„Life of Brian" enige nieuwe film Gouden Palm voor Kagemusha en All that Jazz Het weer was slechter dan de films in Cannes Leusder Krant FOTO-KOPIE NODIG? - RIJ DAG 30 ME11980 OOR BERT VOS IERSFOORT - „My lite with Brian" is de enige nieuwe film in het programma van de Amerstoortse bioscopen. Alle andere films werden ilongeerd. Er zijn twee opvallende zaken te melden. Dat Is in de eerste de lilm „Kramer versus Kramer", de meervoudige Oscar-winnaar, die Amersfoort bijzonder lang volhoudt en nog steeds ruime belangstel- ilijft trekken. Deze week te zien in Grand 4. Een tweede bijzonderheid id|lk de film „Mad Max", een nogal obscuur Australisch produkt, dat tot Ier verbazing eveneens langer in de running blijft dan men had verwacht iaruit blijkt, dat niets zeker Is in deze wereld. Zowel goede films (Kramer) pbijzonder slechte films (Mad Max) blijken ieder een eigen publiek te bben, hoewel je je af kunt vragen of we daar- wat Mad Max betreft- wel zo I mee mogen zijn In ieder geval kunnen filmliefhebbers, die tot nu toe niet alle films In rsfoort hebben gezien, hun schade nog steeds inhalen, tiet weer Is niet jarm meer, dus wat let u? tne uit „Life of Brian". kijk op de film I Pmchw krant Monty Python's Life of Brian. Graham Chapman, John Cleese, Terry Gilliam, Eric Idle, Terry Jones en Mi chael Palin tekenen voor het scenario van Monty Python's Life of Brian. Het is een anarchistische persiflage op de fi guur van Jezus, maar vooral ook op de (film-) handel, die in latere eeuwen in Hol lywood ontstond rond Jezus. In feite, proberen de makers via het overbeken de verhaal de hedendaagse huichelarij aan de kaak te stellen en slagen daar aardig in, ook al moet je wel een uitge sproken liefhebber van dit soort film- grappen zijn Het verhaal draait om Brian Cohen, die in Bethlehem wordt geboren op hetzelfde moment als zijn grote naamgenoot Jezus, een stal ver derop. Uiteraard komen de drie wijzen ook op bezoek, maar als die hun pijn lijke vergissing bemerken, maken ze zich ijlings uit de voeten met de reeds overhandigde geschenken Brian - dat spreekt voor zichzelf - groeit op en wordt een rebellen-leider, die Judea van de Romeinse overheersing wil be vrijden. Hij heeft natuurlijk pech en wordt gegrepen De rest is geschiede nis (Grand 3, 12 jaar. 93 minuten). De 500 films die dit jaar op het drieëndertigste Festival International du Film vertoond werden, waren als vanouds gegroepeerd in een aantal afdelingen waarvan het officiële hoofdprogramma met zijn 28 films - waarvan er 23 mee dongen naar de Gouden Palm en vijf stuks „Hors Competi tion" gedraaid werden, - over het algemeen de belang rijkste gevonden wordt. In dat programma heten ook de meeste „grote" kwaliteitsfilms te draaien, die vrijwel alle maal voor Nederland geïmporteerd worden. Die 28 films vormen dus een aardig voorproefje van wat er de komende tijd in onze bioscopen te zien zal zijn. WEINIG UITSCHIETERS ledereen was het wel over eens dat dit keer behalve het weer ook de films wat tegenvielen Kwaliteit was zeker wel aanwezig, maar naar het echte vuurwerk, de uitschieters moest je goed zoeken Een algemene tendens was dat het nieuwe werk van de grote, ge vestigde regisseurs - waaruit het hoofdprogramma dit keer grotendeels bestond - niet opleverde wat je ervan verwachten mocht Ietwat teleurstel lende resultaten dus van gevestigde namen als Ettore Scola, Federico Fel- lini, Sam Fuller, Jean-Luc Godard en Dino Risie KAGEMUSHA In de prijzen die de jury - dit jaar onder voorzitterschap van de Ameri kaanse acteur Kirk Douglas - toeken de, kwamen de films met opmerkelijke kwaliteiten voor een deel echter wel bo ven water De nieuwe film van de be kende. 70-jarige Japanner Akira Kuro sawa bijvoorbeeld Zijn Kagemusha werd erg enthousiast ontvangen en kreeg dan ook de Gouden Palm Die prijs had Kurosawa trouwens reeds voor het festival al half in zijn zak, om de doodeenvoudige reden dat het de hoogste tijd was om dit man en zijn bP EEN MOOIE PINKSTERDAG Pa en moe eend hadden het er naar druk mee gehad. In de hele vilde omgeving waren ettelijke Yaaie plek/es, maar ook eenden ichijnen bijzonder eigenwijs te 'Jjn en daarom werd een op zich vet onaardig plekje gevonden te- jen de zijkant van het huis. De '.onzijde, dat was duidelijk Als ik ien eend zou zijn geweest, zou ik ni/n domicilie wat dichter bi/ de vaterkant hebben gekozen. Nu noesten pa en ma eend elke mor gen een kilometertje door de wi/k sjouwen voor hun dagelijkse )oedelbad en zoiets gaat niet in je touwe veren zitten. Bovendien - en dat is geen te onderschatten factor in deze keiharde wereld - behoorde een behoorlijk uit de kluiten gewassen kater ook tot de inventaris van het buis en Peter de kater was nu niet bepaald gecharmeerd van vreemd volk binnen ziin nadrukke lijk bepaalde grenzen Een konflikt kon dus niet uitblijven. Terwijl de verhuizing in volle gang was en van heinde en ver allerlei meubilair werd aangedragen in de vorm van takken, veren en allerlei ander zacht materiaal, werd door Peter de konfrontatie ingezet Hij besloop het nest Aarzelend nog, want je weet natuurlijk nooit wat voor vlees je in de kuip hebt, maar dat het vogelvlees was, dat was zelfs voor de meest slome kat duidelijk. Nu zijn eenden beslist niet voor de poes en dat moest Peter tot zijn schade en schande korte tijd later ondervinden. Het intense gekwaak van pa en moe eend vergezelde de aanval. Peter kon blazen wat ie wilde, maar de eenden raakten daar beslist niet door geïmponeerd. Integendeel. Ze rukten in slagorde op. De ne derlaag was overtuigend. Peter verdween schielijk tussen de struiken en bleef op een afstand de verongelijkte kater spelen Weken later - de eieren in het eendennest waren zeer zorg vuldig voor welk soort ondergang dan ook behoed - was het grote moment aangebroken. Veertien stuk donzige bolletjes rolden het nest uit. Moe eend stond ge biedend op de rand, terwijl pa eend al het vreemde volk op een afstand hield. De tocht naar de dichtstbijzijnde vijver was geen sinecure. Druk verkeer, om nog maar niet te spreken van al die nieuwsgierige poezen en katers, die een tikkeltje meesmuilend het verhaal van de schandelijke ne derlaag van Peter nog eens aan elkaar vertelden. En eindelijk: de waterkant. Veertien donzige bolletjes keken vol heilig ontzag de diepte in, waar, heel ver beneden hen, het duistere, maar toch lokkende wa ter onheilspellend tegen de riet pollen klotste. Ma eend kende geen genade. Gebiedend wees ze met haar snavel, terwijl haar gemaal de achterkomers weer in het gelid duwde. Veertien donzige balletjes rolden het talud af en plonsten één voor één het koude water in. Er werd nog even tegen sputterend gepiept, maar uitstel van executie leverde dit niet op Er moest gezwommen worden. Vanaf de walkant had Peter de kater de veertien smakelijke hap jes het water in zien rollen Nog even had hij een poging gedaan om het afschuwelijke water te trot seren. Maar één nat pootje over tuigde hem van de gruwelijke waarheideen kat is geen eend. Het maakte zijn nederlaag tegen die belachelijke indringers kom pleet. Met hoog opgeheven staart kwam hij thuis. Het leek de thuis komst van een triomfator. Maar dat was schijn, op die mooie pink sterdag in mei V filmagenda AMERSFOORT - Filmagenda voor Amersfoort van donderdag 29 mei t/m woensdag 4 juni 1980 Grand 1 - Tal. 033-14632 Jnspekteur Platvoet slaat alles", a l Dage lijks: 13 45,10.45,21 30 uur; zondag 13 45, 16.15, 18.45, 21.30 uur. Grand 2 ..Mij met gezien", al. Dagelijks: 13.45. 18 45. 21.30 uur; zondag 16.15, 18 45, 21.30 uur; zaterdag en woensdag 10 45! 21.30 uur Grand 3 ..Monty Python s life of Brian", 12 jaar Da gelijks 13 30. 18 30, 21.15 uur; zondag 13 30. 16 00. 18.30, 21.15 uur Grand 4 ..Kramer versus Kramer". 16 jaar. Dagelijks: 13.45, 19.00, 21 45 uur; zondag 14.00, 16 30, 19.00, 21.45 uur. Grand 5 ..1941. De dag dat Hollywood op z'n kop stond", a l. Dagelijks 13 45. 19.00. 21 45 uur, zondag 14.00. 16.30, 19 00. 21 45 uur Grand Matinee „Junglebook". Nederlands gesproken, a l. Zaterdag, zondag en woensdag: 13.45 uur. Cinema 1 - Tel. 033-18900 „The spy who loved me", a l. Dagelijks 13.30, 18.30, 21 15 uur; zondag 13.30, 16.00. 18.30. 21 15 uur Cinema 2 ..Lieve jongens". 16 jaar Dagelijks: 13 45. 18.45. 21.30 uur; zondag 13.45, 16.15 18.45, 21.30 uur Euro - Tel. 033-33655 ..Mad Max", 16 jaar. Dagelijks. 13.45,18.45, 21.15 uur; zondag 13.45, 16.15, 18.45, 21.15 uur; zaterdag en woensdag 18.45. 21 15 uur. EURO KINDERVOORSTELLINGEN Euro - Tel. 033-33655 „Donald Duck is niet in z'n eent(d)je" Zater dag- en woensdagmiddag 13 45 uur Duo 1 - Tel. 033-16572 „Sex In de klas", 18 jaar Dagelijks: 14.15, 19.15, 2130 uur; zondag 14 15, 16.30, 19 15, 21.30 uur Duo 2 „Als adelaars vielen ze aan" Dagelijks: 14 00 en 20.00 uur. DUO NACHTVOORSTELLINGEN VRIJDAG- EN ZATERDAGAVOND Duo 1 „Zweedse zaligheden", 24 00 uur, 18 jaar. Duo 2 t „The swarm", 23.45 uur, 16 jaar grote oeuvre eens in de bloemetjes te zetten. Kagemusha is een groots epos over een stukje Japanse geschiedenis van de zestiende eeuw, toen feodale vor sten voortdurend met elkaar oorlog voerden. Wanneer één van de mach tigste vorsten om het leven komt, wordt dat verzwegen teneinde het moreel van zijn leger op niveau te houden en dat van de tegenstanders laag. Een dub belganger - een eenvoudige kruimel dief - neemt zijn plaats in en dat gaat drie jaar goed Dan komt het bedrog echter uit en de troepen lijden een fatale nederlaag, overigens niet vanwege het gebrek aan een leider maar meer om dat de vijand een nieuw soort wapens hanteerde Kagemusha is vooral belangrijk als fraai tijdsbeeld met al het ingenieus ge filmde oorlogsspektakel van dien. Een echt waardige film die echter als ver haal, als drama een minder sterke in druk maakt. Maar dat is voor een deel zeker te wijten aan het feit dat Japanse dramaturgie niet zo makkelijk is aan te voelen voor westerlingen ALL THAT JAZZ Veel toegankelijker is dan All that Jazz. de Amerikaanse inzending an Bob Fosse, met wie Kurosawa de Gou den Palm moest delen Toevalligger- wijs geldt voor Fosse's film hetzelfde als voor de Japnner: het is meer schouwspel dan drama. All that Jazz moet het vooral hebben van de kunstig geconstrueerde choreografieën, terwijl daartussendoor het drama van een choreograaf betrekkelijk mager, opper vlakkig en bloedeloos is, al maakt de hoofdrol van Roy Scheider veel goed Dat drama handelt over de laatste le vensmaanden van een zelfdestruktief man die verslaafd is aan zijn werk, de drank, sigaretten en vrouwen Behalve choreograaf is hij ook nog filmmaker en monteert hij aan een film over Lenny Bruce Het lijdt geen twijfel dat dit per sonage grotendeels autobiografisch is voor Fosse Hij is immers ook zelf cho reograaf en maker van de films Cabaret en Lenny. BESTE REGIE De Franse cineast Alain Resnais moest in Cannes genoegen nemen met de speciale juryprijs voor de beste re gie. Zijn Mon oncle d'Amérique is een beetje eigenaardige film; aan de hand van fragmenten drama over een drietal personen worden de theorieën van de Franse bioloog Laborit geïllustreerd Dat zijn diskutabele en allerminst nieuwe theorieën betreffende wetmati ge overeenkomsten tussen het gedrag van mensen en dat van ratten De fraaie stukjes drama - vandaar die regieprijs voor Resnais dus - worden afgewisseld Regisseur Akira Kurasawa, die reeds voor het festival de Gouden Palm half-'n zijn zak had. met commentaar van Laborit zelf en met enkele gemene rattenproeven Het is allemaal veel meer leerstuk dan film en als zodanig eigenlijk heel vervelend, maar voor een beperkt, geïnteresseerd publiek juist prachtig waarschijnlijk BESTE AKTRICE EN AK- TEUR De twee andere belangrijkere prijzen tenslotte - die voor de beste actrice en de beste acteur - gingen naar Anouk Aimée en Michel Piccoli voor hun rollen in één en dezelfde, interessante maar ook wel erg moeizame Italiaanse film Salto nel nuovo van Marco Bellocchio Ze spelen broer en zus die in één huis wonen en elkaar - zonder incestueuze relatie overigens - in de weg zitten Ze kampen met jeugdtrauma's die hun huidige leefomstandigheden zo moge lijk nog beklemmender maken Hiermee had de jury als vanouds de prijzen zo diplomatiek mogelijk ver deeld. zonder daarbij kwaliteiten uit het oog te verliezen. Cannes had nu einde lijk eens Kurosawa gekroond, Amerika was tevreden met een Palm, Italië werd indirekt bekroond door de acteerprijzen voor de film van Bellocchio en de Fran sen zelf hadden hun eigen Resnais, Piccoli en Aimée in het zonnetje gezet Geen enkel belangrijk filmland hoefde zich dus gepasseerd te voelen Zo gaat dat in Cannes BEING THERE Dat neemt niet weg dat er tussen de onbekroonde films best nog wel wat prijzenswaardigs te signaleren viel. Being there van Hal Ashby bijvoor beeld. naar een boek van Kosinkski Peter Sellers speelt hierin een heel mooie rol (velen tipten hem dan ook als prijswinnaar) van een tuinman die zijn hele leven in een huis heeft doorge bracht en de buitenwereld alleen van de televisie kent. Wanneer hij dan het huis uit gaat, wordt zijn naïeve en emotielo ze visie op de dingen als een geniale kijk geïnterpreteerd, zodat hij het uit eindelijk nog tot presidentskandidaat schopt De film is minder interessant want oppervlakkiger dan het boek, maar dankzij de veie geestige momenten bij zonder geslaagd te noemen als intelli gent amusement. Werd Peter Sellers dus gepasseerd door Michel Piccoli, de veel getipte Na thalie Baye werd als actrice overhoop gelopen door Anouk Aimée Baye speelt een schiterende hoofdrol in Une semaine de vacances waarii. cineast Bertrand Tavernier haar portretteert als de competitie ,,lk weet best," zei hij, „dat er iets tegenstrijdigs lijkt te zitten in onze actie van 1968 en mijn terugkeer nu in Cannes Maar het leven zit nu eenmaal vol tegenstrijdigheden." Het was dus een kwasi-filosofische dood doener waarmee Godard zich recht vaardigde Ondertussen was zijn terug keer op zich enerverender dan zijn film Sauve qui peu la vie is een moeilijk te doorgronden, maar waarschijnlijk ook erg aanstellerige film waar niemand goed raad mee wist. DUITSLAND Uit Duitsland tenslotte nog een tweetal films over het politieke klimaat aldaar. Kaltgestellt van Bernhard Sin- kei is een politieke thriller over een man die binnen twee weken zijn baan. vrouw en kind en leven verliest, wanneer hij het machteloze slachtoffer wordt van politiek gekonkel en spionage Be klemmender dan deze min of meer fic tieve vertelling bleek echter de wer kelijkheid te zijn, zoals vertoond in Der Kandidat. Het is een documentaire over de loopbaan en de opvattingen van Franz Joseph Strauss, de rechtse man die dit jaar misschien wel Bonds kanselier wordt. Het politieke klimaat in Duitsland bleek nog deprimerender dan het weer in Cannes. En die weersgesteldheid op haar beurt bleek nog bedroevender dan de teleurstellende films Maar dat was natuurlijk nauwelijks een verdienste van die films te noemen. Roy Scheider als choreograaf in ,,AII that Jazz de film die met een Gouden Palm werd bekroond. lerares die een weekje vakantie neemt om van haar depressiviteit af te komen FELLINI Behalve deze bekroonde en gepas seerde films komen ook de meeste an dere inzendingen van het hoofdpro gramma naar Nederland. Uit Italië bij voorbeeld behalve „de Bellocchio" ook de nieuwe films van Scola. Fellini en Risi Scola maakte met La Terrazza een aardig, maar ook niet veel meer dan aardig portret van een vijftal linkse, intellektuele, gedesillusioneerde vijfti gers. terwijl Fellini in La citta del donne met veel uiterlijk circusvertoon maar weinig inhoud vrouwen en feminisme op de hak nam. Even satirisch maar nog veel slapper was Risi die in Sono foto- genique te weinig inventiviteit bleek te bezitten om zijn komische kijk op de Italiaanse filmindustrie sprankelend te houden. JEAN-LUC GODARD Het grote Franse nieuws was, afge zien dan van Resnais. natuurlijk de te rugkeer van Jean-Luc Godard die na tien jaar weer eens een speelfilm had gemaakt In 1968 was Godard nog één van de cineasten die het festival van toen in het honderd hebben laten lopen uit protest tegen de film als industrie en tegen het competitie-element van Can nes En nu. twaalf jaar later, deed diezelfde Godard zelf mee aan diezelf- Rozendaailaan 9 Leusden-C Jean-Luc Godard op de perskonleren- tie ..Hel leven zit vol\egenstrlfdighe- den" BADLANDS In het Amerstoortse Filmhuis ko mende week (zaterdag tot en met dinsdag) de uit 1973 daterende Amerikaanse speelfilm van regis seur Terrence Mallck, die met deze film debuteerde als regisseur. In de hoofdrollen Martin Sheen (bekend vooral uit „Apocalypse Now"), Sissy Spacek en Warren Oates. Wanneer Holly's moeder aan het eind van de jaren 50 overlijdt, verhui zen zij en haar vader van Texas naar Fort Dupree. South Dakota Op een dag ontmoet ze Kit Carruthers. die onmid dellijk de brui geeft aan zijn baantje als vuilnisman en in haar leven komt Zij is 15. hij is 25 jaar oud Hij brengt haar binnen in een bestaan van romantiek en sex Haar vader verbiedt haar langer met Kit om te gaan en schiet haar hond neer als blijkt dat ze aan die opdracht geen gevolg geeft Kit wil met haar de stad uit en als Holly's vader daarop de politie wil inschakelen, schiet hij hem dood. Hij doet voorkomen dat het om zelfmoord gaat en steekt het huis in brand Samen vluchten ze de bossen in en bouwen voor zichzelf een houten huis. Kit stelt ook een aantal vallen op, teneinde achtervolgers van het lijf te kunnen houden Nadat hij er een paar heeft vermoordi besluit hij dat ze in beweging moeten blijven om te overleven. Ze bezoeken Cafo. een ex-collega van Kit en hebben een gezellige maaltijd met hem Wan neer Cato opeens wegrent schiet Kit hem neer en wacht op zijn dood Eer) stelletje dat bij Cato langs komt wordt in de kelder opgesloten en Kit vuurt tweemaal in hun richting Zonder te weten of ze dood zijn, trekt hij met Holly verder Onderlussen wordt er door heel wat volk in het Midden-Westen op hen gejaagd Ze stormen het huis van een rijke man binnen en gaan er met zijn Cadillac vandoor, richting Canada. Bij Montana aangekomen voelt Holly zich zo vervreemd van Kit, dat zij bij een volgende actie van hem besluit niet verder mee te gaan Holly wordt door een politiehelicopter opgepikt en Kit wordt na een achtervolging ook gepakt. Uiteindelijk trouwt Holly met haar ad vocaat. Kit wordt geëxecuteerd. i (Filmhuis Amersfoort, za t.m dinsdag. 94 minuten)

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1980 | | pagina 13