiterst geruststellende wereld vol alleswetende com puters bedreigen. We worden - of we het willen of niet - overspoeld met wol. Groene wol, rode wol, blauwe wol, zwarte wol, witte wol, gele wol en zo kan ik nog óren doorgaan. We leven niet langer in die zeldzaam opwindende wereld van Peter Stuyvesant, maar in de warme, beschuttende, kriebelen de, gekmakende wereld van de wol, compleet met het toch al zo befaamde wolmerk. Wol. Ik heb het niet gewold, ehgewild, maar ik kom er niet onderuit. De wol heeft mijn leven in haar warme greep gekregen. Ik word er 's nachts van wakker, badend in mijn zweet, lekker onder wollen dekens, nadat ik gedroomd heb van al die tienduizenden schapen, die vrolijk blatend (mekkeren?) mi/ bedolven onder nog méér wol. Ik werd als een wolbolletje in de wol-' lige wereld die de mijne is gewor den. Het kwam eigenlijk tijdens het weekeinde ineens over me. Met geheel andere plannen en nog vol niet in te houden enthousiasme begaf ik mij mèt mijn komplete ge zin op weg naar Utrecht Vakan tiebeurs, Kreatieve beurs en Kar- wei-beurs Op karwei zogezegd We hadden eigenlijk niet zoveel plannen, wilden alleen maar eventjes kijken op enkele vakan tieplekjes om wat folders mee te nemen (bespaart je heel wat ge schrijf en veel postzegels) en voor de rest zouden we wel zien En dat was het nou net. We neöoen niets anders gezien dan wol. Goed, de vakantiebeurs was gelijk één van de luxe zandbakken aan de Franse zuidkust, als het pierepotje van de visser en je moest konstant brutaal wringend optreden wilde je een foldertje veroveren, maar we kregen onze plastic zakken best vol. De grootste ramp die over ons kwam was de Kreatieve Beurs. Tjee, mensenlief! Ik heb de schrik nóg in de benen Als we de kreatieve beurs moeten geloven breit héél Nederland Zo ver het oog reikte: wol, wol, wol. En daar tussenin de piepkleine tot manshoge spinnewielen, ver leidelijk tussen de strengen en bolletjes wol geklemd als spinnen in een kleurrijk web, klaar om toe te happen Je kon door al die bos sen wol de gewone dingen des levens niet meer ontwarren, zoals ze dat vroeger zo prachtig wisten te zeggen. Het enige lichtpuntje was de encyclopie-verkoper, die ons met een mysterieuze stem zijn stand binnenlokte en ons met de ver leidelijkheden van het genereuze afbetalings-systeem tot over moedige daden probeerde over te halen. Maar wij weerstonden zijn schier onweerstaanbare verlok kingen en worstelden verder, om dat al spoedig bleek, dat er geen kop koffie aan vast zat. Verder, de wollige wereld in om tenslotte, met een héél diepe zucht van opluch ting, terecht te komen in de al even verblindende wereld van Hoog Catharijne. De wereld van nu. Ontdaan van alle wol. Déar voel den we ons thuis. Tussen het blin kende, wolvrije beton, de stalen spanten en de patat-happende treinreizigers, op weg naar ner gens. Vannacht toch weer lelijk ge droomd. Toen ik vanmorgen wat wilde zeggen, blaatte ik. Kreatief, dat wel, maar tochHet wordt de hoogste tijd, dat ik een bezoek aan mijn psychoanalist breng. Ik ben mijn eigen ik kwijt. Bèéehhh! Ik kijk naar buiten en zie alleen maar witte wol. Zou een psychoa nalyse me nog kunnen redden? V. Mary Steenbergen, een „coming star", als Mary Robins en Malcolm McDo well als H. G. Wells in „Time after time" van regisseur Nicholas Meyer. nen omschrijven als een SF-sus pence, met overigens betrekkelijk weinig science fiction-elementen. De Engelse filmpionier Robert Paul werd geïnspireerd door H. G. Wells ..The time machine" (uit 1895) om een filmvoorstelling te presenteren als een denkbeeldige reis door de tijd en er is ook wel eens gedacht, dat Wells door film werd geïnspireerd bij het scheppen van zijn tijdmachine. George Pal zette in 1960 zijn fantasie in beweging om „The Time Machine" te filmen, een reis van 1899 (via 1917, 1940. 1966) naar het jaar 802701In „Time after time" gaat het minder ver, slechts tot 5 no vember 1979. Nicolas Meijer schreef het scenario naar een verhaal van Kearl Alexander en Steve Hayes, waarin de beroemde schrijver Herbert G Wells noodge dwongen gebruikt moet maken van zijn eigen, nog niet geperfektioneerde tijd machine om in 1979 de met dezelfde tijdmachine ontsnapte massa-moorde naar Jack the Ripper te vinden, voordat deze nieuwe moorden begaat Wells, die meerdere malen heeft verkondigd, dat in de toekomst ongetwijfeld goede hoop ligt voor een echt Utopia zonder oorlog, zonder angst met volledige rechtvaardigheid voor iedereen, komt in het San Francisco van 1979 tot een verbijsterende ontdekking, da» meer dan tachtig jaar later zijn Utopia nog ver te zoeken is. Jack the Ripper is daar bijzonder tevreden over als hij vaststelt, dat „hij in deze wereld volkomen op zijn plaats is Hier kan ik me uitleven Wells is niet alleen teleurgesteld in de toekomst, maar aan de andere kant ook verbijsterd en soms verrukt over alles, wat de toekomst heeft opgeleverd aan nieuwe normen, nieuwe produkten en nieuwe cultuurvormen Of zoals hij zegt, wanneer hij waarderend op een plastic tafel klopt: „dat is een prima soort hout, dat heb ik nog niet eerder gezien." Met medewerking van de bank bediende Amy Robbins. die verliefd op hem wordt zonder te weten wie Well's is, weet de schrijver zich echter uitste kend te handhaven in deze voor hem vreemde wereld vol bizarre, opmer kelijke zaken, die hem beurtelings ver bijsteren of tevreden stellen. De achtervolging naar Jack the Rip per wordt ingezet en het gevolg is. dat de nieuwe vriendin van Wells zelf het slachtoffer dreigt te worden. Natuurlijk slaagt Wells met zijn vriendin er in om alles op z'n pootjes terecht te laten ko men en ze keren tenslotte via de tijd machine. die op een expositie ter ere van de beroemde schrijver H G Wells, staat opgesteld, terug naar het jaar 1899. En zoals onze geschiedenis ver meldt. Amy Robbins stierf in 1927 Regisseur Meijer is er in geslaagd om van dit gegeven een niet alleen amu sante, maar ook spannende film te ma ken. Als zodanig is „Time after time" geslaagd te noemen, goed voor bijna twee uur prima entertainment Aan de andere kant kunnen we konstateren, dat Meijer veel méér uit dit onderwerp had kunnen halen Hij maakte helaas te weinig gebruik van de mogelijkheden, die het gegeven hem bood: de totale onbekendheid van Wells met de wereld van 1979 en de opvallende kontrasten tussen het Victoriaanse tijdperk van 1979 en de opvallende kontrasten tus sen het Victoriaanse tijdperk waarvan hij zelf deel uitmaakte en de moderne tijd, vol met normen die iedere Vic- toriaan met afschuw zou hebben ver vuld. ondanks het feit, dat Wells in zijn leven zijn tijd ver vooruit was en zelfs al droomde van een grotere gelijkheid tussen man en vrouw Tijdreizen behoort tot de verwor venheden van de science fiction, die met een geruststellende regelmaat nieuwe vindingen oprispt die het rei zen in de tijd vergemakkelijken. H. G. Wells was één der eerste roman schrijvers, die deze „vinding" voor een boek gebruikte. Het boek „De tijdmachine" werd meerdere malen verfilmd. Nicholas Meijer is er echter in geslaagd om een originele variatie te bedenken, die aanspreekt. Juist omdat vanuit het Victoriaanse tijd perk naar onze eigen wereld wordt gereisd. Het resultaat is dan ook, dat je - door de ogen van Wells kijkend - opeens de wereld anno 1979 geheel anders gaat bezien en dat is op zich zelf erg verfrissend. Warm aanbe volen. (Cinema 2, eerste week, 12 jaar, 112 minuten). LES APRENTIS SORCIERS In het weekprogramma van het Een genie wordt in het vermeende Utopia door enkele politie-agenten in de tang genomen. H. G. Wells in „Time after time", een voortreffelijke rol van Malcolm McDowell. Filmhuis kan men vanaf zaterdag kij ken naar de Franse film „Les App- rentis Sorciers" (De tovenaarsleer lingen) van regisseur Edgardo Co- zarinsky. De hoofdrollen van deze in 1976 gemaakte film worden vertolkt door Zouzou, Peter Chatel, Marie- France Pisier en Dennis Hopper. Les apprentis sorciers is een thriller over Latijns-amerikaanse vluchtelingen in een spookstad, genaamd Parijs en een comedie over de wijze waarop kun stenaars hun revolutie beleven, meer op het toneel, dan op de barricaden De centrale figuur is Clara, een Fran se vrouw die tijdens de regering var Allende in Chili woonde. Met haar ge vluchte vrienden stort ze zich in eer avontuur dat haar bedwelmt en met zich mee sleept. Vier mannen spelen in haar leven een belangrijke rol Alex, haar man, die zich enkel druk maakt om zijn carrière als filmer. Antonio, vijf jaar ge leden een romantische tiener en nu een leuk uitziende terrorist. Pancho, die een dubbelzinnige houding aanneemt te genover het gewapende ondergrondse verzet en in de salon van Madame Um laut, waar CIA en KGB-agenten cham pagne drinken en foto's uitwisselen; en tenslotte Phil, haar legendarische rechtse minnaar, die in een onver wachte rol uit haar verleden opduikt. Parijs is zowel het slagveld als de ach tergrond, stad van herinneringen aan en monumenten van de Revolutie en het Verzet. „Dantons dood", het stuk van Georg Büchner met naast Danton de personen van Robespierre en Saint- Just speelt in de film een centrale rol. De rode draad die door de film loopt is een diplomatenkoffertje, een doos van Pandorra, vol met paspoorten van ver moorde politieke gevangen, de kost bare handel voor een nieuwe en ge heime markt. (Filmhuis, zaterdag tot en met dinsdag, 20.15 uur) FRANSE FILM Overigens staat de maand februari voor het Filmhuis deels in het teken van de Franse film Zo kan men zaterdag avond a s. in de nachtvoorstelling kijken (vanaf 23 uur) naar twee films van Malcolm McDowell als H. G. Wells in „Time after time". Jean-Luc Godard. „Tout les garcons en „Alphaville". Van Godard in de volgende nacht voorstellingen zijn in februari nog te verwachten „Charlotte" (zaterdag 9 februari) en ..Vladimir et Rosa" (zater dag 16 februari) DUITSE FILM In de normale voorstellingen van het Filmhuis worden Duitse films gepre senteerd. Dat is in de week van 9 tot en met 12 februari „Aus der Ferne sehe ich dieses Land van 16 tot en met 19 februari „Die verrohung der Franz Blum" en van 23 tot en met 26 februari „De angst van de doelman voor de strafschop" filmagenda AMERSFOORT - Filmagenda voor Amersfoort van donderdag 31 januari t/m woensdag 6 februari 1980 Grand 1 - tel. 033-14632. THE LOVE BUG. alle leeftijden, zaterdag zondag en woensdag 13 30 uur APOCALYPSE NOW, 16 jaar, dagelijks 13.30, 20 15 uur. zaterdag en woensdag 20 15 uur; zondag 15 30, 20 15 uur Grand 2 QUADROPHENIA. 12 jaar. dagelijks 13.45, 18 45. 21.30 uur. zondag 13 45. 16 15, 18 45, 21 30 uur Grand 3 ESCAPE FROM ALCATRAZ. 16 jaar. dage lijks 13 30. 18.30, 21 15 uur; zondag 13 30, 16 00, 18 30. 21 15 uur Grand 4 'n MOORDBANDIET, 12 jaar. dagelijks 13.45, 18 45, 21 30 uur; zondag 13 45, 16.15. 18 45, 21 30 uur Grand 5 UNE HISTOIRE SIMPLE. 16 jaar, dagelijks 13.45, 18.45, 21 30 uur, zondag 13.45, 16 15. 18 45, 21 30 uur Cinema 1 - tel. 033-18900. AIRPORT '80-THE CONCORDE. 12 jaar. dagelijks 13 45. 18 45. 21 30 uur; zondag 13 45. 16.15. 18 45. 21 30 uur Cinema 2 TIME AFTER TIME. 12 jaar. dagelijks 13.30. 18 30, 21.15 uur; zondag 13.30, 16 00, 18.30, 21 15 uur Euro - tel. 033-33655. VIER VUISTEN OP SAFARI, alle leeftijden, dagelijks 13 45, 18 45. 21 15 uur. zondag 13 45,16.15 18 45, 21 15 uur; zaterdag en woensdag 18 45. 21.15 uur KINDERVOORSTELLINGEN Euro - tel. 33655 DIK TROM EN ZIJN DORPSGENOTEN. ALLE LEEFTIJDEN Nederlands gespro ken Zaterdag en woensdag 13 45 uur Duo 1 - tel. 033-16572. EEN LANGE HETE ZOMERORGIE, 18 jaar. dagelijks 14.15, 19 15, 21.30 uur; zondag 14.15, 16 30, 19.15. 21.30 uur Duo 2 BRUCE LEE IN NIEUW-GUINEA. 12 jaar. dagelijks 14 00, 19 00, 21 15 uur; zondag 14 00, 16.15, 19 00, 21 15 uur. NACHTVOORSTELLINGEN Duo 1 PLUK MIJ. 18 jaar. vnjdag- en zaterdag avond 24.00 uur Duo 2 SHAFTS GROTE OPDRACHT, 16 jaar. vrijdag- en zaterdagavond 23.45 uur NIEMAND zal kunnen ontkennen dat wij ons in 1980 behoorlijk zullen moeten beperken in onze drang tot welvaartsverbetering. De aangekon digde matiging zal er nu werkelijk moeten komen. Het gaat er alleen maar om in welke richting onze guldens minder besteed zullen worden en welke consumptiecategorieën er zonder kleerscheuren zullen af komen. Dat beseffen handel en bedrijfsleven ook zij zullen de ver bruikers door middel van voorlichting en reclame zodanig trachten te beinvloeden dat de schade voor elk van hen zoveel mogelijk beperkt blijft. Theoretisch is het mogelijk dat wij evenveel blijven consumeren en dat onze besparingen alleen afnemen. Praktisch komt daar niets van terecht. In de eerste plaats omdat er een aantal consumenten is dat achteraf spaart, dus met geleend geld werkt. Vervolgens omdat in minder goede tijden de drang om een appeltje voor de dorst te bewaren toeneemt en tenslotte omdat ook de geldbedrijven, die leven van de besparingen op inkomens, zich evenmin onbetuigd zullen laten in hun aanmoedigingen aan het publiek om van hun spaardiensten gebruikt te maken. De strijd om de guldensstroom van inkomen langs bepaalde banen te leiden zal dus in de meest hevige vorm voortgaan. JUIST met het doel om in die geldweg van salaris beuren tot uitgeven een belangrijker rol spelen, zullen de ban ken in 1980 een nieuw wapen in de strijd te werpen in de vorm van de kredietkaart Het is bepaald geen nieuw idee maar kopen via een credit-cart is reeds lang ingeburgerd, zij het in andere landen meer dan bij ons. Bij een credit-caid koopt men zonder geld op vertoon van een krediet- of betaalkaart Die kaart ontvangt men van een organisatie, die zich belast met de betaling van schulden van de kaarthouder nadat deze gezorgd heeft dat die organisatie over een rekening beschikt met vol doende saldo. Men koopt dus niet op krediet maar ten laste van een eigen rekening. Voordat men een credit card in handen krijgt moet men de uitgever ervan zijn kredietwaardigheid aantonen door middel het regelmatig overboeken van zijn salaris of door middel van een bezit aan effecten of onroerend goed. Men moet dus kre dietwaardig zijn. Bovendien moet men nog een inschrijfgeld betalen in een vaste jaarlijkse contributie dan wel een kleine opslag boven de betaling. GROTE POPULARITEIT BEHALVE de blauwe giro-betaalkaar ten kenden wij al de kaarten van de Diners-culb en van American Express. De grootbanken verstrekten tot heden die diensten niet. Via het overnemen van Eurocard Nederland en het deel nemen in het kapitaal van Eurocard International zal men in de toekomst in een groot aantal landen over de gehele wereld betalingen kunnen doen door alleen een handtekening te plaatsen, waarvoor men pas de re kening in Nederland gepresenteerd krijgt. De banken verdienen niet alleen aan de kaarthouder maar ook nog aan de aangesloten bedrijven, die een gering promillage van hun omzet of feren voor de dienstverlening. De girodienst schiep tot heden wel de gelegenheid om met een blauwe kaart in het buitenland een bedrag bij het postkantoor te innen maar men kan met die kaarten over de grenzen niet betalen Er zijn ook landen die aan de inwisselbaarheid van girokaarten niet meedoen omdat de postdienst daar anders functioneert, bijvoorbeeld de V.S. en Australië Kredietkaarten winnen aan populari teit naarmate men er in meer landen mee kan betalen en wanneer er steeds meer bedrijven aan meewerken. Dat lijkt nu te gaan gebeuren wanneer alle grootbanken er achter gaan staan De banken kunnen van het crediet-card- systeem groot voordeel genieten. Zij behoeven aan een massa klanten dan geen of veel minder munten en bank papier uit te betalen. Dat werkt niet alleen arbeidsbesparend maar leidt ook tot het maken van minder fouten bij de uitbetaling. Via het lidmaat schap en de provisie van de leve ranciers krijgen zij een betaling voor hun administratieve dienstverlening. Voorts is het een machtig middel ten behoeve van de klantenbinding. Grote winsten kunnen zij boeken wanneer zij met voldoende zekerheidsstelling van de klant deze gelegenheid bieden tot een zeker bedrag rood te gaan staan. De weg naar het consumptief krediet wordt dus verder geëffend en wat is gemakkelijker om de bestedingen te bevorderen? Wanneer de klant een veelvuldig gebruik maakt van zijn credit-card krijgt de bank ook nog een prachtig inzicht in het uitgavenpa- troon van de consumptieve relaties. En dat biedt een goed uitgangspunl voor andere en eventueel verdergaan de vormen van kredietverlening. GEZONDE VOORLICHTING CONSUMENTEN met een credit-card hebben wel degelijk voordeel van hun betaalkaart. Zij kunnen overal naar toe en betalingen doen zonder geld bij zich te hebben. Dat bespaart hen wachttijden voor de loketten van banken en zij hoeven niet uit te mikken over hoeveel vreemd geld zij dienen te beschikken. Bij een snel groeiend internationaal toerisme schept dat grote mogelijkheden. De kredietkaarten-bezitter krijgt voorts van zijn bank een goed overzicht van zijn buitenshuis en eventueel buiten het eigen land gedane uitgaven. Met kasgeld moet men daar zelf een boek houding voor bijhouden. Het beste den van geld wordt erdoor versoepeld en daar zit ook het gevaar in van over- besteding. Bij het uitbreiden van de betalingsfaciliteiten zullen wij de con trole op ons uitgavenpatroon zelf meer moeten verscherpen. Afspraken tussen de banken onderling en tussen de bankwereld en de overheid zullen ervoor moeten waken dat zij in de tachtiger jaren niet al te zeer door de overbesteding worden bedreigd. Een gezonde voorlichting kan daarvoor een machtig wapen zijn in het belang van een goede financiering van de particuliere huishouding. Voorshands hangt het succes van de credit-cards af van het aantal bedrijven dat aan het systeem meedoet Anderzijds kunnen kredietkaarten er bij helpen dat het geld blijft rollen. In tijden van recessie is dat niet onbelangrijk om in een stagnerende markteconomie voldoen de vaart te houden om daarmee de werkgelegenheid te dienen.

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1980 | | pagina 11