I K0MPL0T ROND 6EST0LEN GOUD IN „BRASS TARGET' Topper uit 1939 terug: „Gejaagd door de wind" Cannes" kent vele soorten enthousiasme 33 AUXATTAQV^socia^ DOOR BERT VOS BEERTJE DONDERDAG 5 JUN11980 kijk op de film „Brass Target", ook al Is het een jaar na de Nederlandse première. (Cinema 2, 111 minuten, 12 jaar). GONE WITH THE WIND Het begint er op te lijken, dat om de tien jaar éèn van de grootste film- successen aller tijden van de plank wordt gehaald voor een triomfan telijke come back. Van „Gone with the wind" (Gejaagd door de wind) is nooit een remake gemaakt en dat Is maar goed ook. Deze filmtopper uit 1939 van regisseur Victor Fleming, die er een Oscar voor kreeg, zal wel nooit te evenaren zijn. Natuurlijk, de techniek is Intussen enorm verbe terd, de kleuren sprankelen zoals de cameraman en het laboratorium dat willen, maar de mysterieuze waas van de nostalgie ligt over geen en kele film als over „Gejaagd door de wind", met die onvergetelijke rol van Vivian Leigh als de fraaie Scarlett O'Hara, die voor haar vertolking eveneens een Oscar kreeg. Verder met de al even onvergetelijke gla mour boy van die tijd, Clark Gable als Rhett Butler. In 1955 werd „Gejaagd door de wind" in Nederland uitgebracht en werd - hoe kan het ook anders - een enorm succes, dat vooral ook te danken was aan de bekendheid, die Margaret Mit chell's trilogie reeds had in deze ..re gio". Veertien |aar later, is het weer zo ver en kunnen nieuwe generaties film kijkers drie uur en een kwartier lang het gigantische epos van liefde, haat. oor log en vrede, verwoesting en dood aan schouwen. zich afspelend in het zuide- lijke deel van de VS gedurende de Amerikaanse Burgeroorlog. „Gejaagd door de wind" was het lievelingsprojekt van producer David O'Selznick, die verschillende regis seurs. cameramannen en scena rioschrijvers aan dit projekt zette om een zo n imposant mogelijk resultaat te krijgen. Hij is daar ruimschoots in ge slaagd en de film leverde miljoenen op èn talrijke Oscars. O'Selznick is trouwens toch niet de eerste de beste, want op zijn naam als producer staan ook bekende films als ..Anne Karenina" (1935), .,A star is born en ..The priso ner of Zenda" (1937), ..Rebecca" (1940), „Spellbound" (1945). Zoals be kend werd van „A star is born" later een nieuwe versie gemaakt en dat is ook kortgeleden gebeurd met „The prisoner of Zenda" (met Peter Sellers in de hoofdrol). Wie voor het eerst of nogmaals het fenomenale filmsucces van veertig jaar geleden (in kleur) wil bekijken, kan deze week opnieuw terecht in Cinema 1In verband met de lengte van de film slechts met twee filmvoorstellingen per dag, 's middags en 's avonds Veel ple zier. (Cinema 1225 minuten, nog steeds 12 jaar). COOGAN'S BLUFF Een aardige reprise is de spannende thriller (aktiefilm) Coogan's Bluff" (De meedogenloze achtervolger) van re gisseur Don Siegel met in de hoofdrol Clint Eastwood als Coogan, een as sistent-sheriff uit Arizona, die de op dracht krijgt een ontsnapte moordenaar in New York op te halen Coogan is een zwijgzame, eenzelvige mensenjager, die zijn prooi nooit loslaat en als blijkt dat de New Yorkse politie er andere meningen op na houdt en de moorde naar niet zo maar wil overleveren, vindt Coogan het welletjes en hanteert zijn eigen methoden. ..Coogan's Bluff is een bekwaam gemaakte aktiefilm, waarin Clint Eastwood excelleert als de stugge, zwijgzame doordouwer, nu eens aan de „goede" kant van de wet Met Lee J. Cobb en Susan Clark in de overige hoofdrollen (Grand 2, 85 minuten, 16 jaar) AMERSFOORT - Soms weet Je niet goed wat je er van denken moeL Neem nou bijvoorbeeld deze week. Eén nieuwe film en twee reprises, waarvan één ruim veertig jaar oud. De nieuwe film „Brass Target", ging een klein Jaar geleden In Nederlandse première. En dat allemaal, terwijl er nog verschillen de nieuwere films niet In Amersfoort zijn geweest, die beslist de moeite waard zijn. „The Rose" bijvoorbeeld met Bette Middler In de hoofdrol. Of, om In de avonturen/thrlller-stijl te blijven: „Northsea Hyjack" met Roger Moore. Alles heeft z'n reden, dus ook voor de fllmprogrammering van deze week In de Amersfoort se theaters zal best een goed argument te bedenken zijn. Maar tochna zoveel weken achtereen prolongaties zonder één echte nieuwe film, verwacht Je toch méér. Aan het eind van deze maand ziet het er allemaal weer wat beter uIL Dan kan men onder meer „Tom Horn" met Steve McQueen verwachten, In leder geval ook de nieuwe Bud Spencer, en niet te vergeten Louis de Funès In ,„De Vrek". Als u dan niet uw vakantie elders aan het vieren bent, kunt u weer eventjes uw hart ophalen Enfin, voorlopig zullen we hef moeten doen met een fikse brok nostalgie via de 225 minuten durende dramatische produktie van regisseur Victor Fleming „Ge jaagd door de wind" (Gone with the wind) uit 1939. Eigenlijk niet helemaal alléén het regie-produkt van Fleming. Ook George Cukor en Sam Wood hebben een gedeelte van deze lange film geregisseerd. Fleming kreeg er de Oscar voor hartinfarct herstellende Peter Sellers gearriveerd was In Cannes maakt men zelfs van de meest serieuze demon stratie nog een showbiz-grapje. BRASS TARGET In de film „Brass Target" van de Amerikaanse regisseur John Hough k draait het allemaal om de Duitse goudvoorraden ter waarde van 250 miljoen dollar, die verdwenen blijken te zijn. De gouden buit verdween in augustus 1945, nadat generaal George I S. Patton opdracht had gegeven het goud per militaire trein naar Frankfort te brengen. Majoor Joe de Luca (John Cassavetes) wordt belast met het on- derzoek. Het zit nogal gecompliceerd in elkaar, want het blijkt een Amerikaans onderonsje te zijn. Generaal Patton l (George Kennedy) besluit tenslotte zelf het onderzoek ter hand te nemen als er 1 niets konkreets uit de zaak naar voren komt. De Russen zitten hem voortdu rend op z'n huid (ook zij willen hun deel I van de buit). Hij wordt door de goudro vers ter dood veroordeeld en de huurmoordenaar Webber (Max von Sy- dow) moet de executie voltrekken, maar wel zo. dat het een ongeluk lijkt. Majoor De Luca weet het komplot beetje voor beetie te ontwarren, waarna de doden beginnen te vallen. Ook de dood van generaal Patton (het enige werkelijk gebeurde incident) weet De Luca niet te voorkomen en het lijkt in derdaad op een auto-ongeluk. „Brass Target" is in beginsel een be kwaam gemaakte film. dat valt niet te ontkennen. Maar de grote stroom be kende sterren, zoals Cassavetes, So phia Loren, Robert Vaughn, George Kennedy. Patrick McGoohan, Max van Sydom en anderen, kunnen niet voor komen, dat het verhaal op zich toch te ingewikkeld èn te fantasierijk is gewor den. Het gevolg is, dat „Brass Target" niet blijft boeien. Scenarioschrijver Al- vin Boretz is niet bij het boek gebleven maar een stap vrder gegaan dan Fre derick Nolan neerschreef in „The Algo- quin Project Nolan had het ongeluk van generaal Patton toch al een extra mysterieus sausje meegegeven, maar de overdaad van „Brass Target" schaadt. Wie echter snel tevreden is met een redelijk gemaakte avonturenfilm zal zich prima kunnen vinden in Zoals u zich wellicht nog kunt herinneren, behoor ik tot de over gelukkige Nederlanders, die ko nijnen bezitten. U weet ook, tenzij u deze rubriek niet regelmatig hebt gevolgd, dat de groot scheepse plannen voor de stich ting van een heuse konijnenheuvel achter in mijn tuin op praktische bezwaren zijn gestuit, ook al is mijn doe-het-zelf-ervaring in de loop der jaren aanzienlijk vooruit gegaan Toch hebben onze konij nen het niet zo slecht. Het riante nachthok plus dagverblijf is on langs uitgebreid met een in ver houding tot onze tuin toch nog groots opgezette ,,ren", waarin de snuffelaars naar hartelust hun lusten kunnen botvieren voor zo ver dat betrekking heeft op hollen, .rennen en snuffelen. Aangezien het twee vrouwtjes zijn, gaan hun lusten gelukkig ook niet veel ver der, zodat wij tot nu toe gespaard zijn gebleven voor een noodge dwongen uitbreiding van het ko nijnen-paleis. Ik zeg: tot nu toe, want sinds enkele weken leven wij in grote vreze. Door een (on-) ge lukkig toeval, ongelukkig voor ons, gelukkig voor onze konijnen wel licht, kreeg mijn vrouw van haar vader een konijn kado. Aangezien dit konijn ongeveer hetzelfde mini formaat had als onze bloedeigen have, werd dit geschenk aarze lend geaccepteerd, ook al was het werkelijke ras van dit konijn met de beste wil van de wereld niet meer te achterhalen. Na enig puzzelen kwamen we tot de konklusie, dat dit konijn, door ons al heel snel Beertje" genoemd, een ongelukkige krui sing moest zijn van een marmot met een hamster, een biggetje, een héél klein olifantje, een schoothondje en misschien, héél misschien met een konijn. Zeker weten doen we het niet. Het bruine beestje met slappe hangoren, een brede snuit, plompe pootjes (zeg maar poten) en een achterkant als van een varkentje, stampt in ieder geval door het nachthok, het dag en buitenverblijf als een dol geworden olifant, het snuffelt als een biggetje in de door ons ter algemeen vertier neergeworpen aarde, het vréét het voer als een hamster of marmot. Voor de rest blijkt het toch we! een konijn te zijn en zelfs een mannetje. Je ziet het er zo op het eerste gezicht niet aan af, maar ondanks zijn trouwe hon deogen, die je uiterst vriendelijk en aanhalig aankijken, is Beertje niet voor de poes. Met zijn voort durend gestamp door de verblij ven, gedraagt hij zich niet als een gast, maar als een echte heer en meester. De twee konijnen, die al jaren waren gewend aan hun rus tige leventje, werden er nerveus van. Hok in, hok uit, het blééf maar doorgaan. Beertje trok zich er niets van aan. Met z'n stevige oli- fants-pootjes roffelde hij heen en weer. Onvermoeibaar. En het kon natuurlijk niet uitblijven: onze ko nijnen werden dóódmoe van al dat geren. En dét was nou net de be doeling van Beertje. Hij deed wat mannetjes-konijnen heel vaak doen als ze er de kans voor krij gen. En met héél veel plezier. Hij knorde als een biggetje Gisteren heb ik me georiënteerd op de mogelijkheden voor de aanbouw van een konijnenverblijf, op z'n minst geschikt voor enkele tientallen konijntjes Wij volgen nu gespannen de verdere ontwikke lingen en hebben ons een spe ciaal ,,konijnenboek" aangeschaft om straks niet voor verdere ver rassingen te staan. Beertje is nu een stuk rustiger geworden, ook al heeft hij nog steeds de smaak te pakken en is hij dolgelukkig met zijn plotseling verworven harem Zijn ogen glinsteren tevreden als hij zich door ons laat vertroetelen Nog steeds lijkt Beertje in geen enkel opzicht op een konijn. Wij zijn daar een tikkeltje bezorgd over. Want wat zullen het worden: marmotjes, hamstertjes, bigge tjes, olifantjes, of héél misschien toch nog echte konijntjes? Ik hou u natuurlijk op de hoogte, dat spreekt. „HOLLANDSE BORREL" Een laatste vermeldenswaardige vorm van enthousiasme in Cannes is te vinden bij de Nederlanders, die elk jaar massaal aanwezig zijn. Eén van de vaste ontmoetingsplaatsen van de Ne derlandse kolonie is het goedkope Le Petit Carlton, een kroeg die trouwens de rest van het jaar een trefcentrum schijnt te zijn van de onderwereld. Tij dens het festival was daar. op een en kele zakkenroller na. niets van te mer ken. Dat „petit" is trouwens kenmerkend voor de Hollandse mentaliteit in Can nes. Net als vele andere landen hebben de Pays-Bas een informatiestand in het festival-gebouw, maar waar elders kleurige boekwerkjes liggen zijn daar slechts enkele fotoloze foldertjes te vin den De jaarlijkse „Hollandse borrel" was trouwens van hetzelfde laken een heel klein pakje. De hapjes waren binnen een half uur op en na wat wijn uit etiket- loze karafjes of een glaasje uit één van de twee aanwezige flessen jenever, besloot iemand de bijeenkomst met de onsterfelijke woorden „Er is een tijd van komen en een tijd van gaan" Als er iets uit de toon viel in het royale Cannes, dan was het wel dit zuinige Hollandse enthousiasme. filmagenda Geprolongeerd zijn „Inspecteur Platvoet slaat alles" (Bud Spencer, Grand 1), „Monty Pythons Life of Brian" (Grand 3,12 jaar), „Kramer ver sus Kramer" (Grand 4.16 jaar), „1941" (Grand 5, alle leeftijden), „The spy who loved me" (Euro, alle leeftijden) en „Mad Max" (Duo 2.16 jaar). In de mati neevoorstelling van Euro: „De kleine zeemeermin". (Voor een korte toelich ting op de geprolongeerde films verwij zen we u naar vorige afleveringen van deze rubriek). O. ja. Maandagavond ook nog even tjes gekeken naar „Casino Royale"? Ik kon het niet laten en heb opnieuw kun nen konstateren, dat er toch maar één James Bond is. En dat is de echte Met alle respekt voor David Niven en zijn dolle, dolle circus FILMAGENDA Filmagenda voor Amersfoort van don derdag 5 juni t/m woensdag 11 juni 1980. GRAND 033-14632 Grand 1: „Inspecteur Platvoet slaat alles", a l Dagelijks 13.45. 18 45 en 21 30 uur; zondag 13 45, 1615. 18 45 en 21.30 uur Grand 2: „Coogan's Bluff, 16 jaar Dage lijks: 13.45. 18 45 en 21.30 uur; zondag: 16.15. 18.45 en 21 30 uur; zaterdag en woensdag 18 45 en 21.30 uur Grand 3: „Monty Python s Life of Brian 12 jaar. Dagelijks: 13.30, 18.30 en 21 15 uur; zondag 13 30. 16.00, 18 30 en 21.15 uur Grand 4: „Kramer versus Kramer", 16 jaar Dagelijks 13.45. 19.00 en 21.45 uur; zon dag: 14 00. 16 30. 19 00 en 21.45 uur Grand 5: „1941" De dag dal Hollywood op z'n kop stond", a l Dagelijks 13 45, 19.00 en21 45uur;zondag 14 00,16.30,19 00en 21 45 uur. Grand Matinee: „Junglebook". a I Zater dag. zondag en woensdag: 13.45 uur Ne derlands gesproken CINEMA 033-18900 Cinema 1: „Gejaagd door de wind". 12 jaar Dagelijks: 13 30 en 19.30 uur Cinema 2: ..Brass Target 12 jaar. Dage lijks 13 45. 18 45 en 1 30 uur; zondag: 13 45. 16 15. 18 45 en 21 30 uur EURO 033-33655 Euro: „The spy who loved me", a l Zater dag en woensdag 18.45 en 21.15 uur; da gelijks: 13 45. 18 45 en 21.15 uur, zondag: 13 45. 16.15, 18.45 en 21 15 uur. EURO KINDERVOORSTELLINGEN Euro: „De kleine zeemeermin", a.l. Zater dag en woensdag: 13.45 uur DUO 033-16572. Duo 1: „Praatjes vullen geen gaatjes". 18 jaar Dagelijks 14 15, 19.15 en 21.30 uur; zondag: 14 15, 16 30, 19 15 en 21 30 uur. Duo 2: ..Mad Max" Dagelijks 14 00,19.00 en 21 15 uur, zondag: 14 15.16 15,19.00 en 21 15 uur, DUO NACHTVOORSTELLINGEN Vrijdag, en zaterdagavond: 23.45 en 24.00 uur. Duo1: „Marieke Matras", 18 jaar. 24 00 uur j Duo 2: ..Shaft" (De ratten van duister Har- I lem), 16 jaar, 23 45 uur „Ik vind het zo fijn dat hier zoveel mensen om film geven. Het enthousiasme voor film is hier groter dan in Hol lywood". Dit waren ongeveer de woorden, waarmee Roy Scheider, hoofdrolspeler uit All that Jazz, op een pers conferentie formuleerde hoe prettig hij het vond om in Cannes te zijn._ In die mondaine Zuidfranse bad plaats vond van 9 tot 23 mei voor de drieëndertigste keer het grootste film festival ter wereld plaats Er liepen in derdaad heel wat filmliefhebbers rond, die films consumeerden tot ze erbij neervielen. De meeste mensen in Can nes lopen vooral warm voor het geld dat met films te verdienen valt, anderen hebben weer meer aandacht voor de glamour van mooie jurken en weer an deren besteden hun meeste aandacht aan juist dames zonder jurken Cannes kent vele soorten enthousiasme. Elk jaar komen er meer enthousiaste mensen naar Cannes. Volgens de fes tivalleiding waren het er dit jaar zo'n 36.000. Vroeger was het zo dat die mensen naar Cannes kwamen om er de films te kopen of verkopen die er ge toond werden, maar tegenwoordig ko men de filmbusiness-lieden alleen naar de Cóte d' Azur om nieuwe relaties aan te knopen of oudere kontakten nog hechter te maken met alle franje van dien. Als men geluk heeft, kan men er de films zien, die men een jaar eerder al heeft gekocht. Want zo gaat het tegen woordig. Films worden meestal ver kocht voordat ze op beurzen kunnen worden getoond. De meest aantrek kelijke films gaan over de toonbank nog voordat een meter is geschoten De vakmensen noemen dat „in the blind"- kopen en wordt vaak van de zijde van de producent opgedrongen. Met dit „voorschotgeld" kan hij dan die film maken. De additionele bevolking van Cannes houdt zich gedurende de twee festivalsweken hoofdzakelijk bezig met lunchen, dineren en borrelen met rela ties. 500 FILMS De 1800 journalisten, die uit de hele wereld naar Zuid-Frankrijk zijn afge reisd daarentegen, komen meestal wél voor die films. In de zalen en zaaltjes van Cannes konden zij dit jaar zo'n vijf honderd films zien. die bij elkaar na tuurlijk een heel behoorlijk beeld gaven van wat er op dit moment op filmgebied in de wereld aan de hand is Het fru strerende van Cannes is, dat zelfs de meest fanatieke filmbezoeker nog de meeste films zal moeten missen. Wil hij fysiek en geestelijk helemaal in orde blijven, dan is het slechts mogelijk drie tot vier films per dag uit te zitten. Het is dus steeds weer kiezen uit de honderd voorstellingen die per dag bij te wonen zijn. Tot kijken komt het tijdens zo'n vertoning nauwelijks. De beoordelings criteria in Cannes gaan dan ook van „ik Demonstranten op de stoep van het festivalpaleis vormen een jaarlijks terugkeren1 de attraktie. Uit dit feestelijke gebeuren slaan be halve de horecasector ook andere au tochtonen een slaatje. Zo zat geduren de het festival een bedelaar op de stoep voor Carlton Hij had één been en een sentimenteel hondje op zijn schoot, 's Avonds werd diezelfde man echter ge signaleerd in een café, waar hij biertjes dronk op twee benen. Die man bleek de showbusiness van Cannes uitstekend aan te voelen TOPLESS „Le Petit Carlton", het trefcentrum van vele Hollanders Op het strand lokken meisjes nog steeds de aandacht van vele fotografen. ben erbij in slaap gevallen" of „goeie film, ik werd er wakker van" Deson danks zaten de bioscopen keer op keer propvol Nu moet u niet meteen denken, dat dat iets te maken heeft met het en thousiasme. waarover Roy Scheider sprak. Veeleer was het slechte weer daar een aanleiding voor Behalve films is er natuurlijk nog veel meer te beleven. Gewoon op straat bij voorbeeld. De bioscopen, het grote fes tivalpaleis en het dure Carltonhotel - waar de belangrijkste gasten verblijven - liggen betrekkelijk dicht bij elkaar Het is daar dan ook onmogelijk eenvoudig haast te hebben En is het niet de men senmenigte die je noopt een stapje minder te doen, dan zijn het wel de tal loze geparfumeerde dametjes, die vaak met een van roze strik voorzien hondje op de arm en de andere hand onhandig gewapend met een parapluie over de boulevard schuifelen. Hoe lastig die wandelende parfumwolk ook moge zijn, ze passen volledig in de sfeer van Can nes Ze passen er net zo goed in als de luxueuze jachten die pronken voor de steiger van het Carlton. GALA-VOORSTELLING In diezelfde sfeer past ook de stoet van galajurken en prijzige kostuums die zich 's avonds van het Carlton naar het festivalpaleis begeeft om daar een ga lavoorstelling bij te wonen. Behalve veel fotografen en televisieteams staan er ook drommen mensen om een glimp op te vangen van de opgedofte gasten Hoewel de glamour van weleer nooit meer echt is teruggekeerd naar die van voor de meirevolutie van 1968, blijken veel toeristen nog geestdriftig genoeg om langdurig te wachten en te dringen voor een glimp Het is vaak ook gênant om te zien hoe men door heggen en over muurtjes gluurt om te kijken naar één of ander sterretje dat aan haar champagne nipt Vreemd genoeg worden anno 1980 ook topless-meisjes op het strand nog een attractie. Vroeger kleedden meis jes zich nog uit in de hoop door zo'n opzienbarende prestatie ontdekt te worden door een grote regisseur. Te genwoordig kijken filmmakers daar niet meer naar om. Bloot is immers én op het strand én op het witte doek de ge woonste zaak van de wereld geworden Toch lokken nog de hele dag meisjes de aandacht door in wulpsere standen te gaan liggen dan hun buren. Horden fo tografen maken daar gretig gebruik van. Een minder wulpse vorm van aan- dachttrekkerij die ook elk jaar weer te rugkeert zijn de stakingen van de Fran se vakbonden. In hun strijd voor met name sociale voorzieningen slaan die bonden geen festival over om aktie te voeren Het is een vast programmapunt geworden, dat echter niet in het officiële programma wordt vermeld. Dit jaar werd twee dagen af en toe door een electriciteitscentrale gestaakt, zodat ook de projectoren werden lamgelegd, waarna iedereen naar strand of kroeg vertrok. Een andere dag werd het ver keer op de boulevard in de war ge schopt, omdat een twaalftal ambulan ces een uurtje geparkeerd bleven staan voor het festivalpaleis. Terstond werd geopperd dat klaarblijkelijk de van een „Jammer, maar door het la waai versta Ik u niet."

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1980 | | pagina 9