„De Blechtrommel" - indrukwekkende film naar het gelijknamige boek van Grass BtKtRw „JULIANA" - NOG EEN KEER TERUG (OOR BERT VOS EN MARNIX KREIJNS ZIEKENFONDS DONDERDAG 14 FEBRUAR11980 AMERSFOORT - Deze week - en vele filmliefhebbers zullen daar al langer aar hebben uitgekeken - de winnaar van de Gouden Palm 1979 van Can es: Volker Schlöndorff's verfilming van „Die Blechtrommel'' naar de ge- knamige roman van Günter Grass. Een veelbesproken film, die in Cannes 5 gelijke hoogte eindigde als „Apocalypse Now", die deze week niet meer p het programma der Amersfoortse bioscopen voorkomt. Onze filmmede- erker Marnix Kreijns vertelt meer over één der bestefilms der laatste jaren. Verder - en dat kon natuurlijk niet uitblijven - een reprise van „Juliana in iventig bewogen jaren". Voor hen, die het leven van de koningin nog eens p een rijtje willen zien. IE BLECHTROMMEL Twintig jaar heeft het geduurd. In 59 verscheen het boek „Die pchtrommel" van Günther Grass, rig jaar kwam de film „Die [chtrommelvan regisseur Volker hlöndorff, naar een scenario van «ss en Schlöndorff. Waarom heeft zoveel jaren moeten duren voor- het indertijd geruchtmakende ek werd verfilmd? Niet omdat er n producenten of regisseurs geen langstelling voor heeft bestaan. In recent interview heeft Grass teld dat hij bijna jaarlijks wel een ibiedlng van deze of gene heeft regen. Fellini heeft zich aange- ild, evenals Billy Wilder en Wajda. lar tegen deze grootheden en an- re heeft Grass altijd „nee" gezegd, mdat", zo verklaarde hij onlangs Vrij Nederland, „alle kandiaten - halve Schlöndorff - altijd spraken er de hoofdpersoon Oskar Maze- als een gnoom, een afschrik- kkende dwerg. Terwijl het boek el duidelijk stelt dat het gaat om n kind dat heeft opgehouden te leien. Schlöndorff was er als ste van overtuigd dat de film niet r se gemaakt moest worden met een dwerg. Want wie kan zich nu identificeren met een dwerg? Wél betreurt leder mens zijn verloren ge- gane jeugd en koestert hij het ver langen om die te laten voortduren." En: „Het boek gaat In de allereerste plaats over het Infantilisme van een heel tijdperk, dat door Oskar Mat- zerath wordt gepersonifieerd." Het zal duidelijk zijn. dal alles draait om de hoofdpersoon Oskarchen Het longetje dat zich op zijn derde verjaar dag van de keldertrap stort, omdat hij besloten heeft niet groter Ie willen wor den Geen wonder eigenlijk dal veel potentiéle regisseurs van ..Die Blecht rommel" voor het vertolken van die rol dachten aan een dwerg, hoezeer dat ook strijdig zou zijn met het persoontje, dal Grass voor ogen stond. Want waar haal je een acteur vandaan die lengte en uiterlijk van ongeveer een driejarige heeft' Schlöndorff vond hem: David, de zoon van acteur Heinz Bennent. David was ten tijde van de opnamen twaalf jaar. maar omdat hij gestoord is in zijn groei heeft hij de gestalte van een kind van zes. Bovendien is David gezegend mei een paar grote, uiterst expressieve kijkers. Toen Schlöndorff hem zag. wist hij dat het onverfilmbare verfilmd zou kunnen worden „Het was"', aldus de regisseur in Vrij Nederland, „alsof de R De hond komt in het zieken- fondspakket, las ik deze week in mijn lijfblad. Prima geregeld dus. De nationale sociale voorzieningen mmm worden steeds beter. Nee, ik heb het niet over de rooie hond, maar over uw huisdier, meneer, me vrouw. Uw Juffershondje, Keeshondje, doxer, Spaniel, Herder, Bulldog, Dalmatier, Pointer, Pincher, Ierse Setter, Hazewind, Foxterrier, Bloedhond, St. Bernard, Beagle. Solden Retriever, Teckel, Poedel, Deense Dog, Groenendaeler, ja lelfs uw Pyreneese Berghond zal worden gedekt door het Zieken fonds. Als het er maar eventjes als een hond uitziet, zit u als gebeiteld, meneer, mevrouw. De hond in het ziekenfondspakket Zelf heb ik een draadharige Fox Temer, die ooit in het verleden een sympathieke kruising heeft onder- 3n gaan met een Engelse Setter, een 3n langharige Chihuahua, een overja- ige St. Bernhard en een collie, die J veel op Lassie leek. Ik heb dus een gewone, aardige, ondefinieerbare hond. die wat van een Herder heeft, naar het niet is. In gedachten zie ik het al voor me. Baas gaat met Bello, zo heet dat nisbaksel van me, naar de diere narts. Heeft een fiks griepje opge- open. Vroeger liet je zo'n arm beest sen paar daagjes snotteren, want sen dierenarts is ook niet direkt goedkoop, nietwaar, maar nu met dat ziekenfonds De wachtkamer zit overvol. Ik vind met m'n trouwe, lichtelijk hij gende Bello nog net een krap Haatsje tussen de spichtige me vrouw met die wit-bruine gladhari- ge Fox Terrier en de forse, ietwat nelancholieke man met een beeld 'an een Bloedhond. Tegenover me zit zo'n mormeltje met van die veel te korte pootjes vervelend te wezen lagen d'r bazinnetje. „Ach Piette- iiettepietZe heeft het zóó moei- jk!" De vrouw krabbelt wat onder 'ef magere kinnetje van het beestje, iet Tec keltje (zo heet zo' beest och?) jammert een beetje en kijkt het bedroefde ogen omhoog. Het ieest kan het ook niet helpen. De bloedhond-man zucht heel erg diep en zijn nona zuchi dapper mee. „Is het zo erg met hem?" vraag ik een tikkeltje terughoudend belangstellend. De man zucht nog eens diep. „Het is met Hendrik niet zo best, meneer. Hendrik is wat te vlug van stapel gelopen. Hendrik wilde achter de vrouwtjes aan, maar de vrouwt/es liepen veel har der en Ik knik begrijpend. Hazewind honden zeker, ja, ik ken dat. Snel als de wind, die honden. Een haas houdt ze amper bij. Had Hendrik toch kunnen wetenDe man schudt zijn hoofd, ,,'t V/as een Mopshond, maar Hendrik ziet niet al te best meer enKijk meneer, heeft z'n neus gestoten tegen een paal. Ik zie het. Hendrik heeft een fikse bult op zijn neus en een lelijke schram. Moet ie maar van de groene blaadjes afblijven, denk ik. Bello begint ongedurig te wor den, vooral nadat het Teckel- vrouwtje aan haar verhaal begint. „Piet doet zo vreemd de laatste tijd. Loopt steeds in rondjes. Hè Pietje? Pietje vindt het hier ook veel te druk. hè Pietje? Druk voor het vrouwtje. Kijk eens meneer, eigenlijk zou ik beter particulier kunnen zijn, maar ik dacht.ah, het is Pietjes beurt De zoemer gaat en dat is een ver lossend teken. Er komt een Poedel binnen. Een erg fraai exemplaar, zo bij de coiffeur vandaan. Poedel is in ge zelschap van een Schnautzer. Daarachter komt een heer binnen Een heer met een hoed. „Goeden- middag samen", zegt hij met een zachte, beleefde stem. Bello wordt opgewonden en hij ontglipt me. Al tijd al een sterke hond geweest. Ik heb de indruk, dat zijn verkoudheid ineens over is, terwijl hij aan de Poedel snuffelt. „Hij vindt Poetsie aardig", zegt de echte heer met en minzame knik. „Is dat uw hond?" „Dat is Bello," zeg ik met enig leedvermaak, „hij is snipverkou den". Poedel en Schnautzer worden bij Bello vandaan getrokken. „Wilt uehuw Bello bij u houden, meneer", zegt de man met de hoed en zijn stem klinkt een tikkeltje bits nu. Bello heeft al genoeg parfum geroken, vermoed ik, want hij komt met hangende oren bij me terug. Hij heeft tranende ogen. Dan gaat gelukkig de zoemer. De dierenarts zucht diep als hij mij met Bello binnen ziet komen. „Een nieuwe patiënt?" vraagt hij. „Jawel dokter,zeg ik „Bello is de naam. De dierenarts schudt spijtig zijn hoofd. „Ik moet Bello teleurstellen, zegt hij en scffuift wat paperassen opzij. „Ik neem geen zieken fondspatiënten meer aan. V. Oskar met één van zijn blikken trommels. zon voor me opging Met David had ik niet alleen mijn Oskar gevonden, maar wist ik ook hoe ik de film zou moeten maken. David is een uitzonderlijk mens. hij heeft de blik van een ziener en daar om heb ik de hele film om hem heen gebouwd, alleen maar laten zien wat hij ziet." „FIGURANTEN" Schlöndorffs fascinatie voor zijn hoofdrolspelertje was zo groot, dat Ma rio Adorf, die de vader van Oskar speelt, tijde os de opnamen gevraagd schijnt te hebben of alle overige acteurs zich soms als figuranten dienden te be schouwen En Schlöndorff zelf weet ze ker dat het aan hem ligt dat Daniel 01- brychski vooral door zijn schuld onder de maat blijft in zijn rol van Oskars tweede. Poolse vader Het mag dan ook geen verwondering wekken dat de bioscoopganger na het zien van ..Die Blechtrommel" vooral dat intrigrerende jongetje Oskar op zijn net vlies meedraagt. Oskar met zijn blikken trommels, zijn fantastische stemgeluid en zijn opmerkelijke karakter Oskar die een nazi-manifestatie weet te versto ren, deel gaat uitmaken van een in Wehrmachtsuniformpjes gestoken amusementsgroep dwergen, danst op de Atlantikwall en zijn vader met diens eigen Nazi-partijspeldje de dood in jaagt. Oskar als de incarnatie van het infantilisme van een heel tijdperk Dat tijdperk wordt gevormd door de dertiger jaren Plaats van handeling is Dantzig. dat Günter Grass heeft uitge kozen voor zijn ragfijne tekening van het kleine burgerdom, waarin het na zisme wortel schiet. Oskars vader is een kleine kruidenier in een burgerlijke wijk in Dantzig. Zijn moeder - een ont roerende rol van Angela Winkler - leeft in een soort driehoeksverhouding met Oskars vader en haar neef Jan Die neef ontmoet ze regelmatig op een ka mertje in de stad en Oskarchen blijft dan soms even achter in de winkel van de speelgoedhandelaar, waar hij zich tel kens van een nieuwe blikken trommel maq voorzien KIKKERPERSPECTIEF Misschien wordt het milieu wel het meest treffend weergegeven in de scè nes waarin de ogen van Oskar als het ware de camera zijn Wanneer hij bij voorbeeld op de grond zit en de benen van de volwassenen onder de tafel ziet, terwijl de filmkijker vanuit dat kikkerper spectief met Oskar meekijkt Het is het milieu waarin vader op een kwade dag het portret van Beethoven boven de piano vervangt door dat van Hitier. Diezelfde vader die zich ook, zoals zo vele anderen. $env bruin overhemd heeft aangeschaft Meer nog misschien dan in ..Cabaret" of in Bermanns ..Slangeèi" - waarin ook die langzame maar zeer zekere opkomst van het na zisme wordt geschilderd - slagen Grass en Schlöndorff er in om niet al leen de verschijnselen, maar ook het milieu waaruit ze voortkomen aan het daglicht te brengen Maar toch zou de film veel tekort ge daan worden, wanneer alleen dat as pect naar voren zou worden gehaald. In teveel verhalen over ..Die Blecht rommel" is de film bestempeld als messcherpe tekening van de opkomst van het nazisme". Zeker, dat zit er in, maar ..Die Blechtrommel" omvat veel meer. Anders zou. denk ik. de film ook niet meer zo'n indruk maken Twintig jaar geleden doorbrak Grass taboes, drukte hij een volk op een zeer vers en zeer verschrikkelijk verleden. Maar dat schokeffect kan ,,Die Blechtrommel" op dit moment niet meer teweeg brengen. En toch is het een ongelooflijk indruk wekkende film, voor het maken waar van Schlöndorff - die eerder onder an dere Bölls ..Katarina Blum" verfilmde - aanvankelijk terugdeinsde Omdat het zo'n verschrikkelijk complex gegeven, dat Grass in dat ene jongetje, dat zich op z'n derde jaar van de trap stort, heeft gestopt Iemand, die besluit zijn eigen groeiproces stop te zetten, die niet vol wassen wil worden, die niet die verant woordelijkheid wil hebben, die liever toeschouwer op een afstand blijft in die potsierlijke wereld. Er in ieder geval niet aan mee wil doen PARIJS Dit is het moment om te wijzen op die opmerkelijke lijnen die er bij ,,Die Blechtrommel" lopen tussen Frankrijk en Duitsland. Grass schreef het verhaal twintig jaar geleden in Parijs, waar Schlöndorff toentertijd op de filmaca demie zat. De heren kenden elkaar overigens niet. Maar zij beiden ont vluchtten het verstikkende Duitse kli maat, waar zich de veelgeroemde ..Restauration" afspeelde Ook tien jaar later zijn er Duitse intellectuelen die het leven in de Franse hoofdstad verkiezen boven Berlijn of Beieren. Schlöndorff tegen Frank Zaagsma in de Haagse Post ..Toen ik het boek gelezen had, heb ik het wel zo opgevat dat het eigen lijk om de generatie van '68 ging. De weigering om volwassen te worden enerzijds, en het protest anderzijds Die twee kenmerken die Oskar heeft, zijn eigenlijk dingen die men pas in 1968 heeft leren kennen. Ik heb ook steeds een relatie tussen Oskar en Daniel Cohn-Bendit erin gezocht Er is in die jaren veel hoop gewekt die alleen maar tot een teleurstelling aanleiding kon ge ven. zelfs al hebben bepaalde hervor mingen plaats gevonden." En die film dus, laat die nou de eerste Duitse film zijn die ooit op het festival in Cannes beloond wordt met een Gou den Palm. Dat mag dan wel meer heten dan het bereiken van een bepaald, in ternationaal erkend niveau door de Duitse cinema, waaraan mensen als Herzog, Fassbinder en Wenders zo hard gewerkt hebben. Dat is de herken ning van een idee. een ideaal misschien wel KLEUR Schlöndorffs visualisering van het complexe werk van Grass is erg mooi. In een fotografie, in een kleur die heimwee verraadt naar plaats en tijd van handeling Er komen prachtige scènes in voor zoals bijvoorbeeld Os kars geboorte of het dramaatje op het strand. Zoals gezegd: Oskar is in de film de centrale persoon en daardoor lopen Daniël Olbrichsky. Margareth Winkler, Mario Adorf en David Bennent tijdens de strandscène kijk op kunst andere personages het risico enigszins op de achtergrond te geraken Veel wordt echter gecompenseerd door de prestaties van de acteurs en actrices Naast de al genoemde Adorf en Winkler zijn er nog Charles Aznavour (als de joodse speelgoedhandelaar) en de lil liputters Bebra en Roswitha. in wiens amusementsgezelschap Oskar enige tijd optreedt. En dan is er nog de muziek van Maurice Jarre, een man die al bij menig Hollywoodspektakel de klanken gele verd heeft Schlöndorff zegt hem te hebben gevraagd om met zijn muziek een film te kunnen suggereren die er niet is en er ook niet kan zijn En zo lijken regisseur, hoofdrolspeler en componist er samen voor te zorgen dat wat tot nog toe niet verfilmd kon worden nu op het witte doek te zien is Grass Blechtrommel. zij het dat de film nogal afwijkt van het boek Schlöndorff laat het verhaal stoppen aan het eind van de oorlog, terwijl Oskar in het boek nog een aantal jaren voortleeft en uiteindelijk in een psychiatrische inrichting belandt. Misschien, zo hebben Schlöndorff en Grass toegezegd, wordt dat deel van het boek nog wel eens een tweede film. Maar om praktische redenen is men er nu niet aan begonnen Fassbinder maakte bijna tegelijkertijd zijn ,.Ehe van Maria Braun" over dezelfde soort kleinburgers in diezelfde jaren na de oorlog En bovendien er zou een tweede ge schikte acteur gevonden moeten wor den om de ouder geworden Oscar te spelen. En het kostte al zoveel jaren om één geschikte te vinden voor de hoofd- persoons jonge jaren (Marnix Kreyns) FILMS IN HET KORT The Love Bug. Dolle avonturen van een Kever, die het allemaal beter weet dan z'n baas Een autootje op drift, dat is ongetwijfeld lachen geblzen, zeker als de film uit de koker van Walt Disney en de zijnen komt (Matinee, Grand 1 alle leeftijden). Escape from Alcatraz. Clint Eastwood en Patrick McGoohan in een erg spannend gemaakte ontsnap- pingsfilm van regisseur Don Siegel. Er is nog nooit iemand in geslaagd om heelhuids van de beruchte gevangenis rots Alcatraz te ontsnappen, totdat Frank Morris (Clint Eastwood) arriveert en direkt begint met een ontsnap pingsplan (Grand 1, 5e week. 16 jaar. 112 minuten). Quadrophenia. Naar de pop-opera „Quadrophenia" van Pete Townshend (The Who) maakte regisseur Franc Roddam een uitstekende film rond Rockers en Mods in het Engeland van men - al knokkend - een akelige gang ster de bush-bush uitjagen, omdat die bandiet van plan is allerlei dieren zon der vergunning te vangen en naar Europa te exporteren De boeven ver liezen, dat spreekt. Voor een Bud Spencer en Terence Hill-film beslist geen uitschieter, want verder dan wat fikse knokpartijen komt het niet in deze nogal bloedeloos en ongeïnspireerde film zonder werkelijke spanning Jam mer, we hebben beter van dit edele duo gezien (Europ. negende week. alle leeftijden.) Juliana in zeventig bewogen ja ren. Een uit oude archiefbeelden, bioscoopjournalen en het privé-archief van het Koninklijk Huis samengestelde dokumentaire over het leven van ko ningin Juliana. Vorig jaar uitgebracht ter gelegenheid van haar zeventigste ver jaardag Nu opnieuw te zien als een hommage aan de vrouw, die dit jaar haar taak overdraagt aan dochter Bea trix. (Grand 2, eerste week. 104 minu ten, alle leeftijden.) Woody Woodpecker. Voor de kin deren is het weer lachen geblazen tij dens de matineevoorstellingen op za terdag- en woensdagmiddag, want dan is er een daverend tekenfilmfestival te zien rond de legendarische specht: Woody Woodpecker. (Euro. zaterdag en woensdagmiddag, alle leeftijden) Onverzadigbare wellust. In het weekprogramma van Duo 1 vallen alle taboes weer weg. zoals één van de slagzinnen luidt voor de Franse por nofilm ..Onverzadigbare wellust" Het gaat om de dochter van een kasteel heer Odette en de plaatselijke bin nenhuisarchitect Jean-Louis die het prima met elkaar kunnen vinden, op een kleinigheidje na Jean Louise heeft moeilijkheden met zijn potentie als pun tje bij paaltje komt. Dat wordt verholpen dat spreekt (Duo 1. eerste week. 18 jaar) Monkey KungFu. Een KungFu-film, dat is duidelijk. Voor de rest kan ik u er bitter weinig van vertellen door gebrek aan gegevens (Duo 2. eerste week. 16 jaar) Nachtvoorstellingen. In de nacht- voorstellingen van Duo 1 aandacht voor ..Geslachtsrijpe meisjes", waar ik u weinig over kan vertellen. Zelf vind ik de titel minder geslaagd Het doet denken aan één of ander medisch voorlich- tingsboek Of zou het zo'n film zijn? ..Black Belt Jones" komt nog een keer terug in de nachtvoorstellingen van Duo 2. Jim Kelly in een flitsend ka- rate-avontuur, waarin de held moeilijk heden met de Maffia krijgt, nadat hij een Chileense ambassadeur voor een on verwachte dood heeft behoed ..Een karatefilm met een Hongkongsmaakje" noemt de importeur deze film Kenners weten, wat daar mee wordt bedoeld. (Vrijdag- en zaterdagavond. Duo 1 en 2, resp. 18 en 16 jaar) David als Oskar; ..hij heeft de blik van een ziener" de jaren zestig Het verhaal van een opgroeiende jongen in een Londense achterbuurt en de groeiende ontev redenheid over het bestaan. Met veel popmuziek, natuurlijk van de Who. maar ook van andere groepen uit die periode Aansprekend, herkenbaar verhaal, sober en vakkundig verfilmd (Grand 5, vierde week, 12 jaar, 115 mi nuten). Meteor. Een door regisseur Ronald Neame (The Poseidon Adventure) vak kundig gemaakte spektakelfilm rond een dreigende botsing tussen een brok asteroïde en de aarde Met boeiend spel van Sean Connery, Natalie Wood en Brian Keth. De trucages zijn niet slecht, het verhaal bevat spitse dialo gen. (Grand 3, 2e week, 12 jaar). Moordbandiet. (Flicou Voyou). Jean Paul Delmondo als politie-inspekteur die gangstermethoden gebruikt De werkelijkheid van de onderwereld van Nice, met gangsters, corrupte politie en moorden, wordt omgeboven naar de fantasiewereld van regisseur Georges Lautner. Tegen de .eerlijke" gangsters wordt commissaris Borowitz (Belmon- do) ingezet, die er niet voor terug deinst vuil terug te vechten Het gaat hard te gen hard in deze op zich erg amusante film met veel humor en stuntwerk. (Grand 4. zevende week, 12 jaar, 110 minuten). Airport '80-The Concorde. Regis seur David Lowell Rich is de maker van deze vierde Airport-film, met Alain De- Ion. George Kennedy. Sylvia Kristel. Susan Blakely. Robert Wagner en Da vid Warner in de hoofdrollen Geen ge brek aan grote sterren in deze ram penfilm. maar voor de rest toch een teleurstellend produkt Dat komt vooral door het magere verhaal en de dito dialogen, waardoor de spanning hoofd zakelijk door de beelden moet worden opgepept en daarin slaagt Lowell Rich helaas niet Voor de pure liefhebbers van dit genre echter best te pruimen. (Cinema 2. vierde week. 12 jaar, 113 minuten). Vier vuisten op safari. Bud Spencer en Terence Hill als twee vrienden die elkaar telkens in de haren zitten en sa- Fllmagenda voor Amersfoort van don derdag 14 februari t/m woensdag 20 fe bruari 1980 Grand - tel. 033-14632 Grand 1Love Bug. Zatzon en woensdag. 13.30 uur, alle leeftijden Grand 1: Escape from Alcatraz Dagelijks: 13 30. 18 30 en 21 15 uur Zondag 15 00. 18 30, 21 15 uur. (Zat en woe 18.30 en 21 15 uur Grand 2: Juliana, in zeventig bewogen ja ren. Dagelijks 13 30.18 30. 21 15 uur Zon dag 13 30. 16 00. 18.30. 21 15 uur Alle leeftijden Maandag, dinsdag en woensdag 65+ korting Grand 3: Meteor Dagelijks 13 45. 18 45. 2130 uur Zondag 13 45. 16 15. 18 45. 21.30 uur Leeftijd 12 jaar Grand 4: n Moordbandiet Dagelijks 13.45, 1845 21 30 uur Zondag: 1345. 1615. 18 45. 21 30 uur. Leeftijd 12 jaar Grand 5: Quadrophenia. Dagelijks 13.30. 18 30. 21 15 uur Zondag 13 30. 16 00. 18.30, 21.15 uur Leeftijd 12 jaar Cinema, tel. 033-18900 Cinema 1De film van Volker Scheöndorff naar de roman van Günter Grass Die Blechtrommel Bekroond met de Gouden Palm Cannes '79 Dagelijks: 13 30, 20 00 uur Zondag 13 30. 17 00. 20 30 uur. Leef tijd 16 jaar Cinema 2: Airport 80 The Concorde Dage lijks 13.30,18 30,21.15 uur Zondag 13.30, 16.00, 18.30, 21 15 uur. Leeftijd 12 jaar Euro, tel. 033-33655 Euro: Terence Hill en Bud Spencer: Vier vuisten op Safari Dagelijks. 13 45. 18 45. 21.15 uur Zondag 13 45. 16 15. 18 45. 21 15 uur Zaterdag en woensdag 18 45. 21 15 uur Leeftijd 12 jaar Tekenfilmfestival rond Woody Woodpecker Zaterdag- en woensdagmiddag 13 45 uur. Alle leeftijden Duo. tel. 033-16572 Duo 1: Onverzadigbare wellust Dagelijks 14 15. 19.15, 21.30 uur Zondag 14 15. 16 30. 19 15. 21.30 uur Leeftijd 18 jaar Duo 2: Monkey Kung Fu Dageli|ks 14 00. 19 00, 21 15 uur Zondag 14 00. 16 15. 19.00, 21 15 uur Leeftijd 16 jaar Duo nachtvoorstellingen Duo 1: Geslachtsrijpe meisjes. Vrijdag en zaterdag: 24.00 uur Leeftijd 18 jaar Duo 2: Black Belt Jones. Vnjdag en zater dagavond 23 45 uur Leeftijd 16 jaar

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1980 | | pagina 11