„Vrije Kwasten" exposeren bij Nederlands Astmafonds
Sietske van Dokkum-Wytzes met
textiel-werkstukken in het Ploeghhuis
VRIJDAG 30 ME11980
Kijk op kunst
tijd. Wat dat betreft zal de amateur altijd
een achterstand hebben. Op deze ten
toonstelling valt zowel de academische
techniek als de spontane toevalstreffer
te bewonderen Het zijn deze aspecten
die deze expositie zo aantrekkelijk ma
ken.
Een vijftiental leden heeft werk voor
deze ekspositie ingezonden Van een
tiental van hen kreeg ik bij een vóórbe
schouwing werk onder ogen. In wil
lekeurige volgorde wil ik graag daar iets
over zeggen. Daar zijn in de eerste
plaats de portretten. Een moeilijk on
derdeel van de schilderkunst, dat
nochtans ook door amateurs graag
beoefend wordt.
Van mevrouw E. Meyer is er te zien
een vrouwenportret in akwarel en pot
lood, dat zij „Vastberaden" noemt Het
is een ook anatomisch goed portretje,
dat te zien aan de haarmode van de
uitgebeelde vrouw, tot haar al wat
oudere werk behoort. Mevrouw Meyer
heeft als jong meisje in haar vrije tijd
veel getekend en dat is altijd duidelijk
aan de opzet van haar werk te zien.
Mevrouw C. Raat maakte een meisje
en een vrouwenportret in olieverf. De
driekwart stand van het meisjesportret
gaat haar anatomisch gezien wat moei
lijker af dan de frontale visie op de Indi
sche vrouw De kleuren zijn vrij hard de
Indische vrouw is tegen een rose rood
fond geschilderd De huidskleur en de
stofuitdrukking van de. zwarte bloemet
jesjapon zijn vrij goed te noemen.
Dan is er het portret van een hond,
„Yourie onze hond", een melancho-
LEUSDEN - De Leudense zon-
dagsschildervereniging „De Vrije
Kwasten'' gaat van vrijdag 6 juni
(17.00 uur) tot vrijdag 13 juni werk
van zijn leden eksposeren bij het Ne
derlands Astmafonds aan de Larix-
laan nr. 1 In Leusden-centrum. De
tentoonstelling zal door het publiek
te bezichtigen zijn op zaterdag 7 en
zondag 8 juni van 13.00 tot 17.00 uur.
En van maandag 9 tot vrijdag 13 juni
tijdens de kantooruren van het Ast
mafonds.
Voorzitter J. J Jehee tekent daarbij
het volgende aan „Zoals het woord
„vrije kwasten" zegt, zijn de expose
rende leden vrij in hun keuze van tech
niek en onderwerp Zoals bijvoorbeeld
olie- en waterverf schilderijen, litho's,
etsen, boetseerwerk en emaillewerk.
De onderwerpen variëren van abstract,
landschap, stilleven tot portretten. Het
werk heeft overwegend een spontaan
karakter en men kan zien dat er gewor
steld is met de techniek, om deze onder
de knie te krijgen. Vele werkstukken
getuigen van een enorme vaardigheid,
terwijl andere weer uitblinken door hun
spontane en gedurfde opzet Het is bij
deze ekspositie moeilijk om een
scheidslijn te trekken tussen professio
neel- en amateuristisch werk. Talenten
zijn zowel te vinden onder de beroeps
als onder de zondagsschilders. Het
enige verschil tussen beide groepen is,
dat de professional zich langer en in
tensiever kan bezig houden met zijn
werk. De amateur doet dat in z'n vrije
lisch uitziende afghaan, in olieverf ge
schilderd door mevrouw J. Seinstra.
Een portret, dat mooi van kleur is, en
mooi van struktuur
In de categorie landschappen zond
mevrouw M. Sikkens dit keer een
realistisch, romantisch geschilderde
..Herfst in Leusden" in. gedaan in
Dlieverf. Meestal is zij vertegenwoor
digd met abstrakte geometrische kos
mische visies Het herfstig bos is goed
✓an struktuur, met transparante plek
ken op de grond. En mooi licht op de
gelig-oranje kleurige bladeren.
Van de heer H, Heilijgers, die ook in
Duitsland woonde en werkte, is er een
voortreffelijke „Drachenfels" te zien In
acryl uitgevoerd en opgebouwd uit grij
zen. Het landschap is mooi van toon, en
is ruimtelijk gaaf.
Onder de noemer „Boerderijen"
zond de heer J Visser een drietal etsen
in, die van een merkwaardige struktuur
zijn. Ze lijken niet met de naald te zijn
geëtst, omdat daarvoor de lijnvoering te
vaag en te grof is, en te veel uitvloeiin
gen en overloop toont Er lijkt suiker
watertechniek te zijn toegepast, maar
dan als toevalstreffer, zonder dat de et
ser bewust bepaalde partijen daarmee
een ander effekt wilde geven.
De heer J. J. Jehee komt met een
prima Achtervelds onderwerp: het zicht
op de kerk in Achterveld Hij houdt zijn
landschappen en zijn architektuur altijd
groot, en zet ze in stoere partijen op.
zonder te veel op details te letten Be
halve het kerkaanzicht is vooral de lin
kerboompartij uitstekend van kle
vormgeving.
Dan zijn er nog de wat abstral
„wrange" landschappen. In hetsu
listische vlak schilderde Marion 1
met olieverf een blikopener op
blauw vlak met daarboven sch<
wolkjes.
De heer C. van de Kar laai
eigentijdse landschappen zien He
heet „verwijzing" Het stelt een ge
de stad voor Vader, moeder en
met ballon in de hand. Ze zitten c
sloten tussen de betonblokken. Ma
de hemel komt een wolk, die als
hand naar hen wordt uitgestoken
is er het landschap, achter puntig!
lies, dat beheerst wordt door kc
rens Als schrille tegenstelling het
heer Van de Kar een paar vlindt
aangegeven Vlindertjes, die in
onnatuurlijk landschap eigenlijk i
plaats meer hebben
Tenslotte zag ik in de categorie
levens een in acryl geschilderd j
ven, „Vademecum", van mevroir
Snoek. In opgewekte kleuren,
schien nog niet helemaal uit de ver
komen Het verschil in stofuitdrirt
tussen een vrucht en een voorwerp
nog wat beter tot zijn recht kunne'
men.
me voorraad lapjes: tijdens het werken
moet ze het materiaal voor het grijpen
hebben. Ze brengt van de markt oude
gordijnstof mee Heel fijn materiaal
vindt ze verbandgaas Dat trekt ze
schuin, dan wordt de struktuur dichter,
en daar bereikt ze goede effekten mee
Een karakteristiek voorbeeld van
haar kleurtaferelen is de Oosterse
markt Ze maakte allerlei minilapjes aan
elkaar, en komponeerde daar figuren
mee Die meer gesuggereerd worden
dan dat ze realistisch zijn weergege
ven Boven de figuren bracht ze een
brede leefstrook van witte kant en bro
derie aan. en ze sloot de kompositie af
met een warrelend bladerdak.
Soms is ze er uren mee bezig om
harmonie in het werk te krijgen. Dan
gaat haar fantasie te snel, en moet ze
nodig ordenen".
„Geheimzinnigazuur" is een boeiend
spel van kleuren met allerlei soorten
boompjes en groeisels, vastgezet met
allerhande kleine steekjes „Chinees
bruggetje" is een landschapje uit het
oosten, met heel feeërieke partijtjes
erin. „Cöte Sauvage" is een werkstuk,
rijk aan strukturen
Wat soberder van aanzet zijn de
landschapjes van strand en zee, die zij
in teer gekleurde strookjes opzette. Het
sterkst van ekspressie vind ik de werk
stukken waar Sietske van Dokkum zich
beperkt tot zwart-wit. Met zwart ma
chine- en handgaren en gehaakte
stukjes zwarte wol op een witte onder
grond weet zij mooie effekten te berei
ken. die kwa sfeer en warmte (som
mige) pentekeningen overtreffen Ze is
er toe geïnspireerd door het fijne lijnen
spel van de etstechniek van haar echt
genoot Piet van Dokkum
Boeiend zijn de komposities van een
wilde tuin. het intieme wereldje van een
hofje, een Frans bergdorp Die laatste
zwart-wit kompositie toont niettemin
een rijkdom aan garens, met een weel
de aan begroeiing en versiering, een
lucht met een grijze ondergrond en een
fluwelen reliëfjesmotief „Maannacht"
is tot stand gekomen door toepassing
van grijze nylonkous en broderie
Prima, fantasierijk tekstielwerk,
dat te zien is in het Ploeghhuis op
vrijdag 30 mei van 19.00 tot 22.00
uur, zaterdag 31 mei van 11.00 tot
17.00 uur, zondag 1 juni van 14.00 tot
17.00 uur.
Haar tekstiele werkstukken zijn kleu
rige schilderingen gelijk, en sommig
zwart wit werk heeft de kwaliteiten van
een sobere pentekening.
Sietske van Dokkum is bezeten van
kleur Ze heeft grote drang in zich om
met veel kleur te werken Er is bij haar
kollektie tekstielwerkstukken één vrij
grote „schildering", waarin ze een
overdaad van uitbundig bloeiende
bloemetjes bijeen heeft gebracht Een
symfonie van vrolijke bloeiwijzen, die
de stoutste dromen over tuinen vol
bloemen overtreft
Sietske van Dokkum maakt geen
ontwerp vooraf Ze zou zich „gevan
gen" voelen daardoor. Ze begint. Ze
leeft haar fantasie uit. en het werk groeit
onder haar handen Ze heeft een enor-
AMERSFOORT - Op de zolder van
het Ploeghhuis, Muurhuizen 159, ek-
sposeert Sietske van Dokkum-Wyt
zes haar tekstielwerkstukken. Het is
frappant wat zij met kleurige frutsel-
tjes weet te doen! Vrouwen kunnen
daar bewonderenswaardig mee om
gaan. Het is eigenlijk nóg frappanter
wat zij in zwart en wit weet te berei
ken.