Werk van drie Mondrianen in Flehite FOTO-KOPIE NODIG? Leusder Krant u In giftig rose, groen en andere V< travagante tinten geeft Pjeero Roor< jee, vanuit een wrange wereldv$n symbolische voorstellingen. Het dui£( lijkst voor mij was de weergave to Keith Drinkel. Daphne Heard en Carr, waarin het volmaakte en het vj. dorvene tegenover elkaar worden n, steld. Kleurkeuze en mismakende wul van schilderen worden functioneett dienst gesteld van mogelijkerwijs dens schuw waarmee de gevoelsmens deïtc lijkheid. het geweld en de comma u van het huidig konsumentenpatrc ondergaat. Knap geschilderd zijn de fotoreal i sche doeken van Maurice de Cler^ Op het doek van de geparkeerde fj| heeft elke schaduw een andere klfl naar gelang hij op een andersoo* materiaal valt. DOOR ANCO MALI al Rozendaallaan 9 ik Leusden-C. a DONDERDAG 19 JUN11980 AMERSFOORT - In Museum Fle hite is in de twee benedenzalen tot en met zondag 17 juli een familieten toonstelling te zien. En wel van het werk van vader, zoon en oom Mond riaan. Getekend en geschilderd in de jaren tussen 1870 en 1900. ue later zo beroemde schilder Piet Mondriaan werd in 1872 als tweede kind in het Amersfoortse onderwijzers gezin Mondriaan geboren. En wel op de Kortegracht. waar enkele gereformeer de en hervormde inwoners van Amersfoort in 1868 een dubbel woon huis hadden gekocht Met het doel er een christelijke bijzondere school plus onderwijzerswoning in te vestigen Op 4 mei 1869 bericht het bestuur der school voor Christelijk Nationaal Onderwijs dat ..zoo de Heer wil genoemde school zal geopend worden op maandag 31 mei e.k. 's morgens te 11 ure. De Wel Edele Heer G. P. Mondriaan van 's Hage zal alsdan zijne betrekking als Hoofdon derwijzer aanvaarden-' Op voorspraak van ds Donner en onderwijsman Van Lummel kreeg vader Mondriaan deze post. De jonge Piet Mondriaan zou in Amersfoort de eerste zes jaar van zijn leven doorbrengen. Dat Nederland wat nonchalant met ..zijn grote zonen" en hun nalaten schappen pleegt om te springen is in ternationaal bekend. In een land als Frankrijk heeft zelfs een onbekende markies die ooit in Canada vocht als Louis de Saint Veran een luisterrijk, met buro. bed. vaandels en wapens getooid geboortehuis, dat een in de streek veel bezocht museum is geworden. In Nederland heeft men jaren tever geefs moeten zoeken naar een Van Gogh Museum Op de geboortehuizen van beroemde Nederlanders treft men - oh uiterste moeite! - hier en daar soms een gevelsteentje met naamaan duiding aan. Het zal de vraag zijn of Nederland ooit over een Rietveld museum zal kun nen beschikken. Een Mondriaanhuis zal men totnutoe in Nederland óók te vergeefs zoeken. Dat in Frankrijk veel meer mensen belangstelling tonen voor ,.hun grote zonen" komt omdat de Fransen meer museum-geboortehuis-minded zijn. Voor hun schilders, beeldhouwers, schrijvers en architekten brengen de doorsnee-Fransen mede daardoor, èn door de goede voorlichting bij het on derwijs, een levendige belangstelling op Direkteur Peter Reurslag van de Amersfoortse Culturele Raad doorbrak de Nederlandse manier van doen en deed bij de opening van de tentoon stelling in Museum Flehite een prima voorstel. Hij wil het Amersfoorts ge boortehuis van de internationaal be kende Piet Mondriaan doen aankopen. Hij wil het doen inrichten en er een do- kumentatie - en informatiecentrum over deze schilder vestigen. TE STARTEN FONDS Het zou een prima initiatief zijn, als de schilders en architekten in Amersfoort een fonds daartoe zouden willen star ten Een fonds, waaraan alle Neder landse schilders en architekten zouden verzocht moeten worden bij te dragen, zodat de gemeente Amersfoort, met een eigen financiële aankoop van het pand Kortegracht zou kunnen beslui ten De tentoonstelling in Museum Flehite van het werk van de familie Mondriaan kwam tot stand door een initiatief van leraar Wim Scholtz uit Winterswijk. De plaats waar het gezin Mondriaan van 1878 tot 1901 gevestigd was. En waar oom Frits Mondriaan vaak in de vrije natuur ging schilderen De tentoonstelling was reeds te zien in Winterswijk, Bocholt en Gronau in de bondsrepubliek Duitsland en het Haags Gemeentemuseum. Herbert Henkels schreef er een fraai essay ter begelei ding voor PIETER CORNELIS MONDRIAAN SR. (1839-1921) Vader Pieter Cornelis Mondriaan (1839-1921) was behalve een fervent voorvechter van de ideeën van Groen van Prinsterer en Abraham Kuijper. een toegewijd tekenaar van school- en ge denkplaten Hij tekende aanvankelijk met wit krijt op het zwarte schoolbord voor de kinderkerstfeesten van de ge reformeerde kerk. De kerstkribbe, Si meon in de tempel, de vlucht naar Egypte Deze tekeningen maakte hij ter illustratie bij de feestviering, tijdens welke de kinderen broodjes, chocola demelk en boekjes kregen In de eerste zaal van Museum Flehite zijn diverse litho's van vader Pieter Mondriaans hand te zien, die hij voor het godsdienstonderwijs van de kinde ren maakte: de lofzang van Simeon in de tempel, de verkondiging aan de her ders. de aanbidding van de herders, de aanbidding van de drie Koningen. Waarschijnlijk al vanaf 1870 maakte vader Pieter Cornelis historische ge denkplaten De onderwerpen daarvan betreffen de vaderlandse geschiedenis, vooral de 80 jarige oorlog en de een wording van Nederland, èn het huis van Oranje. ,,Ter nagedachtenis aan Ne derlands onafhankelijkheid 1813- 1888" is een lithografische feestplaat, die te zien is in Flehite Evenals de litho uit 1898. de gedenkplaat bij de Kroning van Koningin Wilhelmina. Als hoogtepunt in Mondriaan seniors oeuvre geeft Herbert Henkels de plaat aan uit 1874,Revolutie of Evangelie", een politiek pamflet van de eerste orde. „Vreest God, eert den Koning": en de gratie Gods zal uw deel worden. Een direkte wervingsleuze voor de anti-re volutionaire partij. SCHILDERING „UW WOORD IS DE WAARHEID" Tenslotte beschikt men over de hal fronde schildering, die is getiteld „Uw woord is de waarheid" Deze bevindt zich in de oude school aan de Ratum- schestraat in Winterswijk, waar vader Pieter hoofdonderwijzer was gewor den. nadat de grond hem vanwege de felle schoolstrijd die hij had gevoerd in Amersfoort te heet onder de voeten was geworden Deze schildering heeft waarschijnlijk in een boogvormige doorgang gehangen. Er is veel op deze schildering te zien: een opengeslagen bijbel, palmtakken, een anker, een zeis, een zandloper, twee duiven, een olielamp, een kruis, een zwaard, een helm, schild, kroon en een beker, die in een spiegel gere- flekteerd wordt! En daar bóven wolken met een zwaluw en een gordijn. Herbert Henkels zegt in zijn essay, dat er ner gens een teken is, dat vader Mondriaan het schilderen meester was Mondriaan sr. noemt zichzelf bij voortduring „teke naar". Ook zoon Carel spreekt over zijn vader in interviews uitsluitend als „te kenaar" De veronderstelling ligt voor de hand. dat Mondriaan jr de schilde ring heeft uitgevoerd FREDERIC HENDRIK MONDRIAAN Oom Frits Mondriaan (1853-1932) wordt door Piet Mondriaan jr. als een professionele schilder bestempeld Frits Mondriaan was in zijn tijd bekend als een schilder van bosgezichten in de trant van de Haagse school. Hij ver kocht veel. zelfs naar het buitenland. De groothertog van Saksen Weimar kocht een schildering van Frits Mondriaan voor zijn Pinakotheek aan. Ook de Kunstverein te Praag kocht Om in zijn levensonderhoud te voor zien nam hij allerlei opdrachten aan als bacteriologische tekeningen voor tekstboeken, gelegenheidsportretten en kopieen van schilderijen in musea. In de eerste zaal van Flehite bevinden zich een getekend portret van Oom Frits en van een neef. Er zijn enkele vroege gouaches te zien als „Op de lappenbrink", „Het Wevershuis" en „Kerk te Winterswijk" En er zijn enkele tegelontwerpen van de hand van Piet Mondriaan jr., van Hollandse boertjes en boerinnetjes, twee naar Maris en De Chattel geschilderde tegels en enkele ex-libri Wanneer men de olieverven van Piet Mondriaan jr. bekijkt, die tot stand kwamen in de jaren tussen 1898 en 1900, dan zien men dat zich bij Piet toen reeds een voorkeur voordeed om zijn onderwerpen op te zetten in grote par tijen. Heel duidelijk is dit te zien bij de olieverfschilderijtjes „Boerin met kind voor boerderij" en „Vrouw voor boerderijDe waterverf gouache „De ploegende boer" wijst in dezelfde rich ting. Piet had van zijn oom leren schilderen, maar stelde al heel vroeg voor zichzelf vast wat hij essentieel vond om weer te geven Na 1908 werd Piet Mondriaans stijl steeds abstraherender, aanvankelijk in de geest van Jan Sluyters fauvisme. Maar ook in die van Jan Toorop's pointillisme. waarvan „De rode boom" een sprekend voorbeeld is van zijn op vatting om het gehele beeldvlak te vul len. uoor de herhaling van steedgj zelfde motieven (toren, werkfai^ bomen) is de ontwikkeling var«j Mondriaans stilistische ideeën gijj volgen. Zijn koloriet, waarin aanvjr lijk het grijs en het paars ov. r werd lichter door het gebruik van, blauw, rose, wit en geel. Vóór hij inN in Parijs aankwam had hij al kubist- werken gemaakt, die sterk aanslol Braque, Picasso en Léger: „Bloei'1 appelboom" (1912). Tijdens de eerste wereldoorlog^, bleef Piet Mondriaan jr. in Nedeifl zijn onderwerpen versoberden to&M enkel beeld in uiterst abstrakte lijneB kleurenvlakken: „Compositie in ojiX (1914). Zijn streven naar univeB ekspressievormen uitte hij oor'] theoretische verhandelingen m|j maandblad „De Stijl", dat hij in ra met Theo van Doesburg en Bart vaëi Leek had opgericht. Piet Mondriaans verdere werk k een onstuitbare evolutie naar de straktie, waarmee hij de stoot g< een hele stroming, die zich na det de wereldoorlog ontwikkelde. In Museum Flehite kunt u Mondriaans werk tot plm. 1900 Het museum Is geopend van 1 tot 17.00 uur. Op zaterdag en zoi is het open van 14.00 tot 17.00 ANCO h 1 Hedendaagse Vlaamse kunst in exposeum De Zonnehof R een schilderij voor zijn museum, terwijl er enkele van Frits Mondriaans schilde rijen te Saint Louis werden bekroond. F. Lurasco schrijft in zijn „Onze moderne meesters" (Amsterdam 1907) „Bij voorkeur schildert Frits Mondriaan bos gezichten en waterpartijen" Toen grootvader Willem Frederik Mondriaan in 1878 overleed nam Frits zijn zaak aan de Lange Poten 39 in Den Haag over Het was een fabriek van haarwerk, van pruiken en toupets voor dames en heren. Een bloeiende zaak, die in 1880 werd verplaatst naar Spui straat 45 en die in 1887 uitbreiding on derging Herbert Henkels vermeldt, dat pas in het adresboekje van Den Haag van 1901 F. Mondriaan genoemb wordt als kunstschilder Zijn vrouw Josephine Marie Destree zette de zaak alleen voort. In 1909 werd de winkel door haar zoon Frits overgenomen, terwijl „oom Frits Mondriaan" al enkele jaren elders in Den Haag zijn atelier had, om zich geneei aan de schilderkunst te kunnen wijden In 1907 had Frits Mondriaan al een gevestigde naam. Oom Frits logeerde vaak bij zijn broer in Winterswijk. Hij schilderde dan bui ten, en werd dikwijls begeleid door zijn neef Piet. Hij kreeg als „salonschilder" vleiende kritieken Tót de tijd dat Van Gogh en de impressionisten nieuwe wegen insloegen. In de eerste zaal in Flehite zijn van Oom Frits te zien een „Vaartje met bruggetje", gedaan in akwarel met pot lood, en een olieverfje op karton. „Koeien bij sloot" Typische genres tukjes. In de tweede zaal zijn een groot aan tal werken van oom Frits bijeenge bracht als de olieverf van de zeer tradi tioneel opgezette „kar met takkenbos sen" en de stillevens met vissen, en opengesneden meloen met druiven. Zie ook het „Landschap met koeien bij kanaal" uit de kollektie van het Haags Gemeentemuseum. Een heel romanti sche akwarel is die van het Haagse bos. PIET MONDRIAAN JR. (1872-1944) Piet Mondriaan jr (1872-1944) leer de het tekenen van zijn vader, het schilderen van zijn oom. Hij behaalde de lagere en middelbare akten tekenen en studeerde drie jaar aan de Rijksaka- demie in Amsterdam. Zijn studie werd betaald door „iemand anders" omdat het salaris van zijn vader als hoofdon derwijzer dit met toeliet. AMERSFOORT - In De Zonnehof tot en met zondag 3 augustus de tentoon stelling: Hedendaagse Vlaamse Kunst. Een tentoonstelling, die tot stand kwam in het kader van het Belgisch-Neder lands kultureel verdrag, ter gelegenheid van de 150e verjaardag van het onaf hankelijk Belgisch koninkrijk De Zon nehof is dagelijks geopend van 10 00 tot 17 00 uur Op zondag van 13.00 tot 17 00 uur Meer dan dertig Vlaamse kun stenaars hebben hun werk voor deze tentoonstelling ingezonden Daar zijn bekende kunstenaars bij, en jonge nog onbekende kunstenaars. JAN BURSSENS Twee olieverfdoeken, die grote in druk op mij hebben gemaakt, zijn het zelfportret en de beeltenis van de dik- tator, geschilderd door Jan Burssens. Het zelfportret is breed geschilderd. en geeft een op het gelaat gekon- sentreerd kompositiebeeld aan. Het gelaat is opgebouwd uit kleurige vlak ken, die zowel de anatomie als het menselijke aspekt ondersteunen De ogen zijn levendig: de blik is indringend. Het gelaat is het doorgroefde gelaat van de mens, die lijst onder de gevolgen van een mens-onvriendelijke samenleving, waarin deze zich niettemin moet zien te handhaven Schouderpartij en schildersattributen zijn schetsmatig aangegeven om niet met het gelaat te konkurreren. De helderblauwe achter grond is vlak en rustig gehouden. Het doek van de diktator geeft een eksplosie aan vanuit het gezicht van de man, die trekken gemeen heeft met Hitler In een grote maalstroom, voort komend uit cirkelvormige lijnen rond het hoofdbeeld in het midden van het doek, worden kracht, brute snelheid en ge weld beeldend vorm gegeven Kon- sentratie van puin en ontwrichting, te kenend voor het onbarmhartig spoor dat de. diktator óm zich trekt Het mid denbeeld roept een suggestie op van een bloedige slachtpartij Een zo moeilijk beeldend voorstel bare typering als die van een diktator is op bijzonder fascinerende wijze ge schilderd. De afstand, die de toe schouwer tot dit schilderij kan nemen, is helaas te gering indruk maken ook de doeken van Frans Minnaert, die een prachtige na- turelkleurige gobelinstruktüur vereni gen met een zuivere tekenwijze van Genesisachtige sferen. „Buiten de wereld" en „Groot paard" zijn bevolkt met vreemdsoortig gevormde mens- en dierfiguren Karei Dierickx laat typische stem mingsbeelden zien. Door middel van zijn subtiele kleurkeuze en vervagende wijze van schilderen weet hij tere. poëtische stemmingen op te roepen. „Vanochtend op mijn atelier": alles moet nog vorm krijgen; de dag. de voorwerpen

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1980 | | pagina 10