He films
geprolongeerd
I leusder krant
kijk op de film
filmagenda
Filmagenda voor Amersfoort van don
derdag 22 mei tot en met woensdag 21
mei 1980:
Grand. tel. 033-14632:
Grand 1Lieve jongens 16 jaar Dagelijks
13 45 18.45. 21.30 uur Zaterdag er
woensdag 18 45 en 21 30 uur 1e en 2e
pinksterdag 16 15. 18.45 en 21 30 uur
Grand 2: Mij niet gezien A l Dagelijks
13.45, 18 45, 21 30 uur 1e en 2e pink
sterdag 13 45. 16 15. 18.45. 21.30 uur
Grand 3: Inspecteur Platvoet slaat alles A l
Dagelijks 13.30.18 30.21 15 uur. 1e en 2e
pinksterdag 13.30, 16.00. 18 30 en 21.15
uur
Grand 4: Kramer versus Kramer 16 jaar
Dagelijks 13 45. 19 00 en 21 45 uur. 1e en
2epinksterdag 14 00.16.30.19 00en21 45
uur
Grand 5:1941de dag dat Hollywood op z'n
kop stond A l Dagelijks 13 45. 19.00 en
21 45 uur 1e en 2e pinksterdag 14 00,
16 30. 19 00 en 21 45 uur
Grand: Junglebook. a l Nederlands ge
sproken Zaterdag, zondag, maandag en
woensdag 13 45 uur
Cinema, tel. 033-18900:
Cinema 1The spy who loved me A.I. Da
gelijks 13 30. 18 30, 21 15 uur; 1e en 2e
pinksterdag 13.30.16 00.18.30.21.15 uur
Cinema 2: Een uur tot de ondergang 12
jaar Dagelijks 13.45. 18 45. 21.30 uur 1e
en 2e pinksterdag 13 45. 16 15. 18 45 en
21.30 uur
Euro tel. 033-33655:
Euro: Mad Max 16 jaar. Dagelijks 13.45.
18 45 en 21.15 uur Zaterdag en woensdag
18 45 en 21 15 uur. 1e en 2e pinksterdag
1345, 16 15. 1845. 21 15 uur
Euro. tel. 33655: De gelaarsde kat als
krachtpatser A.l Zaterdag en woensdag
13.45 uur
Duo, tel. 033-16572:
Duo 1: Een schat van een hoertje 18 jaar
Dagelijks 14 15.19 15. 21.30 uur 1e en 2e
pinksterdag 14 15. 16.30. 19 15 en 21.30
uur
Duo 2: Als adelaars vielen ze aan Dagelijks
14.00 en 20 00 uur
DUO NACHTVOORSTELLINGEN
Vrijdag- en zaterdagavond: 23.45 en
24.00 uur:
Duo 1Baby face 18 jaar
Duo 2: Shaolin wrekers 16 jaar
SOLEIL DES HYENES
In het Filmhuis Amersfoort draait
deze week van zaterdag tot en met
dinsdag de Nederlands-Tunesische
speelfilm „Soleil des Hyenes" van
regisseur Ridha Behi. In de hoofd
rollen Dogmi Larbi, Mahmoud Morsi
en Ahmed Snoussi.
Soleil des Hyenes" werd in oktober
1977 voor het eerst in Nederland ge
draaid in het culturele programma var
de Arnhemse Filmweek en oogstte toer
veel succes Regisseur Behi is er dan
ook in geslaagd - samen met ver
schillende Nederlandse filmtechnici -
om een spannende speelfilm te maken
over een sociaal-maatschappelijk pro
bleem Spannend in die zin. dat Behi
met een goed filmische opbouw de pro
blemen schetst van een vissersdorpje,
dat wordt gekonfronteerd met de op
rukkende toeristenindustrie in Tunesië
Geen sensationele spanning, maar ge
baseerd op logische menselijke emo
ties en reakties
..Soleil des Hyenes" laat de weg zien
die een Noord-Afrikaans vissersdorpje
aflegt om een toeristencentrum te wor
den Het dorp leefde op basis van
ruilhandel tot de dag dat twee Duitse
ingenieurs een bezoek brengen en be
sluiten er een hotel te bouwen Het
dorpsleven wordt hierdoor langzaam,
maar zeker ontwricht De vissers wor
den ingeschakeld bij de bouw en laten
de visserij schieten. Het verdient nu
eenmaal beter, ook al is het onder
dwang. Na de opening van het hotel
worden ze buiten spel gezet
Als aktie tegen het almachtige hotel
gaan ze staken en leveren geen vis
meer Het hotel haalt echter - steeds
Junglebook. Walt Disney's magi
strale tekenfilm nu opnieuw uitgebracht
met nagesynchroniseerde Nederland
se stemmen, zodat de film ook voor de
kleinere toegankelijker is geworden De
ondertitels zijn verdwenen Prima amu
sement voor jong en oud
(Grand, matineevoorstellingen zater
dag- zondag- en woensdagmiddag).
De gelaarsde kat ais krachtpatser.
Voor wie Junglebook" intussen heb
ben bewonderd, draait in de matinee
voorstelling de jeugdfilm ,,De gelaarsde
kat als krachtpatserAlle leeftijden.
IDERDAG 22 ME11980
FILMS IN HET KORT
DR BERT VOS
ERSFOORT - Deze week geen nieuws van het Amersfoortse filmfront.
j| in Cannes tijdens het 33e filmfestival weer tal van nieuwe produkties
>n getoond, moeten de filmliefhebbers het voorlopig in Amersfoort nog
jes doen met dezelfde films als vorige week. op het Duo-programma na.
Lieve jongens. De verfilming van
de boeken van Gerard Reve door regis
seur Paul de Lussanet (Mysteries) met
Hugo Metsers in de hoofdrol Veel let
terlijke dialogen, rechtstreeks uit het
boek overgenomen, weinig of geen ak
tie De verveling slaat toe Gerard Reve
had beter verdiend, ook al kun je je af
vragen of zijn boeken überhaupt goed
verfilmbaar zijn
(Grand 1 16 jaar)
„Ik ben allergisch voor me
taal, man.''
plaats voor gelatenheid. De spon
tane lach op het dorpsplein heeft
plaats gemaakt voor het inhoudsloze
gekakel der toeristen, die nauwelijks
beseffen, dat zij de oorzaak zijn van
het verdwenen geluk van deze
dorpsbewoners.
Aanbevolen.
(Filmhuis Amersfoort, za. t/m
dinsdag, 100 minuten, 12 jaar).
buren er naast, elkaar over
troevend met goede raadgevin
gen, die, en dat wist opa uit erva
ring, vaak erg duur zijn.
Het schippersbloed verlooc
hende zich niet, want op, een ge
geven moment was opa al dat ge
kakel beu en draaide op goed
geluk aan de knoppen en trok met
een deskundig gezicht aan de
hendeitjes". Volle kracht voor
uit", baste hij met zijn volle zee-
mans-stem, maar zoals gezegd,
een driewieler is geen schip.
Hortend en stotend dribbelde het
wagentje achteruit, terwijl de om
standers zich ijlings in veiligheid
stelde. De terugwaartse rit werd
abrupt onderbroken, doordat opa
de rem had gevonden. De motor
zweeg, terwijl opa, gekrenkt in zijn
rijvaardigheidstrots, met bul
derende stem verkondigde, dat
alles moest wennen. Buurman
knikte instemmend. Probeer
eerst stuk voor stuk alle knopjes en
hendeltjes maar eens", adviseer
de hi/. Dat leek opa een uitstekend
idee toe. Volgens het instruktie-
boekje probeerde hij de clig-
nateur, maar daar was buurvrouw
niet op berekend Ze boog zich
net voorover bij de ruitenwisser en
kreeg de volle laag van de
ruitensproeier. Buurvrouw was
niet haatdragend en wees opa
hóe het wel moest. Ze duwde haar
man opzij en vertelde kort en
kracht hoe zo n driewieler behan
deld wenst te worden. Opa stond
perplex. Zoveel technisch vernuft
had hii nog nooit bij een
vrouwspersoon ontmoet en hij had
enige moeite om dat verrassende
feit passend te verwerken
Onder luid gejuich van de om
standers zette de wagen zich ten
slotte in beweging Onder het
motto Vooruit en niet omzien"
werd de eerste straatgenomen".
Even nog zou de ..maidentrip" bij
na mislukken, doordat opa ge
woontegetrouw zijn hand uitstak
om rechts af te slaan en daarbij
oma bijna een bloedneus sloeg,
maar dit incident liep gelukkig
goed af
Buren en andere omstanders,
waaronder de strenge arm der
wet, zwaaiden opa en oma en
thousiast na. En oma, met dat
liedje van Jules de Corte in haar
gedachten, zwaaide minzaam
glimlachend terug en voelde zich
nog grootser dan de koningin van
Lombardije.
Het rondje was snel gemaakt en
een tikkeltje bevend van de opge
dane emoties stapte opa weer op
de veilige stoep, terwijl oma deze
keer door de buren uit het rijtuig
werd geholpen ..Prima karretje",
zei opa en klopte op het blik alsof
hij z'n paard/e op de billen sloeg.
Oom agent knikte goedkeurend,
maar vroeg wel even later op
wettelijke toon, waar opa dacht z'n
pasverworven bezit 's nachts op
te bergen, want parkeren op de
openbare weg zou niet aan te be
velen zijn.Nee", zei de buurman,
,,een paar kwajongens hebben
dat ding zo kilometers verder ge
sleept".
Met een trotst gebaar wees opa
naar de kersverse oprijlaan, die
naar het verbouwde kippenhok
voerde De politieman knikte
goedkeurend. „Ri/ de wagen daar
maar heen", zei hij. Opa verslikte
zich en verschoot van kleur Hij
was nauwelijks bekomen van de
eerste rit enMaar buurvrouw
bracht redding voor opa.Wie met
slim is moet sterk zijn", zei ze met
een knipoog en sommeerde de
sterke man een handje te helpen.
Samen met de andere omstan
ders werd opa's vorstelijke rij
tuigje naar het kippenhok gedra
gen
Het gaat nu stukken beter met
opa's rijkunst. Om het allemaal
wat soepeler te laten verlopen viel
nóg een stuk moestuin ten offer
aan het plaatselijk verkeer, maar
nu rijdt opa, met naast hem een
glunderende en zwaaiende oma,
zonder mankeren het kippenhok
binnen. ,,De veilige haven" noemt
opa dit bouwsel, want ook al heeft
het ding wielen, voor hem blijft de
driewieler een trots van een schip
met hem als de Grote Roergan
ger
V
Regisseur Ridha Behit in aktie tijdens de verfilming van „Soleil des Hyènes
Mij niet gezien. (C'est pas mois,
c'est lui). Franse komedie met de film-
komiek Pierre Richard, die de film ook
regisseerde en het scenario schreef
Geen dijenkletser, dat staat als een
paal boven water Op enkele uitschie
ters na, blijft het wellicht bij zoet-zuur
glimlachen Beneden de maat, helaas
(Grand 2, 94 minuten, alle leeftijden)
The Knock-Out Cop (Inspekteur
Platvoet slaat alles) Bud Spencer is in
deze film weer in zijn element als in
spekteur Rizzo van de Napolitaanse
narcotica-brigade, bijgenaamd de
„Knock-Out smeris". Platvoet wordt
betrokken in een uitgebreide drugs- en
diamantensmokkel en komt daardoor in
verwachte invasie van de Japanners op
de Amerikaanse westkust van de aan
val in december 1941. Pearl Harbour
Gewapend met hooivorken, knup
pels en aftandse jachtgeweren wordt
ook de burgerbevolking gemobiliseerd
Vooral als er een onderzeeër (een Jap)
aan de kust wordt ontdekt, breekt de hel
los en wordt de chaos compleet. Spiel
berg maakte van dit gegeven een erg
knappe lachfilm, waarin niets te gek is
Voor een avondje lachen, gieren, brul
len
(Grand 5, alle leeftijden. 118 minuten)
Het hoeft geen betoog, dat Moore en
Bach samen en alleen weer allerlei ij
zingwekkende stunts uithalen met al
lerlei vernuftige machientjes. En dat is
wel nodig ook, want de techniek is niet
het monopoly van de ..goeden" Strom-
berg' technology is op z'n minst even
vernuftig en bovendien heeft hij de be
schikking over de fenomenale Jaws
(Richard Kiel), die met zijn stalen kaken
de verschrikking zelve is
(Cinema 1,125 minutenalle leeftijden)
Een uur tot de ondergang. Regis-
Pierre Richard verslikt zich in „Mij niet gezien".
W HET RIJTUIGJE
Jules de Corte niet eens
geleden over ,,de koningin
Lombardije" die uit rije ging?
was het niet Wim Sonneveld
samen met Leen Jongewaard
ode bracht aan het vertoeven
's Heeren wegen in het rij-
Aan hen is het hierna vol
waar gebeurde, verhaal
je als ie als bejaard,
uiterst levenslustig echtpaar
eens graag zo nu en- dan op
wilt, maar door enkele lichte
de fiets of de bromfiets
stal moet laten staan? Juist, je
een rijtuigje. En in onze mo-
tijd blijven ook de paarden
stal staan. Ze worden vervan-
door zo'n aardig driewielertje,
opa en oma met zo n gan-
van twintig kilometer per uur
dagelijks kunnen genieten
al dat fraais, dat Nederland
steeds te bieden heeft voor
die er oog voor hebben. Opa
wel iets in zo'n lichtgewicht
ook al was het nu niet di-
flitsende Mercedes, waar
vroeger ooit van had ge-
Er werd een weekje of
iat driftig financieel gecijferd en
tien kwam harmonisch tot de slot-
om, dat bruintje het allemaal pri-
la zou kunnen trekken. Hoewel er
og enkele juridische en medi-
che barricaden genomen
loesten worden, waagde opa de
'rote stap en bestelde zijn gemo-
xiseerde driewieler. Tot grote
ireugde van oma, die de rolstoel
zo nu en dan tijdelijk zou kunnen
erruilen voor een vorstelijke zetel,
iverdekt en wel.
Een van de meest verheugende
aken bij het berijden van zo'n
driewielertje is wel, dat je er geen
jbewijs voor nodig hebt. Nou zou
1at voor opa zonder meer geen
inkel probleem hebben gegeven,
Want had hij enkele jaren niet vol
•erve verklaard, dat hij voor zo'n
ijbewijs z'n al wat gerimpelde
and niet zou omdraaien? Maar
<ch
De dagen werden op de kalen-
'per afgestreept, terwijl de bar-
icaden ten aanzien van de juridi-
che aspecten met verve werden
jenomen, dankzij ook de mmen-
}ing van de kinderen. Een aan-
'ankelijk wat weerbarstige plaat
selijke politie-agent moest wette-
ijk bakzeil halen, zodat niets meer
i de weg lag voor de eerste
iroefrit. Op had daan/oor z'n hal-
e moestuin omgegraven voor
een passende oprijlaan, terwijl de
sippen ijlings waren verhuisd naar
ilders om plaats te maken voor
iet rijtuig.
Op een uiterst zonnige dag ar-
iveerde de driewieler Glanzend,
imposant, vorstelijk en vooral ook:
uitdagend. Het grote moment was
aangebroken Héél voorzichtig
opende opa de deur en nodigde
oma met elegante zwier uit plaats
nemen. Zoveel ridderlijkheid
was oma sinds haar trouwdag
overigens niet meer gewend ge
weest. Opa zette zich 'achter het
stuur en bleef toen enige secon
den ademloos zitten. Daar moest
beslist het instruktie-boekje aan te
pas komen! Zoveel hendeltjes en
knopjes, dat ging opa's schipper
spet nét even te boven Goed, hij
had natuurlijk jarenlang zijn schip
door de nauwste kanalen en vaar
geulen geloodst, maar een
driewieler is natuurlijk geen schip,
bat spreekt. Nu hebben opa en
oma allebei de gewoonte om het
vaak oneens te zijn over wat ze
samen toch duidelijk lezen en zo
kon het gebeuren, dat het instruc
tieboekje nogal verschillend werd
geïnterpreteerd. Oma had intus
sen de raampjes wat naar bene
den gedraaid, want het werd een
tikkeltje benauwd in het wagentje.
De woordenwisseling zweefde in
fiks tempo over straat en binnen
de kortst mogelijke tijd stonden de
Zuid-Afrika terecht Het behoeft geen
enkel betoog, dat er weer heel wat ge
knokt wordt door onze brave politie-in-
spekteur Een aardige film met een aar
dige man in de hoofdrol
(Grand 3. alle leeftijden).
Kramer versus Kramer. Met Dustin
Hofmann als Ted Kramer, Meryl Streep
als Joanna Kramer en Justin Henry als
Billy Kramer, in uitgebalanceerde
hoofdrollen, is „Kramer versus Kramer"
van regisseur Robert Benton een ex
cellente film rond een echtscheiding en
de gevolgen voor man en vrouw. Ben
ton is er in geslaagd om elk vals sen
timent te vermijden en het resultaat is
een juweel van een film vol herkenbare
humor, èn de tragiek van een onher
roepelijk afscheid Warm aanbevolen
(Grand 4, 16 jaar, 105 minuten, maar
ook best geschikt voor iets jongere kij
kers)
„1941". De dag dat'Hollywood op
z'n kop stond Steven Spielberg's
nieuwste speelfilm na de bestsellers
..Jaws" en „Close encounters of the
third kind" Een superknotse slapstick-
aktie-komedie. waarin Spielberg er in
slaagt om binnen de korist mogelijke tijd
de grootst mogelijke chaos te creëren
Amerikanen wachten ongeduldig op de
Beeld uit „Soleil des Hyènes".
met de steun van de plaatselijke over
heid -z'n vis elders en de vissers wor
den de dupe Ze zijn nu wel verplicht
mee te funktioneren in het toeristische
bedrijf
En dat kost pijn De woede en teleur
stelling is groot, zeker als ook de vrou
wen van het dorp van het strand worden'
gejaagd om plaats te maken voor de
toeristen Maar de toeristenindustrie is
niet meer tegen te houden Het vredige
vissersdorpje van weleer verandert
snel in een bruisend toeristenoord Haj
Ibrahim, de man. die de plaatselijke
touwtjes in handen had, wordt hoofd
van het nieuwe viskantoor. de smid
Lamine opent een souvenirswinkel en
de laatste tegenstander Tahar wordt in
de gevangenis gezet
De bewoners van het dorpje begin
nen op aandrang van Haj Ibrahim hun
oude handwerk weer op te nemen,
maar deze keer niet voor de oude ver
trouwde ruilhandel, maar voor de harde
marken en dollars van de toeristen
Ridha Behi is er in geslaagd om
zonder opsmuk de grote metamor
fose van het vissersdorpje in beeld
te brengen. De twijfel, de wanhoop,
de strijd. De verbittering en de
schoorvoetende omschakeling. De
glimlach op het gezicht van de vis
sers maakt langzaam maar zeker
Scène uit: „The spy who loved me" met Roger Moore als James Bond.
„The spy who loved me". Een van
de betere James Bond-films met Roger
Moore in de hoofdrol als 007 Regisseur
Lewis Gilbert maakte met deze in 1977
gemaakte spionage-thriller een parodie
op Bond zelf door nog gekkere trucs en
effekten te gebruiken dan voorheen het
geval was Het gaat in deze film om de
wereldveroverende plannen van ene
Stromberg (Curd Kürgens) en James
Bond moet kost wat kost voorkomen,
dat de onverlaat de kans krijgt toe te
slaan Omdat dit van wereldbelang is.
krijgt Bond hulp van Russische zijde in
de persoon van Barbara Bach (het
Russische antwoord om 007)
seur James Goldstone en producent
Irwin Allen zijn er niet in geslaagd om
met ..When time ran out" een aan
vaardbare rampenfilm te maken Erger
nog de film bestaat hoofdzakelijk uit
aerder gebruikte cliché-verwikkelingen
en de trucages zijn uitermate doorzich
tig en wekken de ergernis op. Paul
Newman. Jacqueline Bisset en een
keur van andere sterren doen hun uiter
ste best om er nog het nodige pit in te
brengen, maar zelfs het scénario van
Carl Foreman (The guns of Navarone)
faalt.
(Cinema 2. 121 minuten, twaalf jaar)
Mad Max. Bloederige. Australische
aktiefilm, die zich af zou moeten spelen
in een onbestemde toekomst Felle
strijd op leven en dood tussen poli
tiemannen en hells angels die niet voor
elkaar onderdoen Niet bijster origineel
en bovendien vol fascistische tenden
sen. Niet aanbevolen.
(Euro, 16 jaar. 100 minuten)
Als adelaars vielen ze aan. Span
nende en soms sensationele oorlogs
thriller naar het gelijknamige boek van
Alistair McLean met Richard Burton.
Clint Eastwood en Mary Ure in de
hoofdrollen. Een groep geallieerde ge
heime agenten moeten op Duits
vijandelijk gebied een Amerikaanse
generaal bevrijden uit een vesting hoog
in de bergen.
(Duo 2. 12 jaar. 158 minuten)