DRIE PREMIERES IN AMERSFOORT I leusder hwit BfKtRwï Disco op de schaats in „Roller Boogie" Bud Spencer en een buitenaards tegendraads knaapje 3 DOOR BERT VOS HET SEIZOEN BE GINT DONDERDAG 26 JUN11980 kijk op de lilm ,Tom Horn-dramatische western vertegenwoordiger van de oude tijd over een troosteloos landschap dwaalt op zoek naar zich zelf en de zin van het leven De echte liefhebbers van de western, zoals we die kennen, zullen wellicht een tikkeltje teleurgesteld wor den als ze een aaneenschakeling van aktie verwachten Want ..Torn Horn"' is méér dan dat Niettemin een film, die ook voor hen de moeite waard is om te gaan bekijken Al was het alleen maar om Steve McQueen met formidabele Steve McQueen AMERSFOORT - Deze week gaan maar liefst drie films in Neder- ndse première, die ook in Amersfoort van start gaan. Dat is dan in eerste plaats de nogal dramatisch aangezette western met Steve cQueen in de hoofdrol: „Tom Horn" van regisseur William Wiard itvoerend producer McQueen zélf). Aanmerkelijk luchtiger is de ieuwe knok-komedie van Bud Spencer: „The sheriff and the satellite ;id", met naast Bud Spencer hoofdrollen voor Joe Bugner (die al •erder naast Bud Spencer in de film stond) en Cary Guffey, die op grappige wijze het ruimtejongetje H-7-25 vertolkt. De derde première 'an Is de film „Roller Boogie" van regisseur Mark Lester met Linda Blair •n Jim Bray in de hoofdrollen. „Roller Boogie" is een amusante mengeling van aktie, disco en rollerskate. Prima entertainment voor de vakantie: luchtig en pretentieloos. Overigens blijft het daar niet bij, want volgende week gaat in Amersfoort de nieuwste film van Pim de La Parra waarschijnlijk in première: Dirty Picture", een zwart-witfilm zonder geluid. 10 juli is het de beurt aan de langverwachte nieuwe film van Louis de Funès: „De vrek", naar het gelijknamige blijspel van Molière, terwijl de week daarop de première is te verwachten van „Hardly Working" van Jerry Lewis, die na tien jaar zwijgen peens weer met een komedie op de proppen komt. Eind juli nóg een remière en wel „De Losbol" van regisseur George Lautner met Jean- 'aul Belmondo in de hoofdrol, die tal van aktievolle avonturen beleeft in enetië. Mocht uw vakantie in eigen land en stad verregenen, dan is er in der geval nog de bioscoop, die een aantrekkelijk programma te bieden heeft! Sieve McQueen en Linda Evans in ,,Tom Hom Het interesseert me geen lor als ik lees, dat het voetbalseizoen weer is begonnen, evenmin dat het is beëindigd. Dat gaat volledig aan mij voorbij, zoals ook de wereld kampioenschappen van deze zeer geliefde sport ongemerkt heeft plaats gevonden: ik keek in die pe riode geen televisie en éls ik keek nét naar het andere net. Het vissei- zoen, daar denk ik een tikkeltje ge nuanceerder over, zoals dat heet, want als ik in een echt sportieve bui ben, dan wil nog wel eens m'n be stofte hengel pakken om te trachten op sportieve wijze de minst slimme vissen te verschalken. Ik moet zeg gen, dat maar zelden een vis zich aan één van mijn moeizaam vast geknoopte haakjes heeft bezeerd. Dat ter geruststelling van de dierenbeschermers onder mijn trouwe lezerspubliek. Hoewel: na tuurbeschermers zouden zich toch wel enkele keren hebben kunnen ergeren aan mijn onbedoelde ver- nielingsdrang. Driftig zwaaiend met mijn junior-werphengel heb ik me nig takje van de boom in de groei van het leven afgerukt. Mijn welge meende excuses hiervoor. Toch en dat wilde ik eigenlijk betogen - is ook het echte visseizoen niet aan mij besteed. Mijn op het post kantoor betaalde bijdrage moet u dan ook meer zien als een soort do nateurschap aan de visgemeen- schap. Er zijn, kortom, tal van seizoenen, die gladjes aan mij voorbijtrekken, waarbij ik in zalige onwetendheid blijf verkeren. Ik leef daar wel bii. Er is echter één seizoen, waaraan ik nog nooit zonder emoties voorbij ben gegaan. En dat is- u raadt het- het vakantie-seizoen. Dat is de meest inventieve periode in mijn dagelijks bestaan. Niet dat ik buiten het seizoen niet inventief genoeg zou zijn, maar de zomer inspireert. In die zomerse vakantiemaanden trek ik mij vrijwel niets aan van re gen, wind, hagel, sneeuw of over dadige hitte. Het is gek, maar dan interesseert je het weerbericht min der. Zeker in landen, waar je moeite hebt het te verstaan, zoals Noorwe gen, Egypte, Maleisie en zo. Ik noem maar wat landen. Toch ben ik natuurlek op alles voorbereid. Dat spreekt. Ik heb m'n berevel inge pakt, evenals de zware schipper struien, jogging-pak, de laarzen - en voor alle zekerheid: - een zwembroekje. Nee, de Noordpool zal best interessant zijn met haar middernachtszon en zo, maar déér ga ik een andere keer misschien naar toe. Dit jaar heb ik gekozen voor de Britse Eilanden. Ter voor bereiding op het volgende zomer vakantie-seizoen Want ik neem geen enkel risico. Stel dat Van Agt, na mei 1981 opnieuw aan het be wind komt, dan weet ik zeker, dat hij vakantiehouden in Nederland ver plicht gaat stellen. Hij is dan vast niet meer te houden en door het dolle heen. Ik gebruik mijn komende vakantie-seizoen daarom om aan het volgende te wennen. Want ie dereen weet, dat het in Engeland net zulk slecht weer is als in ons eigen, vertrouwde landje Het vakantie-seizoen begint. La ten we met z'n allen hopen en ver trouwen, dat we volgend jaar ge woon opnieuw de grens over kun nen trekken. Maar. safety first. Van daar. Ik wens u veel zon, veel plezier, en vooral een behouden thuiskomst toe. En mocht u dit jaar al thuisblij ven: dat geeft mij een gerust gevoel voor het geval de Russen toch mochten komen om al die weiger achtige sporters persoonlijk op te komen halen. Sta pal! V. Steve McQueen in een formidabele rol in ,,Tom Hom". TOM HORN Er doen de laatste tijd verschillen de geruchten de ronde over de be kende Amerikaanse filmacteur Steve McQueen. Hij zou ernstig ziek zijn en de film „Tom Horn" zou wel eens de laatste kunnen zijn. Die ziekte, zo le zen we in enkele gossip-rubrieken van Nederlandse filmbladen, zou veroorzaakt zijn door zijn grote liefde voor het rijden met zware cros smotoren. In het verleden zou hij tij dens het crossen met die motoren zoveel stof in zijn longen hebben ge kregen, dat hij eind vorig jaar bijna het loodje legde toeh hij instortte. Zou „Tom Hom" - deze week in Ne derlandse première - inderdaad de laatste film van McQueen blijken te zijn, dan is er een opmerkelijk paral lel te konstateren met de laatste film van John Wayne. In die film „The Shootist" van Don Siegel sterft Wayne aan het eind aan kanker. Wayne is in deze film een scherp schutter, die zich tracht te handha ven In het veranderende wilde wes ten. Het werd zijn laatste film. Steve McQueen (sterk verouderd en vermoeid) is in „Tom Horn" eveneens een legendarische scherpschutter in de nadagen van het wilde westen Ook hij sterft aan het einde van de film. Niet aan een zeeziekte, maar door de strop Het feit, dat Steve McQueen, in het verle den de steeds weer overlevende held, in deze film het loodje legt en ondanks zijn imposante rol toch aan het slot al lesbehalve de held is, zou tekenend kunnen zijn. Z'n zorgvuldig opgebouw de imago als keiharde jongen wordt met „Tom Horn" in ieder geval niet langer waargemaakt. De vermoeide, oude held doet geen enkele moeite meer om nog in leven te blijven „Tom Horn" is gebaseerd op het ware levensverhaal van Tom Horn, een man, die in het ruige westen van Ameri ka een legende werd vanaf het mo ment, dat hij in 1874 als veertienjarige jongen wegliep. Tom Horn verkreeg die faam vooral door zijn optreden als ca- valerie-scout tijdens de strijd tegen het indianen-opperhoofd Geronimo. als strijder in de Spaans-Amerikaanse oorlog, als rodeo-kampioen, als detec tive van het bekende detective-bureau Pinkerton en als befaamd scherp schutter. Zo'n vier, vijf jaar geleden kreeg Ste ve McQueen het idee, dat in deze le gendarische figuur wel een film zou zit ten en begon over hem te lezen. Het bleef daar niet bij. McQueen werd zo geobserveerd door de figuur Tom Horn, dat hij het land doortrok op zoek naar plaatsen, waar Horn was geweest en zijn sporen had achtergelaten. Thomas McGuane en Bud Shrake schreven het scenario, terwijl William Wiard de regie kreeg van „Tom Horn" Het verhaal speelt zich af in de Ame rikaanse staat Wyoming in 1903. De twintigste eeuw heeft haar intrede ge daan. Tom Horn arriveert in het stadje Hagervulle en wordt door drie woeste lingen in een steeg in elkaar geslagen John Coble (een voortreffelijke rol van Richard Farnsworth), eigenaar van een grote veeboederij, brengt hem weer bij bewustzijn en weet hem over te halen hem naar zijn ranch te vergezellen. Hij kent Tom Horn's verleden als cavalerie- dat het touw zich om zijn net sloot wa ren: „Jongens, ik wil dat jullie weten, dat ik deze jongen niet gedood heb." Op 43-jarige leeftijd stierf de levende le gende Tom Horn. Regisseur William Wiard heeft - me de dankzij ook het voortreffelijke ca merawerk van John Alonzo („China town") - en het briljante spel van Steve scout, rodeo-kampioen en scherp schutter Hij bezorgt Tom een baantje bij de gezamenlijke veebaronnen van de streek. De boeren hebben nogal wat te lijden van de voortdurende diefstallen door een brutale bende outlaws, die zich in dit soort diefstallen heeft gespe cialiseerd Tom Hom krijgt de taak om de bende uit de weg te ruimen Horn knapt het karwei op met de van hem bekende zorgvuldigheid Binnen de kortst mogelijk tijd is het bekend, dat Tom Horn in de buurt is en als ver schillende veedieven door de befaam de scherpschutter worden neerge knald, heeft Tom al snel een nieuwe reputatie in de omgeving erbij gekre gen: als de effektieve, succesvolle be strijder van veedieven Terwijl de ranch-eigenaren bijzonder tevreden zijn over Tom's harde optre den, zien anderen in hem slechts als een koelbloedige moordenaar Met uit zondering van de charmante dorp sonderwijzeres Clendolene Kimmel (Linda Evans), die langzaam maar ze ker verliefd op hem wordt. Ook ene Joe Lebar knoopt vriendschap met hem aan, maar hij kan in feite niet verkrop pen, dat Tom hem wat populariteit be treft van de eerste plaats heeft verdron gen Op een morgen weet Tom drie veedieven op heterdaad te betrappen, doodt twee van hen, maar spaart de derde, een vijftienjarige jongen Een paar dagen later wordt Tom Horn samen met Glendolene door de bende overvallen. waarbij verschillende slachtoffers vallen Uit angst, dat zij bij Tom's bloedige aktiviteiten betrokken zullen worden, besluiten enkele vee boeren samen met Lebar (Billy Green Bush), dat het tijd wordt Tom Horn uit de weg te ruimen. Tom wordt ten onrechte beschuldigd van moord op de vijftienja rige jongen, die hij eerder had laten lo pen maar later dood werd gevonden Tom Horn komt in de gevangenis te recht van sheriff Creedmore (Slim Pic kens) Een niet erg overtuigende ont snappingspoging mislukt en Horn moet tenslotte terechtstaan Het proces is een farce. Horn doet geen enkele po ging om zich te verdedigen en wordt zonder een greintje bewijs veroordeeld tot de strop. Zi|n laatste woorden voor- McUueen als Tom Horn, een meesle pend, sterk dramatisch epos gemaakt over één van de laatste helden van het oude westen In feite is „Tom Horn" niet alleen het individuele verhaal van een man. die nog tot de oude stempel be hoort en niet meer thuishoort in de „nieuwe samenleving" van de twin tigste eeuw, maar tevens een nogal in dringend tijdsportret. Geen western in de ware zin van het woord Vrijwel ver dwenen is de bravour der keiharde jon gens. die in het nogal ongeordende Amerikaanse westen de zaken be- slechteren met als enige norm „het recht van de sterkste De twintigste eeuw heeft haar intrede gedaan en heeft duidelijk het eerste laagje be- schavingsvernis over het ruwe verleden gelegd. Tom Horn is de oude, vermoei de gunfighter, die moeite heeft met die nieuwe tijd Hij hanteert nog steeds de oude normen en blijft in feite eigen rechter spelen, zij het dan in opdracht van de rijke veebaronnen, die hun hah- den liever niet zelf vuil maken. Het for midabele van Steve McQueen laat niet na indruk te maken. Ook hij heeft een metamorfose ondergaan en is veran derd van de stoere held uit de talrijke films waarin hij de hoofdrol speelde, tot een man. die het allemaal wel heeft ge zien en zijn image als overwinnaar in „Tom Horn" discutabel maakt Hij sterft aan het touw van een gemoderniseerde galg. die mechanisch een eind maakt aan een legende Wat dat betreft lijkt „Tom Horn" een parabel te zijn met McQueens leven zelf en dat maakt de film tot een sterk epos. Een dramati sche film, waarin een oude vermoeide THE SHERIFF AND THE SATELLITE KID Kreeg Louis de Funès als gendar me al te maken met buitenaardse wezens, die met hun fratsen de zuid- Franse kusten onveilig maakten (binnenkort komt er een vervolg), ook Bud Spencer ontkomt niet aan de macht van de buitenaardse vol keren. Dat blijkt uit de nieuwste film van Spencer „The sheriff and the Satellite Kid" van regisseur Michele Lupo. Ik moet zeggen, dat het recept van de Satellite Kid me beter bevalt dan de wijze, waarop Louis de Funès met buitenaardsen omging. „De sheriff ziet ze vliegen", zoals de Ne derlandse titel van deze knok-kome die luidt, is aanmerkelijk plezieriger en intelligenter van opzet, wat vooral te danken is aan een veel beter sce nario. Bud Spencer krijgt in deze film te ma ken met een nogal tegendraads knaapje, dat van een andere planeet afkomstig blijkt te zijn. Een klein plaatsje in de Verenigde Staten verkeert in grote opwinding. Er zijn vliegende schotels gezien leder een is in rep en roer behalve de goedaardige sheriff die zich door niets en niemand uit het veld laat slaan. Plotseling komt er het bericht binnen dan een kleine jongen wordt vermist De sheriff (Bud Spencer) hijst zich, slecht gehumeurd, in zijn opzichtige strijdwagen en gaat op onderzoek uit Op een kermis ontdekt hij twee jongens waarvan er één een ruimtepak draagt. De sheriff weet wie het vermiste knaapje van de twee is en stuurt hem naar huis Het andere jongetje stelt zich voor als H-7-25 en vertelt dat hij van het sterrenbeeld Pegasus komt net voorbij de melkweg De sheriff gelooft geen woord van wat het kereltje zegt. maar hij mag hem wel en denkt de volgende dag alles wel te regelen Hij neemt de kleine mee naar huis waar alle elektrische apparaten meteen op hol slaan. De kleine blijkt zelfs met dieren te kunnen praten en met een vreemd apparaat de gekste toeren uit te kunnen halen. Voor dit laatste blijkt ook het leger wel interesse te hebben Kapitein Briggs stelt alles in het werk de kleine in zijn bezit te krijgen om het vreemde apparaat zelf uit te proberen De sheriff verzet zich hiertegen wat ten koste gaat van een hele supermarkt, enkele auto's, vele blauwe plekken en ogen en tenslotte een feesttent waar op dat moment de brandweer een gezellig feestje aan het vieren was. Zoals gezegd ..The sheriff and the Satellite Kid" biedt erg veel plezier door de talrijke knokpartijen en de soms on verwachte ingrepen van H-7-25. die tenslotte door zijn wettelijke ouders via een vliegende schotel weer van de aar de wordt opgepikt Partner in deze film is - niet zoals gebruikelijk - Terence Hill, maar Joe Bugner. die in nauwe samenwerking met de harde vuisten van Bud Spencer er ook het nodige van kan. De knokpartijen in deze amusante film liegen er niet om en er gaat weer heel wat (al dan niet wettelijk) de ver nieling in. Vandaar dat „De sheriff ziet ze vliegen" zonder meer een prima va kantiefilm is grappig en pretentieloos (Grand 3. alle leeftijden). ROLLER BOOGIE Van de V S. is bekend dat zij de ba kermat vaak is van nieuwe stromingen, modes en rages Zowel in de architek- tuur als muziek; business of sport. Zelfs als zaken worden overgenomen vanuit Europa worden deze naar eigen smaak of idee aangepast, zo niet gecommer cialiseerd. Een recent voorbeeld9 American soccer met een shoot-out né verlenging bij gelijk spel Sommige van deze stromingen sterven een snelle dood na een korte bloeiperiode (hoola hoop) soms ontwikkelt de aanvankelij ke rage zich tot een gewoonte, die zelfs de neiging heeft uit te groeien tot een traditie Skateboard (in Nederland verboden op de openbare weg) is al een nuttige practische gewoonte geworden. Boodschappenjongens zwieren over 5th Avenue in New York of Beverly Wilshire Boulevard (L.A.) om hun pak jes te bezorgen; zo is het ook met rol- lerskating. In onafzienbare ziekenhuis- of bibliotheekgangen ziet men mede- Bud Spencer en Joe Bugner in aktie in een supermarkt, waar militairen op jacht werkers zich op rolschaatsen voort bewegen; meer wendbaar, en dus min der gevaarlijk dan skateboarding Het verschil met ons oerechte holland- se rolschaatsen is dat de wieltjes 2 maal zo dik zijn en voorzien van een rembeu- geltje voorop de schats. Rollerskating heeft in V.S dezelfde populariteit als ons ijsschaatsen, van het stuntelen op de juist dichtgevroren vijver tot marathon en Elfstedentocht. In Amerika, waar 60% van dat continent het fenomeen ijs alleen maar kent in longdrinks of van een enkele kunst ijsbaan 30 miljoen van de 215 miljoen Amerikanen hebben van rolschaatsen hun sport gemaakt De fenomenale prestaties van een Eric en Beth Heiden besloegen grote stukken in de Europese dagbladen doch in 70% van de Amerikaanse pers stond niet eens een 3-regelig kort be richt. Rollerskating is daarentegen honderd procent „in" Men organiseert lokale, regionale en nationale kampioen schappen en races, voor zowel profes sionals als amateurs, van de jongste junioren tot de oudste senioren, wed strijden die in het algemeen meer be zoekers trekken dan de gemiddelde Nederlandse eredivisieclub Fabrikanten van zilveren medailles, bekers, verkrijgen een aardig stuk om zet uit Rollerskating. Iemand, die reeds een slordige 275 zilveren lauweren heeft geoogst in deze sector is de 19-jarige Jim Bray een van Amerika's gerenommeerde roller skaters en tevens hoofdrolspeler/ schaatser in 'roller boogie, een film, die zich voor een deel afspeelt in roller disco's. Jim Bray laat daar zijn fenominale kwa liteiten zien „Roller Boogie" zou je kunnen om schrijven als een spannende disco-film op de schaats, zoiets als „Friday Nigth Fever" met rolschaatsen onder, zij het. dat in deze film niet alleen het dansen op.de schaats centraal staat, maar ook de akties van een groep jongelui om de plaatselijke mafia een voet dwars te zetten in diens poging de rollerskate- baan. waar de kampioenschappen zullen worden gehouden, over te ne men van de eigenaar door chantage Linda Blair en Jim Bray spelen de hoofdrollen in deze door Mark Lester geregisseerde film Jim Bray is de plaatselijke rollerskate-kampioen, ter wijl Linda Blair (bekend uit „The Ex- corsist") de nieuwkomer speelt op wie Jim verliefd wordt, maar die aanvanke lijk niets van hem wil weten. Als blijkt, dat de eigenaar van het rol ler-skate stadion wordt gechanteerd door een stelletje boeven, komen de jongelui in aktie Zij proberen de eige naar te helpen om op die manier ook de komende kampioenschappen te red den, die anders niet door zullen gaan Wilde achtervolgingen op de rolschaats zijn het gevolg, waarbij de gangsters in de verdediging worden gedrukt, omdat je met een auto nu eenmaal niet zo wendbaar bent dan op de schaats. Rollerskate en discomuziek zijn de voornaamste ingrediënten van deze plezierige komedie met bovendien nog de nodige romantiek tussen Linda Blair en Jim Bray, die samen de strijd om de kampioenstitel rol lerskate gaan aanbinden. Zoals ge zegd: pretentieloos amusement voor jong en oud en ongetwijfeld een ste vige reclame voor de rollerskate-in dustrie. (Cinema 1, alle leeftijden). RUIT VAN WOONHUIS VERNIELD HOEVELAKEN - In de nacht van zaterdag op zondag werd een grote ruit vernield van een woonhuis aan de Westerdorpsstraat. Ter plaatse werd een stuk van een uitlaat gevonden. De dader is niet achterhaald filmagenda Filmprogramma voor Amersfoort van don derdag 26 juni t/m woensdag 2 juli 1980 Grand 1, 033-14632. PHANTASM zaterdag en woensdag 18.45- 21.30. dagelijks 13 45-18.45-21 30 uur, zondag 16 15-18 45-21 30 uur. 16 jaar Grand 2, 033-14632. THUNDERBALL dagelijks 1330-1845- 21.30 uur; zondag 13.30-16.15-18 45- 21 30 uur. a.l. Grand 3, 033-14632. DE SHERIFF ZIET ZE VLIEGEN (The she riff and the satellite kid) dagelijks 13 30- 18.30-21 15 uur; zondag 13.30-16.00- 18.30-21 15 uur a.l Grand 4, 033-14632. ROCKY II dagelijks 13 45-19.00-21 45 uur; zondag 14 00-16 30-19 00-21 45 uur 16 jaar Grand 5, 033-14632. BILITIS dagelijks 13 45-19 00-21 45 uur. zondag 14 00-16.30-19 00-21.45 uur, 16 jaar. Grand Matinee, 033-14632. Walt Disney's JUNGLEBOOK ned ge sproken. zaterdag, zondag en woensdag 13 45 uur a l Cinema 1, 033-18900. ROLLER BOOGIE dagelijks 13.45-18 45- 2130 uur; zondag 13 45-16 15-18.45- 21.30 uur 12 jaar Cinema 2, 033-18900. GEJAAGD DOOR DE WIND dagelijks 13.30-19.30 uur 12 jaar Euro, 033-33655. TOM HORN zaterdag en woensdag 18 45- 21.15 uur; zondag 13 45-16 15-18 45- 21 15 uur. overige dagen 13 45-18 45- I 21 15 uur 12 jaar EURO KINDERVOORSTELLINGEN Euro, tel. 033-33655. SJORS EN SJIMMIE EN DE TOVERRING zaterdag- en woensdag 13 45 uur a.l. Duo 1, tel. 033-16572. DE HETE MEIDEN VAN DE POR NOHOEVE dagelijks 14 15-19 15-21.30 uur. zondag 14 15-16 30-19.15—21 30 uur 18 jaar Duo 2, tel. 033-16572. COOGAN'S BLUFF dagelijks 14 00-19 00- 21.15 uur. zondag 14 00-16.00-19.00- 21 15 uur 16 jaar NACHTVOORSTELLINGEN vrijdag- en zaterdagavond 23.45/24 00 uur Duo 1, tel. 033-16572. EROS ROULETTE 24 00 uur 18 jaar Duo 2, tel. 033-16572.

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1980 | | pagina 9