mm AKKUNNG GEMAAKTE SPEKTAKEL-THRILLER: igantisch brok steen bedreigt de aarde in „Meteor" kijk op de film n Keith als Russische geleerde en Natalie Wood als zijn assistente in leor". MISVERSTAND Deze week ben ik in een giganti- '■he spraakverwarring met de omputer verwikkeld geraakt. U eet het, de Computer is m'n beste lend zolang hij (zij) chips blijft tobbelen en zich niet met mijn za- 'n bemoeit. Toch kan ie het zo nu dan niet laten en dan krijgen we vkken. Dat de Computer door een sin misverstand mijn salaris zo aar opeens op naam zette van ijn buurman, dat wil ik nog door de ngers zien, zolang het geld op i/n rekening wordt gestort, maar s de heilige C. begint mij te beper- m mijn financiële vrijheid, dan ord ik pisnijdig, echt. Jarenlang ben ik de gelukkige zzitter van Eurocheques, mij op in goed of kwaad moment door ijn bank aangesmeerd, omdat de nnenlandse groene cheques uit i roulatie zouden worden geno- en. Goed, die cheques zijn best mdig in binnen- en buitenland, is heb ik geleerd er mee te leven een redelijk tevreden man. Als ijn stapeltje bijna op was zond ik m bestelbil/et voor een nieuw iorraad je en de toen nog mi- 1u-vriendelijke computer, nog niet irpest door de chips, zond mij elke tor keurig op tijd wat ik vroeg Het is elke keer weer een raadsel aarom ,,men" ineens beslist dat m goedwerkend systeem niet eer zo goed werkt en een nieuw systeem ingevoerd moet worden, maar het overkwam mij uiteraard ook met die Eurocheques. Ik kreeg - keurig hoor - een briefje, waarin de Computer mij heel beleefd me dedeelde, dat hij (zij) al dat lastige werk (het invullen van bestelformu lieren) mij uit handen wilde nemen. In het vervolg hoefde ik dus niets meer te doen. Ik hoefde alleen maar op de adekwate handelingen van meneer C te wachten. Nu ben ik niets te beroerd om zelf een beste/biljetje in te vullen en bo vendien hou ik dan enige controle op de zaak, zodat ik een even vriendelijk briefje terugschreef met de mededeling, dat ik het erg op prijs had gesteld, dat meneer de Computer zich zo bekommerde om mijn veel te drukke bezigheden, maar dat ik toch liever zelf de door hem (haar) genoemde handeling wilde blijven verrichten. Wellicht was de Computer met stomheid geslagen, want een tijdlang hoorde ik niets. Totdat een nieuw door mij besteld pakketje Eurocheques bin nenkwam. Zonder bestelformulier ..want nieuwe cheques worden u automatisch toegezonden", zo werd vriendelijk meegedeeld. Kijk en dat is nu het misverstand. Ik wil zelf beslissen wanneer ik che ques bestel. De computer zegt, dat hij (zij) het beter kan beslissen dan ik Wij zijn nu bezig om dit probleem op te lossen en wie eerder met computers in diskussie is geweest, wéét, dat het een kwestie van lange adem is. Maar dat kan me geen barst schelen. De computer kan wat mij betreft de pot op. Het is nog geen 1984Dan praten we wel weer verder. Meneer C., waar blijven mijn cheques? Want met of zonder for mulier: ik krijg nu helemaal niks meer. Een straf-expeditie? V. lard die de opdracht krijgt de Ameri kaanse kolonel Kurtz om zeep te hel pen, die in de binnenlanden een eigen legertje heeft geformeerd, wordt gedu rende de reis over de rivier naar de ne derzetting van Kurtz op overweldigende wijze gekonfronteerd met die waanzin, die steeds meer escaleert totdat het eerder Jeroen Bosch-achtige schilde rijen zijn geworden dan de realiteit. Een kontroversiële film, die je eigenlijk méér dan eens gezien moet hebben om de bedoelingen van Coppola in haar ge heel te kunnen begrijpen. (Cinema 2, 10e week. 16 jaar. 153 minuten). Airport '86-The Concorde. Regis seur David Lowell Rich is de maker van deze vierde Airport-film, met Alain De- Ion, George Kennedy, Sylvia Kristel, Susan Blakely. Robert Wagner en Da vid Warner in de hoofdrollen. Geen ge brek aan grote sterren in deze ram penfilm. maar voor de rest toch een teleurstellend produkt Dat komt vooral door het magere verhaal en de dito dialogen, waardoor de spanning hoofd zakelijk door de beelden moet worden opgepept en daarin slaagt Lowell Rich helaas niet. Voor de pure liefhebbers van dit genre echter best te pruimen. (Cinema 13e week, 12 jaar.) Vier vuisten op safari. Bud Spencer en Terence Hill als twee vrienden die elkaar telkens in de haren zitten en sa men - al knokkend - een akelige gang ster de bush-bush uitjagen, omdat die bandiet van plan is allerlei dieren zon der vergunning te vangen en naar Europa te exporteren De boeven ver liezen. dat spreekt. Voor een Bud Spencer en Terence Hill-film beslist geen uitschieter, want verder dan wat fikse knokpartijen komt het niet in deze nogal bloedeloos en ongeïnspireerde film zonder werkelijke spanning. Jam mer, we hebben beter van dit edele duo gezien. (Euro, 8e week. alle leeftijden De fluit met de zes smurfen. De be kende Belgische tekenfilm naar het stripalbum ,,Johan en Pirrewiet en de Fluit met zes smurfen" van Peyo In het Nederlands nagesynchroniseerd met de stemmen van Robert van 't Wout (Johan), Henk Votèl (Pirrewiet). Lex Goudsmit (als de koning) en Coen Flink (als Voddezak) Reeds eerder in Amersfoort te zien geweest en nu terug voor al die kinderen, die de fijne teken film toen hebben gemist. (Euro, mati- neevoorstellingen, alle leeftijden. 74 minuten.) Fantasie in blue. Een film waarover - bij gebrek aan informatief materiaal - erg weinig te vertellen is. Het is de vraag of dat nodig is Het gaat er om. dat de fantasie naakte werkelijkheid wordt. En is dat niet meestal zo? (Duo 1.18 jaar). De duivel hale je.Een film met Bud Spencer en Terence Hill. Verder zou ik hiervan geen zinnig woord kun nen zeggen, vandaar (Duo 2,12 jaar.) Nachtvoorstellingen. In Duo 1 in de nachtvoorstellingen Julie het snoepje van de week" en in Duo 2: ,,The Man from the organization" met Roger More in de hoofdrol rond een omvangrijke drug-smokkel, waarbij de Mafia natuur lijk een grote rol speelt (18 en 16 jaar FILMHUIS: AUS DER FER- NE SEHE ICH DIESES LAND Naar het verhaal „Nix Passiert" van Skarmenta maakte Christian Ziewer in 1978 de speelfilm „Aus der feme sehe ich diese Land" met Pa- blo Lira, Anibal Reyna, Valeria Vil- laroel, Raul Becerra en Daniel in de hoofdrollen. Een familie, bestaande uit Chileense emigranten, betrekt een moderne flat in een van Berlijns nieuwbouwwijken. De zestienjarige Lucho is de oudste van de twee zonen. Als de meeste van zijn me deleerlingen heeft hij niet veel belang stelling voor het op prestaties gerichte onderwijs, maar veel meer voor de nieuwste Amerikaanse tophits Zo leert hij in een platenzaak Sophie kennen, die daar verkoopster is. Lucho wordt op slag verliefd op haar en zijn Griekse vriend Nikos wil hem graag helpen bij zijn ..verovering". Lucho's vader, Araya. werkt als bijrijder op het vliegveld Wanneer hij een collega met zijn vrouw voor een heerlijke Chileense maaltijd heeft uitgenodigd, komt het bericht dat een oom van Lucho in Chili is opgepakt. De vrolijke stemming is dan snel voortij. (Filmhuis Amersfoort, zaterdag 9 tot en met dinsdag 12 februari, kleur. 98 minuten). GODARD In de nachtvoorstelling van het Film huis draait men zaterdagavond vanaf elf uur ..Charlotte" en ..Le petit soldat". WAT WILLEN VROUWEN TOCH? (MAIS Q'EST CE QU'ELLES VEULENT?) Interviews en beelden van vrouwen en haar achtergronden Coline Serreau heeft de geïnterviewde vrouwen zoda nig gefilmd dat je het gevoel hebt naar vriendinnen te kijken en te luisteren. De vrouwen komen uit verschillende sociale milieu's en zijn van uiteenlo pende leeftijd. De thema's zijn vrij uit gebreid Door het verschil van milieu, omstandigheden, opvoeding enz er varen vrouwen de diskriminatie ten op zichte van haar als zeer verschillend en proberen de omstandigheden ieder op eigen wijze te veranderen. We zien hoe vrouwen alleen of kollektief zeer bewust bezig zijn wat met veel moeite en kracht gepaard gaat Ook de mate van onderdrukking wordt zeer verschillend ervaren. De wil is er om te emanciperen! (Vrouwenactieavond, woensdag 13 februari - Filmhuis 20.15 uur) filmagenda AMERSFOORT - Filmagenda voor Amersfoort van donderdag 7 fe bruari t/m woensdag 13 februari 1980. Grand 1 „Love Bug", a l Zaterdag, zondag en woensdag 13.30 uur Grand 1 .Escape from Alcatraz", 16 jaar Dagelijks 13.30. 18.30 en 21.15 uur Zondag 16.00, 18.30 en 21.15 uur (za terdag en woensdag 18.30 en 21.15 uur). Grand 2 „Quadrophenia", 12 jaar Dagelijks 13 30, 18 30 en 21 15 uur. zondag 13 30, 16 00, 18 30 en 21.15 uur Grand 3 „Meteor", 12 jaar Dagelijks 13.45. 18.45 en 21.30 uur. zondag 13.45. 16.15, 18.45 en 21.30 uur Grand 4 ,,'n Moordbandiet", 12 jaar Dagelijks 13.45, 19.00 en 21.45 uur; zondag 14.00, 16.30, 19 00 en 21 45 uur. Grand 5 „Une histoire simple", 16 jaar Dagelijks 13.45. 19.00 en 21.45 uur; zondag 14 00, 16 30, 19 00 en 21.45 uur Cinema 1 ,,Airport'80, the Concorde", 12 jaar Dagelijks 13.30, 18 30 en 21 15 uur; zondag 13.30, 16.00. 18 30 en 21 15 uur. Cinema 2 „Apocalypse Now", 16 jaar Dagelijks 13.30 en 20.00 uur; zondag 13 45 en 20.00 uur DONDERDAG 7 FEBRUAR11980 voltrekken (de Russen spreken ook werkelijk Russisch en moeten worden vertaald) is een kostelijke vondst te noemen, die juist in deze kontekst van wantrouwen en eigen gelijkhebberig heid versterkend werkt. De speciale effekten van Glen Ro binson en Robert Staples komen be hoorlijk uit de verf. ook al blijft het moei lijk om het zodanig te verfilmen, dat de trucages als pure realiteit worden er varen. Regisseur Neame zei in een in terview met de New York Times, dat hij deze film niet zou hebben gemaakt als het weer een doorsnee rampenfilm zou moeten worden ..Meteor" is in ieder geval niet zo'n doorsnee-rampenfilm geworden (de film stijgt boven het ge bruikelijke niveau uit), maar het zou aan de andere kant wat overtrokken zijn te stellen, dat deze spektakelfilm alles- overtreffend zou zijn Want ondanks de misschien spektakulaire rampen die de aarde beroeren gedurende de zes spannende dagen, gaafhet uiteindelijk om de vernietiging van de naderende meteoor En dat deel van het verhaal overtuigt nog het meest, ook al eindigt de film dan zoals elke andere willekeu rige rampenfilm zou kunnen eindigen. „Meteor" is de verfilming van een mogelijke toekomst Een mogelijke bot sing tussen een komeet, asteroïde of meteoor behoort tot de realiteit. Wat dat betreft geeft „Meteor" een aardig voor proefje van wat over ons kan komen, op een kwade dag in de toekomst. Het is dan te hopen, dat de Russen en Ameri kanen hun ongetwijfeld aanwezige Orpheus-" en „Peter de Grote "-sys temen ook dan willen gebruiken om het „einde van de beschaving" te voorko men. Misschien is regisseur Neame wel wat al te optimistisch geweest (Grand 3, première Nederland) FILMS IN HET KORT The Love Bug. Dolle avonturen van een Kever, die het allemaal beter weet dan z'n baas. Een autootje op drift, dat is ongetwijfeld lachen geblazen, zeker als de film uit de koker van Walt Disney en de zijnen komt (Matinee. Grand 1 alle leeftijden Escape from Alcatraz. Clint Eastwood en Patrick McGoohan in een erg spannend gemaakte ontsnap pingsfilm van regisseur Don Siegel Er is nog nooit iemand in geslaagd om heelhuids van de beruchte gevangenis rots Alcatraz te ontsnappen, totdat Frank Morris (Clint Eastwood) arriveert BERT VOS EURO KINDERVOORSTELLINGEN Euro „De fluit met de zes Smurfen", a l Zaterdag en woensdag 13.45 uur. Duo 1 „Fantasy In blue", 18 jaar Dagelijks 14.15, 19.15 en 21.30 uur; zondag 14.15, 16.30, 19 15 en 21.30 uur. Duo 2 „De duivel hale je 12 jaar Dagelijks 14 00. 19.00 en 21.15 uur, zondag 14.00, 16.15, 19.00 en 21.15 uur DUO NACHTVOORSTELLINGEN AMERSFOORT - Drie nieuwe films, deze week. Dat is dan in de rste plaats de groots opgezette spektakel-toekomstfilm „Meteor", iarin een door een komeet getroffen asteroïde uit haar baan wordt sgeslagen en richting aarde koerst, samen met tientallen losse okstukken. Paniek in oost en west, want een botsing met dit gigan- I che brok kosmische rots kan het einde van de hedendaagse be having betekenen. Regisseur Ronald Neame maakte er - mede nkzij de inbreng van sterren als Sean Connery, Natalie Wood, Brian >ith en Martin Landau - een vakkundige en boeiende spektakelfilm 3 n in de beste rampenfilm-tradities. In Duo 1 wordt fantasie naakte werkelijkheid in „Fantasy in Blue" 4 in Duo 2 kan men kijken naar het onverbrekelijke duo Bud Spencer Terence Hill in „De duivel hale jewaarin de twee heren m treden als piraten. Sean Connery in aktie tijdens één der rampen, die de aarde treffen in „Meteor". Duo 1 Julie, het snoepje van de week, 18 jaar Vrijdag- en zaterdagavond 24.00 uur Duo 2 „The man from the Organization", 16 jaar Vrijdag- en zaterdagavond 23.45 uur. en direkt begint met een ontsnap pingsplan (Grand 14e week. 16 jaar. 112 minuten.) Quadrophenia. Naar de pop-opera „Quadrophenia" van Pete Townshend (The Who) maakte regisseur Franc Roddam een uitstekende film rond Rockers en Mods in het Engeland van de jaren zestig. Het verhaal van een opgroeiende jongen in een Londense achterbuurt en de groeiende onte vredenheid over het bestaan Met veel popmuziek, natuurlijk van de Who. maar ook van andere groepen uit die periode Aansprekend, herkenbaar verhaal, sober en vakkundig verfilmd (Grand 2, derde week 12 jaar, 115 mi nuten). Meteor. Een door regisseur Ronald Neame (The Poseidon Adventure) vak kundig gemaakte spektakelfilm rond een dreigende botsing tussen een brok asteroïde en de aarde Met boeiend spel van Sean Connery. Natalie Wood en Brian Keth. De trucages zijn niet slecht, het verhaal bevat spitse dialo gen (Première Nederland. Grand 3,12 jaar.) 'n Moordbandiet. (Flic ou Voyou). Jean Paul Belmondo als politie-in- spekteur die gangstermethoden ge bruikt. De werkelijkheid van de onder wereld van Nice, met gangsters, cor rupte politie en moorden, wordt omge bogen naar de fantasiewereld van re gisseur Georgers Lautner Tegen de „eerlijke" gangsters wordt commissaris Borowitz (Belmondo) ingezet, die er niet voor terug deinst vuil terug te vechten Het gaat hard tegen hard in deze op zich erg amusante film met veel humor en stuntwerk (Grand 4. zesde week, 12 jaar, 110 minuten) Une histoire simple. (Een een voudig verhaalEen kleine, uitgeba lanceerde film van regisseur Claude Sautet over een vrouw van ongeveer veertig, knap, met een zoon van zestien laar. gescheiden Het is een simpel ver haal (meer een fragment) uit het leven van Marie, die de maatschappij ontdekt, waarin ze leeft Een uitstekende rol van de nog steeds groeiende actrice Romy Schneider als Marie. (Grand 5, derde week, 16 jaar.) Apocalypse Now. De film. die de filmrubrieken van 1979 voor een be langrijk deel beheerste en waar jaren op was gewacht. Regisseur Francis Cop pola zette de Vietnam-oorlog in een magisch-realistisch kader en versterkte daarmee de waanzin, die iedere oorlog kenmerkt. Martin Sheen als de Ameri kaanse Vietnam-routinier kapitein Wil- Euro „Vier vuisten op Safari", a l. Dagelijks 13.45. 18 45 en 21 15 uur, zondag 13 45. 16 15, 18 45 en 21 15 uur; zaterdag en woensdag 18.45 en 21.15 uur. ■TEOR de wetenschappelijke wereld idt men er steeds rekening mee. iet verleden schijnt het al enige »n te zijn gebeurd: de botsing van enorme meteoor met de aarde, name de onderzoeker Immanuel ikovsky beschrijft in zijn boek relden in botsing" hoe dat in het eden volgens hem is gebeurd en daarvan de direkte gevolgen zijn eest. (Kluwer 1971). Dlgens Velikovsky kwam de aar- n een bijna-botslng met een ko- it (de latere planeet Venus) en In bijna-botsing met Mars. De Vell- sky-theorie werd door de weten- appelijke wereld nogal sceptisch vangen, maar latere weten- appelijke ontdekkingen wijzen er eds meer op, dat deze hardnekki- onderzoeker wellicht gelijk gaat gen met zijn opzienbarende orle. Overigens spreekt het ver woeste landschap van het Siberi sche Taiga na 72 jaar, toen daar naar wordt verondersteld - een me teoriet neerkwam, nog steeds een duidelijke taal. Kortom: het gevaar van een botsing met de aarde blijft altijd aanwezig. Met name bijvoor beeld de planetoïde Icarus baart de wetenschap regelmatig zorgen, om dat dit brok steen één keer in de 19 jaar de aarde zeer dicht nadert. Elke afwijking kan een botsing of een bijna botsing veroorzaken. ^Dat is ook dé reden geweest, dat het Massachusetts Institute of Technology in 1968 startte met het zogenaamde Icarus-projekt. De opzet van dit projekt was de bestudering van de mogelijk heid om een ramp op aarde te voorko men. voor het geval Icarus zich te dicht bij moedertje Aarde zou wagen. Zoiets kan niet missen een prima idee voor een film, waarin een dergelijke bijna- botsing realiteit wordt De basis voor de „rampen-film" „Meteor" was gelegd. Producers Ted Parvin en Arnold Or- golini zagen er een dramatische avon- Sean Connery als ruimtevaart-specialist in „Meteor" van Ronald Neame. turenfilm in en regisseur Ronald Neame (die de regie had van de rampenfilm- bestseller „The Poseidon Adventure") werd belast met de regie van dit giganti sche projekt. „Meteor" speelt zich af in de nabije toekomst Het wetenschappelijke on derzoek van ons zonnestelsel is verder uitgebreid en de Amerikanen hebben o m. een observatorium in de nabijheid van de planetoïde Icarus. Niet de groot ste in zijn soort (de grootste planetoïde Ceres heeft een doorsnee van onge veer 800 kilometer), maar toch altijd een behoorlijke hap kosmisch steen, waar terdege rekening mee moet wor den gehouden. Op een zwarte dag in de geschiedenis van de planeet Aarde na dert een komeet, die - volgens de be rekeningen-angstvallig dicht bij de aarde zal komen Wat wordt verwacht, gebeurt: de komeet komt in botsing met de astereoiden-gordel Icarus breekt in stukken bij de ontploffing en fragmen ten schieten weg. richting aarde. Het grootste brok heeft een doorsnede van acht kilometer. De fragmenten van de asteroïde zijn in staat om hele steden van de aardbodem te vagen, maar dat kilometers grote brok heeft een kracht van 10.000 waterstof-bommen. Een onvoorstelbare ramp zou het gevolg zijn. Paniek bij de Amerikanen en bij de Russen, dat spreekt De chef van de NASA, Harold Sherwood (gespeeld door Karl Malden) roept de ruimte- vaartspecialist dr. Paul Bradley (voor treffelijk gespeeld door Sean Connery) erbij om een plan te ontwikkelen, dat de ramp moet voorkomen. En dat moet dan wel binnen zes dagen gebeuren De „meteoor" nadert de aarde met een snelheid van 45.000 km per uur Het duurt even, want de Russen wil len niet zo maar samen werken met de Amerikanen, maar het komt er toch van. Bradley heeft een plan, dat alleen maar kan lukken met behulp van de Russen De Amerikaanse president (Henry Fonda) slaagt erin de Russen van de ernst van de situatie te overtui gen, vooral als één van de fragmenten van de asteroïde een deel van Siberië treft. De Russische ruimtevaart specialist dr Alexei Dobov (een schitterend gespeelde rol van Brian Keith) komt naar New York samen met zijn charmante assistente Tatiana Donskaya (Natalie Wood) wordt een super-geheim ondergronds commando in New York ingericht tot het hoofd- I kwartier, van waaruit de strijd tegen de I onverbiddelijk naderende meteoor j moet worden aangebonden De beide topgeleerden bekennen el kaar. dat hun natie een met kernkoppen j bewapend rakettensysteem in de 1 ruimte hebben, gericht op de tegen- I stander. Het Amerikaanse systeem draagt de eufeministische naam „Or pheus", terwijl de Russen hun systeem „Peter de Grote" hebben gedoopt. Het probleem is nu de beide supermachten ervan te overtuigen, dat zij het bestaan van deze nucleaire systemen toegeven en bereid zijn samen die kernkoppen op de naderende meteoor te richten. En er is nog minder tijd dan men had gedacht, want sir Michael Hughes (Trevor Ho ward), de direkteur van Jodrell Bank Observatorium waarschuwt de Ameri kanen, dat het eerstvolgende fragment New York City naar alle waarschijnlijk- I heid zal treffen. Het scenario van Stanley Mann en Edmund H. North, gebaseerd op een verhaal van de laatste, bood alle moge lijkheden tot een fascinerende thriller met spektakulaire rampen-effekten. Regisseur Ronald Neame. die de nodi- j ge ervaring had opgedaan met dergelij ke groots opgezette films door de regie van „The Poseidon Adventure" heeft zijn taak vakkundig verricht, ook al had hij daarbij wel een behoorlijke steun aan Sean Connery, Natalie Wood, Brian Keith en Martin Landau, die elk voor zich uitstekend spel leveren. Mede daardoor en door de intelligente, soms cynische dialogen, werd „Meteor" een film, waar ik in ieder geval met veel ge noegen naar heb gekeken, ondanks het angstaanjagende onderwerp van deze SF-spektakel-rampenfilm. De wijze waarop de dialogen zich

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1980 | | pagina 13