Emmy Muys maatschappelijk werkster K.I.M.D.E. in Leusden het Kapelhuis „Mens en dier" in er k ran Is interview foto's: Janus Visser door Anco Mali Kijk op kunst kastijding en sexuele bevrediging zijn hier niet vreemd aan. Van Adriana Baarspul is er weer een nieuwe serie kippen met hoedjes op en koddig opgebouwde lichamen. Het type is hetzelfde, maar de glazuren en de versieringen zijn anders, de vor men zijn wat groter dan die welke Ad riana Baarspul enige tijd geleden in het Kapelhuis liet zien De keramiste draait een pot en een cylinder, en bouwt van uit die grondvormen naar de versiering toe haar kippen op Heel mooi is de kip met de ..sneden" in de hals en de koolbladachtige versiering naar de „staart" toe De kippen hebben iets heel menselijks. DOOR ANCO MALI Van Marion Askjaer Veld zijn er en kele vrouwenfiguren, wier gezicht is af gedekt. of die worden beslopen door het een of andere reptiel. FOTO'S: JANUS VISSER VRIJDAG 9 ME11980 Nicolaas van Os een geheel eigen we reld. waaraan het demonische niet vreemd is. Een fantasiewereld die bruist van ideeèn, en die zijn weerga niet kent in de Nederlandse keramische kring. Charles Donker, die drie jaar gele den met groot sukses in het Kapelhuis eksposeerde, zond zijn prachtige prenten van levende en dode vogels ter opluistering van de tentoonstelling der keramisten. Gierzwaluwen, ringmus. scholekster, koperwiek Gedegen en met grote kennis van zaken gedaan De bontbekplevier in een loverrijke omge ving. de zanglijster met een fraaie aan- gift van het verschil tussen de buik- en rugveren. Gaaf werk van een bewogen kunstenaar. Lyslane Schlechter eksposeerde nog niet eerder in het Ploeghhuis. Zij toont een serie babietjes van heel klein formaat. Babietjes, die nèt de grens van het geboren zijn hebben overschreden, die nog niet deelnemen aan het leven. Wezentjes, die overgeleverd zijn aan anderen: als niemand zich over hen ontfermt, gaan ze dood Wezentjes in een extreme kwetsbaarheid weergege ven, die naast vertedering ook filoso fieën oproepen: wat zal er met zo'n schepseltje gebeuren. In wat voor een wereld kom* het terecht Wat ligt er op hem te wachten. Wat zullen anderen met hem deen Het zijn ret couveusekindjes. Som mige liggen nog geheel in de foetus houding De houdingen en de anatomie der babietjes zijn zorgvuldig en met veel liefde bestudeerd Lysiane Schlechter heeft de babyfi guurtjes ongeglazuurd gelaten. Heel mooi werk ook van Kees van Renssen. Bij het keramisch werk, dat hij in het Kapelhuis toont, vraagt de de koratie overwegend de aandacht. De grafische dakoratie vervult een belang rijker rol dan de sobere kleuraangifte en de zich niet aan het oog opdringende vormgeving van deze keramiek. Bij aanvankeli ke konfrontatie lijkt dit werk verwant te zijn aan dat van Lies Cosijn Maar bij nadere beschouwing is het, om zo even genoemde eigenschappen, fundamenteel ènders. Op een sarkofaag heeft Kees van Renssen het pesticide dilemma uitqe- beeld. De mensen, die naar de spuitbus grijpen om de insekten te vernietigen en die daarmede de ekologie dusdanig verstoren, dat het dood en verderf zaai en op hen zelf terug gaat staan Kees van Renssen knoopt in zijn werk veelvuldig aan bij aktuele en re cente gebeurtenissen, ook wat zijn ei gen leven betreft Toen in Israël een bus met kinderen was aangevallen ver werkte hij dat in zijn keramiek. Nu was er een vliegtuig neergestort, waarbij één van zijn naaste verwanten om kwam. In vele hoofdvormen beeldde hij de wanorde van de naar beneden ge kletterde vlieqtuigbrokstukken uit. Sommige hoofdvormen bestaan uit de koffers, die uit het vliegtuig tevoorschijn kwamen Op veel sarcofaag- en trom- melvormen (AH beschuitbusvorm) ko men vliegtuigachtige elementen voor Eén sarkofaag beeldt het transport uit. De mensen zijn te zien achter de vele vliegtuigraampjes Zoals ze weggin gen, en niet meer terugkwamen Trudy Drescher is op de ekspositie vertegenwoordigd met twee ongegla zuurde padden-vrouwenlichamen in roodbakkende klei. In al haar naaktheid wordt de pad-vrouw omhooggespijkerd aan haar borsten, terwijl een glimlach van gelukzaligheid op het padden- gezicht te zien is. Elementen van zelf LEUSDEN - Met ingang van begin maart heeft het samenwerkingsver band Kimde (Katholiek Instituut voor Maatschappelijke Dienstverlening Eemland, Humanitas en de Neder landse Vereniging voor Maat schappelijke Dienstverlening en Samenwerkingsopbouw afdeling Eemland) weer een maatschappelijk werker in Leusden en daarmee in Achterveld. Het is Emmy Muijs Zij is 30 jaar, en ze woont al een paar jaar in Amersfoort. Ze woonde tot haar 21 e in Rotterdam, waar ze ook werd geboren „Het bevalt me erg goed in Amers foort," zegt ze, Ik vind het hier kultureel best uit te houden. Ik voel me hier echt thuis. Nu ik wat meer in Achterveld-Leus den kom begin ik me daar ook op mijn gemak te voelen. Vooral in de landelijke sfeer Wat ik heb gedaan voordat ik bij het Kimde kwam te werken? Ik werkte zes en een half jaar in de kinderbescherming als groepsleidster in kindertehuizen. Vier jaar in de psy chiatrie op de opname-afdeling. Een jaar in een jongerencentrum. Algemeen maatschappelijk werk is iets nieuws voor mij. Eigenijk heb ik al- ujd in de tweede en derde lijn gewerkt. Nu is mijn opgave: hoe kom je in kontakt met mensen, die niet opgenomen zijn; hoe kom ik met instellingen in kontakt." „Wat was je aanleiding om alge meen maatschappelijk werk te gaan doen?" ,,lk heb heel lang in inrichtingen ge werkt. De mensen, die opgenomen zijn, zijn uit hun omgeving gehaald. Aan die mensen wordt pas in een heel laat sta dium hulp verleend. In een opname- centrum is sprake van crisisopvang. Er gebeurt daar veel. Het is zwaar werk. Ik heb het volgehouden vier jaar. Ik heb vorig jaar als maatschappelijk werkster je akademie afgerond, en wil nu als zodanig gaan werken." „Wil je iets over Jezelf vertellen?" „Ik ben gescheiden. Ik heb zelf er varen wat dat is. Vrienden kunnen je helpen en met je praten. Maar over be paalde dingen komen je gedachten in cirkels terecht Het.is moeilijk om dat te doorbreken. De moeilijkheid is dat je bang bent om hulp te vragen. Je komt niet verder, je zit op een dood spoor. Ik heb zelf hulp gevraagd, maar het is allemaal wel een stap, hoor. Daarmee wil ik wel zeggen, dat hulp vragen een heel positief iets is Je geeft aan. dat je verder wilt en dat je er iets aan wilt doen." „Hoe was het voor jou om hulp te vinden?" „Hoewel ik het eng vond om de stap Kruis op maandag van 11.00 tot 12.00 uur Daar ben ik. En ik hoop dat de men sen mij daar weten te vinden, als ze hulp nodig hebben. Ik hoop dat ook huisartsen mij kunnen vinden, ik hoop dat dezen, als mensen hulp nodig heb ben. hen naar mij zullen verwijzen Per persoon bekijk ik. wat is de hulpvraag Zijn de problemen heel duidelijk individueel, dan probeer ik in dividueel te begeleiden In andere si tuaties, zal ik vragen of de persoon in kwestie zijn of haar echtgeno(o)t(e) of gezinsleden wil meebrengen Ik denk dat problemen heel duidelijk te maken hebben met het gezin, waar je in leeft. In inrichtingen begeleid je alleen de mens, die is opgenomen. Sommige problemen spelen echter in het gezin WELZIJN IN LEUSDEN Ik hoop eigenliujk nog meer te doen. In grotere vorm naar hulp te kijken. Hoe is het welzijn in Leusden? Als ik dikwijls dezelfde problemen te genkom, bij voorbeeld: eenzame vrou wen in Leusden, dan ga ik me afvragen, wat is er voor die vrouwen in Leusden. Wat zouden ze samen kunnen doen, waar zitten de tekorten, wat kan ik daarin Dat geldt niet alleen voor een zame vrouwen, ook voor anderen. Veertien dagen geleden was er een initiatief van een vrouw, die kontakt zocht Ik heb haar opgebeld, ze had enorm veel telefoontjes gekregen van vrouwen die kontakt zochten Ze zei „Ik kan natuurlijk nooit met dertig vrou wen tegelijk optrekken. Ze had ver wachtingen dat de maatschappelijk werkster wel iets zou gaan doen. Ik zei: Prima, om bij elkaar te gaan zitten, en eerst te kijken wat er leeft bij die vrou wen. In de toekomst wil ik gaan inspelen op zulk soort dingen. Han Gerlings „Emmy heeft haar ruimte aangeboden als ontmoetings punt Waarna die groep afspraken ging maken hoe ze verder zouden. Ze wilden een ruimte om elkaar overdag te treffen Veel vrouwen hebben kleine kinderen." ANONIEM „Hoe anoniem is de hulpverle ning?" ,Die vraag kan bij een maatschappe lijk werker prima gesteld worden Ik ga er vanuit," zegt Emmy, „dat alles wat mensen aan mij vertellen in ieder geval bij mij blijft Ik vraag de mensen toe stemming om daar alleen als ik dat no dig acht, bij voorbeeld met de huisarts Emmy Muys over te spreken Een maatschappelijk werker houdt alles wat hem wordt ver teld bij zich." „Hoe zie je je taak in Leusden voornamelijk?" Emmy: ,,lk denk dat mijn taak een beetje kan zijn- wanneer er initiatieven komen, hoe kan ik daar op inspelen. En hoe kan ik voorkomen dat iedereen langs elkaar heen fietst. Als iemand merkt, dat andere men sen ook met bepaalde dingen zitten, dan geeft dat steun Er zijn meer men sen, die dat hebben: zo'n uitzondering ben ik niet! Ik oriënteer me nu Als ik een beetje in de gaten krijg hè, dit komt steeds terug, dan hoop ik die dingen op te pikken. Ik denk aan groepen van echtparen die over scheiding denken. Of aan mensen, die zijn gescheiden Han Gerlings: ..Dan heeft Emmy hier een stuk steun van mensen, die zich. door middel van groepsmaatschappe- lijk werk, steeds bezighouden met die problematieken." „GEMAKKELIJKER TROUWEN" Han Gerlings loopt naar zijn buro, en pakt een pagina-grote advertentie Gemakkelijker Trouwen „Vanuit het welzijnswerk, zou je daar een stuk voorlichting over moeten geven. Wat lever je in. als je trouwt. Wat kun je verwachten. Je zou de mensen wat be wuster moeten maken van hun kans Emmy Muijs: „Vrouwen, van wie de kinderen de deur uit gaan: kunnen we daar niet wat preventiever aan gaan werken. Overgangsproblemen, zijn niet alleen van biologische aard. maar zitten ook in het gezin, zijn verweven in het rollenpatroon Vrouwen hebben geen taak meer in het gezin Ik denk dat ik ook op die manier wil meekijken om preventief te kunnen werken AANLOOPADRES De maatschappelijk werker moet een soort aanloopadres worden, waar iets gesignaleerd kan worden 't Hoeven niet atlijd individuele problemen te zijn. 't Kan ook het doorgeven van welzijns- tekorten betreffen." „Wat kun jij met die signalering?" Emmy: „Er zijn in Leusden drie man lijke maatschappelijk werkers, en daar kom ik nu bij. De ene keer gaat men makkelijker naar de een dan naar de ander Een andere keer ligt dat weer anders. Wij proberen samen te werken. Als we op een gegeven moment mer ken dat de mensen liever met een ander praten, dan kunnen we vragen of de ander met hen wil doorgaan. Vanuit de sociale dienst van de ge meente werkt Kees van der Horst En vanuit het Protestants Sociaal Centrum komen er nu twee vervangers voor Wim van Wijk. We kunnen elkaar bij voorko mende gevallen inschakelen We heb ben, ieder afzonderlijk, bij toerbeurt spreekuur Je vuile was buiten hangen, ja, daar zitten de mensen mee. Maar wij zeg gen- hoe eerder je komt, hoe beter. Het is heel positief, om je cirkel te doorbre ken Han Gerlings „Bijdegezingsverzor- gmg merken wij dat ook Charlotte Blassweiler loopt tegen afgeknapte huisvrouwen aan Als die eerder een stukje steun hadden gekregen dan was het met hen niet zo ver gekomen! Het is safe om bij ons hulp te vragen. De was gaat niet naar buiten Dan valt het op dat erin Achterveld- Leusden veel autochtonen zijn en bo te maken, ervoer ik de hulp als steun. Het kan je door een trauma heen hel pen. Er komt een gaatje in die cirkel en je bent niet meer zo alleen. Uiteindelijk moet je het natuurlijk wel zelf doen. Er wordt niets aan je verricht waar je niet zelf bij bent. Jij moet het zelf doen." „leder mens heeft moeilijkheden," zegy Han Gerlings, de direkteur van het Kimde „De meeste moeilijkheden los sen zich op. De tijd doet ook veel. Maar met sommige dingen blijf je vastzitten. Dan is het fijn als een ander de kracht heeft om jou een nieuwe weg te doen vinden. Zelf moet je de nieuwe weg gaan." „Ja," antwoordt Emmy, „hulp halen, dat is raar. dat wordt vaak negatief be naderd Veel mensen komen bij een huisarts of een maatschappelijk werker terecht. Ze weten niet wat met hem aan de hand is Al pratende komen ze er achter waar hun onvrede mee te maken zou kunnen hebben SPREEKUREN „Hoe werk je in Leusden? „Ik heb een maal in de week spreek uur in Leusden-Centrum. In Groot Krakhorst op maandag van 14.00 tot 15.00 uur. In Achterveld in het Wit-Gele Emmy Muys. vendien is er een belangrijk deel import. Dat zijn verschillende groepen, met heel eigen problemen. Toen we een opvolger voor Jan Burger zochten, zochten we naar een figuur, die zowel voor de ene als de andere groep iets zou kunnen betekenen." Emmy Muijs: „Ik ben in Amersfoort telefonisch bereikbaar: 033-33924 Wij hebben als maatschappelijk werkers bij het MDE om de beurt twee keer per dag spreekuur in het centrale gebouw hier De mensen kunnen ook naar Amers foort komen: Bloemendalse Bin nenpoort 7 In de toekomst wil ik wel zoveel mo gelijk in Achterveld en Leusden zijn. Een eigen plekje daar krijgen. Daar denk ik over na. Gaan we vanuit Amersfoort werken. Of werken we liever in de wijk zelf. Maar dat vraagt een gezamenlijke aanpak, en dat hangt samen met de financiële mogelijkhe den. Buiten het spreekuur om kan ik, van uit het buro hier, afspraken met de mensen maken, bij hen thuis of in „Groot Krakhorst."" Tenslotte de nummers en de adressen van de spreekuren en de ruimten: Leusden-Centrum: „Groot Krak horst," Bolderikshof 18, telefoon 945618. Op maandag van 14.00 tot 15.00 uur. Achterveld: „Wit Gele kruisgebouw, W. van Amersfoortstraat 36, telefoon 03425-1333. Op maandag van 11.00 tot 12.00 uur. AMERSFOORT - In het kader van het twintigjarig bestaan van het Ka pelhuis kunt u tot en met donderdag 29 mei de thematentoonstelling ,Mens en dier" aldaar zien. Zes ke ramisten laten werk zien over dit thema. Aan de wanden kunt u vogels en dieren zien van een grafikus. Het Kapelhuis. Krankeledenstraat 11. is geopend op dinsdag tot en met zaterdag van 11 00 tot 17 00 uur. Op hemelvaartsdag is het Kapelhuis ge sloten. De weelderige verbeeldingswereld, het tomeloze talent en het hoogge stemde niet-orthodoxe vakmanschap van Nicolaas van Os springen u tege moet, als u in de komende dagen het Kapelhuis betreedt Het reliëf Nee spe ne metu (noch hoop noch vrees) staat daar juichend en in prachtige kleuren en vormenschoonheid tegen de rech terwand. Een grandioos reliëf Een mo numentaal stuk keramiek De speels heid ervan en de manier van denken zijn uniek Tegen een kloeke, met ver siering getooide, raamvorm, die tegelij kertijd luchtig is door de openingen, die zich erin bevinden, manifesteert zich een rijke vegetatie in kleuren vol ener gieke levenssappen. Op een rand van kleine bladeren aan de basis wordt het reliëf bijeengehouden door een kom positie van grote bladeren, waarachter zich twee mythische wezens met vo gelsnavels bevinden. De tonatie van het reliëf is vervuld van een verfijnd en diep aardend kleurengamma.' dat wordt gekenmerkt door een grote gedragenheid zowel als door een volheid van opgewekte le venswarmte Dezelfde wezensnormen gelden voor de overige plastieken van Nicolaas van Os als „Kaat Mossel", „Daphne" an „Mama en haar zuster". Schitteren de gave stukken, die uit de oven lijken te komen alsof ze daarvóór reeds beston den in dezelfde verschijningsvorm. Mama en haar zuster, uit enkele losse onderdelen opgebouwd, staan op een opengewerkt kratachtig onderstuk, dat de dames wegtilt van de realiteit. De haardracht van Kaat Mossel alleen al is de moeite van het aan alle kanten be studeren waard. Met zijn mythische wezens schept

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1980 | | pagina 9