EEN UUR TOT DE ONDERGANG" let faillissement van de rampenfilm BEKtRw* VRIJDAG 16 ME11980 15 Moore in de hoofdrol als 007. Regisseur Lewis Gilbert maakte met deze in 1977 gemaakte spionage-thriller een parodie op Bond zelf door nog gekkere trucs en effekten te gebruiken dan voorheen het geval was Het gaat in deze fi'm om de wereldveroverende plannen van ene Stromberg (Curd Jürgens) en James Bond moet kost wat kost voorkomen, dat de onverlaat de kans krijgt toe te slaan Omdat dit van wereldbelang is, krijgt Bond hulp van Russische zijde in de persoon van Barbara Bach (het Russische antwoord om 007). Het hoeft geen betoog, dat Moore en Bach samen en alleen weer allerlei ij zingwekkende stunts uithalen met al lerlei vernuftige machientjes En dat is wel nodig ook, want de techniek is niet het monopoly van de „goeden". Strom- berg's technology is op z'n minst even vernuftig en bovendien heeft hij de be schikking over de fenomenale Jaws (Richard Kiel), die met zijn stalen kaken de verschrikking zelve is (Cinema 1125 minuten, alle leeftijden) Mad Max. Bloederige. Australische aktiefilm. die zich af zou moeten spelen in een onbestemde toekomst. Felle strijd op leven en dood tussen poli tiemannen en hells angels die niet voor elkaar onderdoen. Niet bijster origineel en bovendien vol fascistische tenden sen. Niet aanbevolen (Cinema 2, 16 jaar, 100 minuten) Een uur tot de ondergang. Regis seur James Goldstone en producent Irwin Allen zijn er niet in geslaagd om met ..When time ran out" een aan vaardbare rampenfilm te maken. Erger nog: de film bestaat hoofdzakelijk uit eerder gebruikte cliché-verwikkelingen en de trucages zijn uitermate doorzich tig en wekken de ergernis op. Paul Newman, Jacqueline Bisset en een keur van andere sterren doen hun uiter ste best om er nog het nodige pit in te brengen, maar zelfs het scénario van Carl Foreman (The guns of Navarone) faalt Rampenfilm beneden de maat (Euro, 121 minuten, twaalf jaar). Met spinazie meer mans. De titel zegt genoeg: Popeye de zeeman be leeft - dankzij spinazie-kracht - weer talrijke spannende en vrolijke avontu ren! (Euro. wo, za en wo mi alle leeftijden). Als adelaars vielen ze aan. Span nende en soms sensationele oorlogs thriller naar het gelijknamige boek van Alistair McLean met Richard Burton, Clint Eastwood en Mary Ure in de hoofdrollen Een groep geallieerde ge heime agenten moeten op Duits vijandelijk gebied een Amerikaanse generaal bevrijden uit een vesting hoog in de bergen (Duo 2, 12 jaar, 158 minuten) Hooper. Een reprise van de komi sche aktiefilm met Burt Reynolds als een waaghalzerige stuntman, die de allerlaatste grote stunt uitvoert met Sally Field als angstige vriendin aan de zijlijn. Prima entertainment (Duo 2, nachtvoorstellingcn) Junglebook. Walt Disney's magi strale tekenfilm nu opnieuw uitgebracht met nagesynchroniseerde Nederland se stemmen, zodat de film ook voor de kleineren toegankelijker is geworden. De ondertitels zijn verdwenen. Prima amusement voor jong en oud (Grand, matineevoorstellingen zater dag-, zondag- en woensdagmiddag). filmagenda Amersfoort Filmagenda voor Amersfoort van woensdag 14 mei t/m woensdag 21 mei 1980 Grand. teJ. 033-14632. Grand 1 ..Lieve jongens". 16 jr Dagelijks: 13.45- 18.45-21.30 uur Zaterdag en woensdag 18 45-21 30 uur Hemelvaartsdag en zon dag: 16.15-18 45-21 30 uur Grand 2. Jnspectuur Platvoet slaat alles", a.l. Dage lijks: 13.45-18 45-21.30 uur Hemelvaarts dag en Zondag 13 45-16.15-18 45-21 30 uur. Grand 3. ..Mij niet gezien" (C est pas moi. e est lui), a l Dagelijks 13 30-18.30-21 15 uur He melvaartsdag en zondag 13 30-16 00- 18 30-21 15 uur Grand 4. ..Kramer Versus Kramer". 16 jr Dagelijks: 13 45-19 00-21 45 uur Hemelvaartsdag en zondag 14 00-16 30-19 00-21 45 uur Grand 5. 1941 ,,De dag dat Hollywood op z'n kop stond', al Dagelijks 13 45-19 00-21.45 uur Hemelvaartsdag en zondag 14.00- 16.30-19 00-21 45 uur Grand Matinee. Junglebook' Nederlands gesproken, a.l Woensdag, donderdag, zaterdag en woensdag 13 45 uur Cinema, tel. 033-18900. Cinema 1. ..The Spy who loved me", al Dagelijks: 13 30-18.30-21 15uur Hemelvaartsdagen zondag 13.30-16.00-18.30-21 15 uur Cinema 2. ..Mad Max". 16 jr Dagelijks. 13.45-18 45- 2130 uur Hemelvaartsdag en zondag 13.45-16 15—18 45-21 30 uur Euro, tel. 030-33655. Euro. ..Een uur tot de ondergang", 12 jr. Dagelijks 13.45-18.45-21 15 uur woensdag, zater dag en woensdag: 18.45-21 15 uur Hemelvaartsdag en zondag: 13.45-16 15- 18.45-21 15 uur Euro. Popeye de zeeman, „Met spinazie meer mans", a.l woensdag zaterdag en woensdag 13 45 uur Duo, tel. 033-16572. Duo 1. „Inside Jennifer Welles", 18 jr Dagelijks 14 15-19.15-21.30uur Hemelvaartsdagen zondag 14.15—16 30-19 15-21 30 uur Duo 2. „Als adelaars vielen ze aan" Dagelijks 14 00-20 00 uur DUO NACHTVOORSTELLINGEN Duo 1. „De genotzoekers", 18 jr Vrijdag en zaterdagavond: 23.45-24.00 uur Duo 2. „Hooper", Burt Reynolds en Sally Field, 16 jr Vrijdag en zaterdagavond' 23.45-24 00 BERT VOS -Op het moment, dat ik dit schrijf, is het stralend mooi weer in is de neiging om een „filmpje te gaan pikken" meestal niet zo erg Toch biedt het Amersfoortse bioscoopprogramma deze week enkele |we en nieuwere films, terwijl u nog een recensie van mij tegoed hebt over lieuwste rampenfilm „Een uur tot de ondergang" van rampenspecialist Allen. Nieuw deze week is in ieder geval „Mij niet gezien" met Pierre in de hoofdrol. Een Franse komedie dus. Een reprise is de James „The spy who loved me" met Roger Moore, terwijl de aktie-kome- met Burt Reynolds en Sally Field nog een keertje in de nacht van Duo 2 te zien zal zijn. Ëprolongeerd werden „Lieve jongens" van Paul de Lussanet naar de van Gerard Reve, „Kramer versus Kramer" (die alweer aan de elfde „1941", „Mad Max", „Een uur tot de ondergang" en „Als vielen ze aan". TIME RAN OUT fenomeen rampenfilm schijnt vooralsnog onuitroeibaar te zijn, ook al lijkt het er op. dat het faillisement aan staande is Producent Irwin Allen is wat de rampenfilm betrteft geen kleine jon gen, want hij heeft rampen-successen ne uit: „Mij niet gezien" met Pierre Richard In België, zo hebben ze ons verteld, heerst nog steeds een taalstrijd. Ik kan daar over mee praten. Zo stonden we enkele da gen geleden bij het prachtige tadhuis van Oudenaarde in Oost- 'laanderen, „de schoonste van uropa". zoals de folders zeer >ts schreven Elk uur zou er een zichtiging plaats vinden De 'ids, een overigens zeer aardige )an, keek een tikkeltje bedenke- ijk, toen we ons kwamen melden ,Er zullen ongetwijfeld nog wel asten opkomen", deelde hij ons iee en dat betekende, dat we loesten wachten. Dat deden we overigens niet 'e besloten tot een korte rondrit loor het Vlaamse land, dat daar plekke heel chauvinistisch 'ordt aangeduid als Vlaamse \rdennen Een inderdaad wat euvelig landschap, met golven- le akkers, doorbroken met im- santé landgoederen en kas- eeltjes Volgens de kaart liep er ■en prachtige route van Oude naarde naar Aalst, hooguit een echt van zo'n dertig kilometer, wee uur later bereikten we Aalst. Onderweg waren we in Zottegem jestrand, waar omleidings- lord/es er voor hadden gezorgd, cfaf er een keurig circuit was ont daan. Na enkele rondjes hebben ve de cirkel maar doorbroken, liet erg overtuigd van de logika fan de goedbedoelde aanwi/zm- )en. Een hapje eten onderweg tuitte op onoverkomelijke be waren, getuige het bord/e op de deur van een pittoresk restauran- tie ..We hebben onze rustdag op b 'rijdag (werkdag) en op zaterdag Vj enduur Het plaatselijke kerkje was erg r'f riooi en bovendien was de pas- dor bijzonder royaal Op de r jebeeldhouwde deur stond ten minste het uitnodigende bordje: .Deur toe". Helaas hadden we n onze aanhangwagen thuis- lelaten Na enig speuren von den we een eethuisje, dat een keurig bordje op de deur had ge plakt met „Geen frieten", zoals bij ons nog wel eens bordjes hangen met „Geen stickers" Gelukkig had een handige frietenverkoper op de gevel ernaast een pijl ge hangen, die ons in de richting van „frituur" wees, zodat we niet van de honger om zouden komen Dat de Vlamingen blijkbaar nogal fors te keer kunnen gaan, zou je kunnen afleiden uit een be hoorlijk groot plakkaat op een an dere muur: „Houdt uw eigen vij gen". Terug in de auto meldde de onvermoeibare BRT ons, dat we ernstig rekening moesten houden met „kladden mist". Op zo'n mo ment, zeker toen we opnieuw werden gekonfronteerd met omleidmgsbordjes. heb je de nei ging om Van Agt te bellen om hem te vragen Belgie de oorlog te ver klaren. Hij heeft er best een goeie reden voor. ook al vereert hij Leo Tindemans als de leermeester van de Europese politiek Want heeft de Belgische „oorlogskruiser' „De Arte velde "niet juist zo 'n arme Nederlandse visserschuit opge bracht naar Oostende? Taalstrijd in BelgiëVolgens mij voeren de Vlamingen nog steeds een inmiddels verloren strijd met de Nederlandse taal Voor Van Agt ligt hier een uiterst dankbare taak. De luchtmacht kan haar gloed nieuwe straaljagers prima uitpro beren door het schone Vlaamse land te bombarderen met de nieuwste druk woordenboeken, terwijl de ANWB de wegen bezet en van duidelijke borden voorziet. Maar ach, zoiets blijft maar heël even In je gedachten hangen. Want voor de rest is België een charmant en uiterst gastvrij land. En misschien, héél misschien trekken die kladden mist nog wel eens op en veranderen ook de binnenweggetjes nog wel eens in goed berijdbare wegen zónder omleidingsbordjes. De volgende keer gaan we be slist naar Zottegem Vermits we daar nu met enen groten boog omheen zijn gereden En het stadhuis van Oudenaarde vereren we ook beslist nog eens met een bezoek Op een moment „dat er voldoende gasten opkomen", want dat schijnt een vereiste te zijn We hopen dan ook op erg groeizaam weer. de volgende keer V. als „The Poseidon Adventure" en ..To wering Inferno' op zijn (producenten- )naam staan Regisseur James Gold stone is echter toch niet in staat het medium film voldoende te beheersen. Na enkele afleveringen van de TV-serie „Star Trek" te hebben geregisseerd te kende hij voor de regie van „Rol lercoaster die je met een klein beetje goede wil onder de „rampenfilms" kunt rangschikken. ..Een uur voor onder gang" zou een zeer onderhoudende film kunnen zijn, maar door een onvol doende sterk scenario (notabene van Carl Foreman!) en een tamelijk zwakke regie, werd het een helaas erg voor spelbare film. waarin allerlei eerder vertoonde effekten nog eens erg ma gertjes werden overgedaan Aan de ingezette acteurs en actrices heeft het beslist niet gelegen, want Paul Newman, Jaqueline Bisset, William Holden. Barbara Carrera, Burgess Meredith, Ernest Bognine en James Franciscus hebben allen al vaker be wezen. dat ze acteren kunnen Het vakmanschap waarmee zij nog probe ren de film overeind te houden is te waarderen, maar ook zij misten een goed scenario waar iets wezenlijks van te maken zou zijn Het draait allemaal om een eiland met een vulkaan, die al niet meer sinds het begin van de twintigste eeuw in werking is geweest en volgens de sta tistieken dat ook maar één keer in de tweeduizend jaar doet. Nu zijn statistie ken van nature altijd al erg onbe trouwbaar geweest en dat blijkt natuur lijk ook nu weer De computers van het vulkanologisch station wijzen dan ook onmiskenbaar aan. dat naar alle waar schijnlijkheid een nieuwe eruptie op komst is gezien de verhevigde aktivi- teiten van de vulkaan Op het eiland is een luxe vijfsterren hotel gebouwd onder leiding van Bob Spangier (James Franciscus) wiens vader het eiland blijkbaar alleen maar zag als een aardige suikerproducent. Spangier is van het streberige type, dat zich zelf ten koste van alles waar wil maken en het dan ook verdomd om, juist nu het hotel op gang komt, paniek te zaaien door de vulkaan-aktiviteiten bekend te maken (Steven Spielberg gebruikte dit recept reeds bij „Jaws"). Verder hebben we dan nog de vrouw van Spangier (Veronica Hamel), die de dochter is van multimiljonair Shelby Gillmore (William Holden), die aardig wat geld in het hotel heeft gestoken Gillmore is verliefd op Kay Kirby (Jac queline Bisset), die de public relations voor de Gillmore-maatschappij ver zorgt, maar Kay schijnt een zwak te hebben voor olieman Hank Anderson (Paul Newman), die boos op haar is. omdat ze hem blijkbaar enige tijd gele den in de steek heeft gelaten Voeg daarbij Barbara Carrera, die als de gastvrouw van het hotel haar hart ver pand heeft aan Spangier Burges Meredith als een ex-koorddan- ser, wiens enige zorg nu nog maar zijn vrouw is, die een erg zwak hart heeft. Ernest Borgnine als een politieman, die achter een verduisteraar aanzit (Red Buttons) en je hebt alle ingrediënten voor de nodige verwikkelingen En dan hebben we het nog niet gehad over de eigenaresse van het plaatselijke bor deel (en haar gastvrouwen) die altijd al kinderen heeft willen hebben en ze aan het slot van de film dan ook prompt krijgt, dankzij de vulkaan, die de vader van twee kinderen opslokt. Zoals gezegd de vulkaan barst uit en slechts een klein groepje slaagt er in te overleven, onder leiding van Paul Newman, die aan het slot uiteraard zijn Jacqueline Bisset in zijn armen sluit Het hotel wordt een prooi van het neerstortende lava en de gloeiende vuurballen. Thats all, folks. Terwijl producent Irwin Allen toch echt wel heeft bewezen een goede rampenfilm te kunnen maken, heeft hij zich blijkbaar toch op dit projekt verke ken én op de regisseur Want het re sultaat van deze film, die er op papier toch erg aardig moet hebben uitgezien, is ver beneden de maat Dat zou óp zich nog helemaal niet zo'n ramp zijn ge weest. als de effekten ook werkelijk goed zouden zijn geweest. Maar he laas, de speciale fotografische effekten van L B Abbott zouden met een beetje goede wil door een ervaren amateur filmer en een goed laboratorium best tot stand gebracht kunnen worden De vloedgolf is waarschijnlijk als een emmer vol water over een bordkarton nen dorp gegooid, de lava-stroom (overigens uitstekende opnamen van de vulkanen op Hawaï) is duidelijk in het groene landschap „ingepast", wat ook Erneste Borgnine ernstig gewond in „Een uur tot de ondergang". geldt voor de afgrond, waarlangs de vluchtelingen de bergen intrekken Kijk, je weet. dat je bij het kijken naar een dergelijke film „grotelijks belazerd' wordt, maar als het er zo duimendik bovenop ligt, is het niet leuk meer Wat door goed gebruik van effekten nog een redelijk middelmatige film had kunnen worden, werd hierdoor letterlijk een ramp Ik denk, dat de echte rampenfilms al jaren geleden zijn gemaakt en dat er vrijwel niets nieuws meer te be denken is. Toch probeert men het in Hollywood steeds weer en daarom zullen we binnen afzienbare tijd wel méér van dit fraais kunnen aan schouwen. Zo schijnt men bezig te zijn met een remake van George Pal's s.f. film „When worlds collide" en krijgen we ook nog „The final Countdown" (Don Taylor) en de ramp met de Titanic zal eveneens nogmaals over het witte doek gaan. Of het werkelijk iets toe zal voegen aan hetgeen de rampenfilms tot nu toe hebben laten zien? Ik heb daar over mijn ernstige twijfels. Het faillissement van de rampenfilm kan niet ver meer zijn (Euro, 121 minuten, 12 jaar). MIJ NIET GEZIEN „Mij niet gezien" Je zou kunnen stellen, dat het geen erg handige titel is voor deze nieuwste komedie van de Franse filmkomiek Pierre Richard, die sinds 1967 alweer aardig wat films op zijn naam heeft staan, niet alleen als acteur, maar ook als auteur en regis seur Sommige daarvan zijn erg suc cesvol geweest, anderen moesten het met magere glimlachjes doen Dat is wellicht ook het geval met „Mij niet ge zien". („C es pas mois, c'est lui") door hemzelf geregisseerd naar een samen met Alain Godard geschreven scénario En ook hier wreekt zich weer het feit, dat een film staat of valt met een goed ver haal. een goed scenario Zonder dat kan de beste regisseur falen Aldo Maccione is opnieuw de tegen speler van Richard Hij was dat ook in „Je suis timide maïs je me soigne" (1978 Een niet onaardige kombina- tie, maar ja het verhaal Natuurlijk, ook in „Mij niet gezien" zitten beslist erg aardige scenes, maar het is niet zo'n voortdurend gegrinnik en ge- gniffel als vroeger bij de films van Louis de Funès En goede komedies met slapstick-effekten moeten dat toch als maatstaf hebben. Ook hier geldt weer. dat het verhaal er Roger Moore in aktie in „The spy who loved me". op papier aardig uitziet Pierre Renault schrijft anoniem films cenario's voor de befaamde schrijver Georges Vallier, die Pierre op alle mo gelijke manier uitbuit. Op een dag. als Vallier zelf geen zin heeft om te gaan, mag Pierre met een invitatie op naam van Vallier naar een cocktailparty van de bekende Italiaanse filmacteur Aldo Barazutti, die op dat moment in Parijs vertoeft Gevolg Barazutti denkt dat Pierre Renault Georges Vallier is en doet Pierre het voorstel een film te ma ken waarvoor Pierre samen met Bara zutti het scenario zal schrijven Pierre grijpt dit voorstel met beide handen aan, want dit is zijn kans om uit de anonimi teit te treden en carrière te maken Dus gaat Pierre met Barazutti naar Tunesie, dat volgens Barazutti een ideaal en rus tig oord is om een scenario te schrijven Ideaal en rustig - jawel Het blijkt dat Barazutti een luiaard en vrouwenjager is met speciale wensen op het gebied van sex, waardoor het verblijf in Tune sie veel langer gaat duren dan voorzien, terwijl in Parijs de zwangere vrouw van Pierre op de terugkomst van de aan staande vader wacht Pierre's taak om een scenario te schrijven wordt nog moeilijker, als ook de echte Vallier met vakantie naar Tu- nesié komt Pierre moet nu tot elke prijs voorkomen dat Barazutti en Vallier el kaar ontmoeten wat tot de gekste situa ties leidt Ondanks alle slimmigheden van Pierre is die ontmoeting op den duur echter onvermijdelijk, maar Vallier - die het spelletje van Pierre doorziet - besluit voor de grap mee te doen en geeft zich tegenover Barazutti uit voor Pierre Renault hetgeen tot nieuwe ver wikkelingen leidt De toestand wordt voor Pierre tenslotte zo gecompliceerd en netelig, dat Pierre Barazutti over reedt om samen te vluchten Ze worden dan letterlijk de woestijn in gestuurd „Mij niet gezien" is voor de liefhebbers van Pierre Richard waar schijnlijk best een leuke film, maar je moet er niet teveel van verwachten. (Grand 3,94 minuten, alle leeftijden). THE BAD SLEEP WELL In de serie Japanse films van re gisseur Akira Kurosawa brengt het Amersfoorts Filmhuis deze week „The bad sleep well". De film werd gemaakt in 1960. „The bad sleep well" (letterlijk ver taald luidt de titel Hoe slechter men is. hoe beter men slaapt) is een film over corruptie in een grote bouwonderne ming De film begint met het huwelijk tussen Keiko. dochter van de president van deonderneming, Iwabuchi, en Koichi Nishi, diens secretaris De uit bundige bruiloft wordt evenwel ver stoord door de arrestatie van één van de managers van het bedrijf, Wada Dit incident doet de pers herinneren aan een vroeger schandaal, dat in de doof pot verdween na de zelfmoord van één van de managers Tijdens de bruiloft krijgen» de autoriteiten een aantal tips die leiden naar de zelfmoord van een andere manager. Wada probeert zich ook van het leven te beroven, maar wordt daarvan weerhouden, door Nishi. die naar het blijkt de zoon is van de man die enige jaren daarvoor zelfmoord had gepleegd Teneinde wraak te nemen ontvoert Nishi een andere manager en dwingt hem de geheime plaats bekend te maken waar onder meer gestolen geld moet liggen. Hoewel zijn uiteinde lijke doel is president Iwabuchi te ver nietigen. de vader van de vrouw d'e hij slechts huwde om dichter bij zijn doel te komen, doet zijn groeiende liefde voor Keiko hem aarzelen Dit wordt zijn on- gergang Iwabuchi komt achter Nishi's ware identiteit en organiseert een on geval waarbij Nishi om het leven moet komen (Filmhuis Amersfoort, 135 minuten, zwart-wit, za. t/m di. 20.15 u) FILMS IN HET KORT Lieve jongens. De verfilming van de boeken van Gerard Reve door regis seur Paul de Lussanet (Mysteries) met Hugo Metsers in de hoofdrol Veel let terlijke dialogen, rechtstreeks uit het boek overgenomen, weinig of geen ak tie De verveling slaat toe Gerard Reve had beter verdiend, ook al kun je je af vragen of zijn boeken überhaupt goed verfilmbaar zijn (Grand 116 jaar) The Knock-Out Cop (Inspekteur Platvoet slaat alles). Bud Spencer is in deze film weer in zijn element als in spekteur Rizzo van de Napolitaanse narcotica-brigade, bijgenaamd de „Knock-Out smeris" Platvoet wordt betrokken in een uitgebreide drugs- en diamantensmokkel en komt daardoor in Zuid-Afrika terecht Het behoeft geen enkel betoog, dat er weer heel wat ge knokt wordt door onze brave politie-in- spekteur. Een aardige film met een aar dige man in de hoofdrol (Grand 2, alle leeftijden). Mij niet gezien. (C'est pas mois, c'est lui). Franse komedie met de film komiek Pierre Richard, die de film ook regisseerde en het scenario schreef. Geen dijenkletser, dat staat als een paal boven water Op enkele uitschie ters na. blijft het wellicht bij zoet-zuur glimlachen. Beneden de maat, helaas. (Grand 3. 94 minuten, alle leeftijden) Kramer versus Kramer. Met Dustin Hofmann als Ted Kramer, Meryl Streep als Joanna Kramer en Justin Henry als Billy Kramer, in uitgebalanceerde hoofdrollen, is „Kramer versus Kramer" van regisseur Robert Benton een ex cellente film rond een echtscheiding en de gevolgen voor man en vrouw. Be nton is er in geslaagd om elk vals sen timent te vermijden en het resultaat is een juweel van een film vol herkenbare humon én de tragiek van een onher roepelijk afscheid Warm aanbevolen (Grand 4. 16 jaar. 105 minuten, maar ook best geschikt voor iets jongere kij kers) „1941". De dag d§t Hollywood op z'n kop stond Steven Spielberg's nieuwste speelfilm na de bestsellers „Jaws en „Close encounters of the third kind" Een superknotse slapstick- aktie-komedie. waarin Spielberg er in slaagt om binnen de kortst mogelijke tijd de grootst mogelijke chaos te creëren. Amerikanen wachten ongeduldig op de verwachte invasie van de Japanners op de Amerikaanse westkust van de aan val in december 1941, Pearl Harbour. Gewapend met hooivorken, knup pels en aftandse jachtgeweren wordt ook de burgerbevolking gemobiliseerd Vocal als er een onderzeeër (een Jap) aan de kust wordt ontdekt, breekt de hel los en wordt de chaos compleet Spiel berg maakte van dit gegeven een erg knappe lachfilm, waarin niets te gek is. Voor een avondje lachen, gieren, brul len (Grand 5, alle leeftijden, 118 minuten) „The spy who loved me". Eén van de betere James Bond-films met Roger

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1980 | | pagina 15