„Kramer versus Kramer", schitterende scènes uit een huwelijk. .SPETTERS" - GOEDKOOP EFFEKTBEJAG IN VAKKUNDIGE FILM „One flew over the Cuckoo's nest" bestseller opnieuw in roulatie DONDERDAG 6 MAART 1980 kijk op de film vlot (zeg grof) taalgebruik, veel mooie jonge meiden en vlotte binken en zorg ervoor, dat we een verhaal krijgen, waarbij we ook voldoende sponsors kunnen inschakelen." Als dat de opdracht is geweest aan scé narioschrijver Gerard Soeteman voor de film „Spetters", dan heeft Gerard uitstekend aan zijn opdracht voldaan, want al die ingrediënten zitten er in. Misschien had Honda al bij voorbaat belangstelling getoond en kreeg Gerard de boodschap mee dat het ook nog allemaal rond mo torcrossen moest gaan. Sony en Heineken waren In ieder geval later ook present. Dat de film zo n vier miljoen gulden heeft gekost doet dan verder eigenlijk niets meer ter zake, want het resultaat is wellicht exact wat Paul Verhoeven en Joop van der Ende voor ogen hadden. Een vlotte film, gericht op de massa, vooral de jonge massa. Een film, waar het bijna niet mis mee kan gaan. Alleen de drugs ontbreken gelukkig. Het tamelijk magere verhaal waaraan ..Spetters' is opgehangen draait om drie vrienden. Hans (Maarten Spanjer). Eef (Toon Agterberg) en Rien (Hans van Tongeren) Deze drie knapen zijn gek op motorcrossen, waarbij Rien zelf hoge ogen begint te gooien als veelbe lovende nieuweling. Hun idool is mo torcross-kampioen Witkamp (Rutger Hauer), die ze tijdens zijn wedstrijden blijven volgen. Maja (Marianne Boyer) is de vaste vriendin van Rien, terwijl de andere twee knapen regelmatig op de versiertoer gaan om ook aan hun gerief te kunnen komen. Al in het begin van het verhaal komt Fietje er nog bij (een voortreffelijke rol van Renee Souten- dijk), die met haar patat-kraam de cros s-wedstrijden afrijdt om haar kroketten en patat te slijten. Een nogal dubieuze TV-verslaggever van Studio Sport (Jeroen Krabbé) heeft een regelmatige schnabbel bij motoren-fabriek Honda en weet daardoor ook nog wel wat te versieren voor Rien, die graag prof wil worden Fietje is het meisje, dat zoekende is en voorlopig a'leen maar winst wil zien bij haar transacties Maja is gevoeliger en houdt echt van Rien. terwijl Fietje op het eerste gezicht wat oppervlakkiger van aard is Eef is de zoon van een zeer godsdienstig kwe ker, die hem regelmatig afranselt voor zijn zonden, Rien is de zoon van een opgewekte café-houder en Hans de al even goedkope, platvloerse benade- rinq Overigens hebben de jongelui in de film overduidelijk bewezen uitstekend en ongedwongen te kunnen acteren. Hun spontaniteit steekt nogal af tegen de geroutineerden Rutger Hauer en Jeroen Krabbé Met name Renée Soutendijk en Hans van Tongeren brachten door hun spel nét iets meer diepgang, zij het met onopzettelijke vlagen Maarten Spanjer is de komiek van het spel. Hij zou in een echte kome die wellicht hoge ogen gooien De mu ziek van Kayak - soms oorverdovend boven het geronk der motoren uit - zal wel funktioneel zijn voor „Spetters", hoewel het ook best iets rustiger had gekund. Konklusie: „Spetters" is een vak kundig gemaakte film, op een nogal genant-demagogische wijze gericht op de jongeren van vandaag zonder goed verhaal, zonder diepgang. Met humor, tragiek, geweld en sex. Maar vlees noch vis. (Grand 3, 2e week. 16 jaar) ONE FLEW OVER THE CUCKOO S NEST Bijna vier jaar na de Nederlandse première terug in de bioscopen: „One flew over the cuckoo's nest", de met vijf Oscars bekroonde film van regisseur Milos Forman. In 1976 was „Cuckoo's Nest" één van de meest bejubelde films, niet in de laatste plaats door het schitterende spel van Jack Nicholson als McMarphy en Louise Fletcher als zuster Ratched. Voor hen, die de film toen misten, zal „Cuckoo's Nest" een welkom weerzien zijn. Zoals bekend draait het allemaal om een psychiatrische inrichting, waar McMurphy terecht komt. omdat hij in een verbeteringsgesticht simuleert psychisch gestoord te zijn om aan dat straffe regiem te kunnen ontkomen. McMurphy beschouwt het aanvankelijk nog als een goeie grap. dat hij iedereen er zo uitstekend tussen heeft genomen, maar hij begint zich daadwerkelijk met zijn mede-gestoorden te bemoeien, als hij tot de ontdekkinq komt. dat het sys- vervolg op pagina 13 Scène uit ..Spetters'" zoon van een aannemer, die zelf mon teur en pompbediende is. Voilé, uitste kende uitgangspunten voor een boei ende film. Dat zou het ook geworden zijn, indien Verhoeven met zijn onmis kenbare vakmanschap zijn aanvanke lijk in enkele filmbeelden knap neerge zette karaktertekeningen van de hoofd figuren in de rest van de film verder zou hebben uitgediept. Helaas, het scena rio van Soeteman bood daarvoor wel licht te weinig aanknopingspunten, want het is bij een oppervlakkige film gebleven Dat kon ook eigenlijk moeilijk anders als je bij voorbaat zoveel aspekten van de samenleving in een paar uur film wilt verwerken. Dan wordt het erg moeilijk om ook maar iets verder uit te diepen. Het gevolg daarvan is, dat in de meeste gevallen de toeschouwers zich niet zullen identificeren met één der hoofd personen, of het zou met Rien kunnen zijn, die zo ongelukkig terecht komt. Mochten ouderen naar „Spetters'' gaan kijken met de bedoeling iets meer te weten te komen over de drijfveren van onze hedendaagse jeugd, die zul len wellicht gesterkt worden in hun aanwezige vooroordelen De jeugd van vandaag is grof in taalgebruik en om gang, heeft weinig beschaving, heeft alleen maar belangstelling voor sex, beschouwen hun ouders als noodzake lijk kwaad en verder basta! De oudere generatie zal daar niet veel wijzer van worden, ook al moet ik toegeven, dat het vooral jonge publiek tijdens de voorstelling van „Spetters" die ik bij woonde. hard huh best deden om Soeteman. Verhoeven en consorten gelijk te geven, maar het is niet dé jeugd van vandaag Regisseur Paul Verhoeven is een vakman, die met bijna Amerikaanse kwaliteits-maatstaven kan filmen en dat ook met „Spetters" opnieuw bewijst. Technisch is er aan „Spetters" dan ook weinig op te merken. Op enkele merk waardige schoonheidsfoutjes na, zoals dat hete patat-vet dat over de borst van een Hells Angel wordt gegooid, zonder dat er een dokter aan te pas komt (de knaap loopt later weer vrolijk verder), het door de storm zwiepende tentdak van de evangelisatie-groep terwijl het windstil is als we even later buiten staan, maar een kniesoor, die daar op let. Technisch gezien heeft Verhoeven bijna het vakmanschap van een Roger Corman, de koning van de exploitation- movies Met een beter scenario en met een ook wellicht beter eigen uitgangs punt, kan daar zonder meer een uitste kende film uitkomen. Met méér gevoel, méér diepgang en daardoor geloof waardiger. Zonder de nogal goedkope effekten in taal- en beeldgebruik en de filmagenda Filmagenda voor Amersfoort van don derdag 6 maart t/m woensdag 12 maart 1980 Grand, tel. 033-14632. Grand 1 „10". Dagelijks: 13.45,19.00 en 21.45 uur. Zondag: 13.45, 16.15,19 00 en 21.45 uur Leeftijd 16 jaar. Grand 2: Die Blechtrommel. Dagelijks: 13.30 en 20.15 uur, Leeftijd 16 jaar. Grand 3: Spetters. Dagelijks: 13.30,18.30 en 21.15 uur Zondag: 13.00.15.45, 18.30 en 21.15 uur. Leeftijd 16 jaar. Grand 4: Vier vuisten op Safari. Dagelijks: 13.45, 18.45 en 21.30 uur. Zondag: 13.45,16.15, 18.45 en 21.30 uur. A.l. Grand 5: Manhattan. Dagelijks: 13.45, 18.45 en 21.30 uur. Zondag: 13.45, 16.15, 18.45 en 21.30 uur. A.l. Cinema, tel. 033-18900 Cinema 1: One flew over the cuckoo's nest. Dage lijks: 13.30,18.30 en 21.30 uur. Leeftijd 16 j jaar. Cinema 2: The amityville horror. Dagelijks: 13.30, 18.30 en 21.15 uur. Zondag: 13.30,16.15, 18.45 en 21.45 uur. Leeftijd 16 jaar. Euro, tel. 033-33655 Euro: I Kramer versus Kramer. Dagelijks: 13.45, 18.45 en 21.15 uur. Zondag: 13.45, 16.15. 18.45 en 21.15 uur. Woensdag: 18.45 en 21.15 uur. Leeftijd 16 jaar. Euro: Popeye's super festival. Zaterdag en woensdagmiddag: 13.45 uur. A.l. I Duo, tel. 033-16572 Duo 1 Kom uit die broek... Dagelijks: 14.15, 19.15 en 21.30 uur. Zondag14.15,16.30, 19.15 en 21.30 uur. Leeftijd 18 jaar. Duo 2: Race naar de schroothoop. Dagelijks: 14.00, 19.00 en 21.15 uur. Zondag: 14.00, 16.15,19.00 en 21.15 uur. Leeftijd 12 jaar. Duo nachtvoorstellingen Duo 1 Perverse heerlijkheden. Vrijdag en zater dagavond: 24.00 uur. Leeftijd 18 jaar. Duo 2: De laatset trein uit Katanga. Vrijdag en zaterdagavond: 23.45 uur. Leeftijd 16 jaar. IOOR BERT VOS AMERSFOORT - Twee nieuwe films deze week, waarvan één een Neder- ndse première. Dat is „Kramer versus Kramer" van regisseur Robert Be ton met Dustin Hoffman, Meryl Streep en Justin Henry in de hoofdrollen. Nu beladen met maar liefst negen nominaties voor een Oscar. En, terecht! Voor hen, die toen de bestseller van Milos Forman hebben gemist, goed euws. „One flew over the cuckoo's nest" met Jack Nicholson en Louise etcher in twee formidabele hoofdrollen, is terug. Verder in deze rubriek alsnog aandacht voor de Nederlandse film „Spet- rs" van Paul Verhoeven. Let u even op de gewijzigde aanvangstijden van Grand 3? en zich ternauwernood kunnen hand haven Mensen, die elk op hun eigen wijze voordien in een soort droomwe reld hebben geleefd zonder zich te realiseren waar ze mee bezig waren. Het moment van ontwaken, van het ontdekken van die andere realiteit, is ruw en vooral ook definitief. Benton heeft daar geen loodzwaar drama van gemaakt Integendeel Op een evenwichtige wijze bouwt hij zijn verhaal op, natuurgetrouw schildert hij de eerste vertwijfelde pogingen van Ted Kramer om zijn taak als „werkende huisvrouwop zich te nemen. De eerste aarzelende kennismaking met zijn zoon, die hij voordien alleen aan de ontbijttafel en 's avonds voor het naar bed gaan had ontmoet, maar niet wer kelijk kende Vol vertederende humor door de onbeholpenheid, waarmee dat alles plaatsvindt. Een groot deel van de film draait om Ted en zijn zoon Billy Pas in het laatste deel komt zijn ex-vrouw terug en ondanks de langdurige afwe zigheid van de vrouw slaagt Benton er in om in korte tijd ook haar motiveringen over te brengen op zijn publiek en de sympathie, die je als toeechouwer had voor Ted en zijn zoon. wordt daarna gedeeld met Joanna „Kramer versus Kramer" is een indrukwekkende film over een eigenlijk gewoongezin vol herken bare situaties. Met al even indruk wekkende vertolkingen van Dustin Hoffman als Ted Kramer (die daar mee revanche nam voor de twee laatste films die een flop werden) Meryl Streep als Joanna Kramer, Justin Henry als de zesjarige Billy en Jane Alexander als vriendin Mar- gareth, die Ted in zijn moeilijke pe rioden tracht te helpen. Nog niet zo lang geleden debu teerde Herman van Veen op een soortgelijke thema met „Uit elkaar". Met dit verschil, dat „Kramer versus ramer" veel beter in elkaar zit en veel genuanceerder het thema uitbouwt en verdiept zonder vals sentiment. Warm aanbevolen. (Euro. ed première) SPETTERS Ik stel me het volgende voor. Pro ducent Joop van der Ende en reis- seur Paul Verhoeven zijn op een avondje bij scenario-schrijver Ge rard Soeteman op bezoek gegaan en onder het genot van een pittige bor rel kreeg Soeteman de volgende op dracht: ..Gerard, wat jij nou eventjes voor ons moet doen is een lekker verhaal schrijven waarin de volgen de zaken zitten: Hells Angels, gods dienstwaanzin, Jesus People, reva lidatie, gebedsgenezing, hetero-sex. homo-sex. beroving, vandalisme, verkrachting, stuntwerk, corruptie, drama, humor, romantiek, hobby, een tikkeltje disco, misschien een tikkeltje racisme, maar niet teveel, KRAMER VS KRAMER „Kramer versus Kramer" kreeg in s Verenigde Staten maar liefst ne- sn Oscar-nominaties, waaronder Ie voor de beste film, de beste ac- ur (Dustin Hoffman), beste rouwelijke bijrollen (Meryl Streep n Jane Alexander), beste mannelij- t bijrol (Justin Henry) en de beste gie (Robert Benton). De definitieve euze voor de Oscars zal op 14 april s. worden gemaakt. Ook voor de olden Globe Awards gooide „Kra- ler versus Kramer" hoge ogen: be te film, beste acteur, beste bijrol voorrang hebben gekregen boven zijn gezin Dustin Hoffman: „Zijn relatie met zijn gezin is een abstraktie Hij zet hun foto's op zijn bureau en dat is in feite de kortste afstand tussen hem en zijn ge zin." Alleen gelaten met zijn zes jaar oude zoon Billy, in feite een vreemdeling voor hem. wordt Ted gedwongen om moeilij ke keuzen te doen. Wat begint als ver plichting, wordt echter een bron van verbazing en plezier. Voor het eerst in zijn leven beseft hij wat werkelijk waar de voor hem heeft, wat werkelijk de moeite waard is om voor te vechten Zijn vrouw Joanna (Meryl Streep) heeft haar gezin verlaten, om zichzelf terug te vinden. Na een heel leven, zoals ze zegt, „voor iemands dochter, of vrouw of moeder" te hebben ge speeld. Op haar manier is het verlaten van haar gezin een teken van liefde, want zij is van mening, dat haar gezin beter af is zonder haar Het duurt anderhalf jaar voordat Joanna haar zelfvertrouwen heeft her wonnen en haar schuldgevoelens opzij bijzonder goedbetaalde job, waarin ze haar eigenwaarde teruggevonden heeft. Zij vindt, dat ze recht heeft op haar zoon, maar Ted vecht terug „Zegt de wet, dat een vrouw zonder meer een betere opvoeder is omdat ze een vrouw is?" vraagt hij op het moment dat de zaak „Kramer versus Kramer" haar hoogtepunt bereikt. Regisseur Robert Benton, die zelf het scenario schreef, gebaseerd op de ro man van Avery Corman. is er in ge slaagd om rond dit eigentijdse gegeven een volkomen geloofwaardige en in drukwekkende film op te bouwen Een film, die een grote mate van herkenning in zich heeft, met uitstekend uitgediepte karakters. In „Kramer versus Kramer" geeft Benton zowel de man als de vrouw in het verhaal de eigen waarde die hen toekomt Hij verkiest geen partij, maar probeert in soms ontroerende scènes zowel de motivering van Ted als van Joanna op een genuanceerde wijze over te brengen op zijn publiek. Dat is hem op bijzonder knappe wijze gelukt, want zowel Ted als Joanna weten (Meryl Streep) en beste scenario (Robert Benton). Zo'n film maakt natuurlijk nieuwsgierig. Deze week gaat „Kramer versus Kramer" In Ne derlandse première en zal ook in Amersfoort te zien zijn. Het is de moeite waard om deze film te gaan zien. De onderscheidingen zijn niet voor niets gegeven. „Kramer versus Kramer" is een eigentijds verhaal over relaties, waar den en keuzes. De hoofdrol wordt ge speeld door Dustin Hoffman als Ted Kramer, een jachtende, hardwerkende advertentieman, die is geobsedeerd door succes. Als zijn vrouw hem plotse ling verlaat en hij voor de taak wordt Fietje (Renée Soutendijk) en Rien (Hai gesteld voor zijn zes jaar oude zoontje te zorgen, verliest hij de greep op zijn plaats in de maatschappij en wordt steeds meer de „huismoeder Ted is altijd van mening geweest, dat hij een goede echtgenoot en vader is geweest, dat alles wat hij doet voor zijn gezin wordt gedaan De waarheid is echter, dat hij zijn gezin heeft op geofferd aan zijn carrière. Hij heeft het enorm druk gehad met het aantrekken van nieuwe opdrachten, promotie ma ken, kortom indruk te wekken bij zijn superieuren. Het zijn die zaken, die van Tongeren) in „Spetters" van Paul heeft kunnen zetten Dan neemt ze een belangrijke beslissing: ze wil haar zoon terug Zij wil de voogdij over haar zoon Billy Ted Kramer is dan inmiddels een bij na volleerde opvoeder van zijn zoon geworden Zijn werk heeft hij verwaar loosd en op een gegeven moment komt het tot ontslag Het kan hem eigenlijk weinig schelen. Hij heeft de rol van wer kende moeder met plezier op zich ge nomen, maar wil het nog beter doen Zijn vrouw (intussen van hem ge scheiden) heeft een eigen baan. Een Verhoeven evenveel sympathie op te wekken bij de toeschouwer. Het is geen kwestie meer van kiezen tussen de man of de vrouw met de zoon als inzet Het wordt een identifikatie met het probleem zelf, met de warmbloedi ge mensen die verward raken door de gevoelens die het probleem oproept In feite legt hij met „Kramer versus Kra mer" het sociale falen van onze heden daagse maatschappij bloot In ragfijne beelden tekent hij de ontreddering van levens, die in de maalstroom van de keiharde werkelijkheid terecht komen Scène uit „Kramer versus Kramer" Hoffman en Justin Henry in „Kramer versus Kramer", een uitstekende film, negen Oscar-nominaties kreeg BIZARRE WERELD Verstokte Apocalypse-aanhan- gers moeten nu wel ongeveer de kriebels hebben gekregen. Nu zelfs in een klein, bescheiden landje als Suriname niet de kolonels (die heb ben ze daar niet) maar de sergeants de dienst hebben overgenomen, Khomeiny weer beter is, de FNV ons land deze week fiks lamlegt en het kabinet Van Agt desondanks neusbloedend aan de kant, maar in het zadel blijft toekijken, nu kan het bi/na niet anders, of de vaak voor spelde apocalypse moet zo onge veer nabil zijn. Het komt een beetje slecht uit, nu we net weer een we reldkampioen hebben, maar voor de rest In Amsterdam hebben ze alvast een voorproefje genomen en rolden de tanks door de stad. Een stelletje fascisten dringen een kerk binnen en plegen geweld tegen buitenlandse arbeiders, die in het godshuis tenminste hadden ge hoopt op vrede. Khomeiny, hele maal uitgerust, laat zeventien te genstanders neerknallen De Olympische Spelen zijn vermoord door agressie, tja wat willen we dan nog? Het is maar een heel kleine greep uit de steeds toenemende ellende die ons overspoelt als een spring vloed. Er is geen aardigheid meer aan en zelfs de filmindustrie laat ons in de steek door Paul Verhoeven op ons af te sturen met zijn.Spetters", die de verwordenheid onze toe komst in zulke begeesterde beel den voor ons uittekent. Kijk, dat zou allemaal niet eens zo erg zijn, als we tenminste maar op één ding konden rekenen: het weer. Maar ook daar is twijfel troef. Ik zie het er van komen, dat we onze va kantie straks wel op onze buik kun nen schrijven. Niet, dat hier de kolo nels de grenzen hermetisch zullen gaan sluiten. Dat zie ik niet zo gauw gebeuren, zolang onze verdedigers het nog zo druk hebben met Am sterdam en zo. Ach en die staking zal dan wel weer voorbij zijn, want Van Agt en zijn kameraden zullen toch ééns moeten toegeven, dat ze ook ééns met regeren moeten be ginnen, zoals de Nederlandse rechtsorde dat voorschrijft. Nee, dat is het probleem niet. Het is veel erger. Vandaag las ik in mijn krant, dat Israél onder de sneeuw ligt. Op zich zou dat een goede ge legenheid zijn voor de vijanden om het land op ski's te veroveren, maar daarvoor zijn de kolonels en gene raals uit het Midden-Oosten niet vaak genoeg in Zwitserland ge weest om hun bankrekening wat op te peppen. Het probleem zit em nou eens niet in de mens en dat is op zich al een hele verademing, ik geef dat toe Het probleem is de natuur zelf. Want stel je voor. Sneeuw over Is raël. Veertig tot honderd centimeter dik is die laag. Als dat géén vergis sing is, dan ben ik bang, dat ik voor de komende zomer een win tersportvakantie zal moeten boeken en skiles zal moeten nemen. Want in Israël is het volgens mijn beschei den berekening lang geen winter meer Vast wel lente. En bovendien zit ye daar veel dichter bij de even aar en.Ik zei het u al: het is ge woon mis met de wereld. Nog eventjes en we gaan straks op de schaatsen naar de stembus, tenzij Van Agt de rit uitzit. Apocalypse Now is de titel van Francis Coppola's film. Zou ie dan toch gelijk hebben? Bereidt u voor op bevroren si naasappelen. En onze jongens in Libanon kunt u het beste een warme wollen trui sturen. Maar zet er wel het goeie adres op, want in Israël is het nu extra koud. Shaloom wordt slalom, met of zonder ski's V.

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1980 | | pagina 11