„Manhattan" - Woody Allen
in zwart-wit - kontrasten
I
VIJF NIEUWE FILMS IN AMERSFOORT
DOOR BERT VOS
DONDERDAG 21 FEBRUAR11980
kijk op de film
12
AMERSFOORT - De filmliefhebbers In Amersfoort kunnen hun hart opha
len. Voor zover ze nog niet elders zl|n gaan kijken naar Woody Allen's
nieuwste film „Manhattan", kunnen ze vanaf donderdag in Grand 2 terecht.
De Oscar 1979 voor de beste buitenlandse film kreeg Bertrand Blier's „Hou je
zakdoek bij de hand" (Preparez vos moucholrs) met Gérard Depardleu, Pa
trick Deware en Carole Laure in de hoofdrollen. Deze week In Grand 5.
Vorige week waren ze in Nederland: het echtpaar Lutz. Zij woonden 28
dagen In een mooi koloniaal huls in Amltyville. Dat is ze zeer slecht bekomen.
Ze vertelden hun macabere verhaal aan de journalist Jay Anson, die er een
bestseller van maakte. Regisseur Stuart Rosenberg verfilmde het boek en het
resultaat Is een vakkundla gemaakte horror-film „The Amltyville Horror".
„Race naar de schroothoop" (Grand Theft Auto) Is deze week voor het
eerst te zien in Duo 2, een erg amusante achtervolgingskomedie barstensvol
aktie rond een jong paartje dat graag trouwen wil, maar daar geen toestem
ming van de rijke pa voor krijgt.
Tenslotte aandacht voor de erg plezierige jeugdfilm „De schat van Can-
dleshoe", waarin onder meer David Nlven enkele schitterende dubbelrollen
vertolkt. Een spannend verhaal rond een verborgen schat In een kasteel. (In
de matlneevoorstellingen van Euro).
Gebleven zijn: „The Love Bug" (Grand 1matinee), „Escape from Alcatraz"
(Grand 1, avondvoorstellingen); „Meteor" (Grand 3), ,,'n Moordbandiet"
(Grand 4), „Die Blechtrommel" (Cinema 1en „Vier vuisten op Safari" (Cine
ma 2).
MANHATTAN
Woody Allen is in een vrij snel tempo
aan het veranderen Zelf maakte ik voor
het eerst kennis met zijn films op het
moment dat ze nog een typische aan
eenschakeling van grappige, flitsende
beeld- en woordgrappen waren (Love
and Death, bijvoorbeeld). Vooral de
laatste jaren begint Allen serieuzer te
worden, wat zich manifesteerde in de
terecht bekroonde Annie Hall" (vier
Oscars) en zich (voor mijn gevoel wat al
te serieus) doorzette in Interiors",
waarin hij zelf niet mee speelde en op
zijn manier Ingmar Bergman naar de
kroon trachtte te steken. Met Man
hattan", zijn nieuwste film, is hij bijna
weer terug in het voetspoor van Annie
Hall". Zo zie ik Woody Allen het liefst.
Een tikkeltje tragi-komisch, vol intel
ligente wise-cracks zoals alleen Allen
die blijkbaar kan bedenken, maar in een
serieus verhaal De grappenmaker is
volwassen geworden zou je kunnen
stellen en dat levert verrassend goede
films op.
In „Manhattan" haalt Woody Allen
overigens wel weer heel wat overhoop.
Aan de ene kant heeft hij een ode willen
brengen aan wat hij noemt „de mooiste
stad ter wereld", in fraaie zwart-wit
beelden in schitterende grafische
Carol Laure als Solange met Patrick Dewaere als Stéphane In „Preparez
vos moucholrs" van Bertrand Bller.
MIJN EIGEN IK
Eigenlek heb ik op dit moment erg
weinig tijd voor u. Weet u, sinds ik
ben begonnen met de meest boei
ende ontdekkingstocht aller tijden,
de speurtocht naar mijn eigen ik,
voel ik me eigenlijk een beetje ver
heven boven het aardse tranendal.
Zwevende, om het zo maar eens te
zeggen. Ik heb mijn ziel uit mijn li
chaam opgeheven en kijk op u allen
neer. Op onze prachtige bescha
ving, die we met z'n allen toch zo
grondig, maar zeer vakkundig heb
ben verpest. Ik kijk neer op mijn ei
gen ik, die daar beneden in stille
meditatie voor mijn voortdurende
levitatie zorgt. Ik weet het, in de
ogen van donker Meinsma behoor
ik nu tot die grote, wezenloze horde
van de hocus pocus-beoefena-
ren", maar ach, beste heer
Meinsma: uw onwetendheid zij u
vergeven. Echt hoor. Ik zeg maar
zo wees blij. Wees jezelf. Zoek je
zelf. Zoek je eigen ego, verborgen
onder dikke lagen ziele-eelt. Zoek
de ego van je geest, streel je eigen
ik met de zalving van de meditatie.
Ik ben er al een aardig tijdje mee
bezig, terwijl ik psycho-analyse-
rend op mijn comfortabele bank lig
te dagdromen.
Stil nou, verdorie! Bemoei je je er
nu even met mee! Had ik bijna m'n
eigen ik bij z'n staart. Had je mond
nou gehouden!
Kiik, dat is nou steeds de be
roerdigheid van dit soort zaken. In
extase kijk ik altijd naar die onbe-
weegeli/ke figuur, die als een in
pure lijnen gemodelleerd stand
beeld op z'n kop staat te staan,
kracht puttend uit de diepte van de
ziel, verzonken in de kristalheldere
leeghootdigheid van de meditatie.
Ik kan met ingehouden adem luiste
ren naar de zalvende woorden van
al die wijzen uit het verre oosten, u
weet wel, waar al die heilige koeien
rondlopen, terwijl ze overal dood
gaan van de honger. Ik kan bladzij
na bladzij verslinden van al die
spannende, heilverwekkende boe
ken der goeroe's of hoe al die za
kenlieden uit India ook mogen he
ten.
En steeds, steeds als ik probeer
om diezelfde grote hoogte van
zuiverheid te bereiken, net op het
moment dat ik denk: kip ik heb je,
dan patsdan doet er een of
andere idioot z'n bek open en
foetsie, pffft, weg is mijn konsentra-
tie en ik kan mooi fluiten naar m'n
eigen ik. Ik heb alles al geprobeerd.
Maar het wil nog steeds niet lukken.
Vandaar dat ik nu even dit stukje
schrijf om u op de hoogte te hou
den Misschien begin ik morgen
weer en ziet u me misschien op m'n
kop lopend naar m'n werk gaan. Dat
is een nieuwe theorie, die ik mis
schien nog uit ga proberen, ook al
kom ik met m'n neus dan wel ver
dacht dicht bij de hondepoep.
En als dat alles niet lukt, dan ga ik
urenlang op een parkeerplaats
strak naar de kont van een Mer
cedes kijken. Urenlang. En dan laat
ik mijn gedachten helemaal de vrije
loop Maak m'n geest helemaal
leeg. En dag, heel misschien, zie ik
op een gegeven moment eenzelfde
soort Mercedes in mijn gedachten
in India rijden. Kompleet met
goeroe. Het is dan wel niet m'n ei
gen ego, maar alle beetjes helpen.
Denk ik.
O, ja, tussen haak/es, met die
Eurochecques van mij is het prima
in orde gekomen. Ik heb een
vriendelijk gesprek gevoerd met de
Heer Computer en hij heeft mij ge
nadiglijk een klein pakje toege
stuurd. Hij wilde me graag noteren
voor automatische toezending,
maar ik heb dat vriendelijk, maar
zeer bewust van de hand gewezen.
Ik hoop dat Heer C. me heeft be
grepen.
V.
kontouren, ondersteund o.m door Ger
shwin's „Rapsody in Blue" Aan de
anaere kant zijn er de mensen die er
leven, die Manhattan bevolken en ook
vervuilen. Die de stad steeds onleef
baarder maken Een Manhattan met
ene Isaac Davis, bijvoorbeeld Davis is
een geboren New Yorker, is verknocht
aan de stad èn is verslingerd aan films
van Ingmar Bergman. Hij schrijft voor
televisie en heeft twee echtscheidingen
achter de rug Isaac is een echte Ameri
kaan hij is al jaren in psycho-analyse
om zijn eigen ik terug te vinden.
Tegen het decor van een toch nog
wel imponerende stad plaatst Allen de
jachtige wereld van de quasie-intel-
lektuele hap van Manhattan's miljoe
nen-bevolking. Zoals de journaliste
Mary (een zoals gebruikelijk weer
voortreffelijke rol van de onnavolgbare
Diana Keaton), die zich tijdens een
kostelijke scène tijdens een expositie
staande tracht te houden bij de stort
vloed van intelligente spitsvondighe
den. die Isaac (Woody Allen) op haar
afvuurt Een eindeloze diskussie, die
kenmerkend is voor deze bovenlaag
van de New Yorkse sub-cultuur
Manhattan is ook de wereld van Yale
(Michael Murphy) die in wankel even
wicht balanceert tussen Mary en zijn
eigen vrouw Emily (Anne Byrne), terwijl
Mary ook haar twijfels en onzekerheden
heeft Het is tenslotte ook de wereld van
de 17-jarige Tracy (Mariel Hemingway),
op wie Isaac verliefd wordt, ook al laat
hij geen mogelijkheid onbenut om haar
er steeds op te wijzen, dat hij met zijn 42
jaar een ouwe zak is
Als een soort katalysator fungeert
tenslotte dan nog de ex-vrouw van
Isaac, Jill (Meryl Streep), die haar geluk
bij een andere vrouw heeft gevonden,
bij wie ze ook al vóór de echtscheiding
samenleefde. Jill heeft een autobiogra
fisch boek geschreven en dat zit Isaac
(uiteraard) behoorlijk dwars Hij heeft al
moeite genoeg om zijn leven psycho
analytisch bloot te leggen bij een psy
chiater (die zelf voldoende moeilijkhe
den heeft) om ook nog eens voor een
groot lezerspubliek geestelijk uitge
kleed te worden.
Kortom: wat Woody Allen schetst in
„Manhattan" is het beeld van de mo
derne schizofrene maatschappij, een
maatschappij vol kontrasten. Het is ook
het beeld, wat Allen van zijn stad heeft
Hij is er geboren en getogen Vandaar
ook, dat de film deels romantische en
nostalgische motieven in zich heeft.
Allen heeft van „Manhattan" gezegd,
dat hij met deze film „de verwarring en
de decadentie van onze tijd wil por
tretteren en aanklagen" Dat het een
portret is geworden, dat wel Maar een
aanklacht? Dat is iets teveel gezegd
Allen houdt het op vaststellingen van
feiten, vaak via woordgrappen overge
bracht. Feiten, die in de door Allen aan
gebrachte kontekst wellicht verwarring
kunnen scheppen en in ieder geval heel
I wat overhoop gooien. Bovenal blijft
i Woody Allen voor mijn gevoel auto
biografisch bezig met een soort filmi
sche psycho-analyse „Manhattan" is
een tragi-komedie van klasse, dat is
buiten kijf, maar alleen voor hen, die er
gevoelig voor zijn Het is Woody Allen
op zijn best.
(Grand 2, 16 jaar, 90 minuten)
PREPAREZ VOS
MOUCHOIRS
De Franse regisseur Bertrand Blier
kreeg vooral bekendheid met zijn film
„Les Valseuses" uit 1973. het verhaal
van twee alternatieve jongelui en een
kapstertje, die de normen van de he
dendaagse maatschappij aan hun laars
lappen en gewoon hun eigen gang
gaan. Daarna kwam „Calmos" in 1974
en ook deze film was een schoolvoor
beeld van moreel anarchisme, waarbij
hij in „Calmos" echter de grenzen van
het aanvaardbare overschreed door
o m. een komplete oorlog tussen man
nen en vrouwen in beeld te brengen. Op
een geheel andere, maar even spiri
tuele wijze als in „Les Valseuses" pakt
Blier de draad van dit morele anar
chisme weer op via een nogal onge
bruikelijk thema, waarin opnieuw wordt
gespot met de gebruikelijke normen en
codes van onze hedendaagse maat
schappij
Blier gaat er van uit, dat niets moet,
alles mag en slaagt er op onnavolgbare
wijze in om met die regel als basis een
schitterende komedie te maken, die op
het eerste gezicht aan de oppervlakte
blijft, maar in feite dieper gaat
Deze keer draait het om een eerzame
rij-instrukteur en diens vrouw, een on
derwijzer, een groenteboer en een kind,
een jongen van dertien Solange (een
voortreffelijke rol van Carole Laure) en
haar man Raoul (Gérard Depardieu)
zijn al heel wat jaartjes bezig geweest
om een kind te kunnen krijgen, maar het
wil maar niet lukken. Het gevolg daar
van is, dat de jonge vrouw vervalt in een
diep stilzwijgen, in een onwaarschijnlij
ke ongeïnteresseerdheid voor het leven
om haar heen. Raoul weet zich er geen
raad mee en tenslotte - tijdens een lunch
in een restaurant - komt hij op een lumi
neus idee Natuurlijk: Solange wil een
andere man, Solange verveelt zich bij
hem! Raoul bedenkt zich geen mo
ment en stapt op een man toe, die
man, Stéphane (Patrick Dewaere) voor
om met zijn vrouw naar bed te gaan.
„Maak haar gelukkig", zegt hij, „ik kan
het niet". Stéphane voelt er in principe
niets voor, maar Raoul weet hem over
te halen
Het mag niet baten, zeker niet wat
Stéphane betreft, die zijn gedachten
eerder bij de echtgenoot heeft, die zijn
heil in een bar heeft gezocht, dan bij de
passieloze Solange, die niets en
niemand inspireert.
Raoul en Stéphane worden vrienden
en samen gaan ze op zoek naar een
genezing voor Solange De buurman
wordt er bijgehaald Maar ook deze
groenteman (Michel Ferrault) weet
geen leven in de brouwerij te brengen.
De dokters in het ziekenhuis, waar ze
terecht komt, weten er ook geen raad
mee.
Alles verandert als Solange. Raoul
en Stéphane samen de zomer door
brengen in een vakantiekamp voor
teeners, waar Raoul leider is. Solange
maakt kennis met de 13 jarige Chris
tian, een hyperintelligent kind met een
I Q. van 158.
Blier slaagt er in om van dit absurde
gegeven een volkomen aanvaardbare
en bovendien spirituele, komische film
te maken, waarin hij de mannen nu niet
bepaald hoog in ere houdt. Niet voor
niets kreeg „Hou je zakdoek bij de
hand" in Amerika een Oscar als de beste
buitenlandse film Maar ook zonder
een dergelijke onderscheiding is „Pre
parez vos mouchoirs" een zeer vlot
gemaakte film. waarin zowel Depar
dieu, Dewarre als de volkomen passie
loze Carole Laure goed tot hun recht
komen met het plezierige spel, waar
mee deze acteurs en actrices befaamd
zijn geworden.
(Grand 5, 16 jaar, 100 minuten).
THE AMITYVILLE HORROR
Kijk. regisseur Stuart Rosenberg
heeft er natuurlijk een behoorlijk
schepje gruwel bovenop gedaan, maar
voor de rest is „The Amityville Horror"
gebaseerd op het y/£fe verhaal van het
gezin Lutz, dat dacht een uitstekende
koop te hebben gedaan met dat prach
tige koloniale huis aan de waterkant in
het stadje Amityville in de staat New
York Een macabere vergissing. Het
echtpaar hield het er precies 28 dagen
uit. In die 28 dagen leerden zij het huis
kennen als een demonische kracht.
Vorige week was het echtpaar Lutz in
Amsterdam ter gelegenheid van de
première van deze film om één en an
der nog eens persoonlijk te getuigen.
George Lutz: „Voor geen goud ga ik
nog één keer in dat huis. ook al hebben
ze me daar al flink wat geld voor gebo
den Het huis is door wetenschappelijke
mensen onderzocht, maar ook zij hiel
den het al binnen 24 uur voor gezien.
Het huis heeft een vreemde aantrek
kingskracht, het houd je gevangen. Er is
met dat huis iets niet in orde Het is
misschien niet de duivel, maar wel iets
wat volgens mij over intelligentie be-,
schikt" Het bewuste huis bestaat nog
steeds Het staat aan de Ocean Avenue
112 in Amityville. Dat het publiek - ze
ker na het boek en nu met de film - veel
belangstelling voor het macabere huis
heeft, is duidelijk.
Waar gaat het allemaal om? Om een
prima huis. dat wel, maar met een ge
vel, die doet denken aan het gezicht van
Satan zelf Een huis met een duidelijk
verleden, want voordat de familie Lutz
er in trok, bracht een overspannen zoon
zijn hele familie In dat huis om het leven.
Onder dezelfde invloed? Wie zal het
zeggen. Feit is in ieder geval, dat
George en Kathleen Lutz en hun drie
kinderen in de 28 dagen dat zij het huis
„bezet" hielden, allerlei macabere din
gen meemaakten George zelf wordt
elke nacht om kwart over drie wakker,
voelt zich dan ruste loos en „unhei
misch" Het dochtertje Amy voert lange
gesprekken met een onzichtbaar ka
meraadje Jody, dat allesbehalve
goedaardig blijkt te zijn en de oorzaak is
van veel ellende. Ramen, die normaal
gewoon open gaan. blijven klemmen
grote insektenwolken door diezelfde
Kamer op net moment dat het raam vast
blijft zitten, terwijl een pastoor, die een
bezoek brengt aan de familie, met
blindheid wordt geslagen en later niet
meer in staat is om telefonisch in kon-
takt met het huis en het gezin te komen.
Er blijkt een geheime kamer te zijn,
kortom het blijkt allesbehalve een pret
tig. comfortabel huls te zijn en met na
me George gaat zich elke dag vreem
der gedragen, geheel in de ban van die
macabere kracht, die in het huis woont.
Regisseur Rosenberg heeft al die
gegevens, te boek gesteld door Jay An
son, die daarmee een bestseller
schreef, natuurlijk in een extra-opge
pept horror-kader gestoken. Hij ge
bruikte alle mogelijke effekten om van
„The Amityville Horror" een perfekte,
vakkundig gemaakte horror-film te ma
ken, die de liefhebbers zeer zeker aan
zal spreken. Met James Brolin als
George Lutz, Margot Kidder als Kath
leen. zijn vrouw. Rod Steiger als father
Delaney en Don Stroud als father Bo-
len
(Euro, 16 jaar).
DE SCHAT VAN KASTEEL
CANDLESHOE
Wat je ook van Walt Disney (en zijn
opvolgers) mag denken er komen pri
ma gemaakte jeugdfilms vandaan, met
de nodige dosis spanning en avontuur
Zo'n film is de in 1977 gemaakte
„Candleshoe" (De schat van kasteel
Candleshoe) van regisseur Norman
Tokar naar de roman „Christmas at
Candleshoe" van Michael Innes. Jodie
Foster speelt in deze film de hoofdrol
van de veertienjarige wees Casey
Brown, die door een Engelse oplichter
uit Amerika naar Engeland wordt ge
bracht om daar de rol te spelen van de
al lange tijd geleden vermiste
kleindochter van Lady St. Edmund, de
eigenares van kasteel Candleshoe.
Casey heeft van de oplichter, Bundage,
de opdracht gekregen om naar de ge
heime schat te moeken, die volgens een
geheim dokument ergens in het kasteel
verborgen moet zijn. De list slaagt. Ca
sey wordt aanvaard als de verloren
kleindochter en kan haar speurtocht
beginnen. Maar ze heeft met meer
mensen te maken Met de vier wees
kinderen, die het huishouden doen met
de butler (David Niven), die zelfs
tuinman, chauffeur en zelfs voor oude
vriend des huizes fungeert om voor de
oude dame te verbergen, dat ze in feite
geen cent heeft. Priory de butler, de vier
kinderen en Casey beleven allerlei
avonturen op en bij het kasteel en sla
gen er tenslotte in om de schat te vin
den, maarjuist, er zijn kapers op de
kust! „Candleshoe" is een goed ge
maakte jeugdfilm, vol spanning, avon
tuur èn natuurlijk humor Met uitstekend
spel van David Niven (in een vierdub
bele rol). Jody Foster en Helen Hayes
als lady St. Edmund.
(Euro, matinee op zaterdag en
woensdag, alle leeftijden. 98 min.).
RACE NAAR DE
SCHROOTHOOP
Liefhebbers van veel auto-geweld
(zonder dat er slachtoffers vallen) en
humor, kunnen terecht bij regisseur
acteur Ron Howard, die „Grand Theft
Auto" (Race naar de schroothoop)
verfilmde. Deze, al in 1977 gemaakte
film, ging begin 1980 in Nederlandse
première. „Grand Theft Auto" is een
pretentieloos stuk filmamusement.
Het draait allemaal om een jong
paartje (Sam Freeman en Paula Po
wers) gespeeld door Ron Howard en
Nancy Morgan. Sam wil met Paula
trouwen, maar Paula's vader mr Bigby
Powers (een rol van Barry Cahill) is het
daar beslist niet mee eens. In één van
de veelvuldig voorkomende twist
gesprekken tussen vader en dochter
loopt het uit de hand en Paula gaat er
vandoor met pa's mooiste wagen, een
Rolls Royce Haar vader wil graag
gouverneur worden en ziet zijn dochter
daarom graag getrouwd met rijke jon
geling, wiens vaderEnfin u begrijpt
het al: de basis voor een enorm konflikt
is er Pa Powers maakt dat nog een
stukje erger door de politie te waar
schuwen en achter het jonge paar aan
te sturen, dat op weg is naar Las Vegas
om daar te kunnen trouwen.
Nadat de politie er niet in is geslaagd
om alles in het reine te brengen,
schakelt Powers wat Mafia-figuren in
en looft bovendien een beloning van
25 000 dollar uit voor hen. die Sam en
vooral Paula ongehuwd bij hem terug
bezorgt.
Woody Allen en Diana Keaton in „Manhattan"
Het logisch gevolg van dit alles is een
chaos op de Amerikaanse snelwegen
die naar Las Vegas leiden, want ieder
een is belust op de forse beloning. Dat
wordt allemaal nog een stukje erger als
een discjockey in het gebeuren een
aardige reclamestunt voor zijn zender
ziet en per helicopter de jacht gaat ver
slaan en alle jagers keurig op de hoogte
houdt van alle bewegingen van Sam en
Paula.
Dit op zich nogal magere verhaaltje
wordt door regisseur-hoofdrolspeler
Ron Howard op zeer enthousiaste wijze
in beeld gebracht Met veel vaart den
dert de ene spektakulaire botsing na de
andere over het witte doek en dat is op
zich al knap werk, omdat ondanks het
feit. dat het steeds botsingen tussen
auto's zijn, Howard er in slaagt om
steeds veel variatie aan te brengen in
de aard van de botsing en de soorten
auto's die er bij zijn betrokken.
Producer Roger Corman kan tevre
den zijn over zijn pupil, want Howard
heeft van het magere gegeven absoluut
meer gemaakt, dan Corman de laatste
tijd van zijn al even magere verhaaltjes,
die hoofdzakelijk gebaseerd zijn op veel
aktie en zoveel mogelijk spektakulaire
stunts.
„Grand Theft Auto" is wat mij betreft
een erg plezierige film geworden voor
een avondje onbezorgd filmkijken.
(Duo 1,12 jaar. 89 minuten)
DE ANGST
VAN DE DOELMAN
Van zaterdag tot en met dinsdag
brengt het Filmhuis Amersfoort een
film van de Duitse regisseur Wim
Wenders: „De angst van de doelman
voor de strafschop", naar het gelijk
namige boek van Peter Handke. Met
in de hoofdrollen Arthur Brauss, Kai
Fisher, Erika Pluhar en anderen.
De keeper Josef Bloch (gespeeld
door Arthur Brauss) wordt tijdens een
wedstrijd uit het veld gehaald en naar
de kleedkamer gestuurd. Bloch verlaat
het stadion en gaat naar de binnenstad
(van Wenen), waar hij zijn intrek neemt
in een hotel. Hij loopt wat rond. verveelt
zich Tenslotte weet hij contact te leg
gen met de caissière van een bioscoop,
Hertha, waarna hij met haar mee naar
haar appartement, vlakbij een
vliegveld, gaat Tijdens een liefkozing
wurgt Bloch haar plotseling Hij neemt
een bus de stad uit om een oude
vriendin op te zoeken die in het Bur-
genland, een streek van de Joegoslavi
sche grens, een café heeft. Hij huurt
daar een kamer in een dorpsherberg,
kijkt wat rond. maakt een praatje hier en
daar, wordt bij een caféruzie in elkaar
geslagen, bezoekt de oude vriendin,
vertelt tegen een douanier over de
moeilijkheden van een doelman bij een
strafschop.
„De angst van de doelman voor de
strafschop" is een bekend boek van
Handke en er werd ook een toneelstuk
van gemaakt De Duitse regisseur Wim
Wenders (Falsche Bewegung, Der
Amerikanische Freund) heeft er op
zijn bekwame wijze een intrigerende
film van gemaakt, waarin de doelman
Joseph Bloch wordt gevolgd. De film
roept veel vragen op. maar een echt
antwoord is er niet De figuur Joseph
Bloch krijgt door Wender s verfilming
voldoende relief, maar het waarom van
zijn doen en laten dient toch vooral 5
zocht te worden in zijn karakter.
(Filmhuis Amersfoort, za t/m di20
uur. 100 minuten).
FILMS IN HET KORT
4 The Love Bug. Herbie. de kno
gekke Volkswagen (Kever) uit de fa
tasie van Walt Disney's filmfabriek g
sproten, beleeft allerlei dwaze en do
avonturen. Het eigenwijze kevert
weet het steeds beter en dat kan n
steeds aoed aaarv
(Grand 1, alle leeftijden, - matine
voorstellingen)
4 Escape from Alcatraz. Cl
Eastwood als Frank Morris in een va
kundig en spannend gemaakte 0
snappingsfilm. Morris is niet van pl
om erg lang op de rots-gevangenis,
catraz te blijven, ook al is er tot d
niemand in geslaagd te ontsnappi
Regisseur Don Siegel baseerde z
prima film op authentieke gegevens
(Grand 1, avondvoorstellingen,
jaar, 112 minuten).
4 Manhattan. Woody Allen's sfeervo
film (in zwart-wit) over mensen in
New Yorkse wijk Manhattan Na „In
riors" weer een minder serieuze film
de stijl van Annie Hall". Maar to
komt de vroegere Woody Allen-stijl
flitsend aaneengeregen woordgrapjt
en beelden) niet meer terug. Allen
serieuzer, beschouwender (en reli
verender) geworden. Manhattan isl
beeld van een stadwijk, van de mens
die er leven en tevens een bijzorn
fraai mozaïek van intelligente nostalg
(Grand 2, alle leeftijden, 90 minute
4 Meteor. Een door regisseur Ron
Neame (The Poseidon Adventure) vi
kundig gemaakte spektakel-ra
penfilm rond een dreigende botsing v
de aarde met een fiks brok asteroi<
Met boeiend spel van Sean Conne
Brian Keith en Natalie Wood.
(Grand 3, alle leeftijden).
4 'n Moordbandiet. (Flic ou voyt
Jean-Paul Belmondo als een poli!
commissaris, die gangster-method
gebruikt om een gangsterbende in zu
Frankrijk uit te roeien. Als „de uitrm
ter" slaagt Belmondo daar - zoals
bruikelijk via allerlei zelf uitgevoe*
stunts en gags - uitstekend in. Reo
seur George Lautner maakte met „F
ou vouyou" een erg amusante fi
waarbij hij de werkelijkheid aan de k
schuift en behoorlijk overdrijft
(Grand 4, 12 jaar, 110 minuten)
vervolg op pagina 13
Scène uit: „The Amltyville Horror", naar een waar gebeurd verhaal.
filmagenda
Van donderdag 12 t/m woensdag:
februari 1980.
GRAND 1, tel. 033-14632.
The love bug. (ondertiteld), donderdag!
zondag èn woensdag 13 30 uur. a l
GRAND 1
Clint Eastwood in Escape from Alcatraz,
gelijks 18 30-21 15 uur, zondag 161
18 30-21.15 uur. maandag en dinsdagi
vens 13 30 uur. 16 jr
GRAND 2
Manhattan, dagelijks 13 30-18 30-21.
uur, zondag 13.30-16.00-18 30-21.15 u
al.
GRAND 3
Meteor, dagelijks 13 45-18 45-21.30
zondag 13 45-16 15-18.45-21 30 uur, 12
GRAND 4
'n Moordbandiet, dagelijks 13 30-183
21 15 uur. zondag 13 30-16 00-18 30-21
uur. 12 jr
GRAND 5
Hoe je zakdoek bij de hand (Preparez v
mouchoirs), dagelijks 13 45-18.45-21.
uur. zondag 13 45-16 15-18 45-21.30 J
16 jr
CINEMA 1, tel. 033-16900
Die Blechtrommel, dageli|ks 13.30-2ÖJ
uur. zondag 13 30-17 00-20.30 uur. 16)
CINEMA 2
Vier vuisten op safari, dagelijks 133
18.30-21 15 uur, zondag 13.30-16(1
18.30-21 15 uur, al
EURO, tel. 033-33655
The amityville horror, dagelijks 13.45-18
2130 uur. zondag: 13.30-1615-18.1
21.30 uur, zaterdag en woensdag 181
21 30 uur. 16 jr
EURO
De schat van Candleshoe. zaterdag1
woensdagmiddag 13 45 uur
DUO 1, tel. 033-16572
Sex Airlines dagelijks 14 15-19 15-21!
uur. zondag 14 15-16 30-19.15-21 30 u
18 jr
DUO 2
Race naar de schroothoop, dagelijks 14.0
19.00-2115 uur, zondag 14 00-16.1
19 00-21.15 uur. 12 jr
DUO NACHTVOORSTELLINGEN
DUO 1
Pornopleziertjes. vrijdag en zaterdagavfl
24 00 uur, 18 jr.
DUO 2
Geen genade voor rivalen (Play misty f
me), vrijdag en zaterdag 23 45 uur. 16 f