Afrikaanse kunst Gereformeerd Dienstencentrum in het „In het teken van de vrijheid' DE PLOEGH IN DE ZONNEHOF door. Anco Mai door Anco Mali AMERSFOORT - In De Zonnehof eksposeren de leden van De Ploegh tot en met zondag 1 juni hun werk onder de noemer „In het teken van vrijheid". In alle vrijheid is dit begrip gehan teerd. geïnterpreteerd, genegeerd en gevariëerd. Sterk werk van Jo de Recht-de Graaft Emotioneel doorleefd, en ratio neel in groot gehouden vormen en ba nen geleid In ingehouden kleuren en gedecideerde vlakverdeling. Bewuste vrijheid, door zelfidscipline en vrijwillig aanvaarde normen tot grote bloei ge komen Peter Enters doek ..Overleving" schenkt het thema vrijheid op bittere basisgedachten een sprankje hoop. De mens kiest voor een levenloze, niet leefbare wereld met insecticiden en staalwrakken Maar op die de natuur ontwrichtende puinhoop blijken tóch weer groeisels te ontstaan. Wat de twee doeken betreft, die het feminisme schij nen uit te beelden ze zijn weliswaar op illustratieve wijze geschilderd, mpar gelukkig (èn helaas) niet illustratief voor de emancipatiebeweging van de vrouw. Adine van Houten heeft enkele series keramische beelden ingezonden, die de aandacht vragen door hun stille be nadering. en door de warmte die ze uit stralen. De rustige kleuren van grès en asglazuren versterken het beeld van ontroering, dat ze te weeg brengen Henriette Alexander heeft in een evenwichtig wandkleed in naturelkleu- ren het V-teken van Victorie, vrede en vrijheid op een fraaie wijze ingekaderd en tot een bevrijdende kompositie ge bracht Karei Sirag laat in zijn knappe fijn schilderwerk a la Escher de zwaluwen van de lucifersdoosjes en de vlindertjes uit de biologieboeken wegvliegen. Rien Goené heeft een uitgebreide verzameling ijzer- en bronsplastieken ingezondendie voor een grote variëteit in vormgeving zorg dragen Overtui gend zijn vooral de compacte brons- plastieken in de schone kleur- en vorm- harmonie voor glad gepolijste vlakken en ruw. donker gelaten partijen Er is van zijn hand ook eens een kollektie abstrakt schilderwerk te zien Victor Majdandzic is aanwezig met de van hem bekende op diepgaande filosofieën berustende geometrische vergezichten Van Marianna Franken zijn er prachtige landschapsuitbeeldin gen (Vaucluse) en geabstraheerde diervormen (hazelhoen) in nobel wit. of in witte tint gekombineerd met een teer bruin Heel mooi van vorm. verrassend van fraaie glazuuropdracht. Jaap Hillenius vond zijn in zon nevlekken en schaduwstrepen uitge beelde landschappen in. Julia Ver- schuer haar etsen en litho's van ruïnes en behuizingen, waarin de vrijheid van de ónderen zou kunnen worden gezien om afbraak te plegen Hans Rombouts zond drie van hem Lefifi Tladi De kunstenaarsopleiding bestond in vele gevallen uit avondstudie aan pri mitieve kunstakademies Een sterke kreatieve wil was nodig om in deze moeilijke omstandigheden met de kunst aan de gang te gaan" Van Lefifi Tladi (1949) valt op de gewassen tekening ..Academic lovers and child" (universitaire geliefden met kind). Het is een tekening in zwarte inkt met een gewassen grijs genuanceerde achtergrond. De man op de tekening heeft de hand in zijn zak. Vanuit zijn zak komt een vis. Je gaat studeren om car rière te maken, om geld te verdienen Vandaar die hand in die zak. De vis wil zeggen, door die studie, die carrière kun je mensen gaan manipuleren dan ben je zo glad als een vis De vis strekt zich uit tot de vrouw De man brengt de vrouw in een zelfdesoor- tige situatie ook zij gaat daarin mee doen. Man en vrouw krijgen een kind. en dan is de cirkel gesloten er is weer een medelid geboren, dat achter dat zelfde denk- en benaderingspatroon zal gaan staan Als je buiten die cirkef staat, is dat je interpretatie van de huidige samenle ving In fijne lijntjes in inkt. voorzien van met de hand ingewreven kleurtjes beeldt Lefifi Tladi ..Popa popa eya ipo- pa uit Dat betekent ik bouw Deze tekening geeft op, misschien wat ana tomisch onbeholpen wijze, aan wat er achter dat bouwen in de wereld zou moeten staan de omarming, de omhel zing van de mensheid LEER VAN HET VERLEDEN Dan is er voor de westerse mens een zéér belangrijke (héél kleine) tekening van de hand van deze kunstenaar te zien ..Redress the past" (breng het verleden weer overeind) Léér van het verleden Zie wat er in de historie is gebeurd, en zorg dat dat niet méér ge beurt. Het zou zó op de huidige situatie in Nederland kunnen slaan De ver keerde weg van de bewapening is inge slagen. Mensen, die een stuk onvrede demonstreren worden tot vijf maanden bekende mooie akwarellen in. Ruth Henkei de van haar bekende, in ge mengde techniek uitgevoerde, sprietjes en kiempjes, die tussen stenen en aardkluiten dóórbreken Fijn gestemde litho's van natuurmo tieven van de hand van Jaap Kruyff, stoere Bretonse kusten gezeefdrukt door Gijs Keizer. Van Hans Zaayer de twee knap geakwarelleerde portretten van Yvette en Anita, van Sebo Detiners zijn bekende uitgesneden bloemen en zijn romantische landschapsbeelden Marja Franke is met enkele reliëfs i oranje garen en rood koper te zien, J Bons schilderde enkele woest symbol" sche olieverfjes: de vogel phoenix rijs op uit een gedode vogelvrije vogel. <f m vlammen opbrandt Tenslotte is er inzending van Mark Thorn Leeson. <f een ontsnapping laat zien en, t olieverf, de opstanding van de levenic ze voorwerpen. De Zonnehof is van maandag tot e met zaterdag geopend van 10.00 to 17.00 uur. Op zon- en feestdagen va' 13.00 tot 17.00 uur. HEEL JONG MEEWERKEN Alle kunstenaars hebben hun jeugd doorgebracht in de bekende lokaties rond de steden Johannesburg en Pre toria De meesten hadden vaak slechts één ouder, die een familie van vijf tot tien personen moest verzorgen. Hun opleiding was meest weinig formeel, omdat zij al heel jong moesten werken om mee te helpen het gezin te onder houden. Zoals de situatie in Nederland nog was aan het eind van de vorige en het begin van deze eeuw. onvoorwaardelijke gevangenisstraf veroordeeld, terwijl niet wordt onder zocht wat aan de onvrede ten grondslag legt. Mensen prefereren dat te negeren. Redress the past. De mens. zo beeldt Lefifi Tladi dit uit, ziet het verleden als een vogelverschrikker Van die vogel verschrikker vlucht hij graag weg Die herinneringen, die zijn lastig, die bren gen de mens in problematieken, die hem zwaar op de schouders zullen gaan wegen Liever sluiten we de deur. en kijken we de andere kant uit en kie zen we de weg van de minste weer stand. Het brede pad. de makkelijke weg De mens probeert de vogelverschrik ker niet te zien. en niet te leren van dat wat er heeft plaats gevonden. Vooral de westerse mens is kortzichtig op de na bije toekomst gericht. Zonder dat hij in staat is. de moeite neemt, om het verle den als hulpmiddel in acht te nemen In Afrika is de voorouderverering groot. Spiegel je dan wat was en aan hen. die waren Tito Phake (1951) toont in zijn werk het lot van de arbeiders hard zwoegen, uitgebuit worden, een vreugdeloos le ven leiden en geen voldoening vinden, die leidt tot een beetje menselijk geluk Zijn tekeningen, in houtskool, dan alle maal even wanhopig aan Van Sydney Moema (1954). is er een lino in geel en zwart: rythus of fru stration Alledaagse gebeurtenissen, natuurelementen, zijn eigen ervaringen geeft hij weer in geabstrakeerde beel den Hij tracht zijn gevoelens en ge dachten ten aanzien van een bepaalde reële situatie op symbolische wijze tot uitdrukking te brengen. LEUSDEN - In het Gereformeerd Dienstencentrum aan de Bur gemeester De Beaufortweg 18 in Leusden-centrum kunt u tot zater dag 14 juni een tentoonstelling zien van werken van zwarte Zuid-Afri kaanse kunstenaars. Het centrum is geopend van maandag tot en met vrijdag van 9.00 tot 17.00 uur. Als u even aan de balie vraagt waér u de werken kunt vinden, wijst men u de weg naar de gangen en de kantine, waar de werken hangen. De heer C de Wijs. die de tentoon stelling naar Nederland heeft gebracht, zet in zijn begeleidend schrijven uiteen hoe de zwartman in Zuid-Afrika bezig is om zijn gemeenschappelijke identiteit en zijn eigen kuituur te herkrijgen als fundering voor een verdere kulturele ontwikkeling Witman en zwartman zullen op den duur als gelijkwaardige partners bijeen moeten zijn, zodat de machtsspanningen doorbroken zullen zijn en een vreedsame co-existentie op deze planeet mogelijk wordt De tentoonstelling in het Gerefor meerd Dienstencentrum heeft een tweeledig doel In de eerste plaats het laten zien van de zwartman in een an der licht dan in dat van de machtloze omstandigheden, waarin de media hem grotendeels laten zien: de zwartman kan iets In de tweede plaats het aftas- Matlhabane Masiangako ten van waar ligt de Zuid-Afrikaanse zwarte kunstenaar op de kultuurmarkt in Europa Kan hij méé. ondanks zijn beperkingen in opleidingen materialen MYTHOLOGIE SOUL OF A DYING BLACK MAN Indrukwekkend is de houtskool-pot loodtekening van Mothabane Ma- siangwako ..Soul of a dying black man" (ziel van een stervende zwart man) Het is een prent, die Masiangwa- ko tekende na de dood van een zwarte Zuid-Afrikaan, die zich inzette voor de vrijwording van zijn volk Die gemaks halve als kommunist werd veroordeeld Als vijand voor de staat werd opgehan gen Wat voor verdriet is dat voor zijn moeder, vraagt Masiangwako zich in deze tekening af De baby in de buik van de moeder is het fundament ven het Afrikaanse bestaan, van de Afrikaanse samenleving Veel minder dan de westerse bevolking onderschat de Afri kaanse bevolking de negen maanden in de buik van de moeder Het kontakt tus sen moeder en kind wordt dan al vast gelegd en onderhouden Wanneer de Afrikaanse man sterft, denkt hij terug aan zijn moeder Aan de tijd in haar buik. Aan de veiligheid, waarnaar alle handen op de prent wor den uitgestoken De borst van de moeder wordt doorboord door verdriet haar kind is voorgoed van haar weg genomen een verlies dat zij niet meer te boven zal komen Puur voor het plezier, met een komi sche noot zo hier en daar. werkt Ma- sekwa Malatji (1952). Hij werkt veel voor de blinde zwartman Vandaar dat hij graag reliëf met zand. steentjes, verf en wol toepast Geestig is zijn beeld van de dieren tuin in Pretoria Niet is exact vast te stellen wie achter de tralies staan, de dieren of de zwartman! In vrolijke, helle kleuren geeft hij de tamtamspelers weer; de moeder met het kind op de rug In dezelfde stijl beeldt hij de moeder van de gedode man uit. die zich voor de vrijheid inzette, tezamen met haar andere kinderen Haar buik is gewapend met tanden, verscheurd door de dood. Van Harry Moyaga (1945) is er in gemengde techniek (inkt, pastel en potlood) een fijn gedane in stervormige bloempjes getekende ..Presentation of Tachi-Kuana" Tahikuana is de zon- negodin Zij heeft verschillende min naars. die allen zijn uitgebeeld. Ze ko men. met fruitoffers bij haar. Vooral met de ananas, die als het heerlijkste fruit geldt Hier wordt een stukje mythologie richtbaar. het Zuid-Afrikaanse zwart- volk is zich zeer bewust van de boven natuurlijke krachten, die het leven op deze planeet beïnvloeden Door deze spirituele wereld uit te beelden zoekt Harry Moyaga naar aan sluiting. kontakt met zijn voorouders om het grote gapende gat tussen hun we reld en de zijne te overbruggen Hoe ziet hij de toekomst als zwart man-kunstenaar'? ,.l see no future at all as a black artist We are treated may be as fifth class citizens To me the future is one long nightmare" (ik zie helemaal geen toekomst als zwart kunstenaar We worden behandeld als. laat ik maar zeggen 5de rangs burger Voor mij is de toekomst één lange nachtmerrie) Indrukwekkend is de houtskoop-pot- loodtekening Jonny Rlbeiro (1951) heeft een groot aantal potloodtekeningen van musici Hel gaal hem om de gebaren, die hij uitbeeldt door vergroting van handen en voeten Zijn tekeningen hebben iels teers. Hij is een uitstekend waarnemer. Oan is er tenslotte de mooie tekening in potlood, houtskool en inkt van Mat- habane Mashanowako: ..strange flo wers for Africa Het is de zwartman, die zich bezint op zijn kuituur, die aarden kruiken en bloemen ziet, maar die reeds l?i|. de navel van het werkelijke leven wordl afgeknepen Een tentoonstelling, die tot nadenke en bezinning aanzet. Voor belangstellenden in de eks positie van het werk van Zuid-Afri kaanse zwarte kunstenaars wordt o| zaterdag 17 mei tussen 16.00 ei 18.00 uur een borrel gegeven in he restaurant van zwembad Bavoort. E zullen daar dan ook een aantal wer ken van de zwarte kunstenaars wor den opgehangen, zodat het publiel alvast kan kennismaken met he werk, dat in de komende weken tt zien is in het Gereformeerc Dienstencentrum aan de Bur gemeester de Beaufortweg 18.

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1980 | | pagina 14